Europaudvalget 2005-06
KOM (2005) 0587 Bilag 2
Offentligt
254240_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
24. februar 2006
/jj
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører in-
spektion og syn af skibe, og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i
forbindelse dermed (Klassedirektivet) - KOM(2005) 587 af 23. januar
2005
Resumé
Formålet med forslaget, som ændrer og udvider det gældende direktiv
94/57/EF, er at højne kvaliteten af og øge kontrollen med de anerkendte
klassifikationsselskaber, der på vegne af medlemslandenes søfartsadmini-
strationer udfører syn og inspektioner af skibe.
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget
skønnes ikke at have nævneværdige statsfinansielle konsekvenser og for-
ventes at få begrænsede økonomiske konsekvenser for erhvervet. Forslaget
vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser, men skønnes at
have en positiv miljømæssig virkning.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde den 23. november 2005 den 3. søsikkerheds-
pakke. I modsætning til ERIKA I og ERIKA II pakkerne er den 3. søsik-
kerhedspakke ikke fremlagt som opfølgning på en konkret større ulykke.
Formålet med pakken er imidlertid fortsat målrettet forebyggelse af ulyk-
ker til søs samt at sikre en tilstrækkelig opklaring og opfølgning på så-
danne ulykker.
Kommissionens forslag om ændring og udvidelse af reglerne for de orga-
nisationer, der udfører inspektioner og syn af skibe på vegne af medlems-
landenes søfartsadministrationer (klassifikationsselskaber) indgår som et
af søsikkerhedspakkens 7 konkrete forslag til retsakter. Forslaget har til
formål at sikre bedre kontrol med klassifikationsselskaberne.
Forslaget er den 31. januar 2006 fremsendt i dansk sprogversion. Forsla-
get er fremlagt med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, og kan vedta-
ges med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutningstagen i
artikel 251.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254240_0002.png
2/5
Med henblik på opfyldelse af de i FNs internationale søfartsorganisation,
IMO, vedtagne konventioner skal det land, hvor skibet er registreret (flag-
staten) sikre, at skibet synes og udstyres med certifikater som dokumentati-
on herfor. Grundet skibsfartens globale karakter vælger mange flagstater, at
bemyndige de internationalt opererende klassifikationsselskaber til at udføre
syn og udstede certifikater på myndighedernes vegne. Danmark har også
benyttet sig af denne mulighed bl.a. i forbindelse med konstruktionsmæssi-
ge områder om bord på lastskibe. Forslaget vedrører en udbygning af den
eksisterende regulering af de såkaldte anerkendte klassifikationsselskaber,
der opererer på vegne af flagstaterne i EU.
Forslaget er således en konsolideret og lettere tilrettet udgave af det eksi-
sterende direktiv 94/57/EF (klassedirektivet) med senere ændringer
1
.
Herudover indeholder forslaget en række nye elementer.
Det væsentligste indhold af forslaget er en skærpelse af anerkendelseskri-
terierne. Det foreslås således, at kriterierne i højere grad fokuserer på
kvaliteten af de opgaver, selskabet udfører, og dets præstationer i relation
til sikkerhed og miljø frem for som hidtil på antallet og størrelsen af de
skibe, som selskabet håndterer.
Et andet skærpet element i anerkendelseskriterierne er, at selskaberne
bruger egne inspektører eller låner inspektører fra andre anerkendte klas-
sifikationsselskaber. Tidligere var brugen af eksterne konsulenter mulig.
For at sikre størst mulig effekt har Kommissionen foreslået, at klassifikati-
onsselskabernes indsats bliver vurderet og anerkendt på baggrund af klassi-
fikationsselskabets samlede flåde (globalt) og ikke kun på baggrund af ski-
be under medlemsstaternes flag.
Det foreslås, at kvaliteten af klassifikationsselskabernes virksomhed lø-
bende vurderes af Kommissionen. Denne vurdering skal ikke erstatte,
men supplere den kontrol, som medlemsstaterne allerede udfører i dag.
Kommissionen vil, gennem planlagte periodiske besøg samt stikprøvekon-
trol, indhente dokumentation for at vurdere, om klassifikationsselskabet har
udført dets arbejde korrekt og i den forventede kvalitet. Det foreslås, at
Kommissionen skal have adgang til at gå om bord på skibe, herunder også
på tredjelandes skibe, samt have adgang til selskabernes regionale kontorer.
