Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Forsvarsudvalget 2004-05 (2. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
2659+2660 - almindelige anl. Bilag 1, FOU Alm.del Bilag 40, UPN Alm.del Bilag 36, URU Alm.del Bilag 97
Offentligt
emmerne af Folketingets Europaudvalg
eres stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
12. maj 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 20. maj 2005 – dagsordenspunkt
rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23.-24. maj 2005 –
vedlægges Udenrigsministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0002.png
2
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
Den 11. maj 2005
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 23.-24. maj 2005
Samlenotat
1.
2.
3.
4.
5.
Flerårige finansielle rammer 2007-2013
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005
MEP-statutten
ESDP
(Evt.) Det vestlige Balkan – Bosnien og Hercegovina
(side 2)
(side 7)
(side 9)
(side 10)
(side 12)
6. Barcelona-processen – forberedelse af Euro-Middelhavsmøde på
udenrigsministerniveau den 30.-31. maj 2005
7. Mellemøsten
8. Irak
9.
Sudan
(side 14)
(side 16)
(side 18)
(side 20)
(side 22)
(side 25)
(side 27)
10. Opfølgning på tsunamien i Sydøstasien
11. EU’s handlingsprogram for bekæmpelse af hiv/aids, malaria og
tuberkulose (2007-2011)
12. EU’s bidrag til 2005 Topmødet vedr. fremadrettede EU initiativer til
opfyldelsen af FN’s 2015 målsætning
13. Revision af Fælleserklæringen (Rådet og Kommissionen) om Fællesskabets udviklingspolitik
(side 31)
14. Lukning af Ignalina kernekraftværket i Litauen og Bohunice kernekraftværket
i Slovakiet
(side 34)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0003.png
3
15.Eventuelt
1.
Flerårige finansielle rammer 2007-2013
KOM(2004) 101 final, KOM(2004) 487 final og KOM(2004)498 final
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet sigter efter, at Det Europæiske Råd i juni opnår enighed om de overordnede finansielle rammer for
2007-2013. Forud for mødet den 22. maj forventes det luxembourgske formandskab at præsentere et revideret
udkast til den såkaldte forhandlingsboks, som er en skabelon og tekstudkast vedrørende de elementer, som DER-
konklusionerne i juni skal indeholde. Ministrene får lejlighed til at drøfte dette.
2. Baggrund
Flerårige finansielle rammer - også kaldet finansielle perspektiver - er EU’s flerårige budgetlofter.
De startede med Delors I og II-pakkerne for hhv. 1988-1992 og 1994-1999, og de nuværende
lofter fra Berlin-aftalen gælder for 2000-2006. De flerårige rammer er et instrument til at
kombinere planlægningssikkerhed med budgetdisciplin og politiske reformer. De finansielle
perspektiver vedtages som en samlet pakke med enighed i DER. Efterfølgende forhandles med
Europa-Parlamentet om de nødvendige indrømmelser for dets accept heraf.
Kommissionens udsendte en meddelelse af 10. februar 2004 som siden er blevet fulgt op af en
uddybende meddelelse i juli samt et konkret forslag til ny interinstitutionel aftale om de finansielle
perspektiver. Endvidere vedtog Kommissionen den 14. juli og 29. september sidste år samt 6. april
i år en række forslag til retsakter vedrørende nye flerårige finansielle perspektiver for 2007-2013,
der supplerer og uddyber indholdet af forslaget.
Sagen har været drøftet regelmæssigt i GAERC, der er ansvarlig for dagsorden 2007-processen, og
i ECOFIN, som har en særlig interesse for sagen. Der har hidtil været fokus på tekniske drøftelser
og afklaring af medlemslandenes positioner i forhold til de omfattende forslag. Rådets flerårige
arbejdsplan forudsætter afslutning af forhandlingerne i juni 2005. Det luxembourgske
formandskab har tilkendegivet, at man vil gøre et seriøst forsøg på at leve op til arbejdsplanen,
men der udestår meget vanskelige forhandlinger.
Formandskabet forventes kort før mødet at fremlægge en revideret forhandlingsboks, som er en
skabelon for de elementer, som DER-konklusionerne i juni skal indeholde. Denne reviderede
udgave forventes at tegne omridset af, hvordan formandskabet ser et kompromis. Dette
fremlægges på formandskabets eget ansvar, idet ministrene får mulighed for drøfte denne under
en såkaldt konklave-drøftelse dagen før det egentlige generelle råd.
3. Hjemmelsgrundlag
Flerårige finansielle rammer fastlægges gennem en politisk inter-institutionel aftale mellem Rådet,
Europa-Parlamentet og Kommissionen. Den nuværende inter-institutionelle aftale vedrører EU’s
budgetrammer for årene 2000-2006. Fastlæggelse af EU’s egne indtægter har hjemmel i traktatens
art. 269.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0004.png
4
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på EU-niveau, og det
er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Kommissionens kernepunkter for dagsorden 2007 er en udvikling af EU baseret på tre
grundpiller:
EU skal skabe flere og bedre job gennem større og bæredygtig vækst.
EU skal sikre borgerne et område præget af frihed, retfærdighed og sikkerhed.
EU skal have en stærk global rolle, der afspejler Europas politiske og økonomiske tyngde.
Kommissionen foreslår de samlede udgifter væsentligt forøget med en gennemsnitlig årlig
realvækst i forpligtelser
1
i perioden 2006-2013 i størrelsesordenen 4 pct. og ca. 3 pct. i betalinger,
jf. tabel 1 og bilag 1. Det betyder, at udgifterne som andel af den samlede økonomi (BNI)
forventes at være voksende for både forpligtelser og betalinger.
Tabel 1: Faktiske udgifter, gældende (2006) og foreslåede lofter (2007 og 2013)
Mia. euro 2004-priser
Faktiske udgifter i 2003
91 mia. euro / 0,98 % af BNI
2006
2007
2013
Årlig realvækst i BNI = 2,3%
Mia.
% af BNI
Mia.
% af BNI
Mia.
% af BNI
1
Loft for EU’s budget. Forpligtelser
121
1,13
134
1,23
158
1,27
1
Loft for EU’s budget. Betalinger
115
1,07
125
1,15
143
1,15
1. Der er mindre afvigelser fra de nuværende finansielle perspektiver i 2006 ud fra ønsket om sammenlignelighed. Fx indgår Den Europæiske
Solidaritetsfond, som i dag er udenfor de finansielle perspektiver, i 2006-tallene. Den Europæiske Udviklingsfond foreslås indbudgetteret fra
2008. For sammenlignelighedens skyld indgår beløb hertil også i 2006 og 2007.
Det er de faktiske udgifter, der er bestemmende for EU-landenes bidrag til det fælles budget.
Disse har historisk set ligget noget lavere end udgiftslofterne. Alle udgiftslofter ligger desuden
traditionelt betydeligt under det samlede årlige loft på 1,24 pct. af BNI for betalinger som EU
maksimalt kan opkræve i finansiering (egne indtægter). Dette loft har derfor historisk ikke haft
praktisk relevans for fastlæggelsen af EU’s udgifter og skatteopkrævningen til finansiering heraf.
Ifølge Kommissionens forslag vil de største enkelte udgiftsområder fortsat være den fælles
landbrugspolitik og samhørighed (strukturfonde mv.), om end den fælles landbrugspolitiks andel
vil være faldende, særligt som andel af BNI. Udgifterne til den fælles landbrugspolitik (søjle I)
forventes således at falde fra i 2006 0,42 pct. af BNI til 0,34 pct. af BNI i 2013, inklusiv udgifter
som følge af optagelse af Rumænien og Bulgarien. Samhørighedspolitikken derimod foreslås at
stige med godt 30 pct. fra 2006-2013 fra at udgøre ca. 0,35 pct. af BNI til ca. 0,46 pct. af BNI.
Kommissionens foreslåede finansielle rammer fremgår mere detaljeret af bilag 1, idet der for
nærmere beskrivelse henvises til aktuelt notat forud for mødet i Rådet for generelle anliggender
den 22. november.
