Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2635 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
dlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
ag
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
14. januar 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 21. januar 2005 – dagsordenspunkt
rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24. januar 2005 – vedlægges Fødevareministeriets notat
om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0002.png
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. kontor
13. januar 2005
FVM 246
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24. januar 2005
1.
Formandskabets arbejdsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Præsentation
side 3
(Evt.) Forslag til Rådets afgørelser om indgåelse af en aftale i form af
brevveksling i henhold til artikel XXVIII i GATT 1994 om ændring af
indrømmelser for ris i EF-liste CXL, der er knyttet som bilag til GATT 1994
(USA og Thailand)
KOM dokument foreligger ikke
Drøftelse (evt. vedtagelse)
side 6
(Evt.) Sukker - Balkan
i) Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
2007/2000 om exceptionelle handelsforanstaltninger for lande og
territorier, der deltager i eller er knyttet til Den Europæiske Unions
stabiliserings- og associeringsproces, samt om ændring af forordning (EF)
nr. 2820/98 og ophævelse af forordning (EF) nr. 1763/1999 og
forordning (EF) nr. 6/2000
KOM (2004) 739
ii) Forslag til henstilling fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse af
Kommissionen til at indlede forhandlinger med Republikken Kroatien og
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien med henblik på ændring
af Stabiliserings- og Associeringsaftalerne mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Kroatien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien på den
anden side.
KOM dokument foreligger ikke
Vedtagelse
side 9
2.
3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
4.
Orientering ved formandskabet om mødet med ministrene AVS-landene og
EBA-sukkerproducenterne.
KOM dokument foreligger ikke
Orientering
side 13
Situationen i de lande i Sydøstasien, der er berørt af naturkatastroferne den 26.
december 2004, navnlig inden for fiskeriet
KOM-dokument foreligger ikke
Orientering ved formandskabet og Kommissionen
side 15
Rapport til Rådet om kvotesystemet for produktionen af kartoffelstivelse
samt forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
1868/94 om en kvoteordning for produktionen af kartoffelstivelse
KOM (2004) 772
Vedtagelse (A-punkt)
side 16
5.
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0004.png
4
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 24. januar 2005
1.
Formandskabets arbejdsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Det forventes, at Luxembourg under sit formandskab i første halvdel af 2005 overordnet vil arbejde for en
konkurrencedygtig, bæredygtig og multifunktionel landbrugs- og fiskerisektor. Fokus vil være på vedtagelsen af den
nye landdistriktsforordning, fremskridt i WTO forhandlingerne, fremskridt i relation til reform af markedsordningen
for sukker samt udviklingen af et bæredygtigt fiskeri gennem vedtagelse af bevarelsesforanstaltninger samt ved
oprettelse af et EF-fiskerikontrolagentur. Programmet har i sig selv ingen konsekvenser for Danmark.
Baggrund
Luxembourg vil på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 24. januar 2005 præsentere programmet for
sit formandskab i første halvår af 2005.
Punktet er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 24. januar 2005 med henblik
på præsentation.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete forslag.
Formål og indhold
Det luxembourgske formandskabsprogram er udarbejdet i overensstemmelse med det flerårige
strategiske program for 2004-2006 (udarbejdet af Irland, Nederlandene, Luxembourg, Det
Forenede Kongerige, Østrig og Finland) samt det operationelle årlige program for 2005 (udarbejdet
af Luxembourg og Det Forenede Kongerige). Luxembourg forventes at lægge vægt på følgende
temaer:
Landbrug og fødevarer
Det luxembourgske formandskab vil fortsætte med at konsolidere og forsvare den europæiske
landbrugsmodel baseret på en konkurrencedygtig, bæredygtig og multifunktionel landbrugsdrift på
hele EU's område inklusive de ugunstigt stillede områder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Endvidere vil formandskabet bestræbe sig på i overensstemmelse med drøftelserne om de nye
finansielle perspektiver at sikre, at den nye landdistriktsforordning vedtages så tidligt som muligt i
2005 og dermed kan skabe grundlaget for medlemslandenes implementering af nye
landdistriktsplaner fra 2007.
Så snart WTO’s stillingtagen til panelsagen om sukker er kendt, vil formandskabet bestræbe sig på
at gøre fremskridt i relation til reformen af sukkersektoren, idet man vil tage behørigt hensyn til den
europæiske sukkersektor og producenter i tredjelande.
På det internationale plan vil de forskellige forhandlinger på WTO plan fortsætte og formandskabet
ønsker, at Rådet jævnligt orienteres om udviklingen i de forskellige forhandlinger, herunder navnlig
forhandlingerne om vin, bananer og ris.
