Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2669 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453321_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9991/05 (Presse 143)
PRESSEMEDDELELSE
2669. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Luxembourg, den 20.-21. juni 2005
Formand
Fernand BODEN
Luxembourgs minister for landbrug, vinavl og
landdistriktudvikling samt for selvstændige erhverv,
små og mellemstore virksomheder, turisme
og boligspørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 9589 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
9991/05 (Presse 143)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0002.png
20.-21.VI.2005
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enstemmig politisk enighed om kompromiset vedrørende forordningen om
udvikling
af landdistrikterne,
der fastsætter den lovgivningsmæssige ramme for de strukturelle og horisontale
foranstaltninger på landbrugsområdet i perioden 2007-2013.
9991/05 (Presse 143)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0003.png
20.-21.VI.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG .................................................................................................................................. 7
Udvikling af landdistrikterne - ELFUL................................................................................... 7
Aviær influenza ..................................................................................................................... 9
FISKERI ....................................................................................................................................... 10
Europæisk fiskerifond .......................................................................................................... 10
Bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet ................................................... 11
EVENTUELT ............................................................................................................................... 12
Forvaltning af blåhvillingfiskeriet ........................................................................................ 12
Brændstofkrisen og fiskeriets fremtid................................................................................... 13
Det Internationale Kontor for Epizootier (OIE) .................................................................... 14
Landbrugsforskning ............................................................................................................. 15
Skove................................................................................................................................... 16
Korn .................................................................................................................................... 17
Retfærdig handel.................................................................................................................. 19
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9991/05 (Presse 143)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Finansiering af den fælles landbrugspolitik *....................................................................................................20
Aftale om ris mellem EF og USA ....................................................................................................................21
Æg - handelsnormer ........................................................................................................................................21
Bilaterale veterinæraftaler -
Rådets konklusioner..............................................................................................22
EU - Andorra - Protokol om veterinærspørgsmål..............................................................................................23
International konvention om beskyttelse af plantenyheder ................................................................................23
FISKERI
EU - Færøerne - Fiskesygdomme.....................................................................................................................24
EU/Côte d'Ivoire - Protokol til fiskeriaftalen ....................................................................................................24
EKSTERNE FORBINDELSER
Den europæiske naboskabspolitik - Handlingsplanen EU-Tunesien ..................................................................25
AVS-staterne - Revision af Cotonou-aftalen.....................................................................................................25
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Stabilitetspagten - Overvågning af budgetstillinger og samordning af de økonomiske politikker .......................26
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Budget for Schengen-informationssystemet......................................................................................................26
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Rusland og Ukraine - Ammoniumnitrat ....................................................................................27
UDVIKLING
Bekæmpelse af ørkendannelse .........................................................................................................................27
