Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2649+2650 - Almindelige anl. Bilag 4
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
9. marts 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 11. marts 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 16.-17. marts 2005 – vedlægges Udenrigsministeriets
supplerende samlenotat vedrørende dagsordenspunkt 8.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
148964_0002.png
2
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
Udenrigsministeriet
Supplerende bidrag til samlenotat for
rådsmøde (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 16.-17. marts
2005 -
Dagsordenpunkt 8: Den
europæiske naboskabspolitik
Dato:
9. marts 2005
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Kommissionen forventes at orientere om status for naboskabspolitikken og om igangsætning
af forhandlinger om handlingsplaner med 5 lande.
2. Baggrund
Kommissionen forventes at præsentere nye landerapporter for Armenien,
Azerbaijan, Georgien, Egypten og Libanon. Rådet forventes at tage til
efterretning, at forhandlinger om handlingsplaner med disse lande går i gang.
EU har allerede iværksat handlingsplaner under naboskabspolitikken med
Ukraine og Moldova, der sigter på at fremme de demokratiske og
økonomiske reformer i disse lande.
Barcelona-processen har siden 1995 gjort betydelige fremskridt omkring
økonomiske reformer og samarbejdsrelationer mellem EU og
Middelhavsregionen, herunder vedtagelse af associeringsaftaler med samtlige
partnerlande. Naboskabspolitikken, der blev vedtaget i juni 2004, ventes at
underbygge reformsamarbejdet med nabolandene i Middelhavsregionen.
Foreløbigt har man indgået handlingsplaner med Marokko, Tunesien, Jordan,
Den Palæstinensiske Myndighed og Israel. Handlingsplanerne beskriver i
detaljer det gensidigt politisk forpligtende samarbejde mellem EU og
nabolandet. EU tilbyder bl.a. gradvis adgang til det indre marked, samarbejde
i visumspørgsmål og finansiel støtte til gengæld for bl.a. fremdrift i
demokratiske og økonomiske reformer i nabolandene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der
ikke er tale om stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der
ikke er tale om stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at tage til efterretning at forhandlinger med landene går i
gang.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtte EU’s naboskabspolitik, der blev lanceret under det danske
EU-formandskab, som et effektivt middel til at fremme demokratiske og
økonomiske reformer i EU’s nabolande.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte i Rådet til Kommissionens linie.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.