Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2664 - RIA Bilag 3
Offentligt
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
24. maj 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 27. maj 2005 – rådsmøde (retlige og
indre anliggender) den 2.-3. juni 2005 – vedlægges Justitsministeriets supplerende notat
vedrørende dagsordenspunkt 7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Supplerende
samlenotat vedrørende dagsordenspunkt 7, der forventes
behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i de
blandede udvalg på ministerniveau med deltagelse henholdsvis af Norge og
Island og af Schweiz den 2.-3. juni 2005.
Side:
2-14
Dagsordenspunkt 7
Status for EU’s indsats mod terrorisme (B-punkt,
Justitsministeriet, forventes sat på dagsordenen
for rådsmødet med henblik på godkendelse).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 7: Status for EU’s indsats mod terrorisme
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Resumé
EU’s indsats mod terrorisme har gennem de seneste år løbende været drøftet
i Rådet (retlige og indre anliggender) og blandt stats- og regeringscheferne i
Det Europæiske Råd, og der er i den forbindelse truffet beslutning om såvel
overordnede rammer for indsatsen som konkrete tiltag på området. Som led i
den løbende behandling af sagen forventes Rådet (retlige og indre
anliggender) på mødet den 2.-3. juni 2005 at godkende en opdateret
handlingsplan samt at få forelagt en række afrapporteringer om status for
indsatsen. Endvidere forventes Rådet at få forelagt en EU-strategi med
anbefalinger inden for radikalisering og rekruttering med henblik på
godkendelse. Rådets drøftelser og rapporter forventes at indgå i en samlet
rapport med henblik på forelæggelse for stats- og regeringscheferne på
mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005. Sagen vurderes ikke at
give anledning til overvejelser i forhold til nærhedsprincippet. Sagen har ikke
i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke
at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdninger til sagen. Fra dansk side er man overordnet positiv over for de
beskrevne tiltag i EU’s indsats mod terrorisme.
Baggrund
På baggrund af terrorangrebene i Madrid den 11. marts 2004 vedtog stats- og
regeringscheferne på mødet i Det Europæiske Råd den 25. marts 2004 en
erklæring om en styrkelse af EU’s indsats mod terrorisme.
I erklæringen tilsluttede Det Europæiske Råd sig generalsekretæren/den
højtstående repræsentant Javier Solanas bestræbelser på at få integreret en
efterretningskapacitet i Rådets Generalsekretariat vedrørende alle aspekter af
terrortruslen, så der kan skabes et oplyst grundlag for EU’s politik. Det
Europæiske Råd opfordrede samtidig Javier Solana til at fremsætte sit forslag
herom inden Det Europæiske Råds møde i juni 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
I erklæringen af 25. marts 2004 opfordrede Det Europæiske Råd endvidere
Rådet (retlige og indre anliggender) til i samarbejde med Javier Solana og
Kommissionen at aflægge en statusrapport til Det Europæiske Råd i juni
2004 om gennemførelse af de foranstaltninger, der er nævnt i erklæringen.
Som led i den generelle opfølgning på Det Europæiske Råds erklæring af 25.
marts 2004 var bekæmpelse af terrorisme på dagsordenen for alle møder i
Rådet (retlige og indre anliggender) i løbet af foråret 2004, idet Rådet navnlig
drøftede status for gennemførelsen af de enkelte elementer i erklæringen.
I den forbindelse forelagde Javier Solana på rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 8. juni 2004 en rapport om, hvordan en
efterretningskapacitet kan integreres i Rådets Generalsekretariat, som Rådet
godkendte. Javier Solana kom bl.a. med forslag til, hvordan der kan
udarbejdes bedre og mere sammenhængende trusselsanalyser inden for
rammerne af SitCen (Generalsekretariatets Situations Center under 2. søjle).
