Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2594
Offentligt
1453410_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10888/04 (Presse 213)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2594. samling i Rådet
Økonomi og finans
Den 5. juli 2004 i Bruxelles
Formand
Gerrit ZALM
Nederlandenes viceministerpræsident og finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
10888/04 (Presse 213)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453410_0002.png
5.VII.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog udtalelser om de første
konvergensprogrammer,
som de ti nye medlemsstater har
forelagt, og besluttede ligeledes at gennemføre proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt
store underskud
for seks af dem -
Den Tjekkiske Republik, Cypern, Ungarn, Malta, Polen
og
Slovakiet -
samt for
Grækenland,
Rådet besluttede endvidere på grundlag af de
budgetforanstaltninger
for 2004, som blev forelagt af
den italienske premierminister, ikke at udstede en tidlig advarsel med henblik på at undgå frem-
komsten af et uforholdsmæssigt stort underskud i
Italien.
Det blev enigt om fortsat at overvåge den
budgetmæssige udvikling i Italien, især for så vidt angår statsgæld og budgetplaner for 2005.
10888/04 (Presse 213)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453410_0003.png
5.VII.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM .............................................................................. 6
STABILITETS- OG VÆKSTPAKKEN.......................................................................................... 7
Konvergensprogrammer: nye medlemsstater .......................................................................... 7
Uforholdsmæssigt store underskud: Den Tjekkiske Republik, Cypern, Ungarn, Malta,
Polen og Slovakiet ................................................................................................................. 7
Procedure i forbindelse med et uforholdsmæssigt stort underskud i Grækenland .................... 8
Budgetsituationen i Italien*.................................................................................................... 8
TERRORISME ............................................................................................................................. 10
REGNSKABSSTANDARDER..................................................................................................... 11
EVENTUELT ............................................................................................................................... 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISK POLITIK
De overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker.............................................................................13
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Politimission til Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien - tredjelandes deltagelse.............................13
HANDELSPOLITIK
Toldtariffer......................................................................................................................................................14
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................14
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Den Europæiske Ombudsmand........................................................................................................................14
BESKIKKELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg.................................................................................................................15
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10888/04 (Presse 213)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453410_0004.png
5.VII.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Bohuslav SOBOTKA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Hans EICHEL
Estland:
Taavi VESKIMÄGI
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Anne ANDERSON
Italien:
Silvio BERLUSCONI
Cypern:
Iacovos KERAVNOS
Letland:
Oskars SPURDZIŅŠ
Litauen:
Algirdas BUTKEVIČIUS
Luxembourg:
Jean GUILL
Ungarn:
Tibor DRASKOVICS
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Polen:
Andrzej RACZKO
Portugal:
Manuela FERREIRA LEITE
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi og finansminister
Anden vicepremierminister og økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Premierminister, Økonomi- og Finansminister a.i.
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Direktør, Finansministeriet
Finansminister
Premierminister, finansminister
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Ministra de Estado og finansminister
10888/04 (Presse 213)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453410_0005.png
5.VII.2004
Slovenien:
Dušan MRAMOR
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Gunnar LUND
Det Forenede Kongerige:
Jon CUNLIFFE
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Minister, Finansministeriet, med ansvar for international
økonomi og finansmarkeder
Direktør, Finansministeriet
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA AMANN
Frederik BOLKESTEIN
Siim KALLAS
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Jean-Claude TRICHET
Philippe MAYSTADT
Caio KOCH-WESER
Jan Willem OOSTERWIJK
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
10888/04 (Presse 213)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453410_0006.png
5.VII.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Rådet noterede sig formandskabets forelæggelse af sit arbejdsprogram vedrørende økonomiske og
finansielle anliggender for anden halvdel af 2004.
Arbejdsprogrammet indkredser fem prioriterede områder:
·
lettelse af de administrative byrder for virksomheder
·
fremskridt i arbejdet med de finansielle overslag for perioden 2007-2013
·
bekæmpelse af terrorisme, og især finansieringen af terrorisme
·
lovgivning inden for finansielle tjenesteydelser
·
skattelovgivning.
