Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2666 - økofin
Offentligt
1453347_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9202/05 (Presse 124)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2666. samling i Rådet
Økonomi og finans
Luxembourg, den 7. juni 2005
Formand
Jean-Claude JUNCKER
Luxembourgs premierminister, ministre d'Etat og
finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
9202/05 (Presse 124)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453347_0002.png
7.VI.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet konstaterede, at betingelserne er opfyldt for, at reglerne om
beskatning af indtægter fra
opsparing
kan træde i kraft den 1. juli 2005.
Det godkendte et direktiv, der skal forhindre
hvidvaskning af penge,
navnlig i forbindelse med
finansiering af terrorisme, samt en generel indstilling til et udkast til direktiv om skærpede krav til
gennemsigtighed i
virksomhedsregnskaber.
Det afsluttede desuden den procedure i forbindelse
med uforholdsmæsigt stort underskud, der for et år siden blev indledt vedrørende
Nederlandene.
Rådet udtalte sig om de overordnede retningslinjer for de
økonomiske politikker
2005-2008, om
reglerne vedrørende
euromønter
og om pålideligheden af de
statistikker,
der anvendes ved vurde-
ring af medlemsstaternes budgetsituation.
9202/05 (Presse 124)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453347_0003.png
7.VI.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BUDGETSTATISTIKKER............................................................................................................. 7
EUROMØNTER........................................................................................................................... 11
Autentificering af euromønter .............................................................................................. 11
De nationale sider af euromønter.......................................................................................... 11
Ændring af den fælles side på euromønter............................................................................ 12
OVERORDNEDE RETNINGSLINJER FOR DE ØKONOMISKE POLITIKKER....................... 13
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD...... 14
Nederlandene - ophævelse af proceduren ............................................................................. 14
FINANSIERING AF UDVIKLINGSBISTAND - ÅRTUSINDUDVIKLINGSMÅLENE ............. 15
HVIDVASKNING AF PENGE OG FINANSIERING AF TERRORISME................................... 17
BESKATNING............................................................................................................................. 18
Beskatning af renteindtægter................................................................................................ 18
Momssatser.......................................................................................................................... 19
Renter og royalties ............................................................................................................... 19
Følger af Domstolens domme .............................................................................................. 19
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9202/05 (Presse 124)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.VI.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Virksomheders årsregnskaber ..........................................................................................................................20
Erhvervsbeskatning - adfærdskodeks ...............................................................................................................20
EKSTERNE FORBINDELSER
Associeringsaftalen med Rumænien - rådgivende udvalg for de regionale myndigheder....................................21
9202/05 (Presse 124)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453347_0005.png
7.VI.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Bohuslav SOBOTKA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Hans EICHEL
Estland:
Aivar SÕERD
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Thierry BRETON
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Domenico SINISCALCO
Cypern:
Iacovos N. KERAVNOS
Letland:
Oskars SPURDZIŅŠ
Litauen:
Zigmantas BALČYTIS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Luc FRIEDEN
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Tamás KATONA
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Polen:
Wiesław SZCZUKA
Portugal:
Luís CAMPOS E CUNHA
Slovenien:
Andrej BAJUK
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Finansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Trafik- og kommunikationsminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Justitsminister, minister for statens finanser og budget
samt forsvarsminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Politisk statssekretær, Finansministeriet
Premierminister og finansminister
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister og minister for offentlig forvaltning
Finansminister
9202/05 (Presse 124)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453347_0006.png
7.VI.2005
Slovakiet:
Vladimír TVAROŠKA
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
László KOVÁCS
Dalia GRYBAUSKAITÉ
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Lucas PAPADEMOS
Philippe MAYSTADT
Caio KOCH-WESER
Jan Willem OOSTERWIJK
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien
Milen VELCHEV
Rumænien:
Ionel POPESCU
Finansminister
Finansminister
9202/05 (Presse 124)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453347_0007.png
7.VI.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BUDGETSTATISTIKKER
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet konkluderede på samlingen den 2. juni 2004, at der er behov for at "udarbejde europæiske
minimumstandarder for de statistiske myndigheders institutionelle setup" og for at "revidere priori-
teterne for statistikkerne og reducere de (juridiske) krav for områder, som nu anses for mindre væ-
sentlige". Rådet forventede forslag om disse emner senest i juni 2005.