Forpligtelser vil sige de tilsagn om bevillinger, EU kan afgive et givet budgetår, mens betalingsbevillinger vil sige de konkrete udbetalinger, EU
kan foretage et givet budgetår.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
På indtægtssiden foreslår Kommissionen en fastholdelse af de nuværende egne indtægter i form af
traditionelle egne indtægter fra told- og landbrugsafgifter, momsbidrag samt bidrag som andel af
medlemslandenes BNI. BNI-bidraget udgør ca. ¾ af de samlede indtægter. Den eksisterende UK-
rabat foreslås erstattet af en generel rabat-mekanisme. Denne indebærer refusion af 2/3 af
nettounderskud (dvs. forskellen på det enkelte lands indbetalinger og anslåede udbetalinger fra
EU) som overstiger en fastsat tærskelværdi på 0,35 pct. af BNI. Hertil kommer en
overgangsordning for UK. Der foreslås et loft på maksimalt 7,5 mia. euro samlet rabat om året.
Alle lande skal betale til rabatterne. Der henvises til fremsendt grundnotat til folketinget i juli.
6. Udtalelser
De finansielle rammer skal aftales ved en interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet,
Kommissionen og Rådet. Der foreligger således ikke udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Flerårige finansielle rammer udgør lofterne for EU’s udgifter og udgør sammen med reglerne for
EU’s finansiering rammerne for Danmarks årlige bidrag til EU.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
De statsfinansielle konsekvenser skønnes potentielt meget betydelige. Mere konkrete skøn må
afvente større klarhed over forhandlingernes mulige udfald.
9. Høring
De enkelte programmer vil i nødvendigt omfang blive sendt i høring af de ressortansvarlige
ministerier. Kommissionens generelle meddelelse af 10. februar 2004 har været i ekstern høring
med følgende svar:
Landbrugsrådet finder overordnet set det fremlagte forslag fornuftigt set i lyset af de udfordringer
og opgaver det udvidede EU står overfor. For landbruget skal reformen af den fælles
landbrugspolitik understøttes og den aftalte ramme under det danske formandskab i 2002 skal
respekteres. Det anføres, at aftalen om 1 pct. årlig nominel stigning for den fælles landbrugspolitik
betyder reelt fald i udgifterne til den traditionelle markedspolitik, dels fordi stigningstaksten
overgås af inflationen og dels fordi der sker et fradrag i landbrugspolitikken via modulation
(overførsel til landdistriktspolitikken), og endelig skal budgetrammen også kunne rumme
kommende reformer. Angående landdistriktspolitikken ser man positivt på, at indsatsen samles i
en fælles fond under forudsætning af bevarelse af aktiviteterne som i dag (jf. Rfo 1257/99).
LO bemærker, at opfølgningen på Lissabon målsætningerne har vist, at mange lande ligger langt
bag målsætningerne, og hvis målsætningen om, at have den stærkeste vidensøkonomi i 2010 skal
opfyldes, er der behov for en kraftig indsats inden for investeringer, arbejdsmarked, forskning og
udvikling. Der er behov for en samordnet økonomisk indsats for at skabe flere job i EU; her
tænkes specielt på udbygning af infrastrukturen i de Central- og Østeuropæiske lande samt øget
erhvervsfrekvens via større indsats på ligestillingsområdet. Strukturfondsmidlerne skal i større
omfang allokeres til de nye medlemslande og der skal samtidig ske en reduktion af tildelingen til de
øvrige medlemslande, herunder de sydeuropæiske. Det er vigtigt at fastholde fokus på
kompetenceudvikling som en målsætning, da udviklingen af arbejdskraftens menneskelige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
ressourcer er afgørende for den industrielle udvikling i de nye medlemslande og dermed også for
at undgå at billig arbejdskraft vil være disse landenes eneste konkurrenceparameter.
DA finder det positivt, at Kommissionen har taget udgangspunkt i Lissabon-målsætningen som er
central for den danske og europæiske konkurrenceevne. Midlerne til den Europæiske Socialfund
under strukturfondene skal i højere grad bevilges i henhold til Lissabon-strategien og
henstillingerne i den Europæiske beskæftigelsesstrategi. Udgifterne til fonden bør dæmpes
samtidig med at hovedparten af midlerne anvendes i de nye medlemslande under hensyntagen til
absorptionsevnen. Fokus bør være beskæftigelse og uddannelse. Endvidere understreges behovet
for social dialog.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens hovedfokus er budgetdisciplin samt opprioritering af forskning, udvikling og
uddannelse med henblik på en fordobling. Samtidig skal rabatter mindskes mest mulig. Fra dansk
side støttes formandskabets ambitiøse plan om at indgå en rammeaftale på Det Europæiske Råds
møde i juni 2005.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der tegner sig på de fleste udgiftsområder et broget forhandlingsbillede med Kommissionens
udspil på 1,24 pct. af BNI i den høje ende af spektret som får generel støtte fra enkelte lande og så
6 lande (Tyskland, UK, Frankrig, Nederlandene, Sverige og Østrig) i den anden ende, der har
erklæret at de ikke vil acceptere et samlet budget på over 1 pct. af EUs samlede BNI (opgjort i
forpligtelser).
12. Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet for
almindelige anliggender og eksterne forbindelser den 25.-26. april 2005 og rådsmødet for
økonomi- og finansministre den 12. april 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0007.png
7
Bilag 1. Sammenfattende tabel vedrørende EU’s budget
1
Mio. euro, 2004-priser
1. Bæredygtig vækst
- 1a. Konkurrenceevne for vækst
og beskæftigelse
- Uddannelse
- Forskning
- Transeuropæiske net
- Vækstfonden
- Andet, inkl. administration
- 1b. Samhørighed for vækst og
beskæftigelse
- Strukturfonde
- Andet, inkl. administration
2. Forvaltning af naturressourcer
- Fælles landbrugspolitik (søjle I)
- Landdistriktsudvikling
- Den Europæiske Fiskerifond
- Miljø
- Andet, inklusiv administration
3. Borgerskab, frihed, sikkerhed
og retfærdighed
- Frihed, sikkerhed og retfærdighed
- Borgerskab, sundhed, forbruger-
beskyttelse, kultur, adm. mv.
- Den Europæiske Solidaritetsfond
- Andet, inkl. administration
4. EU som global partner
3
- EU og dets naboer
- EU som udviklingspartner (inkl. EUF)
- EU som en global aktør
- Lånegarantier og nødreserver
- Andet, inkl. administration
5. Administration
4
Kompensationer
Forpligtelser i alt
Betalinger i alt
Betalinger (andel af BNI)
6
1.
2.
3.
4.
5.
6.
2006
Andel /
BNI
0,44%
0,08%
0,01%
0,05%
0,01%
-
0,02%
0,35%
0,35%
0,00%
0,52%
0,41%
0,10%
0,01%
0,00%
0,01%
0,02%
0,00%
0,00%
0,01%
0,00%
0,08%
0,04%
0,02%
0,01%
0,00%
0,01%
0,03%
1,11%
5
1,08%
2006
2
46.621
8.791
650
5.080
939
-
2.122
37.830
37.572
259
56.015
43.735
10.544
909
228
599
2.342
524
378
961
478
8.501
4.141
1.800
984
413
1.163
3.436
1.041
117.957
114.740
1,08%
2007
58.628
12.105
1.149
5.767
1.560
1.000
2.629
46.523
46.226
297
57.369
43.500
11.948
1.028
231
662
2.570
623
405
942
600
8.300
2.750
2.320
1.335
409
1.486
3.675
419
130.961
129.625
1,18%
2008
62.068
14.390
1.281
7.132
2.081
1.000
2.896
47.678
47.361
317
58.034
43.673
12.369
1.051
248
693
2.935
847
455
924
708
11.985
3.020
5.553
1.505
406
1.501
3.815
191
139.028
131.855
1,17%
2009
65.456
16.680
1.465
8.460
2.554
1.000
3.201
48.776
48.440
336
58.195
43.354
12.781
1.074
264
722
3.235
1.022
508
906
799
12.755
3.336
5.820
1.601
402
1.596
3.950
190
143.781
120.995
1,05%
2010
68.183
18.965
1.650
9.768
2.893
1.000
3.654
49.218
48.857
361
58.030
43.034
12.875
1.087
278
756
3.530
1.196
571
888
875
13.720
3.678
6.124
1.756
399
1.763
4.090
147.553
136.135
1,16%
2011
70.902
21.250
1.894
11.039
3.378
1.000
3.939
49.652
49.270
382
57.869
42.714
12.971
1.099
291
794
3.835
1.370
650
871
945
14.495
4.101
6.273
1.849
395
1.877
4.225
151.326
136.860
1,14%
2012
74.129
23.540
2.138
12.290
3.884
1.000
4.228
50.589
50.187
402
57.810
42.506
13.062
1.112
305
825
4.145
1.544
737
853
1.011
15.115
4.425
6.376
1.932
392
1.990
4.365
155.564
142.525
1,16%
2013
77.341
25.825
2.390
13.555
4.387
1.000
4.493
51.516
51.095
421
57.751
42.293
13.151
1.126
319
862
4.455
1.719
774
837
1.125
15.740
4.748
6.490
2.002
388
2.112
4.500
159.787
145.085
1,15%
2013
Andel /
BNI
0,61%
0,20%
0,02%
0,11%
0,03%
0,01%
0,04%
0,41%
0,40%
0,00%
0,46%
0,33%
0,10%
0,01%
0,00%
0,01%
0,04%
0,01%
0,01%
0,01%
0,01%
0,12%
0,04%
0,05%
0,02%
0,00%
0,02%
0,04%
1,26%
1,15%
-
Vækst
2006-
2013
66%
194%
268%
167%
367%
-
112%
36%
36%
63%
3%
-3%
25%
24%
40%
44%
90%
228%
105%
-13%
135%
85%
15%
261%
104%
-6%
82%
31%
36%
26%
7%
Det bemærkes, at Kommissionen har fremlagt konsekvensberegninger for strukturfondsområdet af nye vækstskøn, hvilket der er taget højde for i tabellen, selvom dette ikke
udgør en officiel del af Kommissionens forslag. Underopdelingen under flere udgiftskategorier er indikative beløb, som Kommissionen har oplyst.
