Retsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0650 Bilag 1
Offentligt
252092_0001.png
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
24. februar 2006
Formueretskontoret
2006-723/21-0004
TPI40120
NÆRHEDSNOTAT
vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om lov-
valgsregler for kontraktlige forpligtelser (”Rom I”) (KOM (2005) 650 endelig)
1. Formålet med forslaget
Kommissionen har den 15. december 2005 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser (Rom I-forordningen). Forslaget er
modtaget i dansk sprogversion den 9. februar 2006.
Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
særlig artikel 61, litra c, jf. artikel 65, der tillægger Fællesskabet beføjelser til at vedtage foran-
staltninger vedrørende samarbejde om civilretlige spørgsmål med grænseoverskridende virknin-
ger i det omfang, de er nødvendige for det indre markeds funktion.
Forslaget er således fremsat med hjemmel i TEF afsnit IV, og protokollen om Danmarks stilling,
der er knyttet til Amsterdam, finder derfor anvendelse. En fremtidig Rom I-forordning vil derfor
være omfattet af det danske retlige forbehold.
Der eksisterer allerede i dag internationale regler om lovvalg i Rom-konventionen af 1980 om
lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser. Danmark har gennemført konventionen i dansk ret
ved lov nr. 188 af 9. maj 1984 om, hvilken lov der skal anvendes på kontraktlige forpligtelser
mv.
Forslaget om at omdanne Rom-konventionen til en forordning skal ses i sammenhæng med, at
den såkaldte Bruxelles I-forordning (Rådets forordning (EF) nr. 44/2001) den 1. marts 2002 aflø-
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: 33 92 33 40
Telefax: 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ste Bruxelles-konventionen af 1968. Bruxelles I-forordningen indeholder ligesom Bruxelles-
konventionen bestemmelser om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af
retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område. Derudover har Kommissionen den 22. juli
2003 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om lovvalgsregler for forplig-
telser uden for kontraktforhold (Rom II-forordningen) (KOM (2003) 427 endelig). Både Bru-
xelles I-forordningen og den fremtidige Rom II-forordning er omfattet af det danske retlige for-
behold.
Det nye forslag til Rom I-forordning tager først og fremmest sigte på at omdanne Rom-
konventionen til en fællesskabsforordning. Herved vil både de fællesskabsretlige kompetence-
og lovvalgsregler på det civil- og handelsretlige område blive reguleret i forordninger.
I forbindelse med omdannelsen til forordning stilles der dog samtidig en række forslag om æn-
dring af Rom-konventionens bestemmelser. Derudover foreslås nogle tilpasninger, som skyldes
forskelle mellem Rom-konventionens og en forordnings juridiske karakter.
Forslaget bygger ligesom Rom-konventionen på det udgangspunkt, at parterne frit kan aftale,
hvilken lov der skal finde anvendelse. Ligesom konventionen indeholder forslaget særlige be-
stemmelser vedrørende forbrugeraftaler og individuelle arbejdsaftaler, idet forbrugere og ar-
bejdstagere bør beskyttes af særlige lovvalgsregler, der er gunstigere for deres interesser end de
almindelige regler.
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen har anført følgende vedrørende nærhedsprincippet:
”Målene for dette forslag, som er at få vedtaget ensartede regler om lovvalg for kontraktlige for-
pligtelser for at gøre retsafgørelser på dette område mere forudsigelige, kan ikke i tilstrækkelig
grad opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor på grund af handlingens virkninger bedre gen-
nemføres på fællesskabsplan. Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse
med subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. Da forslaget styrker retssikkerheden uden
dermed at kræve en harmonisering af den materielle aftaleret, er fremgangsmåden med at har-
monisere lovvalgsregler i fuld overensstemmelse med det proportionalitetsprincip, der er ned-
fældet i nævnte artikel.
I protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet hedder det un-
der nr. 6, at
"alt andet lige foretrækkes direktiver frem for forordninger".
For det her omhandlede
forslag er forordningen imidlertid det mest hensigtsmæssige instrument, for dets bestemmelser
opstiller ensartede regler om lovvalg, som er detaljerede, præcise og ubetingede, og som ikke
kræver, at medlemsstaterne skal handle for at sikre deres gennemførelse i national ret. Hvis med-
lemsstaterne fik et spillerum ved gennemførelsen af disse regler, ville man genindføre den retlige
usikkerhed, som forslaget netop tager sigte på at eliminere.”
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at forslaget må anses for at være i overensstem-
melse med nærhedsprincippet, og man kan i den forbindelse tilslutte sig de betragtninger, som
Kommissionen er fremkommet med, jf. ovenfor under punkt 2.
-
3
-