Som opfølgning på Rådets drøftelser vedtog stats- og regeringscheferne på
mødet i Det Europæiske Råd den 17.-18. juni 2004 en omfattende
handlingsplan for EU’s indsats mod terrorisme. Det Europæiske Råd
besluttede samtidig fremover at se nærmere på gennemførelsen af
handlingsplanen to gange årligt; første gang på Det Europæiske Råds møde i
december 2004.
Med henblik på bl.a. at forberede Det Europæiske Råds halvårlige behandling af EU’s
indsats mod terrorisme har sagen ligeledes været sat på dagsordenen på de efterfølgende
møder i Rådet (retlige og indre anliggender) 19. juli 2004, 25.-26. oktober 2004, 19.
november 2004 og 2.-3. december 2004. På disse rådsmøder har henholdsvis
formandskabet, Kommissionen og EU’s antiterrorkoordinator løbende orienteret om status
for gennemførelsen af handlingsplanen for EU’s indsats mod terrorisme, ligesom Javier
Solana på rådsmødet den 2.-3. december 2004 orienterede om status for integreringen af en
efterretningskapacitet i Rådets Generalsekretariat. Endvidere har Kommissionen
præsenteret fire meddelelser om bekæmpelse af terrorisme, der vedrører henholdsvis 1.
Terrorangreb: Forebyggelse, beredskab og reaktion, 2. Forebyggelse og bekæmpelse af
finansiering af terrorisme ved hjælp af foranstaltninger til at forbedre udvekslingen af
oplysninger, at styrke gennemsigtigheden og øge mulighederne for at spore finansielle
transaktioner, 3. Beredskab og konsekvenshåndtering i forbindelse med terrorisme og 4.
Beskyttelse af kritisk infrastruktur i forbindelse med terrorisme.
Bl.a. på baggrund af meddelelsen fra Kommissionen om bekæmpelse af finansiering af
terrorisme fremlagde Javier Solana og Kommissionen på rådsmødet den 2.-3. december
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
176802_0005.png
5
2004 et forslag til en samlet EU-strategi for bekæmpelse af finansiering af terrorisme
indeholdende en række anbefalinger til medlemslandene. Strategien blev godkendt af Rådet.
Rådet godkendte endvidere en opdateret handlingsplan for EU’s indsats mod terrorisme.
Rådet godkendte ligeledes en første samlet midtvejsrapport baseret på evalueringen af de 15
”gamle” medlemslandes nationale indsats mod terrorisme.
På baggrund af de forudgående drøftelser i Rådet og i overensstemmelse med Det
Europæiske Råds beslutning fra juni 2004 foretog Det Europæiske Råd på sit møde den
16.-17. december 2004 den første halvårsstatus for gennemførelsen af den samlede
handlingsplan. I den forbindelse vedtog Det Europæiske Råd en række konklusioner om
EU’s videre indsats på området for terrorbekæmpelse.
I konklusionerne udtrykte Det Europæiske Råd tilfredshed med den revidere EU-
handlingsplan og afrapporteringerne om terrorbekæmpelse samt de fremskridt, der var gjort
på området siden juni 2004. Det Europæiske Råd understregede dog samtidig behovet for
iværksættelse af yderligere tiltag og opfordrede i den forbindelse Rådet til at opstille en
langsigtet strategi og handlingsplan for radikalisering og rekruttering af terrorister i juni
2005. Endvidere anmodede Det Europæiske Råd om at få forelagt en ny statusrapport for
EU’s indsats mod terrorisme på sit møde i juni 2005.
Med henblik på bl.a. at efterkomme Det Europæiske Råds opfordringer fra december
2004, er sagen om EU’s indsats mod terrorisme sat på dagsordenen for det kommende
rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 2.-3. juni 2005.
Rådet forventes i den forbindelse at godkende en opdateret handlingsplan.
Herudover forventes EU’s anti-terrorkoordinator at aflægge rapport om status for
medlemsstaternes implementering af en række centrale retsakter, der har betydning for
bekæmpelse af terrorisme, og rapport om status for gennemførelsen af EU’s strategi for
bekæmpelse af terrorfinansiering med henblik på, at Rådet tager disse afrapporteringer til
efterretning.
