Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2639 - Uddannelse m.v.
Offentligt
1453328_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6079/05 (Presse 20)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2639. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom og kultur
Bruxelles, den 21. februar 2005
Formand
Mady DELVAUX-STEHRES,
Luxembourgs minister for uddannelse og erhvervsuddannelse
og
Marie-Josée JACOBS,
Luxembourgs minister for familiespørgsmål og integration
samt ligestillingsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
6079/05 (Presse 20)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453328_0002.png
21.II.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en række bidrag, som skal forelægges for Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005
med henblik på midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien.
6079/05 (Presse 20)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453328_0003.png
21.II.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE.............................................................................................................................. 6
Bidrag til Det Europæiske Råds forårstopmøde om midtvejsrevisionen af Lissabon-
strategien - Rådets konklusioner............................................................................................. 6
De europæiske uddannelsessystemers effektivitet og retfærdighed ....................................... 13
UNGDOM .................................................................................................................................... 15
Bidrag til Det Europæiske Råds forårsmøde om midtvejsrevisionen af Lissabon-
strategien - Rådets konklusioner........................................................................................... 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Genbrug af affald - Udvidelsen ........................................................................................................................19
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6079/05 (Presse 20)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453328_0004.png
21.II.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Frank VANDENBROUCKE
Isabelle WEYKMANS
Den Tjekkiske Republik:
Alena ŠTĚRBOVÁ
Danmark:
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
Tyskland:
Wolf-Michael CATENHUSEN
Peter RUHENSTROTH-BAUER
Estland:
Toivo MAIMETS
Grækenland:
Andreas KARAMANOS
Spanien:
María Jesús SANSEGUNDO GÓMEZ DE CADIÑANOS
Frankrig:
François FILLON
Jean-François LAMOUR
Irland:
Síle DE VALERA
Viceministerpræsident i den flamske regering og flamsk
minister for arbejde, uddannelse og erhvervsuddannelse
Minister for kultur og medier, beskyttelse af monumenter
samt for ungdom og sport (det tysksprogede fællesskab)
Viceminister for uddannelse, ungdom og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Videnskab og Forskning
Statssekretær, Forbundsministeriet for Familie-, Ældre-,
Kvinde- og Ungdomsspørgsmål
Undervisnings- og videnskabsminister
Generalsekretær
Minister for uddannelse og videnskab
Minister for almen uddannelse, videregående uddannelse
og forskning
Minister for ungdom, sport og frivilligt arbejde
Viceminister, Ministeriet for undervisning og videnskab
(med særligt ansvar for voksenuddannelse, ungdoms-
spørgsmål og de uddannelsesmæssigt dårligst stillede)
Statssekretær for undervisning, universiteter og forskning
Statssekretær for arbejde og socialpolitik
Undervisnings- og kulturminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Statssekretær, Social- og arbejdsministeriet
Minister for undervisning og erhvervsuddannelse
Minister for familiespørgsmål og integration samt ligestil-
lingsminister
Italien:
Valentina APREA
Grazia SESTINI
Cypern:
Pefkios GEORGIADES
Letland:
Ina DRUVIETE
Litauen:
Remigijus MOTUZAS
Violeta MURAUSKAITE
Luxembourg:
Mady DELVAUX-STEHRES
Marie-Josée JACOBS
6079/05 (Presse 20)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453328_0005.png
21.II.2005
Ungarn:
Kinga GÖNCZ
Egon DIENES-OEHM
Malta:
Louis GALEA
Nederlandene:
Maria van der HOEVEN
Clementia Ignatia Johanna Maria ROSS-van DORP
Østrig:
Elisabeth GEHRER
Sigisbert DOLINSCHEK
Polen:
Ewa SYNOWIEC
Portugal:
Pedro de SAMPAIO NUNES
Slovenien:
Milan ZVER
Slovakiet:
Martin FRONC
Finland:
Tuula HAATAINEN
Nina VASKUNLAHTI
Sverige:
Lena HALLENGREN
Ingrid HJELT AF TROLLE
Det Forenede Kongerige:
Ivan LEWIS
Minister for ungdom, familiespørgsmål og ligestilling
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for undervisning, ungdom og beskæftigelse
Minister for undervisning, kultur og videnskab
Statssekretær for sundhed, velfærd og sport
Forbundsminister for undervisning, videnskab og kultur
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for videnskab og innovation
Uddannelses- og sportsminister
Undervisningsminister
Undervisningsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister, Undervisningsministeriet, med ansvar for før-
skole- og ungdomsspørgsmål samt voksenuddannelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for erhvervskompetencer og erhvervsuddan-
nelse
Kommissionen:
Ján FIGEL
Medlem
6079/05 (Presse 20)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453328_0006.png
21.II.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE
Bidrag til Det Europæiske Råds forårstopmøde om midtvejsrevisionen af Lissabon-
strategien
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
som tager følgende i betragtning:
1.