Den medlemsstat, der oprindeligt har indstillet selskabet til anerkendelse,
kan bistå Kommissionen.
Efter forslaget skal klassifikationsselskaberne oprette en fælles kontrolin-
stans bestående af repræsentanter udpeget, men uafhængige af klassifika-
tionsselskaberne. Den fælles kontrolinstans skal blandt andet påse, at de
1
Kommissionens direktiv 97/58/EF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/105/EF samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/84/EF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254240_0003.png
3/5
enkelte klassifikationsselskabers kvalitetssikringssystemer evalueres. Den
fælles kontrolinstans skal underkastes Kommissionens løbende vurdering.
Kommissionen aflægger rapport til medlemsstaterne om resultaterne og op-
følgningen af vurderingen.
Klassifikationsselskaberne skal endvidere udvide samarbejdet med hin-
anden og øge koordinationen på teknisk regelniveau. Sigtet hermed er at
skabe større konsistens i fortolkningen af internationale konventioner og
større forenelighed mellem selskabernes regler med henblik på at skabe
gensidig anerkendelse af deres egne tekniske klassecertifikater.
Forslaget lægger endvidere op til, at Kommissionen kan fastsætte sanktio-
ner over for klassifikationsselskaberne, hvis anerkendelseskriterierne ikke
bliver overholdt. Anerkendelsen kan suspenderes eller tilbagekaldes, hvis
et selskab ikke længere opfylder kravene for anerkendelsen, eller det ikke
efterlever sine forpligtelser med hensyn til sikkerhed og miljø. Beslutnin-
ger herom træffes af Kommissionen og medlemsstaterne i fællesskab efter
forskriftsproceduren. Som noget nyt foreslås, at Kommissionen får mulig-
hed for at tildele det enkelte klassifikationsselskab bødestraf. Det er op til
Kommissionen at træffe beslutning om bødestraf samt størrelsen heraf. Bø-
den kan dog maksimalt udgøre 10 % af selskabets årlige omsætning. De de-
taljerede regler for gennemførelsen af bestemmelsen træffes af Kommissio-
nen og medlemsstaterne i fællesskab efter forskriftproceduren.
Endelig foreslås mindre tekniske tilpasninger af direktivet.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets behandling af sagen, jf. traktatens artikel 251, er end-
nu ikke indledt.
3.
Nærhedsprincippet
I sin begrundelse fremhæver Kommissionen, at en indsats på fælles-
skabsplan vil kunne sikre den frie udveksling af tjenesteydelser (syn og
inspektioner) på et højt og ensartet sikkerhedsniveau i hele Fællesskabet.
Det er regeringens opfattelse, at nærhedsprincippet er overholdt. Skibstra-
fikken er i vid udstrækning international, og en effektiv kontrol med de
omtalte klassifikationsselskaber vil derfor bedst kunne foretages på fæl-
lesskabsniveau.
4.
Gældende dansk ret
Syn af skibe sker i medfør af lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse
nr. 627 af 26. juli 2002 med senere ændringer. Hjemlen til at lade klassifi-
kationsselskaber eller andre udføre syn, herunder at foretage beregninger,
undersøgelser og opmåling af skibe samt til at udstede de tilknyttede inter-
nationale certifikater på Søfartsstyrelsens vegne, fremgår af § 22. I henhold
til Søfartsstyrelsens tekniske forskrift nr. 5 af 9. august 2002 om anerken-
delse og autorisation af organisationer, som udfører inspektion og syn af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254240_0004.png
4/5
skibe, sker dette i overensstemmelse med direktiv 94/57/EF med senere
ændringer.
5.
Høring
Forslaget har været sendt i skriftlig høring hos medlemmerne i Specialud-
valget for skibsfartspolitiske spørgsmål, hvor søfartserhvervets parter er
repræsenteret. Der var tale om en indledende samlet høring af hele den 3.
søsikkerhedspakke på baggrund af de engelske versioner af forslagene.
Endvidere har Kommissionens forslag været sendt i høring hos klassifika-
tionsselskaber anerkendt af Søfartsstyrelsen.
Danske Maritime henleder opmærksomheden på den mulige sammenhæng
med udstyrsdirektivet
2
og ser gerne en sådan sammenhæng tydeliggjort.
