Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2648 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
1. marts 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 4. marts 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 14. marts 2005 –
vedlægges Fødevareministeriets notat om de punkter, der forventes optaget
på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0002.png
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. kontor
1. marts 2005
FVM 253
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 14. marts 2005
1.
Forslag til Rådets forordning om oprettelse af et EF-fiskerikontrolagentur og om
ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93 om indførelse af en kontrolordning
under den fælles fiskeripolitik
KOM (2004) 289
Vedtagelse
Side 3
Forslag til Rådets forordning om støtte til landdistriktsudviklingen fra den
Europæiske Landbrugsfond for Landdistriktsudvikling
KOM (2004) 490
Orienterende drøftelse
Side 7
Forslag til Rådets forordning om finansiering af den fælles landbrugspolitik
KOM (2004) 489
Orienterende drøftelse
Side 25
(Evt.) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet om risiko- og krisehåndtering i
landbruget
KOM dokument foreligger endnu ikke
Præsentation
Side 29
(Evt.) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om
iværksættelse af Skovstrategien for EU
KOM dokument foreligger endnu ikke
Præsentation
2.
3.
4.
5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Side 31
6.
Forhandlinger med Rusland om plantesundhed
KOM dokument foreligger ikke
Orientering fra Formandskabet og Kommissionen
Side 31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0004.png
4
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 14. marts 2005
1.
Forslag til Rådets forordning om oprettelse af et EF-
fiskerikontrolagentur og om ændring af forordning (EØF) nr.
2847/93 om indførelse af en kontrolordning under den fælles
fiskeripolitik
KOM (2004) 289
Revideret genoptryk af samlenotat af 30. september 2004. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Forslaget vedrører oprettelse af et EF-fiskerikontrolagentur, hvis hovedarbejdsområde vil være
operationel samordning af medlemslandenes inspektion og overvågning. Formålet med forslaget er
at sikre en effektiv implementering af den fælles fiskeripolitik og en ensartet kontrol og
kontroludøvelse i hele EU.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2004) 289 endelig af 28. april 2004 fremsendt
forslag til Rådets forordning om oprettelse af et EU-fiskerikontrolagentur og om
ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93 om indførelse af en kontrolordning
under den fælles fiskeripolitik. Forslaget er oversendt til Rådet den 28. april 2004.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten, særligt artikel 37, og kan vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14. marts
2005 med henblik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
I Kommissionens meddelelse ”Vejen til en ensartet og effektiv gennemførelse af
den fælles fiskeripolitik” af 21. marts 2003 foreslås en fælles inspektionsstruktur på
EU-plan, der skal udarbejdes på grundlag af en gennemførlighedsundersøgelse. I
december 2003 besluttede Det Europæiske Råd at oprette et EU-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
fiskerikontrolagentur i Spanien. De spanske myndigheder har udpeget Vigo som
sæde for kontrolagenturet.
Kommissionen har derfor fremsat forslag om oprettelse af et EU-
fiskerikontrolagentur, hvis hovedarbejdsområde vil være operativ samordning af
medlemslandenes inspektion og overvågning.
Målsætningen er en effektiv implementering af den fælles fiskeripolitik og en
ensartet kontrol og kontroludøvelse i hele EU. Dette forudsætter en styrkelse af de
nationale kontrol- og inspektionsstrukturer gennem oprettelsen af en
organisationsstruktur på fællesskabsniveau.
Med hensyn til arbejdets tilrettelæggelse foreslår Kommissionen, at den vedtager
programmer, der omfatter både monitering, inspektion og overvågning af
fiskeriaktiviteterne, de såkaldte MCS-programmer (Monitoring, Inspection and
Surveillance). EU-fiskerikontrolagenturet skal have det som sin hovedopgave at
tilrettelægge en fælles indsættelse ved at pulje medlemslandenes kontrol- og
inspektionsressourcer i forhold til MCS-programmerne.
EU-fiskerikontrolagenturet vil ligeledes hjælpe medlemslandene med at overholde
deres forpligtelser i forhold til fællesskabsaftaler indgået med tredjelande og
regionale fiskeriorganisationer.
Kontrolagenturet vil udføre sine opgaver i form af en operativ samordning, der
inkluderer både planlægning og organisering af den fælles indsættelse af kontrol- og
inspektionsressourcer. Planlægning vil ske gennem oprettelse af tværnationale teams
for inspektion hhv. på havet og på land, og organiseringen vil indbefatte
instruktioner vedrørende geografiske områder, bestande og hvilke fiskerier og
flåder, der skal overvåges og kontrolleres i en given periode.
Disse opgaver skal udføres under kontrolagenturets ledelse og i tæt samarbejde med
de relevante kompetente nationale myndigheder. Kontrol- og inspektionsaktiviteter,
der udføres af nationale myndigheder, skal koordineres fuldt ud. En fælles
indsættelse har til formål at optimere anvendelsen af nationale ressourcer.
Et overvågningscenter for fiskerfartøjer i Fællesskabet (Community Fishing Vessel
Monitoring Centre) skal give EU-fiskerikontrolagenturet ”on-line” og ”real time”
adgang til informationer om EU-fiskerfartøjers positioner. Kontrolagenturet vil
have adgang til alle informationer, mens det enkelte medlemsland kun vil have
adgang til informationer om dets egne fartøjer og farvande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0006.png
6
Oprettelsen af EU-fiskerikontrolagenturet vil ikke ændre ved, at medlemslandene
har ansvar for kontrol, inspektion og kontroludøvelse inden for rammerne af den
fælles fiskeripolitik.
Foruden operativ samordning kan kontrolagenturet forestå kontraktbaserede
serviceydelser til medlemslandene, fx i form af charter og drift af
overvågningsfartøjer samt indgåelse af kontrakter med observatører med henblik på
medlemslandes opfyldelse af forpligtelser i regionale fiskeriorganisationer eller
bilaterale fiskeriaftaler.
Derudover kan kontrolagenturet som indtægtsdækket virksomhed forestå
undervisning af inspektører, fælles anskaffelser til brug for kontrol og inspektion
samt koordinering af fælles pilotprojekter med henblik på at teste ny teknologi,
udvikling af procedurer til brug for fælles operationel kontrol og inspektion samt
udformning af kriterier ved fremskaffelse og udveksling af kontrol- og
inspektionsressourcer.
For 2006, det første år, vil EU-fiskerikontrolagenturet have et årligt budget på 4,9
mio. €. Herefter stiger det årlige budget til 5,2 mio. €, når kontrolorganet er fuldt
operationsklart med et forventet antal ansatte på 49 personer.
En administrativ bestyrelse sammensættes med én repræsentant for hvert
medlemsland, der har fiskerfartøjer der udøver havfiskeri, fire repræsentanter for
Kommissionen samt 4 repræsentanter for fiskeriindustrien, der er udpeget af
Kommissionen. En formand for bestyrelsen vælges blandt Kommissionens
repræsentanter. Bestyrelsen udnævner en administrerende direktør.
Medlemslandenes repræsentanter har hver én stemme, mens Kommissionens
repræsentanter samlet har ti stemmer.
Kontrolagenturet skal underkastes en uafhængig ekstern evaluering inden for 5 år
fra den dag det overtager sit ansvarsområde, og herefter hvert 5. år.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse den 24. februar 2005. Europa-Parlamentet
foreslår bl.a. en udvidelse af kontrolagenturets formål gennem inddragelse af
arbejdsrelaterede sundheds- og sikkerhedsmæssige aspekter og en udvidelse af
agenturets kommissorium til bl.a. at omfatte bekæmpelse af ulovligt fiskeri,
harmonisering af anvendelsen af den fælles fiskeripolitik, indsamling af data og
undersøgelse og udvikling af tekniske kontrolløsninger. Derudover har Europa-
Parlamentet en række ændringsforslag og tilføjelser af mere teknisk karakter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0007.png
7
Fra dansk side ønsker man ikke en udvidelse af kontrolagenturets formål og
kommissorium. Set i lyset af kontrolagenturets begrænsede ressourcer bør der sikres
tilstrækkelige ressourcer til operativ samordning af medlemslandenes inspektion og
overvågning, der er agenturets hovedopgave.
Konsekvenser
I Kommissionens oprindelige forslag anføres det, at et medlemsland skal godkende
udpegede EF-inspektører fra andre medlemslande til at assistere ved
gennemførelsen af kontrol og inspektionsaktiviteter på dets område.
I formandskabets seneste ændringsforslag er denne henvisning til EF-inspektører
taget ud, således at der ikke længere er en beskrivelse af EF-inspektørernes opgaver
og beføjelser. Kommissionen har henvist til, at EF-inspektørernes opgaver skal
fastsættes i gennemførelsesbestemmelser i forvaltningskomitéregi.
Med hensyn til statsfinansielle konsekvenser vurderes det, at der kan blive behov
for yderligere ressourcer for at opfylde de forventede krav om tildeling af
tilstrækkelige ressourcer til gennemførelse af planer for en fælles indsættelse af
kontrol- og inspektionsressourcer, etablering af elektroniske netværk og håndtering
af instruktioner fra kontrolorganet. Da forslaget kun beskæftiger sig med de
fremtidige krav fra kontrolagenturet på et overordnet plan, kan de statsfinansielle
konsekvenser ikke på en tilstrækkelig sikker måde opgøres før end agenturet er
etableret og er operativt.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i §5-udvalget. Danmarks Fiskeriforening finder
det principielt positivt, hvis et fælles kontrolagentur kan bidrage til at kontrollen i
medlemslandene bliver mere ensartet, men betvivler at agenturet vil få stor
betydning da Kommissionens og medlemslandenes ansvarsområder i forhold til
kontrol forbliver uændret. De danske myndigheder opfordres til at arbejde for, at
der bliver ensartede sanktioner i medlemslandene for den samme overtrædelse af
fællesskabslovgivningen, da større ensartethed på dette område kan bidrage til at
sikre en mere ensartet gennemførelse af de vedtagne regler.
