Trafikudvalget 2005-06
KOM (2005) 0590 Bilag 3
Offentligt
279061_0001.png
REVIDERET GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
10. maj 2006
/jlo
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om de grundlæggende principper for undersøgelser af ulykker i sø-
transportsektoren og om ændring af direktiv 1999/35/EF og
2002/59/EF – KOM(2005)590 af 23. november 2005
Revideret notat i forhold til grundnotat oversendt den 21. marts 2006.
Ændringerne er fremhævet.
Resumé
Forslaget har til formål at fastsætte forpligtelser for medlemsstaterne til at
undersøge visse ulykker til søs efter fælles principper baseret på den inter-
nationale søfartsorganisations (IMO) kode for undersøgelse af ulykker til
søs, samt at sikre, at der sker opfølgning på ulykkerne. Herudover skal der
opbygges en europæisk database med henblik på at øge vidensgrundlaget
om årsagerne til ulykker til søs, og på denne baggrund skal der videre
overvejes tiltag til forbedring af sikkerheden til søs.
Med forslaget skal oprettes et netværk mellem medlemsstaternes undersø-
gelsesinstanser med henblik på blandt andet øget udveksling af knowhow og
teknisk bistand i forbindelse med undersøgelse af ulykker.
Et væsentligt element i forslaget er, at undersøgelsesinstanserne skal være
uafhængige af de myndigheder, der regulerer søfartsområdet, ligesom selve
undersøgelserne af ulykker skal foregå uafhængigt af undersøgelser, der
har til formål at fastlægge skyld eller erstatningsansvar.
Forslaget forventes at kunne medføre lovændringer. For at sikre en fortsat
strafferetlig opfølgning på ulykker til søs, kan der blive tale om en begræn-
set administrativ merbelastning i Søfartsstyrelsen eller en øget aktivitet fra
politiets side. Forslaget forventes at medføre begrænsede byrder for er-
hvervet i forbindelse med øget indberetning til myndighederne.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde den 23. november 2005 den 3. søsikkerheds-
pakke bestående af 7 konkrete forslag til retsakter. I modsætning til de to
tidligere søsikkerhedspakker (ERIKA I og ERIKA II) er den 3. søsikker-
hedspakke ikke fremlagt som opfølgning på en konkret større ulykke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
279061_0002.png
2/7
Formålet med pakken er imidlertid fortsat at søge at øge sikkerheden til
søs.
Kommissionens forslag til nyt direktiv om de grundlæggende principper
for undersøgelser af ulykker i søtransportsektoren og om ændring af di-
rektiv 1999/35/EF
1
og 2002/59/EF
2
indgår som et element i søsikkerheds-
pakken. Forslaget er den 15. februar 2006 fremsendt til Rådet i dansk
sprogversion.
Forslaget er fremlagt med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, og kan
vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutnings-
tagen i artikel 251.
Fællesskabets lovgivning forudsætter allerede på en række områder, at
der foretages undersøgelser af ulykker til søs. Dette gælder f.eks. i relati-
on til direktivet om oprettelse af et trafikovervågnings- og trafikinforma-
tionssystem for skibsfarten i Fællesskabet (2002/59/EF), der fordrer, at
medlemsstaterne lever op til FN’s internationale søfartsorganisations
(IMO’s) kode om undersøgelse af ulykker til søs
3
.
Formålet med forslaget er, at medvirke til, at undersøgelser af ulykker til
søs gennemføres hurtigt og korrekt, at øge sikkerheden til søs ved at for-
hindre fremtidige ulykker, at anbefalinger til forbedring af sikkerheden til
søs udarbejdes, samt at der etableres et samarbejde mellem medlemssta-
ternes undersøgelsesinstanser. Det anføres, at undersøgelserne, hverken
skal fastlægge skyld eller erstatningsansvar.
Kommissionen foreslår, at der udarbejdes en fælles metode til undersø-
gelse af visse ulykker til søs, samt at der sker en indberetning af data ved-
rørende ulykkerne til en af Kommissionen oprettet fælles database (Euro-
pean Marine Casualty Information Platform). De oplysninger, der skal
indberettes er angivet i et bilag til direktivet. Databasen skal bruges som
værktøj til at analysere ulykkerne for dermed at få viden til at forhindre
fremtidige ulykker.
Direktivet skal finde anvendelse for ulykker og hændelser til søs samt
meldinger om, at et skib eller besætning er i nød, hvor
et skib under et medlemsstats flag er involveret,
ulykken sker inden for et område, hvor medlemsstaten har kom-
petence eller,
en medlemsstat har væsentlig interesse i ulykken.