Det forventes endvidere, at EU’s anti-terrorkoordinator som opfølgning på den første
midtvejsrapport om evalueringerne af de 15 ”gamle” medlemslandes nationale indsats mod
terrorisme vil fremlægge en rapport om de pågældendes landes gennemførelse af
midtvejsrapportens henstillinger med henblik på, at Rådet tager rapporten til efterretning.
På rådsmødet forventes SitCen endvidere at forelægge en rapport om radikalisering og
rekruttering med henblik på, at Rådet tager denne til efterretning.
I den forbindelse forventes formandskabet tillige i overensstemmelse med en af
målsætningerne i handlingsplanen om bekæmpelse af terrorisme og i overensstemmelse med
Det Europæiske Råds opfordring fra december 2004 at fremlægge forslag til en EU-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
176802_0006.png
6
strategi vedrørende radikalisering og rekruttering. Det forventes, at en strategi på området,
vil indeholde nogle anbefalinger.
Endelig forventes en repræsentant for SitCen på ny at orientere om status for integreringen
af en efterretningskapacitet med henblik på, at Rådet tager denne orientering til
efterretning.
Rådets drøftelser og rapporter forventes at indgå i en samlet rapport, der efterfølgende
forelæggelse for stats- og regeringscheferne på mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17.
juni 2005.
Indhold
A. Handlingsplanen for EU’s indsats mod terrorisme
EU’s indsats i kampen mod terrorisme har siden terrorangrebene den 11.
september 2001 navnlig været baseret på Rådets (retlige og indre anliggender)
konklusioner af 20. september 2001, den handlingsplan, som Det
Europæiske Råd vedtog den 21. september 2001 og den dertil knyttede
køreplan, som løbende er opdateret.
Som det fremgår af pkt. 1 ovenfor, godkendte Det Europæiske Råd senest på
mødet den
16.-17. december 2004
en ny, opdateret handlingsplan.
Den gældende handlingsplan udgør en skematisk oversigt over de retlige og
operationelle foranstaltninger, der allerede er vedtaget eller fremsat forslag
om, samt foranstaltninger, som henholdsvis Det Europæiske Råd og
Kommissionen har besluttet, at der skal fremsættes forslag om. Den
skematiske oversigt er udarbejdet på baggrund af den oprindelige køreplan
fra 2001 med senere ændringer, og er navnlig baseret på de foranstaltninger,
der indgår i Det Europæiske Råds erklæring af 25. marts 2004.
Oversigten er inddelt i overensstemmelse med de strategiske målsætninger,
som indgår i Det Europæiske Råds erklæring af 25. marts 2004 og indeholder
således en række afsnit om foranstaltninger, der skal sikre en styrket
international indsats for bekæmpelse af terrorisme. Handlingsplanen
indeholder på denne baggrund følgende overordnede målsætninger:
Hindre terroristers adgang til finansielle og andre økonomiske
ressourcer.
Sikre fuld udnyttelse af kapaciteten både inden for EU’s forskellige
instanser og i medlemsstaterne for at afsløre, efterforske og retsforfølge
terroristaktiviteter og forebygge terrorangreb.
Sikre beskyttelse af den internationale transport og af effektive
grænsekontrolordninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
176802_0007.png
7
Forbedre EU’s og medlemsstaternes håndtering af følgerne af et
eventuelt terrorangreb.
Forbedre håndteringen af de faktorer, der bidrager til støtte for og
rekruttering til terrorisme.
Sikre målrettede aktioner som led i EU’s eksterne forbindelser med
visse tredjelande, hvor kapaciteten eller indsatsen med hensyn til
bekæmpelse af terrorisme bør styrkes.
Sikre gennemførelsen i medlemsstaterne af en række centrale
instrumenter inden for rammerne af det politimæssige og strafferetlige
samarbejde.