I sin meddelelse af 22. december 2004 "En europæisk strategi for styring af budgetstatistikker"
foreslog Kommissionen tre indsatsområder: en udbygning af de retlige rammer, en forbedring af
handlemulighederne for de relevante tjenestegrene i Kommissionen og endelig indførelsen af euro-
pæiske standarder for de nationale statistiske kontorers uafhængighed, integritet og pålidelighed. På
samlingen den 17. februar 2005 udtrykte Rådet tilfredshed med meddelelsen og fremhævede en
række principper, der skal styre det kommende arbejde med at forbedre den statistiske styring.
Rådet understregede, at "hovedsagen fortsat er at sikre en hensigtsmæssig praksis og passende res-
sourcer og kapaciteter med henblik på udarbejdelse af statistikker af høj kvalitet på nationalt plan.
Det er medlemsstaternes ansvar at sikre, at deres nationale statistiske kontorer har tilstrækkelige
ressourcer til at kunne fungere effektivt". Rådet fremhævede yderligere, at "Eurostats uafhængighed
bør øges og formelt fastslås for at klarlægge den interne statistiske governance i Kommissionens
relevante tjenestegrene". Rådets rapport om en bedre gennemførelse af stabilitets- og vækstpagten,
som blev godkendt af Det Europæiske Råd på mødet den 23. marts 2005, bekræftede dette behov
for at udvikle den statistiske styring.
1
Den 2. marts 2005 vedtog Kommissionen et forslag til Rådets forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 3605/93 for så vidt angår kvaliteten af statistiske data til brug ved proceduren i forbindelse
med uforholdsmæssigt store underskud. Kommissionen vedtog den 25. maj 2005 en meddelelse til
Europa-Parlamentet og Rådet, hvori den redegør for, hvordan styringen af Eurostat og det europæi-
ske statistiske system kan forbedres, og hvilke principper der skal lægges til grund ved fastlæggel-
sen af de statistiske prioriteter. Desuden har Kommissionen udsendt en henstilling om medlemssta-
ternes og Fællesskabets statistikmyndigheders uafhængighed, integritet og ansvarlighed.
1
Det hedder i Rådets rapport af 20. marts 2005: "Det er fortsat altafgørende at sikre, at praksis, ressourcer og
kapaciteter er af et sådant omfang, at der kan udarbejdes statistikker af høj kvalitet på nationalt og europæisk
plan med henblik på at sikre såvel de nationale statistiske kontorers som Eurostats uafhængighed, integritet og
ansvarlighed. Der skal desuden satses på at få udviklet Eurostats operationelle kapacitet, kontrolbeføjelser,
uafhængighed og ansvarlighed".
9202/05 (Presse 124)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.VI.2005
Rådet hilser i store træk det foreslåede handlingsforløb og de fleste af de foreslåede enkeltelementer
velkommen, men ønsker at understrege følgende:
·
Med henblik på drøftelserne i Rådets Statistikgruppe har Kommissionen nu også fremlagt flere
enkeltheder om den planlagte gennemførelse af besøgene med tilbundsgående kontrol. På
grundlag heraf bør disse besøg snarere kaldes "metodologiske besøg". Det er vigtigt at sikre, at
de metodologiske besøg begrænses til det rent statistiske område, hvilket bør afspejle sig i dele-
gationernes sammensætning. Besøgene bør begrænses til de nationale myndigheder, der er an-
svarlige for indberetningen med henblik på proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud. Udkastet til forordning bør tilpasses i overensstemmelse hermed. Afviklingen af be-
søgene vil kræve en nøje koordinering mellem alle relevante involverede instanser, navnlig Det
Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC). Vurderingen skal fokusere på områder, der er speci-
ficeret i medlemsstaternes oversigter, som f.eks. afgrænsningen af den offentlige sektor, klassifi-
ceringen af offentlige transaktioner og forpligtelser samt registreringstidspunktet. Rådet påskøn-
ner Kommissionens præcisering af de metodologiske besøgs karakter, dvs. formål, deltagerkreds,
forberedelse og afvikling samt rapportering om resultatet, der udgør et vægtigt og nødvendigt led
i skærpelsen af Eurostats kontrol af indberettede data om faktisk offentligt underskud og offent-
lig gæld. Denne præcisering vil blive offentliggjort, når Rådets forordning er vedtaget. Der er
imidlertid stadig anledning til yderligere at drøfte visse aspekter som f.eks. statistisk fortrolighed.