DET INDRE MARKED
Typegodkendelse af køretøjer - Beskyttelse af passagerer.................................................................................27
MILJØ
Fluorholdige drivhusgasser* ............................................................................................................................28
Emissioner af fluorholdige drivhusgasser fra luftkonditioneringsanlæg i motorkøretøjer* .................................29
9991/05 (Presse 143)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0005.png
20.-21.VI.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Yves LETERME
Minister for selvstændige erhverv og små og mellemstore
virksomheder samt landbrug
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for institutionelle reformer, landbrug, havfiskeri
og landdistrikter
Landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for forbrugerbeskyttelse, fødevarer og
landbrug
Landbrugsminister
Minister for landdistriktudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer, fiskeri og land-
distriktspørgsmål
Minister for landbrug og fødevarer
Viceminister, Ministeriet for Kommunikation, den Marine
Sektor og Naturressourcer, med særligt ansvar for marine
ressourcer
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær for skovbrug og landbrug
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt minister for selvstændige erhverv, små og mellem-
store virksomheder, turisme og boligspørgsmål
Statssekretær for forbindelserne med Parlamentet, statsse-
kretær for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling samt
statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Landbrugsminister
Miljøminister og minister for landdistriktspørgsmål
Den Tjekkiske Republik:
Petr ZGARBA
Danmark:
Hans Christian SCHMIDT
Tyskland:
Renate KÜNAST
Estland:
Ester TUIKSOO
Grækenland:
Evangelos BASIAKOS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
Frankrig:
Dominique BUSSEREAU
Irland:
Mary COUGHLAN
Pat the COPE GALLAGHER
Italien:
Giovanni ALEMANNO
Paolo SCARPA BONAZZA BUORA
Cypern:
Timmy EFTHYMIOU
Letland:
Martins ROZE
Litauen:
Kazimira PRUNSKIENE
Luxembourg:
Fernand BODEN
Octavie MODERT
Ungarn:
József GRÁF
Malta:
George PULLICINO
9991/05 (Presse 143)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0006.png
20.-21.VI.2005
Nederlandene:
Cornelis Pieter VEERMAN
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Józef Jerzy PILARCZYK
Wieslaw ZAPÊDOWSKI
Stanisÿaw KOWALCZYK
Portugal:
Jaime SILVA
Slovenien:
Marija LUKACIC
Slovakiet:
Zsolt SIMON
Finland:
Juha KORKEAOJA
Sverige:
Ann-Christin NYKVIST
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Lord BACH
Minister for landbrug, naturspørgsmål og fødevarekvalitet
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og Landdistrik-
tudvikling
Understatssekretær, Ministeriet for Landbrug og Land-
distriktudvikling
Understatssekretær, Ministeriet for Landbrug og Land-
distriktudvikling
Minister for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Landbrugsminister
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, fødevarer og forbrugerspørgsmål
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Statssekretær
Kommissionen:
Mariann FISCHER BOEL
Joe BORG
Medlem
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Roussi IVANOV
Rumænien:
Mugur CRĂCIUN
Stedfortrædende missionschef
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Skovbrug og
Landdistriktudvikling
9991/05 (Presse 143)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0007.png
20.-21.VI.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG
Udvikling af landdistrikterne - ELFUL
Rådet nåede til enstemmig politisk enighed om en ny rammeforordning for iværksættelsen af poli-
tikken for udvikling af landdistrikterne for perioden 2007-2013, hvorved der oprettes en europæisk
landbrugsfond for udvikling af landdistrikterne (ELFUL)
(11495/04).
Denne politiske enighed blev
opnået på grundlag af et kompromis
(8481/1/05),
der blev forelagt delegationerne af formandskabet,
som blev ændret under mødet, og som Kommissionen tilsluttede sig. Til teksten er der knyttet en
række fælles erklæringer.
Den politiske enighed, der blev opnået på rådssamlingen, berører ikke spørgsmålet om enighed om
de finansielle overslag for 2007-2013. Det foreslåede budget for perioden 2007-2013 er altså fort-
sat, indtil der opnås enighed, på 88,75 mia. EUR.
De vigtigste ændringer i forhold til det oprindelige forslag er følgende:
·
Minimumsfinansieringssats pr. akse: disse satser udgør EF-minimumsprocentsatsen for
hver landdistriktudviklingsakse. Satsen fastsættes til 10% for så vidt angår forbedring af
konkurrenceevne og skovrejsning (akse 1) og diversificeringsforanstaltninger (akse 3) i
stedet for 15%. Satsen fastholdes på 25% for akse 2 "arealforvaltning". For program-
merne i de franske oversøiske departementer fastsættes satsen for akse 2 til 10%.
·
Leader-aksen fastholdes på 5% af fællesskabsprogrammeringen. For de 10 nye med-
lemsstater fastsættes procentsatsen for fondens samlede bidrag dog til 2,5% i gennem-
snit.
·
Leader-reserven til den sidste del af programmeringen (2011-2013) svarende til 3% af
budgettet til landdistriktudvikling bortfalder.
