Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
Det Europæiske Råd 22-23/3 2005 Bilag 15
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere.
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EUK
21. marts 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i forbindelse
med Det Europæiske Råd i Bruxelles den 22.-23. marts 2005 bidrag fra
Rådet (miljøministre), 7233/05.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152693_0002.png
2
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 11. marts 2005 (
(OR. en)
7233/05
ENV 117
AGRI 84
ECO 30
ECOFIN 95
ENER 41
DEVGEN 44
MI 35
PECHE 54
RELEX 113
SAN 21
SOC 116
TRANS 51
ELARG 20
CHIMIE 17
RECH 55
ENT 32
AG 14
POLGEN 13
ORIENTERENDE NOTE
fra:
generalsekretariatet
til:
delegationerne
Tidl. dok. nr.:
6757/05 ENV 87 AGRI 64 ECO 20 ECOFIN 65 ENER 32 DEVGEN 3
PECHE 47 RELEX 84 SAN 13 SOC 86 TRANS 37 ELARG 14 CHIM
RECH 39 ENT 28 AG 12 POLGEN 9
Vedr.:
Bidrag fra Rådet (miljø) til forberedelsen af Det Europæiske Råds forårsmøde 2
Rådet (miljø) vedtog den 10. marts 2005 sit bidrag til drøftelserne til Det
Europæiske Råds forårsmøde 2005, jf. bilaget.
_______________________
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152693_0003.png
3
BILAG
Forberedelse af Det Europæiske Råds forårsmøde 2005
- Bidrag fra Rådet (miljø) -
De tre dimensioner i Lissabon-strategien - den økonomiske, den sociale
og den miljømæssige - er lige vigtige og forstærker gensidigt hinanden,
hvis de potentielle synergier udnyttes rigtigt. Rådet
1.
NOTERER SIG Kommissionens rapport om midtvejsrevisionen
af Lissabon-strategien og understregningen af holdbar vækst og be-
skæftigelse
STØTTER KRAFTIGT idéen om at se Lissabon-strategien som
en del af det generelle mål om bæredygtig udvikling, som er det
overordnede koncept bag alle fællesskabspolitikker
SER MED TILFREDSHED på Kommissionens meddelelse om
2005-revisionen af EU's strategi for bæredygtig udvikling (SDS):
første status og fremtidige retningslinjer som et godt grundlag for
en tilbundsgående debat med henblik på den egentlige revision af
SDS senere på året
SER også MED TILFREDSHED på den miljøpolitiske årsberet-
ning for 2004 som et input til Lissabon-processen og en rapport
om fremskridtene under 6. miljøhandlingsprogram; NOTERER
SIG de miljøpolitiske fremskridt, der er gjort i EU i 2004, og de
foranstaltninger, der skal træffes i 2005, navnlig for at tackle klima-
ændringer, tab af biodiversitet og miljøforringelsers indvirkning på
sundheden og for at fremme miljøinnovationer samt energi- og res-
sourceeffektivitet
PEGER PÅ NY PÅ vigtigheden af, at EU's miljølovgivning og
gennemførelsen heraf er effektiv, samt på behovet for yderligere at
forbedre EU's politikudformning via øget involvering af interessen-
terne og anvendelse af konsekvensvurderinger, der inddrager øko-
nomiske, sociale og miljømæssige aspekter på en afbalanceret måde
2.
3.
4.
5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
6.
UNDERSTREGER vigtigheden af internationalt samarbejde for at
tackle globale og grænseoverskridende miljøproblemer, som kan
stille den internationale sikkerhed på prøve, og fremme bæredygtig
udvikling, og OPFORDRER til en bedre integrering af miljøkrav i
alle eksterne politikområder, herunder sikkerhed, udvikling, han-
delspolitik og naboskabspolitik. EU bør i denne forbindelse bidra-
ge positivt til topmødet til gennemgang af årtusindudvik-
lingsmålene i september 2005
OPFORDRER Det Europæiske Råd til at anerkende:
7.
at miljøpolitikken bidrager positivt til vækst og beskæftigelse
samt til livskvalitet, navnlig via udviklingen af miljøinnovationer og
miljøteknologier samt via en bæredygtig forvaltning af naturres-
sourcer, hvorved der skabes nye markedsmuligheder og nye job
8.
at der følgelig er
behov for at integrere miljøhensyn i vækst- og
beskæftigelsesprocessen inden for Lissabon-dagsordenen
, at
det er vigtigt, at Rådet (miljø) inddrages i en fremtidig strømlinet
Lissabon-styringsproces, og at der er behov for at undersøge,
hvordan eksisterende værktøjer, f.eks. strukturindikatorer, og struk-
turer kan gøres bedre i dette øjemed
at man ved ikke at handle nu og ved
ikke at tackle de miljømæs-
sige udfordringer kan udløse højere omkostninger
, der påvir-
ker den fremtidige økonomiske vækst og sætter de offentlige finan-
ser yderligere under pres,
og påføre
miljøet og det naturlige res-
sourcegrundlag
uoprettelig skade
, f.eks. i form af klimaændringer
eller tab af biodiversitet samt indvirkning på folkesundheden.