I denne forbindelse er der behov for at finde den rette balance mellem fordelene i form af forbed-
ret statistisk kvalitet og omkostningerne i form af en ekstra administrativ byrde på EU-niveau og
på medlemsstatsniveau. "Dialogbesøg" bør være reglen. Metodologiske besøg bør kun udføres,
når Eurostat konstaterer betydelige risici eller potentielle problemer i forbindelse med de meto-
der, koncepter og klassificeringer, der er anvendt på de data, som medlemsstaterne har pligt til at
indberette. Disse besøg vil navnlig være relevante i tilfælde af eventuelle kommende vigtige af-
gørelser vedrørende en medlemsstat, der vil blive truffet på grundlag af indberettede finanspoliti-
ske data. Disse besøg bør begrænses til de nationale myndigheder, der er involveret i indberet-
ningen med henblik på proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud. Udka-
stet til forordning bør ændres i overensstemmelse hermed.
·
Hvis Eurostat tager forbehold med hensyn til medlemsstaternes data, bør disse forbehold medde-
les medlemsstaterne i god tid før offentliggørelsen af vurderingen. Dette skal afpasses med
Eurostats stramme tidsplan, idet Eurostat kun har tre uger til at undersøge 25 medlemsstaters
data til brug ved proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud. Rådet mener
derfor, at Eurostat bør meddele eventuelle forbehold tre arbejdsdage forud for offentliggørelsen
(i stedet for de fem arbejdsdage, der er fastsat i det nuværende udkast). Artikel 16 i udkastet til
forordning bør tilpasses i overensstemmelse hermed.
·
I artikel 10 og 11 i udkastet til forordning henvises der til høringen af Udvalget for Penge-,
Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik (CMFB). Dette udvalgs rolle, kompetenceområder
og funktionsmåde samt dets samspil med Eurostat, herunder strategien for meddelelse af
Eurostats endelige beslutninger, bør evalueres. EFC bør aflægge rapport til Rådet om resultatet
inden udgangen af 2005.
9202/05 (Presse 124)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.VI.2005
·
De nationale statistiske kontorers muligheder for at efterleve høje statistiske standarder afhænger
i helt afgørende grad af evnen til at prioritere den byrde, som EU's statistiske krav pålægger
myndighederne. En prioritering på dette område vil også skulle medvirke til at reducere den re-
guleringsmæssige byrde, der pålægges de oplysningspligtige, forenkle lovgivningen og frigøre
ressourcer til ny statistisk udvikling. Rådet hilser derfor med tilfredshed det arbejde, som er i
gang på Eurostats initiativ med henblik på at reducere de statistiske krav, der blev vedtaget forud
for ØMU-handlingsplanen. Dette arbejde vil blive lettet yderligere gennem de principper, som
Kommissionen har foreslået vedrørende kortlægning af positive og negative prioriteter. Den
overordnede benchmark for vurderingen af de fremtidige og de nuværende europæiske statistiske
krav bør være deres relevans for EU og for udformningen af ØMU-politikken. Desuden skal for-
dele og omkostninger nøje afvejes og afspejle sig i metoden og de nærmere gennemførelsesbe-
stemmelser. Det er af afgørende betydning, at arbejdet på dette vigtige område fremskyndes. Ar-
bejdet skal tage fuldt hensyn til de detaljerede forslag, som taskforcen for en bedre prioritering
fremsatte i sin endelige rapport på 53. møde i Udvalget for det Statistiske Program i maj 2004.
Rådet opfordrer EFC til med bistand fra Eurostat og ECB inden december 2005 at fremlægge en
statusrapport om fremskridtene med en omprioritering.