Danske Maritime anbefaler tillige en række mindre omformuleringer i for-
slaget. Endelig anbefales det, at der for mindre forseelser indføres mindre
strenge sanktioner.
Danmarks Rederiforening har ingen umiddelbare kommentarer til forslaget.
Klassifikationsselskabet Nippon Kaiji Kyokai finder det væsentligt, at di-
rektivets bestemmelser bliver praktisk anvendelige. Selskabet er herud-
over betænkelig ved indførelsen af et bødesystem, oprettelsen af et fælles
organ til kontrol af selskabernes kvalitetsstyringssystemer, samt klassens
påtagelse af det økonomiske ansvar i forbindelse med udførelse af opga-
ver for flagstaten.
Klassifikationsselskabet Germanischer Lloyd finder, at forslaget giver
Kommissionen vide skønsmæssige beføjelser i forbindelse med afgørel-
ser om anerkendelse, kvalitetskontrol og sanktioner. Desuden påpeges, at
klassifikationsselskaberne ikke får mulighed for at appellere en afgørelse.
Desuden finder selskabet ikke forslaget fremmende for den frie konkur-
rence imellem klassifikationsselskaberne, da det lægger op til et tættere
samarbejde og større harmonisering på teknisk regelniveau.
Klassifikationsselskabet Lloyds Register finder det problematisk, at Kom-
missionen, under egen kontrol, vil oprette et fælles organ, der skal kvali-
tetsmæssigt vurdere klassifikationsselskaberne. Selskabet mener, at et så-
dant system skal ligge i internationalt regi og ikke i regionalt. Endvidere er
selskabet betænkelig ved Kommissionens forslag om sanktioner.
Der vil blive en fornyet høring i Specialudvalget på baggrund af den danske
sprogversion. Der vil blive fremsendt et supplerende notat med resultaterne
af høringen til Europaudvalget.
6.
Andre landes holdninger
2
Rådets direktiv om udstyr på skibe 96/98/EF med senere ændringer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254240_0005.png
5/5
Rådets forhandlinger om forslaget er endnu ikke indledt, og der er derfor
ikke kendskab til andre landes holdninger på nuværende tidspunkt.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark kan overordnet støtte intentionerne i direktivforslaget, herunder
forslaget om en skærpelse af anerkendelseskriterierne. Danmark støtter
principielt forslaget om øget fokusering på kvaliteten af klassifikationssel-
skabernes arbejde og finder, at forslaget kan være med til at fremme kva-
litetsskibsfart. Danmark finder imidlertid, at forslaget om oprettelse af en
fælles kontrolinstans til kontrol af klassifikationsselskabets kvalitet er
uklart. Endvidere forekommer det overflødigt, at Kommissionen skal føre
kontrol parallelt med medlemsstaterne. Fra dansk side er man endvidere
af principielle årsager skeptisk over for forslaget om, at Kommissionen
tillægges kompetence til at tildele bøder.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes at kræve lovændringer bl.a. med henblik på at gennemfø-
re Kommissionens udvidede kontrolbeføjelser og evt. håndhævelsesbeføjel-
ser.
Endvidere skal Søfartsstyrelsens tekniske forskrift nr. 5 af 9. august 2002
om anerkendelse og autorisation af organisationer, som udfører inspektion
og syn af skibe revideres.
Forslaget forventes ikke at få nævneværdige statsfinansielle konsekven-
ser.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Klassifikationsselskaber er store internationale sammenslutninger, hvoraf
flere har lokale afdelinger i Danmark. Det kan ikke udelukkes, at de nye
krav som følge af direktivforslaget kan medføre øgede omkostninger for
klassifikationsselskaberne. I hvilket omfang dette kan blive tilfældet, herun-
der hvorvidt rederiernes betaling som følge heraf vil stige, vil blive søgt af-
klaret.
Kommissionen peger i begrundelsen for forslaget på, at reglerne vil få posi-
tive miljømæssige virkninger på grund af den mindskede risiko for ulykker
og forurening, idet kvaliteten af klassifikationsselskabernes arbejde søges
højnet. Danmark er enig i den betragtning.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes ikke at have nævneværdige administrative konse-
kvenser for erhvervet som følge af ændringerne i forslaget.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.