Det nye strategiske mål for Den Europæiske Union, som blev fastsat af Det Europæiske
Råd i Lissabon den 23.-24. marts 2000 og bekræftet af Det Europæiske Råd i Stockholm
den 23.-24. marts 2001, er at blive "den mest konkurrencedygtige og dynamiske videnba-
serede økonomi i verden, en økonomi, der kan skabe en holdbar økonomisk vækst med fle-
re og bedre job og større social samhørighed".
Livslang læring, der omfatter alle former for læring på alle niveauer og dimensioner af ud-
dannelse og erhvervsuddannelse, yder et væsentligt bidrag til at nå alle disse mål og sikre
en bæredygtig udvikling, som det blev erkendt af Det Europæiske Råd i Lissabon.
Den kendsgerning, at ca. 33 millioner personer i EU ikke er erhvervsaktive, at den europæ-
iske arbejdsstyrke ældes, og at 32% af personerne i den erhvervsaktive alder (78 millioner)
har ringe kvalifikationer, sammenholdt med, at kun 15% af de nye job i de kommende fem
år vil kunne besættes af personer med en elementær skoleuddannelse, medens 50% af de
nye job vil kræve højt kvalificerede arbejdstagere.
De fremskridt, der er gjort, navnlig i forbindelse med arbejdsprogrammet "Uddannelse og
Erhvervsuddannelse 2010" på nationalt og på europæisk plan.
Kommissionens meddelelse til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2005 ("Samarbejde om
vækst og beskæftigelse - En ny impuls til Lissabon-strategien") og behovet for at indkredse
områder, hvor Det Europæiske Råd kan støtte yderligere fremskridt.
2.
3.
4.
5.
6079/05 (Presse 20)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.II.2005
UNDERSTREGER, AT
6.
Vidensamfundet er det centrale element i Lissabon-strategien. Bidraget dertil fra uddannel-
se og erhvervsuddannelse er derfor af afgørende betydning, da de tilvejebringer det uom-
gængeligt nødvendige kompetencegrundlag og kreative potentiale.
·
Lissabon-målene for konkurrenceevne og økonomisk vækst kan kun realiseres, hvis de
unge, der kommer ud på arbejdsmarkedet, har gennemgået tilstrækkelig uddannelse og
erhvervsuddannelse af høj kvalitet i overensstemmelse med samfundets udvikling.
·
En mere effektiv investering i uddannelse og erhvervsuddannelse fører generelt til en
væsentlig forøgelse af et lands nationalprodukt og bidrager til de lærendes fremtidige
indtægt.
·
Uddannelse og erhvervsuddannelse af bedre kvalitet samt bedre adgang og større delta-
gelse gør det ikke alene muligt for et stadigt stigende antal mennesker at udvikle sig
personligt, men bidrager også til holdbar økonomisk vækst, social samhørighed og flere
og bedre job.
·
Større deltagelse og højere gennemførelsesprocenter inden for den grundlæggende ud-
dannelse og erhvervsuddannelse vil have en positiv virkning på arbejdsstyrkens kvalitet,
fremme den enkeltes beskæftigelsesegnethed og således begrænse de offentlige udgifter.
·
Sektoren for videregående uddannelse befinder sig på skillevejen mellem forskning, ud-
dannelse og innovation og er derfor væsentlig for Den Europæiske Unions konkurren-
ceevne.
·
Ingen avanceret økonomi kan overleve uden en konstant opgradering af befolkningens
personlige kvalifikationer, uanset de pågældendes alder. Livslang læring er derfor af
fundamental betydning, og der bør tilskyndes dertil i alle medlemsstater. Den øger ar-
bejdsstyrkens samlede kompetenceniveau og gør det muligt for den enkelte at tilpasse
sig til de hastigt ændrede behov på arbejdsmarkedet og til nye teknologier, og den for-
bedrer betingelserne for erhvervsmæssig og geografisk mobilitet. I den forbindelse er en
grunduddannelse i ikt (digitale færdigheder) for alle af afgørende betydning.