·
Rådet hilser med tilfredshed den adfærdskodeks for europæiske statistikker, som Udvalget for
det Statistiske Program vedtog den 24. februar 2005, og Kommissionens henstilling med idéer
til, hvordan anvendelsen af denne kodeks kan kontrolleres, men noterer sig, at der stadig er brug
for en yderligere præcisering af praktiske detaljer. Rådet sætter især pris på idéen om en gradvis
anvendelse over en treårig periode med selvevalueringer og peer-undersøgelser, der munder ud i
en rapport fra Kommissionen om anvendelsen, og på Kommissionens henstilling om offentliggø-
relse af adfærdskodeksen. Henstillingen bør opfordre til stærk politisk og institutionel støtte på
alle niveauer til den fulde anvendelse.
·
Rådet noterer sig Kommissionens intention om at overveje at foreslå, at der oprettes et rådgi-
vende organ på højt plan med politisk synlighed og beføjelse til at forbedre Eurostats og det
europæiske statistiske systems uafhængighed, integritet og ansvarlighed. Rådet erkender behovet
for at overveje at oprette et sådant organ. I den forbindelse er det vigtigt yderligere at drøfte et
sådant organs rolle og beføjelser, dets ansvarsområde (Eurostat eller hele det europæiske statisti-
ske system) og dets sammensætning samt dets forbindelse med Det Europæiske Rådgivende
Udvalg for Statistisk Information på det Økonomiske og Sociale Område (CEIES).
9202/05 (Presse 124)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.VI.2005
·
Eurostats faglige uafhængighed og troværdighed hidrører i høj grad fra kontorets statistiske kom-
petence og dets operationelle kapacitet til at udføre de opgaver, der er angivet i Kommissionens
afgørelse 97/281/EF om Eurostats rolle. For at kunne udføre sine faste faglige opgaver bør
Eurostat have passende personaleressourcer.
·
Endelig ser Rådet ovennævnte elementer som dele af en samlet pakke til forbedring af kvaliteten
af statistiske data i EU samt begrænsning af den administrative og reguleringsmæssige byrde for
de nationale statistiske myndigheder. Rådet opfordrer alle berørte parter til beslutsomt at følge
deres tilsagn op, således at der kan gøres yderligere fremskridt med alle elementer i pakken, og
de resterende retlige instrumenter snarest kan vedtages."
9202/05 (Presse 124)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453347_0011.png
7.VI.2005
EUROMØNTER
Autentificering af euromønter
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Det er vigtigt for offentligheden, at de euromønter, der er i omløb, er ægte og egnede. I denne for-
bindelse udtrykker Rådet tilfredshed med Kommissionens henstilling om autentificering af euro-
mønter og håndtering af euromønter, der er uegnede til at være i omløb.
De procedurer, der anbefales, for at det nødvendige møntbehandlingsudstyr kan fungere tilfreds-
stillende, skal sikre, at de relevante mængder af euromønter er autentiske, og at falske euromønter
samt uegnede euromønter og andre euromøntlignende genstande tages ud af omløb. Gennemførel-
sen af denne procedure vil bidrage til en korrekt gennemførelse af fællesskabslovgivningen på dette
område.
Euromønter, der er uegnede til at være i omløb, kan indleveres til medlemsstaterne i euroområdet af
virksomheder eller borgere og skal indløses uanset den nationale møntside i overensstemmelse med
bestemmelserne i henstillingen. Der bør principielt opkræves ensartede håndteringsgebyrer for disse
indleveringer. Der skal imidlertid ikke opkræves gebyrer for små mængder af uegnede euromønter,
mens medlemsstaterne også kan undtage virksomheder, som hjælper myndighederne med at tage
uegnede mønter ud af omløb. Indløsningen skal være betinget af en passende emballering, mens der
anbefales en test for at kontrollere indleveringernes mængde, autenticitet og visuelle indtryk."
De nationale sider af euromønter
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet ser med tilfredshed på de fælles retningslinjer for de nationale sider, som Kommissionen
vedtog i sin henstilling af 3. juni 2005, og som er blevet udarbejdet i snævert samarbejde med
medlemsstaterne.
Rådet kan navnlig tilslutte sig følgende elementer:
·
Eftersom euromønter er i omløb i hele euroområdet, bør medlemsstaterne anbringe en tydelig
angivelse af den udstedende medlemsstat på den nationale side i form af medlemsstatens navn
eller en forkortelse herfor.
