Finansudvalget 2004-05 (1. samling)
2634 - økofin
Offentligt
1453343_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
5283/05 (Presse 6)
(OR. fr,en)
PRESSEMEDDELELSE
2634. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 18. januar 2005
Formand
Jean-Claude JUNCKER
Luxembourgs premierminister, ministre d'Etat og
finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
5283/05 (Presse 6)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0002.png
18.I.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet besluttede på grundlag af en analyse, som Kommissionen havde foretaget, at der på dette sta-
dium ikke er behov for yderligere foranstaltninger over for
Tyskland
og
Frankrig
i proceduren i
forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
Rådet vedtog beslutninger om konstatering af, at
Grækenland
og
Ungarn
ikke har truffet virk-
ningsfulde foranstaltninger til opfølgning af de henstillinger, de havde fået med henblik på at rette
op på deres uforholdsmæssigt store underskud. Det udtrykte dog tilfredshed med de tilsagn,
Grækenland har givet med hensyn til gennemførelsen af sit budget for 2005 og med, at Ungarn fort-
sat er indstillet på at rette op på sit uforholdsmæssigt store underskud inden 2008.
Rådet fortsatte også drøftelserne om revisionen af
stabilitets- og vækstpagten
- hvor målet fortsat
er at nå til enighed inden Det Europæiske Råds møde i marts - og om de økonomiske konsekvenser
af
stormfloden i Sydøstasien.
Endelig vedtog Rådet en aftale på bankområdet med Kommissionen og Europa-Parlamentet om ud-
videlse af mandatet for den overvågningsgruppe, der skal evaluere gennemførelsen af
Lamfalussy-
processen
om en bedre regulering af de finansielle tjenesteydelser, til også at omfatte bank- og for-
sikringsvirksomhed og arbejdsmarkedsorienterede pensioner.
5283/05 (Presse 6)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0003.png
18.I.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ARBEJDSPROGRAM.................................................................................................................... 7
STORMFLODEN I SYDØSTASIEN - ØKONOMISKE KONSEKVENSER ................................. 8
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD........ 9
Tyskland ................................................................................................................................ 9
Frankrig ................................................................................................................................. 9
Grækenland............................................................................................................................ 9
Ungarn................................................................................................................................. 10
Den Tjekkiske Republik, Cypern, Malta, Polen og Slovakiet................................................ 11
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER ............................................................... 12
Den Tjekkiske Republik, Luxembourg, Nederlandene, Østrig og Sverige............................. 12
REVISION AF STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN ............................................................... 13
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I MARTS ........................................ 14
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Finansielle tjenesteydelser - Lamfalussy-processen ..........................................................................................15
UDVIDELSEN
Bulgarien og Rumænien - Informations- og konsultationsprocedure .................................................................15
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
5283/05 (Presse 6)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.I.2005
EKSTERNE FORBINDELSER
San Marino - Aftale om samarbejde og om toldunion - EU's udvidelse .............................................................15
INSTITUTIONELLE SPØRGSMÅL
Retten for EU-personalesager ..........................................................................................................................16
HANDELSPOLITIK
Overenskomst mellem EU og Schweiz - Udvidelsen ........................................................................................16
Antidumping - Korea og Taiwan - polyethylenterephthalat...............................................................................17
Antidumping - Japan - Fjernsynskameraer .......................................................................................................17
FISKERI
Aftale mellem EU og Comorerne.....................................................................................................................17
ÅBENHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................17
5283/05 (Presse 6)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0005.png
18.I.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Bohuslav SOBOTKA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Hans EICHEL
Estland:
Taavi VESKIMÄGI
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Domenico SINISCALCO
Cypern:
Iacovos N. KERAVNOS
Letland:
Oscars SPURDZIŅŠ
Litauen:
Algirdas BUTKEVIČIUS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Tibor DRASKOVICS
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Polen:
Mirosław GRONICKI
Portugal:
António BAGÃO FELIX
Slovenien:
Andrej BAJUK
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Finansminister
Premierminister og finansminister
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister og minister for offentlig forvaltning
Finansminister
5283/05 (Presse 6)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0006.png
18.I.2005
Slovakiet:
Vladimír TVAROŠKA
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
José Manuel BARROSO
Joaquín ALMUNIA
Formand
Medlem
Endvidere deltog:
Pierre VAN DER HAEGEN
Philippe MAYSTADT
Caio KOCH-WESER
Jan Willem OOSTERWIJK
Generaldirektør for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
5283/05 (Presse 6)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0007.png
18.I.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ARBEJDSPROGRAM
Det luxembourgske formandskab forelagde sit arbejdsprogram for de økonomiske og finansielle
anliggender (5149/05), og Kommissionen præsenterede hovedlinjerne i det arbejdsprogram, som
den påregner at vedtage den 26. januar.