I §5-udvalget den 8. juni 2004 mente Dansk Fisk, at etableringen af et EU-
fiskerikontrolagentur er positivt og understregede, at et ”level playing field” for
kontrolindsatsen på EU-niveau er et centralt element. Pelagisk
Producentorganisation understregede behovet for en dynamisk og positiv holdning
til etableringen af et kontrolagentur, idet der fx inden for det pelagiske fiskeri er
store forskelle i kontrolindsatsen mellem de enkelte medlemslande, hvor Danmark
har et højt niveau for kontrolindsatsen. WWF understregede behovet for en
harmonisering af kontrollen af EU’s samlede fiskeriaktiviteter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0008.png
8
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter foranstaltninger, der sikrer en ensartet og effektiv implementering
af reglerne for den fælles fiskeripolitik. Det gælder især behovet for, at
kontroludførelsen bliver håndhævet efter samme retningslinier og lige effektivt i alle
medlemslande. Danmark kan ligeledes støtte, at Fællesskabet kan forestå en effektiv
håndhævelse af de forpligtelser, der følger af internationale aftaler indgået med
tredjelande.
Danmark kan derfor principielt støtte forslaget om oprettelse af et EU-
fiskerikontrolagentur.
Vedrørende EF-inspektørers myndighedsbeføjelser er udgangspunktet fra dansk
side, at en udenlandsk inspektørs rolle er indskrænket til at ledsage og bistå en
dansk inspektør, der alene bærer det fulde ansvar for gennemførelse af en
kontrolforretning over for en borger på områder under dansk jurisdiktion.
Generelle forventninger til andre landes holdning
Generelt er medlemslandene positive over for oprettelsen af et kontrolagentur.
Behovet for en mere ensartet og omkostningseffektiv kontrol er blevet fremhævet
af mange medlemslande. Samtidig er der blevet udtrykt bekymring for
medlemslandenes indflydelse i forbindelse med vedtagelse af fælles planer for
ressourceanvendelse, ikke-nationale EF-inspektørers beføjelser og fordelingen af
stemmer mellem medlemslandene og Kommissionen i kontrolagenturets bestyrelse.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er fremsendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 3. juni 2004. Sagen
har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 18. juni 2004 og den 8. oktober
2004 i forbindelse med rådsmøde (landbrug og fiskeri) hhv. den 21. juni 2004, jf.
aktuelt notat af 10. juni 2004, og den 18. oktober 2004, jf. aktuelt notat af 30.
september 2004.
2.
Forslag til Rådets forordning om støtte til
landdistriktsudviklingen fra den Europæiske Landbrugsfond for
Landdistriktsudvikling
KOM (2004) 490
Revideret
genoptryk
af samlenotat af 23. februar 2005. Ændringerne er markeret i marginen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0009.png
9
Resumé
Kommissionens forslag til Rådets forordning om støtte til landdistriktsudvikling fra den
Europæiske Landbrugsfond for Landdistriktsudvikling dækker programperioden 2007-2013.
Det overordnede formål er at fremme en bæredygtig udvikling af landdistrikterne i forlængelse af
den fælles landbrugs- og samhørighedspolitik. Aktiviteterne skal rette sig mod forbedring af
landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne, forbedring af miljøet og forholdene i landdistrikterne
samt forbedring af livskvaliteten i landdistrikterne og fremme af diversificering af de økonomiske
aktiviteter. Medlemslandene skal udarbejde et eller flere landdistriktsprogrammer for hele
programperioden 2007-2013. Kommissionen foreslår, at den fremtidige politik på
landdistriktsområdet bygges op omkring 3 overordnede tematiske akser for landdistriktsudvikling:
1) Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne, 2) Arealforvaltning, miljø og
landskab og 3) Diversifikation og livskvalitet i landdistrikterne. Derudover er LEADER-
tilgangen integreret som en lokal udviklingsstrategi. Forslaget indeholder også elementer vedrørende
finansieringen og statsstøtte. Beskyttelsesniveauet skønnes at kunne blive forbedret grundet den
mere strategiske tilgang samt en bedre integration af fødevaresikkerhed og –kvalitet, dyrevelfærd og
miljø.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2004) 490 endelig af 14. juli 2004 fremsendt forslag
til Rådets forordning om støtte til landdistriktsudvikling fra den Europæiske
Landbrugsfond for Landdistriktsudvikling. Forslaget er oversendt til Rådet den 15.
juli 2004.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og artikel 37 og kan vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Kommissionen har udarbejdet et arbejdsdokument (SEC (2004) 931) i form af en
rapport med udvidede effektvurderinger af landdistriktspolitikken til brug for
forberedelse af forslaget til en ny politik på landdistriktsområdet for
programperioden 2007-2013. Rapporten er offentliggjort på Kommissionens
hjemmeside.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14. marts
2005 med henblik på drøftelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Med Dagsorden 2000 blev landdistriktspolitikken indarbejdet som søjle II i den
fælles landbrugspolitik. På den ene side for at ledsage og understøtte
landbrugspolitikken og på den anden side for at skabe sammenhæng med
strukturfondspolitikken. Forordningsforslaget dækker programperioden 2007-2013,
og skal afløse den nugældende Rådsforordning (EF) nr. 1257/1999 om støtte til
udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for
Landbruget (landdistriktsforordningen). Landdistriktsforordningen udgør EU-
grundlaget for de nationale landdistriktsprogrammer, som medfinansieres af EU.
Kommissionen sammenfatter i den forklarende note til forslaget de udfordringer og
problemer, som landdistrikterne står overfor, og som landdistriktspolitikken skal
bidrage til at afhjælpe, på følgende måde:
Økonomiske udfordringer – lave indkomster, ældre befolkning og større
afhængighed af primærsektoren.
Sociale udfordringer – høj arbejdsløshed, lav befolkningstæthed, fraflytning,
ringere serviceudbud, risiko for social udstødning og færre jobmuligheder.
Miljømæssige udfordringer – opretholdelse af balance i natur og miljø.
Der henvises til konklusionerne fra Salzburg-konferencen om EU's
landdistriktspolitik og konklusionerne fra det Europæiske Råd i Lissabon og
Göteborg om at gøre EU til det mest konkurrencedygtige, videnbaserede
økonomiske område inden 2010 samt at understøtte miljømæssig og social
bæredygtighed. I Kommissionens meddelelse om de finansielle perspektiver for
perioden 2007-2013 indgår tre hovedformål for landdistriktspolitikken:
konkurrencedygtighed, miljø og landskab samt generel landdistriktsudvikling.
Kommissionen fremhæver, at vigtigheden af EU-dimensionen i
landdistriktsudviklingen ligger i
at ledsage og komplementere yderligere reform af den fælles landbrugspolitik
og at sikre sammenhæng med instrumenterne og politikken under søjle 1 i den
fælles landbrugspolitik
at bidrage til andre prioriterede EU- politikker, herunder bæredygtig
forvaltning af naturressourcer, innovation og konkurrencedygtighed i
landdistrikterne og økonomisk og social samhørighed.
Politikken foreslås realiseret gennem finansiering fra en enkelt landdistriktsfond
med fokus på bl.a. fælles EU-strategier, forenkling, større sammenhæng mellem
støtteordningerne og mellem programmerne, højere grad af uddelegering af ansvar,
øget gennemsigtighed samt styrket overvågning og evaluering. Der er ifølge
Kommissionen desuden behov for at etablere dialog på alle niveauer af aktører,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
skabe netværk og udveksle erfaringer.
Kommissionen foreslår overordnet, at der i forordningen fastsættes:
Generelle regler for EU-støtte for landdistriktsudvikling
Målsætninger for politikken for landdistriktsudvikling
Strategisk ramme for landdistriktsudvikling
Akser og støtteordninger for landdistriktsudvikling
Regler for samarbejde, programmering, evaluering, finansiel styring,
overvågning og kontrol.
Målsætninger
Ifølge forordningsforslaget er det overordnede formål at fremme en bæredygtig
udvikling af landdistrikterne i forlængelse af indkomst- og markedspolitikken under
den fælles landbrugs- og samhørighedspolitik.
Aktiviteterne skal rette sig mod følgende målsætninger (artikel 4):
Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne igennem støtte til
omstrukturering.
Forbedring af miljøet og landskabet gennem støtte til arealforvaltning.
Forbedre livskvaliteten i landdistrikterne og tilskynde til diversificering af den
økonomiske aktivitet.
Forordningsforslagets politik skal ifølge Kommissionen baseres på følgende
grundprincipper: komplementaritet, samhørighed og lighed, partnerskab,
subsidiaritet samt ligestilling mellem mænd og kvinder.
Strategisk planlægning
Det fremgår af forordningsforslaget, at Kommissionen bemyndiges til at fastlægge
strategiske retningslinjer for forberedelsen og gennemførelsen af programmeringen
samt de fælles EU-strategiske prioriteter for gennemførelsen af hver af de tre
tematiske akser, der foreslås i forordningen, og som er beskrevet neden for. Dette
skal ske inden for en frist på tre måneder fra ikrafttrædelsen af forordningen.
Medlemslandene udarbejder en strategisk plan for den nationale landdistriktspolitik,
hvori der redegøres for sammenhængen med Fællesskabets strategi og de nationale
og regionale strategier.
Fra 2008 skal medlemslandene en gang om året rapportere til Kommissionen om
status for gennemførelse af den nationale strategi og målsætninger, og om hvordan
der er bidraget til gennemførelsen af EU-strategien. Dette sker på baggrund af
indikatorer defineret i landdistriktsprogrammerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0012.png
12
Kommissionen vil fra 2009 og i hvert af de efterfølgende år udsende en rapport
med syntesen af medlemslandenes indberetninger, herunder i forhold til hvordan
den overordnede EU-strategi skrider frem.
Programmering
Inden for rammerne af EU-strategien og den nationale strategi skal
medlemslandene udarbejde et eller flere landdistriktsprogrammer for hele
programperioden 2007-2013. Programmet skal udarbejdes efter høring af
partnerskabet mellem statslige, regionale og lokale myndigheder,
interesseorganisationer og andre relevante parter. Landdistriktsprogrammerne skal
udarbejdes således, at de bl.a. indeholder en analyse over situationen i
landdistrikterne med styrker og svagheder, redegørelse for støtteordninger der
hører under de enkelte akser, specifikke mål, indikatorer til brug ved den løbende
overvågning og evaluering samt en finansieringsplan.
