Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2663 - beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
19. maj 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 27. maj 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (beskæftigelse og sociale forhold) den 2. juni 2005 -
vedlægges Socialministeriets, Beskæftigelsesministeriets og Integrationsministeriets notat
om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Samlenotat
13. maj 2005
J.nr. 7113-0007
Socialministeriet
(Ligestillingsafdelingen)
Beskæftigelsesministeriet
Integrationsministeriet
Rådsmøde for ministre for beskæftigelse og sociale forhold den 2. juni 2005
Dagsordenen for rådsmødet forventes at se således ud:
1.
De integrerede retningslinier:
Forslag til rådsafgørelse om retningslinier for medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker (2005-2008).
- Generel indstilling.
side 2
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om partsaftalen om
mobile arbejdstagere inden for jernbanesektoren.
- Politisk enighed.
side 13
Forslag til ændring af rådsforordning 2062/94 om Bilbao-agenturet
.
- Politisk enighed.
side 18
Forslag til ændring af rådsforordning 1365/75 om Dublin-instituttet
.
- Politisk enighed.
side 21
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2003/88/EF om visse aspekter af organiseringen af arbejdstiden.
- Offentlig debat.
side 24
Kommissionens grønbog om økonomisk migration.
- Drøftelse.
side 30
2.
3.
4.
5.
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
7.
8.
Forslag til beslutning om at etablere et Europæisk Ligestillingsinstitut.
- Generel indstilling.
side 33
Årlig opfølgning på Beijing-platformen.
-
Rådskonklusioner.
side 36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
1.
De integrerede retningslinier:
Forslag til rådsafgørelse om retningslinier for medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker (2005-2008).
KOM(2005)141
- Generel indstilling.
Opdateret udgave af tidligere fremsendt grundnotat af 26. april 2005. Opdateringerne
fremhævet med kursiv.
Resumé
Kommissionen har den 12. april 2005 offentliggjort en meddelelse vedrørende de
integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, herunder en henstilling om de
overordnede økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG) (jf. traktatens artikel 99), og et
forslag til en rådsbeslutning om retningslinjerne for medlemslandenes
beskæftigelsespolitikker (jf. traktatens artikel 128), der efter behandling i de relevante
rådsformationer ventes godkendt på Det Europæiske Råd og vedtaget af hhv. Rådet
(økonomi- og finansministre) og Rådet (beskæftigelses- og socialministre). Det nye
koncept med tre-årige integrerede retningslinjer er en gennemførelse af DER’s
beslutning den 22.-23. marts 2005 om midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien,
herunder om bedre styring af
strategien.
Baggrund
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 22.-23.
marts 2005 fastslår i relation til midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien, at Rådet på
baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal vedtage ”et sæt integrerede
retningslinjer bestående af to elementer: de overordnede økonomisk-politiske
retningslinier (BEPG) og retningslinierne for beskæftigelsen. Da BEPG er det generelle
instrument for samordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele
viften af makro- og mikroøkonomiske politikker og beskæftigelsespolitikkerne, for så
vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiske politikker; BEPG skal sikre den
generelle økonomiske sammenhæng mellem strategiens tre dimensioner.”
Som led i at sikre, at de tiltag, som EU og medlemslandene vedtager, bedre bidrager til at
fremme vækst og beskæftigelsen i Europa, besluttede stats- og regeringscheferne på
forårstopmødet den 22.-23. marts 2005 at forbedre styringen af Lissabon-strategien.
Hensigten var at gøre det lettere at prioritere samtidigt med, at den overordnede balance
og synergi mellem strategiens 3 dimensioner blev respekteret, og processen blev
rationaliseret. På baggrund af konklusionerne fra forårstopmødet har Kommissionen
således i nærværende meddelelse (KOM(2005)141) af 12. april 2005 fremlagt forslag til
integrerede retningslinier for fremme af vækst og beskæftigelse i EU. På grundlag af
disse retningslinier skal medlemslandene fastlægge nationale reformprogrammer, og
Kommissionen skal fremlægge et program for Fællesskabets foranstaltninger, som skal
fremme væksten og beskæftigelsen. De integrerede retningslinier inkorporerer dels de
overordnede økonomisk-politiske retningslinier, dels retningslinierne for beskæftigelsen i
et samlet dokument for derved at præsentere en mere klar vision for, hvordan de
udfordringer, som EU står overfor, kan håndteres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0005.png
5
De integrerede retningslinier udgør således grundlaget for den nye tre-årige Lissabon-
cyklus, som derved dækker perioden 2005-08.
De integrerede retningslinier forventes behandlet af alle relevante dele af Rådet, samt drøftet
på møder i Rådet (konkurrenceevneministre) den 10. maj og 6. juni, Rådet (uddannelse og
ungdom) den 24. maj, Rådet (beskæftigelses- og socialministre) den 2.-3. juni, og (økonomi-
og finansministre) den 7. juni, forud for godkendelse af Det Europæiske Råd den 16.-17.
juni 2005, som forberedes af Rådet (generelle anliggender) den 23. maj og den 13. juni.
Efterfølgende vedtages de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer af Rådet
(økonomi- og finansministre), mens beskæftigelsesretningslinierne vedtages af Rådet
(beskæftigelses- og socialministre).
Hjemmelsgrundlag
De integrerede retningslinier vil blive vedtaget i henhold til de foreskrevne procedurer i
Traktatens artikel 99 og 128.
Indhold
Kommissionen har den 12. april 2005 offentliggjort en meddelelse vedrørende de
integrerede retningslinier for vækst og job 2005-2008, herunder en henstilling om de
overordnede økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG), jf. traktatens artikel 99, og et
forslag til en rådsbeslutning om retningslinjerne for medlemslandenes
beskæftigelsespolitikker, jf. traktatens artikel 128. Kommissionens oplæg til integrerede
retningslinier består af dels de overordnede økonomisk-politiske retningslinier i form af
makroøkonomiske retningslinier og mikroøkonomiske retningslinier og dels
beskæftigelsesretningslinierne, jf. oversigt.
Oversigt: De integrerede retningslinier for vækst og job (2005-2008)
Makroøkonomiske retningslinier
1
2
3
4
5
6
At sikre økonomisk stabilitet
At sikre økonomisk holdbarhed
At fremme efficient allokering af ressourcer
At fremme større sammenhæng mellem makroøkonomisk politik og
strukturpolitik
At sikre at lønudvikling bidrager til makroøkonomisk stabilitet og vækst
At bidrage til en dynamisk og velfungerende ØMU
Mikroøkonomiske retningslinier
7 At udvide og uddybe det indre marked
8 At sikre åbne og kompetitive markeder
9 At skabe et mere attraktivt erhvervsmiljø
10 At fremme iværksætterkulturen og at skabe et miljø fremmende for små
og mellemstore virksomheder
11 At udvide og forbedre europæisk infrastruktur og færdiggøre aftalte
prioriterede grænseoverskridende projekter
12 At øge og forbedre investeringer i F&U
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0006.png
6
13 At fremme innovation og anvendelse af informations- og
kommunikationsteknologi (ICT)
14 At fremme en bæredygtig anvendelse af ressourcer og styrke synergierne
mellem miljøbeskyttelse og vækst
15 At bidrage til en stærk industriel base
Beskæftigelsesretningslinier
16 At gennemføre beskæftigelsespolitikker rettet mod opnåelse af fuld
beskæftigelse, forbedring af kvalitet og produktivitet i arbejdet, og
styrkelse af social og territorial samhørighed
17 At fremme en livslang tilgang til arbejde
18 At sikre rummelige arbejdsmarkeder for jobsøgende og udsatte grupper
19 At forbedre matching af behov på arbejdsmarkedet
20 At forbedre fleksibilitet kombineret med sikkerhed i beskæftigelsen og
reducere segmentering på arbejdsmarkedet
21 At sikre en beskæftigelsesfremmende udvikling i løn og andre
arbejdskraftomkostninger
22 At udvide og forbedre investeringer i humankapital
23 At tilpasse uddannelses- og efteruddannelsessystemer som reaktion på
nye kompetencekrav
De overordnede økonomisk-politiske retningslinier
Kommissionens meddelelse, del 1, om de overordnede økonomisk-politiske retningslinier,
indeholder følgende oplæg til retningslinier med anbefalinger:
Makroøkonomiske politikker for vækst og job
Retningslinie 1: At sikre økonomisk stabilitet
EU-landene bør leve op til deres mellemfristede budgetmålsætninger, og – i det omfang
denne målsætning endnu ikke er opfyldt – gennemføre de nødvendige tiltag i
overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten, og landene bør samtidig undgå
procyklisk finanspolitik. Lande med uholdbare underskud på betalingsbalancen bør
korrigere dem gennem strukturreformer og finanspolitik.
Retningslinie 2: At sikre økonomisk holdbarhed
EU-landene bør – i lyset af de skønnede omkostninger knyttet til de aldrende
befolkninger – styrke de offentlige finanser gennem gældsreduktion og reformer af
pensions- og sundhedssystemer, der sikrer at de er finansielt holdbare og opfylder deres
sociale mål, samt højere beskæftigelse og arbejdsudbud.
Retningslinie 3: At fremme efficient allokering af ressourcer
EU-landene bør – under overholdelse af retningslinierne om økonomisk stabilitet og
holdbarhed – sikre en sammensætning af de offentlige udgifter, der fremmer vækst,
herunder F&U og uddannelse, tilpasse skattestrukturer for at styrke vækstpotentialet, og
sikre mekanismer til vurdering af forholdet mellem offentlige udgifter og opnåelsen af
politiske mål, og sikre den overordnede sammenhæng mellem forskellige reformer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0007.png
7
Retningslinie 4: At fremme større sammenhæng mellem makroøkonomisk politik og
strukturpolitik
EU-landene bør gennemføre reformer, der understøtter en sund makroøkonomisk
ramme gennem øget fleksibilitet, mobilitet og tilpasningsevne som reaktion på
globaliseringen, teknologiske fremskridt og ændringer i konjunkturforhold.
Retningslinie 5: At sikre at lønudviklingen bidrager til makroøkonomisk stabilitet og
vækst
EU-landene bør fremme en løndannelse og udvikling i arbejdskraftomkostninger, der er
konsistent med prisstabilitet og udviklingen i arbejdsproduktivitet på mellemlang sigt, idet
der bør tages højde for forskelle i kvalifikationer og lokale arbejdsmarkedsforhold.
Retningslinie 6: At bidrage til en dynamisk og velfungerende ØMU
Eurolandene bør være særligt fokuserede på finanspolitisk disciplin, og de eurolande, der
endnu ikke opfylder deres mellemfristede budgetmålsætning bør tilstræbe en årlig
forbedring af deres konjunkturrensede budgetsaldo på som udgangspunkt 0,5 pct. af BNP,
og en større forbedring i gode tider. Eurolandene bør også gå videre med strukturreformer,
der forbedrer euroområdets konkurrenceevne og tilpasningsevne i forhold til asymmetriske
choks. Eurolandene bør endvidere sikre, at euroområdets indflydelse i det globale
økonomiske system er i overensstemmelse med dets økonomiske vægt.
Mikroøkonomiske reformer rettet mod styrkelse af Europas vækstpotentiale
Retningslinie 7: At udvide og uddybe det indre marked
EU-landene bør fremskynde gennemførelse af direktiver vedrørende det indre marked,
prioritere en bedre gennemførelse af lovgivning vedrørende det indre marked, fremme
den finansielle integration, fjerne skattemæssige hindringer for grænseoverskridende
aktiviteter og anvende EU’s regler for offentlige indkøb effektivt.