Loftet for maksimale forpligtelser i 2006.
Den Europæiske Uviklingsfond (EUF) inkluderes fra 2008.
Eksklusiv Kommissionens adm. udgifter (udgør i dag 60 pct.), som er indregnet under de øvrige kategorier.
Mindre afvigelse fra de nuværende finansielle perspektiver skyldes en række tekniske justeringer for at sikre sammenligneligheden.
De seneste BNI-tal fra Eurostat er benyttet, hvorfor procentsatserne er ændret lidt i forhold til Kommissionens oprindelige tal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0008.png
8
2.
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005
8768/05 af 11. maj 2005
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet ventes at præsentere en kommenteret dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17.
juni 2005. Hovedemnet ventes at blive de finansielle perspektiver for 2007-13. Substansdrøftelse af
dagsordenen ventes først at finde sted i forbindelse med næste møde i Rådet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 13.-14. juni 2005.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005 er et ordinært møde. I henhold til
gældende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne relationer) Det
Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I formandskabets første udkast til kommenteret dagsorden fremgår følgende emner:
Finansielle perspektiver
Økonomiske, sociale og miljømæssige spørgsmål (Stabilitets- og Vækstpagten;
Lissabon-strategien; Bæredygtig udvikling)
III. Område for frihed, sikkerhed og retfærdighed (Haag-programmet; Terrorisme)
IV. Udvidelse
V. Eksterne relationer
Hovedemnet for mødet forventes at blive formandskabets forsøg på at opnå enighed om de
finansielle perspektiver for 2007-2013. Det kan ikke udelukkes, at spørgsmålet om
ratifikationsprocessen af Forfatningstraktaten vil blive drøftet i lyset af resultatet af
folkeafstemningerne i Frankrig og Nederlandene og i denne kontekst eventuelt status for
Kommissionens kommunikationsstrategi.
Drøftelsen af økonomiske, sociale og miljømæssige spørgsmål ventes at omfatte status for
revision af Stabilitets- og Vækstpagten, endossering af integrerede retningslinier for vækst og
beskæftigelse som en del af Lissabon-strategien samt vedtagelse af en erklæring om
hovedprincipperne bag bæredygtig udvikling.
I.
II.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0009.png
9
Under punktet ”Område for frihed, sikkerhed og retfærdighed” ventes Det Europæiske Råd
at opnå enighed om en opdatering af EU’s handlingsplan for bekæmpelse af terrorisme,
ligesom man vil gøre status for udarbejdelsen af en strategi mod radikalisering og rekruttering.
Det Europæiske Råd ventes politisk at godkende en handlingsplan til opfølgning af Haag-
programmet vedrørende retlige og indre anliggender
Vedrørende EU’s udvidelse ventes Det Europæiske Råd at gøre status f.s.v.a. Bulgarien,
Rumænien, Kroatien og Tyrkiet.
Emnerne til drøftelse under eksterne relationer er flere og vil givet blive udvidet. Som led i
forberedelsen af 2005-topmødet i FN den 16.-17. september 2005 vil der søgt blive opnået
enighed om et fælles EU-bistandsmål, som et skridt på vejen til opnåelse af FN’s mål om 0,7
% af BNI i 2015. Rapporter om fremskridt inden for den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik,
gennemførelse af strategien for ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben samt
gennemførelse af programmet for forhindring af voldelige konflikter forventes forelagt Det
Europæiske Råd. Derudover forventes Det Europæiske Råd at vedtage konklusioner om det
strategiske partnerskab med Middelhavsområdet og Mellemøsten. Endeligt forventes en
drøftelse af det videre arbejde med EU’s Fælles Udenrigstjeneste.
6. Udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse, men Europa-Parlamentet forventes at behandle sagen
på samlingen den 7.-9. juni 2005.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandskabets orientering om den kommenterede dagsorden til
efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0010.png
10
3.
MEP-statutten
Samlenotat følger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0011.png
11
4.
ESDP
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Forsvarsministrenes drøftelse af ESDP forventes at fokusere på kapacitetsudviklingen med det nye militære
behovskatalog og EU kampgrupperne i centrum. ESDP dimensionen af kampen mod terrorisme forventes
ligeledes drøftet. Der forventes ingen formelle beslutninger på mødet. Endelig vil der i forbindelse med mødet
blive afholdt møde i styrelsesrådet for Det Europæiske Forsvarsagentur. På grund af forsvarsforbeholdet
afholdes mødet i styrelsesrådet uden dansk deltagelse.
2. Baggrund
EU’s evne til at varetage civil og militær krisestyring har gennemgået en markant udvikling de
seneste år. Senest har iværksættelsen af operation ALTHEA i Bosnien den 2. december 2004
markeret et hidtidigt højdepunkt for EU’s indsats på krisestyringsområdet. Også tilmeldingen
af en række nye EU-kampgrupper på højt beredskab i forbindelse med rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) i november 2004 må ses som en væsentlig
milepæl i opbygningen af ESDP. Drøftelserne om ESDP emnerne varetages af
forsvarsministrene (i rammen af Rådet for eksterne relationer).
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
ESDP-drøftelserne forventes igen at fokusere på den militære kapacitetsudvikling. I rammen
af de overordnede politiske mål i den Europæiske Sikkerhedsstrategi og Headline Goal 2010
arbejdes der p.t. med at udarbejde et nyt militært behovskatalog. Der vil desuden finde en
drøftelse sted af den fremtidige organisering af de konkrete projektgrupper indenfor
kapacitetsudviklingen, herunder særligt hvilke dele, der fremadrettet vil skulle foregå indenfor
rammen af Det Europæiske Forsvarsagentur.
Den videre udvikling af konceptet for EU kampgrupperne vil ligeledes blive behandlet. Her
vil fokus først og fremmest være på resultaterne af kampgruppekonferencen den 11. maj 2005
og på justering af EU’s beslutningsprocedurer i forbindelse med iværksættelsen af en hurtig
militær indsats. ESDP dimensionen af kampen mod terrorisme forventes ligeledes drøftet.
I forbindelse med mødet vil der desuden blive afholdt møde i styrelsesrådet for Det
Europæiske Forsvarsagentur. Styrelsesrådet består af de øvrige 24 medlemslandenes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
forsvarsministre. Danmark deltager på grund af forsvarsforbeholdet ikke i Forsvarsagenturets
arbejde.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
På grund af det danske EU forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i beslutninger, der har
indvirkning på forsvarsområdet.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Emnet har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
På grund af det danske EU forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i beslutninger, der har
indvirkning på forsvarsområdet. Overordnet støtter regeringen imidlertid udviklingen af
ESDP.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der vurderes at være bred opbakning blandt medlemslandene til den fortsatte udvikling af
ESDP.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 13.-14. december 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0013.png
13
5.
(Evt.) Det vestlige Balkan – Bosnien og Hercegovina
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen ventes kort før rådsmødet at tage stilling til, hvorvidt betingelserne er til stede for indledning af
forhandlinger med Bosnien og Hercegovina om indgåelse af en Stabiliserings- og Associeringsaftale. Såfremt
Kommissionens vurdering er positiv, ventes Rådet at opfordre den til at fremlægge et udkast til
forhandlingsdirektiver.
