Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2589
Offentligt
1453385_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9865/04 (Presse 176)
PRESSEMEDDELELSE
2589. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Den 10.-11. juni 2004 i Luxembourg
Formand
Dermot AHERN, TD
Irlands minister for kommunikation, marine ressourcer og
naturressourcer
Séamus BRENNAN, TD
Irlands transportminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6700 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
9865/04 (Presse 176)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453385_0002.png
10.-11.VI.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
eContentplus - politisk enighed om en fælles holdning
Safer Internet Plus
- enighed om en generel indstilling
e-Europa 2005 - Rådets konklusioner
Krav til miljøvenligt design - Rådets konklusioner
Adgang til gastransmissionsnet - politisk enighed om en fælles holdning
Transeuropæiske net på energiområdet - enighed om en generel indstilling uden at foregribe den
endelige fastlæggelse af projekter
Bedre havnesikkerhed - enighed om en generel indstilling
Direktiv om forurening fra skibe - politisk enighed om en fælles holdning
Galileo - Rådets konklusioner; flere aftaler
"Eurovignet" - revision - ingen enighed om kompromisteksten
"Weekendforbud" - blokerende mindretal mod forslaget
"Køre- og hviletid" - Forordning - politisk enighed om en fælles holdning
Gennemførelsesdirektiv - enighed om en fælles holdning
"EU-OPS-forordning" - henvist til yderligere behandling
9865/04 (Presse 176)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453385_0003.png
10.-11.VI.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TELECOMMUNICATIONS .......................................................................................................... 8
eContentplus .......................................................................................................................... 8
Safer Internet Plus.................................................................................................................. 9
eEurope 2005 - Rådets konklusioner .................................................................................... 10
Rammer for krav til miljøvenligt design............................................................................... 13
Adgang til gastransmissionsnet ............................................................................................ 14
Transeuropæiske net på energiområdet................................................................................. 15
Elforsyningssikkerhed og energieffektivitet ......................................................................... 16
Bedre havnesikring .............................................................................................................. 17
Forurening fra skibe ............................................................................................................. 18
Rådets konklusioner............................................................................................................. 19
Forvaltningsstrukturerne for det europæiske program for satellitbaseret radionavigation ...... 21
Samarbejdsaftale om et civilt globalt satellitnavigationssystem (GNSS) med Israel.............. 21
Aftale mellem EU og USA om Galileo/GPS ........................................................................ 21
Afgifter på tunge godskøretøjer - (Eurovignet)..................................................................... 22
Kørselsforbud i weekenderne ............................................................................................... 22
Køre- og hviletidsbestemmelser inden for vejtransport......................................................... 23
Gennemførelse af sociale bestemmelser inden for vejtransportvirksomhed........................... 24
Harmonisering af tekniske krav og administrative procedurer inden for civil luftfart
(EU-OPS) ............................................................................................................................ 25
Forhandlinger mellem EU og USA om en luftfartsaftale ...................................................... 26
ENERGI ....................................................................................................................................... 13
SØTRANSPORT .......................................................................................................................... 17
GALILEO..................................................................................................................................... 19
LANDTRANSPORT .................................................................................................................... 22
LUFTFART .................................................................................................................................. 25
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9865/04 (Presse 176)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
EVENTUELT ............................................................................................................................... 27
Fremskridt med hensyn til programmet for WSIS (verdenstopmødet om
informationssamfundet) ....................................................................................................... 27
Initiativer inden for mobilkommunikation............................................................................ 27
Konferencen om vedvarende energi (den 1.-4. juni 2004 i Bonn) ......................................... 27
Det Internationale Energiforum (den 22.-24. maj 2004 i Amsterdam)................................... 27
Internationale konventioner på søfartsområdet ..................................................................... 27
Identitetsdokument for søfolk............................................................................................... 27
Forum for søfartssikkerhed .................................................................................................. 27
Tredje jernbanepakke ........................................................................................................... 27
PNR data (passagerlistedata)................................................................................................ 27