7.
Med hensyn til holdbar vækst og "flere og bedre job" udgør uddannelse og erhvervsuddan-
nelse grundlaget for skabelse af job af højere kvalitet og for holdbar vækst. Dette gælder i
endnu højere grad for videnbaserede samfund og økonomier.
6079/05 (Presse 20)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.II.2005
·
Der kan kun skabes flere job på grundlag af en bedre og mere jobintensiv økonomisk
vækst; dette kræver endvidere, at arbejdsstyrken har de kvalifikationer og kompetencer,
som iværksætterne og virksomhederne har brug for.
·
Job af højere kvalitet indebærer et højere kompetenceniveau hos arbejdstageren, hvilket
igen indebærer større individuel udvikling på alle uddannelses- og erhvervsuddannel-
sesniveauer og igennem hele livet under hensyn til den demografiske forandring. Ud-
dannelse og erhvervsuddannelse og ikke-formel og uformel læring er midler til at opnå
dette.
·
Uddannelse og erhvervsuddannelse øger unges bevidsthed om miljødimensionen og de-
res forståelse for, at selv om holdbar økonomisk vækst skal dække de nuværende gene-
rationers behov, må den ikke bringe de kommende generationers behov i fare.
8.
I forbindelse med "større social samhørighed" er uddannelse og erhvervsuddannelse med-
virkende til at fremme forståelse og tolerance. Uddannelse og erhvervsuddannelse giver
desuden alle en chance for en mere retfærdig start i livet.
·
Tidlig uddannelse giver de bedste chancer for at udvikle de sociale færdigheder hos
børn og forberede dem på den stadigt mere multikulturelle verden, vi lever i, og navnlig
for at give børn med færre muligheder en bedre forberedelse til skolegangen.
·
Uddannelse i aktivt borgerskab i bredeste forstand, herunder mulighederne for deltagel-
se i civilsamfundet, er endnu et middel til at bekæmpe social og kulturel udstødelse og
lette integration i samfundet for unge såvel som for personer med særlige behov.
ERINDRER OM, AT
9.
Rådet i overensstemmelse med Lissabon-konklusionerne er nået til enighed om et samlet
og integreret arbejdsprogram, der nu benævnes "Uddannelse og Erhvervsuddannelse
2010". Rådet og Kommissionen understregede i deres fælles interimsrapport til Det Euro-
pæiske Råd, som blev vedtaget i februar 2004, tre prioriterede områder for umiddelbar vi-
dere handling:
·
Målrette reformer og investeringer mod nøgleområderne for det videnbaserede samfund.
·
Gøre livslang læring til en realitet.
·
Etablere et europæisk område for uddannelse og erhvervsuddannelse.
6079/05 (Presse 20)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.II.2005
10.
Der er opnået enighed om Europass og om andre centrale spørgsmål såsom identifikation
og validering af ikke-formel og uformel læring, kvalitetssikring i forbindelse med er-
hvervsuddannelse samt livslang vejledning. Der bør nu gives prioritet til gennemførelsen af
disse aftaler på nationalt plan. De fremtidige prioriteter for reformer og investering i er-
hvervsuddannelse er defineret i de rådskonklusioner, der blev vedtaget den 15. novem-
ber 2004, og som er grundlaget for Maastricht-kommunikéet, der blev vedtaget den 14. de-
cember 2004.
Takket være Bologna-processen er der gjort fremskridt med tilskyndelse til reform af læse-
planerne i den videregående uddannelse over hele Europa. Endvidere blev Erasmus
Mundus programmet vedtaget i december 2003 for at fremme EU som et af verdens bedste
lærecentre. Mere handling og støtte fra EU's side ville imidlertid sætte de højere uddannel-
sesinstitutioner i stand til opfylde den vigtige rolle, de har med hensyn til gennemførelsen
af Lissabon-målene.
For at overvåge de fremskridt, der gøres med arbejdsprogrammet, vedtog Rådet i maj 2003
en række benchmarks for EU som helhed. De er yderst vigtige for Lissabon-strategien og
bør derfor nås senest i 2010.
Der er en modernisering af uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne i gang på na-
tionalt plan, men der er stadig langt igen, før de nødvendige reformer er gennemført.