Formandskabet agter ligeledes at udnytte det økonomiske opsving i Europa til at tilskynde til
strukturreformer og sætte gang i drøftelserne om holdbarheden i de offentlige finanser med henblik
på at sikre makroøkonomisk stabilitet og hjælpe EU med at nå sit mål, nemlig at blive den mest
konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i verden.
10888/04 (Presse 213)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453410_0007.png
5.VII.2004
STABILITETS- OG VÆKSTPAKKEN
Konvergensprogrammer: nye medlemsstater
Rådet gennemgik konvergensprogrammer forelagt af de ti nye medlemsstater - Den Tjekkiske
Republik, Estland, Cypern, Letland, Litauen, Ungarn, Malta, Polen, Slovenien og Slovakiet - og
vedtog udtalelser om hvert af disse programmer (11189/04,
11190/04, 11191/04, 11192/04,
11193/04, 11194/04, 11195/04, 11196/04, 11197/04 og 11198/04).
Uforholdsmæssigt store underskud: Den Tjekkiske Republik, Cypern, Ungarn, Malta,
Polen og Slovakiet
Rådet vedtog afgørelser om forekomsten af et uforholdsmæssigt stort offentligt underskud i Den
Tjekkiske Republik, Cypern, Ungarn, Malta, Polen og Slovakiet og henstillinger til disse lande om
de korrigerende foranstaltninger, der skal træffes (11215/04,
11217/04, 11218/04, 11219/04,
11220/04 og 11221/04).
Henstillingerne henviser til de mål, som de pågældende medlemsstater har sat sig for at bringe deres
offentlige underskud ned under traktatens referenceværdi på 3% af BNP, og godkender de tidsfris-
ter, der er fastsat i hvert af landenes konvergensprogrammer.
I betragtning af de pågældende landes forskellige udgangspunkter og budgetplaner, fastsætter hen-
stillingerne forskellige måldatoer for at bringe underskuddet ned under 3% af BNP: 2005 for
Cypern, 2006 for Malta, 2007 for Polen og Slovakiet og 2008 for Den Tjekkiske Republik og
Ungarn.
På grund af de særlige omstændigheder i Den Tjekkiske Republik, Ungarn, Malta, Polen og
Slovakiet, nemlig fortsatte strukturtilpasninger i forbindelse med deres tiltrædelse af EU for nylig,
kunne Rådet gå med til en mellemfristet korrektion af deres uforholdsmæssigt store underskud.
10888/04 (Presse 213)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.VII.2004
Procedure i forbindelse med et uforholdsmæssigt stort underskud i Grækenland
Rådet vedtog en beslutning om et uforholdsmæssigt stort underskud i Grækenland og en henstilling
med henblik på at bringe situationen til ophør (11216/04).
I sin henstilling opfordrer Rådet de græske myndigheder til at bringe situationen med det ufor-
holdsmæssigt store underskud til ophør senest i 2005 og kræver, at der træffes foranstaltninger med
henblik herpå inden den 5. november 2005, og til at sikre, at budgetkonsolideringen i retning af en
mellemfristet budgetsaldo tæt på balance eller i overskud fastholdes. Det opfordrer også de græske
myndigheder hurtigst muligt at sikre, at de mangler, der er blevet afsløret med hensyn til budget-
statistikker, korrigeres.
Budgetsituationen i Italien*
Rådet noterede sig forelæggelsen ved den italienske premierminister og fungerende finansminister,
Silvio Berlusconi, af de supplerende budgetmæssige foranstaltninger, som den italienske regering
agter at vedtage for at holde Italiens offentlige underskud under 3% af BNP i 2004. Under hensyn
til disse tilsyn vedtog Rådet følgende erklæring:
"Rådet finder, at tidlig varsling udgør et væsentligt element i stabilitets- og vækstpagten. Da Kom-
missionen den 28. april 2004 forelagde en henstilling med henblik på Rådets henstilling om tidlig
varsling til Italien for at forhindre forekomsten af et uforholdsmæssigt stort underskud, handlede
den i overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagten.
Rådet udtrykker tilfredshed med, at den italienske regering har givet tilsagn om
·
at sikre, at referenceværdien for det offentlige underskud på 3% af BNP ikke overskrides i 2004;
med henblik herpå agter regeringen at gennemføre en skattepakke med supplerende foranstalt-
ninger på € 7,5 mia. i 2004
·
at gennemføre budgetplanerne for dette år strengt og undgå ethvert skred, der kunne forværre
budgetsituationen, og at benytte ethvert budgetmæssigt spillerum, skabt af en højere økonomiske
vækst end forventet, til at nedbringe underskuddet.