På baggrund af medlemsstaternes erfaringer ønsker formandskabet at fortsætte drøftelserne om
spørgsmålet om sameksistens mellem genetisk modificerede afgrøder og konventionelt og økologisk
landbrug.
Fiskeri
Det luxembourgske formandskab vil fortsætte arbejdet med reform af den fælles fiskeripolitik, idet
der vil blive lagt vægt på udviklingen af et bæredygtigt fiskeri gennem vedtagelse af en række forslag
om bevarelsesforanstaltninger samt ved oprettelse af et EF-fiskerikontrolagentur. Formandskabet
lægger i den forbindelse vægt på inddragelse af de regionale rådgivende råd (RAC’erne). Endvidere
vil formandskabet arbejde for, at der opnås enighed om den nye Europæiske Fiskerifond i
forbindelse med de finansielle overslag 2007-2013.
Det løbende arbejde i Rådet vil under det luxembourgske formandskab ifølge de foreløbige
rådsmødedagsordner indebære præsentation og behandling af blandt andet følgende sager:
Landbrug og fødevarer
-
Afslutning af artikel XXVIII-forhandlinger om ris med USA og Thailand
-
Regulering af import af sukker fra Balkanlandene
-
Forslag om fastsættelse af kvoter for kartoffelstivelse
-
Forslag til forordning om støtte til landdistriktsudviklingen fra den Europæiske
Landbrugsfond for Landdistriktsudvikling (ELFLU)
-
Forslag om finansiering af den fælles landbrugspolitik
-
Forslag om visse handelsnormer for æg
-
Meddelelse om risikohåndtering i landbrugssektoren
-
Phytosanitær aftale mellem EU og Rusland
-
Forslag til forordning om definitioner, betegnelser, præsentationen samt etikettering af
spirituøse drikkevarer
-
Forslag vedrørende mælkesektoren
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0006.png
6
-
-
-
-
-
Forslag om reform af den fælles markedsordning for sukker
Forslag til Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af den internationale konvention om
beskyttelse af plantenyheder
Tekniske ændringer af den fælles markedsordning for vin og den fælles markedsordning for
tobak
Forslag om ændring af Økologiforordningen
Forslag om ændring af forordningen om informationsforanstaltninger om den fælles
landbrugspolitik.
Fiskeri
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Forslag om oprettelse af et fiskerikontrolagentur
Forslag om genopretningsplaner
Forslag om hasteforanstaltninger for den europæiske ål
Forslag om Den Europæiske Fiskerifond
Forslag om indførelse af elektroniske logbøger og teledetektion
Forslag om fiskeriforvaltning i Middelhavet
Handlingsplan om forenkling af den fælles fiskeripolitik
Forslag om tekniske bevaringsforanstaltninger for fiskeri i Østersøen, Bælterne og Øresund
Forslag om finansielle perspektiver for aktioner der ikke er omfattet af Den Europæiske
Fiskerifond.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om programmet.
Konsekvenser
Præsentationen af programmet har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Programmet tager i et vist omfang sigte på at højne beskyttelsesniveauet.
Høring
§2-udvalget (landbrug) er blevet hørt om arbejdsprogrammet. Landbrugsraadet kan tiltræde
arbejdsprogrammet som fremlagt af det luxembourgske formandskab, idet Landbrugsraadet ikke
mindst lægger vægt på, at man vil arbejde for, at den nye landdistriktsforordning vedtages så tidligt
som muligt i 2005, og at udviklingen i WTO-forhandlingerne vil blive fulgt nøje.
§5-udvalget (fiskeri) har ikke haft bemærkninger til arbejdsprogrammet.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil tage de luxembourgske prioriteter for arbejdet til efterretning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at Rådet vil tage præsentationen af arbejdsprogrammet til efterretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0007.png
7
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2.
(Evt.) Forslag til Rådets afgørelser om indgåelse af en aftale i form af
brevveksling i henhold til artikel XXVIII i GATT 1994 om ændring af
indrømmelser for ris i EF-liste CXL, der er knyttet som bilag til GATT 1994
(USA og Thailand)
KOM dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen forventes at give en redegørelse for status for eller et eventuelt resultat af forhandlingerne om de bundne
toldsatser for ris med USA og Thailand. Hvis der foreligger et forhandlingsresultat, vil et forslag formentlig blive
fremlagt med henblik på vedtagelse.
Baggrund
Kommissionen forventes at give en redegørelse for status for eller et eventuelt resultat af
forhandlingerne om de bundne toldsatser for ris med USA og Thailand.
Hvis der foreligger et forhandlingsresultat vil et forslag til Rådets afgørelser om indgåelse af en
aftale i form af brevveksling i henhold til artikel XXVIII i GATT 1994 i relation til tilpasning af
koncessioner for ris i overensstemmelse med skema CXL som bilag til GATT 1994 (USA og
Thailand) formentlig blive fremlagt med henblik på vedtagelse på rådsmødet (landbrug og fiskeri)
den 24. januar 2005.