11.
12.
13.
HENSTILLER AT:
14.
der med henblik på Rådets og Kommissionens næste fælles rapport til Det Europæiske Råd
i 2006 gøres en yderligere indsats på europæisk og nationalt plan, der tager hensyn til
midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien i overensstemmelse med prioriteterne i "Uddan-
nelse og Erhvervsuddannelse 2010", som de fremgår af den fælles interimsrapport for
2004, herunder navnlig en indsats for at udvikle humankapitalen:
– Målrette reformer og investeringer mod nøgleområderne i det videnbaserede samfund:
·
Gennemføre Lissabon-målsætningen om en væsentlig forøgelse og effektiv udnyttelse
af offentlig og privat investering i uddannelse og erhvervsuddannelse.
·
Udvikle en ekspertisekultur og evalueringssystemer, der sikrer, at EU's uddannelses- og
erhvervsuddannelsessystemer bliver et kvalitetsmæssigt forbillede for resten af verden.
6079/05 (Presse 20)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.II.2005
·
Forbedre forvaltningspraksis på nationalt plan ved at inddrage alle de relevante aktører,
herunder arbejdsmarkedets parter, og ved at forbedre koordinationen mellem de invol-
verede offentlige myndigheder.
·
Styrke synergien og komplementariteten mellem uddannelse og andre politikker såsom
beskæftigelse, forskning og innovation og makroøkonomisk politik.
– Gøre livslang læring til en realitet:
De nationale strategier for livslang læring bør tilstræbe at sikre, at alle borgere erhverver de nøgle-
kompetencer, de har brug for i et vidensamfund, og at der skabes åbne, attraktive og tilgængelige
læringsmiljøer. Følgende foranstaltninger kan bl.a. bidrage til at nå disse mål:
·
Forøgelse af tilbuddene om livslang læring, f.eks. ved hjælp af fjernundervisning og
navnlig ved brug af ikt.
·
Fremme af livslang læring gennem foranstaltninger, der kan forlige arbejds- og familie-
livet.
·
Udarbejdelse af modeller til videreuddannelse med udgiftsdeling (arbejdsgivere, ar-
bejdstagere og offentlige tjenester).
·
Udvikling af nationale strategier, der bl.a. tager sigte på at fjerne de nuværende forskelle
i store og små virksomheders og højt kvalificerede og lavt kvalificerede personers ad-
gang til tilbud om livslang læring.
·
Vedtagelse af det fremtidige integrerede handlingsprogram inden for livslang læring.
– Etablere et europæisk område for uddannelse og erhvervsuddannelse:
·
Styrke den åbne koordinationsmetode, f.eks. ved:
– at arbejde i studiegrupper af ligemænd, så medlemsstaterne får mulighed for at fokusere
på de områder, som de prioriterer højest
6079/05 (Presse 20)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.II.2005
– at gøre uddannelses- og erhvervsuddannelsesstatistikkerne mere omfattende, præcise og
pålidelige
– at identificere indikatorer på nye områder og gøre dem operationelle, som det var tanken
i den fælles interimsrapport, herunder den indikator for fremmedsprogskundskaber, som
Det Europæiske Råd efterlyste på sit møde i Barcelona i marts 2002.
·
at vedtage fælles referencepunkter på europæisk plan på områder såsom centrale kund-
skaber samt uddannelse af lærere og undervisere
·
Styrke de højere uddannelsesinstitutioners rolle i Lissabon-strategien og højne den høje-
re uddannelses kvalitet for at gøre den mere attraktiv på internationalt plan samt forøge
de studerendes og de ansattes mobilitet.
·
Fremme synergien og komplementariteten mellem videregående uddannelse og forsk-
ning for at stimulere innovation og beskæftigelse gennem unge forskeres mobilitet og
nettet af ekspertisecentre.
·
Udvikle den europæiske referenceramme for kvalifikationer senest i 2006 som en fælles
reference, der dækker både erhvervsuddannelse og almen uddannelse (sekundær og vi-
deregående uddannelse), baseret på kvalifikationer og udbytte af læringen.