Retningslinie 8: At sikre åbne og konkurrencedygtige markeder
EU-landene bør prioritere fjernelsen af lovgivningsmæssige barrierer og andre barrierer, der
hæmmer konkurrencen i nøglesektorer, en mere effektiv håndhævelse af konkurrencepolitik,
myndighedernes gennemgang af markedsforhold for at identificere og fjerne hindringer for
konkurrence og markedsadgang, reduktionen i statsstøtte, der forvrider konkurrencen, og
omprioritering af støtte til fordel for horisontale mål såsom forskning og innovation. EU-
landene bør også fuldt ud implementere de aftalte tiltag for at åbne netværksindustrier for
konkurrence for at sikre effektiv konkurrence på europæiske integrerede markeder, samtidig
med, at der sikres tilfredsstillende udbud af services af høj kvalitet af generel økonomisk
interesse.
Retningslinie 9: At skabe et mere attraktivt erhvervsmiljø
EU-landene bør sikre øget kvalitet i lovgivningen gennem systematisk og grundig vurdering
af dens økonomiske, sociale og miljømæssige effekter, mens der tages højde for de
administrative omkostninger forbundet med reguleringen. Landene bør konsultere de berørte
parter vedrørende fordele og ulemper ved deres lovgivningsinitiativer, især i det omfang
initiativerne indebærer prioritering mellem forskellige politiske mål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0008.png
8
Retningslinie 10: At fremme iværksætterkulturen og at skabe et miljø fremmende for
små og mellemstore virksomheder
EU-landene bør forbedre adgangen til finansiering, tilpasse skattesystemerne, styrke det
innovative potentiale hos små og mellemstore virksomheder, og tilbyde relevant
informations- og støtteservice for at fremme virksomhedsetablering og vækst i
overensstemmelse med Charteret for små og mellemstore virksomheder. EU-landene
bør endvidere styrke vægten på iværksætterkultur i uddannelser og efteruddannelser,
samt fremme mulighederne for ændringer i ejerforhold, revidere konkurslovgivning og
forbedre retsprocesser vedrørende blandt andet virksomhedsomstruktureringer.
Retningslinie 11: At udvide og forbedre europæisk infrastruktur og færdiggøre aftalte
prioriterede grænseoverskridende projekter
Der bør ske en udvidelse og forbedring af europæisk infrastruktur og færdiggørelse af
aftalte prioriterede grænseoverskridende projekter med det særlige formål at opnå større
integration af nationale markeder i det udvidede EU. EU-landene bør udvikle passende
infrastrukturer i forhold til transport, energi samt informations- og
kommunikationsteknologi som en vigtig betingelse for at sikre en succesfuld åbning af
netværksindustrier for konkurrence. Landene bør desuden indføre passende
infrastrukturprissystemer som et middel til at internalisere miljømæssige omkostninger
for at sikre en efficient anvendelse af infrastrukturer og udvikling af en bæredygtig
modal balance.
Retningslinie 12: At øge og forbedre investeringer i F&U
EU-landene bør udvikle tiltag for at fremme privat forskning og udvikling ved at styrke
rammebetingelserne og sikre, at virksomheder opererer i tilstrækkeligt kompetitive
markeder, ved at øge omfanget og effektiviteten af offentlige udgifter til forskning og
udvikling, ved at styrke ’excellence-centre’, ved at gøre bedre brug af støttemekanismer,
ved at sikre et tilstrækkeligt udbud af kvalificerede forskere gennem flere studerende i
videnskabs-, teknik- og ingeniørfag samt styrket karriereudvikling og mobilitet af
forskere på tværs af lande og sektorer.
Retningslinie 13: At fremme innovation og anvendelse af informations- og
kommunikationsteknologi (ICT)
EU-landene bør fokusere på forbedringer af supportservices for innovation, herunder for
teknologioverførsel og netværk, der sammenknytter universiteter og virksomheder, fremme
af videnoverførsel gennem udenlandske direkte investeringer, bedre adgang til finansiering
samt betalelige og veldefinerede intellektuelle ejendomsrettigheder. Landene bør fremme
anvendelsen af informations- og kommunikationsteknologi og relaterede ændringer i
organisationen af arbejde.
Retningslinie 14: At fremme en bæredygtig anvendelse af ressourcer og styrke
synergierne mellem miljøbeskyttelse og vækst
EU-landene bør prioritere internalisering af miljømæssige omkostninger, øget
energieffektivitet samt udviklingen og anvendelsen af miljøteknologi. Implementeringen
af disse prioriteter bør være i overensstemmelse med eksisterende europæiske
forpligtelser samt med tiltag og instrumenter foreslået i handlingsplanen for
miljøteknologi (Environmental Technologies Action Plan, ETAP), idet der bør lægges
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0009.png
9
vægt på anvendelse af blandt andet markedsbaserede instrumenter og fjernelse af
miljøskadelige subsidier sammen med andre politikinstrumenter.
Retningslinie 15: At bidrage til en stærk industriel base
EU-landene bør fokusere på udviklingen af nye teknologier og markeder. Det indebærer
særligt forpligtelse til etablering og implementering af fælles europæiske
teknologiinitiativer og offentlig-private partnerskaber, der bidrager til håndtering af
ufuldkommenheder på markeder og skabelsen af lokale klynger.
Beskæftigelsesretningslinjerne
Kommissionens meddelelse, del 2, om beskæftigelsesretningslinierne indeholder følgende
forslag til Rådets beslutning:
Retningslinie 16: At gennemføre beskæftigelsespolitikker rettet mod opnåelse af fuld
beskæftigelse, forbedring af kvalitet og produktivitet i arbejdet, og styrkelse af social og
territorial samhørighed.
Politikkerne skal bidrage til at opnå en gennemsnitlig beskæftigelsesfrekvens for Den
Europæiske Union (EU) på 70 pct., på mindst 60 pct. for kvinder og 50 pct. for ældre
arbejdstagere (55-64 årige), og bidrage til at reducere ledighed og inaktivitet. Medlemslandene
skal sætte nationale mål for 2008 og 2010.
Retningslinie 17: At fremme en livslang tilgang til arbejde.
Fornyet indsats for at skabe beskæftigelsesmuligheder for unge og reduktion af
ungdomsledigheden; handling m.h.p. eliminering af kønsforskelle i forhold til beskæftigelse,
ledighed og aflønning; bedre sammenhæng mellem arbejde og privatliv, herunder
tilvejebringelse af institutionspladser for børn og andre; modernisering af pensions- og
sundhedssystemerne, herunder sikring af den finansielle holdbarhed og tilpasning til behovene
m.h.p. at fremme muligheden for beskæftigelse og længere arbejdsmarkedstilknytning, herunder
passende incitamenter til at arbejde og ikke tilskynde til tidlig tilbagetrækning; fremme
arbejdsvilkår som bidrager til aktiv aldring (retningslinie 17 skal ses i sammenhæng med
retningslinie 2).
Retningslinie 18: At sikre rummelige arbejdsmarkeder for jobsøgende og udsatte grupper.
Aktiv og forebyggende arbejdsmarkedspolitik, herunder tidlig identifikation af behov,
jobsøgningsstøtte, vejledning og træning som del af en personlig handlingsplan, tilvejebringelse
af nødvendig social service for at støtte udsatte personers indtræden på arbejdsmarkedet og
bidrage til social og territorial sammenhæng samt udryddelse af fattigdom; kontinuerlig
gennemgang af skatte- og ydelsessystemerne, herunder styring og betingelser for ydelser samt
reduktion af høje effektive marginalskatter med henblik på at det skal kunne betale sig at arbejde
og at sikre et passende niveau af social beskyttelse.
Retningslinie 19: At forbedre matching af behov på arbejdsmarkedet.
Modernisering og styrkelse af arbejdsmarkedsinstitutioner, særlig arbejdsformidlingssystemer;
større gennemsigtighed med hensyn til beskæftigelses- og træningsmuligheder på nationalt og
europæisk niveau for at fremme mobilitet i Europa; bedre foregribelse af behov for
færdigheder, arbejds-kraftmangel og flaskehalse; passende styring af økonomisk migration.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0010.png
10
Retningslinie 20: At forbedre fleksibilitet kombineret med sikkerhed i beskæftigelsen og
reducere segmentering på arbejdsmarkedet.
Tilpasning af beskæftigelseslovgivningen, gennemgå - hvor nødvendigt - niveau for fleksibilitet
indeholdt i permanente og ikke-permanente kontrakter; bedre foregribelse og håndtering af
ændringer, herunder økonomisk restrukturering, særlig ændringer forbundet med
handelsåbning, for at minimere deres sociale omkostninger og lette tilpasning; støtte overgang
mht. beskæftigelsesstatus, herunder træning, selvbeskæftigelse, oprettelse af egen virksomhed og
geografisk mobilitet; fremme og udbredelse af innovative former for arbejdsorganisation,
herunder bedre sundhed og sikkerhed og mangfoldighed mht. aftale og
arbejdstidsarrangementer, med henblik på forbedring af kvalitet og produktivitet i arbejdet;
tilpasning til nye teknologier på arbejdspladsen, beslutsom handling for at transformere illegalt
arbejde til regulær beskæftigelse (retningslinie 20 skal ses i sammenhæng med retningslinie 4).
Retningslinie 21: At sikre en beskæftigelsesfremmende udvikling i løn og andre
arbejdskraftomkostninger
.
Fremme/understøtte de rigtige rammevilkår for lønforhandlingssystemer, under fuld respekt for
de sociale parters rolle, afspejle forskelle i produktivitet og udviklingstræk på arbejdsmarkedet
på branche- og regionalt niveau; overvåge, og hvor det er passende revurdere struktur og niveau
for ikke-lønmæssige omkostninger og deres indvirkning på beskæftigelse, særlig for lavtlønnede,
og den der træder ind på arbejdsmarkedet for første gang (retningslinie 21 skal ses i
sammenhæng med retningslinie 5).
Retningslinie 22: At udvide og forbedre investeringer i menneskelige ressourcer.
Etablering af effektive livslange læringsstrategier, i overensstemmelse med europæiske
forpligtigelser, herunder passende incitamenter og omkostningsdelingsmekanismer for
virksomheder, offentlige myndigheder og enkeltindivider, særlig m.h.p. markant reduktion af
antal elever der forlader skolesystemet tidligt; øget adgang til initial faglig -, sekundær – og
højere uddannelse, herunder lærlingepladser og iværksættertræning; og styrket deltagelse i
videre/fortsat uddannelse og arbejdspladstræning over hele livscyklen, særligt for lavt-
uddannede og ældre arbejdstagere (retningslinie 22 skal ses i sammenhæng med retningslinie
12).
Retningslinie 23: At tilpasse uddannelses- og efteruddannelsessystemer som reaktion på nye
kompetencekrav.
Bedre identifikation af faglige behov og nøglekompetencer og foregribelse af fremtidige
kvalifikationsbehov; udbrede udbuddet af uddannelses- og træningsværktøjer; udvikle rammer
for gennemsigtighed af kvalifikationer, deres anerkendelse og validering af ikke-formel og
uformel læring; sikre tiltrækningskraft, åbenhed og høje kvalitetsstandarder for uddannelse og
træningssystemer.
