Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2662 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
dlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
ag
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
20. maj 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 27. maj 2005 – dagsordenspunkt
rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 30.-31. maj 2005 – vedlægges Miljøministeriets
supplerende notat vedrørende dagsordenens punkt 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
176154_0002.png
2
Skov- og Naturstyrelsen
Skovpolitisk kontor
Miljøministeriet
Ledelsessekretariatet, EU-K
19. maj 2005
J.nr.: D 413-0007
piv/clj/SNS; sca/MIM
SUPPLERENDE SAMLENOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Euro-Parlamentet om Rapport om
gennemførelsen af EU's skovbrugsstrategi
Forslag til rådskonklusioner om EU-handlingsplan for bæredygtig skovdrift
Meddelelsen: KOM(2005) 84 endelig
Forslag til rådskonklusioner: DS 242/1/05 REV 1
Resumé
Meddelelsen er Kommissionens svar på Rådets anmodning om en rapport vedrørende
implementering af EU's skovbrugsstrategi fra 1999. Meddelelsen er en kort gennemgang af
skovbrugsstrategiens resultater og de udfordringer det europæiske skovbrug står overfor.
Meddelelsen munder ud i en anbefaling af, at Kommissionen udarbejder en handlingsplan for
bæredygtig skovdrift og at Kommissionen evaluerer de nuværende metoder og værktøjer til
samordning, kommunikation og samarbejde. Det fremgår ikke hvilken status en godkendt
handlingsplan vil have. Forslaget til rådskonklusioner byder meddelelsen velkommen og
tilskynder Kommissionen til at påbegynde udarbejdelsen af en EU-handlingsplan for bæredygtig
skovdrift.
1. Status
Meddelelsen
Kommissionen sendte den 10. marts 2005 ovennævnte meddelelse til Rådet og Europa-
Parlamentet.
Der er den 1. marts 2005 fremsendt et supplerende samlenotat om meddelelsen til Folketingets
Europaudvalg.
Meddelelsen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 4. marts 2005 til orientering forud for
rådsmøde (landbrug og fiskeri).
Den 12. april 2005 er der oversendt et grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Miljø og Planlægningsudvalg.
Forslag til rådskonklusioner
EU formandsskabet har udarbejdet forslag til rådskonklusioner, som er sat på dagsordenen for
rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 30. maj 2005 til vedtagelse.
2. Formål og indhold
Meddelelsen
Meddelelsen er et svar på Rådets anmodning om en rapport vedrørende implementering af EU’s
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
skovbrugsstrategi fra 1999, jf. rådskonklusioner om skovbrugsstrategien (dokument 1999/C 56/01).
I meddelelsen beskrives: EU’s skovsektor, de resultater der er opnået indenfor rammerne af
strategien i perioden 1999 – 2004, den internationale skovpolitiske debat, indsatsen for at sikre en
bæredygtig drift af EU’s skove samt indsatsen for koordinering og samarbejde i Kommissionen og
mellem Kommissionen og medlemslandene.
Kommissionen vurderer på baggrund af skovbrugsstrategiens resultater, at de grundlæggende
principper om bæredygtig skovforvaltning og skovenes multifunktionelle rolle, som blev opstillet i
EU's skovbrugsstrategi i 1998, fortsat er gældende og at de nationale skovprogrammer er en
passende ramme for gennemførelsen af disse principper.
Kommissionen vurderer, at den politiske kontekst er ændret siden 1998 med udvidelsen af EU med
10 nye medlemslande og med indførslen af en række nye og bedre midler til beskyttelse og
bæredygtig forvaltning af skovene.
Kommissionen vurderer desuden, at skovene og skovbruget kan bidrage til Lissabon-målene om
bæredygtig økonomisk vækst og konkurrenceevne samt Gøteborg-målene om bevaring af
naturressourcerne. Og såfremt skovene og skovbruget fortsat skal spille en fremtrædende rolle i
denne sammenhæng så kræver det, at skovbrugsstrategien og dens gennemførelse tager højde for
den nye politiske kontekst.