Fire akser for landdistriktsudvikling
Kommissionen foreslår, at den fremtidige politik på landdistriktsområdet bygges op
omkring 3 overordnede tematiske akser for landdistriktsudvikling, samt en
LEADER-akse:
1.
2.
3.
4.
Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne (artikel 19-33)
Arealforvaltning, miljø og landskab (artikel 34-48)
Diversifikation og livskvalitet i landdistrikterne (artikel 49-59)
LEADER-aksen (artikel 60-66)
Under hver af de tematiske akser er foreslået en række støtteforanstaltninger, som
kan indgå i landdistriktsprogrammerne, jf. oversigten på følgende side. Der er i
store træk tale om støtteordninger svarende til dem, der indgår i den nugældende
landdistriktsforordning, men grupperet og tilpasset således, at de mere
sammenhængende kan falde ind under en af de tematiske akser.
Hertil kommer, at der i alle landdistriktsprogrammer skal indgå et såkaldt
LEADER-element til gennemførelse af lokale aktionsgruppers lokale
udviklingsstrategier. Derved indarbejdes det eksisterende fællesskabsinitiativ
LEADER+ for 2000-2006 i landdistriktsprogrammerne fra 2007.
Skematisk oversigt over akser og støtteordninger i forslaget til
landdistriktsforordning.
Fastlæggelse af formål
EU strategi, National strategi, Landdistriktsprogrammer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0013.png
13
Akse 1:
Foranstaltninger
Forbedring af
landbrugets og
skovbrugets
konkurrenceev
ne
Menneskelige ressourcer:
Uddannelse og information (artikel 20)
Etablering af unge jordbrugere (artikel 21)
Førtidspensionering (artikel 22)
Rådgivning (artikel 23)
Oprettelse af vikar- og driftskonsulentordninger samt
rådgivningssystemer for landbrug og skovbrug (artikel
24)
Fysisk kapital:
Modernisering af bedrifter (artikel 25)
Værdiforbedring af skove (artikel 26)
Værditilvækst til den primære produktion (artikel 27)
Infrastruktur (artikel 28)
Fødevarekvalitet
Opfyldelse af standarder (artikel 29)
Deltagelse i fødevarekvalitetsordninger (artikel 30)
Information og afsætning af kvalitetsfødevarer (artikel
31)
Overgangsforanstaltninger for nye medlemslande:
Delvis selvforsyningslandbrug (artikel 32)
Oprettelse af producentorganisationer (artikel 33)
Budgetandel
Min. 15 % af det tildelte EU-budget
EU medfinansiering Max. 50 %, dog 75 % i konvergensregioner
Områder
Alle landdistrikter
Akse 2:
Foranstaltninger
Bæredygtigt landbrug:
Arealforvaltni
Ugunstigt stillede bjergområder (artikel 35)
ng, miljø og
Andre ugunstigt stillede områder (artikel 35)
landskab.
Natura 2000 landbrugsområder (artikel 36)
Miljøvenligt jordbrug og dyrevelfærd (artikel 37)
Ikke produktionsfremmende investeringer (artikel 38)
Bæredygtigt skovbrug:
Skovrejsning (artikel 40-42)
Natura 2000 skovbrugsområder (artikel 43)
Skovbrug og miljø (artikel 44)
Genopbygning af produktionspotentiale i skovbrug
(artikel 45)
Ikke produktionsfremmende investeringer (artikel 46)
Krydsoverensstemmelser (Cross compliance)
Min. 25 % af det tildelte EU-budget
Grundlag
Budgetandel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0014.png
14
EU medfinansiering Max. 55 %, dog 80 % i konvergensregioner
Områder
Alle landdistrikter/udpegede områder
Akse 3:
Foranstaltninger
Økonomisk diversificering:
Diversificering
Diversificering til ikke-landbrugsaktiviteter (artikel 50)
og livskvalitet
Etablering og udvikling af mikro-virksomheder (artikel
i
51)
landdistriktern
Fremme af turisme (artikel 52)
e
Bevaring og forvaltning af naturarv
(artikel
53)
Liv i landdistrikterne:
Basale servicefaciliteter for liv i landdistrikterne,
infrastruktur (artikel 54)
Bevaring af landsbyer og natur/kulturarv i
landdistrikterne (artikel 55)
Uddannelse (artikel 56)
Kapacitetsopbygning for lokale udviklingsstrategier
(artikel 57)
Implementering
Gennem lokale udviklingsstrategier
Budgetandel
Min. 15 % af det tildelte EU-budget
EU medfinansiering Max. 50, dog 75 % i konvergensområder
Områder
Alle landdistrikter
LEADER
Foranstaltninger
Implementering af lokale udviklingsstrategier (artikel 63)
Implementering af samarbejdsprojekter (artikel 64)
Uddannelse (artikel 65) Implementering af lokale
udviklingsstrategier mhp. at nå målsætningerne defineret
i artikel 4
Lokale aktionsgrupper og udviklingsstrategier
Implementering
EU medfinansiering Max 55 %, dog 80 % i konvergensområder
Budgetandel
Min. 7 % af det tildelte EU-budget skal anvendes til
foranstaltninger gennemført med LEADER-metoden.
I Bilag 1 til forslaget er angivet maksimale støttesatser/støttebeløb for de
støtteordninger, hvor sådanne skal fastsættes ifølge forordningsteksten.
Bemærkninger til akser og støtteordninger
Nedenfor er fremhævet nogle væsentlige forhold for støtteordningerne under
akserne, herunder ændringer i forhold til tilsvarende ordninger i den gældende
landdistriktsforordning (EF) nr. 1257/1999, hvor støttemulighederne blev udvidet
med reformen af EU's landbrugspolitik i 2003. Det skal bemærkes, at
Kommissionen skal udarbejde gennemførelsesbestemmelser til forordningen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0015.png
15
herunder om de nærmere betingelser for støtteordningerne. Hertil kommer, at der
under et forventet langt forhandlingsforløb vil blive skabt større klarhed over
forslagets forskellige elementer, herunder i forhold til den eksisterende forordnings
støttemuligheder.
Akse 1: Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne
Uddannelse og information, artikel 19 og 20
Støttemuligheden er bredere i forhold til nugældende forordning, idet der ikke er
fastlagt et fokusområde for, hvad uddannelsen skal angå. Støttemuligheden er
desuden udbredt til også at omfatte informationsaktiviteter.
Etablering af unge jordbrugere, artikel 19 og 21
Støtten til yngre jordbrugere ændres til udelukkende at være en engangspræmie, der
hæves fra max. 30.000 € til 40.000 €. Under den gældende forordning kan også
gives rentestøtte. Det er uafklaret, om denne mulighed skal fortsætte under den ny
forordning. Som noget nyt stilles krav om drifts- og udviklingsplaner.
Førtidspensionering, artikel 19 og 22
Betingelserne for overdrager skærpes lidt, således at overdrager ikke må drive
landbrug mere overhovedet. Betingelserne for overtager lempes lidt, idet der ikke
stilles krav til at bedriften skal forbedres inden en bestemt frist. For arbejdstager er
betingelserne de samme som hidtil.
Den samlede støtteperiode begrænses til 10 år. Støttesatserne sættes op med ca. 20
%.
Rådgivning, artikel 19 og 23
Skovbrugere omfattes, og tilsyneladende udvides de tilskudsberettigede
rådgivningsaktiviteter. Støttesatsen på 80 % af tilskudsberettigede udgifter og
støtteloftet på 1500 € pr. rådgivningstjeneste er uændrede.
Oprettelse af vikar- og driftskonsulentordninger mv., artikel 19 og 24
Omfatter også rådgivningstjenester for skov. Støtten er degressiv over en periode
på max. 5 år fra etablering.
Modernisering af bedrifter, artikel 19 og 25
Svarer til investeringsstøtteordningen (forbedringsordningen) i den eksisterende
forordning. Ordningen gøres tilsyneladende bredere, idet der ikke henvises til hvilke
specifikke indsatsområder der kan støttes, som i den gældende forordning. For
unge jordbrugere vil den maksimale støttesats være 50 % - dog 60 % i ugunstigt
stillede bjergområder og andre ugunstigt stillede områder samt Natura 2000-
områder. For andre jordbrugere vil den maksimale støttesats være 40 % og 50 % i
ovennævnte ugunstigt stillede områder mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0016.png
16
Værdiforbedring af skov artikel 19 og 26
Der er tale om en videreførelse af de eksisterende støttemuligheder med sigte på at
forbedre skovens produktion. Der indføres en maksimal støttesats på 40 %, dog 50
% i ugunstigt stillede bjergområder og andre ugunstigt stillede områder samt Natura
2000-områder. Der er ingen maksimale støttesatser i den gældende forordning.
Værditilvækst til den primære produktion i landbrug og skovbrug, artikel 19 og 27.
Omfatter investeringer i forarbejdningssektoren. Muligheden for at yde støtte til
investeringer i forarbejdningsvirksomheder er i forslaget begrænset til mikro- og
små virksomheder
1
. Det vil sige virksomheder, som beskæftiger under 50 personer,
og som har en årlig omsætning eller en samlet årlig balance på ikke over 10 mio. €.
For skovvirksomheder begrænses til mikrovirksomheder. Der er ingen
begrænsninger i den gældende forordning om hvilke virksomheder, der kan støttes.
Der henvises ikke til hvilke specifikke indsatsområder, der kan støttes, hvilket er
tilfældet i den eksisterende forordning. Ordningen gøres derfor tilsyneladende
bredere, men med begrænsning af, hvilke virksomheder, der kan støttes. Maksimal
støttesats 40 %, dog 50 % i konvergensregioner.
Infrastruktur artikel 19 og 28.