Nærhedsprincippet
Medlemslandene har selv ansvaret for deres økonomiske politikker, herunder
makroøkonomisk og mikroøkonomisk politik samt beskæftigelsespolitik, men skal ifølge
traktaten betragte deres økonomiske politikker som spørgsmål af fælles interesse og
samordne dem i Rådet i kraft af de overordnede økonomisk politiske retningslinjer, jf.
traktatens artikel 99, og retningslinjerne for medlemslandenes beskæftigelsespolitikker, jf.
traktatens artikel 128. Da retningslinierne er eksplicit hjemlet i traktaten finder
regeringen, at meddelelsen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0011.png
11
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i forbindelse med vedtagelse af retningslinierne. Europa-
Parlamentet ventes at komme med en udtalelse forud for Det Europæiske Råd den 16.-
17. juni 2005.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens forslag til integrerede retningslinier har i sig selv ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Kommissionens forslag til integrerede retningslinier ventes ikke i sig selv at have
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Gennemførelse af retningslinierne forventes at have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Rammenotatet har været i høring i Kontaktudvalget for Lissabon-strategien.
Nedenfor følger resumé af modtagne høringssvar.
DA og DI bakker op om DER’s beslutning af den 22.-23. marts 2005 om relancering af
Lissabon-strategien med fokus på vækst og beskæftigelse og finder det positivt, at der
med de integrerede retningslinier lægges op til koordinering af makro- og mikroøkonomi
samt beskæftigelsespolitikken, samt at der lægges op til udarbejdelse af kun ét nationalt
reformprogram.
DA opfordrer regeringen til at holde et højt ambitionsniveau for sit reformprogram.
Den forventede stagnation i antallet af mennesker i den arbejdsdygtige alder inden for de
næste 5-10 år anses for den store udfordring for EU. Der er behov for at øge og
kvalificere den europæiske arbejdsstyrke. DA bemærker, at den lange række af specifikke
mål og indikatorer for beskæftigelsesudviklingen fra tidligere ikke længere er inkluderet,
og finder det uheldigt, at mange af de indikatorer, der gør det muligt at følge udviklingen
i medlemslandene, ikke længere skal have en fremtrædende rolle.
DI anser retningslinierne som et godt udgangspunkt for den videre fælles europæiske
reformproces, hvis hensigter afhænger af opfølgningen i de kommende nationale
reformprogrammer. Stabil makroøkonomi, som er nødvendig for understøtte
erhvervslivet, sikres kun ved strukturreformer. DI nævner, at retningslinie 2 bidrager til
at understrege nødvendigheden af at forøge arbejdsstyrken for at mindske presset på de
offentlige finanser, som vil kunne skabe væksten. Modsat opfordringen i retningslinie 15,
vurderer DI, at det teknologiske potentiale udnyttes bedst ved at sikre ensartede
rammevilkår for alle virksomheder – og ikke ved særlige initiativer rettet mod smalle
målgrupper gennem skabelsen af såkaldte klynger.
LO finder på grundlag af en foreløbig vurdering, at de integrerede retningslinier af meget
generel karakter, og at det er den nationale implementering, som vil afspejle om væksten
og beskæftigelsen reelt stimuleres. LO konstaterer med tilfredshed, at der lægges op til et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0012.png
12
samarbejde i den makroøkonomiske dialog mellem myndigheder og
interesseorganisationer.
HK finder det positivt, at eksisterende retningslinier for økonomi og beskæftigelse
integreres, og at der lægges et tre-årigt perspektiv. HK mener, at der er gode signaler i
retningslinierne, især under beskæftigelsesdelen. Det er positivt, at kvalitet i arbejdet
indgår i retningslinie 16, men ser dog gerne endnu stærkere formuleringer, der tilskynder
medlemsstaterne til at udnytte synergierne mellem kvalitet i arbejdet, produktivitet og
beskæftigelse gennem såvel beskæftigelsespolitik som anden økonomisk politik. HK
vurderer vedr. retningslinie 17, at fremme af livslang tilgang til arbejdet også bør ses i
sammenhæng med at udvide og forbedre investeringer i menneskelige ressourcer, jf.
retningslinie 22. Generelt finder HK, at der mangler en opfordring til at udnytte den
offentlige sektors vækst og beskæftigelsespotentiale.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) vurderer, at Kommissionen ignorerer eller
trodser signalet fra DER om, at Lissabon-strategiens miljødimension ikke skal svækkes.
DN påpeger, at kun en ud af de 23 retningslinier beskæftiger sig med miljøbeskyttelse –
og det på en meget generel og uforpligtende måde, hvilket er et tilbageskridt i.f.t. de
overordnede økonomiske retningslinier fra 2003. Således er omtalen af Kyoto
Protokollen og afkobling mellem vækst og miljøbelastning ikke længere medtaget. DN
opfordrer til at lægge mere vægt på en systematisk anvendelse af ”forureneren betaler-
princippet”, således at miljømæssige omkostninger integreres i de økonomiske
aktiviteter, samt at sætte større fokus på miljø-innovation. DN fremsætter en række
konkrete ændringsforslag.
Kommunernes Landsforening (KL) støtter Kommissionen integration af
retningslinierne for vækst og beskæftigelse, idet dette vil give en mere præcis og
fokuseret tilgang til at skabe øget vækst og beskæftigelse i Europa. KL har reservationer
i.f.t. den makroøkonomiske tilgang, den regionale dimension, miljø og energi, og den
offentlige sektors rolle. Vedr. retningslinje 7 bakker KL bakker op om det indre marked,
men mener ikke nødvendigvis, at EU-landene bør fremskynde gennemførsel af
direktiver vedr. det indre marked, hvis de kolliderer med andre væsentlige interesser.
Vedr. retningslinje 8 vurderer KL, at det er vigtigt med effektiv konkurrence, hvilket der
i KL's øjne allerede er i det danske marked på det kommunale serviceområde. KL
udtrykker eksplicit støtte til retningslinje 9. Vedr. retningslinje 10 er det KL's holdning,
at det er væsentligt med iværksætterkultur samt at skabe et fremmende miljø for små og
mellemstore virksomheder. KL har ingen holdning til revision af konkurslovgivningen,
men er naturligvis for en forbedring af retsprocesser vedr. bl.a.
virksomhedsomstruktureringer. F.s.v.a. retningslinje 12 er det KL's holdning, at
offentlige ressourcer anvendes mest hensigtsmæssigt i forbindelse med forskning, men
det offentliges udgifter dertil skal ikke nødvendigvis forøges.
Amtsrådsforeningen (ARF) udtrykker på foreløbig basis støtte til de brede rammer på
det økonomisk-politiske og beskæftigelsesområdet, samt ønske om inddragelse i
udarbejdelse af nationalt reformprogram.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0013.png
13
Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) finder, at retningslinierne er så
overordnede, at de bliver almene og derfor vanskelige at være uenige i, men ser frem til
det kommende nationale reform-program. HTS finder det stærke fokus på at øge
udbuddet af arbejdskraft helt rigtigt. I f.m. fremme af innovation og produktivitet
understreger HTS, at forskning og anvendelse af ny teknologi er vigtige instrumenter,
men at det ikke nytter at satse entydigt på enkelte ”vinder-sektorer”. Indsatsen skal
funderes bredt, bl.a. gennem en generel opkvalificering af den arbejdskraft, der er til
rådighed. HTS finder, at den afregulering og øget konkurrence på en række markeder,
herunder for tjenesteydelser, der lægges op til i retningslinie 8, er en forudsætning for at
fremme udviklingen af et indre marked, og HTS kan tilslutte sig ønsket om en generel
sænkning af statsstøtteniveauet.
FTF støtter relanceringen af Lissabon-strategien med opstilling af integrerede
retningslinjer for vækst og beskæftigelse, samt finder det afgørende, at den økonomiske
politik anvendes aktivt til at stimulere vækst og jobskabelse. FTF finder generelt
retningslinierne tegner en balanceret strategi frem mod opfyldelsen af Lissabon-
målsætningerne. Det afgørende er imidlertid medlemslandenes konkrete implementering
af retningslinjerne, og opstilling af ambitiøse målsætninger. I den forbindelse er det
væsentligt, at de indikatorer, der er udviklet i EU’s fælles beskæftigelsesstrategi
videreføres og udvikles.
FTF opfordrer til, at retningslinjerne i højere grad betoner en aktiv involvering af
arbejdsmarkedets parter i implementeringen af et samlet reformprogram, samt opfordrer
til, at arbejdsmarkedets parter inddrages på samme måde, der hidtil har været anvendt i
forhold til national handlingsplan for beskæftigelse.
Akademikernes Centralorganisation og Dansk Metal har ingen bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning:
Fra dansk side hilses Kommissionens meddelelse vedrørende de integrerede
retningslinier for vækst og job 2005-2008 velkommen som grundlag for vedtagelsen af
de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for
medlemslandenes beskæftigelsespolitikker (EG) i Rådet. Fra dansk side bifalder man
integrationen af de eksisterende retningslinier, som bidrager til den af DER vedtagne
refokusering af Lissabon-strategien.
Fra dansk side lægges der vægt på, at retningslinierne udformes, så de har den størst
mulige effekt i forhold til gennemførelsen af økonomisk politik, der bidrager til at nå
Fællesskabets mål, at integrationen af retningslinierne bidrager til at opfylde traktatens
krav om, at beskæftigelsesretningslinierne er i overensstemmelse (konsistente) med de
overordnede økonomisk-politiske retningslinier samt finder det hensigtsmæssigt, at alle
relevante rådsformationer fortsat skal bidrage til formulering og gennemførelse af de
integrerede retningslinier. Fra dansk side lægges endvidere vægt på, at de integrerede
retningslinier afspejler de danske prioriteter op til forårstopmødet og de konklusioner,
som blev vedtaget på forårstopmødet, herunder at BEPG skal sikre konsistens i den
økonomiske politik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger
De øvrige EU-lande ventes at hilse Kommissionens meddelelse vedrørende de integrerede
retningslinjer for vækst og job 2005-2008 velkommen. Øvrige landes holdninger til forslag til
retningslinier kendes endnu ikke.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for møde i Rådet
(Konkurrenceevne) den 10. maj 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0015.png
15
2.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om partsaftalen om
mobile arbejdstagere inden for jernbanesektoren.
(KOM (2005)32)
- Politisk enighed.
Opdateret udgave af grundnotat som blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 23. marts 2005.
Ændringerne er markeret med kursiv.
Resumé
Kommissionen har den 8. februar 2005 fremsat forslag til nyt direktiv, som skal ophøje
en partsaftale på jernbaneområdet til almen fællesskabsretlig regulering efter anmodning
fra parterne. Formålet med aftalen er at skabe en række fælles standarder for det
omfattede jernbanepersonels arbejdsvilkår, således om arbejdstid, køretid, hvileperioder
og pauser. Formålet er dels at styrke arbejdstagerbeskyttelsen, skabe en sikker
grænseoverskridende trafik og at undgå konkurrence udelukkende på grundlag af
forskelle i arbejdsbetingelserne.
Baggrund
Kommissionen har den 8. februar 2005 fremsat forslag til nyt direktiv, som ophøjer en
partsaftale på jernbaneområdet til almen fællesskabsretlig regulering. Baggrunden er, at
de pågældende sektorielle europæiske arbejdsmarkedsparter - ETF (European Transport
Workers’ Federation) på den ene side og CER (Community of European Railways) på
den anden den 27. januar 2004 indgik en aftale og herefter anmodede om, at der blev
truffet afgørelse efter EU-traktatens artikel 139, stk. 2 om at iværksætte aftalen som EU-
retsakt.
Formålet med parternes aftale er at skabe en række fælles standarder for det omfattede
jernbanepersonels arbejdsvilkår, således om arbejdstid, køretid, hvileperioder og pauser.
Disse standarder er fastsat ud fra følgende hovedhensyn:
at styrke beskyttelsen af disse mobile lønmodtageres sikkerhed og sundhed,
at skabe en sikker grænseoverskridende trafik,
at undgå konkurrence udelukkende på grundlag af forskelle i arbejdsbetingelserne, og
at udvikle jernbanesektoren inden for fællesskabet.
