06.07.2006

J.nr.: 2006-20-221-02013/LAP/KGJ

 

notat til Folketingets Europaudvalg

Om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilag IIIa i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF liste over ingredienser, der under alle omstændigheder skal fremgå af mærkningen af fødevarer.

Dokumentet har endnu ikke fået et nummer.

Kommissionen har den 22. juni 2006 fremsendt forslag til medlemsstaterne til ”Kommissionens direktiv om ændring af bilag IIIa i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF (mærkningsdirektivet) liste over ingredienser, der under alle omstændigheder skal fremgå af mærkningen af fødevarer”.

Listen i bilag IIIa der omhandler allergene fødevareingredienser, foreslås udvidet med lupin og bløddyr. Forslag til ændring er fremsat med hjemmel i artikel 6 stk. 10 + 11 i Mærkningsdirektivet.

Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og dyresundhed den 17. juli 2006.

Kommissionens forslag til ændringerne støttes på udtalelser fra Den Europæiske Fødevareautoritet, EFSA.

Regeringen finder det positivt med en opdatering af Mærkningsreglerne og støtter at dette sker på et videnskabeligt grundlag. Uanset ændring af mærkningsreglerne som foreslået, vil kunne medføre en vis byrde for erhvervslivet, skønner regeringen, at de foreslåede ændringer er velbegrundede og som kun styrker beskyttelsesniveauet i Danmark.

Lupin har længe været indtaget som egentlig ingrediens, men benyttes nu også som tilsætningsstof i brødprodukter. Der kan dokumenteres alvorlige allergiske reaktioner ved indtagelse af lupin, samt alvorlige krydsreaktioner hos personer, der er allergiske overfor peanuts.

Bløddyr er ligeledes medtaget, idet også disse er skyld i en del allergiske reaktioner. Kommissionen begrunder bløddyrenes optagelse på listen i Mærkningsdirektivets bilag IIIa med, at bløddyr ofte forarbejdes i sådan en grad, at de ikke ville fremgå af ingredienslisten, hvis forholdet kun reguleres efter de generelle regler.

 

Regeringen agter på denne baggrund at stemme for forslaget.

 

 

 


06.07.2006

J.nr. 2006-20-221-02013

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilag IIIa i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF liste over ingredienser, der under alle omstændigheder skal fremgå af mærkningen af fødevarer 

 

Dokumentet har endnu ikke et nummer.

 

Resumé

Kommissionen har fremsendt forslag til ændring af mærkningsdirektivet for så vidt angår listen over allergene fødevareingredienser, hvis anvendelse altid skal fremgå af mærkningen af færdigpakkede fødevarer.

Hovedreglen for mærkning af fødevarer er, at mærkningen skal oplyse hvilke ingredienser der er anvendt i fødevaren. Hertil gælder enkelte undtagelser for visse ingredienser og tekniske hjælpestoffer, hvor anvendelsen af disse stoffer ikke behøver at fremgå af mærkningen på fødevaren.

Af fællesskabsreglerne i mærkningsdirektivet fremgår en liste over allergene ingredienser, for hvilke der imidlertid ikke undtages fra mærkningskravet, og anvendelsen af sådanne ingredienser skal derfor altid fremgå af mærkningen af færdigpakkede fødevarer. I udkastet til direktiv foreslås det, at der tilføjes to nye ingredienser til listen over allergene ingredienser, ”lupiner” og ”bløddyr”. Forslaget vil således betyde et øget beskyttelsesniveau for allergikere, men må samtidig antages at medføre øgede byrder for erhvervslivet.

 

 

   Baggrund  

Kommissionen har den 22. juni 2006 fremsendt forslag til ”Kommissionens direktiv om ændring af bilag IIIa i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF (mærkningsdirektivet) liste over ingredienser, der under alle omstændigheder skal fremgå af mærkningen af fødevarer”.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 6, stk. 10 + 11 i Mærkningsdirektivet, hvorefter listen over allergene ingredienser systematisk tages op til revision og ajourføres om nødvendigt på grundlag af den seneste videnskabelige viden. For så vidt angår proceduren for ændring af listen henviser Mærkningsdirektivet til Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen.