Styrke det operationelle samarbejde mellem medlemsstaternes
retshåndhævende myndigheder.
Styrke Europol og Eurojust.
Sikre en integrering af en efterretningskapacitet i Rådets
Generalsekretariat, herunder en styrkelse af arbejdsstrukturerne i Rådet.
Herudover indeholder handlingsplanen en række prioritetsområder, som der
snarest skal arbejdes videre med, ligesom handlingsplanen indeholder en
række nærmere fastsatte frister for en række konkrete forslag, som Rådet bør
nå til enighed om.
Handlingsplanen omhandler endvidere styrkelse af samarbejdet om
civilbeskyttelse og endelig betydningen af en integreret tilgang til
terrorbekæmpelsen samt betydningen af solidaritet og internationalt
samarbejde.
Rådet forventes på det kommende møde den 2.-3. juni 2005 at få forelagt og at godkende
en opdateret handlingsplan, hvori der er taget højde for Det Europæiske Råds
konklusioner fra december 2004 samt de foranstaltninger, der gennem det seneste halve år
er truffet på området for bekæmpelse af terrorisme.
I tilknytning til handlingsplanen forventes EU’s anti-terrorkoordinator at foretage en
afrapportering vedrørende gennemførelsen af EU’s strategi for bekæmpelse af
terrorfinansiering, jf. herom nedenfor, samt en afrapportering vedrørende medlemsstaternes
nationale gennemførelse af de EU-retsakter, der er centrale for terrorbekæmpelsen med
henblik på, at Rådet kan tage afrapporteringerne til efterretning.
Det nærmere indhold af afrapporteringerne kendes endnu ikke og kan derfor ikke
beskrives nærmere. Det bemærkes dog, at Danmark har gennemført alle de centrale 12
EU-retsakter på området.
B. Finansiering af terrorisme
Kommissionens meddelelse om forebyggelse og bekæmpelse af finansiering
af terrorisme indeholder overvejelser om, hvilke yderligere foranstaltninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
der kan være nødvendige for at imødegå finansiering af terrorisme på den
mest effektive måde.
Kommissionen identificerer tre hovedområder, der er relevante for
bekæmpelsen af finansiering af terrorisme: Forbedret samarbejde i
udvekslingen af oplysninger, øgede muligheder for at spore finansielle
transaktioner og større gennemsigtighed med hensyn til retlige enheder.
På denne baggrund
og efter forslag fra
Javier Solana i samarbejde med
Kommissionen
blev der i december 2004 vedtaget
en samlet EU-strategi for
bekæmpelse af finansiering af terrorisme. Strategien fokuserer på samme
områder som Kommissionens meddelelse og indeholder i øvrigt en række
konkrete anbefalinger.
I strategien lægges der op til en styrkelse af samarbejdet om udvekslingen af
relevante oplysninger med henblik på bekæmpelse af finansiering af
terrorisme. Med henblik på at etablere et mere sammenhængende samarbejde
om udveksling af oplysninger anbefales det, at der etableres nye, effektive
strukturer, der omfatter skattemyndigheder, finanstilsynsmyndigheder,
anklagemyndigheder, efterretningsvæsener, retshåndhævende myndigheder
og andre myndigheder med ansvar for bekæmpelse af terrorisme. Der lægges
samtidig op til et styrket samarbejde mellem Europol og medlemslandene.
I strategien lægges der desuden op til at styrke samarbejdet mellem
medlemslandenes finansielle efterretningsenheder (FIU) og finanssektoren.
Formålet hermed er at effektivisere muligheden for at identificere
pengestrømme og spore kilder.
Herudover lægges der op til at overveje fælles minimumsstandarder for EU’s
finansielle institutioner for så vidt angår kundeidentitet og registrering af
identifikationsdata. På denne baggrund anbefales det bl.a., at man bør
overveje oprettelsen af en elektronisk database med prøver på EU- (og
andre) identitetsdokumenter, herunder eksempler på forfalskede
dokumenter, til brug for de retshåndhævende myndigheder og den private
sektor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
176802_0009.png
9
Der lægges endvidere op til en styrkelse af det tekniske samarbejde mellem
medlemslandenes retshåndhævende myndigheder om indsamling af
elektronisk bevismateriale. Baggrunden er, at de finansielle institutioner
anvender elektroniske kommunikationskanaler, og at det derfor er relevant at
fokusere på det kriminaltekniske arbejde med at indsamle elektronisk
bevismateriale i konkrete straffesager.
Strategien lægger i øvrigt op til yderligere overvejelser af EU’s mekanisme for
udpegelse af terrorister og terrororganisationer bl.a. med henblik på
indefrysning af aktiver, der blev indført efter terrorangrebet mod USA den
11. september 2001, og som især bygger på FN’s resolution 1373. Der lægges
således op til, at medlemslandene overvejer, hvordan man kan effektivisere
denne mekanisme, idet man samtidig sikrer grundlæggende,
retssikkerhedsmæssige principper.
Der lægges endvidere op til at forbedre sporbarheden og gennemsigtigheden
navnlig i relation til transaktioner, der foretages via den uformelle banksektor
og frivillige organisationer (non-profit organisationer).
Strategien opfordrer derudover Sitcen og Europol til at udarbejde rapporter
om henholdsvis tendenser i relation til finansiering af terrorisme og forholdet
mellem finansiering af terrorisme og anden kriminel aktivitet.
Endelig opfordrer det strategiske dokument til tæt samarbejde med FN og
andre internationale organer. Det anbefales særligt, at der ydes teknisk
bistand til nøgle-lande i form af uddannelse af personale og udvikling af IT-
systemer og efterforskningsmetoder.
I tilknytning til den opdaterede handlingsplan og som opfølgning på strategien forventes
EU’s anti-terrorkoordinator som nævnt ovenfor at foretage en afrapportering om status for
gennemførelsen af strategiens anbefalinger.
C. Radikalisering og rekruttering
I september 2004 afholdt
det daværende hollandske
formandskab et seminar om
rekruttering i relation til terrorisme med deltagelse af nationale eksperter fra
medlemslandene.
Efterfølgende vedtog Rådet i december 2004 en fortrolig rapport
indeholdende
en række praktiske retningslinjer og fremgangsmåder til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
176802_0010.png
10
fremtidige formandskaber og medlemslandene om, hvordan de
underliggende faktorer, der kan have betydning for rekruttering til terrorisme,
behandles.
Med henblik på yderligere at belyse området har SitCen udarbejdet en rapport, der bl.a.
beskriver problemer forbundet med radikalisering og rekruttering samt de faktorer, som
har betydning for, at der sker radikalisering og rekruttering til terrorisme. Rapporten er
fortrolig og kan derfor ikke beskrives nærmere.
Endvidere har formandskabet i overensstemmelse med Det Europæiske Råds opfordring
fra december 2004 fremlagt et forslag til en samlet EU-strategi til at imødegå
radikalisering og rekruttering. Forslaget til strategi er bl.a. baseret på rapporten fra
SitCen, der således udgør det analytiske fundament.
Forslaget til strategi er opdelt i to hovedafsnit, der omhandler henholdsvis EU’s interne
forhold og forhold i relation til tredjelande (eksterne forhold). Inden for begge områder
består strategien af en række anbefalinger, der for så vidt angår de interne forhold er opdelt
i anbefalinger, der retter sig til de enkelte medlemsstater og anbefalinger på EU-plan.
Forslaget til strategi indeholder således nogle retningslinier og mål for hvilke tiltag, der bør
tages for at søge at forebygge og mindske radikalisering og rekruttering både i EU og resten
af verden. Fokus ligger på at fremme dialog og sikre integration. Samtidig lægges der op til
øget opmærksomhed i forhold til miljøer, som særligt giver anledning til problemer med
radikalisering og rekruttering. Der skal ligeledes samarbejdes om informationsudveksling
og udveksling af erfaringer og best practice. Endvidere er det et mål i større grad at gøre
terrorismerelaterede problemstillinger til en del af forhandlingerne og samarbejdet med
tredjelande.
D. Evaluering af de nationale foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme
Ved Rådets fælles aktion af 5. december 1997 blev der indført en ordning til
evaluering af, hvorledes de internationale forpligtelser med hensyn til
bekæmpelse af organiseret kriminalitet udmøntes og efterleves i de enkelte
medlemsstater.
På det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 20.
september 2001 besluttede Rådet, at der skulle udarbejdes en forenklet
udgave af evalueringsmekanismen fastsat i den fælles aktion fra 1997 med
særligt henblik på bekæmpelse af terrorisme. Rådet vedtog herefter en
afgørelse af 28. november 2002 om indførelse af en ordning til evaluering af
retssystemerne og deres nationale anvendelse i bekæmpelsen af terrorisme.
I Rådets regi er det efterfølgende besluttet, at en første evaluering skal
omhandle samarbejdet mellem de af medlemsstaternes nationale
myndigheder, som har ansvaret for indsatsen mod terrorisme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Som led i gennemførelsen af handlingsplanen for EU’s indsats mod
terrorisme
blev
det besluttet inden mødet i Det Europæiske Råd i december
2004 at behandle en midtvejsrapport om resultatet af evalueringen af de
nationale foranstaltninger i bekæmpelsen af terrorisme i de 15 ”gamle”
medlemslande og inden september 2005 at behandle en endelig rapport, der
omfatter alle medlemslandene, herunder de 10 ”nye” medlemslande.
På baggrund af ovennævnte evalueringsmekanisme er
der iværksat
en
evaluering af medlemsstaternes nationale myndigheders interne samarbejde i
forbindelse med indsatsen mod terrorisme. Evalueringen baseres på de
enkelte medlemsstaters besvarelse af en række spørgsmål og et
evalueringsbesøg, der aflægges i hver enkelt af medlemsstaterne.
Indtil videre er evalueringerne af de 15 ”gamle” medlemsstater gennemført, og arbejdet med
at evaluere de 10 ”nye” medlemsstater er påbegyndt.
Evalueringsrapporterne vedrørende de 10 ”nye” medlemsstater er under fortløbende
udarbejdelse, og der foreligger således på nuværende tidspunkt rapporter om Ungarn,
Cypern, Slovenien og Tjekkiet.
Evalueringsrapporterne vedrørende de 15 ”gamle” medlemsstater har dannet baggrund for
en første samlet midtvejsrapport, der blev godkendt af Rådet (retlige og indre anliggender)
på rådsmødet den 2.-3. december 2004.
Midtvejsrapporten vedrørende de 15 ”gamle” medlemslande har navnlig
fokus på den bedste praksis, sådan som denne er blevet illustreret i
forbindelse med evalueringsrapporterne. Rapporten understreger imidlertid,
at den bedste praksis må anskues i en lokal kontekst, således at den ikke i alle
tilfælde vil kunne overføres fuldt ud til samtlige medlemslande.
Rapporten indeholder et afsnit om koordination mellem retshåndhævende
myndigheder og sikkerhedstjenesterne, der bl.a. understreger vigtigheden af,
at disse myndigheder deler og udveksler oplysninger. Rapporten anbefaler i
denne forbindelse medlemslandene, at der oprettes et permanent organ i
hvert enkelt medlemsland, som har ansvar for den daglige koordination i
operationel henseende, og at såvel de retshåndhævende myndigheder som
sikkerhedstjenesterne skal deltage i dette organ.