Direktivforslaget kan i medfør af 137, stk. 2, i EU-traktaten vedtages i Rådet med
kvalificeret flertal. En høring af Europa-Parlamentet er ikke nødvendig, men forslaget er
dog sendt til Parlamentet, for at det får mulighed for afgive en udtalelse til
Kommissionen/Rådet. Det skal bemærkes, at det ikke tilkommer Rådet at ændre
aftalens indhold, men alene at tage stilling til, om aftalen skal iværksættes som direktiv,
som foreslået af Kommissionen efter anmodning fra de underskrivende parter.
Indhold
Selve direktivteksten er kortfattet med en henvisning til aftalen, der er bilag til direktivet.
I artikel 1 iværksættes aftalen med EU-retskraft, dog bliver det muligt, at
medlemsstaterne kan gennemføre gunstigere bestemmelser (art.2). Direktivet indeholder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0016.png
16
i øvrigt sædvanlige evaluerings-, sanktions- og ikrafttrædelsesbestemmelser. Der er
endnu ikke indsat en implementeringsfrist.
Aftalens anvendelsesområde er mobile jernbanearbejdere, som er ansat i
jernbanetransportvirksomheder, og som arbejder på togtransporter, der krydser grænser.
Det er dog frivilligt at anvende aftalens bestemmelser på lokale og regionale
togtransporter, der medtager passagerer over grænser, eller godstog, der højest kører 15
km efter at have passeret en landegrænse, samt andre togtransporter, der ikke effektivt
krydser en landegrænse. Aftalen skal anvendes frem for det generelle arbejdstidsdirektiv
(direktiv 2003/88/EF) i det omfang, aftalen indeholder mere specifikke bestemmelser
om arbejdstid.
Aftalen fastsætter, at de omfattede jernbanearbejderes daglige hviletid i hjemmet skal
være 12 sammenhængende timer inden for en 24 timers periode, men én gang inden for
en syvdages periode kan hviletiden nedsættes til 9 sammenhængende timer. I så fald skal
de timer, hviletiden er nedsat med, lægges til næste daglige hvileperiode i hjemmet. En
betydeligt reduceret daglig hvileperiode i hjemmet må ikke placeres mellem to
hvileperioder uden for hjemmet.
I forhold til daglig hviletid uden for hjemmet fastsætter aftalen, at denne skal være på
mindst 8 sammenhængende timer inden for en 24 timers periode, og at en daglig
hvileperiode uden for hjemmet skal efterfølges af en hvileperiode hjemme (dog har
arbejdsmarkedets parter adgang til nationalt eller på den enkelte
jernbanetransportvirksomhed at aftale, at der er mulighed for at afvikle to på hinanden
følgende daglige hvileperioder uden for hjemmet, samt hvordan der kompenseres
herfor).
Vedrørende pauser fastsætter aftalen, at førere ved mellem 6 og 8 timers arbejde har ret
til mindst 30 minutters pause, mens der skal gives mindst 45 minutters pause, hvis
arbejdstiden er længere end 8 timer. Der skal holdes pause i løbet af arbejdsdagen på en
måde, så lønmodtageren friskes op til at arbejde videre, og en del af den samlede pause
skal placeres mellem den tredje og den sjette arbejdstime. Der vil kunne holdes pause i
forbindelse med, at toget bliver forsinket. Hvis der er to førere, gælder ovenstående ikke,
og reglerne om pauser fastsættes i stedet nationalt. For mobile jernbanearbejdere, som
ikke er førere, fastsætter aftalen, at de skal have mindst 30 minutters pause, hvis
arbejdstiden er længere end 6 timer.
Om ugentlig hviletid fastsættes, at de omfattede jernbanearbejdere for hver
syvdagesperiode skal have en uafbrudt hvileperiode på mindst 24 timer oveni en 12
timers daglig hvileperiode i hjemmet. I løbet af et år råder den mobile jernbanearbejder
over 104 hvileperioder på 24 timer, hvori de 52 ugentlige 24 timers perioder indgår, og
disse inkluderer 12 dobbelte hvileperioder på 48 timer oveni den daglige hvileperiode på
12 timer, inklusive lørdag og søndag, og 12 dobbelte hvileperioder oveni den daglige
hvileperiode på 12 timer, som ikke nødvendigvis omfatter lørdag og søndag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0017.png
17
I relation til køretid fastsætter aftalen, at den tid, føreren styrer lokomotivet, fraregnet tid
til igangsætning og standsning, højst må udgøre 9 timer på en dagvagt og 8 timer på en
nattevagt beliggende mellem to daglige hvileperioder. I løbet af to uger må der højst
køres 80 timer, fraregnet tid til igangsætning og standsning.
For så vidt angår registrering fastsætter aftalen, at oplysning om mobile
jernbanearbejdernes daglige arbejdstid samt hvileperioder skal opbevares på
jernbanetransportvirksomheden i mindst et år, så der kan føres kontrol med, at aftalens
bestemmelser overholdes.
Endelig angiver aftalen, at den skal evalueres efter to år.
Gældende dansk ret
Mobile jernbanearbejdere har hidtil været omfattet af overenskomster eller af relevante
bestemmelser i lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 896 af 24. august 2004, og i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr.
324 af 23. maj 2002 om hvileperiode og fridøgn mv., som har hjemmel i
arbejdsmiljøloven.
Kommissionens analyse af aftalen, herunder vurdering i forhold tl nærheds- og
proportionalitetsprincippet
Forud for forslagets fremsættelse har Kommissionen foretaget en analyse af aftalen, der
med Kommissionens ord er ”et bemærkelsesværdigt resultat for den sektorielle sociale
dialog på fællesskabsplan”. Kommissionen har i den forbindelse vurderet de
kontraherende parters repræsentative status og mandat, de retlige og administrative
byrder for små og mellemstore virksomheder og set aftalen i forhold til den øvrige
fællesskabslovgivning.
Kommissionen har vurderet, at aftalen er indgået af repræsentative parter med gyldigt
mandat, og at aftalens bestemmelser ikke ses at være i modstrid med
fællesskabslovgivningen eller at indeholde byrder af en sådan art, at oprettelsen og
udviklingen af små og mellemstore virksomheder hæmmes. Kommissionen har
endvidere vurderet, at den ”afgørelse”, Rådet i medfør af traktatens art. 139, stk. 2, skal
træffe efter forslag fra Kommissionen, bedst træffes i form af et direktiv, hvortil aftalen
knyttes som et bilag.
Kommissionen har også fundet, at aftalen er i overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet. Handling på fællesskabsplan er ifølge Kommissionens
påkrævet ikke alene på baggrund af partsaftalen, men også fordi jernbanesektoren har en
europæisk dimension. Direktivet skal komplettere medlemsstaternes lovgivning, dels ved
at forbedre arbejdsforholdene for det omfattede personel, dels ved at fremme
grænseoverskridende jernbanetrafik. Det forudses, at de nye standarder vil give øget
klarhed og gennemsigtighed for virksomhederne og dermed fremme en loyal
konkurrence på det indre marked. Et sådant tiltag vil ifølge Kommissionen ikke i
tilstrækkelig grad kunne opfyldes af de enkelte medlemsstater alene henset til dets art og
tværnationale dimension. I forhold til proportionalitetsprincippet har Kommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0018.png
18
anført, at direktivet udelukkende fastsætter overordnede målsætninger, hvor de mere
specifikke regler om jernbanepersonellets arbejdstid på mest hensigtsmæssig vis har
imødekommet såvel lønmodtagernes behov for sikkerhed som de sektorielle
virksomheders behov for fleksibilitet.
Regeringen kan principielt tilslutte sig Kommissionens vurdering, idet regeringen lægger
vægt på, at der ikke må være tvivl om, at aftaleparterne er repræsentative, og at
virkningen af gennemførelsen ved direktiv bliver tilstrækkelig belyst.
Tidligere forelæggelse
Folketingets Europaudvalg modtog et samlenotat i sagen forud for rådsmødet den 3. marts 2005.
Forslaget blev imidlertid taget af dagsordenen inden rådsmødet og blev ikke forelagt mundtligt for
Europaudvalget.
Høring
Direktivforslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet og
sociale forhold. Følgende høringssvar er modtaget:
HTS Arbejdsgiverforeningen (HTS-A)/Jernbanernes Arbejdsgiverforening (JA), som er
organisation for de private jernbaneoperatører og ikke medlem af CER, har efter aftale
med DA bemærket:
at JA og Dansk Jernbaneforbund har aftalt regler vedrørende
arbejdstidstilrettelæggelse, der bl.a. er gældende for grænseoverskridende kørsel.
Overenskomsten er senest fornyet 1. marts 2004 og er gældende i perioden marts
2004- marts 2007. HTS-A/JA kan konstatere, at der på en række punkter i forslaget
er tale om arbejdstidsregler, som ikke matcher parternes regler i den danske
overenskomst, og som vil påføre virksomhederne yderligere bindinger ud over det
overenskomstaftalte:
Bestemmelsen om min. 12 timers hviletid (§ 3) afviger fra overenskomstens
bestemmelser om min. 11 timers hvile.
I § 5 er fastsat en obligatorisk pausetid på 45 minutter vedrørende køretid over 8
timer. Den obligatoriske pausetid, som kun er gældende for lokomotivførere og i
øvrigt ikke for andet personale, i overenskomsten er min. 30 minutter for betalt
arbejdstid over 5 timer.
Endelig findes begrænsningen vedrørende hviletid på fremmed sted (§ 4) ikke i
overenskomsten.
At HTS-A/JA’s medlemsvirksomheder i forvejen via overenskomstbestemmelserne
er omfattet af et sæt arbejdstidsregler, som på nogle områder er mere fordelagtige for
medarbejderne end direktivforslaget og på andre områder ikke er det.
At HTS-A/JA ikke vil modsætte sig indførelsen af et sæt generelle minimumsregler,
men konstaterer, at det nuværende direktivudkast giver for få manøvremuligheder
for de nationale overenskomster. Et så detaljeret sæt regler uden videre adgang til at
aftale undtagelser herfra, er ikke til gavn for det danske princip om i vidt omfang at
overlade arbejdstidstilrettelæggelse inden for specifikke fagområder til
overenskomstparterne. HTS-A/JA anbefaler derfor, at de omtalte bestemmelser
ændres eller suppleres med adgang til afvigende aftaler i videre omfang, end tilfældet
er i forslaget.
DSB er medlem af CER, men har i øvrigt ikke forholdt sig til parternes repræsentative
status og mandat. DSB har bemærket, at forslaget på en del punkter indeholder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0019.png
19
skærpelser i forhold til de nuværende arbejdstidsregler for såvel lokopersonale som
togpersonale i DSB. Nogle af disse skærpelser anses ikke for at medføre væsentlige
problemer - en del efterleves allerede i dag i praksis. For så vidt angår reglerne for
lokomotivførerne finder DSB disse hensigtsmæssige og i overensstemmelse med
hensynet til sikkerheden, forstået som kravet om at lokomotivførere skal være
veludhvilede, når de starter deres tjeneste. Med hensyn til togpersonalet vil DSB gerne
have bekræftet, at pauserne kan tilrettelægges som pauser i toget, svarende til det
pausemønster der i dag anvendes for denne personalekategori. Endvidere vil DSB gerne
have belyst, om det kommende regelsæt også omfatte cateringpersonale og turguider.
KL er af den opfattelse, at regulering af arbejdsmarkedsforhold bør ske ved aftale
mellem arbejdsmarkedets parter. Denne opfattelse gælder også for EU-regulering af
arbejdsmarkedets forhold. KL er meget tilfreds med, at der ved den anvendte metode til
ophøjelse af aftalen til direktiv ikke sker nogen form for tilføjelse eller ændring af den
mellem parterne indgåede aftale. KL finder at direktivets titel er misvisende og, at det
bør ændres således, at det klart fremgår, at direktivets anvendelsesområde er
grænseoverskridende jernbane service.