Samler nuværende foranstaltninger vedrørende grundforbedring, jordfordeling,
forvaltning af landbrugets vandressourcer og infrastruktur. Udvidet med skovbrug.
Genopbygning af landbrugspotentiale beskadiget ved naturkatastrofer, artikel 19 b(v).
Uændret.
Opfyldelse af normer baseret på EU-lovgivning, artikel 19 og 29
Videreførelse af de støttemuligheder, der kom ind i landdistriktsforordningen i
2003, herunder det samlede støtteloft på 10.000 €/bedrift/år. Investeringsudgifter
er ikke længere udelukket fra at kunne indregnes i støtten.
Deltagelse i mærkningsordninger for fødevarer, artikel 19 og 30.
Videreførelse af de støttemuligheder, der kom i landdistriktsforordningen i 2003.
Dog indgår ingen definerede krav til de ordninger for fødevarekvalitet, som
medlemslandene kan godkende. Disse fastsættes i gennemførelsesbestemmelser.
Støtteloftet på 3000 € /bedrift/år er uændret.
1
I henhold til Kommissionens henstilling (2003/361/EF) af 6. maj 2003 om definitionen af
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder. Henstillingen erstatter fra den 1. januar 2005
henstilling 96/280/EF. Ved mikrovirksomheder forstås virksomheder, som beskæftiger under 10 personer, og
som har en årlig omsætning eller en samlet årlig balance på ikke over 2 mio. €. Ved små virksomheder forstås
virksomheder, som beskæftiger under 50 personer og har en årlig omsætning eller en samlet årlig balance på
ikke over 10 mio. €.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0017.png
17
Information og markedsføring af kvalitetsordninger, artikel 19 og 31
Videreførelse af de støttemuligheder, der kom ind i landdistriktsforordningen i
2003, herunder maksimal støtteintensitet på 70 % af de tilskudsberettigede
omkostninger.
Akse 2: Arealforvaltning, miljø og landskab.
Aksen omfatter miljø- og naturrettede foranstaltninger til fremme af bæredygtig
produktion inden for landbrug og skovbrug, samt foranstaltninger målrettet
områder med naturlige handikaps, herunder bjergområder.
Der indgår særlige foranstaltninger målrettet landbrugs- og skovarealer i relation til
implementeringen af EU’s habitat- og fuglebeskyttelsesdirektiver. Der er ikke
foreslået særlige støtteordninger til opfyldelse af Vandrammedirektivet. En række
støtteordninger vurderes dog at kunne understøtte den kommende implementering
af Vandrammedirektivet.
Medlemslandene vil – i lighed med den eksisterende forordning – være forpligtet til
at implementere støtteordninger for miljøvenligt jordbrug og dyrevelfærd (artikel
37) i hele landet.
Der foreslås en strammere definition af ugunstigt stillede områder. Ugunstigt
stillede områder ud over bjergområder, som ikke er ramt af betydelige
naturbestemte handikaps, men af konkrete handikaps, må maksimalt udgøre 10 %
af landbrugsarealet i de enkelte medlemslande. Medlemslandene skal endvidere
begrænse deres ugunstigt stillede områder ud over bjergområder med specifikke
handikaps. Kommissionen stiller forslag hertil, som behandles i
forvaltningskomiteen. Landbrug nord for den 62. breddegrad anses automatisk som
bjergområder, hvor der af klimatiske grunde er en kortere vækstsæson.
Støttemodtagere under akse 2 skal overholde reglerne for krydsoverensstemmelse
(cross compliance) og god landbrugs- og miljømæssig stand, som fastlagt i artikel 4
og 5 samt bilag III og IV i den horisontale rådsforordning (EF) nr. 1782/2003 om
fastlæggelse af fælles regler for direkte støtte, og der skal fastlægges regler for
annullering eller reduktion af støtten. Den nuværende forordning stiller betingelse
om overholdelse af ”God Landbrugspraksis”, som indeholder betingelser fastsat i
de nationale programmer, som typisk er mindre omfattende end cross compliance.
Med forslaget bliver der således sammenfald mellem EU-bestemmelserne under
Søjle I og Søjle II på dette område.
Bæredygtigt landbrug
Betalinger til ugunstigt stillede bjergområder og andre ugunstigt stillede områder, artikel 34 og 35:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
Svarer stort set til den eksisterende forordnings muligheder for støtte til ugunstigt
stillede bjergområder og andre ugunstigt stillede områder. Årlig betaling pr. ha
landbrugsjord i mindst 5 år i udpegede områder, jf. artikel 47, hvor landbrug sker
under vanskelige vilkår. Betalingen fastlægges som kompensation for særlige
omkostninger og indkomsttab inden for et minimums- og maksimumsbeløb (25-
250 €/ha/år). Betalinger pr. hektar til bedrifter i bjergområder og andre ugunstigt
stillede områder skal reduceres degressivt over et maksimalt antal ha. pr. bedrift,
hvilket defineres nationalt.
Betalinger til Natura 2000 landbrugsområder, artikel 34 og 36:
Svarer til støttemuligheden under den eksisterende forordning. Årlig betaling pr. ha
landbrugsjord beregnet ud fra meromkostninger og mindreindtægter ved
landbrugsdrift i Natura 2000 områderne som følge af restriktioner relateret til
implementering af EU's Habitat- og Fuglebeskyttelsesdirektiver. Normal
maksimumbetaling 200 € pr. år med mulighed for initial betaling op til 500 € pr. år i
op til 5 år.
Miljøvenligt jordbrug og dyrevelfærd, artikel 34 og 37:
Ordningen svarer stort set til støttemulighederne i den eksisterende forordning.
Støtten omfatter betalinger til landmænd for indgåelse af miljø- og
dyrevelfærdsmæssige forpligtelser i 5 år beregnet ud fra meromkostninger og
mindreindtægter forbundet med disse forpligtelser. Hvor det er nødvendigt, kan
gennemførelsesomkostninger (transaction costs) også indgå, hvilket er et nyt
støtteelement. Forpligtelserne skal gå videre end betingelserne for cross compliance
og god landbrugs- og miljømæssig stand. Der gives ikke længere adgang til at
medtage et incitamentstillæg som under den eksisterende forordning.
Kommissionen har dog antydet, at transaction costs kan indrettes sådan, at der er et
incitamentselement her. Støttemodtagere kan som noget nyt vælges ud fra bedste
bud, idet der i udbuddet anvendes resultatbaserede kriterier for økonomi, miljø og
dyrevelfærd. Naturkriterier forventes også at kunne indgå.
Støtten omfatter årlig betaling i 5 år pr. ha landbrugsjord til landmænd og, hvor det
kan begrundes i miljøhensyn, også til andre jordforvaltere. Maksimalstøttesatserne
er uændrede (450 – 900 €/ha/år for arealrelaterede foranstaltninger). Hvis det kan
begrundes, kan støtteperioden forlænges, og i særlige tilfælde kan støttesatserne
øges ud over de anførte satser. Foranstaltningen om miljøvenligt jordbrug og
dyrevelfærd er obligatorisk for medlemsstaterne. I den nuværende programperiode
er det alene miljøvenligt jordbrug, som er obligatorisk.
Ikke produktionsfremmende investeringer, artikel 34 og 38:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0019.png
19
Der er tale om en ny separat støtteordning. Støtte til ikke-produktionsfremmende
investeringer kan under den gældende forordning indregnes i støtteniveauet for
miljøvenligt jordbrug.
Støtte kan gives til urentable investeringer forbundet med
a) de i artikel 37 beskrevne foranstaltninger for miljøvenligt jordbrug og
dyrevelfærd og
b) til investeringer på landbrugsbedrifter, som forøger de offentlige naturværdier i
de involverede Natura 2000 områder.
Under den nuværende forordnings artikel 33, pind 11, er det muligt at støtte
miljøbeskyttelse i forbindelse med landbrug, skovbrug og landskabspleje samt
forbedring af dyrevelfærd. Denne støttemulighed indgår ikke i forordningsforslaget
under akse 2, og muligheden for at støtte demonstrations- og pilotprojekter er
derfor tilsyneladende begrænset. Den nye forordning synes i mindre grad at give
mulighed for støtte til investeringsomkostninger til naturgenopretning.
Bæredygtigt skovbrug.
Skovrejsning, artikel 40:
Under den nuværende forordning er det muligt at opnå støtte til privat og
kommunal skovrejsning. Statslig skovrejsning kan medfinansieres efter ændring af
landdistriktsforordningen i 2003. Dette vil fortsat være muligt efter det nye forslag.
Dog kan støtte som kompensation for indkomsttab kun ydes i 10 år mod nu 20.
Maksimumstøtten for indkomstkompensation er sænket fra 725 til 500 €/ha/år til
landmænd eller sammenslutninger af landmænd. Der er desuden indført et
støtteloft for investeringerne på 40 % - dog 50 % i ugunstigt stillede bjergområder
og andre ugunstigt stillede områder samt Natura 2000-områder.
Skovrejsning på ikke-landbrugsjord, artikel 42:
Der er tale om videreførelse af en tilskudsmulighed, der ikke har været udnyttet i
Danmark.
Natura 2000 områder, artikel 43:
I henhold til forslaget til ny forordning kan der ydes tilskud til private skovejere
eller sammenslutninger af private skovejere som kompensation for de restriktioner i
skovanvendelsen, der måtte blive pålagt i Natura 2000 områderne. Restriktionerne
pålægges skovejeren for at sikre arter og skovnaturtyper som er omfattet af EU’s
Habitatdirektiv og EU’s fuglebeskyttelsesdirektiv. Der er i forslaget lagt op til årlige
udbetalinger, og at indkomsttab ikke kan dækkes.
Skovbrug og miljø, artikel 44:
Der er tale om en ny tilskudsmulighed, der for skovbruget åbner for tilskud efter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0020.png
20
samme principper som kendes fra landbrugets MVJ-ordning. Tilskud til skovmiljø
gives pr. hektar for 5-årige frivillige forpligtigelser inden for et minimums- og
maksimumsbeløb.