9202/05 (Presse 124)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.VI.2005
·
Medlemsstaterne bør undlade at gentage møntens pålydende værdi eller dele deraf eller valuta-
ens navn eller dens underinddeling på den nationale side, medmindre der anvendes et andet alfa-
bet. På randskriften på 2-euromønterne kan der stå en angivelse af den pålydende værdi, forudsat
at kun tallet "2" og/eller ordet "euro" bruges.
·
Medlemsstaterne underretter hinanden om designet af nye nationale sider, herunder randskrifter,
inden de formelt godkender designet. Med henblik herpå fremsendes nye design til Kommissio-
nen, der straks underretter de øvrige medlemsstater, når det er hensigtsmæssigt.
Disse regler bør gælde for alle fremtidige nationale sider og randskrifter på både normale euro-
mønter og eurojubilæumsmønter udstedt efter vedtagelsen af disse konklusioner. Der kræves ingen
ændringer af de nuværende nationale sider."
Ændring af den fælles side på euromønter
"Rådet vedtog følgende konklusioner:
Den fælles side på de tofarvede (1- og 2-euromønter) og "Nordic Gold"-mønterne (10, 20 og
50 cent) viser i øjeblikket Den Europæiske Union inden udvidelsen fra 15 til 25 medlemsstater i
maj 2004.
Rådet har på grundlag af nye design, som Kommissionen har forelagt, derfor besluttet, at der skal
foretages de nødvendige tekniske forberedelser til ændring af den fælles side på disse mønter for at
sikre, at alle EU-medlemsstater fremover vil være repræsenteret. Den fælles side på de mindste
mønter (1, 2 og 5 cent) viser Europa i verden og berøres ikke af udvidelsen af Den Europæiske
Union.
Rådet træffer denne beslutning i god tid for at være sikker på, at lande, der indfører euroen i fremti-
den og muligvis allerede fra 2007, vil kunne udstede mønter med den nye fælles side. De nuvæ-
rende medlemsstater i euroområdet skal også skifte til den nye fælles side, så snart de har foretaget
alle de tekniske forberedelser.
Den nye fælles side vil kun skulle anvendes ved fremtidig møntproduktion. Alle euromønter, der
allerede er i omløb, vil fortsat være fuldt ud gyldige og udskiftes ikke."
9202/05 (Presse 124)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453347_0013.png
7.VI.2005
OVERORDNEDE RETNINGSLINJER FOR DE ØKONOMISKE POLITIKKER
Rådet vedtog med henblik på Det Europæiske Råd den 16. og 17. juni 2005 en rapport om de over-
ordnede retningslinjer for de økonomiske politikker, der skal fastlægges for medlemsstaterne for
perioden 2005-2008. De overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker vil derefter blive
vedtaget af Rådet på grundlag af Det Europæiske Råds konklusioner.
For så vidt angår det kommende år, understregede Rådet to hovedindsatsområder, nemlig
·
styrkelse af Europas jobskabelsesevne
·
øget produktivitetsvækst ved at gøre konkurrencen mere effektiv og forbedre betingelserne for
investeringer, navnlig inden for viden og innovation, på baggrund af makroøkonomiske politik-
ker, der er rettet mod vækst og stabilitet, og inden for en ramme, der tilsigter at sikre den sociale
samhørighed og økologisk bæredygtighed.
Rapporten er udarbejdet af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg under hensyntagen til bidrag fra
Udvalget for Økonomisk Politik og De Faste Repræsentanters Komité.
9202/05 (Presse 124)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453347_0014.png
7.VI.2005
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Nederlandene - ophævelse af proceduren
Rådet vedtog en beslutning om ophævelse af beslutningen fra juni 2004 om et uforholdsmæssigt
stort underskud i Nederlandene
(9776/05).
Det glædede sig over de nederlandske myndigheders indsats, der har gjort det muligt at nedbringe
underskuddet fra 3,2% af bruttonationalproduktet i 2003 til 2,3% i 2004, og over, at budgetprogno-
serne viser en fortsat udvikling i denne retning (2% i 2005 og 1,6% i 2006).
Nederlandenes underskud oversteg i 2003 den referenceværdi på højst 3% af BNP, der er fastsat i
traktaten, og Rådet havde opfordret Nederlandene til at råde bod på dette forhold senest i år.