Forhandlingsmandater med nabolande ................................................................................. 28
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
GALILEO
Den Europæiske Unions sikkerhed..................................................................................................................... I
UDVIDELSEN
Bulgarien og Rumænien - Tiltrædelseskonference - Landbrug, regionalpolitik, budgetbestemmelser................... I
EKSTERNE FORBINDELSER
Sudan - Undtagelser fra våbenembargoen .......................................................................................................... I
Cypern - Repræsentation i Europa-Parlamentet .................................................................................................. I
9865/04 (Presse 176)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
FØDEVARELOVGIVNING
Marmelade og frugtgelé.................................................................................................................................... II
9865/04 (Presse 176)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453385_0006.png
10.-11.VI.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
François ROUX
Den Tjekkiske Republik:
Dana BEROVA
Martin PECINA
Milan ŠIMONOVSKÝ
Danmark:
Helge SANDER
Flemming HANSEN
Tyskland:
Georg Wilhelm ADAMOWITSCH
Manfred STOLPE
Estland:
Meelis ATONEN
Grækenland:
Mihail-Georgios LIAPIS
Manolis KEFALOGIANNIS
Georgios SALAGOUDIS
Spanien:
Francisco ROS PERÁN
Magdalena ÁLVAREZ ARZA
Frankrig:
Gilles de ROBIEN
Irland:
Dermot AHERN
Séamus BRENNAN
Italien:
Lucio STANCA
Pietro LUNARDI
Cypern:
Harris THRASSOU
Letland:
Ainārs ŠLESERS
Litauen:
Nerijus EIDUKEVIČIUS
Valdemaras SALAUSKAS
Luxembourg:
François BILTGEN
Henri GRETHEN
Ungarn:
György CSEPELI
Imre RÉTHY
Malta:
Censu GALEA
Ninu ZAMMIT
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister, Ministeriet for Informationsteknologi
Viceminister, Industri- og Handelsministeriet
Trafikminister
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Trafikminister samt minister for nordisk samarbejde
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Arbejde
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og
boligspørgsmål
Økonomi- og kommunikationsminister
Trafik- og kommunikationsminister
Minister for handelsflåden
Statssekretær for udviklingsspørgssmål
Statssekretær for telekommunikation og informations-
samfundet
Minister for infrastruktur og transport
Minister for infrastruktur, transport, boligspørgsmål,
turisme og havspørgsmål
Minister for Kommunikation, Marine Ressourcer og
Naturressourcer
Trafikminister
Minister uden portefølje med ansvar for innovation og
teknologi
Minister for infrastruktur og transport
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Vicepremierminister, fungerende minister for transport og
kommunikation
Viceøkonomiminister
Statssekretær
Minister med ansvar for kommunikation
Økonomi- og trafikminister
Politisk statssekretær, Ministeriet for Informations-
teknologi og Kommunikation
Vicestatssekretær, Økonomi- og trafikministeriet
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Minister for ressourcer og infrastruktur
9865/04 (Presse 176)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453385_0007.png
10.-11.VI.2004
Nederlandene:
Laurens Jan BRINKHORST
Karla PEIJS
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Hubert GORBACH
Polen:
Wojciech HAŁKA
Portugal:
Franquelim ALVES
Francisco SEABRA
Slovenien:
Pavel GANTAR
Marko PAVLIHA
Slovakiet:
Pavol PROKOPOVIČ
Pavol RUSKO
Finland:
Leena LUHTANEN
Sverige:
Claes ÅNSTRAND
Jonas BJELFVENSTAM
Det Forenede Kongerige:
Alistair DARLING
Økonomiminister
Minister for transport, offentlige arbejder og
vandforvaltning
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Vicekansler og forbundsminister for transport, innovation
og teknologi
Vicestatssekretær, Ministeriet for Infrastruktur
Statssekretær under økonomiministeren
Statssekretær for transport
Minister for informationssamfundet
Trafikminister
Minister for transport, postvæsen og telekommunikation
Vicepremierminister og økonomiminister
Trafik- og kommunikationsminister
Statssekretær for telekommunikation og informations-
samfundet
Statssekretær under erhvervsministeren
Trafikminister og minister for Skotland
Kommissionen:
Loyola DE PALACIO
Erkki LIIKANEN
Ján FIGEL
Næstformand
Medlem
Medlem
9865/04 (Presse 176)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453385_0008.png
10.-11.VI.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TELECOMMUNICATIONS
eContentplus
Rådet nåede til politisk enighed om forslaget til afgørelse om et flerårigt fællesskabsprogram med
sigte på forbedret tilgængelighed, anvendelighed og kommerciel udnyttelse af digitalt indhold i
Fællesskabet. Når denne tekst til Rådets fælles holdning er endeligt udformet og formelt vedtaget,
vil den blive fremsendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Rådet nåede navnlig til enighed om en finansieringsramme på 135 mio. EUR til eContentplus-
programmet (2005 2008).
Der erindres om, at formålet med dette forslag til afgørelse er at skabe de rette betingelser for bre-
dere adgang til og bedre anvendelse af digitalt indhold og om nødvendigt for et bedre økonomisk
afkast fra tjenester, der bygger på adgang til og (videre)anvendelse af digitalt indhold, ved at levere
et betydeligt bidrag til e-Europa-strategien.
9865/04 (Presse 176)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
Safer Internet Plus
I afventen af Europa-Parlamentets udtalelse nåede Rådet til enighed om en generel indstilling til
forslaget til beslutning om et flerårigt EF-program til fremme af en sikrere brug af internettet og nye
onlineteknologier.
Rådet foreslog, at formandskabets kompromisforslag følges, og at man lader det udgøre grundlaget
for forhandlingerne med Parlamentet, navnlig med hensyn til budgetrammen.
Kommissionen fastholdt indtil videre sit generelle forbehold med hensyn til den vedtagne tekst.
Der erindres om, at det foreslåede Safer Internet Plus-program skal imødegå nye udfordringer af
såvel kvantitativ som kvalitativ art og skal fokusere på slutbrugerne, navnlig forældre, lærere og
børn. Der lægges op til fire aktionslinjer: bekæmpelse af ulovligt indhold, bekæmpelse af uønsket
og skadeligt indhold, udvikling af sikrere rammer samt oplysning.