På baggrund af den opadgående, men stadig usikre, tendens i den økonomiske og finansielle situa-
tion har Luxembourg til hensigt i sin seks måneders formandskabsperiode at bidrage til at genopret-
te tilliden hos de økonomiske aktører, dels for at sætte gang i den interne efterspørgsel igen og dels
for at sørge for at forbedre de europæiske virksomheders konkurrenceevne yderligere.
Formandskabet vil prioritere følgende punkter højt:
·
Skabe større klarhed omkring gennemførelsen af stabilitets- og vækstpagten
·
Midtvejsrevision af den økonomiske reformproces, der blev fastlagt i Lissabon i marts 2000
·
Den finansielle ramme for EU's budget for perioden 2007-2013
·
Konkurrenceevne og vækst
·
Lovgivningsforenklingsinitiativet "bedre
lovgivning"
·
Finansielle tjenesteydelser
·
Bekæmpelse af hvidvaskning af penge og finansieringen af terrorisme
·
Skatte- og afgiftspolitikken.
5283/05 (Presse 6)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0008.png
18.I.2005
STORMFLODEN I SYDØSTASIEN - ØKONOMISKE KONSEKVENSER
Rådet gjorde status over de økonomiske konsekvenser af jordskælvet og stormfloden den
26. december i Sydøstasien og i Det Indiske Ocean og over de forskellige aktioner, som EU og
medlemsstaterne har planlagt som led i hjælpearbejdet.
Rådet drøftede navnlig mulighederne for, at Den Europæiske Investeringsbank (EIB) yder et bidrag
til genopbygningen i de ramte områder.
Diskussionen fandt sted i forlængelse af den ekstraordinære samling om katastrofen, som Rådet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) holdt den 7. januar, og en række internationale
møder, herunder navnlig donorkonferencen den 11. januar i Genève.
Rådet udtrykte tilfredshed med initiativet vedrørende EIB og opfordrede EIB og Kommissionen til
at fortsætte arbejdet med at forberede dets bidrag. Rådet besluttede at vende tilbage til spørgsmålet
og gennemgå Kommissionens forslag, når det bliver forelagt.
5283/05 (Presse 6)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0009.png
18.I.2005
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Tyskland
Rådet noterede sig en meddelelse fra Kommissionen, hvori det konkluderes, at der i øjeblikket ikke
er behov for yderligere foranstaltninger over for Tyskland for så vidt angår proceduren i forbindelse
med uforholdsmæssigt store underskud. Formanden for Rådet afsluttede drøftelserne således:
"Rådet har noteret sig Kommissionens meddelelse om "Tysklands og Frankrigs situation i relation
til deres forpligtelser i henhold til proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
efter Domstolens dom", hvori det konkluderes, at de foranstaltninger, der er truffet af de tyske myn-
digheder, i det store og hele er tilstrækkelige til at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud i
2005.
Det er enigt i Kommissionens konklusion om, at der ikke er behov for yderligere foranstaltninger på
dette stadium i proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud. Tyskland har på ny
bekræftet, at det er indstillet på at træffe alle de nødvendige foranstaltninger til at bringe underskud-
det ned på under 3% af BNP i 2005 og fastholde det under 3% i 2006. Kommissionen vil løbende
overvåge, at disse tilsagn overholdes. Rådet er rede til i samarbejde med Kommissionen at tage
skridt i henhold til proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud, hvis der er be-
hov for det."