Et eventuelt forslag forventes fremsat med hjemmel i TEF artikel 133, hvorefter Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
I forbindelse med kompromiset om reformen af den fælles landbrugspolitik i juni 2003 gav Rådet
Kommissionen følgende mandat til at indlede forhandlinger indenfor WTO om en ændring af de
bundne toldsatser for ris:
"Rådet bemyndiger Kommissionen til at indlede forhandlinger om ændring af de bundne toldsatser
for ris med følgende forhandlingsdirektiver:
Kommissionen vil foreslå, at gældende bundne specifikke toldsatser for ris under position
100620 afskallet ris (hinderis), 100630 sleben ris, andre indrømmelser i form af
toldkontingenter for ovennævnte toldpositioner og hovednote 7 i EF-liste CXL for
landbrugsprodukter suppleres med en mere stabil og forudsigelig importordning, der tager
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
hensyn til virkningen af reformen af den fælles markedsordning for ris på EF's faktiske
toldbeskyttelse.
Kommissionen vil også tage hensyn til udviklingslandenes interesser, herunder de
traditionelle leverandørers interesser, samt gennemførelsen af EBA-forordningen. Nye
toldpositioner vil kunne udskilles fra eksisterende toldpositioner.
Kommissionen vil yde passende kompensation for nævnte ændringer af liste CXL i
overensstemmelse med de relevante WTO-bestemmelser, herunder især artikel XXVIII i
GATT 1994 og aftalen om fortolkning af artikel XXVIII i GATT 1994.”
Kommissionen opnåede en aftale med Indien og Pakistan, der blev godkendt af Rådet (landbrug og
fiskeri) den 19. juli 2004 med kvalificeret flertal. På daværende tidspunkt var det ikke lykkedes at
opnå en aftale med USA og Thailand, som også har forhandlingsret.
I det omfang det var nødvendigt, for at aftalen kunne anvendes fuldt ud fra den 1. september 2004,
kunne Kommissionen efter proceduren i artikel 3, stk. 2, fravige forordning (EF) nr. 1785/2003,
indtil forordningen er blevet ændret, dog kun indtil den 30. juni 2005. Kommissionen forventes
snarest muligt fremsætte forslag om de nødvendige ændringer af rådsforordningen.
Nærhedsprincippet
Et eventuelt forslag er et led i gennemførelsen af den fælles handelspolitik og den fælles
landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
I henhold til den aftale, som blev indgået i WTO ved Uruguay-runden, er der fastsat bundne
toldsatser i den fælles toldtarif.
Kommissionen vurderede i sommeren 2002, at de eksisterende importordninger for korn og ris
medførte problemer i relation til den praktiske anvendelse af systemet, herunder den eksisterende
anvendelse af repræsentative priser.
Der er indgået aftaler om toldsatserne for korn, men først i forbindelse med kompromiset om
reformen af den fælles landbrugspolitik i juni 2003 gav Rådet Kommissionen mandat til at indlede
forhandlinger indenfor WTO om en ændring af de bundne toldsatser for ris.
Efter diverse uformelle drøftelser i efteråret 2003 indledte Kommissionen i slutningen af 2003 og
starten af 2004 forhandlinger med de fire lande, som har forhandlingsret: USA, Pakistan, Indien og
Thailand. Kommissionen opnåede i 2004 en aftale med Indien og Pakistan, hvorimod det endnu
ikke er lykkedes at få en aftale i stand med Thailand og USA, som også har forhandlingsret.
Aftalen med Indien og Pakistan indeholder ikke importkontingenter (kvoter) med tilknyttede
toldsatser. Derimod er der i henhold til Rådets beslutning fra juli 2004 fastlagt faste toldsatser på et
lavere niveau end de toldsatser, der tidligere var gældende i henhold til WTO. Toldsatsen for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0009.png
9
afskallet ris ("husked rice") er på 65 €/t, mens toldsatsen for import af sleben ris ("milled rice") er
på 175 €/t. Toldsatsen for brudris er uberørt af aftalen (128 €/t). Basmati-ris fra Indien og Pakistan
har siden 1. september 2004 kunnet importeres toldfrit, idet interventionsprisen fra denne dato blev
halveret som følge af reformen af markedsordningen.
Kommissionen har oplyst, at man har været tæt på at opnå enighed med USA om 65 € per ton for
afskallet ris. Det er vanskelige forhandlinger, bl.a. skal referencemængder for de forskellige områder
fastsættes, og der skal opnås enighed om, hvilke EU importændringer der skal kunne udløse
eventuel nedsættelse af importtolden i EU.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om eventuelle rådsbeslutninger om indgåelse af aftaler med
leverandørlandene. Europa-Parlamentet skal dog udtale sig om et efterfølgende forslag om ændring
af markedsordningen for ris, som vil være led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik.