Dansk Jernbaneforbund og HK Stat Trafik & Jernbane har oplyst, at man ingen
bemærkninger har til direktivforslaget.
Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget skal implementeres i dansk ret, hvilket ifølge direktivets artikel 5 skal
ske efter høring af arbejdsmarkedets parter, således at parterne har mulighed for at
indføre de nødvendige bestemmelser ad aftalemæssig vej. Det forventes dog, at der vil
være behov for opsamlingslovgivning, der skal dække de lønmodtagere, som ikke måtte
være overenskomstdækkede.
Det kan ikke udelukkes, at forslaget vil have visse statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen betragter det som udgangspunkt positivt, at parterne på europæisk plan har
kunnet enes om en aftale om arbejdsvilkårene på grænseoverskridende
jernbanetransporter, idet regeringen lægger vægt på, at der ikke må være tvivl om, at
aftaleparterne er repræsentative, og at virkningen af gennemførelsen ved direktiv bliver
tilstrækkelig belyst.
Regeringen er derfor positivt indstillet overfor at kodificere den indgåede aftale i et
direktiv, men har dog forståelse for rimelige ønsker om yderligere konsekvensvurderinger, jf. nedenfor.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Enkelte medlemslande, især UK og NL, har rejst spørgsmål ved aftaleparternes
repræsentativitet og aftalens overensstemmelse med EU’s planer for liberaliseringer
inden for denne sektor.
Disse lande ønsker en mere omfattende konsekvensvurdering af direktivets
betydning end den af Kommissionen gennemførte, inden et direktivforslag eventuelt kan støttes. Det er
dog ikke klart, om disse lande direkte vil modsætte sig en vedtagelse af direktivet på det foreliggende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
grundlag. Slovakiet er decideret imod en kodificering, og hvis alle skeptiske lande kan enes om at
stemme imod, vil en vedtagelse af direktivforslaget kunne blokeres.
Afstemning
Sagen er sat til politisk enighed på rådsmødet, men hvis et væsentligt antal lande kræver en yderligere
konsekvensvurdering, vil dette formentlig blive imødekommet. Det kan ikke på nuværende tidspunkt
vurderes, om Danmarks stemme i den sammenhæng kan være udslagsgivende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
3.
Forslag til rådsforordning om ændring af forordning (EF) nr. 2062/94
vedrørende oprettelse af Bilbao-agenturet
.
KOM(2004)50
- Politisk enighed.
Opdateret udgave af aktuelt notat forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet den 4.
oktober 2004. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé
Baggrunden for forslaget er for det første en nødvendig ændring af statutten for det europæiske
arbejdsmiljøagentur i Bilbao som følge af udvidelsen, hvilket bl.a. har betydning for sammensætningen af
agenturets bestyrelse. Forslaget drejer sig endvidere om at styrke den strategiske rolle for bestyrelsen,
således at mere administrative spørgsmål overlades til forretningsudvalget.
Baggrund
Rådet har den 26. april 2004 modtaget Kommissionens meddelelse om en evaluering af
det europæiske arbejdsmiljøagentur i Bilbao og et forslag til Rådets forordning om
ændring af den eksisterende forordning nr. 2062/94 – statutten – for Agenturet,
KOM(2004)50 endelig. Forslaget har hjemmel i TEF art. 308, hvilket kræver
enstemmighed, og at Europa-Parlamentet høres.
Arbejdsmiljøagenturet i Bilbao blev oprettet som et trepartsorgan med råds-forordning
nr. 2060/94 og har været fuldt operationelt siden 1996. Med den nye Europæiske
Arbejdsmiljøstrategi fra 2002 (KOM(02)118) skal Arbejdsmiljøagenturet spille en central
rolle, bl.a. ved at give fællesskabsinstanserne, medlemsstaterne og arbejdsmiljøaktørerne i
medlemsstaterne alle relevante tekniske, videnskabelige og økonomiske informationer
om sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen med henblik på at forbedre arbejdsmiljøet.
Baggrunden for forslaget er for det første en nødvendig ændring som følge af
udvidelsen, hvilket bl.a. har betydning for sammensætningen af agenturets bestyrelse.
Forslaget drejer sig i endvidere om at styrke den strategiske rolle for bestyrelsen, således
at mere administrative spørgsmål overlades til forretningsudvalget.
Forslaget skal ses i sammenhæng med tilsvarende ændringer af statutten for det
europæiske institut til forbedring af livs- og arbejdsvilkårene, som ligger i Dublin samt
CEDEFOP (erhvervsuddannelser).
Forslaget er for det andet en opfølgning på anbefalinger fra den eksterne evaluering,
som Agenturet har været genstand for.
Der blev på rådsmødet den 4. oktober 2004 opnået enighed om formandskabets kompromisforslag.
Forslaget har siden hen været forelagt Europa-Parlamentet, som fremlagde sine ændringsforslag den 28.
april. Ændringsforslagene drøftes for indeværende i rådsregi.
Indhold
Kommissionens forslag til ændringer af forordningen falder i fire hovedgrupper:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0022.png
22
Præcisering af Agenturets formål og opgaver
Det bliver præciseret af Agenturets opgave er at bidrage til den nye fællesskabsstrategi
om sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, og at agenturet ikke alene skal indsamle og
formidle oplysninger, men også foretage selvstændige analyser.
Effektivisering af bestyrelsesarbejdet
Bestyrelsens arbejdsgange forbedres og dens strategiske rolle styrkes. I forslaget
anerkendes forretningsudvalget og interessegrupperne formelt. I konsekvens heraf
lægges der op til, at bestyrelsen kun skal mødes én gang årligt mod i dag to gange. Den
særlige ordning, hvor regeringsrepræsentanterne i bestyrelsen hver har to stemmer, mens
repræsentanterne fra arbejdsmarkedets parter fra hvert medlemsstat hver har én, foreslås
ophævet.
Det foreslås samtidig, at forretningsudvalget skal bestå af otte medlemmer, nemlig
formanden og de tre næstformænd fra bestyrelsen, de tre koordinatorer og yderligere en
repræsentant for Kommissionen.
Styrkelse af arbejdsmarkedets parters rolle i netværket
De nationale ”focal points” er en væsentlig del af Agenturets arbejde, herunder i
forbindelse med formidling af Agenturets materialer. Det præciseres, at
arbejdsmarkedets parter skal inddrages i udførelsen af opgaven som ”focal points”.
Styrkelse af samarbejdet med andre fællesskabsinstanser
Det understreges, at der er et samarbejde med Dublin-instituttet, og at disse to
institutioner ikke udfører dobbeltarbejde. Den præcise arbejdsdeling mellem de to
institutioner bliver nu en del af forordningen.
Danske regler
Der er ingen danske regler på området.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Det er Agenturets opgave at yde bistand til EU og medlemsstaterne, når de træffer
foranstaltninger eller formulerer retningslinier for deres arbejde inden for deres
respektive kompetenceområder. Forslaget er efter regeringens opfattelse i
overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale
forhold. Der er modtaget følgende høringssvar:
LO og FTF kan støtte den foreslåede ændring af forordningen. Forretningsudvalget vil
fremover få en helt afgørende betydning for, at agenturet bliver velfungerende og kan
løse sine opgaver. LO mener, at det nødvendigt at udvide forretningsudvalget til fem
medlemmer fra hver gruppe i stedet for de foreslåede to, så Forretningsudvalget bliver i
stand til at repræsentere en bestyrelse på 75 personer på en reel og repræsentativ måde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0023.png
23
DA finder det særdeles tilfredsstillende - men også nødvendigt - at Agenturet fortsat
vedbliver med at være et trepartsorgan. DA finder det afgørende, at der sikres mulighed
for at arrangere supplerende møder i bestyrelsen, når det anses for nødvendigt. Det er
DA’s vurdering, at det bliver ganske vanskeligt efter udvidelsen af EU at få
repræsenteret EU-landenes holdninger tilstrækkeligt, hvis forretningsudvalget omfatter
så få repræsentanter, som det er foreslået. DA havde hellere set, at forretningsudvalget
omfattede f.eks. 4-6 medlemmer pr. interessegruppe samt et medlem af kommissionen
(jf. ”Joint Opinion”, Bilbao-agenturet, CEDEFOP og Dublin-instituttet). DA kan
endvidere støtte forslaget om, at regeringsgruppen som de øvrige grupper fremover også
har én stemme i bestyrelsen.
Ledernes Hovedorganisation hilser initiativet velkommen og kan fuldt ud tilslutte sig
indholdet, som beskrevet i de fire hovedgrupper af forslag til ændringer af forordningen
for Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur.
AC og FA har ikke bemærkninger til forslaget.
Europa-Parlamentets udtalelse
Forslaget har været til behandling i Europa-Parlamentet den 28. april 2004, der har godkendt forslaget
med en række ændringsforslag. Forslaget behandles efter høringsproceduren.
Tidligere forelæggelser
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet den 4. oktober
2005 til forhandlingsoplæg.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser i Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man generelt støtte det forslag, Rådet nåede til enighed om på rådsmødet den 4.
oktober, som man finder har den rette balance og fleksibilitet mellem de opgaver, Agenturets forskellige
organer har og de ressourcer, disse har til rådighed.
Forventninger til andre landes holdninger
På rådsmødet den 4. oktober 2004 blev der med enstemmighed opnået enighed om det foreliggende
kompromisforslag. Der foreligger endnu ikke et samlet overblik over medlemslandenes holdninger til
Europa-Parlamentets ændringsforslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0024.png
24
4.
Forslag til ændring af rådsforordning 1365/75 om Dublin-instituttet
.
- Politisk enighed.
Opdateret udgave af aktuelt notat, som blev forelagt FEU forud for rådsmødet den 4. oktober 2004.
Ændringerne er markeret med kursiv.
Resumé
Baggrunden for forslaget er for det første en nødvendig ændring som følge af udvidelsen, hvilket bl.a. har
betydning for sammensætningen af agenturets bestyrelse. Forslaget drejer sig endvidere om at styrke den
strategiske rolle for bestyrelsen, således at mere administrative spørgsmål overlades til forretningsudvalget.
Baggrund og indhold
Rådet har den 26. april 2004 modtaget Kommissionens forslag til ændring af den
eksisterende forordning (statut) for det europæiske institut til forbedring af livs- og
arbejdsvilkårene, det såkaldte Dublin-institut (KOM(2004)57). Retsgrundlaget er TEF
art. 308, hvilket kræver enstemmighed, og at Europa-Parlamentet høres.
Baggrunden for forslaget er for det første en nødvendig ændring som følge af
udvidelsen, hvilket bl.a. har betydning for sammensætningen af agenturets bestyrelse.
Forslaget drejer sig i hovedsagen om at styrke den strategiske rolle for bestyrelsen,
således at mere administrative spørgsmål overlades til forretningsudvalget. Samtidig
anerkendes forretningsudvalget formelt set i de nye forslag til ændringer af
rådsforordningen. I konsekvens heraf lægges der op til, at bestyrelsen kun skal mødes én
gang årligt mod i dag to gange.
Det foreslås, at forretningsudvalget skal bestå af otte medlemmer, nemlig formanden og
de tre næstformænd fra bestyrelsen, de tre koordinatorer og yderligere en repræsentant
for Kommissionen.
Desuden foreslås der, at de uafhængige eksperter, som et tilknyttet til Dublin-instituttet
som rådgivere, ikke nødvendigvis skal bestå af én repræsentant fra hvert medlemsland.
