Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 3 400.C.2-0 EUK 16. september 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er- hvervsministeriets notat vedrørende Kommissionens forordning (1478/05 af 12. september 2005) om ændring af forordning 3030/93 om de fælles regler for import af visse tekstilprodukter fra 3. lande med henblik på frigivelse af tekstil- og beklædningsprodukter, der har været blokeret som følge af Kom- missionens aftale af 10. juni 2005 med Kina om begrænsning af importen for 10 produktkategorier.
2 Økonomi- og Erhvervsministeriet Notat  til  Folketingets  Europaudvalg  om  Kommissionens  forordning (1478/05 af 12. september 2005) om ændring af forordning 3030/93 om de  fælles  regler  for  import  af  visse  tekstilprodukter  fra  3.  lande  med henblik på frigivelse af tekstil- og beklædningsprodukter, der har været blokeret som følge af Kommissionens aftale af 10. juni 2005 med Kina om begrænsning af importen for 10 produktkategorier. 14. september 2005
3 Der  henvises  til  tidligere  fremsendte  notater,  senest  notat  af  2.  september 2005. Siden sidste orientering af Europaudvalget i sagen har der været for- handlinger  i  tekstilforvaltningskomiteen  om  mulige  løsningsmodeller.  For- handlingerne blev afsluttet den 7. september 2005 i tekstilforvaltningskomi- teen, hvor 24 medlemslande, herunder Danmark, stemte for Kommissionens udkast til ændring af forordning 3030/93. Litauen undlod at stemme.   Kommissionen vedtog udkastet den 13. september 2005. Efter offentliggø- relse i EU-Tidende er det trådt i kraft den 14. september 2005. De blokerede varer kan frigives samme dag. Det vedtagne forslag vedlægges. Den vedtagne ændring indebærer følgende: a. Forhøjelsen af kvoterne for 2005 tilvejebringes efter aftale med Kina   - ved overførsel fra kvoten fra 2006,   - ved interkategorioverførsel af ubrugte 2005-mængder i kategori 2 (bomuldsmeter- varer),   - ved at EU i henhold til art. 8 i forordning 3030/93 selv forhøjer kvoterne. Uanset der tales om en byrdedeling 50/50 i den reviderede aftale mellem Kommissionen og Kina, så er EUs egne forhøjelser lidt over 50 %.   b. Fra kategori 2 er der efter aftale med Kina udtaget en mængde, der ikke umiddel- bart er overført til andre kategorier, men som skal anvendes som reserve, såfremt der skulle opstå behov for yderligere kvoteforhøjelser på grund af afskibninger på grundlag af eksportlicenser, der allerede er udstedt af Kina, men for hvilke der end- nu ikke er søgt importlicens, og som derfor ikke indgår i opgørelsen over blokerede varer. c. Der er generelt fastlagt mulighed for overførsel af mængder fra de kommende år til  det  aktuelle  kvoteår,  og  uforbrugte  kvoter  i  indeværende  kvoteår  kan  tillægges næste år. Endelig er der generelt åbnet for interkategorioverførsel inden for kvote- året. Forud for mødet i forvaltningskomiteen afgav Kommissionen en erklæring, hvori blandt andet siges, at Kommissionen vil analysere spørgsmålet om import af varer på basis af bindende kontrakter og fremsætte forslag til løsning af eventuelle pro- blemer på basis af analysen. Efter  afstemningen  i  forvaltningskomiteen  fremsattes  fra  dansk  side  på  egne  og Sveriges vegne en erklæring til optagelse i mødeprotokollen, hvoraf fremgår, at den oprindelige svenske og danske holdning til aftalen forbliver uændret, men at man for at få løst den akutte situation har valgt ikke at modsætte sig kommissionsforsla- get. Erklæringen vedlægges.   Folketingets Europaudvalg blev senest den 2. september orienteret om den danske   holdning   til   Kommissionens   udkast   til   ændring   af   forordning 3030/93 om de fælles regler for import af visse tekstilprodukter fra 3. lande med henblik på frigivelse af tekstil- og beklædningsprodukterder er blokeret
4 som følge af Kommissionens aftale af 10. juni 2005 med Kina om begræns- ning af importen for 10 produktkategorier.
5 7. September 2005 STATEMENT BY DENMARK AND SWEDEN On behalf of Sweden and Denmark I wish to state the following upon instructions from our capitals for the record of this meeting. “In light of our general free trade attitude Sweden and Denmark are not in favour of  the  current  textile  import  restrictions  against  China.  We  have  consistently  ex- pressed our serious concerns about these restrictions as they are not viewed as ap- propriate  means  to  deal  with  the  current  problems  in  the  EU  textile  sector.  The restrictions erode the competitiveness of the EU economy and further complicate the task of trying to reach the ambitious goals set out in the Lisbon agenda. Our  governments  regret  that  the  revised  MoU  just  negotiated  will  limit  imports from China even more than originally intended for 2006. Despite this basic view, our governments have, however, chosen not to oppose the solution based on the revised MoU with China since it will rapidly solve the urgent problem with the textile products being blocked from entering the EU market. The solution was necessary for the sake of European importers, retailers and consum- ers. Our basic attitude towards the MoU that was negotiated between the Commission and China in June this year remains unchanged.”