Frankrig
Rådet noterede sig en meddelelse fra Kommissionen, hvori det konkluderes, at der i øjeblikket ikke
er behov for yderligere foranstaltninger over for Frankrig for så vidt angår proceduren i forbindelse
med uforholdsmæssigt store underskud. Formanden for Rådet afsluttede drøftelserne således:
"Rådet har noteret sig Kommissionens meddelelse om "Tysklands og Frankrigs situation i relation
til deres forpligtelser i henhold til proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
efter Domstolens dom", hvori det konkluderes, at de foranstaltninger, der er truffet af de franske
myndigheder, i det store og hele er tilstrækkelige til at korrigere det uforholdsmæssigt store under-
skud i 2005.
Det er enigt i Kommissionens konklusion om, at der ikke er behov for yderligere foranstaltninger på
dette stadium i proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud. Frankrig har på ny
bekræftet, at det er indstillet på at træffe alle de nødvendige foranstaltninger til at bringe underskud-
det ned på under 3% af BNP i 2005 og fastholde det under 3% i 2006. Kommissionen vil løbende
overvåge, at disse tilsagn overholdes. Rådet er rede til i samarbejde med Kommissionen at tage
skridt i henhold til proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud, hvis der er be-
hov for det."
Grækenland
Rådet vedtog en beslutning, hvori det fastslog, at Grækenland ikke har truffet virkningsfulde foran-
staltninger til opfølgning af den henstilling, som Rådet havde givet efter proceduren i forbindelse
med uforholdsmæssigt store underskud (traktatens artikel 104, stk. 8). Det vedtog følgende konklu-
sioner:
5283/05 (Presse 6)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.I.2005
"Rådet gennemgik de foranstaltninger, som Grækenland har truffet til opfølgning af den henstilling,
som Rådet den 5. juli 2004 gav efter proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store under-
skud. Rådet erkendte, at de foranstaltninger, som den græske regering gennemførte i 2004, tog sigte
på at vende det stigende underskud, og at 2005-budgettet indeholder foranstaltninger, der har til
formål at føre til en væsentlig justering af budgettet. Ikke desto mindre besluttede Rådet, i henhold
til traktatens artikel 104, stk. 8, og i overensstemmelse med Kommissionens anbefaling af 22. de-
cember 2004, at Grækenland ikke har fulgt de henstillinger, som Rådet i overensstemmelse med
artikel 104, stk. 7, gav den 5. juli 2004. Dette skyldes dels de statistiske revurderinger, der er fore-
taget i samarbejde med Eurostat med henblik på at anvende det statistiske system ESA 95 korrekt,
og dels budgetoverskridelser i forbindelse med afholdelsen af De Olympiske Lege samt visse andre
udgiftsområder og færre indtægter på visse budgetposter, som ikke havde været anslået korrekt i
2004-budgettet. Desuden fandt Rådet, at i betragtning af det store budgetunderskud i 2004 og andre
budgetrisici vil det uforholdsmæssigt store underskud let kunne gentage sig i 2005.
Rådet udtrykker tilfredshed med, at Grækenland har givet tilsagn om at gennemføre 2005-budgettet
overordentlig strengt. Rådet noterede sig endvidere, at de foranstaltninger til konsolidering af bud-
gettet, som den græske regering har truffet, forventes at sikre en varig forbedring af de offentlige
finanser. Det noterer samtidig med tilfredshed, at den græske regering er indstillet på at foretage en
finanspolitisk konsolidering for at opfylde målsætningen om balance eller overskud på mellemlang
sigt."