OPFORDRER DET EUROPÆISKE RÅD TIL:
15.
at bekræfte, at livslang læring er og fortsat vil være en absolut forudsætning for at nå
Lissabon-målene. I den forbindelse er den vellykkede gennemførelse af arbejdsprogram-
met "Uddannelse og Erhvervsuddannelse 2010" af afgørende betydning for såvel udvikling
af viden og innovation som for at skabe flere og bedre job.
at følge op på midtvejsrevisionen ved at prioritere:
·
indførelse i medlemsstaterne inden 2006 af samlede og sammenhængende strategier for
livslang læring, der omfatter alle de niveauer og dimensioner af uddannelse og er-
hvervsuddannelse, der skal til for at udvikle de nødvendige færdigheder og kompeten-
cer, idet alle de berørte aktører inddrages i dette arbejde
16.
6079/05 (Presse 20)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.II.2005
·
fremme af ekspertise på alle uddannelses- og erhvervsuddannelsesniveauer for at bidra-
ge til beskæftigelse, vækst og social samhørighed
·
gennemførelse af arbejdsprogrammet "Uddannelse og Erhvervsuddannelse 2010" i med-
lemsstaterne, herunder den nødvendige forøgelse og mere effektive udnyttelse af inve-
steringen i uddannelse og erhvervsuddannelse
·
udbyggelse af det europæiske samarbejde om uddannelse og erhvervsuddannelse med
henblik på at stimulere og støtte reformer, navnlig gennem:
·
læring gennem studiegrupper mellem ligemænd, som gøres mere rele-
vant for medlemsstaternes behov
bedre kvalitet af overvågningen af de fremskridt, der gøres
øgede bidrag fra erhvervsuddannelse, videregående uddannelse og
forskning til Lissabon-strategien
udvikling og gennemførelse af en europæisk referenceramme for kva-
lifikationer.
·
·
·
17.
at opfordre Rådet (uddannelse, ungdom og kultur) til at bidrage til overvågningen af de
aspekter, der henhører under dets kompetence, dvs. uddannelse og erhvervsuddannelse, in-
den for rammerne af Lissabon-strategiens indberetningsmekanismer.
at inkludere initiativet til en europæisk ungdomspagt i midtvejsrevisionen af Lissabon-
strategien med henblik på at fremme en generation af unge europæere med kvalitetsjob og
et højere uddannelsesniveau, som efter- og videreuddanner sig for bedre at kunne tilpasse
sig, og udstikke retningslinjer for konkrete foranstaltninger til dette formål i forbindelse
med "Uddannelse og Erhvervsuddannelse 2010" og de eksisterende programmer.
18.
6079/05 (Presse 20)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453328_0013.png
21.II.2005
De europæiske uddannelsessystemers effektivitet og retfærdighed
Rådet drøftede de nationale uddannelsessystemers effektivitet og retfærdighed, der anerkendes som
værende et af de væsentlige elementer i dimensionen "Uddannelse og erhvervsudddannelse"
1
i
Lissabon-strategien
2
.
Forinden var Marc Demeuse fra Mons-Hainaut's Universitetet og Ludger Wössman fra Münchens
Universitet blevet bedt om at fremlægge resultaterne af deres undersøgelser på dette område.
Ludger Wössman redegjorde for komplementariteten i to foranstaltninger, der kan forventes at øge
effektiviteten af de europæiske uddannelsessystemer: uddannelsesinstitutionernes autonomi eller
decentraliseringen af beslutningerne - med alle de fordele, et bedre kendskab til problemerne på lo-
kalt niveau indebærer - suppleret med et eksternt evalueringssystem som incitament til bedre præ-
stationer fra elever og uddannelsesinstitutioner.
Formålet med Marc Demeuses redegørelse var at give et overblik over niveauet af retfærdighed i
skolen i de europæiske lande og oplyse om hensigtsmæssige redskaber - videnskabeligt anerkendte
og internationalt godkendte indikatorer - til at måle dette niveau.
Den efterfølgende debat var koncentreret om følgende aspekter:
·
Hvilke strukturelle faktorer kan der peges på i de nationale undervisningssystemer, som sikrer
disse systemers effektivitet og retfærdighed?
1
2
Jf. EFT C 142 af 14.6.2002, s. 1.
EU satte sig i marts 2000 (jf. konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon, 100/1/00) det mål at blive den
mest konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i verden, en økonomi, der kan skabe en holdbar
økonomisk vækst med flere og bedre job og større social samhørighed.
6079/05 (Presse 20)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.II.2005
·
Hvordan evaluerer man uddannelsessystemernes resultater med hensyn til retfærdighed? Hvor-
dan kan resultaterne af disse evalueringer anvendes?