Endelig vil der med ændringsforslagene ske det, at de ansatte i Dublin-instituttet
ansættes på samme vilkår som andre ansatte i EU-institutionerne. Dette spørgsmål
henhører under ECOFIN.
Forslaget skal ses i sammenhæng med tilsvarende ændringer af statutten for Bilbao-
agenturet og CEDEFOP (erhvervsuddannelser).
Forslaget er for det andet en opfølgning på anbefalinger fra den eksterne evaluering,
som instituttet har været genstand for.
Forslaget blev behandlet på rådsmødet den 4. oktober 2004 (sat på til generel indstilling), hvor
der var enighed om Kommissionens forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0025.png
25
Forslaget har været behandlet i Europa-Parlamentet, der den 8. april 2005 har afgivet en
rapport med ændringsforslag.
Ændringsforslagene vedrører dels de af Kommissionen foreslåede ændringer vedrørende
ansættelsesvilkår for instituttets ansatte, dels forslag om en mere formaliseret inddragelse af
civilsamfundet/NGO´er i instituttets arbejde, ligesom Parlamentet foreslår bestemmelserne om
hensynet til kønsligestilling i forbindelse med indstillinger til og besættelse af posterne i instituttets
organer ændret (udvidet).
Europa-Parlamentets ændringsforslag behandles for indeværende i rådsregi frem til rådsmødet den
2. juni 2005.
Danske regler
Der findes ingen danske regler på området.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen skriver i forslaget, at etableringen og driften af instituttet er i
overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet, da det tilvejebringer
data og analyser, der støtter formuleringen af EU-politikker vedr. arbejds- og levevilkår.
Regeringen er enig i denne vurdering.
Høring
Forslaget har været i høring hos medlemmerne af EU-specialudvalget for
arbejdsmarkedet og sociale forhold. Der er indkommet følgende bemærkninger:
DA og FTF er af den opfattelse, at forretningsudvalget bør udvides fra 2 til 4 - 6
repræsentanter fra hver af de tre parter.
DA udtrykker en vis reservation over for formuleringen i artikel 10, hvoraf det fremgår,
at bestyrelsen efter forslag fra direktøren træffer de nødvendige foranstaltninger for at
indhente bidrag fra uafhængige eksperter. DA ønsker ikke, at muligheden bør være
betinget af forslag fra direktøren.
DSI lægger vægt på, at man fra dansk side arbejder for, at Det europæiske
Handicapforum får plads i instituttets bestyrelse.
Tidligere forelæggelse
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet den 4. oktober 2004 til
forhandlingsoplæg.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag til ændring af den eksisterende forordning (statut) for det
europæiske institut til forbedring af leve- og arbejdsvilkårene. Regeringen er enig i behovet for at styrke
bestyrelsens strategiske rolle og overlade mere administrative spørgsmål til forretningsudvalget. Ligeledes
kan regeringen tilslutte sig forslaget om at bestyrelsen mødes én gang årligt.
Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger
Der var enighed om Kommissionens forslag på rådsmødet den 4. oktober 2004 (enstemmighed i f.t.
generel indstilling). Der foreligger endnu ikke et samlet overblik over medlemslandenes holdninger til
Europa-Parlamentets ændringsforslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
5.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2003/88/EF om visse aspekter af organiseringen af arbejdstiden.
- Offentlig debat.
Opdateret udgave af aktuelt notat, der blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet den
7. december 2004.
Resumé
Ovennævnte forslag er fremsat dels som en konsekvens af en revisionsforpligtelse i direktivets artikel 22
dels som en konsekvens af EF-domstolens 2 principielle afgørelser om anvendelsen af
arbejdstidsdirektivet. Afgørelserne giver anledning til vanskeligheder for en række medlemsstater for så
vidt angår arbejdstidstilrettelæggelsen (arbejdstidsopgørelsen) for sundhedspersonale – særligt læger.
Baggrund
Kommissionen har den 22. september 2004 fremlagt et direktivforslag om ændring af
direktiv 2003/88/EF vedrørende visse aspekter af organiseringen af arbejdstiden
(KOM(2004)607). Forslaget har hjemmel i TEF art. 137.
Forslaget er udformet på baggrund af en høring af medlemslandene, som
Kommissionen iværksatte i foråret 2004.
Formålet med forslaget er i høj grad at få løst de problemer i forhold til
arbejdstilrettelæggelsen i medlemsstaterne, som blev skabt med SIMAP-dommen og
forstærket med JAEGER-dommen. Inden fremsættelsen af forslaget har Kommissionen
i overensstemmelse med traktatens artikel 138 inddraget arbejdsmarkedets parter, der
imidlertid meddelte Kommissionen, at man ikke ønskede at indlede forhandlinger om en
aftale i medfør af traktatens artikel 139.
Om SIMAP- og JAEGER-dommene kan det anføres, at førstnævnte dom fastslog, at
rådighedsvagter, der tilbringes på arbejdsstedet, skal medregnes til arbejdstiden, hvilket
betød, at det i en række brancher, herunder i særdeleshed sundhedssektoren, ville blive
meget vanskeligt at opfylde direktivets krav om, at der højst må arbejdes 48 timer om
ugen i gennemsnit. Sidstnævnte dom bekræftede dette og knæsatte desuden, at
kompenserende hviletid skal afvikles i fuld udstrækning umiddelbart efter arbejdstids
ophør.
Ifølge det gældende arbejdstidsdirektiv skulle den såkaldte ”opt out”-bestemmelse i
artikel 22 tages op til overvejelse, og også dette afspejles i det fremsatte forslag.
Indhold
Direktivforslaget indeholder tre hovedelementer, som netop har de problemstillinger,
der udspringer af SIMAP- og JAEGER-dommene, før øje. Desuden indebærer forslaget
en opstramning af den ovenfor nævnte ”opt out” (hvorefter lønmodtagere individuelt
kan fraskrive sig loftet på maksimalt 48 timers arbejde om ugen i gennemsnit). Disse
elementer gennemgås nedenfor:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
1) Det foreslås, at inaktiv rådighedstid ikke medregnes til arbejdstiden. I den forbindelse
indføres nye
definitioner af rådighedstid og inaktiv rådighedstid.
2) Det foreslås, at der gives mulighed for at
udvide referenceperioden
for beregning af
den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid fra udgangspunktet på fire måneder op til 12
måneder ved lovgivning, hvilket hidtil kun har været muligt i medfør af kollektiv
overenskomst.
3) Det foreslås, at
kompenserende hviletid
skal afvikles inden for rimelig tid og ikke
senere end efter 72 timer.
4)
”Opt out”-en
bibeholdes, men i beskåret form, idet der kun må arbejdes mere end
65 timer om ugen i referenceperioden, hvis den enkelte lønmodtagers adgang til at aftale
sig ud af loftet på 48 timer har hjemmel i en kollektiv overenskomst eller aftale. Desuden
fastsættes det, at sådanne aftaler ikke kan indgås i forbindelse med ansættelsen eller i en
eventuel prøvetid. Muligheden for at indgå individuelle aftaler om at se bort fra loftet på
48 timer skal være hjemlet i overenskomst, men i tilfælde, hvor der ikke findes en
overenskomst eller repræsentanter, der kan indgå aftaler på arbejdstagernes vegne, kan
der ved lov gives adgang til at indgå sådanne individuelle aftaler. Det anføres endelig, at
direktivet og i særdeleshed ”opt out’en” skal tages op til overvejelse 5 år efter, at
direktivforslaget træder i kraft.
Gældende dansk ret
Reglerne om maksimal ugentlig arbejdstid og de definitioner, der er relevante i den
forbindelse, findes i lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 896 af 24. august 2004.
Regler om afvikling af hviletid mv., herunder hvordan rådighedsvagter skal behandles i
den forbindelse, findes i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 324 af 23. maj 2002 om
hvileperiode og fridøgn mv., som har hjemmel i arbejdsmiljøloven.
De særlige arbejds- og hviletidsregler for fiskere på havgående fiskeskibe er gennemført i
dansk ret ved bekendtgørelse nr. 516 af 21. juni 2002 om fiskeres hviletid mv.
For så vidt angår offshore-området udgøres retsgrundlaget af bekendtgørelse nr. 630 af
1. juli 2003 om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelsen af arbejdstiden på
havanlæg, som har hjemmel i lov nr. 292 af 10. juni 1981 om visse havanlæg med senere
ændringer. Idet man gennem denne bekendtgørelse har gennemført regler, der som
minimum svarer til direktivets beskyttelsesniveau, gælder lov om gennemførelse af dele
af arbejdstidsdirektivet ikke for dette område, jf. § 1, stk. 4, i lovbekendtgørelse nr. 896
af 24. august 2004.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Direktivforslaget vurderes som værende i overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet, da der er tale om et forslag om ændring af et direktiv på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0029.png
29
baggrund af to domme, der har givet anledning til betydelige problemer i
medlemslandene.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale
forhold. Følgende høringssvar er modtaget:
DA finder generelt, at Kommissionens direktivforslag slet ikke i tilstrækkelig grad
bidrager til at øge fleksibiliteten på det europæiske arbejdsmarked. DA finder mere
konkret, at fastholdelsen af en referenceperiode på som udgangspunkt fire måneder ikke
afspejler den europæiske virkelighed. Efter DAs opfattelse burde direktivet i stedet
direkte hjemle parternes adgang til at aftale en længere referenceperiode end de
foreslåede 12 måneder. DA støtter, at medlemsstaterne får mulighed for ved lov at
fastsætte referenceperioden for den maksimale ugentlige arbejdstid til 12 måneder.
Herved bliver der mulighed for at ligestille den del af arbejdsmarkedet, hvor reguleringen
sker på grundlag af individuelle kontrakter med den overenskomstdækkede del af
arbejdsmarkedet. DA anerkender endvidere, at definitionerne af rådighedstid og inaktiv
rådighedstid hjælper til at løse problemer for alle virksomheder med
overvågningsopgaver, hvor det er nødvendigt at have et beredskab. DA fastholder
samtidig, at definitionen af arbejdstid generelt er for bred, hvilket også er årsag til
problemerne med rådighedsvagter. Efter DA’s opfattelse er det vanskeligt at se den
nærmere begrundelse for indførelsen af en 72 timers-grænse ved afholdelse af
kompenserende hvileperioder. Man burde i denne forbindelse i højere grad tage
udgangspunkt i praksis i de forskellige medlemsstater. DA savner endvidere argumenter
i forslaget for at foretage stramninger i adgangen til individuelt at aftale, at 48-
timersreglen ikke finder anvendelse. Tværtimod er anvendelsen af denne mulighed for at
fravige 48-timers reglen ved individuel aftale i god overensstemmelse med reglerne på
den del af arbejdsmarkedet, hvor løn- og ansættelsesvilkår fastsættes ved individuel
kontrakt.
FA er tilfredse med forslaget med hensyn til indførelsen af inaktiv tid og udvidelsen af
referenceperioden for beregning af den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid.
DSI vurderer, at ændringerne, der foreslås, kan være til betydelig fordel med hensyn til
regelafklaring og konkret planlægning for de mennesker, som har forskellige
hjælpeordninger, eksempelvis efter lov om socialservice § 77.
