Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Forsvarsudvalget 2004-05 (2. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
2659+2660 - almindelige anl. Bilag 2, FOU Alm.del Bilag 41, UPN Alm.del Bilag 37, URU Alm.del Bilag 104
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
13. maj 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 20. maj 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 23.-24. maj 2005 – vedlægges Udenrigsministeriets
supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
173337_0002.png
2
3.
MEP-statutten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det luxembourgske formandskab har signaleret, at man vil søge at opnå politisk enighed i
sagen om en statut for medlemmerne af Europa-Parlamentet under luxembourgsk
formandskab. Der er endnu ikke fremlagt et revideret kompromisforslag, men det er
forventningen, at et sådant overvejende vil bygge på de hovedelementer, der indgik i
kompromisforslaget fra januar 2004.
2. Baggrund
Vedtagelsen af en statut, der skal skabe fælles vilkår for medlemmerne af
Europa-Parlamentet for så vidt angår bl.a. løn, pension og beskatning, har i
flere omgange været forhandlet mellem Rådet og Europa-Parlamentet
gennem de sidste ca. 25 år, uden at det har været muligt at opnå enighed om
en aftale. Med Amsterdam-traktaten etableredes et specifikt
hjemmelsgrundlag for en statut i artikel 190, stk. 5, hvilket siden har dannet
grundlag for forhandlingerne.
I fraværet af en statut aflønnes og beskattes europaparlamentarikerne efter
samme vilkår som de nationale parlamentarikere, hvilket indebærer, at der i
Europa-Parlamentet eksisterer ganske betydelige lønforskelle mellem
medlemmer fra forskellige lande. Dette forhold er blevet forstærket
yderligere efter udvidelsen i 2004. Et flertal i Europa-Parlamentet har
desuden betinget sig vedtagelsen af en statut som en forudsætning for
gennemførelse af en reform af rejse- og godtgørelsessystemet med henblik på
at indføre princippet om afregning på grundlag af faktiske udgifter.
I januar 2004 kunne der ikke i Rådet konstateres et flertal for det
kompromisforslag, som var blevet til under de daværende italienske og irske
formandskaber. Det luxembourgske formandskab har tilkendegivet, at man
vil forsøge at opnå politisk enighed om en aftale i sagen under luxembourgsk
formandskab. Der foreligger endnu ikke et kompromisforslag på skrift.
3. Hjemmelsgrundlag
TEF art. 190, stk. 5.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
5. Formål og indhold
Formålet med vedtagelsen af en MEP-statut er at skabe fælles vilkår for
medlemmerne af Europa-Parlamentet for så vidt angår bl.a. løn, pension og
beskatning. Der foreligger endnu ikke et revideret kompromisforslag.
Formandskabet har imidlertid tilkendegivet, at et muligt kompromisforslag
vil bygge på hovedelementerne i kompromisforslaget fra januar 2004, d.v.s.
bl.a. indeholde mulighed for supplerende national beskatning, iværksættelse
af godtgørelsesreformen vedrørende bl.a. rejseafregning (refusion på basis
faktiske udgifter) samt hævelse af pensionsalderen fra 60 til 63 år. Hvad angår
lønniveauet, er det endnu uklart, hvad formandskabet præcist vil foreslå, idet
det bl.a. må ventes at bero på en afvejning af europaparlamentarikernes
samlede løn- og pensionsforhold.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog den 3.- 4. juni 2003 et udkast til MEP-statut.
Hertil knyttede sig nye regler for især rejsegodtgørelser, som Parlamentets
præsidium vedtog den 28. maj 2003, men hvis ikrafttrædelse er gjort betinget
af vedtagelsen af statutten. Et flertal i Europa-Parlamentet besluttede den 17.
december 2003 at vedtage en resolution med et tilbud til Rådet om at
revidere udkastet til statut med henblik på at imødekomme en række
kritikpunkter fra Rådet. Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen siden
januar 2004.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Bekendtgørelse af lov om vederlag og pension m.v. for de danske
medlemmer af Europa-Parlamentet vil som følge af, at finansieringen overgår
fra de enkelte medlemsstater til Europa-parlamentet skulle tilpasses (LBK nr.
255 af 19/03/2004).
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Europa-Parlamentets løn og pensionsforhold har hidtil været afholdt af de
enkelte medlemslandes nationale budgetter, og MEP’erne har fået samme løn
som de enkelte landes nationale parlamentarikere. Med statuttens
ikrafttrædelse overgår finansieringen til EU-budgettet, hvorved der vil være
tale om en årlig besparelse til lønninger på finansloven på 8 – 10 mio. kr.
Hertil kommer, at MEP’erne ikke længere vil oppebære dansk tjenestemands-
pension, men få udbetalt pension fra Europa-Parlamentet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Formandskabet har endnu ikke fremlagt et konkret kompromisforslag, og
regeringen har derfor endnu ikke nogen foreløbig generel holdning hertil.
Det ventes dog, at formandskabet vil fremlægge et forslag, der bygger på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
hovedelementerne i kompromisforslaget fra januar 2004. Regeringen fik den
22. januar 2004 et forhandlingsoplæg i Europaudvalget, hvori en række
forhold for dansk tilslutning til kompromispakken blev fastlagt. Opfyldelsen
af disse forudsætninger vil spille en vigtig rolle i fastlæggelsen af regeringens
holdning til sagen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Øvrige landes holdning kendes endnu ikke, da der ikke er fremlagt et nyt
kompromisforslag. I januar 2004 kunne Tyskland, Østrig, Frankrig og
Sverige ikke tilslutte sig kompromisforslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 26.-27. januar 2004.