Konsekvenser
En eventuel aftale forventes ikke at have nogen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser udover de afledte konsekvenser for EU-budgettet.
Høring
§2-udvalget (Landbrug) er blevet hørt om forslaget. Landbrugsraadet har bemærket, at de, som
tidligere fremhævet overfor både danske og amerikanske myndigheder, finder, at den
retalieringsliste, som USA har offentliggjort i forbindelse med art. 24.6 forhandlingerne (EU’s
udvidelse) og EU’s ændrede risordning er helt urimelig, idet den rammer danske produkter meget
specifikt og ikke mindst mejeriprodukter. En meget stor del af den danske eksport af ost til USA vil
blive berørt og vil med de foreslåede toldforhøjelser pr. 1. maj 2005 reelt blive udsat for en
prohibitiv told. (Det drejer sig om 35% af osteeksporten svarende til 26 mio. dollar). Udover
mejeriprodukter er det Landbrugsraadets vurdering, at også restprodukter fra stivelsesproduktion og
fjerkrækød kan blive ramt ligeledes med væsentlige konsekvenser for dansk landbrugseksport. På
den baggrund opfordrer Landbrugsraadet kraftigt til, at der indgås en aftale med USA vedr.
risordningen og EU’s udvidelse, således at retalieringslisten falder bort.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra regeringens side kan man støtte en aftale med USA og Thailand. Hvis der ikke foreligger et
resultat fra forhandlingerne med USA og med Thailand, vil regeringen opfordre Kommissionen til
at fortsætte og færdiggøre forhandlingerne med USA og Thailand med henblik på et positivt
resultat.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det må forventes, at der ikke er sket ændringer i medlemsstaternes holdning siden rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 19. juli 2004, hvor forslaget om en aftale med Indien og Pakistan blev
vedtaget med kvalificeret flertal (Danmark, Sverige og Storbritannien stemte imod, blandt andet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0010.png
10
fordi der ikke var indgået en aftale med alle forhandlingsberettigede parter, mens Litauen, Tjekkiet,
Slovakiet og Polen undlod at stemme).
Tyskland fremsatte en erklæring, hvori man hilste aftalerne med Indien og Pakistan velkommen og
opfordrede Kommissionen til at gennemføre forhandlinger med Thailand og USA med henblik på
at opnå et tilfredsstillende resultat for alle berørte parter. Denne erklæring blev ligeledes støttet af
Irland, Finland, Luxembourg, Nederlandene, Østrig, Belgien, Slovenien, Letland, Ungarn og
Cypern.
Storbritannien, Sverige og Danmark fremsatte også en fælles erklæring. Denne erklæring hilste med
tilfredshed de aftaler, der var indgået med Indien og Pakistan om Basmati-ris velkommen. Samtidig
understregede disse medlemsstaters betænkelighed med hensyn til beregningen af og niveauet for de
nye toldsatser og opfordrede Kommissionen til at forhandle med USA og Thailand med henblik på
at nå et resultat, der kunne accepteres af parterne. Denne erklæring blev ligeledes støttet af Tjekkiet.
Et eventuelt forslaget forventes således vedtaget med kvalificeret flertal, hvori Danmark indgår.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Aftalen med Indien og Pakistan blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 16. juli 2004 i
forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2004, jf. aktuelt notat af
8. juli 2004.
3.
(Evt.) Sukker - Balkan
i) Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
2007/2000 om exceptionelle handelsforanstaltninger for lande og
territorier, der deltager i eller er knyttet til Den Europæiske Unions
stabiliserings- og associeringsproces, samt om ændring af forordning
(EF) nr. 2820/98 og ophævelse af forordning (EF) nr. 1763/1999 og
forordning (EF) nr. 6/2000
KOM (2004) 739
ii) Forslag til henstilling fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse af
Kommissionen til at indlede forhandlinger med Republikken Kroatien
og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien med henblik på
ændring af Stabiliserings- og Associeringsaftalerne mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og
Republikken Kroatien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien på den anden side.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0011.png
11
KOM dokument foreligger ikke)
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen foreslår i lyset af en kraftig vækst i sukkerimporten fra nogle Balkanlande og ud fra ønsket om at
sikre en økonomisk bæredygtig udvikling af sektoren i disse lande, at der indføres importkvoter på sukker fra
Serbien-Montenegro, Bosnien-Herzegovina og Albanien, og at der indledes forhandlinger med Kroatien og
Makedonien om det samme. Forslagene kan ikke forventes at have nogen konsekvenser for Danmark.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2004) 739 af 26. oktober 2004 fremsendt forslag til Rådet om
ændring af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2000 om exceptionelle handelsforanstaltninger for
lande og territorier, der deltager i eller er knyttet til Den Europæiske Unions stabiliserings- og
associeringsproces samt om ændring af forordning (EF) nr. 2820/98 og ophævelse af forordning
(EF) nr. 1763/1999 og forordning (EF) nr. 6/2000.
Kommissionen har endvidere fremsendt forslag til anbefaling fra Kommissionen til Rådet om at
bemyndige Kommissionen til at indlede forhandlinger med Republikken Kroatien og Den Tidligere
Jugoslaviske Republik Makedonien med henblik på at justere Stabiliserings- og Associeringsaftaler
mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemslande på den ene side og Republikken
Kroatien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien på den anden side.
Forslaget om importkvoter er fremsat med hjemmel i TEF artikel 133, hvorefter Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Forslagene er sat på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24. januar med henblik på
vedtagelse.
Nærhedssprincippet
Forslagene er et led i gennemførelsen af den fælles handelspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
Med henblik på at revitalisere Vestbalkans økonomier har Fællesskabet i 2000 i medfør af Den
Europæiske Unions stabiliserings- og associeringsproces givet ubegrænset toldfri adgang til EU-
markedet for næsten alle landbrugsprodukter, inklusiv sukker. (Forordning (EF) nr. 2007/2000).
Kommissionen finder, at den kraftige vækst i sukkerimporten, især fra Kroatien og Serbien-
Montenegro sætter spørgsmålstegn ved, om udviklingen i sektoren er økonomisk bæredygtig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Kommissionen finder, at den nuværende ordning tilskynder Balkan-landene til at eksportere deres
egen produktion og importere sukker (især rørsukker fra Brasilien) til eget forbrug.
Konklusionerne fra Thessaloniki topmødet i juni 2003 fremhævede målet om fremtidig optagelse af
Vestbalkan lande i EU. For at nå dette mål finder Kommissionen, at disse lande bør udvikle deres
økonomier på et bæredygtigt grundlag, integreres i EU´s marked og tilpasse sig til Fællesskabets
strukturer. De nuværende incitamenter for disse lande til at eksportere deres egenproduktion og
importere til eget forbrug skaber ifølge Kommissionen også handelsstrømme, som tredjelande kan
kræve kompensation for, hvis og når Balkan-landene bliver optaget i EU.
Kommissionen foreslår derfor en ændring af importordningen for sukker fra Vestbalkan. Det
foreslås således, at der indføres toldfrie importkontingenter for sukker med oprindelse i følgende
lande på Balkan:
Albanien:
Bosnien-Hercegovina:
Serbien-Montenegro:
1.000 tons
12.000 tons
150.000 tons
Det foreliggende forslag om ændring af forordning (EF) nr. 2007/2000 indeholder desuden en
ændring af artikel 1 for at præcisere, at vinimport til Fællesskabet fra Balkan-landene sker under
importkontingenter og ikke som toldfri adgang uden kvantitative begrænsninger.
Kommissionen har endvidere anmodet Rådet om at bemyndige Kommissionen til at indlede
bilaterale forhandlinger med Kroatien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
(FYROM) med henblik på at opnå lignende aftaler om toldfrie importkontingenter for sukker.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive en udtalelse i sagen.
Konsekvenser
Som følge af forslaget vil EU’s import af sukker fra Vestbalkan samlet set blive reduceret
sammenlignet med perioden efter EU’s unilaterale handelsindrømmelser, der gav adgang til Det
Indre Marked uden kvantitative begrænsninger. Der har ifølge Kommissionen været begrundet
mistanke om, at en del af denne import ikke havde oprindelse på Balkan. Forslaget bevirker dog,
at importen af sukker til EU fra Balkan vil kunne blive højere end den var i perioden forud for
ikrafttrædelsen af forordning (EF) nr. 2007/2000, hvor import af sukker fra Balkan i praksis var
umulig på grund af prohibitive toldsatser.
Ifølge oplysninger fra Kommissionen var EU-15 importen af sukker, da den var på sit højeste,
fra Serbien-Montenegro i 2002 på 172.200 tons. Importen fra Bosnien-Herzegovina var på 395
tons i 2003, og der har ikke været nogen import fra Albanien. Importen fra Kroatien var i 2003
på 162.100 tons og på 4.600 tons fra Makedonien (2002). Der lægges således op til, at lande, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0013.png
13
har haft en uforholdsmæssig stor eksport af sukker til EU begrænses noget, mens lande med lille
eksport får øget mulighed for eksport i forhold til det nuværende niveau.
Toldfrie kvoter for import af sukker fra Vestbalkan vil ikke have nogen indvirkning på EU-
budgettet sammenlignet med den nuværende situation.
Forslagene har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser og ingen konsekvenser
for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
§ 2-udvalget er blevet hørt om Kommissionens forslag om importkvoter for sukker for Serbien-
Montenegro, Bosnien-Herzegovina og Albanien. Landbrugsraadet undrer sig over, at Bosnien-
Herzegovina, der ikke havde nogen produktion, har fået eksportkvoter. Det samme gjaldt
Kroatien, der kun havde en produktion på 2.000 tons sukker, men havde eksporteret flere
hundrede tusinde tons til EU.
I forbindelse med forberedelsen af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 24. januar 2005 har sagen
på ny været i høring i § 2-udvalget (landbrug), hvor Landbrugsraadet har bemærket, at
man
støtter den foreslåede ændring af importordningen for sukker fra Balkan-landene, hvilket vil
indebære, at der indføres toldfrie importkontingenter for sukker med oprindelse i Albanien,
Bosnien-Hercegovina og Serbien-Montenegro. Derudover støtter man, at Kommissionen
bemyndiges til at indlede forhandlinger med Kroatien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien med henblik på at opnå lignende aftaler om toldfrie importkontingenter for sukker.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan på det foreliggende grundlag acceptere forslaget om importkvoter for sukker fra
Serbien-Montenegro, Bosnien-Herzegovina og Albanien eller et lignende forslag, der kan opnå
kvalificeret flertal samt Kommissionens forslag om, at Rådet bemyndiger Kommissionen til at
indlede bilaterale forhandlinger med Kroatien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien (FYROM) med henblik på at opnå lignende aftaler om toldfrie importkontingenter
for sukker.
Den foreslåede importkvoteordning bør tages op til revurdering, når reformen af den fælles
markedsordning for sukker er vedtaget i lyset af, at Danmark arbejder for en fuld liberalisering
af det fælles marked for sukker inden for en 5-årig overgangsperiode med afskaffelse af alle
kvantitative importbegrænsninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget eller et lignende forslag om importkvoter forventes vedtaget med kvalificeret flertal,
hvor Danmark indgår i flertallet. Det samme gælder forslaget om bemyndigelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Kommissionen til at indlede forhandlinger med Kroatien og Makedonien om en aftale om
importkvoter.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat om sagen til Folketingets Europaudvalg den 6. december 2004 om
Kommissionens forslag om importkvoter for sukker fra Serbien-Montenegro, Bosnien-
Herzegovina og Albanien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0015.png
15
4.
Orientering ved formandskabet om mødet med ministrene fra AVS-landene
og EBA-sukkerproducenterne
KOM dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Formandskabet forventes at informere om møde med ministrene fra AVS (Afrika, Vestindien, Stillehavet) og
EBA (Everything But Arms) sukkerproducerende lande. Der vil umiddelbart efter rådsmødet blive afholdt et
uformelt møde med EU’s ministre og ministrene fra AVS og EBA sukkerproducerende lande.
Baggrund
Det forventes, at formandskabet på det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24. januar
2005 vil informere om mødet med ministrene fra AVS (Afrika, Vestindien, Stillehavet) og EBA
(Everything But Arms) sukkerproducerende lande. Der vil umiddelbart efter rådsmødet blive
afholdt et uformelt møde med EU’s ministre og ministrene fra AVS og EBA sukkerproducerende
lande.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en redegørelse fra
formandskabet.
Formål og indhold
Emnet for det uformelle møde med ministrene fra AVS og EBA sukkerproducerende lande vil være
den forestående reform af EU’s markedsordning for sukker.
Det anføres i Kommissionens meddelelse KOM (2004) 499 til Rådet og Europa-Parlamentet:
opstilling af en bæredygtig landbrugsmodel for Europa på grundlag af landbrugsreformen – reform
af sukkersektoren, at den foreslåede reform må forventes at få konsekvenser for sukkersektoren i
EBA-landene, AVS-landene og Indien. Kommissionen vil derfor tage initiativ til dialog med disse
lande med henblik på at gennemføre handels- og udviklingsmæssige tiltag. Kommissionen foreslår,
at der indføres særlige tiltag for at hjælpe landene med tilpasning til en ny markedssituation. Disse
tiltag kan bl.a. omfatte:
forbedring af konkurrencedygtighed, hvor sukkersektoren er økonomisk levedygtig
støtte til afgrødeveksling, hvor forbedring af sukkersektorens konkurrencedygtighed ikke er
bæredygtig.
Kommissionen foreslår, at disse foranstaltninger frem til 2006 finansieres via
fleksibilitetsinstrumentet, og derefter indarbejdes i de finansielle perspektiver for 2007-2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0016.png
16
Det forlyder, at Kommissionen i begyndelsen af 2005 vil fremlægge en aktionsplan for
støtteordninger for at fremme en mere konkurrencedygtig sukkerproduktion m.v. i de 18 AVS-
lande, der eksporterer sukker til EU.
Det skal endvidere bemærkes, at verdens mindst udviklede lande (LDC) den 3. marts 2004 har
fremlagt et forslag om tilpasning af EU’s Everything But Arms (EBA) initiativ, hvor EU opfordres
til at fastholde markedsordningen for sukker uændret i en 10-årig overgangsperiode frem til 2016.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Formandskabets redegørelse har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
Sagen har været sendt i høring i §2-udvalget (Landbrug). Landbrugsraadet har bemærket, at en
kommende reform af markedsordningen for sukker vil indebære betydelige tab for
sukkerproducenterne både i EU og i AVS-landene. For at afbøde virkningen for EU’s producenter
er det derfor fortsat Landbrugsraadets opfattelse, at relationen mellem kompensation og prisfald
bør forbedres i forhold til forslaget i Kommissionens memorandum. Landbrugsraadet kan
endvidere principielt støtte, at der overfor AVS-landene indføres særlige tiltag for at hjælpe landene
med tilpasning til en ny markedssituation, men mener ikke, at en nærmere vurdering af disse tiltag
er mulig på det foreliggende grundlag.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for en fuld liberalisering af det fælles marked for sukker inden for en 5-årig
overgangsperiode, der senest begynder ved udløbet af den nuværende markedsordning for sukker
(30. juni 2006). I overgangsperioden skal der gennemføres en lineær tilpasning. Endvidere bør der
fra overgangsperiodens begyndelse åbnes for fuld adgang til EU’s sukkermarked for de mindst
udviklede lande, dvs. de kvantitative begrænsninger for EBA-importen af sukker afskaffes.
En fuld liberalisering af sukkermarkedet forudsætter, at den fælles markedsordning for sukker
ophæves. Dette betyder, at de interne priser følger priserne på verdensmarkedet, at import/eksport
sker uden kvantitative begrænsninger og told, ligesom der heller ikke er begrænsninger på den
interne sukkerproduktion.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er alene tale om information fra formandskabet om et uformelt møde med EU’s ministre og
repræsentanter fra AVS- og EBA-landene. Et flertal af medlemsstaterne forventes at opfordre
Kommissionen til at fremlægge en handlingsplan under hensyn til de særlige forhold og behov som
AVS- og EBA-landene har på sukkerområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0017.png
17
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
5.
Situationen i de lande i Sydøstasien, der er berørt af naturkatastroferne den
26. december 2004, navnlig inden for fiskeriet
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Det forventes, at Kommissionen på Rådsmødet vil informere om sit initiativ til at genopbygge fiskerisektoren i de
lande, der er berørt af flodbølgekatastrofen. Initiativet har i sig selv ingen konsekvenser for Danmark.
Baggrund
Kommissionen og formandskabet forventes på Rådsmødet at informere om sit initiativ til at
genopbygge fiskerisektoren i de lande, der er berørt af flodbølgekatastrofen, herunder at inddrage
FAO med henblik på at sagen tages op på det kommende møde i FAO’s Fiskerikomité 7. – 11.
marts 2004.
Punktet er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 24. januar 2005 med henblik
på orientering.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete forslag.
Formål og indhold
Kommissionen og formandskabet forventes på Rådsmødet at informere om sit initiativ til at
genopbygge fiskerisektoren i de lande, der er berørt af flodbølgekatastrofen. Man er bekymret på
grund af destruktionen af fiskeri- og akvakultursektoren i området og konsekvenserne heraf for
beskæftigelsen og fødevareforsyningen. Kommissionen finder, at det er vigtigt at tildele
tilstrækkelige ressourcer og igangsætte initiativer for at genopbygge sektoren. Kommissionen er i
gang med at undersøge mulighederne for at bidrage til sådanne tiltag indenfor eksisterende
instrumenter.
Det er Kommissionens vurdering, at FAO er den bedst egnede internationale organisation til at
vurdere situationen. Derfor anmodes der om at få sagen sat på dagsordenen på det kommende
møde i FAO’s Fiskerikomité den 7. – 11. marts og på det ministerielle møde den 12. marts (som har
følgende hovedtema: Ulovligt, ikke-rapporteret og ureguleret fiskeri (”IUU Fishing”)).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0018.png
18
Kommissionen vil anmode FAO om at præsentere en rapport over situationen, så EU’s
fiskeriministre kan vurdere situationen og blive enige om relevante foranstaltninger, som kan
bidrage til en genopbygning af fiskerisamfund i området.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget er blevet hørt. Udvalget havde ingen bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra regeringens side er man positiv over for initiativet og vil tage Kommissionens og
Formandskabets orientering til efterretning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at Rådet vil tage præsentationen af initiativet til efterretning.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6.
