Trafikudvalget 2005-06
KOM (2005) 0589 Bilag 3
Offentligt
262604_0001.png
REVIDERET GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
22. marts 2006
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets ændring
af direktiv 2002/59/EF om oprettelse af et trafikovervågnings- og tra-
fikinformationssystem for skibsfarten i Fællesskabet (overvågnings-
direktivet) – KOM(2005) 589 af 23. november 2005
Notatet er revideret på baggrund af høring. Ændringerne er fremhævet.
Resumé
Sigtet med forslaget er at højne søsikkerheden samt at forebygge forure-
ning fra skibe gennem en forstærket overvågning af skibstrafikken ved
hjælp af et fælles informationsudvekslingssystem og en præcisering af
procedurer for nødområder. Endelig skal indførelse af automatisk identi-
fikationssystem (AIS) om bord på fiskeskibe med en længde på 15 meter
eller derover reducere risikoen for ulykker og heraf følgende tab af men-
neskeliv.
Forslaget er en ændring og udvidelse af det gældende direktiv
2002/59/EF om overvågning af skibe, som gennemsejler Fællesskabets
farvande, og/eller besejler Fællesskabets havne med farligt eller forure-
nende gods.
Forslaget skønnes at kræve lovændring. Forslaget skønnes ikke at have
nævneværdige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser,
men vurderes at kunne få en positiv miljømæssig virkning. Forslaget
skønnes endvidere ikke at indeholde nævneværdige administrative konse-
kvenser for erhvervslivet, og vil indebære økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet i størrelsesordenen
9,4
mio. kr.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde den 23. november 2005 den 3. søsikkerheds-
pakke. I modsætning til ERIKA I og ERIKA II pakkerne er den 3. søsik-
kerhedspakke ikke fremlagt som opfølgning på en konkret større ulykke.
Formålet med pakken er imidlertid fortsat målrettet forebyggelse af ulyk-
ker til søs samt at sikre en tilstrækkelig opklaring og opfølgning på så-
danne ulykker.
Kommissionens forslag om ændring af direktiv 2002/59/EF om oprettelse
af et trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten i
Fællesskabet (overvågningsdirektivet) indgår som et af søsikkerhedspak-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/7
kens 7 konkrete forslag til retsakter. Forslaget er den 13. januar 2006
fremsendt i dansk sprogversion. Forslaget er fremlagt med hjemmel i
traktatens artikel 80, stk. 2 og kan vedtages med kvalificeret flertal efter
proceduren for fælles beslutningstagen i traktatens artikel 251.
Baggrunden for Kommissionens forslag er, at udviklingen inden for iden-
tifikation af skibe, overvågningssystemer og satellitteknologi taler for en
ændring og udvidelse af overvågningsdirektivet, der har været gældende
siden 2004. Formålet er at sikre, at overvågningen af skibstrafikken er or-
ganiseret og koordineret på tværs af landegrænser for at forbedre det fo-
rebyggende arbejde med søsikkerhed.
Det væsentligste indhold af forslaget er:
Der er allerede i henhold til det gældende overvågningsdirektiv en for-
pligtigelse til elektronisk dataudveksling om farlig og forurenende last
mellem medlemslandene. Denne forpligtigelse skal ifølge forslaget frem-
over opfyldes ved anvendelse af SafeSeaNet, som vil blive et grundlæg-
gende informationsudvekslingssystem i Fællesskabet. SafeSeaNet er ud-
viklet af Kommissionen sammen med medlemsstaterne og ledes af Det
Europæiske Søsikkerhedsagentur (EMSA).
Medlemslandene skal udarbejde planer for skibe, der henvises til et nød-
område. Der er tale om beredskabsplaner for at imødegå en eventuel risi-
ko fra et skib med behov for assistance. Derudover skal medlemslandene
udarbejde et katalog over nødområder, der skal kunne danne grundlaget
for at tage beslutninger om at henvise et skib til et nødområde og om ind-
satsen i forbindelse hermed. Planerne skal være offentligt tilgængelige og
være i overensstemmelse med anbefalinger fra FN’s internationale sø-
fartsorganisation (IMO).
Efter forslaget får medlemsstaterne ret til at få stillet en finansiel garanti
eller at få oplysninger om skibets forsikringsforhold i forbindelse med
ansvar for skader forårsaget af skibet, mens det befinder sig i et nødom-
råde. Et sådant krav følger af et nyt direktivforslag, som ikke er vedtaget.
Forslaget sigter mod at fremme identifikationen af fiskeskibe med en
længde på 15 meter eller derover, der sejler til og fra EU havne. Der fore-
slås krav om udstyr til automatisk identifikation på sådanne fiskeskibe
(såkaldt Automatic Information System, AIS). AIS giver skibene gensi-
dige oplysninger om hinanden med henblik på at formindske antallet af
kollisioner mellem fiskeskibe og handelsskibe.
Forslaget inkluderer krav til medlemsstaterne i tilfælde af isforhold til
søs, der giver en særlig risiko for besætningers sikkerhed og for forure-
ning af miljøet. Medlemslandene forpligtes til at sikre, at der en istjene-
ste, der kan oplyse skibe om isforhold, anbefalede ruter i forbindelse
hermed og isbrydningsaktiviteter i området. Medlemsstaterne vil endvi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
262604_0003.png
3/7
dere få mulighed for at stille krav til skibe om styrke og maskineffekt, når
skibet skal have tilladelse til at anløbe eller afgå fra en havn eller en red i
en medlemsstat.
Det foreslås endvidere, at afskibere skal aflevere en deklaration om farligt
eller forurenende gods til skibets fører. Deklarationen skal indeholde op-
lysninger om ladningen og oplyse numre på kontaktpersoner, der ligger
inde med yderligere informationer, som kan anvendes i ulykkestilfælde.
Der er endvidere i henhold til det gældende direktiv 2002/59/EF en for-
pligtigelse til at indberette skibe, som anses for at udgøre en særlig risiko.
Det foreslås, at skibe, der ikke opfylder forsikrings-, eller garantikravene
i direktivforslaget
om rederes erstatningsansvar og om finansiel garanti
(KOM(2005) 593), som endnu ikke er vedtaget,
eller skibe, som er blevet
indrapporteret af lodser eller havnemyndigheder for at have mangler, der
kan influere på skibenes sikre navigation, i fremtiden skal tilhøre denne
kategori af skibe.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet behandling af sagen, jf. traktatens artikel 251, er
endnu ikke indledt.
3.
Nærhedsprincippet
I sit forklarende memorandum er Kommissionen af den opfattelse, at må-
lene for den planlagte retsakt ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af
medlemsstaterne alene af følgende grunde:
Initiativet vil kræve tæt samarbejde gennem udveksling af infor-
mation mellem medlemsstaterne særligt for så vidt angår skibes
last og styring af nødområder.
Utilstrækkelig koordination af informationer om skibe vil øge ri-
sikoen for ulykker og forurening.
Kommissionen er endvidere af den opfattelse, at forslaget komplemente-
rer allerede eksisterende foranstaltninger i Fællesskabet, og at det dermed
er med til at sikre, at medlemsstaterne indfører initiativerne på en ensartet
måde.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt. Skibsfarten er i vid udstrækning international og en sikring af
en effektiv overvågning af skibsfarten og udveksling af informationer
mellem medslemstaterne i forbindelse hermed vil med fordel kunne fore-
tages på fællesskabsniveau.
4.
Gældende dansk ret
Der findes følgende dansk lovgivning på området:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
262604_0004.png
4/7
Lovbekendtgørelse nr. 627 af 26. juli 2002 om sikkerhed til søs, der
bl.a. indeholder hjemmel til udstedelse af forholdsregler for sejladsen
og regler om udstedelse af forbud mod, at et skib forlader en havn på
grund af ugunstige vejrforhold.
Søfartsstyrelsens tekniske forskrift nr. 3 af 27. januar 2004 om et tra-
fikovervågnings- og trafikinformationssystem i danske farvande og
havne. Forskriften implementerer den del af overvågningsdirektivet,
som omhandler regler om indberetninger fra skibe til havne og over-
vågning af skibe samt foranstaltninger i tilfælde af usædvanligt ugun-
stige vejrforhold.
Søfartsstyrelsens tekniske forskrift E af 1. januar 2003, kapitel X, om
udstyrsregler om bord på fiskeskibe.
Lovbekendtgørelse nr. 925 af 28. september 2005 om beskyttelse af
havmiljøet, der blandt andet har til formål at forebygge og begrænse
forurening af havmiljøet fra både danske og udenlandske skibe i dan-
ske farvande.