2. Baggrund
Bosnien og Hercegovina er, som de øvrige lande på Det vestlige Balkan, omfattet af
Stabiliserings- og Associeringsprocessen, der omfatter indgåelse af individuelle Stabiliserings-
og Associeringsaftaler med landene. Sådanne aftaler er allerede i kraft med Kroatien og
Makedonien, og under forhandling med Albanien. Især på grund af Bosnien-Hercegovinas
hidtidige utilstrækkelige samarbejde med Jugoslavien-tribunalet i Haag, har EU endnu ikke
åbnet forhandlinger med dette land. Efter at der i den seneste tid er konstateret fremskridt i
Bosnien-Hercegovinas samarbejde med tribunalet, ventes Kommissionen efter et møde med
dette lands myndigheder den 19. maj at meddele, at betingelserne skønnes at være til stede for
åbning af aftaleforhandlinger. Rådet vil herefter kunne opfordre Kommissionen til at
udarbejde et udkast til forhandlingsmandat. Rådet traf på sit møde i april 2004 en lignende
beslutning vedrørende Serbien og Montenegro, begrundet i også dette lands forbedrede
samarbejde med tribunalet.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget, da der ikke er tale om stillingtagen til konkrete
lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at modtage en meddelelse - eventuelt af foreløbig karakter - fra Kommissionen
om, hvorvidt betingelserne er til stede for indledning af forhandlinger med om en
Stabiliserings- og Associeringsaftale. En positiv vurdering vil kunne give anledning til
vedtagelse af rådskonklusioner, i hvilke Rådet hilser denne udvikling velkommen og opfordrer
Kommissionen til at forelægge et udkast til forhandlingsmandat.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man, at der gøres fremskridt med SA-processen med de enkelte lande
på Det vestlige Balkan i takt med, at de opfylder de krav, som denne proces stiller, herunder
især om samarbejde med Jugoslavien-tribunalet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens indstilling vedrørende eventuel indledning af SA-forhandinger med Bosnien
og Hercegovina foreligger endnu ikke. Det må dog forventes, at der blandt medlemslandene
vil være et ønske om at honorere landets seneste fremskridt med efterlevelse af de krav, der
ligger i SA-processen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0015.png
15
6. Barcelona Processen – forberedelse af Euro-Middelhavsmøde på
udenrigsministerniveau den 30.-31. maj 2005
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at godkende det foreliggende udkast til retningslinjer for EU’s ageren på Barcelona VII - Euro-
Middelhavs udenrigsministermødet den 30.-31. maj 2005 i Luxembourg.
2. Baggrund
Der afholdes Euro-Middelhavs udenrigsministermøde den 30.-31. maj 2005 i Luxembourg,
”Barcelona VII”.
På det politiske og sikkerhedsmæssige område er der i det seneste års tid sket fremskridt. Der
er på embedsmandsniveau enighed om vigtigheden af at videreudvikle samarbejdet inden for
ESDP på regional, subregional og bilateral basis for at øge opmærksomheden på
mulighederne for samarbejde omkring konfliktforebyggelse og krisestyring, terrorbekæmpelse
og nedrustning.
På det økonomiske og handelsmæssige område er alle associeringsaftalerne med
Middelhavspartnerne nu færdigforhandlede. Der er enighed på embedsmandsniveau om en
fælles EU-position på Barcelona VII, idet man dog fra fransk side har taget forbehold over
for retningslinjerne i afsnit 5.31 om liberalisering af landbrugshandelen. Fra dansk side lægger
man vægt på, at implementeringen skal være konsistent med GATT’s artikel XXIV, ifølge
hvilken landbrugsprodukter som helhed – og kun med et begrænset antal undtagelser – skal
være omfattet.
På det kulturelle og sociale område er Anna Lindh Fonden for Dialog mellem Kulturer i
Alexandria blevet indviet.
EU’s strategiske Partnerskab med Middelhavslandene og Mellemøsten med vægt på støtte til
de arabiske landes egne reformbestræbelser og indførelsen af den Europæiske
Naboskabspolitik med konkrete handlingsplaner for samarbejdet med de enkelte partnerlande
forventes yderligere at fremme samarbejdet i Barcelona Processen. Der er således et godt
grundlag for at videreudvikle partnerskabet i forbindelse med Barcelona Processens tiårs
jubilæum.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
5. Formål og indhold
Der afholdes Euro-Middelhavs udenrigsministermøde den 30.-31. maj 2005 i Luxembourg,
”Barcelona VII”.
Formålet med mødet er dels at gøre status over Barcelona Processens seneste udvikling og
dels at forberede Barcelona Processens tiårs jubilæum i november 2005, herunder drøftelse af
en omfattende evaluering af den hidtidige proces med henblik på at revitalisere og styrke det
fremtidige partnerskab.
Rådet ventes at godkende retningslinjerne for Barcelona VII - Euro-Middelhavs
udenrigsministermødet den 30.-31. maj i Luxembourg med henblik på forberedelse af et
ekstraordinært højniveaumøde, som planlægges holdt den 27.-28. november 2005 for at fejre
Barcelona Processens tiårs jubilæum.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Barcelona Processen og kan acceptere udkast til retningslinjer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte i Rådet til det fremlagte forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0017.png
17
7.
Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte den aktuelle situation i Mellemøsten.
2. Baggrund
Der ventes en drøftelse af status for situationen i Mellemøsten med fokus på såvel
fredsprocessen som situationen i Libanon.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante i forbindelse med dette
dagsordenspunkt.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af den aktuelle situation i regionen, herunder hvordan der kan
sikres yderligere koordination mellem parterne i forbindelse med den israelske
tilbagetrækningsplan fra Gaza. Endvidere pågår fortsat forberedelser til det planlagte valg til
det palæstinensiske lovgivende råd den 17. juli 2005.
Drøftelserne ventes ligeledes at berøre situationen i Libanon, herunder status for
gennemførelsen af FN’s Sikkerhedsrådsresolution 1559. Spørgsmålet om EU-monitorering af
det kommende parlamentsvalg i Libanon kan endvidere ventes rejst.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne til at udnytte det
nuværende momentum med henblik på at komme en holdbar løsning på konflikten nærmere.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats fra EU’s
side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 25.-26. april 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0019.png
19
8.
Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådskonklusioner, der hilser dannelsen af den nye irakiske overgangsregering velkommen og ser frem til
afholdelsen af den internationale konference om Irak i midten af juni 2005, forventes vedtaget.
2. Baggrund
På rådsmødet den 24.-25. april 2005 vedtoges rådskonklusioner, der bød udnævnelsen af Jalal
Talebani og af Ibrahim al Jafari som hhv. præsident og premierminister for den nye irakiske
overgangregering velkommen. Det vil være naturligt, at EU hilser hele den nye irakiske
overgangsregering velkommen. Der forventes tillige indsat en formulering om den
internationale konference om Irak, som det aftaltes at afholde på topmødet mellem EU og
USA den 22. februar. Konferencen forventes afholdt i midten af juni i Bryssel.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante i forbindelse med dette
dagsordenspunkt.
5. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at sende et signal til den nye irakiske overgangsregering
om fortsat støtte og opbakning fra EU og dets medlemslande til den politiske proces og til
genopbygningen i Irak. Afholdelsen af en konference i midten af juni – i samarbejde med
USA og FN - skal ses som et konkret udtryk herfor.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor.
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Efter dansk opfattelse er det naturligt, at EU hilser den nye irakiske overgangsregering
velkommen og ser frem til afholdelsen af den internationale konference.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådskonklusionerne forventes at være ukontroversielle.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 31. januar 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0021.png
21
9.
Sudan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at have en drøftelse af situation i Sudan med fokus på en styrkelse af EU’s støtte til den
Afrikanske Unions indsats i Darfur samt til gennemførelse af fredsaftalen mellem regeringen og det sydlige
Sudan. Der ventes rådskonklusioner.
2. Baggrund
Gennemførelsen af fredsaftalen underskrevet 9. januar 2005 mellem regeringen og
oprørsbevægelsen i det sydlige Sudan er forsinket, men viser fremskridt. FN’s fredsbevarende
mission UNMIS (United Nations Mission in Sudan) på 10.000 personer er under indsættelse
til overvågning af fredsaftalen mellem regeringen og oprørsbevægelsen i Syd. Det danske
bidrag på ca. 45 personer ventes fuldt deployeret i begyndelsen af juni. Sikkerhedssituationen i
Darfur er fortsat spændt, og den humanitære situation alvorlig. Den Afrikanske Unions (AU)
besluttede 28. april 2005 at styrke sin politiske og operationelle indsats i Darfur, herunder at
udvide den fredsbevarende styrke AMIS (African Union Mission in Sudan) til godt 7.700
soldater og politifolk frem mod september 2005 og gennemføre en effektivisering logistisk,
administrativt og ledelsesmæssigt.