 

Efter artikel 5 i Rådets afgørelse af 28. juni 1999, behandles forslaget i forskriftprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

Forslaget forventes sat til afstemning SCoFCAH den 17. juli 2006.

Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt og det er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Formål og indhold

Forslaget til ændringerne af listen i Bilag IIIa til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF er foreslået på baggrund af udtalelser fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), der den 5. oktober 2005, den 6. december 2005 og den 15. februar 2006 har fremlagt vurderinger om allergeniciteten for henholdsvis fruktose, lupin og bløddyr.

 

Fruktose er ikke medtaget i Kommissionens forslag. Kommissionen begrunder dette med, at fruktose dels er naturligt forekommende i mange frugter og nogle grønsager og at et mærkningskrav kun vil gælde tilsatte ingredienser. Desuden er fruktose ikke en egentlig allergifremkaldende ingrediens og fremprovokerer kun fødevareintolerance i forholdet (1/23000). Ved intolerance overfor fruktose skal fruktose helt undgås.

 

Lupin og produkter på basis af lupin, er medtaget i forslaget. Kommissionen begrunder dette med, at denne plante med ca. 450 arter længe har været indtaget som egentlig ingrediens, men nu også benyttes som tilsætningsstof i brødprodukter. Der kan dokumenteres allergiske reaktioner, nogle meget alvorlige, og undersøgelser viser en relativt høj risiko for krydsreaktioner for 30 til 60 % for personer, der er allergiske overfor peanuts.

 

Bløddyr og produkter på basis af bløddyr er ligeledes medtaget i forslaget. (Kommissionen nævner under bløddyr: Snegle, to-skallede bløddyr og blæksprutte). Kommissionen begrunder medtagelsen af bløddyr med, at bløddyr benyttes som ingredienser efter forskellige forarbejdninger i tilberedte produkter som f.eks. ”surimi”. Det må antages, at Kommissionen mener, at bløddyrene forarbejdes i en sådan grad, at de ikke vil fremgå af ingredienslisten under deres kendte betegnelse, hvis forholdet kun reguleres under de generelle regler. Bløddyr kan fremkalde alvorlige allergiske reaktioner, der påvirker op til 0,4 % af befolkningen og udgør 20 % af de allergiske reaktioner overfor ”seafood”. Det protein i bløddyr, der hovedsageligt fremkalder allergiske reaktioner, er ”tropomyosin”, som også findes i krebsdyr, og tilfælde af allergiske krydsreaktioner ved indtagelse af bløddyr og krebsdyr forekommer jævnligt.

Regeringen vurderer, at Kommissionens forslag er i overensstemmelse med udtalelserne fra EFSA.

 

Udtalelser

Forlaget skal ikke forelægges for Europa-Parlamentet.

 

Gældende dansk ret

Den aktuelle liste over allergene ingredienser findes i bilag 5 i bekendtgørelse nr.        1308 af 14. december 2005 om mærkning m.v. af fødevarer (Mærkningsbekendtgørelsen). Reglerne for mærkning af allergene fødevarer fremgår af samme bekendtgørelse med udgangspunkt i § 10, stk.1, nr.3.

 

Konsekvenser

Vedtages forslaget vil mærkningsbekendtgørelsen skulle ændres for at tilføje de nævnte allergene fødevareingredienser. 

En vedtagelse af forslaget vil endvidere betyde et øget beskyttelsesniveau for allergikere, mens det må antages at medføre øgede byrder for erhvervslivet.

 

Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.

 

Høring

Forslaget har været sendt i høring i Fødevarestyrelsens eksterne høringskreds. Der er ikke kommet væsentlige bemærkninger. Dansk Industri finder, at det er væsentligt, at overgangsfristen fastholdes til minimum de angivne 12 måneder.

 

Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg