Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
Det Europæiske Råd 16-17/6 2005 Bilag 5
Offentligt
186387_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 10. juni 2005
(OR. fr)
9809/1/05
REV 1
LIMITE
JAI 208
ECOFIN 187
TRANS 114
RELEX 293
ECO 71
PESC 481
COTER 35
COSDP 371
PROCIV 82
ENER 91
ATO 60
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
formandskabet/antiterrorkoordinatoren
Rådet/Det Europæiske Råd
Iværksættelse af handlingsplanen til bekæmpelse af terrorisme
1.
Med denne note imødekommes Det Europæiske Råds anmodning om hvert halve år at få en
rapport om iværksættelsen af den handlingsplan til bekæmpelse af terrorisme, der blev
vedtaget i juni 2004 (Det Europæiske Råds konklusioner af 17. december 2004, punkt 26).
Noten sammenfatter de fremskridt, der er gjort siden december 2004 (nærmere specificeret i
ADD 1) og gør status over ratifikationen af konventioner og gennemførelsen af retsakter, som
anses for højtprioriterede (nærmere specificeret i ADD 2).
2.
Noten følger prioriteringsordenen for 2005 i 5657/2/05.
9809/1/05 REV 1
DG H
bh/BP/lsn/JBS/aa
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
186387_0002.png
3.
Retlige og indre anliggender:
3.1. Rådets vedtagelse af retsakter:
Rådet (RIA) har i løbet af første halvår vedtaget adskillige retsakter af stor betydning for
terrorismebekæmpelsen:
Rådets rammeafgørelse om angreb på informationssystemer (EUT L 69 af 16.3.2005, s. 67)
Rådets rammeafgørelse om konfiskation af udbytte, redskaber og formuegoder fra strafbart
forhold (EUT L 68 af 15.3.2005, s. 49)
Rådets afgørelse om indførelse af nye funktioner i Schengen-informationssystemet, herunder i
forbindelse med terrorismebekæmpelse (EUT L 68 af 15.3.2005, s. 44)
Rådets fælles holdning om udveksling af bestemte oplysninger med Interpol (EUT L 27 af
29.1.2005, s. 61)
Rådet (RIA) har endvidere fastlagt en generel indstilling vedrørende tre udkast til rammeafgørelse,
som vil kunne vedtages, så snart de medlemsstater, der har taget parlamentarisk forbehold, ser sig i
stand til at hæve disse:
Udkast til Rådets afgørelse om udveksling af oplysninger fra strafferegistre (opført som
A-punkt på dagsordenen for samlingen i Rådet (RIA) den 2. juni 2005) [parlamentarisk
forbehold fra UK]
Udkast til Rådets afgørelse om udveksling af oplysninger og samarbejde vedrørende
terrorhandlinger (december 2004) [parlamentarisk forbehold fra NL, UK, IE]
Udkast til rammeafgørelse om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på
afgørelser om konfiskation [parlamentarisk forbehold fra IT]
Formandskabet har i øvrigt intensiveret arbejdet i grupper og udvalg for at muliggøre en snarlig
vedtagelse af følgende tre lovgivningsudkast:
Udkast til rammeafgørelse om forenkling af udvekslingen af oplysninger og efterretninger
mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder (Det Europæiske Råd ønsker denne
afgørelse vedtaget senest ved udgangen af 2005)
Udkast til rammeafgørelse om opbevaring af data (står på dagsordenen for samlingen i Rådet
(RIA) den 2. juni 2005)
Forslag til rammeafgørelse om en europæisk bevissikringskendelse.
9809/1/05 REV 1
DG H
bh/BP/lsn/JBS/aa
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
186387_0003.png
3.2. Peer-evaluering af de nationale antiterrorforanstaltninger:
Alle medlemsstater er blevet evalueret. Artikel 36-Udvalget har taget 19 evalueringsrapporter til
efterretning. Den endelige rapport om evalueringsrunden vil som planlagt blive forelagt Rådet i
oktober 2005. Indtil nu har 10 medlemsstater underrettet Rådet om de foranstaltninger, de har
truffet for at føre henstillingerne i deres respektive rapporter ud i livet. Formandskabet har derfor
endnu ikke været i stand til at forelægge Rådet en sammenfattende rapport om opfølgningen af
henstillingerne.
3.3. Informationsudveksling:
Det Europæiske Råd har gentagne gange understreget betydningen af en højere grad af
informationsudveksling mellem medlemsstaternes forskellige kompetente tjenester
(efterretningstjenester, sikkerhedstjenester, politi, toldvæsen og retslige myndigheder) og mellem
disse og Unionens agenturer og tjenester (Europol, Eurojust, Det Europæiske Agentur for
Forvaltning af det Operative Samarbejde ved EU-medlemsstaternes Ydre Grænser og SITCEN),
hvad enten det drejer sig om strategiske informationer eller om operative informationer. Der er gjort
betydelige fremskridt i løbet af de seneste måneder:
Strategiske informationer:
Som generalsekretæren/den højtstående repræsentant (GS/HR) bebudede i sin rapport til Det
Europæiske Råd den 17. december 2004, har SITCEN intensiveret sit samarbejde med
Terrorismebekæmpelsesgruppen samt med Europol. Styrkelsen af SITCEN's personaleressourcer
gennem ansættelse af eksperter fra sikkerhedstjenesterne og den forestående indgåelse af en
samarbejdsaftale med Europol vil fremover sætte SITCEN i stand til at forelægge Rådets
kompetente grupper trusselsanalyser, der kombinerer informationer indsamlet af
efterretningstjenesterne, sikkerhedstjenesterne og politiet. Analysen af fænomenet radikalisering og
rekruttering er en første illustration heraf. Udviklingen af denne analysekapacitet vil under det
britiske formandskab gøre det muligt at rationalisere arbejdet i Rådets grupper med kompetence på
terrorismeområdet, således at der kan fokuseres på udarbejdelsen af politiske henstillinger til
forelæggelse for Rådet.
9809/1/05 REV 1
DG H
bh/BP/lsn/JBS/aa
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
186387_0004.png
Operative informationer:
Europol fremhæver i sin rapport til Rådet (9156/05), at Europols analysedatabase om terrorisme
baseret på politidata bliver stadig mere operativ og anvendes i 21 sager, der er under efterforskning
i flere medlemsstater. Rapporten gør endvidere status over den seneste udvikling for så vidt angår
Taskforcen for Terrorismebekæmpelse, som Det Europæiske Råd besluttede at reaktivere i sin
erklæring om bekæmpelse af terrorisme af 25. marts 2004.
Eurojust bemærker i sin rapport til Rådet (9157/05), at Eurojust ganske vist modtager flere og flere
informationer, men at informationsstrømmen endnu hverken svarer til det nuværende
lovgivningsmæssige krav i Rådets afgørelse af 19. december 2002 om anvendelse af specifikke
foranstaltninger inden for rammerne af politisamarbejdet og det retlige samarbejde til bekæmpelse
af terrorisme, jf. artikel 4 i fælles holdning 2001/931/FUSP (EFT L 16 af 22.1.2003, s. 68), eller til
det fremtidige krav i forslaget til Rådets afgørelse om udveksling af oplysninger og samarbejde
vedrørende terrorhandlinger (15599/04). Formandskabet foreslår, at Rådet behandler dette
spørgsmål under det britiske formandskab. To sager giver lejlighed hertil, nemlig gennemgangen af
Eurojusts rapport for 2004 og gennemgangen af interimsrapporten om peer-evalueringsrunden om
metoderne til informationsudveksling mellem medlemsstaterne indbyrdes og mellem
medlemsstaterne og Europol.
Adgang til databaserne:
I afventen af Kommissionens lovgivningsforslag om en konkretisering af tilgængelighedsprincippet
(forventet ved udgangen af 2005) pålagde Rådet (RIA) på samlingen den 14. april 2005 Den
Tværfaglige Gruppe inden udgangen af 2005 at undersøge, hvilke adgangsmetoder der bør
fastsættes for seks typer oplysninger, der findes i databaserne (7641/2/05 REV 2), idet metoderne
skal tilgodese tilgængelighedsprincippet.
3.4. Operativt samarbejde:
Eurojust: I sin rapport til Rådet fremhæver Eurojust, at Eurojust i et opmuntrende antal
tilfælde er blevet bedt om at koordinere retsforfølgninger i forbindelse med terrorisme, men
den anfører ligeledes, at Eurojust endnu ikke udnyttes i tilstrækkeligt omfang.
9809/1/05 REV 1
DG H
bh/BP/lsn/JBS/aa
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
186387_0005.png
Taskforcen af Politichefer:
Inden for rammerne af COSPOL (Comprehensive Operational Strategic Planning for the Police) har
Taskforcen af Politichefer givet sin tilslutning til et udkast til britisk initiativ, der sigter mod en
bedre uddannelse af nærpolitiet for så vidt angår forebyggelse af terrorisme (6425/05).
Toldsamarbejde: Medlemsstaternes toldmyndigheder spiller en nøglerolle for så vidt angår
sikkerhed i forsyningskæden. I den forbindelse opfordres Rådets kompetente instanser til på
grundlag af Kommissionens forslag at undersøge, hvordan kontrollen med varestrømmen kan
forbedres og forenkles, især ved at intensivere indsamlingen og analysen af oplysninger om
den internationale handel.
Den Stående Komité for den Indre Sikkerhed: Formandskabet har med henblik på at forberede
forfatningstraktatens ikrafttræden forelagt Artikel 36-Udvalget og Rådet (RIA) et diskus-
sionsoplæg om sammensætning, kompetence og funktionsmåde for Den Stående Komité for
den Indre Sikkerhed, som er foreskrevet i artikel III-261 i forfatningstraktaten (6626/05). Den
13. maj 2005 blev der som fastlagt i Haag-programmet afholdt et møde mellem den
nuværende og den kommende formand for henholdsvis Artikel 36-Udvalget, Det Strategiske
Udvalg for Indvandring, Grænser og Asyl, Taskforcen af Politichefer, Eurojusts kollegium
samt direktørerne for Europol og SITCEN.
3.5. Iværksættelse:
Selv om der, som det fremgår af tabellen i ADD 2, er sket visse fremskridt med
ratifikation/gennemførelse, bør det dog bemærkes, at flere af de frister, som Det Europæiske Råd
fastsatte i erklæringen om bekæmpelse af terrorisme fra marts 2004, ikke er blevet overholdt. Uden
at være udtømmende kan man pege på følgende instrumenter:
konventionen af 29. maj 2000 om gensidig retshjælp i straffesager mellem medlemsstaterne i
Den Europæiske Union (frist fastsat af Det Europæiske Råd: december 2004; 15 ratifikationer
er blevet meddelt Rådet)
9809/1/05 REV 1
DG H
bh/BP/lsn/JBS/aa
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
186387_0006.png
protokollen af 16. oktober 2001 til konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem
medlemsstaterne i Den Europæiske Union (frist fastsat af Det Europæiske Råd:
december 2004; 13 ratifikationer er blevet meddelt Rådet)
Rådets rammeafgørelse af 13. juni 2002 om fælles efterforskningshold (frist fastsat af Det
Europæiske Råd: juni 2004; antal medlemsstater, som endnu ikke har gennemført
rammeafgørelsen: 4)
Rådets rammeafgørelse af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme: Ikke alle
medlemsstater har overholdt gennemførelsesfristen. Visse medlemsstater har fremsendt
ufuldstændige oplysninger. En række medlemsstater har slet ingen oplysninger fremsendt om
den nationale gennemførelse af rammeafgørelsen. Kommissionen agter at forelægge en ny
rapport ved udgangen af 2005.
Disse instrumenters ikrafttræden vil gøre det muligt for medlemsstaterne og for Unionen at
bekæmpe terrorisme mere effektivt. Som eksempel kan nævnes:
Så snart anden protokol om ændring af Europol-konventionen er blevet ratificeret af alle
medlemsstater, bliver det juridisk muligt for Europol at deltage i fælles efterforskningshold.
Så snart tredje protokol om ændring af Europol-konventionen er blevet ratificeret af alle
medlemsstater, kan Europol samarbejde med USA's kompetente organer og give dem adgang
til analysedatabaser med henblik på at studere tidligere transaktioner på indefrosne bankkonti
som fastsat i Dromoland-erklæringen fra topmødet mellem EU og USA den 26. juni 2004.
4.
Finansieringen af terrorisme:
Formandskabet har sørget for implementeringen af den strategi, som Det Europæiske Råd vedtog på
mødet den 17. december 2004. Konkret har det navnlig givet sig udslag i følgende:
På det lovgivningsmæssige plan er de indledende drøftelser forud for vedtagelsen af
henholdsvis tredje direktiv om bekæmpelse af hvidvaskning og forslaget til forordning om
kontrol med likvide midlers bevægelser over de ydre grænser blevet afsluttet.
9809/1/05 REV 1
DG H
bh/BP/lsn/JBS/aa
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
186387_0007.png
En række initiativer med henblik på at forbedre effektiviteten af systemet med finansielle
sanktioner over for terrorister og terrororganisationer, hvad enten det drejer sig om det system
med indefrysning af aktiver, der er foreskrevet i FN's Sikkerhedsråds resolution 1267 (1999),
eller om Den Europæiske Unions eget system, som er en gennemførelse af FN's
Sikkerhedsråds resolution 1373 (2001). I den forbindelse kan man nævne andet ad hoc-møde
med landene i Golfens Samarbejdsråd den 5.-8. marts 2005 i Abu Dhabi, det seminar om
restriktive foranstaltninger, som formandskabet organiserede i New York den 22. marts 2005,
det EU-USA-seminar om indefrysning af terroristaktiver, som formandskabet organiserede i
Luxembourg den 28.-29. april 2005, Relex -Gruppens arbejde med iværksættelsen af de
restriktive foranstaltninger mod terrorisme, ajourføringen den 14. marts og 6. juni 2005 af
listen over terrorister og terrororganisationer, der er opstillet på grundlag af fælles holdning
2001/931/FUSP, og den regelmæssige ajourføring af den liste, der er opstillet på grundlag af
forordning nr. 881/2002.
De Faste Repræsentanters Komité skal ved udgangen af juni 2005 evaluere iværksættelsen af
Unionens strategi vedrørende finansieringen af terrorisme på grundlag af en rapport fra
antiterrorkoordinatoren og Kommissionen, en analyse fra SITCEN og en rapport fra Europol.
5.
Civilbeskyttelse og beskyttelse af kritisk infrastruktur
Kommissionen er blevet opfordret til at fremsende sin anden rapport om vurderingen af den
kapacitet, som medlemsstaterne vil kunne stille til rådighed for civilbeskyttelsesordningen i
tilfælde af terrorangreb, til Rådet. Det vil derefter være op til Rådet at tage stilling og op til
medlemsstaterne at påtage sig deres solidaritetsforpligtelser. Rådet bør allerede nu gøres
opmærksom på nødvendigheden af at forbedre udvekslingen af oplysninger mellem
medlemsstaterne om disponible lagre af vaccine i tilfælde af et bioterroranslag.
Rådet har vedtaget afgørelser om godkendelse af indgåelsen af konventionen om hurtig
anmeldelse af kernekraftuheld og konventionen om bistand i tilfælde af kernekraftuheld eller
strålingsfare.
I løbet af andet halvår af 2005 skal Rådet:
behandle Kommissionens meddelelse om forbedring af civilbeskyttelsesordningen for at
muliggøre en indsats med meget kort varsel og påbegynde drøftelser med henblik på at
udforme en modulær hurtig reaktion, baseret på nationale civilbeskyttelsesmoduler
behandle Kommissionens forslag om et program til beskyttelse af kritisk infrastruktur med
potentielle virkninger på tværs af grænserne
behandle et forslag om intermodal sikkerhed
9809/1/05 REV 1
DG H
bh/BP/lsn/JBS/aa
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
186387_0008.png
vedtage et direktiv om havnesikkerhed.
Der peges endelig på nødvendigheden af at forbedre samarbejdet mellem
politiet/sikkerhedstjenesterne/efterretningstjenesterne og beredskabstjenesterne, så førstnævntes
trusselsanalyser kan bidrage til udarbejdelsen af sidstnævntes risikoanalyser.
6.
Eksterne forbindelser
For så vidt angår de eksterne forbindelser har EU bekræftet sin støtte til De Forenede Nationer og
denne organisations nøglerolle i terrorismebekæmpelsen. I den forbindelse glæder EU sig over
vedtagelsen af konventionen om bekæmpelse af nuklear terrorisme og er rede til at støtte
vedtagelsen af en verdensomspændende konvention snarest muligt. I dialogen med sine partnere
fortsætter EU med at tale for universel ratifikation og effektiv gennemførelse af De Forenede
Nationers instrumenter om terrorismebekæmpelse.
Unionen har også fortsat de meget positive kontakter med FN's Eksekutivdirektorat for
Bekæmpelse af Terrorisme (CTED). I den forbindelse har EU med henblik på bedre at koordinere
sine initiativer på internationalt plan deltaget i tre af CTED's missioner (Marokko i marts 2005,
Kenya i maj 2005 og Albanien i juni 2005) til evaluering af gennemførelsen af resolution 1373
(2001).
Terrorismebekæmpelsens regionale dimension er også et aspekt, der tages højde for i EU's eksterne
forbindelser. EU har fortsat dialogen med de relevante regionale organisationer samt med Euro-
middelhavs-partnerne. Samarbejde på terrorismebekæmpelsesområdet er blevet indføjet i de
handlingsplaner, som Unionen og dens partnere har godkendt som led i den nye naboskabspolitik.
Antiterrorkoordinatoren og Kommissionen har tilskyndet til regional koordinering på dette område.
Samarbejdet med USA har været yderst positivt. Unionen og USA har intensiveret deres dialog om
finansieringen af terrorisme. Der blev i maj 2005 i Bruxelles holdt et formelt trojkamøde om
terrorisme og et uformelt trojkamøde om finansieringen af terrorisme mellem EU og USA.
Eksperter fra medlemsstaterne har ud fra et ønske om koordinering deltaget i en USA-organiseret
mission til evaluering af behovene for teknisk bistand i bekæmpelsen af finansieringen af
terrorisme. Deltagelse i en lignende mission finder sted inden længe.
9809/1/05 REV 1
DG H
bh/BP/lsn/JBS/aa
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
186387_0009.png
Kommissionen og formandskabet bistået af antiterrorkoordinatoren har haft møde med
repræsentanter fra Homeland Security Department og State Department som led i den politiske
dialog om grænser og transportsikkerhed.
Foranstaltninger til styrkelse af samarbejdet på antiterrorområdet er blevet indføjet i "køreplanerne"
for skabelsen af de fire rum, som Den Europæiske Union og Rusland har aftalt. Rusland, Europol
og Eurojust har på antiterrorkoordinatorens initiativ aftalt at styrke deres indbyrdes forbindelser.
For så vidt angår samarbejdet med tredjelande og teknisk bistand yder Fællesskabet en væsentlig
støtte til tredjelande for at bistå dem med at gennemføre de respektive FN-resolutioner. Derudover
fortsætter EU dialogen med et antal prioriterede lande med henblik på at styrke samarbejdet om
terrorismebekæmpelse såvel på det politiske plan som inden for teknisk bistand. Der vil i løbet af
juni blive gennemført evalueringsmissioner i to prioriterede lande.
I anledning af etårsdagen for attentaterne den 11. marts 2004 i Madrid støttede EU afholdelsen af et
internationalt topmøde om demokrati, terrorisme og sikkerhed, hvor Madrid-dagsordenen blev
vedtaget. Principperne og henstillingerne i denne dagsorden bør fremmes, idet dette kan medvirke
positivt til at styrke det internationale samarbejde om terrorismebekæmpelse.
7.
ESFP
Den 23. maj 2005 godkendte Rådet den første rapport om iværksættelse af rammekonceptet for
ESFP-dimensionen af terrorismebekæmpelse som et arbejdsdokument, der skal ajourføres med
regelmæssige mellemrum. Rapporten udstikker konkrete henstillinger, der hurtigst muligt skal
gennemføres for de enkelte aktionspunkter, der nævnes i rammekonceptet. I øvrigt afholdt EU's
Institut for Sikkerhedsstudier efter anmodning fra formandskabet den 7. marts 2005 et seminar om
ESFP's bidrag til terrorismebekæmpelsen.
9809/1/05 REV 1
DG H
bh/BP/lsn/JBS/aa
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
186387_0010.png
8.
Radikalisering og rekruttering
På baggrund af navnlig en analyse fra SITCEN har Rådet indkredset en række retningslinjer, som
skal uddybes under det britiske formandskab med henblik på formulering af den strategi, som Det
Europæiske Råd den 17. december 2004 udbad sig af Rådet. En meddelelse fra Kommissionen om
voldelig radikalisme og en rapport fra Europol vil berige de kommende ugers debat.
9.
Konklusion
Rådet opfordres til at gennemgå denne rapport og de to addendummer hertil og til at forelægge
rapporten for Det Europæiske Råd med alle de henstillinger, det måtte finde hensigtsmæssige.
________________________
9809/1/05 REV 1
DG H
bh/BP/lsn/JBS/aa
DA
10