Bilag 2 Talepapir til besvarelse af Trafikudvalgets samrådsspørgsmål C Spørgsmål ”Ministeren bedes uddybe sin besvarelse af alm. del - spørgsmål 55 om, hvorvidt 3. jernbanepakke respekterer subsidiaritetsprincippet.” Svar på spørgsmålet Jeg er blevet bedt om at uddybe mit svar på Trafikudvalgets spørgsmål 55 om hvorvidt 3. jernbanepakke respekterer nærhedsprincippet. Indledningsvis kan jeg henvise til at Trafikudvalget allerede i løbet af 2004 i diverse notater er blevet underrettet om regeringens holdning til jernbanepakkens overholdelse af nærhedsprincippet. Efter min opfattelse er netop spørgsmålet om jernbanepakkens overholdelse af nærhedsprincippet ukontroversielt. Den tredje jernbanepakke har til formål yderligere at liberalisere jernbanemarkederne i
Side 2 af 4 Fejl! Ukendt argument for parameter. Europa og derved fremme interoperabiliteten og den frie bevægelighed. Jernbanepakken består, som anført i mit svar, af forslag til liberaliseringen af den internationale passagertrafik fra 2010, fastsættelse af passagerrettigheder, oprettelsen af et harmoniseret certificeringssystem for lokomotivførere og indførelsen af kvalitetskrav for godstransporter. Indtil nu har kun forslagene om henholdsvis passagerrettigheder og certificering af lokomotivførere været realitetsbehandlet. For så vidt angår de enk  elte forslag, blev det vedrørende passagerliberalisering vurderet, at det er nødvendigt at vedtage retsakter på fællesskabsniveau, for at kunne fastholde og eventuel forbedre jernbanepassagertransportens transportandel både nationalt og internationalt. Ligesådan er det med forslaget om passagerrettigheder, som sigter mod en forbedring af passagernes rettigheder og det generelle serviceniveau i den internationale togtrafik. Medlemslandene er af naturlige grunde ikke i stand til at opnå disse forbedringer p å egen hånd, ved indgåelse af mellemstatslige aftaler eller
Side 3 af 4 Fejl! Ukendt argument for parameter. udstedelse af national lovgivning om liberalisering. For så vidt angår forslaget om certificering af lokomotivførere har man kunnet konstatere, at   medlemsstaternes lovgivning er så forskellig, at disse forskelle kun vil kunne udlignes ved en fastsættelse af  harmoniserede regler på fællesskabsniveau. Det giver jo også sig selv, at man ikke kan få velfungerende grænseoverskridende jernbanetrafik, hvis lokomotivførernes uddannelser ikke er harmoniseret. Det sidste af forslagene, som handler om godskvalitet, er præget af at medlemsstaterne ikke selv kan opnå den nødvendige effektivitet og fleksibilitet på jernbanegodstransporten, på grund af de omfattende internationale dimensioner i denne form for transport. Dette var regeringen enig i og vurderede også dette forslag til at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Samlet kan jeg konkludere, at der ved alle fire forslag er blevet foretaget konkrete vurderinger af nærhedsprincippet. Intet af forslagene, som alle indebærer internationale aspekter, er blevet vurderet til at være i strid med princippet.
Side 4 af 4 Fejl! Ukendt argument for parameter. Jeg ser jernbanepakken som et godt og vigtigt initiativ for den videre udvikling af den europæiske, men selvfølgelig særligt den danske jernbanesektor. Ligesom vi under det danske formandskab arbejdede for anden jernbanepakkes vedtagelse arbejder vi derfor aktivt med ved forhandlingerne om denne tredje jernbanepakke.