9865/04 (Presse 176)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
eEurope 2005 - Rådets konklusioner
Rådet vedtog efter en kort udveksling af synspunkter følgende konklusioner som svar på Kommis-
sionens meddelelse om ajourføring af e-Europa-handlingsplanen
2005 og om højhastighedsforbin-
delser i Europa: nationale bredbåndsstrategier:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
ERINDRER OM
·
formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i juni 2002, der tilsluttede
sig målene i e-Europa-handlingsplanen 2005
·
Rådets resolution af 18. februar 2003 om gennemførelsen af e-Europa-handlingsplanen
2005
·
formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds forårsmøde i 2003, der opfor-
drede medlemsstaterne til at indføre nationale bredbåndsstrategier inden udgangen af
2003
·
Rådets konklusioner af 20. november 2003 om e-forvaltningens betydning for Europas
fremtid
·
Rådets konklusioner af 8. marts 2004 om den elektroniske kommunikationssektor, der
understregede betydningen af e-Europa 2005 med hensyn til at stimulere en effektiv
anvendelse af IKT for at forbedre produktiviteten og fremhævede nødvendigheden af at
øge bredbåndsdækningen og stimulere udnyttelsen heraf
·
Rådets konklusioner af 8. marts 2004 om midtvejsevalueringen af e-Europa-handlings-
planen 2005, der bekræftede gyldigheden af målene for e-Europa 2005 efter EU's udvi-
delse
·
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 460/2004 af 10. marts 2004 om
oprettelse af et europæisk agentur for net- og informationssikkerhed
·
formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds forårsmøde i 2004, der fremhæ-
vede nødvendigheden af at udforme svar på de nye udfordringer med hensyn til elektro-
nisk kommunikation, for eksempel nye EU-strategier på mobil- og bredbåndsområdet
for at sikre, at EU fortsat er med helt fremme
9865/04 (Presse 176)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
2.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED
·
Kommissionens to meddelelser: "Handlingsplan e-Europa 2005: ajourføring" og "Høj-
hastighedsforbindelser i Europa: nationale bredbåndsstrategier"
3.
NOTERER SIG
·
at hovedformålet med den ajourførte e-Europa-handlingsplan 2005 er en mere præcis
tilpasning af de igangværende aktioner og en styrkelse af gennemførelsesmekanismerne
med henblik på at øge fremskridtene på fem nøgleområder (bredbånd, offentlige online-
tjenester, e-handel, inddragelse i informationssamfundet og benchmarking) som led i
Lissabon-strategien
·
at de 15 medlemsstater alle har udarbejdet nationale bredbåndsstrategier i overensstem-
melse med det tilsagn, der blev givet på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2003. Ud-
bredelse og anvendelse af bredbånd er i hurtig vækst og styres især af markedet
·
at strategierne med henblik på at rette op på situationen i de tilfælde, hvor der åbenlyst
foreligger markedssvigt, i forskellig grad fremhæver behovet for at øge dækningen i
utilstrækkeligt dækkede områder, f.eks. gennem offentlig støtte, samling af efter-
spørgslen og offentlig-private partnerskaber; at strategierne ligeledes i forskellig grad
fremhæver behovet for at stimulere efterspørgslen ved hjælp af økonomiske incitamen-
ter og øget anvendelse fra den offentlige sektors side samt behovet for at udvikle inno-
vative anvendelser og tjenester, der støtter indførslen af bredbåndsteknologier på en
teknologineutral måde. I forbindelse med alle disse foranstaltninger bør man følge ret-
ningslinjerne for strukturfondenes anvendelse i forbindelse med elektronisk kommuni-
kation, så man ikke skaber konkurrenceforvridning eller modarbejder private forret-
ningsmæssige incitamenter
·
at offentlige tjenester online (e-forvaltning, e-sundhed og e-læring) er et vigtigt bidrag
til Lissabon-processen, idet de fungerer som en katalysator for vækst, effektivitet og
innovation, og at de virkninger, der opnås ved digitalisering af offentlige tjenester, bør
øges gennem større interoperabilitet, udveksling af god praksis og paneuropæisk samar-
bejde
·
at interoperabilitet, herunder åbne standarder og åbne platforme, er yderst vigtig for
effektiv udbredelse og anvendelse af IKT inden for alle sektorer, navnlig i forbindelse
med den paneuropæiske og nationale indsats for udvikling og indførelse af e-forvalt-
ningstjenester
·
at det er vigtigt at øge tilliden og sikkerheden ved generelt at opbygge en kultur for net-
og informationssikkerhed
·
at der er behov for en yderligere indsats til støtte for udvikling af e-handel, idet det skal
undersøges nærmere, hvilke konsekvenser de retlige og forfatningsmæssige rammer har
for udviklingen af elektronisk signatur, mobilbetaling og forvaltning af digitale rettig-
heder, idet interoperabiliteten øges, og mekanismerne til udveksling af god praksis for-
bedres
9865/04 (Presse 176)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
·
at det er nødvendigt at tage udviklingen af den digitale økonomi med i betragtning, når
lovgivningen om betalinger på europæisk plan skal revideres
·
at det er vigtigt at have en inklusiv tilgang til gennemførelsen af informationssamfundet
for at imødegå risikoen for digital udstødelse
·
at det er nødvendigt med en omfattende indsats i form af benchmarking, der omfatter
alle medlemsstater, da e-Europa bygger på den åbne koordinationsmetode
4.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
·
at indføre nationale bredbåndsstrategier inden udgangen af 2004 og så vidt muligt eva-
luere gennemførelsen af disse strategier inden udgangen af 2005 samt om nødvendigt
ajourføre dem
·
at fuldføre den effektive gennemførelse i national ret af de nye lovgivningsmæssige
rammer for elektronisk kommunikation med henblik på at tilvejebringe et stabilt og
konkurrencedygtigt miljø på markedet
5.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, AT KOMMISSIONEN HAR TIL HENSIGT
·
at gennemføre aktionerne i den reviderede e-Europa-handlingsplan 2005, så der hurti-
gere sker fremskridt
·
fortsat at overvåge fremskridtene med hensyn til udbredelse og anvendelse af bredbånd
samt rapportere om udviklingen i første halvdel af 2006
6.
UNDERSTREGER
·
hvor vigtigt det er, at medlemsstaterne fortsat gør en indsats for at gennemføre
e-Europa-handlingsplanen 2005
·
behovet for at udarbejde strategiske retningslinjer vedrørende informationssamfundet
som led i Lissabon-strategien."