Konkret nævner Kommissionen bl.a. at skovbruget på den ene side skal fungere i et globalt marked
og at der på den anden side stilles krav fra samfundet om mange forskelligartede ydelser, som i
nogle tilfælde nedsætter skovbrugets rentabilitet.
Kommissionen vurderer, at det er nødvendigt at styrke dels sammenhængen mellem de forskellige
EU-politikker, som påvirker skovbruget, dels koordinationen mellem Kommissionens og
medlemsstaternes aktiviteter.
Kommissionen vurderer desuden, at det er vigtigt at sikre en god forvaltningspraksis, herunder at
de mange berørte interessenter inddrages i og deltager i udformning og gennemførelsen af politiske
tiltag.
Samlet konkluderer Kommissionen, at der i fremtiden vil være brug for en mere sammenhængende
og proaktiv tilgang til forvaltningen af EU's skovressourcer. Og at denne tilgang bør tage
udgangspunkt i en fælles vision for EU's skovsektor og de udfordringer skovene står overfor globalt
samt på EU og nationalt plan i en fælles forståelse af, hvad skovene og skovbruget kan bidrage med
til det moderne samfund.
På baggrund af vurderingen af gennemførelsen af EU's skovbrugsstrategi foreslår Kommissionen
Rådet, at:
1. Kommissionen udarbejder en EU handlingsplan for bæredygtig skovforvaltning, der kan tjene
som en sammenhængende ramme for gennemførelsen af skovrelaterede foranstaltninger.
Kommissionen vurderer, at planen især bør omfatte følgende elementer og områder:
Skovbrugets konkurrencevne; værdisætning af sociale og miljømæssige varer og tjenester;
miljøspørgsmål (klimaændringer, skovbrande, vand og bevaring af biodiversitet); anvendelse af
træ som energikilde; information om træ og dets anvendelsesmuligheder; horisontale aktiviteter
(forskning, uddannelse, skovstatistikker, overvågning); samordning, kommunikation og
samarbejde ligesom de internationale aspekter af disse spørgsmål også bør tages op.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
176154_0004.png
4
2. Kommissionen revurderer fællesskabets muligheder for at fremme koordination,
kommunikation og samarbejde mellem de sektorer, som har betydning for skovbruget.
Herunder vil Kommissionen vurdere dels beslutningen fra 1989 om at etablere den stående
skovbrugskomité, dels komitéens rolle i implementeringen af den foreslåede handlingsplan.
Kommissionen foreslår, at handlingsplanen fremlægges i 2006.
Forslag til rådskonklusioner
Kommissionens forslag om udarbejdelsen af en EU handlingsplan hilses velkommen og det
understreges, at formålet er at skabe en sammenhængende ramme for implementeringen af
skov-relaterede tiltag på fællesskabs- og medlemsstatsniveau. Handlingsplanen skal desuden
virke som et instrument til koordination mellem forskellige fællesskabshandlinger og mellem
fællesskabsinitiativer og medlemsstaternes skovpolitik.
Kommissionen inviteres til at udarbejde et forslag til en handlingsplan i tæt samarbejde med
medlemsstaterne og i dialog med interessegrupper og at resultatet præsenteres for rådet i
[midten af] 2006. Kommissionen inviteres samtidig til at opdatere skovbrugsstrategien.
Det understreges, at handlingsplanen skal være afbalanceret og imødekomme både den
økonomiske, biologiske og sociale dimension af bæredygtig skovdrift. Og det anbefales at
handlingsplanen skal bidrage med sammenhængende tiltag i overensstemmelse med
Lissabon og Gøteborg strategierne, baseret på klare mål, som skal bidrage til opfyldelse af
andre fællesskabspolitikker samt opfyldelse af internationale skov-relaterede forpligtigelser.
3. Nærhedsprincippet
Meddelelsen og forslaget har ikke betydning i forhold til nærhedsprincippet, da der ikke er
tale om forslag til en retsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Meddelelsen og forslaget har ikke i sig selv administrative, økonomiske eller
kommunaløkonomiske konsekvenser for Danmark, ligesom konklusionerne ikke har
indvirkning på beskyttelsesniveauet.
