C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ249941.DOC KFF/SABI 8. februar 2006 Halvårsoversigt over væsentlige EU   -sager inden for Ministeriet for Fami- lie- og Forbrugeranliggenders område i 1. halvår af 2006 Det østrigske formandskabsprogram er udarbejdet i overensstemmelse med det flerårige s trategiske program for 2004-2006 (udarbejdet af Irland, Nederlande- ne, Luxembourg, Det Forenede Kongerige, Østrig og Finland) samt det oper  a- tionelle årlige program for 2006 (udarbejdet af Østrig og Finland). Familie- og Forbrugerministeriets sager behandles i det operationelle årlige program for 2006 i forbindelse med følgende temaer: - Udvikling af et ægte indre marked (fødevareområdet og forbrugero m- rådet); - Beskæftigelse, arbejdsret, socialpolitik, sundhed og ligestilling mellem kønnene (dele af socialpoliti k og sundhedsområdet); - Den fælles landbrugspolitik/fiskeri (fødevaresikkerhed, veterinæromr å- det samt visse dele af landbrugspolitikken). Ministeriets sager behandles i 1. halvår af 2006 på rådsmøderne (Landbrug og fiskeri), (Konkurrenceevne), (Beskæftigel  se, Socialpolitik, Sundhed og For- brugerbeskyttelse) samt (Retlige og Indre Anliggender). På  forbrugerområdet  fortsætter arbejdet med et   EF-handlingsprogram for sundhed og forbrugerbeskyttelse for 2007-2013 samt en tilhørende strategi for sundhed og forbrugerbeskyttelse. Det fælles handlingspr  ogram skal erstatte de to eksisterende programmer: Folkesundhedsprogrammet (2003-2008) og den generelle ramme for forbrugerpolitikken (2004-2007). Baggrunden for sammenlægningen er ifølge Kommissionen, at de to polit   ikom- råder har en række fælles mål for så vidt angår beskyttelse af borgerne mod d i- verse risici, forbedring af borgernes beslutningsgrundlag og integrering af sundheds- og forbrugerbeskyttelsesinteresser i alle fællesskabspolitikker. En  d- videre vil en sammenlægning kunne medføre en række synergieffekter, heru n- der administrativt. Specifikt på forbrugerområdet er målsætningerne en bedre forståelse af forbr u- gerne og markederne, en bedre forbrugerbeskyttelseslovgivning, bedre hån d- hævelse, overvågning og klagemul   igheder samt bedre informerede, uddannede og ansvarlige forbrugere.
Europa-Parlamentet har dog besluttet at dele forslaget op i to separate dele, så- ledes at sundhedsdelen og forbrugerdelen af forslaget vurderes hver for sig. Formandskabet vil endvidere have fokus på forbrugerbeskyttelse i forhold til andre politikområder samt arbejde for styrket forbrugersikkerhed, og der vil blive indledt en gennemgang af acquis´et inden for forbrugerbeskyttelse. På  fødevareområdet   vil formandskabet bestræbe sig på, at    der opnås enighed mellem Rådet og Europa -Parlamentet i 2. læsning af forslagene om   ernæ  rings- og sundhedsanprisninger af fødevarer  og om tilsætning af vitaminer og miner  a- ler til fødevarer . Forslaget om anprisninger har til formål at fastsætte fælles reg ler for anvendel- se af ernærings  - og sundhedsanprisninger i mærkning og markedsføring af f   ø- devarer ved fastsættelse af generelle principper og spec  ifikke betingelser for anvendelse af denne kategori af supplerende frivillige oplysninger på fødev  a- rer. Forslaget om tilsætning af vitaminer og mineraler har til formål at indføre fæ l- les bestemmelser for tilsætning af vitaminer og mineraler til fødevarer (berige   l- se) og at fastlægge procedurer for regulering af ”visse andre stoffer” i fødev a- rer. Endvidere forventes ændringen af diversedirektivet   (bl.a. indeholdende regler om tilsætning af nitrit og nitrat til fødevarer) vedtaget. Mængdebegrænsningen for anvendelse af nitrit og nitrat i kødpr odukter foreslås nu generelt reguleret ud fra tilsat mængde og ikke som   i det nuværende direktiv ud fra restmængde. Nitrit og nitrat foreslås dog tilladt i mængder, der overstiger niveauet efter den nuvæ rende danske lovgivning. Dog foreslås anvendelsen i visse traditionelt fremstillede produkter stadig reguleret ud fra restmæ  ngder. Det forventes, at Kommissionen vil fremsætte en ny pakke af forslag vedr.   til- sætningsstoffer til fødevarer, aromastoffer og e   nzymer. Endelig vil formandskabet fortsætte drøftelsen af spørgsmålet om ernæring og fedme på baggrund af Kommissionens g rønbog herom. Det forventes, at Kom - missionen