1
Rådets direktiv 1999/35/EF af 29. april 1999 om en ordning med obligatoriske syn
med henblik på sikker drift af ro-ro-færger og højhastighedspassagerfartøjer.
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/59/EF af 27. juni 2002 om oprettelse af
et trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten i Fællesskabet og om
ophævelse af Rådets direktiv 93/75/EØF.
3 Resolution A.849 (20) Code for the investigation of marine casualities and incidents,
as amended by resolution A.884(21).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
279061_0003.png
3/7
Medlemsstaterne forpligtes til at undersøge alvorlige eller meget alvorli-
ge ulykker (’serious’ eller ’very
serious marine casulties’
som de er defi-
neret i IMO’s kode for undersøgelse af ulykker til søs). Herudover skal
det ved mindre alvorlige ulykker, hændelser og meldinger om, at et skib
eller besætning er i nød til søs, vurderes, om der skal foretages en egent-
lig undersøgelse. Der vil i disse tilfælde skulle udfærdiges en rapport i
medfør af et bilag til direktivet.
Undtaget fra direktivets anvendelsesområde er blandt andet ulykker, der
involverer fiskeskibe under 24 meters længde. Medlemsstaterne kan fort-
sat undersøge andre typer af ulykker end de ulykker, der er omfattet af di-
rektivet. Dog må overholdelsen af direktivet ikke bringes i fare.
Medlemsstaterne forpligtes til at sikre, at oplysninger om alle ulykker,
hændelser, samt meldinger om, at et skib eller besætning er i nød, indrap-
porteres til undersøgelsesinstanserne.
Undersøgelserne af ulykkerne skal ske i medfør af en fælles metode, der
udvikles af det europæiske søsikkerhedsagentur (EMSA)
4
. Metoden skal
vedtages og kunne ændres i medfør af forskriftsproceduren af udvalget
for sikkerhed til søs og forebyggelse af forurening fra skibe (COSS)
5
, der
består af repræsentanter for Kommissionen og medlemslandene.
Undersøgelser skal udføres af en permanent instans, der har personale
med de nødvendige kompetencer og ressourcer til at undersøge ulykker-
ne. Instansen skal fungere uafhængigt af den myndighed, der udsteder
sikkerhedscertifikater, udfører inspektioner mv. på søfartsområdet De
konkrete undersøgelser skal udføres uafhængigt af undersøgelser, der har
til formål at fastlægge skyld eller erstatningsansvar.
Juridisk skal det sikres, at undersøgelsesinstanserne får uhindret adgang
til alt relevant materiale i forbindelse med undersøgelsen af ulykken, samt
at den har mulighed for blandt andet at interviewe besætning mv. Endvi-
dere vil der kun under særlige omstændigheder kunne ske videregivelse
af det materiale, som undersøgelsesinstanserne baserer undersøgelsen på.
Forslaget sætter rammerne for et samarbejde mellem medlemsstaternes
undersøgelsesinstanser, herunder mulighed for at få adgang til faciliteter,
tekniske undersøgelser og ekspertise. Som udgangspunkt skal denne assi-
stance stilles til rådighed vederlagsfrit. De nærmere regler for dette sam-
4
I medfør af artikel 2, (e) i forordning nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk
agentur for søfartssikkerhed.
5
Udvalget er oprettet i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets Forordning nr.
2099/2002 om oprettelse af et udvalg for sikkerhed til søs og forebyggelse af forurening
fra skibe (USS) og om ændring af forordningerne om sikkerhed til søs og om forebyg-
gelse af forurening fra skibe.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
279061_0004.png
4/7
arbejde fastsættes i henhold til forskriftsproceduren. Der kan i henhold til
forslaget også samarbejdes med tredjelande, der har interesse i en ulykke.
Når flere medlemsstater har interesse i opklaringen af samme ulykke, skal
staterne hurtigt blive enige om, hvem der skal være hovedaktør i under-
søgelsen af ulykken. Medlemsstaterne skal afholde sig fra at foretage pa-
rallelle undersøgelser af samme ulykke. I henhold til forslaget skal det
endvidere være muligt at overlade undersøgelsen af en ulykke til en an-
den medlemsstat.
Medlemsstaterne forpligtes til at sikre opfølgning på de sikkerhedsanbe-
falinger som ulykkesrapporterne måtte indeholde. Såfremt det skønnes
nødvendigt at udsende sikkerhedsanbefalinger, inden den endelige rap-
port foreligger, skal undersøgelsesinstanserne informere Kommissionen,
der skal vurdere sagen og om nødvendigt beslutte at udsende en medde-
lelse til relevante myndigheder i medlemsstaterne.