10888/04 (Presse 213)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.VII.2004
På baggrund af disse tilsagn fra den italienske regering mener Rådet, at Italien har reageret på de
betænkeligheder, der kom til udtryk i Kommissionens henstilling med hensyn til risikoen for at
overskride underskudsreferenceværdien på 3% af BNP. Henstillingen sættes derfor ikke til afstem-
ning, og proceduren er afsluttet.
Rådet bemærker imidlertid, at det er nødvendigt at fremskynde nedbringelsen af statsgælden i
Italien og sikre, at underskuddet forbliver under 3% af BNP referenceværdien i 2005 og fremover.
Skattelettelser af enhver art bør finansieres af tilsvarende besparelser i de offentlige udgifter.
Rådet vil fortsat overvåge den budgetmæssige udvikling, og især dynamikken i udviklingen af gæl-
den og planerne for 2005.
Rådet træffer denne beslutning med enstemmighed."
10888/04 (Presse 213)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453410_0010.png
5.VII.2004
TERRORISME
Rådet fik en kort orientering ved Gijs De Vries, EU's antiterrorkoordinator, om de finansielle
aspekter af det igangværende arbejde med bekæmpelse af terrorisme.
Efter terrorangrebene i Madrid understregede Det Europæiske Råd den 25. marts, at der fortsat som
forebyggende foranstaltning må sættes energisk ind over for kilderne til finansiering af terrororga-
nisationer, samt at strømmen af midler til terrorister og terrorgrupper hurtigst muligt må afbrydes.
Rådet noterede sig følgende prioriteter foreslået af Gijs De Vries og af formandskabet:
·
EU bør fortsat arbejde for hurtig og omhyggelig gennemførelse af sin handlingsplan til bekæm-
pelse af terrorisme. Foranstaltningerne er indbyrdes forbundet og styrker hinanden og bør derfor
gennemføres samtidigt.
·
Det er nødvendigt med en fælles indsats, der kombinerer forskellige ekspertiseområder. Økofin-
Rådet spiller en vigtig rolle i denne henseende, især med henblik på at forhindre terrorister i at
misbruge det finansielle system og på at beskytte EU's indre marked.
·
Der bør især føres forhandlinger om udkastet til tredje direktiv om hvidvaskning af penge og nås
til enighed derom så hurtigt som muligt. Hurtig gennemførelse af Den Finansielle Aktionsgrup-
pes henstillinger vedrørende oplysninger om ophavsmanden skal også prioriteres.
·
Der skal fortsat gøres en indsats for at forhindre terrorister i at bruge alternative kanaler til at
overføre deres midler. Hurtig enighed om udkastet til forordning om kontrol med overflytninger
af likvide midler ved de ydre grænser ville skabe en samlet ramme og regulering i dette spørgs-
mål.
10888/04 (Presse 213)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453410_0011.png
5.VII.2004
REGNSKABSSTANDARDER
Kommissionen orienterede Rådet om udviklingen i arbejdet i Regnskabskontroludvalget med ind-
arbejdelsen i EU-lovgivningen af to reviderede internationale regnskabsstandarder. Det opfordrede
Kommissionen til at fortsætte arbejdet med de to standarder, så der kan gøres fremskridt med de
udestående problemer inden for den snævre tidsfrist, der er fastsat i godkendelsesproceduren.
De fleste internationale regnskabsstandarder blev godkendt i september 2003 i henhold til Kommis-
sionens forordning nr. 1725/2003, men de to regnskabsstandarder - IAS 32 om offentliggørelse og
præsentation af finansielle instrumenter og IAS 39 om måling og anerkendelse af finansielle instru-
menter - blev ikke taget med på det tidspunkt, da man afventede, at de blev revideret.
En revideret IAS 32 blev offentliggjort i december 2003 af International Accounting Standards
Board, og dele af en revideret IAS 39 er også blevet offentliggjort. Kommissionen har gennemgået
de to standarder for at sikre, at betingelserne for deres godkendelse i henhold til forordning
nr. 1606/2002 er blevet opfyldt, så de kan anvendes inden for EU-lovgivningen fra 2005.