5. Høring
Meddelelsen
Meddelelsen er udsendt i almindelig høring den 15. marts 2005 til medlemmerne af Skovrådet og
medlemmerne af kontaktgruppen for international skovpolitik. Der er modtaget høringssvar fra
WWF-Danmark, Dansk Skovforening og Dansk Træforening. Kommentarerne kan opdeles som
følger:
Alle tre parter støtter, at der udarbejdes en samlet handlingsplan for bæredygtig skovforvaltning.
Både
Dansk Skovforening
og
Dansk Træforening
nævner desuden vigtigheden af samordning for at
skabe bedre helhed i forvaltningen og at der sikres et stabilt økonomisk grundlag for skovdriften
herunder gennem identifikation, værdisætning og betaling for de ydelser skovbruget leverer. Begge
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
176154_0005.png
5
foreninger fremhæver vigtigheden af kommissionens forslag om at handlingsplanen også indeholder
initiativer til oplysning af forbrugerne om træ som en fornybar og miljøvenlig ressource.
Dansk Skovforening
finder det endvidere vigtigt, at der skabes gunstige vilkår for træ- og
papirindustrien, så den kan styrke sin konkurrenceevne og fremme anvendelsen af træ, og foreslår
konkret, at offentlige-private partnerskaber for området sociale og miljømæssige varer og tjenester
indgår under de socio-økonomiske spørgsmål i handlingsplanen.
Dansk Træforening
fremhæver, at foreningen støtter EU's FLEGT handlingsplan og overordnet
finder det rigtigt, at kommissionen i spørgsmålet om certificering forholder sig neutral til de
forskellige ordninger. Foreningen påpeger i den sammenhæng også, at den dog finder, at EU bør
sikre en overordnet harmonisering af de nationale indkøbspolitikker for at undgå barrierer for
producentlandene (i form af forskellige, ikke-harmoniserede dokumentationskrav indenfor det
europæiske marked).
WWF
finder det uacceptabelt, at den planlagte handlingsplan ”tilsyneladende slet ikke skal handle
om bekæmpelse af ulovlig tømmerhugst inden for EU's egne grænser”. WWF henviser bl.a. til det
arbejde EU gør med at bekæmpe ulovligt tømmer uden for EU (FLEGT-handlingsplanen) og
anfører, at der også er problemer med ulovlig tømmerhugst inden for EU's egne grænser.
Rammenotat om meddelelsen har været i høring i EU-Specialudvalget vedr. miljøspørgsmål i maj
2005, hvor der er kommet følgende høringssvar:
Dansk Industri har ikke bemærkninger til rammenotatet.
Dansk Skovforening henviser til sit tidligere høringssvar, hvoraf det fremgår at foreningen bakker
op omkring en handlingsplan for bæredygtig skovdrift. Dansk Skovforening påpeger at
rammenotatet i flæng bruger begreberne ”bæredygtig skovforvaltning” og ”bæredygtig skovdrift”.
Foreningen foretrækker at det sidstnævnte begreb anvendes i handlingsplanen, idet ”bæredygtig
skovdrift” dækker bredere – i overensstemmelse med handlingsplanens forventede indhold.
Skovforeningen bakker op om at ulovlig tømmerhugst skal bekæmpes både indenfor og udenfor
EU’s grænser, men foreningen finder at de enkelte lande har et nationalt ansvar, og indsatsen imod
ulovlig tømmerhugst skal ikke udelukkende være et EU anliggende.
Fagligt Fælles Forbund finder, at Kommissionen bør inddrage skovarbejdernes
interesseorganisationer i udarbejdelsen af en EU-handlingsplan for bæredygtig skovdrift, idet
handlingsplanens sociale aspekter bør omfatte skovarbejdernes arbejdsmiljøforhold og
beskæftigelse. Fagligt Fælles Forbund støtter således den foreslåede danske indstilling om åbenhed i
processen for udarbejdelse af handlingsplanen. Fagligt Fælles Forbund finder desuden indsatsen
imod ulovlig tømmerhugst i EU-landene bør indgå i handlingsplanen. Endelig bør handlingsplanen
indbære en indsats for at alle skove i EU bliver FSC og PEFC certificeret i løbet af en 10 års
periode.