desuden vil udsende en meddelelse om ernæring og fysisk akt  ivitet efter afslutning af høringen over grønbogen. I tilknytning til den fælles landbrugspolitik vil formandskabet behandle en pakke af forslag vedr. fødevarekvalitet. Det drejer sig for det første om et fo  r- slag til en ny økologiforordning , der indarbejder anbefalingerne fra den euro- pæiske aktionsplan for økologiområdet i fællesskabslovgivningen, særligt for så vidt angår principperne for den økologisk   e produktion, forenkling af regler- ne samt forbedret omsætning af økologiske produkter. Desuden omfatter pa   k- ken to forslag om henholdsvis geografiske betegnelser og garanterede traditio- nelle specialiteter. Forslagene indeholder primært administrative ændrin ger
2. samt nødvendige tilpasninger i godkendelsesprocedurerne for at bringe regle r- ne i overensstemmelse med en afgørelse fra WTO i april 2005. Af hensyn til overholdelse af tidsfristerne i forhold til WTO vil formandskabet søge en hu r- tig vedtagelse af disse to forslag. Endvidere vil formandskabet påbegynde behandlingen af et forslag til en ny spiritusforordning. Forslaget indebærer en revision og sammenskrivning af gældende spiritusforordninger med tilhørende gennemførelsesbeste mmelser med det formål at øge   læsbarheden af forordningens tekst og tilpasse den til nye tekniske udviklinger. Af andre områder på Rådets dagsorden kan fremhæves Den Europæiske Fød   e- varesikkerhedsautoritet (EFSA), hvor der skal tages stilling til finansiering, der skal udpeges nye medlemmer af bestyrelsen, og Rådet skal drøfte den eksterne rapport om evaluering af autoriteten. Endvidere vægter formandskabet det i  n- ternationale samarbejde i Codex Alimentarius højt. Og endelig vil arbejdet med en veterinæraftale mellem EU og Rusland   blive videreført. På  veterinærområdet     lægger formandskabet stor vægt på forebyggelse af d y- resygdomme. Således vil situationen vedr.  fugleinfluenza (H5N1) blive fulgt nøje på hvert eneste rådsmøde (landbrug og fiskeri) i 1. halvår 2006. Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til revision af   TSE-forordnin- gen (transmissible spongiforme encephalopatier). Revisionen vedrører b estem- melser om landekategorisering af BSE, om forebyggelse af, kontrol med og ud- ryddelse af TSE samt bestemmelser om markedsførin g og offentlig kontrol. Endvidere vil formandskabet fortsætte behandlingen af forslaget om   sygdom- me hos akvakulturdyr. Forslaget ajourfører og samler gældende fællesskabsb e- stemmelser om handel med akvakulturdyr og produkter deraf, herunder de gældende sun  dhedsbestemmelser og reglerne om forebyggelse og bekæmpelse af visse sygdomme hos akvakulturdyr. Ændringerne skal sikre, at sundheden for akvakulturdyr ikke bliver tilsidesat i forbindelse med omsætning af levende dyr og produkter deraf, samt at der bliver gennemført en mere effektiv for e- byggelse og bekæmpelse af udbrud af sygdomme hos sådanne dyr. Sundhedsr   i- sikoen samt de udgifter/tab og de skadesvirkninger for samfundet, der er for- bundet med disse sygdomme, skal æn  dres. På  familieområdet  forventes det ø strigske formandskab at behandle et forslag til forordning om kompetence, gældende ret, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og om samarbejde vedrørende   underholdspligt. Formålet med forslaget er at effektivisere inddrivelsen af underholdsbidrag i EU. Efter artikel 1 i Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af denne forordning, og den vil de r- for ikke være bindende for eller fi  nde anvendelse i Danmark. Endelig vil der som led i udviklingen af EU's socialpolitik og i forbindelse med Kommissionens grønbog og kommende meddelelse om den demografiske u d- fordring og solidaritet mellem generationerne fra formandskabets side blive lagt særlig vægt på familier, familiepolitik og samm enhængen mellem arbejds  -
3. og familieliv. Udmøntningen heraf vil også finde sted på konferencer under det østrigske formandskab samt i forbindelse med Lissabon -processen, hvor Kom- missionen i sin meddelelse til Det Europæiske Råds forårstopmøde har anbef a- let konkret handling bl.a. i forhold til et øget udbud af kvalitetsbørnepasning, fremme af familievenlige politikker og en dialog med de sociale partnere om bedre veje til at forene familie- og arbejdsliv.