Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 29. september 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders grundnotat om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag XI til Europa-Parlamentets og Rådets for- ordning (EF) nr. 999/2001, dokument SANCO/1779/2005.
2 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag XI til Eur  o- pa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001. Dokument SANCO/1779/2005 Baggrund Kommissionen har på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyr e- sundhed  (SCoFCAH )den 19.-20. juli 2005 fremlagt udkast til forslag  om æ  n- dring   af   bilag   XI   til   Europa-Parlamentets   og   Rådets   forordning   (EF)   nr. 999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyg  gelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier. Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, særligt artikel 23. Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure, jf. artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EF, i SCoFCAH. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komité- en,  udsteder  Kommissionen  forordningen.  Opnås  der  ikke  kvalificeret  flertal, forelægger  Kommissionen  sa  gen  for  Rå det  og  underretter  samtidig  Europa- Parlamentet.  Rådet  kan  med  kvalificeret  fle rtal  vedtage  forslaget  uændret  eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommis- sionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke in  den en frist på højst tre m  å- neder, kan Kommissionen udstede forordningen. Nærhedsprincippet Der  er  tale  om  gennemførelsesforanstaltninger  til  en  allerede  vedtaget  retsakt. Det  er  derfor  Regeringens  vurdering,  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med nærheds  princippet. Formål og indhold Kommissionens    forslag    har    som    formål    at    tilpasse    og    ajourføre    EU  - medlemsstaternes  beskyttelsesforanstaltninger  overfor  BSE.  Forslaget  indehol- Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Fødevarestyrelsen J.nr.: 2005-20 - 221 - 01556 Den 23.september 2005 Initialer LF
3 der ændrede regler for så vidt angår def initionen på specificeret risikomateriale (SRM). SRM omfatter de organer, hvor BSE smitstofferne kan forekomme, ek- sempelvis  hjerne,  øjne,  mandler  og  ryghvirvler  og  som  derfor  skal  fjernes  ved slagtning før resten af kødet fra dyret kan anvendes til konsum. For afgrænsni n- gen af SRM spiller dyrets alder også ind, da risikoen for forekomst af BSE smi t- stoffer i de ovennævnte organer, stiger jo ældre dyret er p.g.a. sygdommens i n- kubationstid  (sygdommens  udvikling).  Jo  yngre  dyret  er,  jo  færre  organer  vil blive betragtet som SRM.   Kommissionens forslag vil medføre ændringer i bilag XI til Europa   -Parlamentets og Rådets forord ning (EF) nr. 999/2001, der indeholder afgrænsningen af SRM. Ifølge forslaget skal a ldersgrænsen for hvornår rygsøjlen fra kvæg skal defineres som SRM, og dermed udelukkes fra fødeva re- og foderkæden, hæves fra 12 til 24 måneder. Kommissionen har fremsat forslaget på baggrund af en udtalelse fra Den Eur o- pæiske  Føde   varesikkerhedsautoritet  (EFSA).  EFSA  har    i  april  2005  afgivet  en udtalelse om risikoen ved forskellige typer  af SRM. Udtalelsen konkluderer, at en  aldersgrænse  på  21  måneder  for  ry gsøjlen  fra  kreaturer  er  absolut  sikker  i forhold  til  risikoen  for  overførsel  af  smitte,  og  at  en  grænse  på  30  måneder  vil give  betydelig  sikkerhed  i  forhold  til  smitteoverførsel.  EFSA  anfører    i  udtalel- sen, at der siden 2001 alene har været to bekræftede tilfælde af BSE i dyr yngre end  30  måneder.  Begge  tilfælde  var  ”selvdøde  dyr”,  dvs.  risikodyr,  hvor  der  i forvejen er en forhøjet risiko for BSE. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret BSE-området  er  reguleret  ved  Europa -Parlamentets  og  Rådets  Forordning  (EF) nr. 999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, ko  n- trol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier, som senest er ændret ved Kommissionens Forordning (EF) nr.1292/2005 af 5. august 2005. Forordningerne er umiddelbart gældende i dansk ret. Konsekvenser Det vurderes på grundlag af udtalelserne fra EFSA vedrørende sikkerheden ved en aldersgræ hæve grænsen til 24 måneder ikke vil ændre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget skønnes ikke at få statsfinansielle konsekvenser. Forslaget  må  forventes  at  få  positive  erhvervsøkono   miske  konsekvenser,  idet mængden  af  SRM  bli  ver  formindsket.  Dette  betyder,  at  virksomhederne  skal fjerne og bortskaffe mindre mæng  der af SRM, hvorved omkostningerne til bort-
4 skaffelse af særligt risikomateriale reduceres betydeligt og medfører en bespare   l- se for erhvervet. Høring Udkastet til forordningen i arbejdsdokumentversion  har været sendt i høring hos landsomfattende  erhvervs-  og  forbrugerorganisationer  efter  Fødevarelovens  §  3 og Fødevareforordni ngens artikel 9. Landbrugsrådet og Dansk Landbrug  støtter forslaget om at hæve aldersgræ n- sen fra 12 til 24 måneder. Kødbranchens  Fællesråd  og  Dansk  Kvæg hilser  med  glæde  og  støtter  den foreslå ede alder for fjernelse af rygsøjle fra kvæg. Dansk  Industri finder  det  positivt,  at  aldersgrænsen,  for  hvornår  rygs   øjle  skal defineres som SRM og udelukkes fra fødevare og foderkæden, hæves fra 12 til 24 mån eder. Samtidig støttes, at alders grænsen burde hæves helt op til 30 mån e- der. Coop Norden Food tilslutter sig, at der kun fjernes det SRM, der er videnskabe- ligt belæg for at fjerne. Derfor kan den foreslåede lempelse fra 12 til 24 måneder godt accepteres. Danmarks Fødevareforskning (DFVF)  udtaler, at EFSA´s udtalelse, som dan- ner  den  videnskabelige  basis  for  Kommissionens  forslag,  forekommer  noget forsigtig,  og  det  anføres  at  ris ikoen  ikke  vil  forøges  dramatisk  ved  at  hæve  a   l- dersgrænsen helt op til 30 måneder. Forbrugerrådet  har ingen bemærkninger til forslaget. Forhandlingssituationen Forslaget forventes at komme til afstemning i SCoFCAH  i oktober 2005. I for- bindelse med indledende drøftelser af ændringsforslaget i SCoFCAH d. 19.   -20. juli 2005, blev der fra flere medlemsstaters side  (Storbritannien,  Irland,  Italien, Grækenland  og  Sv  erige)  givet  udtryk  for,  at  man  ønskede  yderligere  at  hæve aldersgrænsen  for  hvornår  r   ygsøjlen  fra  kreaturer  skal  b etragtes  som  SRM,  til f.eks. 30 måneder. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg