Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Finansudvalget 2004-05 (2. samling), Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2004-05 (2. samling)
Det Europæiske Råd 22-23/3 2005 Bilag 13, FIU Alm.del Bilag 33, PØU Alm.del Bilag 18
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere.
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EUK
21. marts 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i forbindelse
med Det Europæiske Råd i Bruxelles den 22.-23. marts 2005 bidrag fra
Rådet (økonomi- og finansministre) om oplæg om nøglespørgsmål,
7147/05.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152650_0002.png
2
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 8. marts 2005 (1
(OR. en)
7147/05
ECOFIN 87
UEM 89
SOC 109
MI 30
COMPET 43
EDUC 43
ENV 111
RECH 51
AG 13
RAPPORT
fra:
Rådet (økonomi og finans))
til:
Det Europæiske Råds møde den 22.–23. marts 2005
Vedr.:
Oplæg om nøglespørgsmål
Vedlagt følger til delegationerne den tekst til Økofin-Rådets oplæg om
nøglespørgsmål i forbindelse med de overordnede retningslinjer for de
økonomiske politikker for 2005, som blev vedtaget af Økofin-Rådet på
samlingen den 8. marts 2005.
________________________
Bilag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152650_0003.png
3
BILAG
Oplæg om nøglespørgsmål i forbindelse med de overordnede ret-
ningslinjer for
de økonomiske politikker for 2005
Øget vækst og beskæftigelse i Europa
Bedre styring af Lissabon-strategien
Europa som helhed står fortsat over for to store udfordringer: skuffende
resultater for vækst og beskæftigelse og strukturelle mangler, der hæm-
mer dets potentiale. Der er gjort fremskridt med hensyn til den økono-
miske reformdagsorden fra Lissabon, men der er meget arbejde tilbage.
EU bør anvende midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien til at iværk-
sætte de foranstaltninger, der er nødvendige for at lette og øge tempoet i
strukturreformerne. Som angivet i Kommissionens meddelelse om midt-
vejsrevisionen af Lissabon-strategien må Europa nu fokusere sine poli-
tikker yderligere på vækst og beskæftigelse for at nå Lissabon-målene på
baggrund af en sund makroøkonomisk politik og inden for rammer, der
sigter mod social samhørighed og miljømæssig bæredygtighed, som er
prioriterede områder for Lissabon-strategien. Højere vækst og beskæfti-
gelse er også nødvendige forudsætninger for at imødegå udfordringerne i
forbindelse med aldring. Dette oplæg gør rede for de største udfordrin-
ger i forbindelse med udarbejdelsen af dette års ajourførte overordnede
retningslinjer for de økonomiske politikker og præciserer inden for ram-
merne af midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien aspekterne vedrøren-
de Økofin-Rådets rolle i forbindelse med de overordnede retningslinjer
for de økonomiske politikker og multilateral overvågning.
1)
Øget vækst og beskæftigelse bør være i fokus i de overordne-
de retningslinjer for de økonomiske politikker for 2005
Det er væsentligt at opnå en kraftigere og bæredygtig vækst i vore øko-
nomier ved hjælp af stabilitets- og vækstorienterede makroøkonomiske
politikker og strukturreformer. Man bør under den kommende ajourfø-
ring af de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker være
særlig opmærksom på to hovedprioriteter for politiktiltagene, for det
første en forbedring af Europas jobskabelsesevne og for det andet en
forbedring af betingelserne for en forøgelse af produktivitetsvæksten ved
hjælp af investeringer i især viden og innovation. Samtidig er passende
makroøkonomiske politikker vigtige for at drage fuld fordel af struktur-
reformerne i form af vækst og beskæftigelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
1.1.
Sunde makroøkonomiske politikker
EU's strategi for den økonomiske politik, som er skitseret i de overord-
nede retningslinjer for de økonomiske politikker for 2003-2005, der tager
sigte på at sikre, at politikkerne reagerer fleksibelt på ændringer i de øko-
nomiske vilkår på kort sigt, mens de styrker EU's vækstpotentiale på lang
sigt, står fortsat ved magt. Det økonomiske opsving i EU og euroområ-
det, som begyndte i sommeren 2003, havde mistet momentum ved ud-
gangen af 2004. For 2005 er der blandede signaler for tempoet i opsvin-
get i den økonomiske aktivitet. Sunde makroøkonomiske politikker spil-
ler en vigtig rolle ved at støtte en afbalanceret vækst og prisstabilitet.
Dette har en positiv virkning på tilliden og erhvervsmiljøet og dermed
også på beskæftigelsen.
Strukturreformer, der er i overensstemmelse med sunde finanspolitiske
stillinger på kort og mellemlang sigt, er af væsentlig betydning for øget
vækst og beskæftigelse på mellemlang sigt og for fuld udnyttelse og styr-
kelse af vækstpotentialet. De bidrager også til finanspolitisk holdbarhed
og makroøkonomisk stabilitet og til at øge modstandskraften over for
pludselige kriser. Der er behov for en effektiv samordning af den øko-
nomiske politik, både i EU og i euroområdet, for at forbedre vækstpo-
tentialet og de økonomiske resultater.
Der bør fortsat føres finanspolitik som en del af en helhedsstrategi, der
fremmer vækst på mellemlang sigt. Under disse omstændigheder bør det
igangværende opsving bruges til at fortsætte den finanspolitiske konsoli-
dering i overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagten. Medlemssta-
terne bør opnå eller fastholde
budgetstillinger, som over det økono-
miske konjunkturforløb er tæt på balance eller i overskud.
Refor-
men af pagten bør styrke dens økonomiske begrundelse.
Det er også nødvendigt for mange medlemsstater ud fra erfaringerne
med bedste praksis at indlede betydelige reformer af deres pensions- og
sundhedssystemer for at
forbedre de offentlige finansers holdbarhed
på lang sigt
og imødegå de fiskale udfordringer i forbindelse med be-
folkningens aldring, idet der sikres passende pensioner og sundhedspleje
på lang sigt. Det er i denne forbindelse vigtigt at tage incitamenterne til
førtidspensionering op til fornyet overvejelse.
Medlemsstaterne bør fremme produktiv anvendelse af offentlige midler
og
omlægning af disse midler i retning af vækstfremmende aktivi-
teter
i overensstemmelse med de strategiske Lissabon-prioriteter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
1.2.
Øget beskæftigelse
Øget beskæftigelse i Europa er en af topprioriteterne for strukturrefor-
men. Vore arbejdsmarkeder skal være mere effektive, inklusive og tilpas-
ningsdygtige og have flere og bedre beskæftigelsesmuligheder for alle.
Der er et hastende behov for:
at øge
arbejdsmarkedernes tilpasningsdygtighed
for at sætte
gang i jobskabelsesdynamikken, samtidig med at arbejdsmarkedets
parters rolle i overensstemmelse med national praksis respekteres
at fokusere på
at øge beskæftigelsesegnethed og mobilitet,
bå-
de geografisk (i de enkelte lande og mellem landene) og fagligt, ved
at udvikle og opretholde evnen til at forblive på arbejdsmarkedet
og klare sig stadig bedre. Det er nødvendigt at opbygge effektive
systemer, der kan gøre det lettere for de unge at finde beskæftigel-
ses- og uddannelsesmuligheder. Bedre systemer for almen uddan-
nelse og erhvervsuddannelse samt livslang læring og videreuddan-
nelse er nøglen til højere produktivitet og bedre jobs.
at gøre yderligere fremstød i reformen af
skatte- og bistandssy-
stemerne,
så det bliver finansielt mere attraktivt at arbejde.
Et vigtigt mål er at øge arbejdsmarkedsdeltagelsen for så vidt angår kvin-
der og de traditionelt sårbare grupper, især ældre arbejdstagere, langtids-
ledige og indvandrere, og samtidig øge det gennemsnitlige antal timer,
som hver person arbejder i sit livsløb.
1.3.
Fremme af produktivitetsvækst
Produktivitetsvæksten er faldet betydeligt i EU. Det er en stor udfor-
dring for EU at vende denne tendens. Med henblik på at forbedre vilkå-
rene for en hurtigere vækst i produktiviteten er de prioriterede indsats-
områder:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
at gøre vidensamfundet til virkelighed og styrke innovation,
bl.a. ved at forbedre FoU i den private sektor via skabelse af hen-
sigtsmæssige rammebetingelser, styrke samspillet mellem universi-
teter, offentlige forskningsorganer og erhvervslivet, også i de med-
lemsstater, som ikke er nået op på EU-gennemsnittet, samt at løse
de udestående problemer i forbindelse med et EF-patent;
at bekræfte forpligtelsen til at gennemføre det indre marked
ved at gå i retning af et indre marked for tjenesteydelser, håndhæve
konkurrencereglerne effektivt, reducere konkurrenceforvridende
statsstøtte og lægge vægt på foranstaltninger, der griber ind over for
velidentificerede markedsfejl, samt at tilskynde til investeringer i of-
fentlig-private partnerskabsprojekter;
at skabe det rette klima for iværksættere og SMV'er både i
Fællesskabet som sådant og på nationalt plan
ved at forbedre
lovgivningen, bygge videre på de seks formandskabers initiativ og
tage hensyn til cost-benefit beregninger for at fremme konkurren-
ceevnen ved at forbedre de lovgivningsmæssige konsekvensanaly-
ser og forenkle gældende lovgivning samt ved at udvikle en bedre
klima for iværksættere, bl.a. ved at give bedre adgang til risikokapi-
tal;
at sikre gennemførelse af strukturreformer som en væsentlig
ansporing til vækst, beskæftigelse og produktivitet gennem
åbenhed udadtil,
herunder i multilateral sammenhæng, og gen-
nem øget konkurrence og begrænsning af adgangsbarrierer samt
ved yderligere incitamenter til innovation.
I fremtiden skal økonomisk vækst ske parallelt med
økologisk bære-
dygtighed,
herunder ved at fortsætte den udvidede anvendelse af mar-
kedsbaserede instrumenter for at styrke synergien mellem miljøbeskyttel-
se og vækst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
2)
Gennemførelsen af Lissabon-strategien bør underbygges af
forbedret ejerskab og bedre politisk styring samt ved at foku-
sere de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer på
vækst og beskæftigelse
Bedre ejerskab er af afgørende betydning for at forbedre gennemførelsen
af Lissabon-strategien. Ejerskabet til de meget nødvendige reformer må
forbedres på nationalt plan og inden for EU-institutionerne, og procedu-
rerne for prioritetsfastsættelse og rapportaflæggelse må forenkles. Øko-
fin-Rådet spiller en helt central rolle med hensyn til det økonomiske og
strategiske mål for Lissabon-strategien og på grund af forbindelserne
med den overordnede økonomiske og finansielle politik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152650_0008.png
8
Rådet ønsker med hensyn til Kommissionens forslag til
rammen for
den politiske styring
af Lissabon-strategien at præcisere følgende
aspekter for så vidt angår Økofin-Rådets rolle i forbindelse med de
overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker og multilateral
overvågning.
Den rolle, som de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker spiller i
forbindelse med pakken af integrerede retningslinjer
De integrerede retningslinjer bør kun bestå af to elementer: på den ene
side de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker og på
den anden side beskæftigelsesretningslinjerne. Hvert sæt af retningslinjer
skal fortsat vedtages særskilt efter procedurerne i artikel 99 og 128 i trak-
taten. De overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker er et
overordnet koordinationsinstrument for den økonomiske politik og skal
fortsat dække hele viften af makroøkonomiske, mikroøkonomiske og
beskæftigelsesmæssige politikker, herunder samspillet mellem beskæfti-
gelses- og produktivitetsdagsordenerne, og sikre den overordnede øko-
nomiske sammenhæng mellem de tre søjler i Lissabon-strategien.
Spørgsmål vedrørende arbejdsmarkedernes generelle funktion er en væ-
sentlig del af den økonomiske politik og bør derfor fortsat behandles
inden for de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker.
De overordnede retningslinjer bør fokusere mere på de centrale politik-
ker til fremme af ikke-inflationær og bæredygtig vækst og beskæftigelse,
og antallet af generelle retningslinjer bør reduceres betydeligt. Der bør
fortsat i de overordnede retningslinjer lægges vægt på reform af pensio-
ner og sundhedsvæsen og modernisering af velfærdssystemerne for at
sikre de offentlige finansers holdbarhed på lang sigt. De overordnede
retningslinjer bør fastlægge de landespecifikke udfordringer for EU, eu-
roområdet og de nationale Lissabon-handlingsprogrammer. Beskæftigel-
sesretningslinjerne skal fortsat være i overensstemmelse med rammen,
som er og bliver de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer. Med
henblik på at opretholde reformtempoet er det vigtigt, at Kommissionen
fortsat i forbindelse med den multilaterale overvågningsramme udarbej-
der årsrapporter om gennemførelsen, herunder også om de landespeci-
fikke anbefalinger, og at Økofin-Rådet fortsat drøfter de økonomiske
reformpolitikker. Kommissionen opfordres til at forelægge en revision af
de landespecifikke anbefalinger i de overordnede retningslinjer i 2006
under hensyn til de nationale Lissabon-handlingsprogrammer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152650_0009.png
9
Udarbejdelsen af de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
Da Lissabon-strategien blev lanceret i 2000, fik Det Europæiske Råds
forårsmøde en særlig rolle. Fra og med 2006 agter Kommissionen retti-
digt i januar hvert år at forelægge henstillingen vedrørende de overord-
nede retningslinjer for de økonomiske politikker eller ajourføringen her-
af, hvis en ajourføring er nødvendig, således at der er tid til en tilstrække-
lig forberedelse af Det Europæiske Råd. På baggrund af denne henstil-
ling fra Kommissionen vil Økofin-Rådet derefter udarbejde et udkast til
de overordnede retningslinjer og aflægge rapport om resultaterne til Det
Europæiske Råd. På grundlag af Det Europæiske Råds konklusioner vil
Rådet vedtage sine henstillinger om fastlæggelsen af de overordnede ret-
ningslinjer og underrette Europa-Parlamentet herom. Økofin-Rådet ser
en stor fordel ved et øget samarbejde med de øvrige relevante rådssam-
mensætninger og opfordrer EPC og EFC til at undersøge, hvordan dette
mål kan nås. Rådet (konkurrenceevne) vil blive opfordret til at bidrage til
Økofin-Rådets udarbejdelse af de overordnede retningslinjer, især med
hensyn til særlige strukturreformpolitikker.