Ungarn
Rådet vedtog en beslutning om konstatering af, at Ungarn ikke har truffet virkningsfulde foranstalt-
ninger til opfølgning af den henstilling, som Rådet havde givet efter proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt stort underskud (traktatens artikel 104, stk. 8). Det vedtog følgende konklusioner:
"Rådet gennemgik de foranstaltninger, som Ungarn har truffet til opfølgning af den henstilling, som
Rådet den 5. juli 2004 gav efter proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
Rådet havde i denne henstilling opfordret de ungarske myndigheder til at bringe denne situation
med uforholdsmæssigt store underskud til ophør snarest muligt og til at træffe de foranstaltninger på
mellemlang sigt, der var planlagt i det ungarske konvergensprogram fra maj 2004. Rådet havde og-
så fastsat en frist indtil den 5. november, hvor Ungarn skulle gøre noget effektivt ved de foranstalt-
ninger, der var truffet til at opfylde underskudsmålsætningen for 2005 (4,1% af BNP) og være for-
beredt på at skulle træffe yderligere foranstaltninger med henblik på at opfylde målsætningen med
et underskud på 4,6% af BNP i 2004.
Rådet erkendte, at den ungarske regering har vedtaget en række supplerende foranstaltninger. De er
baseret på udgiftssiden og har bidraget til en væsentlig reduktion af budgetunderskuddet i 2004 set i
forhold til 2003 og en mere gunstig og holdbar omlægning af væksten. Det noterede desuden, at der
er bebudet en række andre foranstaltninger, der tager sigte på at reducere underskuddet i 2005 yder-
ligere. Ikke desto mindre fandt det, at indsatsen til opfølgning af Rådets henstilling af 5. juli 2004
ikke var tilstrækkelig til at opfylde underskudsmålsætningerne for 2004 og 2005, som forventes at
blive overskredet en hel del. Rådet vedtog derfor en beslutning baseret på artikel 104, stk. 8, til op-
følgning af Kommissionens henstilling af 22. november.
5283/05 (Presse 6)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.I.2005
Rådet noterede med tilfredshed, at den ungarske regering fortsat er indstillet på at rette op på det
uforholdsmæssigt store underskud inden 2008 og understregede, at en yderligere finanspolitisk kon-
solidering er en forudsætning for at kunne nå dette mål. Rådet ser frem til inden længe at kunne be-
handle Ungarns nye konvergensprogram samt et forslag fra Kommissionen til en ny henstilling ba-
seret på artikel 104, stk. 7."
Den Tjekkiske Republik, Cypern, Malta, Polen og Slovakiet
Rådet gennemgik de foranstaltninger, som Den Tjekkiske Republik, Cypern, Malta, Polen og
Slovakiet har truffet til opfølgning af den henstilling, der var blevet rettet til dem i henhold til pro-
ceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud (traktatens artikel 104, stk. 7).
På baggrund af en meddelelse fra Kommissionen udtrykte Rådet tilfredshed med, at de foranstalt-
ninger, som de pågældende medlemsstater havde truffet til opfølgning af Rådets henstilling af
5. juli 2004, forekommer at være tilstrækkelige til at bringe den aktuelle underskudssituation i disse
lande til ophør inden for den fastsatte frist.
5283/05 (Presse 6)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0012.png
18.I.2005
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER
Den Tjekkiske Republik, Luxembourg, Nederlandene, Østrig og Sverige
Rådet vedtog udtalelser om en første række af stabilitets- og konvergensprogrammer, som med-
lemsstaterne har udarbejdet for 2005, nemlig programmerne for Den Tjekkiske Republik,
Luxembourg, Nederlandene, Østrig og Sverige
(15946/04, 15875/04, 15410/04, 15659/04,
15029/04).
5283/05 (Presse 6)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0013.png
18.I.2005
REVISION AF STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN
Rådet drøftede revisionen af EU's stabilitets- og vækstpagt og anmodede Det Økonomiske og Fi-
nansielle Udvalg (EFC) om at fortsætte arbejdet med visse aspekter, således at Rådet kan nå til
enighed herom på rådssamlingen den 8. marts og Det Europæiske Råd på mødet den 22.-23. marts.
Revisionen af pagten foretages i lyset af en meddelelse udsendt af Kommissionen i september, der
vurderer pagtens rolle efter fem års virke for så vidt angår koordineringen af medlemsstaternes øko-
nomiske politikker. Revisionen er et resultat af Domstolens dom af 13. juli i sag C-27/04 (Kommis-
sionen mod Rådet), der præciserede Kommissionens og Rådets respektive roller med hensyn til an-
vendelsen af de finanspolitiske rammer.