9865/04 (Presse 176)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453385_0013.png
10.-11.VI.2004
ENERGI
Rammer for krav til miljøvenligt design
Rådet nåede til politisk enighed om den fælles holdning vedrørende udkastet til direktiv om ram-
merne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energiforbrugende produkter og om
ændring af Rådets direktiv 92/42/EØF. Når kompromisteksten er blevet endeligt udformet og for-
melt vedtaget på en af Rådets kommende samlinger, vil den blive sendt til andenbehandling i
Europa-Parlamentet.
Det foreslåede direktiv har til formål at skabe en omfattende og sammenhængende lovgivnings-
mæssig ramme for krav til miljømæssigt design. Det sigter imod at sikre den frie bevægelighed for
energiforbrugende produkter i EU, forbedre disse produkters generelle miljøegenskaber, bidrage til
energiforsyningssikkerheden og forbedre EU's økonomiske konkurrenceevne.
9865/04 (Presse 176)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
Adgang til gastransmissionsnet
Rådet nåede til politisk enighed om den fælles holdning vedrørende forslaget til forordning om be-
tingelserne for adgang til gas-transmissionsnet, som skal supplere pakken vedrørende det indre
marked på energiområdet. Når kompromisteksten er blevet endeligt udformet og formelt vedtaget
på en kommende samling i Rådet, sendes den til andenbehandling i Europa-Parlamentet.
Forslaget bygger på Det Europæiske Gasreguleringsforums (Madrid-Forummet) frivillige retnings-
linjer for god praksis og har til formål at supplere direktivet om det indre marked for gas
(2003/55/EF) ved at fastlægge detaljerede regler for en række aspekter, der har betydning for tred-
jeparters adgang til medlemsstaternes gastransmissionsnet. Det skal betragtes som en parallel til
forordning (EF) nr. 1228/2003 forordning om betingelserne for netadgang i forbindelse med græn-
seoverskridende elektricitetsudveksling, der blev vedtaget i juni sidste år.
Aftalen går navnlig ud på, at forordningen skal træde i kraft den 1. juli 2006, medens retningslin-
jerne med henblik på at opnå det minimum af harmonisering, som er nødvendigt for at nå denne
forordnings mål, ikke skal ændres før den 1. januar 2007.
Ved disse retningslinjer skal der fastlægges nærmere bestemmelser om netadgang for tredjepart,
nærmere bestemmelser om de principper, der ligger til grund for kapacitetstildelingsmekanismer og
anvendelse af procedurer for styring af overbelastning samt nærmere bestemmelser om, hvilke tek-
niske oplysninger der er nødvendige, for at netbrugerne i praksis kan få adgang til systemet, samt
om kravene til gennemsigtighed.
9865/04 (Presse 176)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
Transeuropæiske net på energiområdet
Selv om Europa-Parlamentets udtalelse endnu ikke foreligger, og uden at det foregriber den ende-
lige udformning af bilagene, nåede Rådet til en aftale om en generel indstilling til den operative del
af udkastet til beslutning om retningslinjer for de transeuropæiske net på energiområdet.
Forslaget supplerer den pakke af foranstaltninger til energiforsyningsinfrastruktur, som Kommissi-
onen har foreslået, og vedrører navnlig det udvidede EU's behov. I beslutningen fastlægges arten og
rækkevidden af den retningsgivende fællesskabsaktion for transeuropæiske energinet, og der op-
stilles et sæt retningslinjer omfattende mål, prioriteringer og hovedlinjer i Fællesskabets aktioner
med hensyn til transeuropæiske energinet. I disse retningslinjer fastlægges projekter af fælles inter-
esse, herunder prioriterede projekter, inden for transeuropæiske elektricitets– og gasnet.
9865/04 (Presse 176)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
Elforsyningssikkerhed og energieffektivitet
Rådet noterede sig en statusrapport (9314/04) vedrørende forslagene til direktiv om foranstaltninger
til fremme af elforsyningssikkerhed og infrastrukturinvesteringer samt forslaget til direktiv om
energieffektivitet i slutanvendelserne og om energitjenester.
Rapporten gør status over de hidtidige resultater af de indledende drøftelser i Rådets forberedende
organer. Begge forslag anses for at være acceptable med hensyn til de overordnede mål, dvs. betyd-
ningen af at styre udbud og efterspørgsel på det indre marked, men komplekse og kontroversielle
med hensyn til de foranstaltninger, der skal træffes til at opfylde målene. Begge tekster vil skulle
behandles nærmere.
9865/04 (Presse 176)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453385_0017.png
10.-11.VI.2004
SØTRANSPORT
Bedre havnesikring
Selv om Europa-Parlamentets udtalelse om forslaget til direktiv om bedre havnesikring endnu ikke
foreligger, enedes Rådet på nuværende stadium om en generel indstilling i denne sag. Det vil være
det kommende formandskabs opgave at tage kontakt til det nye Europa-Parlament med henblik på
at nå til enighed ved førstebehandlingen som led i den fælles beslutningsprocedure.
Ministrenes drøftelser bygger på en kompromistekst fra formandskabet, der afspejler holdningen på
Det Europæiske Råd i marts 2004, hvor der i erklæringen om terrorisme efter de tragiske begiven-
heder den 11. marts 2004 i Madrid blev udtrykt bekymring og navnlig opfordret til at "øge sikker-
heden i forbindelse med alle former for transportsystemer, bl.a. gennem styrkelse af lovgrundlaget
og forbedring af forebyggelsesmekanismerne."