Genopbygning af produktionspotentiale i skovbrug, artikel 45:
Svarer til mulighederne i den gældende forordning.
Ikke produktionsfremmende investeringer, artikel 46:
Som noget nyt gives mulighed for tilskud til ikke produktionsfremmende
investeringer, som er koblet til artikel 44 (Skovbrug
og Miljø).
Tilskuddet skal fremme
de offentlige goder på det pågældende areal. Tilskuddet kan også ydes til offentlige
myndigheder.
Akse 3: Diversificering og livskvalitet i landdistrikterne
Støttemulighederne i den eksisterende forordning til fremme af tilpasning og
udviklingen af landdistrikterne genfindes i den nye forordning, men med et højere
detaljeringsniveau. Der er tilføjet nye støtteområder, særlig vedrørende
kompetenceudvikling. Det indgår, at foranstaltningerne under akse 3 bør
implementeres gennem lokale udviklingsstrategier.
Diversificering til ikke landbrugsaktiviteter, artikel 49 og 50:
Det specificeres, hvem der kan modtage støtten.
Støtte til etablering og udvikling af mikrovirksomheder artikel 49 og 51:
Ny støttemulighed til virksomheder med op til 10 ansatte.
Turistaktiviteter, artikel 49 og 52:
I forhold til den gældende forordning præciseres, hvad der er turistaktiviteter,
hvorved bestemmelsen indsnævres.
Beskyttelse, forbedring og forvaltning af naturværdier med henblik på at sikre bæredygtig
økonomisk udvikling, artikel 49 og 53:
Ny støttemulighed, der omfatter tiltag til styrkelse af miljømæssig opmærksomhed,
turisme og udarbejdelse af beskyttelses- og forvaltningsplaner vedrørende Natura
2000 områder og andre områder af høj naturværdi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0021.png
21
Basale servicefaciliteter for liv i landdistrikter og infrastruktur, artikel 49 og 54:
Støttemuligheden er præciseret i forhold til nuværende tekst. Omfatter etablering af
servicefaciliteter til en landsby eller grupper af landsbyer samt fornyelse og
udvikling af landsbyer.
Bevaring af landsbyer og af natur- og kulturarv, artikel 49 og 55:
Omfatter støtte til udviklingsprogrammer for landsbyer og
vedligeholdelse/restaurering af landdistrikternes kulturarv.
Uddannelse, artikel 49 og 56:
Ny støttemulighed til uddannelse af økonomiske aktører, der arbejder med
landdistriktsudvikling som beskrevet i strategiens akse 3.
Færdighedsopnåelse og udøvelse, artikel 49 og 57:
Eksisterer delvis i nuværende forordning, og omfatter støtte til tilegnelse af
færdigheder, forberedelse og gennemførelse af en lokal udviklingsstrategi.
Akse 4: LEADER
Som noget nyt indgår LEADER som en akse i landdistriktsforordningen. Det
nuværende LEADER initiativ 2000-2006 er defineret i Kommissionens meddelelse
om retningslinjerne for LEADER+ af 14. april 2000. Forordningsforslaget svarer
hertil.
LEADER-tilgangen er en lokal udviklingsstrategi, der skal bestå af en række
elementer, herunder: programmer for veldefinerede landdistriktsområder, bottom-
up tilgang med udgangspunkt i lokale aktionsgrupper, lokalt privat-offentligt
partnerskab, flersektoriel tilgang, implementering af samarbejdsprojekter og
netværksdannelse. Der kan ydes støtte til implementering af lokale
udviklingsstrategier, samarbejdsprojekter og drift af lokale aktionsgrupper, herunder
uddannelse.
Under LEADER-aksen skal målene for en eller flere af de øvrige 3 akser forfølges
gennem brugen af den særlige LEADER-tilgang.
Finansiering
For at sikre balance mellem akserne foreslår Kommissionen, at der skal anvendes
minimumandele af EU-budgettet pr. medlemsstat på de forskellige akser. Det
foreslås, at akse 1 og 3 hver skal udgøre mindst 15 % af programmets samlede EU-
budget, mens akse 2 prioriteres således, at mindst 25 % af EU-budgettet skal bruges
på foranstaltninger under denne akse. Der kan således frit disponeres over 45 % af
EU-budgettet tildelt det enkelte medlemsland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
Der skal allokeres mindst 7 % af programmets samlede EU-budget til
foranstaltninger gennemført med LEADER-metoden. Disse foranstaltninger kan
rette sig mod hvilken som helst af de 3 prioritets-akser.
EU-medfinansieringen er foreslået fastsat til maksimalt 50 % (75 % i
konvergensregioner) for akse 1 vedrørende konkurrenceevne og akse 3 vedrørende
bredere landdistriktsudvikling. For akse 2 vedrørende landskabsforvaltning og
Leader-initiativet er den maksimale EU medfinansiering fastsat til 55 % (80 % i
konvergensregioner). For ultraperifere regioner kan EU medfinansieringen hæves
med yderligere 5 %-point. I den nuværende landdistriktsforordning er EU-
medfinansieringen på maksimalt 50 % (75 % i konvergensregioner), dog 60 % (85
% i konvergensregioner) for miljøvenligt jordbrug og dyrevelfærd.
Forslaget medfører, at for nogle foranstaltninger vil den maksimale EU-
medfinansieringsprocent blive øget, f.eks. skovforanstaltningerne, mens den
maksimale EU-medfinansieringsprocent for f.eks. miljøvenligt jordbrug reduceres.
Der fastsættes nationale konvolutter for perioden 2007-2013 med årlige
allokeringer, der følger kalenderåret. Kommissionen foreslår endvidere, at der
afsættes en resultatreserve på 3 % af det samlede budget, der stilles til rådighed for
at styrke LEADER-metodens gennemførelse i årene 2012-2013. Reserven fordeles
bl.a. på baggrund af resultatet af midtvejsevalueringerne. Der foreslås desuden en
begrænset overførselsadgang af uforbrugte EU-midler (N+2-reglen).
Den samlede programramme er 88,75 mia. € i 2004 priser, hvor mindst 31,3 mia. €
vil være forbeholdt konvergensregioner (mål 1-områder). Det svarer til en samlet
årlig ramme på ca. 12 mia. € i 2006 i 2004-priser. Beløbet fastsat i 2004-priser vil
blive fremskrevet med en fast sats hvert år, hvor der i 2010 vil blive fastsat en ny
sats for 2011-2013.
Der kan afsættes op til 0,3 % af det årlige budget til teknisk assistance fra
Kommissionen, herunder til et Europæisk netværk for landdistriktsudvikling.
Medlemsstaterne kan afsætte op til 4 % af det samlede beløb til hvert program til
teknisk bistand
Kommissionen vil foretage en indikativ fordeling af landdistriktsmidlerne afsat med
en årlig konvolut til medlemslandene baseret på objektive kriterier og under
hensyntagen til:
Beløbene afsat til konvergensregioner (mål 1-områder)
Tidligere udnyttelse af landdistriktsprogrammerne
Særlige situationer og behov
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0023.png
23
Medlemslandene skal endvidere tage hensyn til de midler, der fremkommer ved
modulationen af den direkte støtte i henhold til artikel 12, stk. 2, i den horisontale
forordning (EF) nr. 1782/2003. Det understreges endvidere, at de årlige
forpligtelser fra landdistriktsfonden, fiskerifonden og strukturfondene ikke må
overstige mere end 4 % af det nationale BNI.
Administration, kontrol og information
Før landdistriktsprogrammerne kan træde i kraft, skal medlemslandene foranstalte,
at de nødvendige systemer for administration, kontrol og udbetaling er iværksat for
at sikre beskyttelse af EU's midler.
Medlemslandene skal ligeledes sikre information og offentlighed omkring de EU-
medfinansierede aktiviteter.
I henhold til forslaget er medlemslandene forpligtede til at nedsætte et
overvågningsudvalg sammensat af medlemmerne fra partnerskabet. Nedsættelse af
et overvågningsudvalg er frivilligt efter den nugældende forordning.
Overvågningsudvalgets opgaver præciseres i forhold til programmets
gennemførelse og opfølgning på resultater.
Medlemslandene skal i samarbejde med Kommissionen etablere et system til
evaluering af landdistriktsprogrammet, der sikrer ex ante, årlige, midtvejs og ex post
evalueringer af programmet. Kommissionen udarbejder efterfølgende
synteserapporter for så vidt angår ex post evalueringen.
Statsstøtte
Forordningsforslaget giver på en række områder mulighed for at supplere med
nationalt finansieret støtte i særlige tilfælde, hvilket også gælder i den nuværende
forordning.
Foreløbigt kompromisforslag fra formandskabet
Den reviderede tekst omfatter hovedsageligt præciseringer og opstramninger i
teksten. Der er dog også ændringer i indholdet visse steder. Innovation har fået en
mere fremtrædende placering i formålene, og der er i artikel 27 givet mulighed for,
at også mellemstore virksomheder kan søge støtte, hvis projektet er innovativt.
Akse II er blevet lidt mere fleksibel, hvad angår ikke-produktive investeringer og
længden af MVJ-kontrakter. Desuden er Vandrammedirektivet nævnt som et muligt
kriterium ved udpegning af ugunstigt stillede områder.
De administrative forskrifter er blevet forenklet, hvad angår krav til de enkelte
administrative organer. Evalueringsforpligtelsen er lettet en smule i den forstand, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0024.png
24
der nu ikke skal udarbejdes årlige evalueringsrapporter. Der skal stadig evalueres
løbende, men den egentlige rapportering begrænses til ex-ante, midtvejs- og ex-post
evalueringer.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Udtalelsen forventes at
foreligge den 25. maj 2005.
Gældende dansk ret
Landdistriktsforanstaltningerne på landbrugsområdet er gennemført ved lov om
støtte til udvikling af landdistrikterne (landdistriktsstøtteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 728 af 29. juni 2004. Landdistriktsforanstaltningerne på
skovbrugsområdet er gennemført ved skovloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 2.
november 1996.