9202/05 (Presse 124)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453347_0015.png
7.VI.2005
FINANSIERING AF UDVIKLINGSBISTAND - ÅRTUSINDUDVIKLINGSMÅLENE
Rådet drøftede EU's strategi med hensyn til de spørgsmål, der er rejst i forbindelse med finansierin-
gen af udviklingssamarbejdet ved evalueringen af de fremskridt, der siden 2000 er gjort i retning af
opfyldelse af årtusindudviklingsmålene.
Strategien vil blive forelagt på G8-mødet næste måned samt på FN's topmøde den 14.-16. septem-
ber i New York.
På grundlag af et dokument, som det nuværende formandskab (Luxembourg) og det kommende
formandskab (Det Forenede Kongerige) har udarbejdet sammen, fokuserede drøftelserne på, at det
er frivilligt at opkræve en afgift på salg af flybilletter for at bidrage til den finansiering, der er nød-
vendig for at nå de fastsatte mål for offentlig udviklingsbistand. Rådet opfordrede Kommissionen til
at fremlægge en analyse af alle spørgsmål vedrørende en (obligatorisk eller frivillig) afgift på salg
af flybilletter.
Dokumentet kommer ind på følgende spørgsmål:
·
de nye mål for offentlig udviklingsbistand
·
de nye finansieringskilder
·
afgiften på flybilletter
·
forslagene om en international finansieringsfacilitet
·
den multilaterale gældsreduktion
·
hvordan kan man sikre en effektiv bistand
·
handelens rolle.
Der erindres om, at Rådet på samlingen vedrørende eksterne forbindelser den 23.-24. maj 2005
godkendte fælles mellemliggende mål på baggrund af de tilsagn, der allerede var givet internatio-
nalt, om på mellemlang sigt at bringe bistanden til udviklingslandene op på 0,7% af bruttonational-
indkomsten (BNI) (og 0,39% af BNI i 2006).
9202/05 (Presse 124)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.VI.2005
De nye mål betyder, at medlemsstaterne inden 2010 skal øge satsen til 0,56%, hvilket vil medføre
yderligere 20 mia. EUR om året. De, der endnu ikke yder 0,51%, forpligter sig til inden for deres
respektive finansieringsrammer at nå dette niveau inden 2010, og de af de ti nye medlemsstater,
som endnu ikke yder 0,17%, tilstræber inden for deres respektive finansieringsrammer at øge deres
bistand for at nå dette niveau inden 2010.
Medlemsstaterne forpligter sig til at nå målet på 0,7% inden 2015, og de nye medlemsstater tilstræ-
ber at nå op på 0,33% inden dette tidspunkt.
9202/05 (Presse 124)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453347_0017.png
7.VI.2005
HVIDVASKNING AF PENGE OG FINANSIERING AF TERRORISME
Rådet gav sin tilslutning til et udkast til direktiv om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse
af det finansielle system til hvidvaskning af penge, herunder finansiering af terrorisme, idet det ac-
cepterede alle de ændringer, som Europa-Parlamentet havde vedtaget under førstebehandlingen.
Direktivet vedtages uden debat på en kommende samling efter den endelige udformning af teksten.
Det skal træde i stedet for direktiv 91/308/EØF, idet anvendelsesområdet udvides til at omfatte fi-
nansiering af terrorisme samt personer og institutioner, der ikke på nuværende tidspunkt er omfattet.
Det tager også sigte på at gennemføre henstillingerne fra G7's Finansielle Aktionsgruppe vedrø-
rende Hvidvaskning af Penge.
Direktivet finder anvendelse på fysiske eller juridiske personer, der handler med varer, hvis der be-
tales med kontantbeløb på mindst 15 000 EUR, hvad enten transaktionen gennemføres på én gang
eller som flere operationer, der ser ud til at være indbyrdes forbundet.
Medlemsstaterne skal gennemføre direktivet inden 2007.
9202/05 (Presse 124)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453347_0018.png
7.VI.2005
BESKATNING
Beskatning af renteindtægter
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet erindrede om sine konklusioner fra januar 2003, juni 2003 og juni 2004 samt om sin afgø-
relse af 19. juli 2004 om at ændre datoen for anvendelsen af rentebeskatningsdirektivet fra
1. januar 2005 til 1. juli 2005.