Forbrugerrådet oplyser at man af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at vurdere
forslaget og kan således hverken tages til indtægt for at støtte forslaget eller det modsatte.
Rammenotat om meddelelsen og forslag til rådskonklusioner har været i høring i EU-
Specialudvalget vedr. miljøspørgsmål med høringsfrist 19. maj 2005, hvor der er kommet følgende
høringssvar:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
176154_0006.png
6
Forbrugerrådet oplyser på ny, at man af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at vurdere
forslaget og kan således hverken tages til indtægt for at støtte forslaget eller det modsatte.
Fagligt Fælles Forbund støtter den foreslåede indstilling og oplyser at man fastholder de tidligere
fremsendte bemærkninger.
6. Forhandlingssituationen
Kommissionen gav en foreløbig orientering om meddelelsen på rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 14. marts 2005.
Meddelelsen og forslaget til rådskonklusioner er blevet drøftet i Rådets arbejdsgruppe for skove,
hvor samtlige lande støttede forslaget om at der udarbejdes en handlingsplan for bæredygtig
skovdrift og at der sker en revurdering af EU-værktøjer og metoder til at fremme samordning,
kommunikation og samarbejde også med andre sektorer. Der var bred enighed om at arbejdet bør
begynde snarest muligt.
Der var delte meninger om behovet for en egentlig revurdering af EU's eksisterende
skovbrugsstrategi. Invitationen til at Kommissionen ”opdaterer” strategien var en
kompromisløsning, der vandt bred tilslutning.
Drøftelser om behovet for nøjere anvisninger af, hvad handlingsplanen skal fokuserer på,
mundede ud i den kompromisløsning, at det skal være en ”skovhandlingsplan” - uden
nærmere afgrænsning.
Eneste udestående spørgsmål syntes at være, hvornår handlingsplanen skal foreligge.
Enkelte lande fandt, at Kommissionen skal præsentere handlingsplanen i midten af 2006,
mens andre lande fandt, at 2006 er tilstrækkelig præcisering. Sidstnævnte gruppe af lande
støttede derfor Kommissionens eget forslag (at handlingsplanen skal præsenteres i 2006),
bl.a. under henvisning til, at handlingsplanen ønskes udarbejdet i tæt samarbejde med
medlemsstaterne og i samråd med interessegrupper.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Meddelelsen
Danmark hilser overordnet Kommissionens meddelelse velkommen og kan støtte både forslaget
om at kommissionen udvikler en EU handlingsplan for bæredygtig skovforvaltning og forslaget om
at kommissionen revurderer de nuværende EU-værktøjer og –metoder til at fremme samordning,
kommunikation og samarbejde mellem de forskellige sektorpolitikker, der har indflydelse på
skovbruget.
Mht. handlingsplanens indhold kan Danmark støtte, at denne inkluderer de af Kommissionen
foreslåede elementer, dvs.
socio-økonomiske spørgsmål, som skovbrugets produktion af ydelser i sammenhæng med
skovbrugets rentabilitet,
miljøspørgsmål som klimaændringer, skovbrande, vand og bevaring af biodiversitet,
anvendelsen af træ som energikilde, information om træ og dets anvendelsesmuligheder,
horisontale aktiviteter som forskning, uddannelse, skovstatistikker og overvågning ligesom
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
samordning, kommunikation og samarbejde
de internationale aspekter af alle disse spørgsmål.
Danmark finder desuden, at handlingsplanen bør udarbejdes i en åben proces, der involverer både
medlemsstaterne og andre relevante parter, og at der bør udvises åbenhed overfor muligheden af at
inddrage yderligere elementer i handlingsplanen. En mulighed kan i den sammenhæng være, at
handlingsplanen også reflekterer over, hvordan EU inden for egne grænser kan bidrage konstruktivt
til den internationale kamp mod ulovlig tømmerhugst.
Da handlingsplanen foreslås præsenteret i 2006 bør det indledende arbejde iværksættes allerede i
2005 efter vedtagelse af korte rådskonklusioner.