Rapport til Rådet om kvotesystemet for produktionen af kartoffelstivelse
samt Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF)nr.
1868/94 om en kvoteordning for produktionen af kartoffelstivelse
KOM (2004) 772
Revideret genoptryk af grundnotat af 23. december 2004. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har med KOM (2004) 772 fremlagt rapport om kvotesystemet for kartoffelstivelse samt forslag om en
2-årig forlængelse af de eksisterende kvoter for kartoffelstivelse.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2004) 772 af 6. december 2004 fremlagt en rapport til Rådet om
kvotesystemet for produktionen af kartoffelstivelse samt forslag til Rådets forordning om
ændring af forordning (EF) nr. 1868/94 om en kvoteordning for produktionen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0019.png
19
kartoffelstivelse. Rapporten og forslaget er oversendt til Rådet den 6. december 2004. Rapporten
og forslaget foreligger endnu ikke på dansk.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktatens artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget som A-punkt på det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den
24. januar 2005.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionen skal i henhold til artikel 3 i Rådets forordning nr. 1868/94 senest den 30. september
2004 fremsende en rapport til Rådet om tildeling af kvoter til produktion af kartoffelstivelse
sammen med forslag til passende ændringer af forordningen med virkning fra og med
produktionsåret 2005/2006, herunder kvoter for 3 års perioden 2005/06 – 2008/2009. Efter
gældende regler er der alene fastsat kvoter til og med markedsåret 2004/2005.
I rapporten redegøres der nærmere for de nuværende rammer for produktionen af kartoffelstivelse,
nemlig kvotesystemet samt landbrugsreformen fra 2003. I forbindelse med landbrugsreformen blev
støtten til kartoffelstivelse afkoblet for 40 procents vedkommende, medens den resterende del
forblev koblet som støtte til fremstilling af stivelse, primært med den begrundelse at produktionen
af kartoffelstivelse kan opretholdes i de traditionelle områder.
Kvoterne er fastsat for hvert medlemsland og tildeles de enkelte fabrikker. Støtten til fabrikkerne er
bl.a. betinget af, at de betaler en pris for kartoflerne, der mindst svarer til den fastsatte
minimumspris. Produktion udover den enkelte fabrikskvote skal eksporteres uden restitutioner.
Produktionen af stivelse i EU er de seneste år steget med i gennemsnit 2 procent pr. år. Idet
produktionen af kartoffelstivelse er absolut begrænset gennem kvoteringen, er det primært
produktionen af stivelse fra hvede, der er steget. Kartoffelstivelsens markedsandel i EU er således
faldet fra 23 procent i 1998/99 til 18 procent i 2003/04.
Kommissionens forslag er en uændret forlængelse af de nuværende kvoter i to år, hvor den danske
kvote udgør 168.215 tons ud af en samlet kvote i EU på 1.948.761 tons. Baggrunden er, at man vil
afvente den fulde implementering af landbrugsreformen fra 2003, inden man eventuelt senere vil
foreslå en revision af kvoterne. Forslaget indeholder derfor en bestemmelse om, at Kommissionen
senest 30. september 2006 skal fremsende en rapport til Rådet vedrørende fordeling af kvoterne for
kartoffelstivelse, samt at Rådet på den baggrund senest 31. december 2006 skal træffe beslutning
om fordelingen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139975_0020.png
20
Udtalelser
Europa-Parlamentet udtalelse foreligger ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningerne på
EU-budgettet. De finansielle virkninger er uændrede i forhold til den nuværende lovgivning.
Høring
Rapporten og forslaget har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Landbrugsraadet konstaterer med tilfredshed, at Kommissionen har foreslået en forlængelse af den
eksisterende kvoteordning for kartoffelstivelse. Landbrugsraadet har noteret sig Kommissionens
argument for en forlængelse af ordningen, om at se effekten af den netop vedtagne reform med
delvis afkobling af støtten. Nogle af medlemslandene med en produktion af kartoffelstivelse
implementerer imidlertid først reformen i 2006, hvorfor en to årig periode ifølge Landbrugsraadet
kan forekomme for kort. Ifølge Landbrugsraadet er forslaget – set fra en producentvinkel –
fremlagt meget sent, hvorfor hovedprioriteten er en hurtigt vedtagelse af forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at Danmark på det foreliggende grundlag kan acceptere forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal, hvori Danmark indgår.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat i sagen den 23. december 2004.