9.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
På dette grundlag
opfordres Det Europæiske Råd til at godkende
følgende prioriterede indsatsområder:
10.
intensiv fremme af miljøinnovationer og miljøteknologier
i alle
sektorer af økonomien, navnlig energi og transport, med særlig fo-
kus på små og mellemstore virksomheder, med henblik på anven-
delse i EU, men også for at opfylde den voksende efterspørgsel ef-
ter mere bæredygtige løsninger på markederne verden over. Dette
kræver, at Kommissionen og medlemsstaterne
fuldstændigt og
hurtigt gennemfører handlingsplanen for miljøteknologi
, her-
under sørger for udarbejdelse af nationale køreplaner for gennem-
førelsen af HMT som et bidrag til de foreslåede nationale Lissa-
bon-programmer, ligesom det også kræver partnerskabssamarbejde
med erhvervslivet og øvrige interessenter for at skabe rimelige og
konkurrencedygtige markedsudsigter for miljøinnovationer.
11.
tilskyndelse til
mere bæredygtige forbrugs- og produktions-
mønstre
,
ved hjælp af øko-effektive nyskabelser, med henblik på at
afkoble økonomisk vækst fra ressourceanvendelse og miljøforrin-
gelse bl.a. via
nationale programmer for miljøvenlige offentlige indkøb, der
skal udarbejdes så hurtigt som muligt
vedholdende bestræbelser på at lade eksterne omkostninger
slå igennem i priserne ved hjælp af økonomiske og andre re-
levante instrumenter
reviderede retningslinjer for miljøbestemt statsstøtte med
henblik på at fremme positive incitamenter
reform af støtteordninger, der har en betydelig negativ ind-
virkning på miljøet og ikke er forenelige med bæredygtig ud-
vikling, idet sigtet skal være en gradvis afvikling
12.
begrænsningsforanstaltninger for at mindske de langsigtede
trusler og omkostninger forbundet med klimaændringer
,
hvorved der opnås en økonomi med lav kulstofemission, bl.a. ved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
forstærket anvendelse og udvikling af vedvarende og energieffekti-
ve teknologier og nye brændstoftyper. Dette bør omfatte:
øgede FTU-aktiviteter, der kan mobilisere private investerin-
ger
en ny fase i det europæiske klimaændringsprogram med start i
2005, og
et europæisk initiativ vedrørende energieffektivitet og en
grønbog, herunder en liste over mulige foranstaltninger, som
Kommissionen udarbejder i 2005.
Tilpasning til klimaændringerne bør desuden fremmes som et nød-
vendigt supplement til begrænsningsindsatsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
13.
gennemførelse af EU's mål om at
bremse tabet af biodiversitet
inden 2010, navnlig ved at integrere kravene i andre politikker og
ved i denne forbindelse at notere sig dette spørgsmåls relevans for
en række økonomiske sektorer.
Med forbehold af såvel igangværende som fremtidige drøftelser af
Fællesskabets finansieringsinstrumenter bør ovennævnte fire priori-
teter afspejles i alle relevante instrumenter i tilknytning til de kom-
mende finansielle overslag.
14.
Med hensyn til den forestående
revision af EU's strategi for bæredyg-
tig udvikling
opfordres Det Europæiske Råd til at tilslutte sig, at der er
behov for:
15.
på ny at slå
nøgleprincipperne for bæredygtig udvikling
fast for
at øge bevidstheden og sikre bred offentlig støtte til konkrete for-
anstaltninger
16.
inden udgangen af 2005 at vedtage en revideret, ambitiøs
strategi
på grundlag af et forslag fra Kommissionen, der bør tyde-
liggøre forbindelsen mellem Lissabon-strategien, SDS og andre re-
levante processer. Navnlig bør der sættes ny gang i Cardiff-
processen for integrering af miljøhensyn i de sektorspecifikke poli-
tikker. Den nye strategi bør endvidere være understøttet af en posi-
tiv, langsigtet vision, fuldt ud integrere de interne og eksterne di-
mensioner, sikre effektiv opfølgning af WSSD og foreslå målsæt-
ninger, mål og milepæle, med hensyn til både at forbedre politikud-
formningen og modvirke ikke-bæredygtige udviklingstendenser,
med særlig fokus på uddannelse, involvering af interessenter og sty-
ringsmæssige spørgsmål.
________________________