Finansudvalget 2004-05 (1. samling), Finansudvalget 2004-05 (1. samling)
2634 - økofin Bilag 6, FIU Alm.del Bilag 4
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
1. februar 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Finansministeriets
redegørelse for rådsmøde (ECOFIN) den 18. januar 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
1. februar
12 CHM
Referat fra rådsmødet (ECOFIN) den 18. januar 2005
Dagsordenspunkt:
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 1.
halvår af 2005
Det nye formandskab (Luxembourg) præsenterede arbejdsprogrammet på det øko-
nomiske og finansielle område i første halvår af 2005. Formandskabet vil prioritere
ECOFIN’s del i forberedelsen af Det Europæiske Råds forårstopmøde, herunder
styrkelsen af Stabilitets- og Vækstpagten samt midtvejsevalueringen af Lissabon-
strategien. Derudover sigter formandskabet efter at opnå politisk enighed om de
finansielle perspektiver for perioden 2007-2013 i juni 2005. ECOFIN vil ligeledes
behandle procedurer vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og gennemgå
de opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer. Endelig vil ECOFIN under
det luxembourgske formandskab behandle sager på skatteområdet og det finansielle
område.
Kommissionen og Rådet udtrykte støtte til formandskabets arbejdsprogram.
Dagsordenspunkt:
Stabilitets- og Vækstpagten - Proceduren for ufor-
holdsmæssigt store underskud vedr. Tyskland og
Frankrig
Kommissionen oplyste, at prognoserne for den økonomiske udvikling i Tyskland
og Frankrig var konsistente med korrektion af de uforholdsmæssigt store under-
skud i 2005 dvs. budgetunderskud under 3 pct. af BNP. På den baggrund vurderede
Kommissionen, at der ikke på nuværende tidspunkt er grundlag for yderligere skridt
i den formelle procedure for uforholdsmæssigt store underskud.
På baggrund af Kommissionens meddelelse konkluderede formanden (vedlagt), at
det ikke på nuværende tidspunkt er nødvendigt med yderligere skridt i proceduren
vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for Tyskland og Frankrig.
Dagsordenpunkt:
Stabilitets- og Vækstpagten - Proceduren for ufor-
holdsmæssigt store underskud vedr. Grækenland
Rådet vedtog beslutning (vedlagt) under Traktatens artikel 104.8 i proceduren for
uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Grækenland. Rådet konstaterede
dermed, at Grækenland ikke har iværksat virkningsfulde foranstaltninger i opfølg-
ning på rådshenstillingen under artikel 104.7 af 5. juli 2004 inden for den i henstil-
lingen fastsatte tidsfrist. Grækenland tog rådets beslutning til efterretning og udtryk-
te vilje til at konsolidere de offentlige finanser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenpunkt:
Stabilitets- og Vækstpagten - Proceduren for ufor-
holdsmæssigt store underskud vedr. Ungarn
Rådet vedtog beslutning (vedlagt) under Traktatens artikel 104.8 i proceduren for
uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Ungarn. Rådet konstaterede dermed,
at Ungarn ikke har iværksat virkningsfulde foranstaltninger i opfølgning på råds-
henstillingen under artikel 104.7 af 5. juli 2004 inden for den i henstillingen fastsatte
tidsfrist. Ungarn accepterede afgørelsen og henholdt sig til sin ambitiøse konsolide-
ringsplan, hvorefter underskuddet i 2008 skal være under 3 pct. af BNP.
Dagsordenpunkt:
Stabilitets- og Vækstpagten - Proceduren for ufor-
holdsmæssigt store underskud vedr. Cypern, Mal-
ta, Polen, Slovakiet og Tjekkiet
Rådet vurderede på grundlag af en orientering fra Kommissionen, at Cypern, Malta,
Polen, Slovakiet og Tjekkiet i overensstemmelse med henstillingen af 5. juli 2004
har iværksat de anbefalede tiltag inden for tidsfristen med henblik på sikre, at lan-
dene når deres respektive mål for budgetunderskuddet i 2005.
Dagsordenpunkt:
Stabilitets- og Vækstpagten – Vurdering af de op-
daterede konvergens- og stabilitetsprogrammer for
Nederlandene, Luxembourg, Østrig, Tjekkiet og
Sverige
Rådet vedtog udtalelser vedrørende stabilitetsprogrammerne for Nederlandene,
Luxembourg og Østrig samt konvergensprogrammerne for Tjekkiet og Sverige. Det
skal bemærkes, at Kommissionen ikke d.d. har offentliggjort Rådets udtalelser ved-
rørende stabilitets- og konvergensprogrammerne.
For så vidt angår Nederlandene anføres, at landet bør sikre en budgetstilling tæt på
balance eller i overskud efter korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud.