Kommissionens meddelelse gør rede for, hvordan man gennem en revision af stabilitets- og vækst-
pagten kan rette op på mangler, der er konstateret i forbindelse med iværksættelsen, ved at der i
henstillingerne lægges større vægt på den økonomiske udvikling og sættes øget fokus på at sikre
levedygtige offentlige finanser.
Meddelelsen vurderer, hvordan de forskellige forvaltningsinstrumenter kan anvendes, så de forbed-
rer finanspolitikkens bidrag til den økonomiske vækst i EU og gør det lettere at gennemføre den
økonomiske reformstrategi, som Det Europæiske Råd opstillede i Lissabon i marts 2000. Meddelel-
sen foreslår også mulige forbedringer med hensyn til at håndhæve de finanspolitiske rammer.
Rådet anmodede EFC om på baggrund af drøftelserne at fortsætte arbejdet med følgende punkter:
– Styrkelse af pagtens præventive del;
– Forbedring af iværksættelsen af proceduren i forbindelse med ekstraordinært store underskud
(pagtens berigtigende del);
– Forbedring af forvaltningen.
5283/05 (Presse 6)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0014.png
18.I.2005
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I MARTS
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet godkendte den årsrapport om strukturreformer, som Udvalget for Økonomisk Politik har ud-
arbejdet for 2005, og besluttede at fremlægge den på Det Europæiske Råds 2005-forårsmøde som
Økofin-Rådets bidrag. Rapporten er baseret på omfattende peer-evalueringer af gennemførelsen af
strukturreformer i medlemsstaterne i de forudgående 12 måneder. Undersøgelserne har bekræftet, at
tempoet for gennemførelsen må sættes betragteligt i vejret, om end der generelt er gjort et vist frem-
skridt med strukturreformer i det forgangne år. For så vidt angår den Lissabon-strategiens økonomi-
ske dimension har Udvalget for Økonomisk Politik udpeget syv nøgleområder, der er altafgørende
med hensyn til igen at få sat fokus på Lissabon-strategiens overordnede mål, nemlig højere vækst
og beskæftigelse. Ministrene vil gerne påpege, at der - som led i det fortsatte behov for at øge væk-
sten ved at forøge såvel beskæftigelse som produktivitet - bør lægges særlig vægt på at øge beskæf-
tigelsesfrekvensen, især på baggrund af de aldrende befolkninger. Ministrene var også enige om, at
Lissabon-processen må styres mere ihærdigt, hvis der skal rettes op på den manglende gennemfø-
relse."
o
o
o
Under frokosten havde ministrene en drøftelse om lettelse af de afrikanske landes gæld og om,
hvorvidt der skal indføres nye foranstaltninger til finansiering af samarbejdet med udviklingslande-
ne.
5283/05 (Presse 6)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0015.png
18.I.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Finansielle tjenesteydelser - Lamfalussy-processen
Rådet vedtog en aftale med Kommissionen og Europa-Parlamentet om udvidelse af mandatet for
den interinstitutionelle overvågningsgruppe til også at omfatte bank- og forsikringsvirksomhed og
arbejdsmarkedsorienterede pensioner (5176/05).
Den interinstitutionelle overvågningsgruppe skal foretage en vurdering af fremskridtene med gen-
nemførelsen af Lamfalussy-processen for at sikre et mere effektivt system til regulering af de finan-
sielle tjenesteydelser (investeringstjenesteydelser, bank- og forsikringsvirksomhed). Gruppen skal
mindst fungere indtil ultimo 2007.
Rådet havde i forvejen vedtaget konklusioner om udvidelse af Lamfalussy-metoden den 16. novem-
ber 2004
(jf. pressemeddelelse 14429/04).
UDVIDELSEN
Bulgarien og Rumænien - Informations- og konsultationsprocedure
Rådet godkendte gennemførelsesordninger for den informations- og konsultationsprocedure, der
skal iværksættes i perioden mellem tiltrædelsesforhandlingernes formelle afslutning og ikrafttrædel-
sen af tiltrædelsestraktaten for Bulgarien og Rumænien (interimsperioden).