I Danmark arbejder vi med alle de elementer som Kommissionen foreslår bør indgå i
handlingsplanen og mange af dem er påvirket af EU-politikker og foranstaltninger og det vil være
en fordel, at der med handlingsplanen skabes en ramme for derigennem at fremme, at der sker en
helhedsorienteret behandling af skovbruget når forskellige interesser skal fremmes.
Forslaget om revurdering af EU-værktøjer og metoder til at fremme samordning, kommunikation
og samarbejde også med andre sektorer (uden for den egentlige skovbrugssektor) er afgørende og
meget væsentligt netop for skovsektoren, som i høj grad er påvirket af udviklingen i andre sektorer
(landbrug, miljø, handel, industri mv.). Og netop i EU-sammenhæng, hvor der er ikke er nogen
selvstændig fællesskabspolitik for skovsektoren, er det væsentligt at de øvrige sektorers interaktion
med og indflydelse på skovsektoren bliver godt belyst og vurderet; både mhp. vurdering af
virkningen af eksisterende ordninger og mhp. vurdering af virkningen af nye initiativer.
Forslaget er også en naturlig opfølgning på den Pan-europæiske ministerkonference om skove i
Wien 2003 (konferencen indeholdt en resolution der fremhævede behovet for styrkelse af
tværsektorielt samarbejde som middel til fremme af bæredygtig skovdrift –resolutionen blev støttet
af samtlige deltagende lande, herunder Danmark).
Kommissionen ønsker generelt at nedbringe antallet af stående komitéer og der vil muligvis være et
ønske fra Kommissionen om at nedlægge den stående skovbrugskomité. Danmark finder det i den
forbindelse væsentligt, at der også fremover er et forum for udveksling af erfaringer mellem
Kommissionen og medlemslandene og medlemslandene imellem.
Forslaget om en handlingsplan for bæredygtig skovforvaltning skal ses på baggrund af EU's
skovbrugsstrategi fra 1999 og de resultater den har afstedkommet. Danmark synes fortsat at
skovbrugsstrategien er god og vi støtter, at der ikke åbnes for forhandlinger om en ny
skovbrugsstrategi. Den eksisterende anses for at være tilpas rummelig og relevant til at kunne give et
godt grundlag for en handlingsplan. Væsentlige udviklinger af relevans for skovsektoren siden 1999
kan alternativt reflekteres i rådskonklusioner forud for udarbejdelse af handlingsplanen.
At strategien har haft en begrænset effekt for skovbruget skyldes primært, at der har manglet en
implementeringsmekanisme for strategien som nu kan komme med handlingsplanen.
Det må forventes, at tilvejebringelsen af en handlingsplan for bæredygtig skovdrift vil blive ledsaget
af forslag til en specifik ressourceallokering til fremme af handlingsplanens gennemførelse (inden
for den eksisterende overordnede budgetramme). Danmarks holdning til finansieringsspørgsmålet
vil blive fastlagt, når der ligger et mere konkret forslag herom.
Helt overordnet finder Danmark, at forslaget om en EU handlingsplan for bæredygtig skovdrift er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
176154_0008.png
8
et godt forslag, men først når vi ser et konkret forslag til en handlingsplan i 2006, kan vi tage stilling
til om indholdet er tilfredsstillende i forhold til danske interesser.
Forslag til rådskonklusioner
Overordnet finder Danmark at de danske synspunkter er tilfredsstillende tilgodeset i det
foreliggende forslag til rådskonklusioner.
Vedr. bekæmpelse af ulovligt træ indenfor EU’s grænser er det noteret, at meddelelsen ikke
udelukker at yderligere emner tages op og at forslaget til rådskonklusioner heller ikke afskærer
Kommissionen fra denne mulighed i dialog med medlemsstaterne og andre relevante parter. Når
der ikke er nævnt specifikke emner i forslaget er det netop for ikke utilsigtet at udelukke andre
emner.
Danmark kan således støtte forslaget til rådskonklusioner med præference for at tidsfristen for
fremlæggelsen af handlingsplanen bliver 2006. Danmark vil dog ikke modsætte sig en stramning til
”midten af” 2006.