Konsekvenser
Beskyttelsesniveauet skønnes at kunne blive forbedret grundet den mere strategiske
tilgang samt en bedre integration af fødevaresikkerhed og –kvalitet, dyrevelfærd og
miljø.
En vedtagelse af forslagene vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Konsekvenserne for EU’s budget vil afhænge af udfaldet af de generelle
forhandlinger om de finansielle perspektiver for 2007-2013, som den fornyede
landdistriktspolitik er en integreret del af. Der kan afhængigt af udfaldet også være
statsfinansielle konsekvenser i form af den nationale medfinansiering af
landdistriktsprogrammet.
Kommissionen har med meddelelsen om Dagsorden 2007 af 10. februar 2004
foreslået, at EU-budgettet til landdistriktspolitikken bliver på 11.759 mio. € i 2007
stigende til 13.205 mio. € i 2013 (i 2004-priser).
Fordeling af landdistriktsmidler 2007-2013 (bilag II til forordningen)
Mio. €
2007
2008
2009
2010
2004-
11.759
12.235
12.700
12.825
priser
2011
12.952
2012
13.077
2013
13.2
Konkrete skøn over konsekvenserne må afvente den større klarhed over forslaget,
som forhandlingerne vil bidrage til.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug). Der er indkommet
bemærkninger fra Landbrugsraadet (på vegne af Dansk Landbrug, Danske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0025.png
25
Slagterier, Mejeriforeningen, Kødbranchens Fællesråd, Økologisk Landsforening og
Dansk Erhvervsgartnerforening), FødevareIndustrien og LO.
Landbrugsraadet anfører, at organisationerne på nuværende tidspunkt alene vil tage
stilling til de mere overordnede og principielle forslag. I takt med at forhandlingerne
i EU-regi konkretiseres, vil organisationerne gerne bidrage på et mere detaljeret
niveau.
Landbrugsraadet henviser til dialogen med Fødevareministeriet om den fremtidige
landdistriktspolitik, og til rapporten fra et tværministerielt udvalg om nyt liv i
landdistrikterne, som erhvervet bakker op om igen. Landbrugsraadet finder, at
forordningsforslaget er meget traditionelt i sin tankegang uden megen nytænkning,
og at mulighederne for at få realiseret ideerne i rapporten ikke er gode med det
grundlag, som Kommissionen giver i forordningsforslaget.
Landbrugsraadet konstaterer med beklagelse, at innovation ikke indgår som et
væsentligt nyt indsatsområde i forslaget, og Landbrugsraadet hilser med tilfredshed,
at det fra dansk side blev fremført på rådsmødet i juli 2004, at forslaget mangler
innovation som et vigtigt element. Landbrugsraadet forventer, at
Fødevareministeriet fortsat vil arbejde for, at der fremadrettet sikres en bred
mulighed for at kunne yde støtte til innovation og udvikling under
landdistriktsprogrammet, herunder at støttemodtagerkredsen udvides.
Landbrugsraadet påpeger vigtigheden af, at forenklingen af administrationen af
landdistriktsprogrammet også slår igennem over for tilskudsmodtagerne.
Indsatsområder
Vedrørende forslagets tre akser og de foreslåede budgetmæssige bindinger finder
Landbrugsraadet, at der bør være størst fokus på akse 1 (Forbedring af landbrugets
og skovbrugets konkurrenceevne) og akse 2 (Arealforvaltning, miljø og landskab).
Med henvisning til, at der kan være store forskelle fra land til land m.h.t. behov for
indsats inden for de forskellige områder, finder Landbrugsraadet det
uhensigtsmæssigt med de foreslåede budgetmæssige bindinger under de tre akser og
LEADER. Det må i højere grad være op til de enkelte medlemslande at afgøre hvor
stor en del af midlerne, der skal anvendes inden for de forskellige områder.
Ad. akse 1: Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne
Landbrugsraadet fremhæver, at udvikling af landdistrikterne ikke udelukkende er
sammenfaldende med udvikling af små/mikro virksomheder som foreslået.
Virksomhedsstrukturen i de enkelte lande bør respekteres, og udvikling bør drives
af dem, som kan og vil uafhængigt af størrelse. Ordninger vedr. kvalitetsmærker,
efterlevelse af standarder og værditilvækst i landbrugsproduktionen risikerer reelt
ikke at kunne finde fornuftig anvendelse i Danmark med de snævre grænser vedr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0026.png
26
ansøgerkreds. I relation til forbedring af landbrugets konkurrencevilkår bør også
omstilling til dyrkning af alternative afgrøder, herunder afgrøder til energiformål
indgå som et indsatsområde.
Ad. akse 2: Arealforvaltning, miljø og landskab
Landbrugsraadet finder, at områder påvirket af implementering af
Vandrammedirektivet bør nævnes som et specifikt indsatsområde. Ud over et
tilskud pr. ha. bør der også åbnes mulighed for at give tilskud til andre aktiviteter,
som vil indvirke positivt i f.eks. et Natura 2000-område eller et område påvirket af
vandrammedirektivet. Desuden bør økologisk jordbrug specifikt nævnes i
forordningen. Som en del af det bæredygtige landbrug bør også indgå hele
bioenergiområdet, herunder værdigenerering af biomasse.
Der er behov for at præcisere definitionen af ”andre ugunstigt stillede områder”, og
Landbrugsraadet rejser spørgsmålet, om de danske småøer fortsat vil komme ind
under denne kategori.
Ad. akse 3: Forbedring af livskvaliteten og diversificeringen i landområderne
Landbrugsraadet finder ikke, at støtteformålene under akse 3 berettiger til en
budgetandel på 15 % – alternativt bør der indgå mere vækstorienterede
foranstaltninger, og også under akse 3 bør det respekteres, at
virksomhedsstrukturen i de enkelte lande er forskellig.
Afslutningsvis fremhæves, at den kommende forordningstekst bør åbne mulighed
for et bredt udsnit af indsatsområder, og man understreger vigtigheden af, at også
innovationsindsatsen bliver en mulighed i det kommende program.
FødevareIndustrien bemærker, at man er positiv overfor markedsorienteringen af
den fælles landbrugspolitik, herunder den væsentlige forøgelse i
landdistriktsmidlerne. Man lægger derfor stor vægt på, at forordningen udformes, så
foranstaltningerne fører til reel vækst og skabelse af arbejdspladser i
landdistrikterne.
FødevareIndustrien er bekymrede over den ringe vægt, der er lagt på innovation og
udvikling i forordningsudkastet. Man er enig i at satse på "konkurrencedygtighed",
men uden at fokusere på innovation og udvikling i fødevaresektoren, er det
vanskeligt at se, hvordan fødevaresektorens konkurrencedygtighed kan styrkes.
FødevareIndustrien finder det desuden utilfredsstillende, at "fødevareindustrien "
ikke er nævnt eksplicit i forbindelse med målsætningerne for programperioden.
LO finder det positivt med en mere strategisk tilgang til landdistriktsudviklingen,
og fremhæver, at udviklingen i landdistrikterne har stor betydning for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0027.png
27
beskæftigelsen generelt. LO påpeger behovet for, at f.eks. foranstaltninger på
uddannelsesområdet også bliver tilgængelige for lønmodtagere, at opbygning af
infrastruktur og organisatoriske systemer også kommer til at omfatte
lønmodtagerorganisationer, samt at lønmodtagernes organisationer i
landdistrikterne får adgang til udviklingsstøtte på lige fod med f.eks.
landbrugsorganisationer. LO finder det vigtigt, at der i forordningen lægges vægt på
innovation og udvikling, og at jobkvaliteten bør prioriteres. LO påpeger, at der er
behov for at tydeliggøre konsekvensen af ikke at overholde cross compliance
betingelserne for støtte under akse 2.
LO fremhæver vigtigheden af, at man på både europæisk og nationalt niveau
udvikler politikken i samarbejde med repræsentanter for lønmodtagerne. Det
påpeges, at forordningens betydning for Danmark vil afhænge af udformningen af
det danske landdistriktsprogram, og at lønmodtagerne derfor så tidlig som muligt
bør inddrages i arbejdet med udformningen af det danske program.
På mødet i § 2-udvalget den 9. november 2004 fremhævede Landbrugsraadet på ny
vigtigheden af, at innovation indgår som et indsatsområde i forslaget og
bemærkede, at landdistriktsstøtten bør prioritere non-food, kvalitet og en vis
volumen i højere grad end området for mikro- og små virksomheder.
Landbrugsraadet bemærkede, at man fortsat mener, at der bør sættes størst fokus
på akse 1 og akse 2 og at budgetandelen på akse 3 synes at være for stor. Dog bør
man i højere grad se på indholdet af foranstaltningerne, i stedet for om det ligger i
den ene eller anden akse. Dansk Landbrug mente, at Vandrammedirektivet skal
nævnes under akse 2, navnlig i lyset af at Natura 2000 er nævnt i teksten.
FødevareIndustrien fremhævede også innovation som et væsentligt element og
ønskede, at landdistriktsudviklingsprogrammet nævner forarbejdningsdelen mere
eksplicit samt at programmet sammenkobles med Lissabon-processen således at der
fokuseres på vækstperspektivet. Endelig fremhævede Økologisk Landsforening, at
man ønskede at økologiske møllerier også kan modtage støtte.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens foreløbige holdning, at man generelt støtter forordningens
indsatsområder og prioriteter, men arbejder for ændringer på prioriterede områder.
Disse omfatter i særlig grad bedre muligheder for innovation, muligheder for
éngangsbetalinger og længerevarende forpligtelser på miljøaksen, tilføjelse i
forordningsteksten og præambel af støttemuligheder i relation til
Vandrammedirektivet og bevarelse af genetiske ressourcer.
