Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2659+2660 - almindelige anl. Bilag 6
Offentligt
edlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
ag
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
30. maj 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministeriets redegørelse
for rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23.-24. maj 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
180200_0002.png
2
UD EN RIGSMIN ISTERIET
N ordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
D en 30. maj 2005
REFER A T
Rådsmøde (almindelige anliggen-
der og eksterne forbindelser) den
23.-24. maj 2005.
1. Flerårig finansielle rammer 2007-2013
På et 3�½ time langt konklavemøde søndag aften drøftedes de finansielle perspektiver med
udgangspunkt i formandskabets reviderede forhandlingsboks. Meget få overraskende syns-
punkter fremkom. Der var generel tilslutning til, at der skal arbejdes på at få en aftale i juni.
Danmark understregede kravet om en offensiv og fremtidsorienteret satsning på en for-
dobling af midlerne til forskning, udvikling og uddannelse samt modstanden mod rabat-
ordninger i finansieringen af EU. Desuden understregedes fra dansk side, at strukturfonde-
ne skal omprioriteres til fordel for de mindst velstående lande.
2. Forberedelse af det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005
Rådet havde en første meget kort drøftelse af formandskabets udkast til kommenteret
dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005. Formandskabet oplyste,
at det først efter møde med Del Ponte den 6. juni vil tage stilling til den videre procedure
fsva. Kroatien. Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden blev i øvrigt godkendt
som grundlag for den videre forberedelse. Rådet ventes at drøfte emnet på næste møde den
13.-14. juni 2005.
3. MEP-statutten
Punktet blev taget af dagsordenen.
4. ESDP
Forsvarsministrenes møde i rammen af rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) konkluderede følgende vedrørende Sudan: (1) At EU var parat til at levere et
konkret tilbud om støtte til den Afrikanske Union; (2) At indsatsen i Sudan bibeholdte sit
afrikanske ejerskab; (3) At bistanden skulle være komplementær til bidrag fra andre interna-
tionale organisationer såsom FN og NATO. Der var herudover på mødet en drøftelse af
kapabilitetsudviklingen i EU og EU’s evne til hurtig militær reaktion. Forsvarsministrene
afholdt desuden møde i styrelsesrådet for det Europæiske Forsvarsagentur. Mødet blev på
grund af forsvarsforbeholdet afholdt uden dansk deltagelse.
5. Det vestlige Balkan – Bosnien og Hercegovina
Punktet blev taget af dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
180200_0003.png
3
6. Barcelona-processen – forberedelse af Euro-Middelhavsmøde på udenrigsmini-
sterniveau den 30.-31. maj 2005.
Formandskabet oplyste, at forberedelserne til Luxembourg-mødet den 30.-31. maj var godt
i gang. Der pågik konsultationer med middelhavspartnerne om konklusioner. Flere delega-
tioner udtrykte håb om konsensus-konklusioner, særligt i lyset af det kommende 10-år for
Barcelona-processen. Imidlertid var det afgørende at sikre, at EU’s prioriteter – særligt
menneskerettigheder, demokrati, reformer og civilsamfund – blev afspejlet i konklusioner-
ne.
7. Mellemøsten
På baggrund af en briefing fra formandskabet og EU’s Særlige Mellemøstudsending, Marc
Otte, havde Rådet en drøftelse af den aktuelle situation i Mellemøsten. Fokus for drøftelsen
var på forberedelserne til Israels tilbagetrækning fra Gaza i august 2005 og det planlagte
valg til det palæstinensiske lovgivende råd i juli 2005.
8. Irak
Der blev givet en orientering om forberedelserne til den Internationale Konference den
21.-22 juni, hvor EU er med-vært, om Irak.
