Europaudvalget 2005-06
KOM (2005) 0586 Bilag 1
Offentligt
259187_0001.png
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
9. marts 2006
Kommissionens forslag til direktiv om opfyldelse af kravene til flags-
tater – KOM(2005) 586
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 23. november 2005, som del af den 3. søsikker-
hedspakke, fremlagt forslag til direktiv om opfyldelse af kravene til flags-
tater. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 24. februar 2006.
Forslaget er fremsat i henhold til traktatens artikel 80, stk. 2. Forslaget
kan vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslut-
ningstagen i artikel 251.
Forslagets formål er at sikre, at medlemsstaterne effektivt og konsekvent
opfylder sine forpligtelser efter FN’s internationale søfartsorganisation
(IMO’s) konventioner om sikkerhed til søs, der fastsætter en række glo-
bale regler for søfarten. Princippet om pligten til at overholde regler i in-
ternationale konventioner om sikkerhed til søs følger allerede af direktiv
94/57/EF
1
. Sigtet med forslaget er endvidere at forbedre sikkerheden og
forebygge forurening fra skibe, der sejler i international fart under et
medlemsstats flag.
Med forslaget pålægges medlemsstaterne at ratificere en række eksisterende
IMO konventioner og at efterleve IMO’s kode for implementering af obli-
gatoriske IMO instrumenter
2
. Forslaget pålægger endvidere medlemssta-
terne at overholde en række procedurer og forpligtelser i henhold til IMO
konventioner, eksempelvis vedrørende inspektion af skibe, udstedelse af
certifikater, overvågning af klassifikationsselskaber, undersøgelser af
ulykker til søs og forureningshændelser samt bemanding af skibe.
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at der gennemføres supple-
rende syn for visse skibe, og at der udvikles en særlig skibsdatabase, som
skal indeholde en række nærmere bestemte oplysninger. Medlemsstaterne
forpligtes til at tildele sine administrationer tilstrækkelige ressourcer, sva-
1
Rådets direktiv 94/57/EF om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører
inspektion og syn af skibe, og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse her-
med (klassedirektivet), artikel 3, stk. 1.
2
Jf. IMO’s resolution A.973(24) af 1. december 2005 om kode for gennemførelse af ret-
ligt bindende IMO instrumenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
259187_0002.png
2/2
rende til størrelsen og karakteren af flåden samt gennemføre uafhængige
audits og indføre et kvalitetsstyringssystem i sine administrationer. For-
slaget pålægger ligeledes medlemsstaterne løbende at forbedre og årligt at
evaluere sin indsats, som afrapporteres til Kommissionen. Forslaget åbner
mulighed for, at der i komiteprocedure kan vedtages: i) harmoniserede
procedurer for anvendelse af undtagelser, ii) harmoniseret fortolkning af
spørgsmål, der gennem IMO konventioner er overladt til nationalt skøn,
samt iii) ensartet fortolkning af bestemmelser i IMO konventioner.
2.
Nærhedsprincippet
Som begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at forslagets for-
mål, i lyset af skibsfartens internationale karakter, ikke i tilstrækkelig
grad kan opfyldes af medlemsstaterne, idet der ikke eksisterer et interna-
tionalt kontrolsystem. Samtidig vurderer Kommissionen, at forskellene på
medlemslandenes implementering af internationale forpligtelser, der på-
hviler landene som flagstater, berettiger til regulering på fællesskabsplan.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt, idet skibsfarten i vid udstrækning er international.