Rådet henviste til betingelserne i artikel 17, stk. 2, i rentebeskatningsdirektivet og de tilsvarende
artikler i de respektive rentebeskatningsaftaler mellem Fællesskabet og 5 europæiske tredjelande
(Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino, Schweiz) og mellem 25 medlemsstater og de 10 re-
levante afhængige eller associerede territorier (Guernsey, Isle of Man, Jersey, De Nederlandske
Antiller, Aruba, Anguilla, De Britiske Jomfruøer, Caymanøerne, Montserrat, Turks- og
Caicosøerne), hvorefter medlemsstaterne og de øvrige aftaleparter skal anvende de aftalte rentebe-
skatningsforanstaltninger fra den 1. juli 2005, forudsat at alle aftaleparterne anvender de samme
foranstaltninger (de 10 afhængige territorier) eller tilsvarende foranstaltninger (de 5 europæiske
tredjelande) fra samme dato.
Rådet gjorde status over fremskridtene med gennemførelsen af rentebeskatningsdirektivet i Fælles-
skabet på grundlag af en rapport fra Kommissionens tjenestegrene (dok. 9556/05 FISC 62). Det
fastslog, at alle medlemsstater har gennemført rentebeskatningsdirektivet i national ret og er klar til
at anvende direktivet fra den 1. juli 2005, med forbehold af artikel 17, stk. 2, i rentebeskatningsdi-
rektivet.
Rådet gjorde ligeledes status over de fremskridt, der er gjort med hensyn til forbindelserne med de
5 europæiske tredjelande og de 10 afhængige eller associerede territorier, på grundlag af rapporter
fra Kommissionens tjenestegrene (dok. 9557/05 FISC 63) og Rådets sekretariat (dok. 9558/05
FISC 64). Det fastslog, at alle 40 aftaleparter (25 medlemsstater, 5 europæiske tredjelande og
10 afhængige territorier) har meddelt, at de er rede til (midlertidigt) at anvende de aftalte rentebe-
skatningsforanstaltninger fra den 1. juli 2005, med forbehold af artikel 17, stk. 2, i rentebeskat-
ningsdirektivet og de tilsvarende artikler i de respektive rentebeskatningsaftaler.
1
I overensstemmelse med konklusionerne af 12. april 2005 har Rådet kontrolleret, at der foreligger
skriftlige gennemførelsesgarantier, som Rådets sekretariat har modtaget (dok. 9536/05 FISC 60 +
ADD 1).
1
Kongeriget Nederlandene har i forbindelse med De Nederlandske Antiller og Aruba i stedet for to bilaterale
aftaler notificeret en intern "nederlandsk lov", hvorefter de aftalte rentebeskatningsforanstaltninger skal
anvendes mellem parterne fra den 1. juli 2005, med forbehold af artikel 17, stk. 2, i rentebeskatningsdirektivet
og de tilsvarende artikler i rentebeskatningsaftalerne.
9202/05 (Presse 124)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.VI.2005
Rådet noterede sig bekræftelser i henhold til artikel 17, stk. 2, i rentebeskatningsdirektivet og de
tilsvarende artikler i de respektive rentebeskatningsaftaler fra samtlige medlemsstater, fra
Nederlandene på vegne af De Nederlandske Antiller og Aruba, og fra Det Forenede Kongerige på
vegne af 5 caribiske territorier om, at de (midlertidigt) vil anvende de aftalte rentebeskatningsforan-
staltninger fra den 1. juli 2005, forudsat at Rådets sekretariat udsender en orienterede I/A-punkts-
note om, at det har modtaget de samme bekræftelser fra alle andre aftaleparter.
På dette grundlag har Rådet opfordret de øvrige aftaleparter (Andorra, Liechtenstein, Monaco, San
Marino, Schweiz, Guernsey, Jersey, Isle of Man) til i henhold til artikel 17, stk. 2, i rentebeskat-
ningsdirektivet og de tilsvarende artikler i de respektive rentebeskatningsaftaler, at bekræfte, at de
vil anvende de aftalte rentebeskatningsforanstaltninger fra den 1. juli 2005, med forbehold af en ori-
enterede note fra Rådets sekretariat om, at det har modtaget de samme bekræftelser fra alle andre
aftaleparter. For at lette denne procedure vil alle aftaleparter få adgang til de relevante elektroniske
oplysninger i Rådets sekretariat."