Bekendtgørelse nr. 258 af 1. maj 1999 om indberetning af oplysnin-
ger om farligt eller forurenende gods om bord på skibe. Lovbekendt-
gørelse nr. 578 af 29. september 1988 om Statens Istjeneste, som har
til formål at bistå skibsfarten i danske farvande under isforhold.
Bekendtgørelse nr. 452 af 17. december 1965 om isbrydningstjene-
sten, som fastsætter regler vedrørende isbryderassistance i danske far-
vande.
Høring
5.
Kommissionens forslag
har været i
høring hos medlemmerne af Specialud-
valget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål.
Danmarks Rederiforening (DR) har bemærket,
at det bør indgå i overve-
jelserne, hvorvidt det er økonomisk og praktisk muligt at kræve, at alle fi-
skeskibe over 15 meter udstyres med AIS i forhold til det, man derved
kan opnå. Desuden udtrykker man bekymring for, at AIS systemet i et til-
fælde med stor koncentration af fiskeskibe og eksempelvis tankskibe kan
medføre, at sidstnævnte skibe ikke bliver opmærksomme på hinanden på
grund af manglende overblik over det større antal skibe, der vises på skær-
men.
DR bemærker i forhold til de tidligere påpegede problemer, der kan op-
stå, når et stort antal skibe i et område er udstyret med AIS udstyr, at
der kan være en sikkerhedsmæssig gevinst ved at udruste fiskeskibe
med AIS eventuelt af en særlig type (fx med begrænsninger i udsendt
information), og at drøftelserne om dette bør foregå i IMO.
DR anfører, at Danmark i stedet for at være skeptisk overfor, at skibe
skal stille en finansiel garanti eller give oplysning om skibets forsik-
ringsforhold, skal være imod forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
262604_0005.png
5/7
Maskinmestrenes Forening finder ikke, at direktivforslaget får konse-
kvenser for deres medlemmer i et omfang, der giver anledning til be-
mærkninger.
Søfartens Ledere (SL) finder, at krav om finansiel garantistillelse vil kun-
ne medføre, at skibe undlader at søge et nødområde. SL anfører yderlige-
re, at der i dansk farvand er meget kort afstand mellem sejlruterne og de
definerede nødområder, hvilket i mange situationer vil medføre behov for
hurtige beslutninger. Dette taler for ikke at stille krav om finansiel garan-
tistillelse, når man søger mod et nødområde.
SL bemærker desuden, at AIS systemet vil hjælpe til, at man over VHF'en
kan kontakte et fiskeskib direkte med navns nævnelse. Derudover giver en
kombination af AIS og et elektronisk søkortsystem mulighed for identifi-
kation af fiskeskibe, som af en eller anden grund ikke slår tydeligt på ra-
daren på grund af sø-, vejrforhold, dårlig radarrefleksion mv. SL kan der-
for anbefale AIS i fiskeskibe med en længde på 15 m eller derover.
Danmarks Fiskeriforening (DF) kan ikke uden videre anbefale,
at alle fi-
skefartøjer på 15 meter og derover pålægges at installere AIS i perioden
fra 1. januar 2008 til 1. januar 2010. DF finder det ikke givet, at installati-
on af AIS på så mange fartøjer styrker søsikkerheden. Man er bekymret
for, at AIS systemet i situationer med stor koncentration af fiskefartøjer og
eksempelvis tankskibe kan medføre, at sidstnævnte skibe ikke bliver op-
mærksomme på hinanden.
DF finder derfor, at det nøje må overvejes, om den økonomiske byrde man
planlægger at pålægge fiskefartøjer ved at stille krav om at indføre AIS,
står mål med de forbedringer i søsikkerheden, man ønsker at opnå.
Det fremhæves desuden, at mange fiskefartøjer fisker i områder uden
nævneværdig trafik, hvorfor det ikke findes rimeligt, at disse fartøjer på-
lægges en omkostning i størrelsesorden på kr. 20.000. DF anbefaler der-
for, at det undersøges nærmere, om det virkelig er nødvendigt, at alle fiske-
fartøjer på over 15 meter udstyres med AIS, og om 15 meter er den bedste
grænse for indførelse af AIS.
DF foreslår, at installationen gøres frivillig og anbefaler - for at skabe et
positivt incitament til, at udstyret installeres - at Danmark arbejder for, at
der kan ydes en økonomisk støtte til installation af AIS eksempelvis gen-
nem den kommende Europæiske Fiskeri Fond. Der vil her kunne gives
støtte til at installere AIS for fiskefartøjer med en støttesats på mellem 30
og 50 %.