Endelig ophæves med forslaget bestemmelser i overvågningsdirektivet
(2002/59/EF) og i direktivet om ordning med obligatoriske syn med hen-
blik på sikker drift af ro-ro-færger og højhastighedspassagerfartøjer
(1999/35/EF) om undersøgelser af ulykker til søs.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets behandling af sagen, jf. traktatens artikel 251,
er ind-
ledt ved udpegning af ordførere. Forslaget vil blive behandlet i Udvalget
for Transport- og Turisme. Udvalget for Miljø, Folkesundhed og Føde-
varesikkerhed vil afgive udtalelse i forbindelse hermed.
Der foreligger ikke oplysninger om, hvornår forslaget vil blive behand-
let, men Europa-Parlamentet har foreløbigt tilkendegivet, at forslaget
forventes sat til afstemning på plenarforsamlingen den 14. november
2006.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i sin begrundelse for forslaget, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet, blandt andet fordi der er stor
forskel på, hvorledes og i hvilket omfang ulykker til søs undersøges i
medlemslandene.
For generelt at øge sikkerheden til søs er der derfor behov for at fastsætte
overordnede principper for opklaring af ulykker til søs, samt sikre at der
følges op på ulykkerne på europæisk plan.
Herudover anfører Kommissionen, at oprettelsen af et netværk mellem
undersøgelsesinstanserne vil sikre udveksling af information, der vil kun-
ne medvirke til at forhindre fremtidige ulykker. Det er således lettere at
uddrage erfaringer af et antal ulykker end af enkeltstående ulykkestilfæl-
de.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
279061_0005.png
5/7
Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærhedsprincippet,
da søfarten i sin natur er international, og det vurderes, at koordinerede
EU-tiltag på dette område kan skabe en merværdi i form af en øget sik-
kerhed til søs. Særligt opbygning af en fælles database samt krav om ind-
rapportering til databasen kan have en positiv effekt i forhold til at af-
dække årsagerne til ulykker til søs og dermed forhindre lignende ulykker
i at ske på ny.
4.
Gældende dansk ret
I medfør af lov om sikkerhed til søs (lovbekendtgørelse nr. 627 af 26. juli
2002), lov om dykkerarbejde og dykkermateriel m.v. (lovbekendtgørelse
nr. 18 af 7. januar 2000) og søloven (lovbekendtgørelse nr. 538 af 15. juni
2004) er udstedt bekendtgørelse nr. 1482 af 16. december 2005 om un-
dersøgelse af ulykker til søs.
Af bekendtgørelsen fremgår blandt andet, at Søfartsstyrelsens direktør
nedsætter en opklaringsenhed, der har til opgave at undersøge ulykker til
søs. Opklaringsenhedens opgaver udføres adskilt fra Søfartsstyrelsens øv-
rige opgaver og har alene til formål at tilvejebringe oplysninger om de
faktiske omstændigheder ved ulykken. Opklaringsenheden klarlægger
herunder de årsager og det begivenhedsforløb, som har ført til ulykken,
med henblik på, at der af Søfartsstyrelsen eller andre kan træffes foran-
staltninger for at reducere risikoen for gentagelser.
5.
Høring
Kommissionens forslag har været sendt i skriftlig høring hos medlemmerne
af Specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål.
3F er generelt positive over for de foreslåede tiltag vedrørende ulykkesop-
klaring. Dog finder 3F blandt andet, at de danske erfaringer med opklaring
af ulykker på fiskeskibe i væsentlig grad har bidraget til at forebygge lig-
nende ulykker, hvorfor der fra dansk side bør arbejdes for, at også fiskefar-
tøjer under 24 meter omfattes af direktivet. Videre bør forpligtelsen til at
undersøge ulykker også omfatte personulykker i overensstemmelse med
IMO’s definitioner af
søulykker.
Det foreslås videre, at det sikres, at under-
søgelsesinstanserne får mulighed for at få adgang til al relevant information
i forbindelse med en ulykke, herunder informationer, der er tilgængelig på
rederikontorer mv.
Danmarks Rederiforening har oplyst, at foreningen finder, at det over-
ordnet bør være flagstaten, der er ansvarlig for iværksættelse af undersø-
gelse af ulykker. Samarbejde med andre interesserede lande bør ske i
overensstemmelse med IMO’s kode om opklaring af ulykker.
I forbindelse med specialudvalgsmødet den 21. april 2006 gav Danmarks
Rederiforening og Maskinmestrenes Forening udtryk for, at det ikke klart
fremgår af direktivet om tæt-på hændelser (near-miss) er omfattet af for-
slaget. I bekræftende fald, oplyste de nævnte organisationer, at man
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
279061_0006.png
6/7
fandt, at indrapportering til myndighederne kan medføre tilbageholden-
hed med at indberette hændelserne af frygt for myndighedernes sanktio-
ner. Videre oplystes, at erhvervet og relevante organisationer har en data-
base, hvortil der skal ske indrapportering af disse hændelser i anonym
form.