EU og EU’s medlemslande har siden juni 2004 ydet omfattende støtte til AU’s indsats,
finansielt med 92 mio. euro over fredsfaciliteten, samt logistisk, planlægningsmæssigt og med
personel. FN’s Sikkerhedsråd har på anmodning fra AU pålagt UNMIS at yde administrativ
og logistisk støtte til AMIS. AU har anmodet NATO om logistisk støtte til udvidelsen af
missionen. En delegation ledet af EU’s høje repræsentant Solana med deltagelse af FN, USA,
NATO og Canada besøgte 1.-4. maj 2005 regionen for at drøfte yderligere international støtte
til AU. AU’s kommissionsformand, Konaré, aflægger besøg i Bruxelles den 17. maj 2005.
Sanktionskomiteen under FN’s sikkerhedsråd, etableret ved resolution 1390 af 29. marts 2005,
har påbegyndt sit arbejde i New York. En fælles EU holdning om EU’s gennemførelse af
sanktionerne er under forberedelse. Den Internationale Straffedomstol (ICC) har påbegyndt
sit arbejde med retsforfølgning af ansvarlige for overgrebene i Darfur, efter Sikkerhedsråds
henvisning af sagen ved resolution 1593 den 31. marts 2005.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
Drøftelse af den aktuelle situation, gennemførelse af fredsprocessen samt yderligere EU støtte
til den Afrikanske Unions indsats ventes at stå centralt.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i rådet, med udgangspunkt i den seneste udvikling, fokusere
på, hvorledes EU aktivt kan deltagelse i bestræbelserne på at stoppe volden i Darfur, herunder
gennem yderligere støtte til den Afrikanske Unions bestræbelser. Samtidig vil regeringen
arbejde for, at EU bidrager til at støtte gennemførelsen af fredsaftalen med det sydlige Sudan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for aktiv støtte til fredsbestræbelserne i Sudan, samt
om formålet med indsatsen, herunder at stoppe volden i Darfur. Der er generelt opbakning til
et tæt samarbejdet med andre internationale organisationer, især FN og AU.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 25. - 26. april 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0023.png
23
10. Opfølgning på tsunamien i Sydøstasien
KOM (2005) 137 og 153
Nyt notat.
1. Resumé
I Rådet ventes en drøftelse af Kommissionens to meddelelser samt en rapport fra Den Høje Repræsentant om
opfølgning på flodbølgekatastrofen. Disse omfatter forslag til styrkelse af EU’s reaktionskapacitet ved
katastrofer i og uden for EU, udbygget samarbejde på det konsulære område samt til genopbygningsindsatsen i
Sydøstasien. Udviklingsministrene forventes at deltage i drøftelsen.
2. Baggrund
GAERC vedtog den 31. januar 2005 en handlingsplan og rådskonklusioner for opfølgning på
flodbølgekatastrofen i Asien. På rådsmødet forventes en drøftelse på baggrund af
Kommissionens to meddelelser og oplæg fra Den Høje Repræsentant, som blev præsenteret
på rådsmødet i april.
Kommissionens ene meddelelse angiver forslag til, hvordan man kan styrke EU’s hurtige
reaktionskapacitet (humanitær bistand og civilbeskyttelse) samt genopbygningsbistand;
forbedre EU’s interne koordination; samt styrke forebyggelse og tidlig varsling. Den anden
meddelelse fokuserer på civilbeskyttelse med forslag til EU’s samarbejde om civilbeskyttelse
inden for fællesskabsordningen. Den Høje Repræsentants rapport fokuserer på brug af
militære kapaciteter i katastrofesituationer, herunder med inddragelse af den netop etablerede
civil-militære celle i forhold til koordination af de forskellige bidrag. Ligeledes indeholder
rapporten muligheder for styrket konsulært samarbejde, hvor der navnlig er sat fokus på en
styrkelse af samarbejdet gennem forskellige kommunikations- og koordinationstiltag.
Endeligt forventes en drøftelse af Kommissionens og medlemslandenes indsats både i relation
til humanitær bistand og genopbygningsbistand.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Begge Kommissionens meddelelser og Den Høje Repræsentants rapport indeholder forslag
til, hvordan man på baggrund af erfaringerne med flodbølgekatastrofen kan styrke EU’s
reaktionskapacitet.
Vedrørende humanitær bistand lægger Kommissionen op til at styrke sin
behovsvurderingskapacitet i tæt samarbejde med egne eksisterende netværk og med henblik
på bedre at kunne supplere behovsvurderingerne i FN-systemet og hos Internationale Røde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0024.png
24
Kors. Dette vil omfatte støtte til OCHA’s implementeringsprocedurer, herunder samarbejde
med og brugen af militært udstyr i forbindelse med humanitære operationer. Endelig har
Kommissionen taget initiativ til et studie, som vil se på mulighederne for etableringen af et
EU humanitært volontør korps bestående af professionelle humanitære aktører, der vil kunne
indsættes i katastrofeområde med kort varsel.
Vedrørende civilbeskyttelse foreslås styrkelse af fællesskabsordningen vedrørende
civilbeskyttelse på såvel kort som langt sigt. Her og nu foreslås bl.a. øget fokus på træning og
øvelser, udvikling af modulbaseret beredskab, samt fællesskabsfinansiering af
transportomkostninger. På længere sigt foreslås bl.a. beredskabsmoduler på standby og
mulighed for på fællesskabsniveau at leje udstyr, som ikke kan fås fra medlemslandene.
Vedrørende rehabilitering og genopbygning understreger Kommissionen behovet for hurtigt
at kunne bidrage ved udarbejdelsen af behovsvurderinger, identifikation af indsatser og
styrkelse af implementeringskapaciteten. Kommissionen forventes i den sammenhæng at
oprette tværgående specialist teams. Derudover lægges der fra Kommissionens side vægt på at
fastholde de enkelte medlemslande på deres tilsagn om støtte. Dette indebærer bl.a. forslag til
oprettelse af et EU indrapporteringssystem for bistand til rehabilitering og genopbygning.
Den Høje Repræsentants rapport om inddragelsen af de militære instrumenter understreger
de militære kapaciteters styrke i form af hurtig mobilisering, specifikt udstyr (specialfly etc.)
samt effektive kommando- og kommunikationsstrukturer. For at udnytte dette til bunds skal
egnede kapaciteter imidlertid udpeges på forhånd i moduler og kunne samarbejde på tværs og
med de øvrige aktører som OCHA, ECHO o.a. Det vurderes at den civil-militære celle vil
kunne spille en nyttig rolle i planlægningen heraf.
I både Kommissionens meddelelser og Den Høje Repræsentants rapport lægges der op til
øget fokus på den interne koordination i EU, dvs. internt i Kommissionen mellem ECHO og
fællesskabsordningen, mellem Kommissionen og Rådssekretariatet, samt med
medlemslandene. Ligeledes anerkendes og understreges FN’s (OCHA’s) overordnede
koordinationsansvar i humanitære krisesituationer, og behovet for at styrke samarbejdet
mellem EU’s forskellige instanser og OCHA.
På borgerserviceområdet indeholder rapporten fra Den Høje Repræsentant en række forslag,
der skal forbedre koordineringen og udvekslingen af information.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en yderligere styrkelse af samarbejdet om civilbeskyttelse, samt at EU’s
reaktionskapacitet ved større kriser i eller uden for EU styrkes. Endvidere finder regeringen
det vigtigt, at der sikres en tæt koordination med FN.
I relation til humanitær bistand og genopbygningsbistand støtter regeringen ligeledes
Kommissionens arbejde med at fastholde medlemslandene på deres afgivne støttetilsagn.
På borgerserviceområdet støtter regeringen fortsat, at der i EU-regi foretages en
erfaringsudveksling, samt at mulighederne for styrket konsulært samarbejde undersøges.
Derudover støtter regeringen generelt en styrkelse af EU’s relationer med Asien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed blandt EU-landene om behovet for styrket koordination på det
konsulære område samt en styrket EU reaktionskapacitet ved kriser i og uden for EU.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering, senest forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 25.-26. april 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0026.png
26
11. EU’s handlingsprogram for bekæmpelse af hiv/aids, malaria og tuberkulose (2007-2011)
KOM (2005) 179 (final).