10888/04 (Presse 213)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453410_0012.png
5.VII.2004
EVENTUELT
Under frokosten blev ministrene orienteret om resultatet af Eurogruppens møde tidligere samme
dag. De noterede sig Kommissionens forelæggelse af en rapport om offentlige finanser og anmo-
dede Det Økonomiske og Finansielle Udvalg om at analysere dokumentet. Ministrene blev ligeledes
briefet af formandskabet om dets intentioner og om, hvordan Rådet vil gå frem med forberedelsen
af EU's finansielle overslag for perioden 2007-2013.
10888/04 (Presse 213)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453410_0013.png
5.VII.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISK POLITIK
De overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
Rådet godkendte dette års ajourføring af de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
(BEPG), EU's retningslinjer for de økonomiske politikker, som medlemsstaterne og Fællesskabet
skal følge, efter Det Europæiske Råds godkendelse på mødet den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles.
Det bekræfter de prioriteter, der er fastlagt for perioden 2003-2005, dvs.
·
fremme af bæredygtig vækst gennem investering, innovation og konkurrenceevne
·
større fleksibilitet på arbejdsmarkederne
·
sikring af holdbare offentlige finanser.
2004-ajourføringen fokuserer på anvendelsen af retningslinjerne på EU's ti nye medlemsstater og
fremsættelse af landespecifikke henstillinger. Den indeholder også ajourføringer vedrørende
Tyskland, Grækenland, Frankrig, Italien, Nederlandene, Portugal og Det Forenede Kongerige for at
tage hensyn til tilpasninger af budgetpolitikkerne.
Med hensyn til specifikke udfordringer for så vidt angår euroområdet opfordres der i BEPG til, at
den økonomiske politik i højere grad fokuserer på vedvarende vækst, men på en måde, som ikke
hindrer konsolideringen af de offentlige finanser, og til at intensivere strukturreformen, idet politik-
foranstaltningerne planlægges således, at de sikrer, at markederne fungerer effektivt.
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Politimission til Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien - tredjelandes deltagelse
Rådet vedtog tre afgørelser om indgåelse af aftaler mellem Den Europæiske Union og Norge,
Schweiz og Ukraine om disse tre landes deltagelse i Den Europæiske Unions politimission (EUPOL
Proxima) i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien.
Det mindede om, at fælles aktion 2003/681/FUSP, som Rådet vedtog den 29. september 2003, fast-
sætter, at tredjelande kan opfordres til at deltage i EUPOL Proxima, og at detaljerede ordninger
vedrørende tredjelandes deltagelse aftales i henhold til artikel 24 i traktaten om Den Europæiske
Union.
10888/04 (Presse 213)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453410_0014.png
5.VII.2004
HANDELSPOLITIK
Toldtariffer
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1255/96 om midlertidig suspension
af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter
(10050/04).
Forordningen fastsætter delvis eller hel suspension af toldtariffer for en række nye produkter, der
ikke er anført i forordning 1255/96, samt at visse andre produkter udgår.
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Rådet vedtog et svar på den genfremsatte begæring fra MEP Maurizio TURCO om aktindsigt
(1/04), idet den finske delegation stemte imod (10020/04
+ ADD 1).
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Den Europæiske Ombudsmand
Rådet godkendte svaret til Den Europæiske Ombudsmand, hvori det forkaster et forslag om, at den
tidsfrist på tre fulde kalendermåneder, som institutionen har til at afgive udtalelse om en klage ved-
rørende aktindsigt, forkortes til to måneder, hvis det drejer sig om en klage over et afslag på en gen-
fremsat begæring om aktindsigt (10894/04).
Rådet ønsker at undgå situationer, hvor en omhyggelig behandling af en sag umuliggøres af en for
stram tidsfrist.
10888/04 (Presse 213)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453410_0015.png
5.VII.2004
BESKIKKELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet vedtog en afgørelse om at beskikke Tony VANDEPUTTE som medlem af Det Økonomiske
og Sociale Udvalg som efterfølger for Wilfried BEIRNAERT for den resterende del af dennes man-
datperiode, dvs. indtil den 20. september 2006 (10853/04).
10888/04 (Presse 213)
15
DA