L 11 - Forslag til lov om ændring af lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v. og pe  n- sionsafkastbeskatningsloven og om ophævelse af lov om innovation  s- foreninger Formål et med forslaget Formålet med lovforslaget er at gøre det mere attraktivt at investere i e  r- hvervsudviklingsforeninger    og    at    styrke    investorbeskyttelsesreglerne samt at ophæve lov   om innovationsforeninger.  Forslaget om ændring af reglerne for erhvervsudviklingsforeninger og ophævelse af lov om inn  o- vationsforeninger  er  udarbejdet  på  baggrund  af  en  dialog  med  branchen og er en del af regeringens handlingsplan for risikovillig kapital. Lovforslagets indhold Forslaget indeholder nogle ændringer af placeringsreglerne for erhverv  s- udviklingsforeninger, som gør reglerne mere fleksible og gør det mere a  t- traktivt at investere i erhvervsudviklingsforeninger, som er karakteriseret ved  fortrinsvis  at  investere  i  aktier  og  anparter  i  unoterede  små  og  me l- lemstore virksomheder. Der er i dag kun en erhvervsudviklingsforening. Forslaget  indebærer  også  ændringer  i  investorbeskyttelsesreglerne,  som styrker investorbeskyttelsen og medvirker til at opnå en bedre opfyldelse af de internationale standarder på området   (IOSCO-standarder). Endvidere foreslås en række justeringer og redaktionelle ændringer. I lovforslaget foreslås det endeligt at ophæve lov om innovationsforeni   n- ger. De tre innovationsforeninger, der allerede er godkendt, kan fortsætte deres virksomhed som innovationsforeninger uden tilsyn og uden at om- danne sig til andre selskabsformer. Administrative konsekvenser Forslaget  forventes  at  medføre  en  mindre  lettelse  af  de  administrative byrder  for  erhvervslivet  for  så  vidt  angår  ændring  af  reglerne  for  e r- hvervsudviklingsforeninger  og  ophævelse  af  lov  om  innovationsforeni  n- ger. De nye oplysningsforpligtelser overfor investorerne bliver kun aktu- elle  i  sjældne  tilfælde,  og  kan  derfor  ikke  karakte riseres  som  egentlige administrative byrder. 12. oktober 2005 Eksp.nr. /dkj