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at der på rådsmødet vil være en præsentation af EU’s
handlingsprogram for bekæmpelse af hiv/aids, malaria og tuberkulose, og at Rådet vil
vedtage konklusioner vedrørende det fremtidige arbejde med gennemførelsen af
handlingsprogrammet.
2. Baggrund
Rådet vedtog i november 2004 konklusioner om et europæisk handlingsprogram for
bekæmpelse af hiv/aids, malaria og tuberkulose. På baggrund heraf er der udarbejdet et
handlingsprogram, der udstikker rammerne for indsatse på området i perioden 2007-2011.
Det luxembourgske formandskab indgår i en række formandskab startende med det irske, der
har forpligtet sig til at sætte bekæmpelse af hiv/aids særlig højt på udviklingsdagsordenen. På
rådsmødet den 23.-24. maj vil der blive fremlagt forslag til rådskonklusioner vedrørende
handlingsprogrammet.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4, Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Handlingsprogrammet lægger op til en forstærket europæisk indsats for bekæmpelse af de tre
sygdomme. Der tages udgangspunkt i en styrket politisk dialog med partnerlande. Dialogen vil
især lægge vægt på at fremme kvinders rettigheder, herunder seksuel og reproduktiv sundhed
og rettigheder og støtte til børn og unge, herunder de mange børn der bliver forældreløse som
følge af hiv/aids epidemien.
Blandt de særlige fokus-områder for EU’s indsats nævnes støtte til opbygning af national
kapacitet i udviklingslandene bl.a. til at fremstille, indkøbe og godkende medicin med henblik
på at sikre øget tilgængelighed af medicin til overkommelige priser. Der lægges i
handlingsprogrammet op til en integreret og balanceret indsats omfattende støtte til både
forebyggelse og behandling med et klart udgangspunkt i nationale strategier for bekæmpelse
af de tre sygdomme.
Desuden fremhæves, at EU’s indsats skal gennemføres i tæt samarbejde med øvrige partnere i
overensstemmelse med vedtagne principper for koordination og harmonisering af aktiviteter
på landeniveau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
Der er endnu ikke knyttet et budget til handlingsprogrammet, hvilket skyldes forhandlingerne
om de nye Finansielle Perspektiver.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Afhængig af
hvilke elementer, der kommer til at indgå i handlingsplanen, kan der senere vise sig at være
lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Handlingsprogrammets prioriteringer er i overensstemmelse med de danske prioriteringer for
området. Målrettede indsatser ovre for de grupper, der rammes særlig hårdt af epidemien så
som kvinder, unge og børn, er centrale for en effektiv bekæmpelse særligt af hiv/aids.
Øvrige principper i dokumentet vedrørende vigtigheden af at indgå i et tæt partnerskab med
øvrige aktører på området, stærk involvering af mennesker berørt af de tre sygdomme m.v. er
helt på linie med prioriteringerne i Danmarks nye strategi for bekæmpelse af hiv/aids i
udviklingslandene. Fra dansk side lægges der stor vægt på at sikre en så effektiv udnyttelse af
ressourcerne til rådighed for bekæmpelse af de tre sygdomme gennem et solidt nationalt
ejerskab og en stærk koordinering.
Fra dansk side finder man det problematisk, at der ikke er knyttet et budget til
handlingsprogrammet, idet det bl.a. gør det vanskeligt at vurdere, hvorledes de enkelte
indsatser vil blive vægtet i forhold til hinanden.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være stor opbakning til handlingsprogrammets prioriteringer og de
foreslåede aktiviteter. Der foreligger bred enighed om en række af de centrale elementer,
herunder behovet for øget koordinering af indsatsen på landeniveau.
Henvisningen til seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder kan fremkalde modstand fra
enkelte medlemslande. Der er imidlertid tale om anvendelse af sprogbrug, der tidligere er
godkendt. En række lande herunder Danmark, Sverige og Nederlandene er stærke fortalere
for, at sammenhængen mellem bekæmpelse af hiv/aids og fremme af seksuel og reproduktiv
sundhed understreges.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0029.png
29
12. EU’s bidrag til 2005 Topmødet vedr. fremadrettede EU initiativer til opfyldelsen af FN’s
2015 målsætning
KOM (2005) 132, KOM (2005) 133 og KOM (2005) 134.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte et fælles EU’s bidrag til FN 2005 Topmødet i september angående EU’s
fremadrettede indsatser for opfyldelsen af FN’s 2015 målsætning. Bidraget vil omfatte initiativer vedrørende
øget udviklingsfinansiering og bistandseffektivitet, øget sammenhæng mellem EU’s politikker til fordel for
udviklingslandene, og en særlig indsats for Afrika syd for Sahara. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Der vil på FN’s topmøde i New York i september måned bl.a. blive gjort status over
opfyldelsen af FN’s 2015 målsætning. EU forventes at give et samlet bidrag til debatten, der
dels består af en samlet syntese rapport om, hvad alle EU landene allerede har gjort for at
opfylde 2015 målene, og dels består af et fremadrettet indlæg, der beskriver hvordan EU
påtænker at arbejde for opfyldelsen af 2015 målene fremover. EU forventes at præsentere
tilsagn om fremadrettede initiativer inden for følgende tre hovedområder: 1)
Udviklingsfinansiering og bistandseffektivitet, 2) øget sammenhæng mellem EU politikker til
fordel for udviklingslandene på en lang række områder, herunder handel og udvikling, og 3)
fokus på en særlig indsats for Afrika syd for Sahara.
For så vidt angår finansiering af udvikling er FN’s målsætning, at alle OECD lande skal yde
0,7 pct. af deres bruttonationalindkomst (BNI) i officiel udviklingsbistand. På mødet i Rådet i
Barcelona i marts 2002, forud for Monterrey-konferencen om udviklingsfinansiering samme
år, forpligtede EU sig til en samlet bistandsprocent på 0,39 pct. af BNI i 2006 (ingen lande
under 0,33 pct. og samlet 0,39 pct.). Udviklingen i bistandsprocenten er gået over forventning,
og samlet forventes EU at ville nå 0,42 pct. i 2006. Der blev på rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) i november 2004 opnået enighed om at igangsætte en
proces, der kan føre til en beslutning om nye EU bistandsforpligtelser. Det er
Kommissionens og mange medlemslandes forventning, at EU ved at sætte et højere mål for
bistandsprocenten før 2005 Topmødet kan inspirere andre store donorer, som f.eks. USA og
Japan, til at gøre det samme. Finansieringsdagsordenen omhandler også en drøftelse af
innovativ udviklings-finansiering og gældslettelse.
I Barcelona i 2002 forpligtigede EU-landene sig endvidere til at tage konkrete initiativer til at
øge effektiviteten af bistanden, herunder at øge koordination af politikker og harmonisering af
procedurer. Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) endosserede i november
2004 en række konkrete anbefalinger om bedre koordination og harmonisering af den
samlede EU-bistand. Danmark bidrog meget aktivt i forberedelsen af anbefalingerne med
henblik på at sikre, at anbefalingerne var pragmatiske og realistiske og gav mulighed for at
tage udgangspunkt i situationen i det enkelte udviklingsland.
I marts 2005 blev der i Paris afholdt en international konference om bistandseffektivitet.
Konferencen var en opfølgning på en harmoniseringskonference i Rom i 2003. I Paris-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
konferencen deltog 120 delegationer fra bilaterale donorlande, multilaterale organisationer og
en lang række udviklingslande, som alle forpligtede sig til at effektivisere bistandssamarbejdet
på en række konkrete områder fastlagt i konferencens sluterklæring. Der blev endvidere skabt
enighed om 12 indikatorer til måling af den globale indsats. Da der ikke på konferencen
kunne skabes enighed om konkrete 2010-mål for de 12 indikatorer, forpligtede EU sig til egne
målsætninger.
Hvordan EU etablerer en øget sammenhæng mellem EU’s politikker på forskellige områder
så det sikres, at politikkerne ikke har negative konsekvenser for udviklingslandene, har været
debatteret i en årrække. I lyset af, at der stadig er lang vej endnu før målet er nået, har
Kommissionen på opfordring af Rådet lavet en række forslag til hvordan sammenhængen kan
forbedres.
Forslaget om en særlig fokus på Afrika er begrundet i, at landene i Afrika syd for Sahara er
sakket bagud med at opfylde 2015 målene i forhold til landene i andre regioner, og kan få
svært ved at opfylde målene uden en særlig indsats, herunder fra det internationale samfunds
side.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Det overordnede formål er at sikre, at EU bidrager positivt til gennemgangen af FN’s 2015
målsætning i forbindelse med 2005 Topmødet.
