Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. februar 2015
EU-konsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Kort resume af hvidbog om en kommunikationspolitik
EU’s kommunikation med borgerne er ikke fulgt med den forandring EU har
gennemgået de sidste 20 år, erkender Kommissionen i en ny hvidbog om en eu-
ropæisk kommunikationspolitik
1
.
Hovedformålet med den nye hvidbog er at bygge bro over den såkaldte ”kom-
munikationskløft” mellem EU og dets borgere. Hvidbogen følger dermed op på
Kommissionens plan D (demokrati, debat og dialog) fra efteråret 2005, men har
samtidig en mere vidtgående og langsigtet dagsorden, idet den sigter mod at
inddrage alle hovedaktører i den politiske debat, herunder myndigheder på alle
niveauer, politiske partier og civilsamfundet.
Kommissionens aktiviteter i høringsfasen om hvidbogen om en europæ-
isk kommunikationspolitik (februar – juni/juli 2006)
Der vil blive oprettet to websteder: det ene til høringen om det euro-
pæiske charter for information og kommunikation, det andet til hø-
ringen om hvidbogens samlede indhold.
Der vil blive afholdt fem særlige konferencer i Bruxelles.
En række særlige Eurobarometer-undersøgelser vil blive iværksat.
1
Hvidbog om en europæisk kommunikationspolitik, KOM (2006) 35, forelagt af Kommissionen den 1. februar 2006.