Det foreslåede direktiv supplerer forordning (EF) nr. 725/2004 om bedre sikring af skibe og havne-
faciliteter, der blev vedtaget i marts 2004, og som indarbejder IMO's sikkerhedsforanstaltninger i
Fællesskabets lovgivning. Formålet med direktivet er at opnå bedre sikring i de områder af havne,
der ikke er omfattet af forordningen, og at styrke de sikringsforanstaltninger, der iværksættes i med-
før af forordningen, via bedre sikring i tilstødende havneområder. Direktivet pålægger ikke nye
forpligtelser i områder, der allerede er omfattet af forordningen.
Den kompromistekst, Rådet enedes om, vedrører også kontrol inden ombordkørsel på roll-on-roll-
off-skibe (artikel 7, stk. 3) på grundlag af Kommissionens ændrede forslag.
Med hensyn til korrekt gennemførelse af direktivet var der senere enighed om, at det er medlems-
staternes opgave at indføre en ordning til at sikre det fornødne regelmæssige tilsyn med havnesik-
ringsplanerne og deres gennemførelse (artikel 14, stk. 1). Kommissionen foretrækker fællesskabs-
kontrol på dette område og opretholder forbehold på dette punkt.
9865/04 (Presse 176)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
Forurening fra skibe
Rådet nåede til politisk enighed om en fælles holdning vedrørende udkastet til direktiv om forure-
ning fra skibe og om indførelse af sanktioner for overtrædelse, idet den græske og den maltesiske
delegation stemte imod. Når teksten er blevet endeligt udformet og formelt vedtaget af Rådet på en
kommende samling, vil den blive fremsendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling i forbin-
delse med den fælles beslutningsprocedure.
Den kompromistekst, som ministrene nåede til enighed om, tager sigte på anvendelse af Fællesska-
bets rettigheder i henhold til De Forenede Nationers havretskonvention (UNCLOS), samtidig med
at forpligtelserne i henhold til den nuværende MARPOL-konvention i vid udstrækning opfyldes.
Det centrale princip i direktivudkastet er, at enhver udtømning af forurenende stoffer betragtes som
overtrædelser, hvis de begås forsætligt, uforsvarligt eller groft uagtsomt. Medlemsstaterne kan
træffe de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at disse overtrædelser medfører sanktioner, der er
effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning, hvilket kan omfatte
strafferetlige eller administrative sanktioner. Undtagelserne er i overensstemmelse med MARPOL-
konventionen, f.eks. når udtømningen foretages for at redde menneskeliv eller selve skibet.
Hvad angår udtømning som følge af uheld gælder følgende generelle regel: udtømning i en med-
lemsstats indre farvande eller territorialfarvand betragtes som en overtrædelse i forhold til alle, hvis
de begås forsætligt, uforsvarligt eller groft uagtsomt. Hvis udtømningen sker uden for indre farvan-
de eller territorialfarvande, finder den relevante undtagelse i MARPOL-konventionen anvendelse på
rederen, skibsføreren og besætningen, når den handler på skibsførerens ansvar.
Det tredje vigtige element i kompromisteksten giver en kyststat mulighed for at indlede retsforfølg-
ning af skibe, der sejler i transit, hvis der sker udtømning i den eksklusive økonomiske zone (arti-
kel 5, stk. 2), jf. UNCLOS-konventionen. Den vedtagne tekst fastslår, at medlemsstaterne kan ud-
øve deres rettigheder i medfør af artikel 220, stk. 6, i UNCLOS-konventionen, når der foreligger
klare objektive beviser for, at en udtømning har forvoldt større skade. I så fald forelægger den
berørte medlemsstat spørgsmålet for sine kompetente myndigheder med henblik på at indlede rets-
forfølgning, herunder tilbageholdelse af skibet, i overensstemmelse med sin nationale ret.
9865/04 (Presse 176)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453385_0019.png
10.-11.VI.2004
GALILEO
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
som henviser til Rådets tidligere resolutioner og konklusioner om Galileo- og Egnos-program-
merne, som udgør det europæiske globale satellitnavigationssystem (GNSS), og
som tager i betragtning at Rådet, efter at Kommissionen har orienteret det om, hvor langt man er
nået i udviklingsfasen og valideringsfasen "i kredsløb", og om resultaterne af udbudsproceduren, og
efter en grundig undersøgelse af, hvorvidt de forudsætninger, der er anført i tidligere rådskonklu-
sioner (f.eks. de nødvendige investeringer i den private sektor), er opfyldt, vil træffe de nødvendige
beslutninger om etablerings- og ibrugtagningsfasen samt driftsfasen, herunder den fællesskabs-
finansiering, der maksimalt kan stilles til rådighed for disse faser,
Hvad angår forordningen om forvaltningsstrukturerne
ERKLÆRER, at vedtagelsen af forordningen om forvaltningsstrukturerne for de europæ-
iske programmer for satellitbaseret radionavigation ikke foregriber resultatet af de beslut-
ninger, der skal træffes om etablerings- og ibrugtagningsfasen samt driftsfasen, herunder
de finansielle aspekter. Det OPFORDRER Kommissionen om at indlede procedurerne med
henblik på, når tiden er inde, at oprette den europæiske GNSS-tilsynsmyndighed jf. forord-
ningen
ERKLÆRER, at når Rådet skal træffe beslutninger eller foranstaltninger vedrørende