9. Sudan
Rådet drøftede situationen i Sudan med fokus på EU's støtte til den Afrikanske Unions
mission i Darfur (AMIS), som er under udvidelse. Der var enighed om, at EU over for den
Afrikanske Union på en donorkonference i Addis Ababa den 26. maj 2005 skulle præsente-
re et EU bidrag inden for det civile, militære og politimæssige område, herunder støtte til
planlægning, logistik, udstyr, strategisk og taktisk lufttransport samt opbygning af flyve-
overvågningskapacitet. Rådet lagde under drøftelserne vægt på at sikre komplementaritet
og transparens gennem konsultationer med andre centrale aktører - særligt FN og NATO,
samt at EU’s bidrag videreudvikles i lyset af behovene præsenteret af AU med henblik på at
sikre et afrikansk leder- og ejerskab.
10. Opfølgning på tsunamien i Sydøstasien
Rådet havde en generel drøftelse af formandskabets rapport. Samtidig noterede Rådet med
tilfredshed, at EU samlet havde leveret 88 pct. af de tilsagn om humanitær bistand, som var
afgivet af Kommissionen og medlemslandene umiddelbart efter katastrofen. Genopbyg-
ningsbistanden var fortsat i planlægningsfasen, og der var som ventet endnu ikke leveret
væsentlig forbrug. De konkrete forslag fra Kommissionen og Rådssekretariatet omhand-
lende bistandsområdet, civilbeskyttelse og det konsulære områder vil blive drøftet i de rele-
vante arbejdsgrupper med henblik på at vedtage rådskonklusioner på et senere rådsmøde i
juni.
11. EU’s handlingsprogram for bekæmpelse af hiv/aids, malaria og tuberkulose
(2007-2011)
Handlingsprogrammet blev vedtaget uden drøftelse.
12. EU’s bidrag til 2005 Topmødet vedr. fremadrettede EU initiativer til opfyldelsen
af FN’s 2015 målsætning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
180200_0004.png
4
Der blev vedtaget rådskonklusioner, der beslutter en individuel forpligtelse for EU15 til at
opnå en bistandsprocent på 0,51 pct. af BNI i 2010. EU10 skal tilstræbe at nå 0,17 pct. i
2010. Dette sammenholdt med, at flere lande allerede yder mere end 0,7 pct., vil samlet
give en EU bistandsprocent på 0,56 pct. i 2010 og en stigning i EU's samlede bistand fra
2010 anslået til at svare til 20 milliarder Euro årligt. Det blev også besluttet, at EU15 indi-
viduelt skal nå op på FN målet på 0,7 pct. i 2015, og at EU10 skal tilstræbe i 2015 at nå
0,33 pct.
Med henblik på at sikre flere ressourcer til udvikling, besluttede Rådet at fortsætte med at
undersøge innovative finansieringsmuligheder. Rådskonklusionerne indeholder også tilsagn
om, at EU vil arbejde for at finde løsninger på udviklingslandenes gældsbyrder, at øge ef-
fektiviteten af bistanden, og at øge sammenhængen mellem udviklingspolitikken og andre
EU politikker til fordel for udviklingslandene.
Endelig blev der opnået enighed om en række initiativer med særligt fokus på Afrika. Her-
under en kollektiv hensigtserklæring om, at 50 pct. af stigningen i bistanden skal gå til Afri-
ka.
13. Revision af Fælleserklæringen (Rådet og Kommissionen) om Fællesskabets ud-
viklingspolitik
Rådet havde en generel drøftelse af principperne for revisionen af Fælleserklæringen fra
2000. Fra drøftelserne kan følgende fremhæves: Den reviderede Fælleserklæring skal indar-
bejde nye udviklinger siden 2000, herunder FN’s 2015 målsætning og resultaterne fra FN’s
topmøder og konferencer. Fælleserklæringen skal fastholde fattigdomsorienteringen, de
tværgående hensyn (menneskerettigheder, demokrati, regeringsførelse, ligestilling, miljø og
børn), samt fokus på partnerskaber med modtagerlandene, og at EU’s bistand ydes til at
hjælpe modtagerlandene med at gennemføre deres egne strategier for fattigdomsbekæmpel-
se. Flere lande understregede, at den nye Fælleserklæring bør lægge vægt på gennemførelse
af allerede trufne beslutninger om bistandseffektivitet og på hvordan generelle målsætnin-
ger for bistanden konkret gennemføres.