Da dele af landdistriktsstøtten under de nuværende finansielle perspektiver 2000-
2006 hører under strukturfondsområdet, vil beløbsstørrelserne for
landdistriktsstøtten 2007-2013 skulle vurderes i sammenhæng med de øvrige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0028.png
28
strukturfondsforhandlinger samt forhandlingerne om de finansielle perspektiver for
2007-2013. I den forbindelse vil udvidede muligheder for at støtte særlige
indsatsområder skulle ske inden for de givne finansielle rammer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til forslaget, men der udestår stadig problemer vedr.
fordelingen mellem akserne, LEADER–andelen af budgettet, LEADER-reserven
og fordelingskriterier mellem landene. Spørgsmålet om forarbejdningsstøtte til
mellemstore og store virksomheder er også af stor interesse for medlemslandene,
ligesom mange er kritiske overfor udpegningskriterier for ugunstigt stillede områder
og overfor kravet om en obligatorisk ”MVJ-ordning” for dyrevelfærd. Endelig er
der problemer i forhold til lande med regionaliserede programmer.
Det må forventes, at der vil kunne opnås kvalificeret flertal for forslaget, hvori
Danmark indgår.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 25. februar 2005 i
forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 28. februar
2005, jf. samlenotat af 23. februar 2005. Folketingets Europaudvalg er tidligere
blevet orienteret om sagen den 19. november 2004 i forbindelse med forelæggelse
af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. november 2004, jf. samlenotat af 12.
november 2004.
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg i sagen den 12. august
2004.
Det foreløbige indhold af Kommissionens forslag (KOM (2004) 490) blev forelagt
Folketingets Europaudvalg den 16. juli 2004 i forbindelse med forelæggelse af
rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli, jf. samlenotat af 8. juli 2004.
3.
Forslag til Rådets forordning om finansieringen af den fælles
landbrugspolitik
KOM (2004) 489
Revideret genoptryk af samlenotat af 23. februar 2005. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Forslaget omhandler oprettelse af to fonde (Den Europæiske Landbrugsgarantifond og Den
Europæiske Landbrugsgarantifond for Landdistriktsudvikling) til finansiering af de to søjler i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0029.png
29
den fælles landbrugspolitik. Disse to nye fonde erstatter de eksisterende sektioner under Den
Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget (EUGFL), hvor finansieringen af
landdistriktspolitikken foreslås samles i en fond. Der introduceres nye regler for budgetdisciplin,
herunder nationale lofter i € over udbetalingen af den direkte støtte, hvilket vil kunne få
statsfinansielle konsekvenser grundet kursudsving mellem kronen og euroen.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2004) 489 af 14. juli 2004 fremsat forslag om Rådets
forordning om finansiering af den fælles landbrugspolitik (vedrørende den praktiske
administration af landbrugsudgifterne). Forslaget er oversendt til Rådet den 15. juli
2004.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri)
den 14. marts 2005 med henblik på drøftelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
I Kommissionens meddelelse om de finansielle rammer for 2007-2013 af 10.
februar 2004 foreslog Kommissionen en samling af finansieringen af
landdistriktsudviklingen i én fond under den nye kategori 2 for forvaltning af
naturressourcer. Det vil sige en sammenlægning af landdistriktsmidlerne under
landbrugspolitikkens søjle II med midlerne til landdistriktsudvikling under
strukturfondene, herunder LEADER.
Kommissionen foreslår derfor i den nye forordning om finansieringen af den fælles
landbrugspolitik, at der oprettes to fonde, der finansierer de to søjler i den fælles
landbrugspolitik:
Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL)
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL).
Den nye forordning skal være det retlige grundlag for finansieringen af de
foranstaltninger og politikker, der vedrører den fælles landbrugspolitik, inklusiv
teknisk assistance på centralt plan, der vedrører implementeringen af den fælles
landbrugspolitik. Denne forordning vil erstatte de nuværende rådsforordninger nr.
25/1962, nr. 723/1997 og nr. 1258/1999.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
Det årlige loft for midlerne til Den Europæiske Garantifond for Landbruget
fastsættes i de finansielle perspektiver for 2007-2013, hvor der efterfølgende tages
højde for, at midlerne fra modulation (artikel 10, stk. 2 i rådsforordning nr.
1782/2003), midler til strukturforanstaltninger for bomuld (artikel 143d i samme
forordning) og midler til strukturforanstaltninger for tobak (artikel 143e i samme
forordning) skal overføres til Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne.
Den Europæiske Garantifond for Landbruget foreslås at erstatte Den Europæiske
Udviklings- og Garantifond for Landbruget (EUGFL), Garantisektionen, men der
foreslås ikke væsentlige ændringer bortset fra, at der introduceres regler for
budgetdisciplin. Disse regler overføres fra rådsforordning nr. 2040/2000 og
tilpasses for at tage hensyn til de seneste ændringer af den fælles landbrugspolitik,
herunder særligt den horisontale rådsforordning nr. 1782/2003.
Reglerne for budgetdisciplin tager særligt højde for overholdelsen af de finansielle
rammer samt for at fastlægge de maksimale udgifter under Den Europæiske
Garantifond for Landbruget. I den forbindelse foreslås det, at der fastlægges
nationale finansielle lofter i €, der skal respekteres i overensstemmelse med lofterne
i artikel 41, stk.1 i den horisontale rådsforordning nr. 1782/2003. Dette skal
forhindre, at de endelige udgifter i € ved regnskabsårets afslutning overskrider
budgetlofterne. Dette vil kunne have særlig betydning for medlemslandene udenfor
euro-samarbejdet, idet kursudsving mellem de nationale valutaer og € vil kunne
medføre overskridelser af de nationale budgetlofter.
Det foreslås endvidere, at Kommissionen kan iværksætte reduktion af den direkte
støtte (degressivitet) i en rådgivende komitéprocedure, hvis der er udsigt til
overskridelse af udgiftsloftet for søjle I. Dette kan ske, hvis Rådet ikke inden den
30. juni i det relevante regnskabsår har truffet den nødvendige beslutning.
Det årlige loft for midlerne til Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne fastsættes i de finansielle perspektiver for 2007-2013, hvor der
efterfølgende tages højde for, at midlerne fra modulation (artikel 10, stk. 2 i
rådsforordning nr. 1782/2003), midler til strukturforanstaltninger for bomuld
(artikel 143d i samme forordning) og midler til strukturforanstaltninger for tobak
(artikel 143e i samme forordning) skal overføres fra Den Europæiske
Landbrugsgarantifond.
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne vil på en række
punkter afvige fra Den Europæiske Garantifond for Landbruget, idet
Landdistriktsfonden ikke vil være baseret på månedlige betalinger, men på opdelte
bevillinger, der omfatter forudfinansiering, midtvejs-finansiering og endelig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31
betaling. Endvidere forventes det, at forpligtelser på budgettet, der ikke er anvendt
efter et vist tidsrum, automatisk vil blive fjernet fra budgettet (N+2-reglen).
Bortset fra forskellene mellem de to fonde vil der blive introduceret en række fælles
bestemmelser i forhold til kontrol og udbetaling. Det foreslås endvidere, at
Kommissionen vil kunne reducere eller suspendere betalinger fra de to fonde ved
tilbagebetaling og uregelmæssigheder. Idet både EUGFL, Udviklings- og
Garantisektionen foreslås at ophøre fra 1. januar 2007, vil der skulle indføres
overgangsbestemmelser for at tage hensyn til udgifterne under de godkendte
landdistriktsprogrammer 2000-2006. I den forbindelse vil der endvidere ske en
tilpasning af regnskabsåret for finansieringen af landdistriktspolitikken, der tidligere
har været finansieret under to forskellige regelsæt.
For så vidt angår fastlæggelse af EU-medfinansiering af administrative udgifter
foreslås en ændring af beslutningsproceduren fra en rådsbeslutning til en
forvaltningskomitéafgørelse.
Der foreslås endvidere en række ændringer af de administrative
regnskabsprocedurer, hvor den tilbagevirkende kraft af finansielle korrektioner
ændres fra 24 måneder til 36 måneder, og hvor tidsfristen for refusion af direkte
betalinger fastsættes til ved udløbet af det pågældende regnskabsår. Derudover
foreslås endvidere en absolut frist for inddrivelse af uregelmæssigt udbetalte beløb
på 4 år efter datoen for den første konstatering eller 6 år ved domstolsbehandling,
derefter bæres 50 % af de finansielle konsekvenser af den pågældende medlemsstat
og 50 % af EU’s budget.
Det luxembourgske formandskab har fremlagt et foreløbigt kompromisforslag,
hvor muligheden for at fastlægge EU-medfinansiering af administrative udgifter
samt for at fastlægge degressivitet via en komitéprocedure ændres til rådsprocedure
på linje med de gældende regler. Der kan dog ske en efterfølgende nedjustering af
degressiviteten i en komitéprocedure. Desuden er der foreslået en opblødning i
tidsfristen for refusion af direkte betalinger udover regnskabsårets afslutning.
Desuden foreslås en ændring af fristen for inddrivelse af uregelmæssigt udbetalte
beløb til fra 6 til 8 år ved domstolsbehandling.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Udtalelsen forventes at
foreligge den 25. maj 2005.
Konsekvenser
En styrket og balanceret budgetdisciplin skønnes at kunne sikre en bedre udnyttelse
og kontrol af budgettet. Der vil kunne være statsfinansielle konsekvenser forbundet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0032.png
32
med introduktionen af nationale lofter i € over udbetalingen af den direkte støtte.
Konkrete skøn må afvente større klarhed over forhandlingernes mulige udfald.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i §2-udvalget (landbrug). Udvalget har ikke haft
bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens foreløbige holdning, at man fra dansk side generelt støtter
forslaget herunder det fremlagte kompromisforslag med mindre tilpasninger, idet
man lægger vægt på så enkle og så ens regler som muligt for de to nye fonde.
Regeringen lægger stor vægt på, at etablering af en mekanisme til overholdelse af
nationale budgetlofter i € er rimelig og balanceret.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til forslaget herunder det fremlagte kompromisforslag,
men der udestår fortsat en række hovedsageligt regnskabstekniske spørgsmål, hvor
der fra medlemsstaternes side lægges vægt på så enkle og så ens regler som muligt
for de to nye fonde. Endvidere har en række medlemsstater, herunder Danmark
fortsat forbehold overfor forslaget om overholdelsen af nationale budgetlofter i €.