Som et skridt på vejen til at nå målet om at yde 0,7 pct. i officiel udviklingsbistand i 2015 har
Kommissionen foreslået etablering af to internt forbundne mål for 2010: Et individuelt
minimumsmål for medlemslandene samt et samlet minimumsmål for EU. Der har været
enighed i EU om, hvorvidt der må tages hensyn til de 10 nye medlemslandes særlige situation,
da de som nye donorer er på et meget lavt udgangsniveau. Derfor er de individuelle mål
forskellige for henholdsvis de 15 ”gamle” EU medlemslande (EU15) og de 10 nye
medlemslande (EU10). Kommissionen har foreslået individuelle mål for 2010 på 0,51 pct. for
EU15 og på 0,17 pct. for EU10 samt et samlet mål for hele EU på 0,56 pct.
Det er EU’s mål at presse på for at andre større donorer (specielt USA og Japan) i forbindelse
med 2005 Topmødet vil være med til at sætte globale målsætninger for de 12 indikatorer for
bistandseffektivitet. Det forventes, at EU medlemslandene vil genbekræfte forpligtelsen til at
gennemføre de konkrete initiativer, der ligger i anbefalingerne fra Rådsmødet i november
2004, herunder udviklingen af et mere effektivt rammeværk for udviklingssamarbejdet på EU-
niveau og en bedre arbejdsdeling på landeniveau baseret på udarbejdelse af fælles
landestrategier. Det forventes også, at EU medlemslandene vil bekræfte deres forpligtigelse til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31
hurtigst muligt at gennemføre sluterklæringen samt de særlige EU-forpligtelser fra Paris-
konferencen.
Vedr. sammenhængen mellem forskellige EU politikker til fordel for udviklingslandene har
Kommissionen foreslået at give særlig opmærksomhed til forbedring af allerede igangværende
initiativer indenfor følgende områder: Handel, miljø, sikkerhed, landbrug, fiskeri, den sociale
dimension af globaliseringen, beskæftigelse, migration, forskning og innovation,
informationssamfundet og transport. Endvidere forventes klimaforandring at blive tilføjet.
I relation til Afrika vil EU give prioritet til udvikling i landene i Afrika syd for Sahara for at
støtte landenes indsats med at nå 2015 målene. Der tegner sig bred tilslutning til at vise, at EU
prioriterer Afrika højt, ved at EU samlet set forpligter sig til at give mindst 50 pct. af
stigningen i EU’s bistandsmidler til Afrika syd for Sahara. Derudover er der forslag om at
styrke samarbejdet med den Afrikanske Union om fredsskabende aktiviteter, at styrke
samarbejdet om forbedret infrastruktur i Afrika, og at styrke handelssamarbejdet og den
regionale integration, bl.a. gennem handelsrelateret bistand og støtte til udvikling af regionale
markeder og hjemmemarkeder. EU vil fremme fattigdomsbekæmpelse gennem øget bistand
til lande, som målrettet arbejder på at gennemføre nationale fattigdomsstrategier. Samtidig vil
EU fortsætte støtten til svage og fejlslagne stater for at hjælpe dem ud af disse problemer.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er i dansk interesse at arbejde for det bedst mulige resultat vedrørende fremskridt mod
opfyldelsen af 0,7 pct. målsætningen. Danmark kan derfor fuldt ud tilslutte sig
Kommissionens forslag.
Regeringen vil fortsat arbejde for at fremme koordination og harmonisering i
bistandssamarbejdet. Regeringen lægger vægt på, at EU nu fokuserer på gennemførelse af
allerede indgåede forpligtelser vedr. bistandseffektivitet, såvel fra Rådskonklusionerne i
november 2004 som fra sluterklæringen og de særlige EU forpligtelser fra Paris-konferencen
samtidig med, at presset opretholdes på de donorer, som ikke ønsker at harmonisere
bistanden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
Regeringen vil arbejde for tilslutning til, at der bliver gjort en særlig indsats for at støtte
landene i Afrika syd for Sahara med at opfylde 2015 målene. Såfremt der er bred opbakning
hertil, vil man fra dansk side kunne tilslutte sig forslaget om, at EU viser, at man prioriterer
indsatsen i Afrika højt, ved at EU medlemslandene samlet set forpligter sig til at give mindst
50 pct. af stigningen i EU’s bistandsmidler til Afrika syd for Sahara. Regeringen vil endvidere
arbejde for, at der bliver udarbejdet en bred og sammenhængende strategi for EU’s forhold til
Afrika omfattende udviklings-, udenrigs-, sikkerheds- og handelspolitik.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Danmark, Sverige, Luxembourg og Holland yder allerede 0,7 pct. af BNI i bistand. Disse
lande er alle meget positivt stemte for Kommissionens forslag, idet de ønsker, at andre lande
vil bidrage mere til opnåelsen af FN’s 2015 målsætning. I gruppen af positive lande findes
også UK, Frankrig, Spanien, Belgien, Irland og Finland, som har besluttet at komme op på 0,7
pct., og som derfor også arbejder for, at andre skal bidrage tilsvarende.
En række lande, herunder de nye medlemslande, er mindre positive overfor forslaget.
For så vidt angår bistandseffektivitet, forventes der blandt medlemslandene at være generel
tilslutning til at prioritere gennemførelse af de harmoniseringsinitiativer, der allerede er
enighed om. Der forventes også generel opbakning til at øge sammenhængen mellem EU's
forskellige politikker til fordel for udviklingslandene, og til forslagene om særlig fokus på
indsatser til Afrika syd for Sahara.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den aktuelle sag har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Men
Folketingets Europaudvalg har i forbindelse med vedtagelsen af de nuværende bistandsmål
modtaget samlenotat forud for rådsmødet (udviklingsministre) den 11.-12. marts 2002.
Opfølgningen på Monterrey-forpligtelserne vedr. bistandseffektivitet har tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. november 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0033.png
33
13. Revision af
udviklingspolitik
Fælleserklæringen
(Rådet
og
Kommissionen)
om
Fællesskabets
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte de overordnede principper for revisionen af rammerne for Fællesskabets
udviklingspolitik (Fælleserklæringen), der blev vedtaget af Kommissionen og Rådet i november 2000.
Drøftelsen forventes at ville tage udgangspunkt i et uformelt arbejdspapir fra Kommissionen om
konsultationsprocessen vedrørende revisionen.
2. Baggrund
I november 2000 blev der vedtaget en fælles generel politisk erklæring fra Rådet og
Kommissionen med rammer for Fællesskabets udviklingspolitik. I Fælleserklæringen lægges
der vægt på en styrket fattigdomsorientering af bistanden og på fremme af tværgående hensyn
som menneskerettigheder og demokratisering, kønsaspektet, børn og miljøhensyn. Der lægges
endvidere øget vægt på lokalt ejerskab, koordination og arbejdsdeling mellem donorerne.
Kommissionen har foreslået en revision af Fælleserklæringen fra 2000 og har i januar i år som
et led i revisionen fordelt et uformelt diskussionsoplæg til høring. Kommissionen forventes på
det kommende rådsmøde at redegøre for konsultationsprocessen og resultaterne af denne.
Der forventes en drøftelse af overordnede principper for revisionen.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Den reviderede Fælleserklæring forventes at ville fastholde mange af de positive elementer fra
2000 Fælleserklæringen, herunder fattigdomsorienteringen, tværgående hensyn, fokus på
lokalt ejerskab og fattigdomsstrategier, koordination, og decentralisering af
bistandsadministrationen til Kommissionens delegationer i modtagerlandene.
Revisionen af Fælleserklæringen vil endvidere give mulighed for at indarbejde nye udviklinger,
der er sket på området siden 2000, herunder bl.a. FN’s 2015 målsætning, handlingsplanerne
fra møderne i Johannesburg (bæredygtig miljø) og Paris (bistandseffektivitet), WTO
forhandlingerne om handel og udvikling (Doha Runden) og et øget fokus på indsatser overfor
HIV/AIDS.
Kommissionen har dertil foreslået, at den reviderede Fælleserklæring skal indeholde nogle
overordnede udviklingspolitiske formuleringer, der kan have gyldighed for hele EU, ikke blot
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
34
for Kommissionen. Kommissionen har peget på ”Den Europæiske Sikkerhedsstrategi” fra
2003 som et eksempel på, hvordan formatet for en europæisk udviklingsstrategi kan være:
Bredt formulerede og accepterede fælles udviklingspolitiske prioriteringer, der ikke er retligt
bindende for medlemsstaterne, men som bidrager til at løfte kvaliteten af EU’s samlede
bistand.