Momssatser
Rådet drøftede spørgsmålet om momssatser og besluttede, at minimumsniveauet på 15% for nor-
malsatsen bibeholdes indtil den 31. december 2010.
Renter og royalties
Rådet drøftede et forslag om udvidelse af anvendelsesområdet for direktiv 2003/49/EF om beskat-
ning af renter og royalties, der betales mellem associerede selskaber.
Direktiv 2003/49/EF tager sigte på at fjerne hindringer for grænseoverskridende handel ved at op-
hæve beskatning ved kilden af renter og royalties, der betales mellem associerede selskaber i for-
skellige medlemsstater. Med den foreslåede ændring ajourføres listen over selskaber, som direktivet
finder anvendelse på, herunder selskaber i de ti nye medlemsstater og særlige juridiske enheder så-
som det europæiske selskab og det europæiske andelsselskab.
Rådet noterede sig, at direktivet som udarbejdet af formandskabet kan accepteres af et meget stort
flertal af delegationerne.
Følger af Domstolens domme
Ministrene drøftede under frokosten de budgetmæssige følger af Domstolens domme på beskat-
ningsområdet.
9202/05 (Presse 124)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453347_0020.png
7.VI.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Virksomheders årsregnskaber
Rådet vedtog i afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse en generel indstilling til
et direktivforslag, der tager sigte på at øge investorers og aktionærers tillid til selskabers årsregn-
skaber og konsoliderede regnskaber
(9588/05 ADD 1 og ADD 2).
Teksten skærper oplysningskravene og fastsætter bestyrelsesmedlemmernes kollektive ansvar. Den
skal supplere andre fællesskabsforanstaltninger, navnlig Kommissionens handlingsplaner for finan-
sielle tjenesteydelser og bedre selskabsstyring.
Direktivudkastet skal gøre selskabernes regnskaber mere pålidelige, men skal samtidig finde en
passende balance, så selskaberne, navnlig små og mellemstore virksomheder, ikke overbebyrdes
med nye administrative forpligtelser. Det kommende direktiv ændrer de eksisterende "regnskabsdi-
rektiver" (78/660/EØF og 83/349/EØF).
Erhvervsbeskatning - adfærdskodeks
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
·
bifalder de fremskridt, som Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning) har
gjort, og som fremgår af dens rapport (dok. 9427/05 FISC 55)
·
noterer sig, at Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen har vurderet de foreslåede reviderede for-
anstaltninger og foranstaltninger til erstatning for de foranstaltninger, der er opført i punkt 22-24,
og den foranstaltning vedrørende indtægter fra børshandel, der er anført i punkt 25 i dok.
9427/05 FISC 55, i forhold til kriterierne i adfærdskodeksen, og har fastslået, at ingen af disse er
skadelige i den i adfærdskodeksen anførte betydning
·
er enigt om, at de foreslåede reviderede eller nye foranstaltninger, der er opført i punkt 12, 14, 15
og 17 i dok. 9427/05 FISC 55, er tilstrækkelige til, at der kan opnås rollback af alle de skadelige
karakteristika ved foranstaltningerne
9202/05 (Presse 124)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453347_0021.png
7.VI.2005
·
anmoder gruppen om fortsat at overvåge standstill og gennemførelsen af rollback og rapportere
til Rådet inden afslutningen af det britiske formandskab."
EKSTERNE FORBINDELSER
Associeringsaftalen med Rumænien - rådgivende udvalg for de regionale myndigheder
Rådet vedtog en afgørelse, der godkender nedsættelsen inden for Associeringsrådet EU-Rumænien
af et rådgivende paritetisk udvalg, der skal repræsentere de regionale myndigheder (9324/05,
1801/05).
Udvalget får til opgave at fremme dialog og samarbejde mellem de regionale og lokale myndighe-
der i EU og Rumænien. Udvalget skal bestå af repræsentanter for EU's Regionsudvalg på den ene
side og for Rumæniens Forbindelsesudvalg for Samarbejdet med Regionsudvalget på den anden
side.
9202/05 (Presse 124)
21
DA