Forslaget med tilpasninger forventes umiddelbart at kunne opnå kvalificeret flertal,
hvori Danmark indgår.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 25. februar 2005 i
forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 28. februar
2005, jf. samlenotat af 23. februar 2005. Forslaget er endvidere blevet forelagt
Folketingets Europaudvalg den 19. november 2004 i forbindelse med forelæggelse
af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. november 2004, jf. samlenotat af 12.
november 2004.
Der er oversendt grundnotat i sagen den 12. august 2004.
Det forventede indhold af forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg
den 16. juli 2004 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri)
den 19. juli 2004, jf. samlenotat af 8. juli 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0033.png
33
4.
(Evt.) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet om risiko- og
krisehåndtering i landbruget
KOM dokument foreligger endnu ikke
Nyt notat
Resumé
Kommissionen forventes at præsentere en meddelelse om krisehåndtering i landbruget, herunder
undersøgelse af mulighederne for finansiering via modulationsmidlerne samt mulighederne for
kriseforanstaltninger under de fælles markedsordninger. Meddelelsen forventes at indeholde 3
optioner til brug for drøftelse i Rådet og i Europa-Parlamentet.
Baggrund
Kommissionen afgav i forbindelse med vedtagelsen af landbrugsreformen i 2003 en
erklæring om, at den inden udgangen af 2004 ville fremlægge en meddelelse om
krisehåndtering i landbruget, herunder en undersøgelse af mulighederne for
finansiering via modulationsmidlerne samt mulighederne for kriseforanstaltninger
under de fælles markedsordninger.
Kommissionen forventes at præsentere en meddelelse om risiko- og
krisehåndtering i landbruget på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14. marts 2005.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der er tale om en meddelelse.
Formål og indhold
Kommissionen forventes at redegøre for de eksisterende muligheder for
kriseforanstaltninger under markedsordningerne, landdistriktspolitikken,
solidaritetsfonden samt i henhold til retningslinjerne for statsstøtte. Det
forventes, at Kommissionen vil lægge vægt på, at eventuelle nye tiltag helt eller
delvist skal erstatte allerede eksisterende foranstaltninger under den fælles
landbrugspolitik. Det forventes endvidere at være en grundlæggende
forudsætning, at der ikke sker en genindførelse af den med landbrugsreformerne
reducerede prisstøtte i markedsordningerne. Meddelelsen forventes at indeholde
3 optioner til brug for drøftelse i Rådet og Europa-Parlamentet.
1. Produktionsforsikring
I henhold til den første option overvejes det at gøre det muligt at yde EU støtte
til produktionsforsikringer (naturkatastrofer, ekstreme vejrsituationer,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0034.png
34
husdyrsygdomme) under landdistriktspolitikken. Dette kunne ske ved at yde en
samlet støtte på maksimalt 50 % af forsikringspræmien. Forsikringen skulle
kunne udløses, hvis indkomsten faldt med mere end 30 % under gennemsnittet
af de 3 foregående år (eller 3 ud af 5 år, hvor bedste og dårligste år tages ud).
Det ville endvidere være afgørende, at landmanden ikke kompenseres med mere
end 100 %, hvor der tages hensyn til eventuelle andre offentlige
kompensationsordninger.
2. Gensidige stabiliseringsfonde
Gensidige stabiliseringsfonde kan etableres for at dele risikoen blandt en række
producenter for at sikre indkomsten i tilfælde af nærmere fastsatte og specifikke
indkomsttab. Det kan være indkomsttab både som følge af prisfald eller
produktionstab. Kommissionen finder, at det kunne overvejes at yde midlertidig
og degressiv EU støtte til administrative udgifter ved etableringen af sådanne
fonde.
3. Indkomstforsikring
Landbrugsreformen i 2003 har netop med afkoblingen af den direkte støtte skabt
et instrument til stabilisering af landmandens indkomst, hvor landmanden
uafhængigt af den afkoblede direkte støtte frit kan vælge at ændre eller omlægge
produktionen. Kommissionen finder, at hvis det skal overvejes at introducere
indkomstforsikring, bør det ske generelt for alle sektorer og på EU-plan
kombineret med yderligere forenklinger af de nuværende sikkerhedsnet i
markedsordningerne. Øget markedsorientering og kvalitetsproduktion medfører,
at mange landmænd i EU skal igennem en omstilling af produktionen, hvilket
ifølge Kommissionen understøttes blandt andet via landdistriktsforordningen.
Kommissionen forventes at foreslå, at det overvejes at introducere en
indkomstforsikring for landmandens samlede indkomst baseret på en række
grundlæggende principper, hvor indkomstforsikringen ikke er med til at hindre
den nødvendige strukturudvikling:
alle kriseramte landmænd skal kunne modtage støtte
landmænd kan kun komme i betragtning, hvis deres samlede årsindkomst
falder til under 70 % af gennemsnittet de 3 foregående år (eller 3 ud af 5 år,
hvor bedste og dårligste år tages ud)
indkomstforsikringen skal dække under 70 % af indkomsttabet
indkomstforsikringen skal alene relateres til indkomst ikke til produktions-
eller prisniveau
mulighed for at toppe op med national statsstøtte skal disciplineres.
Finansiering af optionerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0035.png
35
Kommissionen forventes at lægge op til, at 1 % ud af modulationssatsen på 3-5
% i EU-15 (eller tilsvarende budgetandel af landdistriktsstøtten for de nye
medlemsstater) skal kunne anvendes til at yde støtte til forsikringsordninger
under den nye landdistriktspolitik, akse 1. Kommissionen understreger, at der
bør være disciplin både i forhold til overholdelse af kriterierne i WTO for grøn
boks samt nøje overvågning af og kontrol med anvendelsen af national
statsstøtte.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke, da meddelelsen p.t. ikke er modtaget.
Konsekvenser
Præsentationen på rådsmødet har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Høring
§2-udvalget (landbrug) vil blive hørt, når meddelelsen er modtaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at man vil tage Kommissionens
præsentation til efterretning, idet man fra dansk side generelt er skeptisk over for
indførelsen af forsikringsordninger i den fælles landbrugspolitik, da det blandt andet
vil kunne overlappe en række instrumenter i den nuværende landbrugspolitik. Fra
dansk side vil man samtidigt lægge vægt på, at en eventuel indførelse af fælles
forsikringsordninger bør ske som erstatning for og ikke som supplement til de
nuværende instrumenter i den fælles landbrugspolitik.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen er endnu ikke fremlagt.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5.
(Evt.) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-
Parlamentet om iværksættelse af Skovstrategien for EU
KOM dokument foreligger endnu ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
146477_0036.png
36
Der henvises til særskilt notat fra Miljøministeriet.
6.
Forhandlinger med Rusland om plantesundhed
KOM dokument foreligger ikke
Nyt notat
Resumé
Kommissionen forventes på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14. marts 2005
at redegøre for status i forhandlingerne mellem Fællesskabet og Rusland om
plantesundhed. En eventuel aftale mellem Fællesskabet og Rusland forventes at
indebære en beslutning om fælles EU-plantesundhedscertifikater. Det nye
certifikat og styrket plantesundhedskontrol vil øge sikkerheden ved samhandel
med planter og plantemateriale. Beskyttelsesniveauet forventes at blive forhøjet.
Baggrund
Punktet er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14. marts
2005 med henblik på orientering. Kommissionen forventes at redegøre for status i
forhandlingerne mellem Fællesskabet og Rusland om plantesundhed, herunder for
en eventuel indgået aftale.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en orientering.
Formål og indhold
Rusland har indført et stop for import af planter og plantemateriale fra en række
EU lande, herunder Danmark. Begrundelsen har været, at der sker indførelse af
planter med skadegørere trods plantesundhedscertifikat. Endvidere har det i en
række tilfælde vist sig, at der var tale om falske certifikater.
Fra russisk side ønskes et fælles EU plantesundhedscertifikat. Der forhandles om
et sådant certifikat, der er vanskeligere at forfalske, og som skal fungere fra 1.
april 2005. Samtidig forhandles om styrket EU-kontrol med varer, der handles i
det indre marked, og af transitsendinger samt sikring af sammenhængen mellem
varer og dokumentation.
Der forventes som opfølgning på en eventuel aftale med Rusland at blive indført et
fælles EU-plantesundhedscertifikat, der er sikrere mod forfalskning end de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
37
gældende nationale certifikater, og en styrkelse af plantesundhedskontrollen med
henblik på øget og sikker samhandel med planter og plantematerialer.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret
Gennemførelse af forhandlingsgruppens forslag om et nyt plantesundhedscertifikat
forudsætter ændring af bekendtgørelse om udførsel af planter og planteprodukter,
som rummer en beskrivelse af certifikat og reeksportcertifikat.
Konsekvenser
Indgåelse af en eventuel aftale med Rusland må forventes at forhøje
beskyttelsesniveauet. De retningslinjer, der forventes foreslået for udformning og
udstedelse af certifikater vil betyde en bedre sikring mod svindel, men det vil også
indebære en dyrere plantesundhedskontrol ved eksport.
Administrativt forventes engangsudgifter, der er forbundet med håndtering af
Ruslands-sagen, samt udskiftning af certifikater og introduktion af nye procedurer
såvel centralt som på distriktskontorerne. Derudover må det forventes, at den
løbende administration i forbindelse med sendinger til Rusland og ved den
skærpede kontrol af handlen i det indre marked vil kræve flere ressourcer fremover.
Da plantesundhedskontrollen er brugerbetalt, vil disse omkostninger påvirke
erhvervet. Det er ikke muligt, at identificere og kvantificere samtlige udgifter, før
ændringsforslagene fra forhandlingsgruppen har en mere konkret karakter.
Høring
Sagen er sendt i høring i §2-udvalget (landbrug).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan principielt tilslutte sig indførelse af fælles EU-
plantesundhedscertifikater og styrket kontrol for at undgå svindel og fremme sikker
samhandel.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning fra medlemsstaterne til forhandlingsgruppens forslag
på baggrund af forhandlinger med de russiske myndigheder.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
38