Danmarks Skibsmæglerforening (DS) har ikke særlige kommentarer til
forslag til ændring af overvågningsdirektivet.
6.
Andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
262604_0006.png
6/7
Der har den 8. december 2005, 11. januar 2006, og
13. februar 2006 og 14.
marts 2006
været afholdt møder om forslaget i Rådets Transportarbejds-
gruppe.
Forslaget er samlet set blevet positivt modtaget. Forhandlingerne har væ-
ret fokuseret
på de dele af forslaget, der omhandler nødområder, skibes
pligt til at stille finansiel garanti i forbindelse hermed og indførelse af
AIS om bord på fiskeskibe.
Nogle lande har betvivlet, at AIS giver mest sikkerhed for pengene, mens
andre lande principielt støtter AIS om bord i fiskeskibe. Nogle lande har i
den forbindelse udtrykt ønske om statsstøtteordninger eller andre støtte-
ordninger til fiskerierhvervet. Krav om finansiel garanti før et skib mod-
tages i et nødområde er blevet afvist af et flertal af lande. En stor gruppe
af lande har udtrykt ønske om en tilnærmelse mellem IMO’s anbefalinger
vedrørende nødområder og forslagets tekst.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark kan støtte direktivforslaget, herunder forslaget om udvikling af in-
formationsudvekslingssystemet SafeSeaNet og udarbejdelse af planer for
nødområderne. Danmark støtter principielt forslaget om foranstaltninger i
forbindelse med særlige isforhold til søs, men vil arbejde for en præcisering
af, at det er skibsføreren, der er ansvarlig for skibets sikre sejlads.
Ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt støtter Danmark anvendelsen af
AIS om bord på fiskeskibe som foreslået af Kommissionen, men på bag-
grund af en afvejning af fiskeriets forhold, vil Danmark arbejde for, at
der sker en lempelse af kravene om AIS for eksisterende fiskeskibe mel-
lem 15 og 24 meter.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kyststatens ret til at kræve en finansiel garanti eller oplysninger om ski-
bets forsikringsforhold i forbindelse med anvisning af et nødområde for-
ventes at kræve lovændring. Herudover forventes der ikke andre lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Direktivforslagets økonomiske konsekvenser kan ikke opgøres på nuvæ-
rende tidspunkt, men der forventes at være meromkostninger som følge af
videreudviklingen af SafeSeaNet. Endvidere forventes et øget antal ind-
beretninger af skibe og deres sejlads i forbindelse med overvågning af
skibstrafikken at medføre en mindre merbelastning af myndighederne.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen peger i begrundelsen for forslaget på, at reglerne vil få posi-
tive økonomiske og miljømæssige virkninger på grund af den mindskede ri-
siko for ulykker og forurening. Danmark kan støtte denne vurdering, idet et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
262604_0007.png
7/7
forbedret beredskab overfor risikoskibe og skibe med behov for assistance
skønnes at ville mindske risikoen for forurening. Endelig skønnes krav om
AIS på visse fiskeskibe at ville mindske risikoen for kollisioner.
I det omfang direktivet går ud over konventionsforpligtigelserne for krav
om AIS, vil der blive merudgifter for fiskeskibe med en længde på 15
meter eller derover, men med en længde mindre end 45 meter. Fiskeskibe
med en længde på 45 meter eller derover skal allerede i henhold til eksi-
sterende direktiv 2002/59/EF have AIS om bord. Omkostninger til AIS
skønnes at være i størrelsesordenen 20.000 kr. for det enkelte fiskeskib.
Der skønnes at være ca.
470
danske fiskeskibe med en længde
overalt
15 meter eller derover, men under 45 meter. Erhvervet bliver dermed
samlet pålagt en udgift på ca.
9,4
mio. kr.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslagets krav om øgede indberetninger medfører begrænsede admini-
strative byrder for erhvervslivet. Der er tale om, at afskiberen som noget
nyt skal videresende oplysninger til skibet angående olielaster
1
ved hjælp
af et sikkerhedsdatablad, som allerede i dag bliver udarbejdet i forbindel-
se med sådanne laster, og oplyse om numre til brug for nødopkald.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er orienteret om sagen ved grundnotat oversendt
den 13. februar 2006.
1
Nærmere bestemt stoffer, som fremgår af bilag I til Marpol-konventionen.