Kommissionen foreslog en Fælleserklæring i to dele. En del med generelle målsætninger,
principper og værdier for europæisk udviklingsbistand gældende for alle medlemslande og
Kommissionen. En anden del med specifikke retningslinier for den del af bistanden, der
administreres af Kommissionen – fællesskabsbistanden. De fleste medlemslande gav op-
bakning til en sådan opdeling af Fælleserklæringen, men det blev også understreget, at Fæl-
leserklæringen først og fremmest skal give retningslinier for fællesskabsbistanden.
Kommissionen foreslog også, at den reviderede erklæring godkendes i fællesskab mellem
Rådet, Kommissionen og Europa-Parlamentet. Der var ingen indsigelser mod dette forslag.
Kommissionen forventer at komme med et udkast til Fælleserklæringen senest i juli måned.
Det forventes, at udkastet vil blive drøftet blandt udviklingsministrene på et planlagt råds-
møde i november 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
180200_0005.png
5
14. Lukning af Ignalina kernekraftværket i Litauen og Bohunice kernekraftværket i
Slovakiet
Punktet blev taget af dagsordenen.
15. Fællesholdning og forordning om udvidelsen af våbenembargo i Den Demokra-
tiske Republik Congo samt indførelse af sanktioner mod navngivne personer
Punktet blev taget af dagsordenen.
16. Irans atomprogram
Drøftelserne i Rådet viste enighed om følgende vedrørende Iran: (1) Der er fuld EU-
opbakning og -solidaritet til EU-trioens forhandlinger med Iran. (2) Sagen må forelægges
IAEA’s Styrelsesråd og evt. FN’s Sikkerhedsråd, såfremt Iran genoptager berigningen af
uran. Det blev oplyst, at der den 25. maj ville blive afholdt møde på udenrigsministerniveau
mellem Trioen, Solana og Iran om sagen. Herudover blev der orienteret om de seneste for-
handlinger den 17.- 18. maj 2005 om en handels- og samarbejdsaftale mellem EU og Iran.
17. Uzbekistan
Rådet havde en drøftelse af situationen i Uzbekistan. Det var den almindelige vurdering i
Rådet, at opstanden i Uzbekistan var en følge af befolkningens manglende demokratiske og
økonomiske muligheder. Kommissionen ville på et møde med den uzbekiske udenrigsmi-
nister understrege nødvendigheden af en uafhængig international undersøgelse af begiven-
hederne samt påpege det påtrængende behov for gennemførelsen af økonomiske og politi-
ske reformer.
Rådet vedtog konklusioner, hvori EU bl.a. kraftigt fordømmer voldsanvendelsen og opfor-
drer til uvildig undersøgelse af begivenhederne i det østlige Uzbekistan samt påpeger, at
man agter at anvende instrumenterne i PCA-aftalen med Uzbekistan.
18. Eventuelt
Guinea-Bissau:
Der blev udtrykt bekymring for situationen i Guinea-Bissau op til præsidentvalget i landet
den 19. juni 2005. EU vil fortsat støtte transitionsprocessen i landet.
Burundi:
Nederlandene orienterede om et besøg, som deres særlige udsending for Burundi, ambas-
sadør Racje, havde foretaget i landet primo maj. Nederlandene er engageret i fredsforhand-
lingerne mellem oprørsgruppen FNL og overgangsregeringen i Burundi, og Nederlandene
ønskede, at EU’s erklæring om fredsprocessen i Burundi blev vedtaget som rådskonklusio-
ner med en tillægssætning om, at EU var fast besluttet på at styrke fredsprocessen. For-
mandskabet ønskede ikke at ændre i den vedtagne erklæring, men ville i stedet henvise til
erklæringen i protokollen for mødet.