FTF vender sig generelt imod de ændringer, der foreslås, idet ændringerne angiveligt
forringer lønmodtagernes vilkår. FTF finder, at der ikke er behov for at give mulighed
for en udvidelse af referenceperioden til 12 måneder ved lov, da der i dag er mulighed
for en sådan udvidelse via kollektive overenskomster. I den forbindelse nævner FTF, at
det forekommer uacceptabelt, at der åbnes for en 65 timers uge over en meget lang
periode. I relation til forslagene om rådighedstid, inaktiv tid og kompenserende hviletid
finder FTF, at der er tale om en forringelse af lønmodtagernes sikkerheds- og
sundhedsmæssige forhold og af forholdet mellem arbejds- og familieliv. Endelig finder
FTF, at forslaget om generel adgang til ved individuel aftale at fravige reglen om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0030.png
30
gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 48 timer udgør en forringelse af lønmodtagernes
vilkår på det danske arbejdsmarked.
AC mener på det overordnede plan, at direktivforslaget primært tilgodeser
arbejdsgiversidens ønske om fleksibilitet, og at det kan underminere det danske
overenskomstsystem, da muligheden for at indgå individuelle aftaler om at fravige
arbejdstidsbestemmelserne kan udgøre et incitament til ikke at indgå nye kollektive
aftaler og til ikke at forny de eksisterende. AC fraråder dansk opbakning til de af
Kommissionen foreslåede ændringer. AC fraråder desuden indførelsen af de to nye
arbejdstidsbegreber, da betydningen og rækkevidden af dem skaber betydelig usikkerhed
og uklarhed. Hvis de nye tidsbegreber alligevel fastholdes, skal AC som et minimum
anmode om, at usikkerheden om begrebernes indbyrdes sammenhæng, herunder
hvorvidt inaktiv kan betragtes som hviletid, afklares, inden et endeligt direktiv vedtages.
I relation til forslaget om udvidelsen af referenceperioden finder AC, at fravigelse fra
hovedreglen om en fire måneders referenceperiode kun bør kunne ske på basis af aftaler
mellem parterne. AC finder endvidere forslaget om kompenserende hviletid meget
uheldigt, da det vil kunne medføre urimeligt lange og helbredstruende arbejdsperioder
for lønmodtagere. AC mener, at en sådan bestemmelse helt bør udgå, da
referenceperioderne allerede i dag kan udvides efter nærmere aftale. I forhold til ”opt
out”-en ser AC positivt på, at Kommissionen har søgt at stramme op på anvendelsen
heraf, men foretrækker, at muligheden helt fjernes. Efter AC’s opfattelse sættes
arbejdstiden reelt op til 65 timer om ugen, og de beskyttelsesforanstaltninger, direktivet
opstiller, er intet værd. Som minimum foreslår AC, at arbejdsgiver tillægges bevisbyrden
for, at betingelserne for at anvende ”opt out”-en er iagttaget.
Det Kommunale Kartel (KK) finder det overordnet uacceptabelt, at Kommissionen i et
arbejdsmiljødirektiv foreslår forringelser af lønmodtagernes sikkerheds- og
sundhedsmæssige forhold. KK vurderer, at denne nye praksis ikke er i
overensstemmelse med traktatens mål. Mere konkret betragter KK forslaget om
kompenserende hviletid som en klar forringelse. KK foreslår, at direktivet som
minimum bør indeholde bestemmelser om, hvor ofte en hvileperiode kan udskydes, og
om det kan gælde flere dage i træk. Udskydelsesmuligheden i så lang en periode er dybt
kritisabel under hensyn til den enkeltes sundhed og sikkerhed.”
KL hilser Kommissionens forslag velkomment. KL fremhæver vigtigheden af, at de nye
definitioner og bestemmelserne om hviletid i forslaget gennemføres. KL opfordrer til, at
eventuelle mindre problemer, der måtte blive påpeget, ikke kommer til at dominere den
danske holdning til forslaget.
LO er overordnet af den opfattelse, at direktivforslaget er et skridt i den forkerte retning.
De nye definitioner vil ifølge LO gøre det vanskeligere at skabe sammenhæng mellem
arbejds- og familieliv, og det vil rejse nye fortolkningsspørgsmål. Hvis det skulle være
muligt at definere rådighedstid som andet end arbejdstid, bør det ikke kunne ske uden
hjemmel i kollektiv overenskomst. LO er betænkelig ved muligheden for at udskyde
afvikling af kompenserende hviletid i op til 72 timer, da en sådan forringelse af
arbejdstidsreglerne vil kunne medføre, at lønmodtagere får endog meget lange
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0031.png
31
arbejdsperioder uden hvil. LO tager skarp afstand fra forslaget om, at referenceperioden
for beregning af den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid skal kunne udvides til 12
måneder ved lov alene efter konsultation med arbejdsmarkedets parter, da en sådan
mulighed vil svække incitamentet til at indgå kollektive overenskomster. Dog finder LO,
at de foreslåede præciseringer omkring referenceperioden er hensigtsmæssige. Efter
LO’s opfattelse burde direktivforslaget indeholde en udfasning af ”opt out’en” frem for
blot en mindre indskrænkning heraf. Det er således uacceptabelt, at det fortsat er muligt
at have en ugentlig arbejdstid på 65 timer på det europæiske arbejdsmarked, og LO tager
det for givet, at ”opt out’en” heller ikke vil blive udnyttet i Danmark fremover.
Amtsrådsforeningen (ARF) mener overordnet, at Kommissionens forslag er et
konstruktivt forsøg på at rette op på de problemer, som SIMAP- og Jaegerdommen
skabte for arbejdstilrettelæggelsen i blandt andet sygehusvæsenet og på sociale
døgninstitutioner. ARF vurderer, at indførelsen af begrebet inaktiv tid under vagt er helt
essentielt for at imødegå nogle af de problemer, som EF-domstolens afgørelser skabte
for varetagelsen af den offentlige service i Danmark. ARF støtter derfor varmt
Kommissionens forslag om indførelse af begrebet inaktiv tid. ARF finder endvidere, at
forslaget om kompenserende hviletid vil genindføre den fleksibilitet i
arbejdstilrettelæggelsen, som ikke mindst er vigtig i perioder med eksempelvis vakante
stillinger, ferieafholdelse eller sygdom blandt personalet. ARF hilser ligeledes
Kommissionens forslag om udvidelse af referenceperioden velkomment, da også det vil
bidrage til at sikre fleksibiliteten. Endelig finder ARF det vigtigt, at forslaget om en
stramning af ”opt out”-mulighederne ikke kommer til at blokere for gennemførelsen af
Kommissionens øvrige ændringsforslag.
Tidligere forelæggelser
Forslaget blev forelagt for Folketingets Europaudvalg den 3. december 2004 til
forhandlingsoplæg.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Med de to nævnte domme skal også de danske regler og gældende danske
overenskomster forstås på en måde, der giver vanskeligheder omkring tilrettelæggelsen
af vagter, placeringen af hviletid og bemandingsmæssige forhold i visse brancher. Den
forøgede fleksibilitet, der ligger i direktivforslaget, vil kræve, at de nye definitioner af
rådighedstid vil skulle indarbejdes i lov om gennemførelse af dele af
arbejdstidsdirektivet, mens den hjemmel, der er i § 9 til at udnytte direktivets
undtagelsesmuligheder, hvortil ”opt out’en” hører, hidtil ikke har været anvendt. En
eventuel udvidelse af referenceperioden for beregning af den gennemsnitlige ugentlige
arbejdstid vil kunne gennemføres med hjemmel i § 9.
Alt dette vil betyde, at de gældende
overenskomster kan opretholdes.
Hvis direktivforslaget vedtages, vil der endvidere skulle foretages ændringer i
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 324 af 23. maj 2002 om hvileperiode og fridøgn mv.
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Europa-Parlamentet
Forslaget har været igennem første læsning i Europa-Parlamentet, som den 11. maj 2005 har vedtaget
en række ændringsforslag til direktivforslaget. Situationen efter afstemningen i parlamentet – herunder
hvilket grundlag drøftelserne på Rådsmødet den 2. juni 2005 vil være baseret på – er ikke afklaret på
nuværende tidspunkt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Efter regeringens opfattelse anviser Kommissionens forslag en rimelig løsning på de problemer som EF-
domstolens afgørelser har bevirket særligt inden for sundhedssektoren. Ligesom forslaget imødekommer
behovet for en revision af ”opt out”-bestemmelsen.
Som reaktion på Kommissionens høring i foråret 2004 om en ændring af arbejdstidsdirektivet afgav
regeringen et høringssvar af 29. marts 2004, hvis bemærkninger Kommissionen i vidt omfang har
imødekommet i det foreliggende forslag. Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg modtog kopi af
høringssvaret til orientering medio april.
Mere konkret vurderes det fra regeringens side, at forslaget om at indføre en definition af inaktiv
rådighedstid, som ikke skal medregnes i arbejdstiden, forslaget om at kompenserende hviletid skal
afholdes inden for 72 timer vil kunne løse de problemer, som de to domme ville have givet i en række
brancher i Danmark, herunder i særdeleshed i sundhedssektoren.
Parlamentets ændringsforslag vurderes ikke at give sikkerhed for, at de problemer, de to domme har
skabt i medlemsstaterne, løses.
Det er ikke på nuværende tidspunkt afklaret, hvad grundlaget for drøftelserne på Rådsmødet 2. juni
2005 præcist vil være, og det er derfor ikke muligt at angive præcist, hvad regeringens holdning til dette
grundlag vil være.
Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger
UK, støttet af en række medlemslande, er især negativ over for den begrænsning Kommissionens forslag
lægger på den eksisterende ”opt out”-mulighed. Omvendt mener Frankrig, støttet af en række andre
medlemslande og Europa-Parlamentet, at ”opt out’en” helt bør udfases. Fsva. spørgsmålet om
kompenserende hviletid, inaktiv tid og forlængelse af referenceperioden er der større enighed mellem
medlemsstaterne, hvorimod Europa-Parlamentets ændringsforslag mht kompenserende hviletid næppe vil
blive støttet af et flertal af medlemslandene.
Afstemning
Det er uklart, om Kommissionens forslag - eller eventuelt et forslag, der er udarbejdet i lyset af
Parlamentets vedtagelse 11. maj 2005 - bliver sat til afstemning på Rådsmødet. Det forventes ikke, at
der vil kunne opnås enighed på rådsmødet om et ændret forslag udarbejdes i lyset af Europa-
Parlamentets ændringsforslag. Men formandskabets mål er at nå til enighed i videst mulige omfang om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
de udestående spørgsmål. Såfremt der mod forventning sættes spørgsmål til afstemning, vurderes det for
indeværende ikke som sandsynligt, at Danmarks deltagelse i afstemningen vil være udslagsgivende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
34
6.
Kommissionens grønbog om økonomisk migration.
- Drøftelse.
Opdateret udgave af samlenotat forelagt af Integrationsministeriet for Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmøderne (retlige og indre
anliggender) den 2. – 3. december 2004 og den 24. februar 2005.
Resumé:
Grønbogen om en fælles tilgang til en styret økonomisk indvandring indeholder Kommissionens oplæg til
en debat om behovet for arbejdskraftindvandring i EU. Grønbogen rejser ikke spørgsmål i forhold til
nærhedsprincippet. Grønbogen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Medlemslandene, herunder Danmark, er generelt positive overfor grønbogen og en drøftelse af behovet på
EU’s arbejdsmarked og tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft.
Indledning
Det Europæiske Råd (DER) vedtog på sit møde den 4. – 5. november 2004 et nyt
flerårigt program på området for retlige og indre anliggender. Det fremgår blandt andet
af programmet, at lovlig indvandring vil spille en vigtig rolle med hensyn til udbygning af
den vidensbaserede økonomi i Europa og fremme af økonomisk udvikling og dermed
bidrage til gennemførelsen af Lissabon-strategien. Endvidere bekræftes det i
programmet, at de enkelte medlemsstater selv fastlægger antallet af opholdstilladelser,
der udstedes med henblik på arbejde. DER opfordrede Kommissionen til på baggrund
af resultaterne af drøftelserne om en grønbog om arbejdskraftindvandring, bedste
praksis i medlemsstaterne og dens relevans for gennemførelsen af Lissabon-strategien
inden udgangen af 2005 at forelægge en politikplan for lovlig migration, herunder
indrejseprocedurer, der gør det muligt at reagere hurtigt på udsving i efterspørgslen på
arbejdsmarkedet.