Rapporten anbefaler desuden medlemslandene at give sikkerhedstjenesterne
adgang til de retshåndhævende myndigheders databaser samt andre relevante
databaser, herunder administrative databaser. Medlemslandene bør
derudover give sikkerhedstjenesterne lovgivningsmæssig hjemmel til at
anvende specielle teknikker til indsamling af efterretninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Medlemsstaterne anbefales endvidere at fokusere på rekrutterings- og
radikaliseringsprocesser, og at der i denne forbindelse jævnligt bør laves
nationale trusselsanalyser med henblik på at identificere nøgletemaer og
retningslinjer på dette område. Rapporten anbefaler endvidere, at EU
fortsætter den generelle debat om udveksling af oplysninger med henblik på
bekæmpelse af terrorisme.
Medlemslandene anbefales desuden at rette opmærksomheden mod brugen
af efterretninger som bevis i straffesager. Rapporten tilkendegiver, at dette
emne primært er et nationalt anliggende, men at der bør laves en evaluering
på EU-niveau af de tiltag, som nogle medlemslande løbende udfører.
Rapporten opfordrer endvidere medlemslandene til at overveje oprettelsen af
et system med tilhørende planer i tilfælde af terrorangreb. Sådanne planer bør
omhandle det forhold, at medlemsstaterne bør kunne assistere hinanden i
tilfælde af omfattende terrorangreb.
Med henblik på at kunne reagere på bl.a. et angreb med kemiske, biologiske,
radiologiske eller nukleare våben (kaldet: CBRN-våben), bør
medlemslandene endvidere lave nationale programmer indeholdende såvel
nationale som grænseoverskridende øvelser. I tilknytning hertil bør
medlemslandene have permanent opdaterede lister over nationale kritiske
infrastrukturer og sektorer, som kan tages i anvendelse i tilfælde af et CBRN-
angreb. Der bør ligeledes oprettes permanente nationale krisecentre, som har
kontakt til alle nationale sikkerhedsinstitutioner og nødberedskabsenheder.
Det anbefales endvidere i rapporten, at medlemslandene skal rette fokus mod
de arbejdsmetoder, som det britiske ”Fælles Terror Analyse Center”
anvender. Man modtager i dette center alle relevante data vedrørende
international terrorisme og vurderer disse oplysninger med henblik på at
fastsætte trusselsniveauet og videregive disse vurderinger til regeringens
ministerier og institutioner. Centeret er således opmærksomt på de behov,
som brugerne af efterretningerne har. Medlemslandene bør endvidere
udarbejde en strategi for information af offentligheden med henblik på skabe
bevidsthed om terrortruslen og konsekvensstyring i tilfælde af angreb.
Derudover bør indsamling af information om medlemslandenes støtte til
moderate dele af islam og en belysning af bedste praksis på området assistere
udarbejdelsen af en fælles tilgang på EU-niveau. Endelig bør
medlemsstaterne på nationalt niveau oprette en arbejdsgruppe bestående af
retshåndhævende myndigheder, judicielle myndigheder og medlemmer af
Europol med henblik på at identificere og overvinde hindringer i relation til
forbedring af udveksling af oplysninger.
Det bemærkes, at midtvejsrapporten
vedrørende de 15 ”gamle” medlemsstater er fortrolig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
176802_0013.png
13
Med henblik på at følge op på midtvejsrapporten vil EU’s anti-terrorkoordinator
udarbejde en rapport om de berørte medlemsstaters implementering af henstillingerne i
midtvejsrapporten, som forventes at blive forelagt for Rådet (retlige og indre anliggender) den
2.-3. juni 2005.
E. Status for gennemførelsen af efterretningskapacitet
SitCen forventes at forelægge en rapport om status for integreringen af en
efterretningskapacitet i Rådets Generalsekretariat. Rapporten, der alene foreligger i et
fortroligt udkast, beskriver status, arbejdsmetode og fremtidige projekter i SitCen regi.
Det fremgår i den forbindelse, at antallet af analytikere, der kan bistå SitCen i sit arbejde,
er blevet udvidet, ligesom der er etableret et samarbejde mellem SitCen og Europol bl.a.
med henblik på informationsudveksling mellem analytikere i de to organer.