For så vidt angår Østrig bemærkes det, at landet bør opnå en højere grad af bud-
getkonsolidering tidligere i forløbet, og fremlægge detaljerede planer for den bety-
delige konsolidering i 2007 og 2008.
For så vidt angår Tjekkiet anbefales det, at landet anvender indtægter, der ligger
udover de budgetterede, til at reducere budgetunderskuddet samt strengt at over-
holde de mellemfristede udgiftslofter, som først er retligt bindende fra 2006. Tjek-
kiet opfordres desuden til at gennemføre reformer af pensionssystemer og sund-
hedssektoren med henblik på at forbedre den langsigtede holdbarhed af de offentli-
ge finanser.
For så vidt angår Luxembourg og Sverige blev der ikke givet eksplicitte anbefalin-
ger.
Dagsordenpunkt:
Styrkelse og bedre implementering af Stabilitets-
og Vækstpagten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Ministrene drøftede i opfølgning på rådsmødet (ECOFIN) den 16. november 2004,
hvordan implementeringen af Stabilitets- og Vækstpagten kan styrkes.
Ministrene var enige om, at Stabilitets- og Vækstpagten fortsat skal være regelbase-
ret og sikre ligebehandling, herunder at reglerne om budgetunderskud på højst 3
pct. af BNP og gæld på højst 60 pct. af BNP ikke bør ændres. Desuden var der
bred støtte til at styrke den præventive del af Pagten, bl.a. gennem retningslinier for
at styrke konsolideringen i gode tider. I opstillingen af de mellemfristede målsæt-
ninger lagde nogle lande vægt på at differentiere dem efter både gæld og den samle-
de finanspolitiske holdbarhed, mens andre lagde vægt på det aktuelle gældsniveau.
For så vidt angår proceduren for uforholdsmæssigt store underskud drøftede man
primært kriterier for exceptionelle omstændigheder i forbindelse med igangsættelsen
af proceduren, og hvilke faktorer, herunder strukturreformer, man i øvrigt kunne
inddrage i vurderingen.
Dagsordenpunkt:
Forberedelse af Det Europæiske Råds Forårstop-
møde – EPC’s årlige rapport om strukturreformer
Rådet vedtog konklusioner (vedlagt), der godkender den Økonomisk-Politiske
Komité (EPC)’s årlige rapport om strukturreformer. Rapporten indgår i Rådet
(ECOFIN)’s bidrag til Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005 som en del af
arbejdet for at styrke implementeringen af Lissabon-strategien og indgår endvidere i
grundlaget for udarbejdelsen af reviderede overordnede økonomiske retningslinier.
Dagsordenpunkt:
Økonomiske konsekvenser af jordskælvet og
tsunamien i Syd- og Sydøstasien
Kommissionen redegjorde for sin foreløbige analyse af de økonomiske konsekven-
ser af jordskælvet og tsunamien. Det overordnede billede er, at økonomierne, med
undtagelse af Sri Lanka og Maldiverne, i vid udstrækning selv vil kunne overkomme
de økonomiske konsekvenser. Det skyldes, at de berørte lande generelt har relativt
pæne økonomiske nøgletal, og at kun en begrænset del af den økonomiske aktivitet
i landene berøres. Kommissionen oplyste, at den havde givet tilsagn om bistand på i
alt 450 mio. euro.
Rådet støttede desuden oprettelsen af en lånefacilitet på op til 1 mia. euro via Den
Europæiske Investeringsbank (EIB). Sagen ventes genoptaget på det kommende
rådsmøde (ECOFIN) i februar.
A-punkter
Rådet godkendte uden drøftelse mandatet for "Interinstitutional Monitoring
Group". Gruppen skal overvåge anvendelsen af Lamfalussyprocessen.
Diverse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Ministrene havde under frokosten en drøftelse af bl.a. eftergivelse af multilateral
gæld, finansiering af bistand og målsætningen om 0,7 pct. af BNP i udviklingsbi-
stand.