væsentlige sikkerhedspolitiske spørgsmål i overensstemmelse med forordningen om for-
valtningsstrukturerne for de europæiske programmer for satellitbaseret radionavigation
eller vedrørende sikkerhedsaspekterne i internationale aftaler i forbindelse med det euro-
pæiske GNSS-system, vil Rådets sikkerhedsudvalg i dets sammensætning af GNSS-
sikkerhedseksperter i givet fald udstede tekniske henstillinger i overensstemmelse med
Rådets sikkerhedsforskrifter eller, hvis spørgsmålet er fuldstændig sikkerhedsrelateret, for-
berede Corepers arbejde
ERINDRER OM, at Rådet er den institution, der har kompetence til at bemyndige Kom-
missionen til at indlede forhandlinger med tredjelande og derefter undertegne og indgå
internationale aftaler med tredjelande vedrørende det europæiske GNSS-system
UNDERSTREGER, at proceduren i Rådets fælles aktion, der blev vedtaget i dag, navnlig
finder anvendelse i tilfælde, hvor en medlemsstat mener, at dens nationale sikkerhed er
truet
9865/04 (Presse 176)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
Hvad angår aftalen med Israel
GLÆDER SIG OVER, at samarbejdsaftalen om et civilt GNSS-system mellem Det Euro-
pæiske Fællesskab og dets medlemsstater og Staten Israel er blevet paraferet, TILSLUT-
TER SIG dens indhold og OPFORDRER parterne TIL at foretage den endelige juridiske
og sproglige udformning af teksten i de kommende uger, således at den hurtigt kan under-
tegnes
Hvad angår aftalen mellem EU og USA
GLÆDER SIG OVER, at aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Amerikas For-
enede Stater om fremme, levering og anvendelse af satellitnavigationssystemerne Galileo
og GPS og de heraf afledte anvendelser er blevet paraferet, NOTERER SIG med tilfreds-
hed den nyligt opnåede enighed om kravene vedrørende kompatibilitet med national sik-
kerhed, samt USA's tilsagn om - i den partnerskabsånd, som begge parter lægger for dagen
- at ville finde alternative signalmodulationer for statsregulerede tjenester (PRS) om nød-
vendigt, og ER OVERBEVIST OM, at aftalen vil kunne underskrives i nærmeste fremtid,
eventuelt på topmødet mellem EU og USA den 26. juni, forudsat at dokumentet om radio-
frekvenskompatibilitet udformes endeligt
Hvad angår aftalen mellem fællesforetagendet Galileo og NRSCC
GLÆDER SIG OVER, at aftalen om samarbejde inden for GALILEO-programmet mellem
fællesforetagendet Galileo og National Remote Sensing Center of China (NRSCC) er ble-
vet paraferet, NOTERER SIG, at fællesforetagendet Galileos' tilsynsråd har en positiv ind-
stilling til aftalen og anmoder bestyrelsen om straks at foretage den endelige udformning
heraf."
9865/04 (Presse 176)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
Forvaltningsstrukturerne for det europæiske program for satellitbaseret radionavigation
Rådet tilsluttede sig substansen i teksten til Rådets forordning om forvaltningsstrukturerne for det
europæiske program for satellitbaseret radionavigation. Teksten vil blive vedtaget efter jurist-
lingvisternes endelige udformning af teksten på samtlige officielle fællesskabssprog.
Formålet med forordningen er af oprette et EF-agentur benævnt GNSS-Tilsynsmyndigheden, som
skal sikre tilsynet med etablerings- og driftsfaserne af det europæiske GNSS.
Parallelt med denne forordning tilsluttede Rådet sig en fælles aktion om aspekter ved det europæ-
iske satellitbaserede radionavigationssystems drift, som måtte berøre Den Europæiske Unions sik-
kerhed.
Samarbejdsaftale om et civilt globalt satellitnavigationssystem (GNSS) med Israel
Rådet vedtog Rådets afgørelse om undertegnelse af samarbejdsaftalen om et civilt globalt satellit-
navigationssystem (GNSS) - Galileo mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater og
staten Israel.
Undertegnelsen forventes at finde sted den 13. juli i Bruxelles.
Aftale mellem EU og USA om Galileo/GPS
Rådet (transport, telekommunikation og energi) tilsluttede sig den 11. juni 2004 principielt, at afta-
len med USA om kompatibilitet og interoperabilitet mellem GPS-systemet og Galileo-systemet
undertegnes, forudsat at dokumentet om radiofrekvenskompatibilitet er færdigbehandlet.
Undertegnelsen forventes at finde sted på topmødet mellem EU og USA den 26. juni i Dublin.
9865/04 (Presse 176)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453385_0022.png
10.-11.VI.2004
LANDTRANSPORT
Afgifter på tunge godskøretøjer - (Eurovignet)
Rådet havde en indgående drøftelse om forslaget til direktiv om afgifter på tunge godskøretøjer for
benyttelse af visse infrastrukturer. Delegationerne havde forskellige meninger om nogle af de cen-
trale aspekter i formandskabets kompromisforslag.
Formandskabet konkluderede, at da det var umuligt at nå til enighed om revisionen af det gældende
Eurovignet-direktiv på dette tidspunkt, skulle sagen gå tilbage til Coreper til yderligere behandling.
Kørselsforbud i weekenderne
Formandskabet konkluderede, at sagen skal sendes tilbage til Coreper til yderligere behandling, da
der var et blokerende mindretal imod formandskabets kompromisforslag til direktiv om et transpa-
rent, harmoniseret sæt regler for kørselsrestriktioner for lastvogne i international transport på be-
stemte vejstrækninger.