SitCen kan herved bidrage med mere sammenhængende trusselsvurderinger for så vidt
angår såvel den interne trussel i EU som den eksterne trussel fra tredjelande og producere
integrerede efterretningsanalyser til brug for rådsorganerne, således at disse kan fokusere på
udarbejdelse af strategier, der er baseret på et bedre informationsgrundlag. I den forbindelse
udarbejder SitCen også tematiske rapporter som for eksempel rapporten om radikalisering
og rekruttering, der udgør det analytiske fundament for den foreslåede EU-strategi om
radikalisering og rekruttering, jf. herom ovenfor under pkt. C.
SitCen vil endvidere i samarbejde med CTG holde Rådet løbende orienteret om ændringer i
trusselsbilledet.
3. Gældende dansk ret
I lyset af karakteren af de spørgsmål, som forventes at skulle drøftes på rådsmødet, er der
ikke fundet anledning til at foretage en foretage en omfattende beskrivelse af dansk ret og
praksis på området, jf. herved at sagen ikke i sig selv har lovgivningsmæssige
konsekvenser.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser. Implementering af de enkelte dele af handlingsplanen for
EU’s indsats mod terrorisme kan have lovgivningsmæssige og/eller
statsfinansielle konsekvenser.
5. Høring
Der er ikke foretaget høring i anledning af sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
6. Nærhedsprincippet
Sagen vurderes ikke at give anledning til overvejelser i forhold til nærhedsprincippet.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger
til sagen.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man overordnet positiv over for de beskrevne tiltag i EU’s indsats mod
terrorisme.
9. Europa-Parlamentet
Sagen har ikke som sådan været forelagt for Europa-Parlamentet.
Formandskabet forventes i overensstemmelse med Rådets afgørelse af 28.
november 2002 om indførelse af en ordning til evaluering af retssystemerne
og deres nationale anvendelse i bekæmpelsen af terrorisme ved afslutningen
af den første evalueringsrunde at orientere Europa-Parlamentet om
gennemførelsen af evalueringsordningen, ligesom formandskabet løbende
orienterer Parlamentet om gennemførelsen af handlingsplanen for EU’s
indsats mod terrorisme.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har senest været drøftet på et møde i Specialudvalget for politimæssigt
og retligt samarbejde den 16. november 2004.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg
Et aktuelt notat om bekæmpelse af terrorisme blev oversendt til Folketingets
Europaudvalg og Retsudvalg den 18. marts 2004 forud for det
ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 19. marts 2004.
Endvidere blev et udkast til Det Europæiske Råds erklæring om bekæmpelse
af terrorisme oversendt til Folketingets Europaudvalg den 23. marts 2004 og
til Folketingets Retsudvalg den 24. marts 2004. Et revideret senere udkast til
erklæring blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 25. marts 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Et aktuelt notat om opfølgning på Det Europæiske Råds erklæring om
bekæmpelse af terrorisme blev desuden oversendt til Folketingets
Europaudvalg og Retsudvalg forud for rådsmøderne (retlige og indre
anliggender) den 30. marts 2004, den 29.-30. april 2004 og den 8. juni 2004.
Endvidere blev et aktuelt notat om opfølgning på Det Europæiske Råds
konklusioner af 17.-18. juni 2004 om bekæmpelse af terrorisme oversendt til
Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 19. juli 2004.
Et aktuelt notat om status for EU´s indsats mod terrorisme blev oversendt til
Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for rådsmøderne (retlige og
indre anliggender) den 25.-26. oktober 2004, 19. november 2004 og
2.-3.
december 2004.
Rådsafgørelsen om en ordning for evaluering af retssystemerne og deres
nationale anvendelse i bekæmpelsen af terrorisme er tidligere forelagt for
Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg, senest blev et aktuelt notat om
rådsafgørelsen oversendt til udvalgene forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 28. november 2002.