EKSTERNE FORBINDELSER
San Marino - Aftale om samarbejde og om toldunion - EU's udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af indgåelsen af en protokol til aftalen om samarbejde
og toldunion med San Marino for at tage hensyn til Den Europæiske Unions udvidelse i maj 2004
(8637/04).
5283/05 (Presse 6)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0016.png
18.I.2005
Protokollen gør det muligt for de ti nye medlemsstater at blive parter i aftalen, idet de endnu ikke
var medlemmer af EU, da den blev undertegnet i 1991.
INSTITUTIONELLE SPØRGSMÅL
Retten for EU-personalesager
Rådet vedtog en forordning og tre afgørelser om oprettelse af en Ret for EU-personalesager.
Der er tale om en opfølgning af Rådets afgørelse 2004/752/EF af 2. november 2004 om oprettelse
af en EU-ret, der skal behandle personalesager med sigte på at forbedre Fællesskabets domstolssy-
stem
(jf. pressemeddelelse 12071/04).
Følgende retsakter blev vedtaget:
en forordning om lønningsregulativ for rettens præsident, medlemmer og justitssekretær
(15742/04)
en afgørelse om betingelserne og de nærmere bestemmelser vedrørende udnævnelsen af
dommerne (16250/04)
to afgørelser om reglerne for, hvordan udvalget vedrørende retten skal fungere, og om ud-
nævnelsen af dets medlemmer (16251/04
og 16252/04).
HANDELSPOLITIK
Overenskomst mellem EU og Schweiz - Udvidelsen
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af tilpasningen af begrebet "produkter med oprindelses-
status" og af ordningerne for administrativt samarbejde i overenskomsten mellem EU og Schweiz
for at tage hensyn til de ti nye medlemsstaters tiltrædelse af EU (11884/04).
Afgørelsen fastlægger den holdning, som Fællesskabet skal indtage i det blandede udvalg, der er
nedsat i henhold til overenskomsten mellem EU og Schweiz. Den indeholder tilføjelse af de nye
sprogudgaver af de administrative bemærkninger i overenskomsten og en række bestemmelser, der
skal lette overgangsprocessen og garantere retssikkerheden. Tilpasningerne finder anvendelse fra
udvidelsesdatoen, dvs. fra den 1. maj 2004.
5283/05 (Presse 6)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0017.png
18.I.2005
Antidumping - Korea og Taiwan - polyethylenterephthalat
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 2604/2004 vedrørende import af
polyethylenterephthalat med oprindelse i Korea og Taiwan (16363/04).
Antidumping - Japan - Fjernsynskameraer
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 2042/2000 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af fjernsynskamerasystemer med oprindelse i Japan (5060/05).
FISKERI
Aftale mellem EU og Comorerne
Rådet vedtog en forordning om godkendelse af protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder
og den finansielle modydelse, der er omhandlet i aftalen med Comorerne om fiskeri ud for
Comorerne for perioden 28. februar 2004 til den 31. december 2004 (13975/04).
Fiskerimulighederne, der er angivet ved et antal fartøjer (notfartøjer og langlinefartøjer), vedrører
Spanien, Frankrig, Italien og Portugal. (Aftalen
findes i dok. 13981/04).
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog svarene på følgende genfremsatte begæringer:
nr. 30/c/01/04 (15767/04), idet den danske, finske og svenske delegation stemte imod,
nr. 31/c/01/04 (15770/04),
nr. 32/c/01/04 (15934/04), idet den svenske delegation stemte imod.
5283/05 (Presse 6)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453343_0018.png
18.I.2005
nr. 33/c/01/04 (15994/04) og
nr. 35/c/01/04, genfremsat begæring fra Ferruccio PASTORE (16263/04)
Rådet vedtog endvidere ved skriftlig procedure, der blev afsluttet den 21. december 2004, svarene
på følgende genfremsatte begæringer:
nr. 28/c/01/04, genfremsat begæring fra David CRONIN (14665/04) og
nr. 29/c/01/04 (14796/04).
5283/05 (Presse 6)
18
DA