·
Hvilken form for kvalitetssikring vil kunne øge ansvarligheden og forbedre effektiviteten og ret-
færdigheden i skolerne?
Delegationerne fik herved lejlighed til at udveksle erfaringer om effektivitet og retfærdighed, der
samstemmende anerkendes som væsentlige mål.
Delegationerne stiftede bekendtskab med eksempler på god praksis, der fungerer i andre medlems-
stater, og som de kan lade sig inspirere af under hensyntagen til deres egne systemers særlige karak-
ter og traditioner.
Delegationerne gav udtryk for, at de på et senere tidspunkt ønskede at fortsætte deres overvejelser
på disse områder.
6079/05 (Presse 20)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453328_0015.png
21.II.2005
UNGDOM
Bidrag til Det Europæiske Råds forårsmøde om midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien
- Rådets konklusioner
Med henblik på midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien drøftede Rådet den vigtige rolle, som de
unge spiller for at realisere Lissabon-målene.
I den forbindelse fremhævede delegationerne i deres indlæg navnlig følgende aspekter:
·
anerkendelse af de demografiske forandringer, som taler for en ny fokusering på ungdomspoli-
tikkerne
·
de seneste nationale initiativer, der tager hensyn til de unges specifikke interesser;
·
betydningen af at opstille prioriteter til fordel for de unge på områder som beskæftigelse, uddan-
nelse, erhvervsuddannelse eller forening af familie- og arbejdsliv
·
i denne kontekst den øgede betydning af at sikre, at de unge i videst muligt omfang høres om og
deltager i afgørelser, der vedrører dem.
Rådet udtrykte tilfredshed med initiativet til oprettelse af en europæisk ungdomspagt som omhand-
let i Kommissionens meddelelse:
"Vækst og beskæftigelse: en fælles opgave - Et nyt afsæt for
Lissabon-strategien";
pagten tænkes integreret i Lissabon-strategien i forbindelse med Det Europæ-
iske Råds midtvejsrevision på forårsmødet. Kommissionen vil i nær fremtid forelægge forslag, som
udmønter dette initiativ.
Rådet vedtog bl.a. følgende konklusioner:
"RÅDET,
som tager følgende i betragtning:
1.
Det mål, som Det Europæiske Råd satte sig den 23.-24. marts 2000 i Lissabon og bekræf-
tede på mødet den 23.-24. marts 2001 i Stockholm om at gøre EU til "den
mest konkurren-
cedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i verden, en økonomi, der kan skabe en
holdbar økonomisk vækst med flere og bedre job og større social samhørighed";
Kommissionens hvidbog af 21. november 2001 "Et nyt afsæt for europæisk ungdom",
hvori det erkendes, at
"denne strategi indeholder nye mål for de forskellige politiske områ-
der, som er tæt relateret til ungdommen, f.eks. uddannelse, beskæftigelse, social inddragel-
se, information og det civile samfund";
2.
6079/05 (Presse 20)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.II.2005
3.
Rådets resolution af 27. juni 2002, hvorved Rådet på grundlag af ovennævnte hvidbog fast-
lagde den åbne koordinationsmetode som ny ramme for samarbejdet på ungdomsområdet
og foreslog, at ungdomsdimensionen inddrages i andre politikker og programmer;
Konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 4.-5. november 2004, hvor Det Euro-
pæiske Råd noterede sig skrivelsen fra stats- og regeringscheferne i Frankrig, Tyskland,
Spanien og Sverige, hvori de understreger de demografiske faktorers betydning for, hvor-
dan Europas fremtidige økonomiske og sociale udvikling vil forme sig, samt opfordrer til
udarbejdelse af en "europæisk ungdomspagt";
Kommissionens meddelelse til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2005 ("Samarbejde om
vækst og beskæftigelse - En ny impuls til Lissabon-strategien") om midtvejsrevisionen af
Lissabon-strategien, hvori Kommissionen konstaterer, at "der
må skabes en opfattelse af
samfundet, som kan rumme både de aldrende befolkningsgrupper og de unge generationer,
og endvidere understreger
behovet for en hurtig indsats".
4.
5.