Endvidere drøftede ministrene de provenumæssige konsekvenser af EF-domstolens
afgørelser på det skattepolitiske område.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Formandens konklusioner vedrørende proceduren for uforholdsmæssigt sto-
re underskud – Tyskland
"The Council takes note of the Commission communication on "the situation in
Germany and France in relation to their obligations under the EDP following the
judgement of the European Court of Justice", which comes to the conclusion that
action taken by the German authorities is broadly consistent with a correction of
the excessive deficit by 2005. The Council agrees with the Commission conclusion
that no further steps under the EDP are necessary at this stage. Germany reaffirms
its commitment to take all necessary measures to bring its deficit below 3% of
GDP in 2005 and to keep it below 3% in 2006. The Commission will continue to
monitor compliance with these commitments. The Council, in cooperation with
Commission, stands ready to take steps under the EDP, as appropriate."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Formandens konklusioner vedrørende proceduren for uforholdsmæssigt sto-
re underskud – Frankrig
"The Council takes note of the Commission communication on "the situation in
Germany and France in relation to their obligations under the EDP following the
judgement of the European Court of Justice", which comes to the conclusion that
action taken by the French authorities is
broadly consistent with a correction of the excessive deficit by 2005. The Council
agrees with the Commission conclusion that no further steps under the EDP are
necessary at this stage. France reaffirms its commitment to take all necessary
measures to bring its deficit below 3% of GDP in 2005 and to keep it below 3% in
2006. The Commission will continue to monitor compliance with these commit-
ments. The Council, in cooperation with Commission, stands ready to take steps
under the EDP, as appropriate."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Rådets beslutning vedrørende proceduren for uforholdsmæssigt store under-
skud – Grækenland
"The Council reviewed measures taken by Greece following the Recommendation
it issued on 5 July 2004 under the EU's excessive deficit procedure. The Council
acknowledged that the Greek government implemented measures in 2004 aimed at
curbing the rising deficit and that the 2005 budget projects measures leading to a
significant budgetary adjustment. However, in spite of this, the Council, under Arti-
cle 104(8) and following the recommendation by the Commission of 22 December
2004, decided that Greece is not in compliance with the Article 104(7) Council
recommendations issued on 5 July 2004. This is partly due to the statistical revi-
sions, carried out in cooperation with Eurostat to correctly apply the ESA 95 statis-
tical system, and to expenditure overruns associated with the organisation of the
Olympic Games, as well as to overruns in some other spending items and shortfalls
in certain revenue items, which had not been correctly estimated in the 2004 budg-
et. In addition, the Council considered that, given the high deficit outturn in 2004
and other budgetary risks, the excessive deficit may persist in 2005.
The Council welcomes the commitment by Greece to implement with the utmost
rigour the 2005 budget. The Council also took note that the budgetary consolida-
tion measures undertaken by the Greek government should secure a lasting im-
provement in the general government balance. It also
notes with satisfaction that the Greek government is committed to pursue fiscal
consolidation in order to reach the goal of a close to balance or in surplus position
in the medium term."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Rådets beslutning vedrørende proceduren for uforholdsmæssigt store under-
skud – Ungarn
"The Council reviewed measures taken by Hungary following the Recommendation
it issued on 5 July 2004 under the EU's excessive deficit procedure. In this Recom-
mendation, the Council had invited the Hungarian authorities to put an end to the
present excessive deficit procedure as rapidly as possible and to take action in a
medium term framework as foreseen in the Hungarian convergence programme of
May 2004. It had also set a deadline of 5 November for Hungary to take effective
action regarding the measures envisaged to achieve the 2005 deficit target (4.1% of
GDP) and to stand ready to take additional measures with a view to achieving the
deficit target of 4.6% of GDP in 2004.
The Council recognised that the Hungarian government adopted a number of addi-
tional measures. They were based on the expenditure side and have contributed to a
significant decline in the budget deficit in 2004 compared to 2003 and a more fa-
vourable and sustainable reorientation of growth. It also noted that a number of
further measures have been announced that are aimed at further reducing the defi-
cit in 2005. However, it considered that the action in response to the Council Rec-
ommendation of 5 July 2004 was not sufficient to achieve the budget deficit targets
2004 and 2005, which are expected to be missed by a sizeable margin. Therefore
they adopted a decision based on Article 104(8) following the recommendation by
the Commission on 22 December.
The Council noted with satisfaction the continued commitment of the government
to have the excessive deficit corrected by 2008 and underlined the need for further
fiscal consolidation to achieve this goal. It is looking forward to examining shortly
the new convergence programme of
Hungary and a proposal of the Commission for a new Recommendation based on
Article 104(7)."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Rådskonklusioner vedrørende EPC’s årlige rapport om strukturreformer
"The Council endorsed the Annual Report on structural reforms 2005, prepared by
the Economic Policy Committee (EPC), and agreed to forward it as a contribution
by the Ecofin Council to the Spring 2005 European Council. The report is based
on extensive peer reviews on the implementation of structural reforms by the
Member States in the preceding 12 months. The examinations confirmed that much
more urgency is needed with implementation, even if overall there has been some
progress with structural reforms over the past year. As regards the economic
dimension of the Lisbon strategy, the EPC identified seven key areas pivotal for re-
focusing on the core goals of the Lisbon Strategy, i.e. higher growth and employ-
ment. Ministers wish to emphasise that particular attention should be given to in-
creasing employment rates especially in the context of ageing populations, within
the continuing need to increase growth by raising both employment and productivi-
ty. Ministers also agreed that if the implementation gap is to be closed, the govern-
ance of the Lisbon process should be strengthened."