Den 12. januar 2004 vedtog Kommissionen en grønbog om en fælles tilgang til en styret
økonomisk indvandring. Grønbogen udgør et oplæg til debat, der skal drøftes med alle
relevante aktører, hvorefter Kommissionen i overensstemmelse med det nye flerårige
program ved udgangen af 2005 vil forelægge en politikplan om blandt andet EU’s
håndtering af lovlig indvandring af nødvendig arbejdskraft. Kommissionen har anmodet
om at modtage bidrag til denne debat inden den 15. april 2005.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. februar 2005 præsenterede Kommissionen grønbogen
og en første drøftelse fandt sted.
Danmark har i overensstemmelse med Kommissionens anmodning om bidrag til debatten indgivet et
bidrag den 15. april 2005, og Kommissionen har indkaldt til en offentlig høring om lovlig migration den
14. juni 2005.
På rådsmødet (beskæftigelse og socialpolitik) den 2-3. juni 2005 forventes en drøftelse af grønbogen.
Indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
35
Formålet med grønbogen er at iværksætte en debat mellem EU-institutioner,
medlemsstater og relevante organisationer om den mest passende udformning af
fællesskabsregler for indvandring af økonomiske årsager.
Kommissionen slår fast, at det fortsat er hvert enkelt medlemsland, der fastlægger
antallet af tredjelandsstatsborgere, der tillades indrejse med henblik på arbejde.
I oplægget skitseres en række muligheder for fælles minimumsregler på området,
herunder om der skal være tale om en generel ramme, eller om fælles regler alene skal
gælde på særligt udvalgte områder. Der skal endvidere tages stilling til, om herboende
tredjelandsstatsborgere skal have fortrinsret frem for tredjelandsstatsborgere uden for
EU. Andre centrale spørgsmål er, hvilke procedurer ansøgere skal gennemgå, herunder
hvilke krav der skal opfyldes. Der kan være tale om fælles ’fast track procedurer’, green
card ordninger eller stillingsopslag i fælles databaser. Endvidere drøftes muligheden for
at indføre en jobsøgningstilladelse, opholdstilladelse med henblik på selvstændigt
erhverv, i hvilken udstrækning der skal være fælles ansøgning for arbejdstilladelse og
opholdstilladelse, samt hvilke rettigheder der skal være knyttet til en arbejdstilladelse.
Endelig drøftes spørgsmål, der er knyttet til arbejdskraftindvandring, herunder
integration, udsendelse og samarbejde med tredjelande.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for grønbogen og en drøftelse heraf. Regeringen lægger vægt på, at det er
behovet på arbejdsmarkedet, der skal kunne begrunde arbejdskraftindvandring i en eller flere sektorer.
Generelle forventninger til andre landes holdning
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. februar 2005 var grønbogen genstand for en første
drøftelse blandt medlemslandene. Medlemslandene understregede i den forbindelse, at
arbejdskraftindvandring fortsat først og fremmest er et nationalt anliggende, men bød debatten om en
fælles tilgang til og erfaringsudveksling om indvandring af kvalificeret arbejdskraft velkommen.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har senest været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og
Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 4. februar 2005.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen. Europa-Parlamentet har imidlertid modtaget
grønbogen i offentlig høring, men har endnu ikke udtalt sig om sagen.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen. Et senere forslag til retsakt om
eventuelle tiltag vil blive vurderet i forhold til nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Grønbogen skønnes hverken at få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
36
Grønbogen skønnes endvidere hverken at få samfundsøkonomiske, miljømæssige eller
beskyttelsesmæssige konsekvenser.
Tidligere forelæggelser
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik blev orienteret om sagen forud for rådsmøderne (retlige og indre
anliggender) den 2. – 3. december 2004 og den 24. februar 2005.
Et grundnotat om sagen er den 1. april 2005 oversendt til Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0037.png
37
7.
Forslag til beslutning om at etablere et Europæisk Ligestillingsinstitut.
- Generel indstilling.
Opdateret notat i forhold til grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg i april 2005.
Ændringerne markeret med kursiv.
Resumé:
Kommissionen har fremlagt forslag til oprettelse af et europæisk institut for ligestilling.
Instituttet vil skulle assistere medlemslandene og Kommissionen i bekæmpelsen af
kønsdiskrimination samt fremme ligestillingsdebatten blandt EU’s borgere. Det vil
blandt ske ved at instituttet bidrager til en øget vidensdeling mellem landene samt en
forbedret metodeudvikling i forbindelse med ligestillingsarbejdet.
Baggrund:
I 2000 anmodede Det Europæiske Råd Kommissionen om at undersøge mulighederne
for at etablere et europæisk institut for ligestilling.
Resultaterne fra undersøgelsen forelå fra Kommissionen næsten samtidig med
resultaterne fra en undersøgelse udarbejdet for Parlamentet i 2004.
På baggrund af anbefalingerne fra et uformelt ligestillingsministermøde i maj 2004
støttede Rådet for beskæftigelses- og socialministre i juni 2004 principperne for
etableringen af instituttet, som de fremgik ifølge undersøgelserne.
På baggrund af Rådets anbefalinger har Kommissionen fremlagt forslag til etablering af
et europæisk institut for ligestilling.
Indhold:
Forslaget baseres på artikel 13(2) og 141(3) i traktaten og skal træde i kraft fra 2007.
Instituttet skal assistere medlemslandenes institutioner, herunder især Kommissionen, og
myndighederne i medlemslandene i bekæmpelsen af kønsdiskrimination, fremme af
ligestilling samt fremme af opmærksomheden om ligestilling blandt EU borgere.
I den forbindelse vil instituttet konkret skulle; indsamle, formidle og analysere viden,
udvikle metoder om mainstreaming, udarbejde undersøgelser, publicere rapporter,
organisere møder, konferencer, seminarer mv. samt facilitere en videns- og
dokumentationbasis for offentligheden i EU.
Instituttet skal være uafhængigt. Det skal i videst mulige omfang samarbejde med både
regerings- og NGO-organisationer i medlemslandene og EU-institutionerne.
Instituttet foreslås organiseret med en bestyrelse, en direktør og et rådgivende forum:
Bestyrelsen vil skulle bestå af 6 repræsentanter udpeget af Rådet, 6 repræsentanter
udpeget af Kommissionen samt 3 repræsentanter uden stemmeret udpeget af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
174385_0038.png
38
Kommissionen, herunder 1 NGO, 1 repræsentant for arbejdsgiverne og 1 fra
lønmodtagerne – alle på EU niveau.
Direktøren ansættes af bestyrelsen efter indstilling af Kommissionen og efter en
eventuel præsentation i Europa-Parlamentet.
Det rådgivende forum vil skulle bestå af en repræsentant fra hvert af medlemslandende
samt tre medlemmer udpeget af Kommissionen uden stemmeret.
Instituttet skal udarbejde både langsigtede som årlige handlingsplaner samt evalueres
efter tre års virke.
Danske regler:
Det skønnes ikke, at etableringen af instituttet vil få betydning for dansk
ligestillingslovgivning.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet:
Kommissionen angiver i bemærkningerne vedrørende instituttets opgaver, som
beskrevet ovenfor, at opgaverne ikke kan varetages af de enkelte medlemsstater og at
oprettelsen af instituttet er i overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet. Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
Tidligere forelæggelser:
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for beskæftigelses-
og socialministrenes møde i juni 2004.
Høring:
Sagen har været i høring blandt kvindeorganisationerne og specialudvalget. Alle
respondenter har været meget positivt indstillet over for etableringen af et institut.
Kvinderådet påpeger, at European Women’s Lobby bør sidde med i instituttets
bestyrelse.
KVINFO og DSI påpeger, at de ønsker at deltage som samarbejdspartner med
instituttet.
KL påpeger, at der i bestyrelsen bør udpeges ikke 3 men 4 observatører/uden
stemmeret, således at der er plads til alle de anerkendte arbejdsmarkedsparter på
Europæisk plan (CEEP, UNICE og ETUC) samt en NGO organisation.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser:
Det skønnes ikke, at instituttet får lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Ifølge forslaget vil der skulle oprettes en ny budgetlinje, hvorefter der skal afsættes i alt
50,225 millioner Euro fra 2007-2013, men Kommissionen angiver, at forslaget ikke vil få
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
39
budgetmæssige konsekvenser for medlemslandene (re. afsnit 4.1.3).
Midlerne skal ses i
sammenhæng med fællesskabsprogrammet for beskæftigelse og social solidaritet, PROGRESS, hvor der
også er særlige midler afsat til ligestilling.
Det foreslåede budgetoverslag skal tages indikativt, idet den endelige budgetlinje alene
vil kunne godkendes, når de overordnede finansielle perspektiver er vedtaget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget vil ikke have samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Regeringens foreløbige generelle holdning:
Regeringen var positivt indstillet overfor oprettelsen af et europæisk institut for
ligestilling på rådsmødet i juni 2004 og er fortsat positivt indstillet overfor
Kommissionens forslag.
Generelle forventninger til andre landes holdning:
Det forventes, at samtlige lande vil støtte oprettelsen af instituttet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
40
8.
Årlig opfølgning på Beijing-platformen.
-
Rådskonklusioner.
Nyt notat
Baggrund
I 1995 afholdt man FN’s 4. verdenskvindekonference i Beijing, hvor man vedtog en
handlingsplan – Platform for Action (PfA). Siden da har man i EU årligt fulgt op på
implementeringen af PfA, herunder ved hjælp af en række indikatorer, som de respektive
EU formandskaber har udarbejdet.
I forbindelse med markeringen af ti-året for Beijing konferencen, blev der holdt en
særlig samling i FN regi i New York, hvor man vedtog en deklaration, hvori man
bekræftede målene i PfA.
I EU blev der, som led i forberedelsen til FN samlingen, holdt en EU
ministerkonference og et uformelt ligestillingsministermøde i Luxembourg i februar. På
mødet vedtog ministrene en erklæring, som dannede basis for EU formandskabets
indlæg på FN samlingen.
Indhold
Som opfølgning på FN samlingen har formandskabet udarbejdet udkast til
rådskonklusioner. Disse baseres i vid udstrækning på erklæringen, deklarationen samt
EU-talen, som EU tidligere er blevet enige om. I rådskonklusionerne fremhæves det, at
EU bekræfter hele PfA og det understreges, at EU også fremover bør sikre en fremdrift
i implementeringen af PfA.
Danske regler
Der eksisterer ikke nogen danske regler for så vidt angår implementeringen af PfA og
opfølgningen på Beijing+10.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort nærmere for nærheds- og proportionalitetsprincippet i
rådskonklusionerne.
Høring
Udkastet til rådskonklusioner har ikke været sendt i høring i EU-specialudvalget.
Tidligere forelæggelser
Sagen har ikke været forelagt FEU tidligere.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det skønnes ikke, at rådskonklusionerne får lovgivnings- eller statsfinansielle
konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
41
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det skønnes ikke, at rådskonklusionerne får samfundsøkonomiske konsekvenser.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud PfA samt opfølgningen af denne i EU regi og agter derfor at
støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger
Det forventes, at samtlige lande støtter rådskonklusionerne.
Afstemning
Det forventes, at rådskonklusionerne vedtages enstemmigt.