Nationalt ejerskab og multilateral overvågning
I efteråret 2005 og herefter hvert efterfølgende år opfordres regeringerne
til at fremlægge "nationale Lissabon-handlingsprogrammer" for en peri-
ode på tre år. Disse programmer, der tager hensyn til de nationale politi-
ske processer, bør angive, hvilke reformer der er nødvendige for at opnå
højere vækst og beskæftigelse, herunder særlige køreplaner for reform.
De bør opfølge og være i overensstemmelse med de overordnede øko-
nomisk-politiske retningslinjer og stabilitets- og konvergensprogram-
merne. Der bør være en fælles ramme, men samtidig bør programmerne
forblive tilstrækkelig fleksible som instrumenter, således at medlemssta-
terne kan tilpasse dem til deres specifikke udfordringer, idet de baseres
på de overordnede retningslinjer. Det er nødvendigt med multilateral
overvågning og overordnede økonomisk-politiske retningslinjer for at
fastlægge de landespecifikke udfordringer og de nødvendige brede re-
formområder, men medlemsstaterne kan frit fastlægge og udforme deres
reformer, således at der sikres nationalt ejerskab. De nationale parlamen-
ter og arbejdsmarkedets parter kunne drøfte disse nationale Lissabon-
handlingsprogrammer. Denne tilgang, som er baseret på principperne
om partnerskab og konsensus mellem Kommissionen og medlemsstater-
ne, skal sikre og øge det politiske ejerskab til Lissabon-strategien på højt
plan. Parallelt hermed bør det af Kommissionen foreslåede "EU-
Lissabon-program" indeholde de nødvendige foranstaltninger på fælles-
skabsplan.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152650_0010.png
10
For at opfylde sine forpligtelser i henhold til traktaten og for at sikre
overensstemmelse mellem de økonomiske politikker vil Økofin-Rådet
fortsat anvende de nuværende årlige multilaterale overvågningsmekanis-
mer og peer-reviews i forbindelse med undersøgelse af gennemførelsen
af hele rækken af overordnede retningslinjer på grundlag af de indberet-
ningsinstrumenter, der er til rådighed. Medlemsstaterne, Rådet og Kom-
missionen bør fortsat i fællesskab gennemgå og fremme alle politiske
aktørers gennemførelse heraf.
I denne forbindelse bør Kommissionen fortsat i den årlige forårsrapport
vurdere medlemsstaternes resultater med hensyn til fremskridt og niveau
hen imod Lissabon-målene, og ledsage rapporten af en passende kvalita-
tiv politikanalyse og udforme den, så den afspejler såvel de oprindelige
strukturmæssige forhold som de reformer, der har fundet sted i med-
lemsstaterne, idet der lægges særlig vægt på forelæggelsen af bedste prak-
sis. Tilsvarende forbedringer af strukturindikatorerne, som fortsat er af-
gørende, skulle gøre overvågningen af medlemsstaternes resultater mere
nøjagtig.
Strømlining af den nuværende rapportaflæggelse
Den nuværende ramme for stabilitets- og konvergensprogrammerne for-
bliver uændret. Stabilitets- og konvergensprogrammerne vil således fort-
sat blive forelagt særskilt.
For at øge overensstemmelsen mellem politikkerne og strømline proces-
serne bør de nuværende rapporter om strukturreformerne indsættes i en
årlig samlet national rapport, der omfatter de foranstaltninger, der er
truffet for at gennemføre strategien (tilbageskuende) og de reformer, der
skal gennemføres i fremtiden (fremadskuende). Rapporten bør omfatte
de nuværende nationale Cardiff-rapporter om reformerne af produkt- og
kapitalmarkederne, de nuværende nationale handlingsplaner for beskæf-
tigelsen under Luxembourg-processen og de nationale strategirapporter
om pensioner og de nationale handlingsplaner for social inddragelse un-
der den åbne koordinationsmetode.
________________________