9865/04 (Presse 176)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
Køre- og hviletidsbestemmelser inden for vejtransport
Rådet nåede på grundlag af formandskabets kompromisforslag til politisk enighed om en fælles
holdning vedrørende udkastet til forordning om køre- og hviletidsbestemmelser, dvs. om harmoni-
sering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets forordning
(EØF) nr. 3821/85 om kontrolapparatet inden for vejtransport. Når denne tekst er blevet endeligt
udformet og formelt vedtaget af på en kommende samling, vil den blive fremsendt til Europa-
Parlamentet til andenbehandling.
De centrale bestemmelser i kompromisset om køre- og hviletidsbestemmelser for førere af last-
vogne vedrører navnlig følgende:
·
·
·
den mindste sammenhængende daglige hviletid ændres fra 8 til 9 timer
den maksimale køretid pr. kalenderuge nedsættes til 56 timer
i to på hinanden følgende uger skal føreren tage mindst en normal ugentlig hviletid på en sam-
menhængende periode på mindst 45 timer
·
forudsat at visse betingelser er opfyldt, skal der i alle medlemsstaters lovgivning gives mulighed
for midlertidigt at tilbageholde et køretøj, at inddrage, suspendere eller begrænse en virksom-
heds tilladelse eller en førers kørekort
·
den periode, der rent konkret kan kontrolleres af tilsynsmyndighederne, udvides fra "den pågæl-
dende uge og den sidste køredag i den foregående uge" til "den pågældende uge og de forudgå-
ende 15 dage" og efter den 1. januar 2008 til "den pågældende dag og de forudgående 28 dage".
Disse bestemmelser giver tilsynsmyndighederne mulighed for at udnytte fordelene ved digitale
fartskrivere
·
de kompetente myndigheder i medlemsstaterne bemyndiges til at pålægge sanktioner for over-
trædelser, der konstateres på deres område, også selv om overtrædelsen sker uden for deres om-
råde.
EF's rammebestemmelser fastsætter desuden, at alle nye lastvogne skal være udstyret med en digital
fartskriver fra og med den 5. august 2005.
9865/04 (Presse 176)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
Gennemførelse af sociale bestemmelser inden for vejtransportvirksomhed
Rådet nåede med kvalificeret flertal, idet den franske delegation stemte imod, og den tyske delega-
tion tog parlamentarisk forbehold, til politisk enighed om den fælles holdning vedrørende udkastet
til direktiv om gennemførelse, dvs. forslaget til direktiv om minimumsbetingelser for gennemfø-
relse af direktiv 2002/15/EF og Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 og 3821/85 om sociale be-
stemmelser inden for vejtransportvirksomhed. Når teksten er blevet endeligt udformet og formelt
vedtaget af Rådet på en kommende samling, vil den blive fremsendt til Europa-Parlamentet til
andenbehandling.
Formålet med udkastet til direktiv er at forbedre håndhævelsen af fællesskabslovgivningen vedrø-
rende køre- og hviletider i EU. Direktivet tager sigte på gradvis at forhøje procenten for føreres
arbejdsdage, der kontrolleres, og fremme en systematisk udveksling af oplysninger. Det forhindrer
endvidere transportvirksomheder i at opnå en illoyal konkurrencefordel ved ikke at overholde be-
stemmelserne om køretider, pauser og hvileperioder.
9865/04 (Presse 176)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453385_0025.png
10.-11.VI.2004
LUFTFART
Harmonisering af tekniske krav og administrative procedurer inden for civil luftfart
(EU-OPS)
Rådet drøftede artiklerne, subpart O (kabinebesætning) og subpart Q (flyvetidsbegrænsning) i tek-
sten til "EU-OPS-forordningen". Rådet besluttede at vende tilbage til dette spørgsmål på en kom-
mende samling med henblik på at opnå politisk enighed.
Forslaget ændrer Rådets forordning nr. 3922/91 om harmonisering af tekniske krav og administra-
tive procedurer inden for civil luftfart. Sigtet med det er især at gennemføre de ikke-bindende
JAR-OPS (fælles luftfartskrav - operationelle standarder), som er fastsat af de fælles luftfartsmyn-
digheder, i gældende fællesskabsret, hvorfor forordningen ofte omtales som "EU-OPS-forordnin-
gen".
9865/04 (Presse 176)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
Forhandlinger mellem EU og USA om en luftfartsaftale
Under frokosten aflagde kommissæren rapport til ministrene om status over forhandlingerne med
USA og gav en vurdering og analyse af de hidtidige resultater.
På grundlag heraf udvekslede ministrene synspunkter, bl.a. om hvilke yderligere skridt der nu skal
tages.
Formanden for Rådet sammenfattede drøftelsen således:
·
Kommissionen bør over for USA snarest muligt gøre sig yderligere bestræbelser på at forbedre
den balance, som foreligger for øjeblikket.
·
·
Bestræbelserne skal i det nødvendige omfang omfatte præcisering af de hidtidige resultater.
Bestræbelserne skal fokusere på mere afbalancerede bestemmelser om markedsadgang, med
særlig vægt på at fastholde cabotagetransporten på det nuværende niveau.
·
Det er navnlig nødvendigt at etablere den stærkest mulige sammenkobling mellem en
fase 1-aftale og den foreslåede fase 2-aftale.
·
·
Det forestående topmøde mellem EU og USA blev taget til efterretning.
Kommissionen skal aflægge rapport igen.
9865/04 (Presse 176)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453385_0027.png
10.-11.VI.2004
EVENTUELT
Fremskridt med hensyn til programmet for WSIS (verdenstopmødet om informations-
samfundet)
Rådet noterede sig formandskabets arbejdsdokument (10108/04), der omhandler opfølgning af ver-
denstopmødet om informationssamfundet (WSIS).