Kommissionen lægger endvidere op til, at den reviderede Fælleserklæring skal have et øget
fokus på sammenhængen mellem udviklingspolitikken og andre EU politikker, der påvirker
udviklingslandene så som bl.a. handels-, sikkerheds-, migrations- og miljøpolitik.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side påpeges det, at Kommissionen skal respektere den delte kompetence på
udviklingsbistanden. Den reviderede Fælleserklæring kan således alene regulere
Fællesskabsbistanden. Når det er sagt, byder man imidlertid fra dansk side en erklæring med
bredt formulerede og accepterede fælles EU udviklingspolitiske prioriteringer velkommen.
Det understreges fra dansk side, at den reviderede Fælleserklæring skal respektere Rådets
beslutninger om udviklingsbistand og relaterede emner.
Fra dansk side finder vi, at Fælleserklæringen fra november 2000 bør være udgangspunktet
for en opdatering af Fællesskabets udviklingspolitik, således at fattigdomsorientering fortsat er
den centrale målsætning, og at de tværgående emner god regeringsførelse, demokrati,
menneskerettigheder, børn, ligestilling og miljø fortsat er gældende.
Danmark støtter indarbejdelse af 2015 målene som en del af den centrale målsætning.
Endvidere prioritering af seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder og indsatser overfor
HIV/AIDS.
Danmark giver tilslutning til en forøget indsats for at styrke sammenhængen mellem EU’s
udviklingspolitikker og andre EU politikker, der kan påvirke udviklingssamarbejdet. Danmark
finder, at den nye Fælleserklæring med fordel ville kunne indeholde en strategi for styrkelse af
den institutionelle kapacitet for sikring af sammenhængen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
35
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for at revidere Fælleserklæringen med henblik på at
indarbejde nye udviklingspolitiske tiltag fra efter 2000, især FN’s 2015 målsætninger,
hvorimod der er forskellige holdninger vedrørende den bredere sammenhæng med andre
politikområder.
Der er generel enighed blandt medlemslandene om, at den reviderede Fælleserklæring skal
tage udgangspunkt i de mange positive elementer fra den eksisterende Fælleserklæring.
Der er skepsis blandt mange medlemslande overfor en Fælleserklæring, der udvider
udviklingspolitikken fra Fællesskabsniveau til EU-niveau.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Men Folketingets
Europaudvalg har i forbindelse med vedtagelsen af den nuværende Fælleserklæring modtaget
samlenotat forud for rådsmøderne (udviklingsministre) den 18. maj og den 10. november
2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0036.png
36
14. Lukning af Ignalina kernekraftværket i Litauen og Bohunice kernekraftværket i Slovakiet
Vedr. Kommissionens forslag til:
Rådets forordning om gennemførelse af protokol nr. 4 til akten vedrørende
vilkårene for Tjekkiets, Estlands, Cyperns, Letlands, Litauens, Ungarns,
Maltas, Polens, Sloveniens og Slovakiets tiltrædelse af Den Europæiske Union,
om Ignalina-kernekraftværket i Litauen ("Ignalina-programmet")
Rådets forordning om gennemførelse af protokol nr. 9 til akten vedrørende
vilkårene for Tjekkiets, Estlands, Cyperns, Letlands, Litauens, Ungarns,
Maltas, Polens, Sloveniens og Slovakiets tiltrædelse af Den Europæiske Union,
om Bohunice V1-kernekraftværket i Slovakiet
KOM(2004) 624 endelig.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til rådsforordninger vedrørende ydelse af EU-støtte til lukning af Ignalina
kernekraftværket i Litauen og Bohunice kernekraftværket i Slovakiet. Man er fra regeringens side overordnet
positiv over for intentionerne og indholdet i Kommissionens forslag. Regeringen er imidlertid af den opfattelse, at
der bør foretages grundige analyser af forslagene, før der eksempelvis fastlægges konkrete udgiftsbeløb.
2. Baggrund
Kommissionen har den 29. september 2004 – som del af sit samlede udspil vedr. EU's
finansielle perspektiver for 2007-13 - fremlagt forslag til rådsforordninger vedrørende ydelse
af EU-støtte til lukning af Ignalina kernekraftværket i Litauen og Bohunice kernekraftværket i
Slovakiet.
I forbindelse med optagelsesforhandlingerne mellem Kommissionen og Litauen samt
Slovakiet blev det aftalt, at de to lande skulle lukke henholdsvis Ignalinaværkets 2 reaktorer og
Bohuniceværkets reaktor 1 og 2 af sikkerhedsmæssige årsager og tidligere end oprindelig
planlagt. Som kompensation herfor blev det aftalt, at Kommissionen i et vist omfang skulle
yde støtte til lukningen af reaktorerne og andre kompenserende foranstaltninger.
3. Hjemmelsgrundlag
Med hensyn til Ignalina udgør protokol nr. 4 til tiltrædelsestraktaten et specifikt retsgrundlag.
For så vidt angår Bohunice udgør Euratom-traktatens artikel 203 det fornødne retsgrundlag.
4. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet skønnes overholdt, idet der er tale om gennemførelsesforanstaltninger i
forhold til en allerede vedtaget retsakt.
5. Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
37
De fremsendte forslag vedrører gennemførelse og udmøntning af disse aftaler i årene 2007-
2013. Kommissionen foreslår, at der afsættes en bevilling på i alt 1052 mio. EUR i denne
periode.
Der er som led i forhandlingerne med Bulgarien udarbejdet et udkast til en protokol om tidlig
lukning af 4 af reaktorerne på Kozloduy-værket. I perioden 2007-2009 forudsætter
Kommissionen, at der ydes en støtte på 210 mio. EUR til finansiering af demontering af disse
4 reaktorer. Eftersom der ikke er planer om at fortsætte finansieringen efter 2009, vurderer
Kommissionen, at vedtagelse af en forordning herom ikke er nødvendig på nuværende
tidspunkt.
6. Udtalelser
Udtalelse fra Europa-Parlamentet foreligger ikke på nuværende tidspunkt, men det forventes,
at der kommer en udtalelse fra Parlamentet i den nærmeste fremtid.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslagene forventes ikke at have retlige/lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelserne i atomgruppen har vist, at de økonomiske rammer har været det eneste
kontroversielle emne.
Forslagene har konsekvenser for EU's budget og dermed det danske EU-bidrag. Danmarks
finansieringsandel af EUs budget udgør p.t. ca. 2 procent
Den samlede foreslåede bevilling til finansiering af demontering af de nævnte reaktorer er
fordelt med:
-
815 mio. Euro til finansiering af demontering af Ignalinaværket
-
237 mio. Euro til finansiering af demontering af de to reaktorer på Bohuniceværket
Det er i begge forslag forudsat, at bevillingerne ”kan revideres i perioden fra den 1. januar
2007 til den 31. december 2013 i takt med gennemførelsen af programmet, således at det
sikres, at programmeringen og tildelingen af ressourcer virkelig baseres på det faktiske
betalingsbehov og absorptionsevnen.”
9. Høring
Der ses ikke behov for høringer i Danmark, da forslagene – ud over statsfinansielle
konsekvenser for Danmarks EU-bidrag - kun har begrænsede konsekvenser for Danmark.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Man er fra regeringens side overordnet positiv over for intentionerne og indholdet i
Kommissionens forslag. Det er regeringens holdning, at der først bør fastlægges konkrete
udgiftsbeløb, når der foreligger et uddybet beslutningsgrundlag - herunder af forslagenes
europæiske merværdi - som en del af en samlet pakke om EU's finansielle perspektiver 2007-
2013. Under alle omstændigheder bør der indføjes en revisionsklausul, der garanterer, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171483_0038.png
38
beløbsrammerne skal bekræftes i forbindelse med beslutningen om EU's samlede finansielle
perspektiver.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Litauen ønsker, at der ikke opstår en konkurrencesituation mellem de forskellige projekter,
fordi finansieringen tildeles efter et ”først til mølle” princip.
Slovakiet er noget kritisk, idet man fra slovakisk side anser den økonomiske ramme for
utilstrækkelig.
Herudover synes der enighed blandt de øvrige EU-lande om de enkelte bestemmelser i
forslagene.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er orienteret ved grundnotat af 10. december 2004.