6.
Andre landes holdninger
Rådets forhandlinger om forslaget er endnu ikke indledt, og der er derfor
ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark stiller sig positiv over for forslaget, idet der vurderes at være en
merværdi ved at frembringe et større datagrundlag om ulykker til søs. En
øget mængde viden om baggrunden for ulykker til søs giver bedre mulighe-
der for at undgå lignende ulykker i fremtiden.
Danmark ser endvidere gerne, at den europæiske database indrettes således,
at den kan anvendes generelt til at analysere ulykker til søs, udover de ulyk-
ker, der skal skrives rapport om.
Danmark finder, det er uklart, hvorvidt tæt-på hændelser (near-miss) er
omfattet af forpligtelsen til at indrapportere til myndighederne. Såfremt
det er tilfældet, findes det vigtigt, at der sikres en balance mellem behovet
for at frembringe oplysninger om relevante hændelser og hensynet til de
personer, der skal foretage indrapporteringen.
Danmark er skeptisk over for bestemmelserne om, at medlemsstaterne skal
afholde sig fra at udføre sideløbende undersøgelser af en ulykke, idet en
medlemsstat kan have legitime interesser i selv at undersøge en ulykke,
selv om en anden medlemsstat ligeledes har indledt en undersøgelse.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
På trods af, at den danske lovgivning er baseret på IMO’s kode om un-
dersøgelse af ulykker til søs, er det sandsynligt, at der vil skulle ske æn-
dringer i den danske lovgivning som følge af forslagets krav om uaf-
hængighed af undersøgelsesinstanserne.
Såfremt der ikke er mulighed for at anvende faktuelle oplysninger fra un-
dersøgelsesinstansen til en strafferetlig vurdering af sagen, kan direktivet
medføre en begrænset administrativ merbelastning af Søfartsstyrelsen i
størrelsesordenen 1-2 årsværk, svarende til 0,7 – 1,4 mio. kr. Dette vil
være nødvendigt, såfremt det fortsat ønskes at opretholde aktiviteten i
forhold til at sikre, at overtrædelser af søfartslovgivningen straffes. Her-
udover må det forventes, at gennemførelsen af direktivet vil medføre ge-
nerel øget aktivitet i relation til undersøgelsen af ulykker, idet der blandt
andet skal indrapporteres data til den europæiske database samt skrives
rapporter i et større antal sager. Ligeledes vil bestemmelsen om, at med-
lemsstaterne som udgangspunkt skal stille ekspertise mv. vederlagsfrit til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
279061_0007.png
7/7
rådighed, kunne medføre øgede udgifter. Eventuelle merudgifter vil skul-
le afholdes inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets ramme for så
vidt angår Søfartsstyrelsens undersøgelser.
Det kan overvejes at lade politiet sikre det nødvendige materiale til at fo-
retage en strafferetlig vurdering af sagen - i samarbejde med Søfartssty-
relsen. Dette sker allerede i dag i en række sager, men ændringen af Op-
klaringsenhedens struktur vil kunne føre til et behov for udvidelse af dette
samarbejde. Hermed vil også sikres, at der er en klar opdeling mellem in-
formationer indsamlet til brug for ulykkesopklaring henholdsvis til brug
for en strafferetlig vurdering af sagen.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil medføre, at der skal ske indberetning af oplysninger om ulyk-
ker og hændelser samt meldinger om, at et skib eller besætning er i nød,
til myndighederne. Omkostningerne herved skønnes at være begrænsede,
idet oplysninger allerede i dag i vidt omfang indrapporteres i forskellige
sammenhænge.
Kommissionen anfører, at gennemførelse af forslaget vil være med til at fo-
rebygge forurening af miljøet ved gennemførelse af tiltag til at højne sik-
kerheden til søs. Regeringen er enig heri og finder det væsentligt at opbygge
øget viden om årsagerne til ulykker for at forebygge disse, herunder forhin-
dre forurening.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Som anført oven for medfører forslaget en øget indrapportering til myndig-
hederne. De administrative konsekvenser herved skønnes dog at være
yderst begrænsede, idet oplysningerne allerede i dag i vidt omfang regi-
streres og indrapporteres i forskellige sammenhænge, blandt andet fast-
sætter bekendtgørelsen om undersøgelse af ulykker til søs, at en række
hændelser om bord på skibe straks skal indberettes til Opklaringsenhe-
den.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er orienteret om sagen ved grundnotat
oversendt den 21. marts 2006.