Initiativer inden for mobilkommunikation
Rådet noterede sig et baggrundsnotat fra Kommissionen om de seneste initiativer inden for mobil-
kommunikation
(10197/04).
Konferencen om vedvarende energi (den 1.-4. juni 2004 i Bonn)
Med hensyn til konferencen om vedvarende energi noterede ministrene sig under frokosten for-
mandskabets oplysninger om etablering af en fælles tilgang til vedvarende energi og den politiske
erklæring, som man nåede til enighed om på konferencen
(10190/04).
Det Internationale Energiforum (den 22.-24. maj 2004 i Amsterdam)
Med hensyn til opfølgningen af Det Internationale Energiforum noterede ministrene sig under fro-
kosten Kommissionens oplysninger om olieprisernes indvirken på den europæiske økonomi og de
mulige foranstaltninger, der skal træffes af EU.
Internationale konventioner på søfartsområdet
Rådet noterede sig Kommissionens oplysninger om, hvor langt medlemsstaterne er nået med ratifi-
ceringen af internationale konventioner på søfartsområdet
(10121/04).
Identitetsdokument for søfolk
Rådet noterede sig den franske delegations oplysninger om ILO-konvention nr. 185 og de finan-
sielle midler, der er nødvendige for dens gennemførelse (10119/04), samt Kommissionens indlæg,
hvor den opfordrede delegationerne til at ratificere konventionen.
Forum for søfartssikkerhed
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om forummet for søfartssikkerhed, der blev afholdt
den 26. marts 2004 i Gorey, county Wexford, Irland
(10122/04).
Tredje jernbanepakke
Rådet noterede sig formandskabets situationsrapport om den tredje jernbanepakke.
PNR data (passagerlistedata)
Rådet noterede sig Kommissionens mundtlige oplysninger om drøftelserne med USA's administra-
tion om det sikkerhedsrelaterede PNR-spørgsmål.
9865/04 (Presse 176)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.VI.2004
Forhandlingsmandater med nabolande
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort med hensyn til drøftelsen af ovennævnte udkast til
forhandlingsmandater og anmodede Coreper om at fortsætte sine drøftelser, så Rådet kan behandle
dem på en kommende samling.
9865/04 (Presse 176)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453385_0029.png
10.-11.VI.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
GALILEO
Den Europæiske Unions sikkerhed
Rådet gav sin politiske tilslutning til udkastet til Rådets fælles aktion om aspekter ved det europæ-
iske satellitbaserede radionavigationssystems (Galileo) drift, som måtte berøre Den Europæiske
Unions sikkerhed.
Den fælles aktion vedtages uden drøftelse på en kommende samling i Rådet, når teksten er færdig-
gjort på alle de officielle fællesskabssprog, samtidig med at udkastet til Rådets forordning om for-
valtningsstrukturerne for det europæiske program for satellitbaseret radionavigation vedtages.
Den fælles aktion fastlægger Rådets ansvar i tilfælde, hvor driften af det europæiske satellitbaserede
radionavigationssystem vil kunne berøre Den Europæiske Unions eller medlemsstaternes sikkerhed.
UDVIDELSEN
Bulgarien og Rumænien - Tiltrædelseskonference - Landbrug, regionalpolitik, budgetbe-
stemmelser
Rådet vedtog EU's fælles holdning med henblik på tiltrædelseskonferencerne med Bulgarien og
Rumænien, der afholdes den 15. juni i Luxembourg, om:
·
Landbrug - Bulgarien og Rumænien
·
Regionalpolitik og samordning af strukturinstrumenterne - Bulgarien
·
Finansielle bestemmelser og budgetbestemmelser - Bulgarien og Rumænien
EKSTERNE FORBINDELSER
Sudan - Undtagelser fra våbenembargoen
Rådet vedtog en fælles holdning om undtagelser fra EU's våbenembargo over for Sudan, så det bli-
ver muligt at oprette en våbenstilstandskommission ledet af Den Afrikanske Union.
Embargoen, som har været gældende siden 1994, sigter mod at forhindre leverancer af våben, am-
munition og militærudrustning til Sudan på grund af den nuværende borgerkrig. I henhold til fælles
holdning 2004/31/FUSP udvides den, så den kommer til at omfatte våbenrelateret teknisk bistand
og finansiel bistand til våbenleverancer, idet den dog samtidig giver mulighed for undtagelser med
henblik på humanitær bistand og minerydningsaktioner.
Cypern - Repræsentation i Europa-Parlamentet
Rådet vedtog en afgørelse om det cypriotiske folks repræsentation i Europa-Parlamentet i tilfælde af
en løsning på Cypern-problemet (10301/04).
Afgørelsens sigte er at sikre alle cyprioters repræsentation og valgrettigheder i tilfælde af en samlet
løsning.
9865/04 (Presse 176)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453385_0030.png
10.-11.VI.2004
FØDEVARELOVGIVNING
Marmelade og frugtgelé
Rådet vedtog enstemmigt et direktiv om ændring af direktiv 2001/113/EF om marmelade og frugt-
gelé samt kastanjecreme bestemt til konsum (10245/04).
Ved Rådets direktiv 2001/113/EF2 fastsættes de grundlæggende krav til en række produkter, som er
defineret i bilag I, herunder "marmelade" og "marmelade af citrusfrugter", for at disse produkter frit
kan cirkulere på det indre marked.
Ændringen af direktiv 2001/113/EF tager hensyn til, at produktnavnene "Konfitüre" og "Marme-
lade" anvendes for henholdsvis "jam" og "marmelade" i Tyskland og Østrig.
9865/04 (Presse 176)
II
DA