UNDERSTREGER
6.
vigtigheden af Lissabon-strategiens ungdomsperspektiv i betragtning af EU's demografi-
ske, økonomiske, sociale og politiske udvikling, og ikke mindst befolkningens aldring;
det bidrag, som de unges innovationsevne, initiativ og iværksætterånd samt mobilitet og
evne til multikulturel integration kan yde til konkurrenceevne, bæredygtig vækst og social
samhørighed;
betydningen af en samordnet, sammenhængende og tværgående politik, der fokuserer på
de unge;
relevansen i denne forbindelse af hvidbogen om ungdom, navnlig den åbne koordinations-
metode og inddragelsen af unge i andre politikker, samt behovet for at styrke synergier og
komplementaritet mellem de forskellige politikker og programmer, der vedrører unge
at det er en forudsætning for at kunne træffe effektive foranstaltninger med henblik på at
tilskynde unge til at udnytte deres potentiale bedst muligt, at man får en bedre forståelse af
ungdom og unge menneskers livsvilkår
at Lissabon-strategien har behov for støtte fra unge mennesker, hvis den skal blive en suc-
ces.
7.
8.
9.
10.
11.
6079/05 (Presse 20)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.II.2005
DELER
12.
i denne forbindelse Kommissionens opfattelse, at Lissabon-strategien skal tilstræbe, at de
foreslåede reformer bidrager til at give de unge en første chance og til at bibringe dem de
kvalifikationer, som de får brug for livet igennem";
det ønske, Kommissionen giver udtryk for i sin meddelelse til forelæggelse på Det Euro-
pæiske Råds forårsmøde i 2005, om at satse målrettet på de unge på visse nøgleområder
som beskæftigelse, forening af familieliv og arbejdsliv, investering i humankapital samt
forskning og udvikling.
13.
FINDER,
14.
at man med udgangspunkt i de eksisterende instrumenter og mekanismer bør integrere en
sådan målrettet satsning på de unge effektivt i de politikområder, der indgår i Lissabon-
strategien;
at de specifikke tiltag til fordel for de unge skal tage hensyn til ligestillingen mellem mænd
og kvinder og også skal rettes mod unge, der har færre chancer, navnlig på områderne ud-
dannelse, beskæftigelse, social integration og mobilitet;
at de unges aktive deltagelse i samfundslivet på én og samme tid er et mål og en metode,
der sikrer, at de europæiske borgere bakker op om Lissabon-målene, og befordrer de unges
personlige udvikling, deres sociale integration og den sociale samhørighed i almindelighed.
En sådan deltagelse udgør således en supplerende faktor, der kan medvirke til at gøre
Lissabon-strategien til en succes,
15.
16.
OPFORDRER DET EUROPÆISKE RÅD TIL
17.
i forbindelse med midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien og drøftelserne om Kommis-
sionens meddelelse til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2005 at inddrage initiativet om
en europæisk ungdomspagt, som navnlig omfatter områderne beskæftigelse, social samhø-
righed, uddannelse, erhvervsuddannelse, mobilitet, samt forening af familieliv og arbejds-
liv;
6079/05 (Presse 20)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.II.2005
18.
at fastlægge retningslinjer for de konkrete foranstaltninger, der kræves for at kunne gen-
nemføre initiativet i alle de berørte sektorer;
at notere sig, at Kommissionen agter at vedtage en meddelelse om initiativet;
at give Kommissionen og medlemsstaterne i opdrag at inddrage de unge og ungdomsorga-
nisationer fuldt ud i projektet, bl.a. via Det Europæiske Ungdomsforum;
at overvåge gennemførelsen af den europæiske ungdomspagt via Lissabon-strategiens ind-
beretningsmekanismer samt opfordre Rådet (uddannelse, ungdom og kultur) til at bidrage
til overvågningen af de aspekter, der henhører under dets kompetence."
19.
20.
21.
6079/05 (Presse 20)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453328_0019.png
21.II.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Genbrug af affald - Udvidelsen
Rådet vedtog et direktiv om fastsættelse af fristerne for opfyldelsen af de nye mål i direktivet om
emballage og emballageaffald i de medlemsstater, der er tiltrådt Den Europæiske Union den
1. maj 2004
1
(PE-CONS 3601/05).
1
Direktiv 94/62/EF (EFT L 365 af 31.12.1994, s. 10, ændret ved direktiv 2004/12/EF (EFT L 47 af 18/12/2004,
s. 26).
6079/05 (Presse 20)
19
DA