·
Med hensyn til størrelsen af de virksomheder, der kan modtage støtte i forbindelse med
forarbejdning og afsætning af landbrugs- og skovbrugsprodukter, begrænses støtten til
mikrovirksomheder for så vidt angår skovbrugsproduktion. Støtten fastsættes med en
maksimumssats og begrænses til mikrovirksomheder samt små og mellemstore virk-
somheder for så vidt angår foranstaltninger, der forøger landbrugs- og skovbrugspro-
dukternes værdi. Der er ikke fastsat nogen grænse for Azorerne, Madeira, De Kanariske
Øer, de franske oversøiske departementer og de mindre øer i Det Ægæiske Hav. Den
maksimale støttesats halveres for virksomheder med under 750 ansatte eller med en om-
sætning på under 200 mio. EUR.
9991/05 (Presse 143)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
·
Forelæggelse af en årlig rapport fra medlemsstaterne og Kommissionen: disse rapporter
skal kun forelægges én gang hvert andet år begyndende i 2010 (i stedet for 2008 og
2009). En sidste rapport er planlagt i 2014, dvs. i alt 3 rapporter.
·
Etableringspræmien for unge landbrugere forhøjes fra 40 000 EUR til 55 000 EUR. Den
overgangsperiode, der gives unge landbrugere til at efterkomme EF's normer, fastsættes
til 36 måneder.
·
Ikke-refusionsberettiget merværdiafgift er berettiget til bidrag fra fonden, når den afhol-
des endeligt af modtageren.
·
Ved den årlige deling mellem medlemsstaterne af fondens midler tages der bl.a. hensyn
til specifikke situationer og behov, der er baseret på objektive kriterier.
·
Støttesatserne i områder i den yderste periferi og i ugunstigt stillede områder forhøjes
generelt.
·
Ugunstigt stillede områder: Kommissionen forelægger en rapport og forslag vedrørende
det fremtidige betalingssystem og udpegningen af de ugunstigt stillede områder i 2010.
Indtil 2010 forbliver bestemmelserne i forordning 1257/1999 gældende. Forslaget inde-
holdt en ændring af de eksisterende kriterier for de ugunstigt stillede områder, der er ba-
seret på jordproduktivitet og klimaforhold.
·
Støtteintensiteten til skovrejsning er blevet forhøjet til 70% uden for de ugunstigt stille-
de områder (+30%), til 80% i de ugunstigt stillede områder (+30%) og til 85% i områ-
derne i den yderste periferi (+10%). Endvidere er maksimumsbeløbet for indkomsttab
blevet hævet til 700 EUR/ha.
·
Overgangsforanstaltningerne til fordel for semisubsistenslandbrug og producentsam-
menslutninger er blevet forlænget indtil udgangen af 2013 i stedet for 2008.
9991/05 (Presse 143)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
Aviær influenza
Rådet noterede sig de tekniske fremskridt, der blev gjort under det luxembourgske formandskab, og
tog til efterretning, at det kommende britiske formandskab har til hensigt aktivt at fortsætte arbejdet,
således at der kan træffes afgørelse om forslagene til henholdsvis direktiv og beslutning (fremsendt
i begyndelsen af maj) om fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza, så snart
Europa-Parlamentets udtalelse er modtaget (8630/05).
Den polske delegation understregede, at der efter dens opfattelse er en risiko for, at det lavpatogene
virus muterer til et højpatogent virus, og ønskede, at der stilles et passende niveau for samfinansie-
ring til rådighed.
Forslaget omfatter en udvidet definition af aviær influenza med henblik på bekæmpelse af lavpato-
gent aviær influenza-virus (LPAI) og specifikke foranstaltninger til bekæmpelse af dette virus, obli-
gatorisk LPAI-overvågning i medlemsstaterne og en mere fleksibel vaccinationsordning især for
truede arter og tamfugle. De foreslåede ændringer af fællesskabslovgivningen om bekæmpelse af
aviær influenza bør gennemføres parallelt med ændringerne i Rådets beslutning 90/424/EØF om
visse udgifter på veterinærområdet for at sikre, at beslutningen er i tråd med nærværende forslag, og
at medlemsstaterne disponerer over den nødvendige økonomiske støtte, som gennemførelsen af vis-
se af de planlagte nye bekæmpelsesforanstaltninger kræver.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 37 i traktaten. Europa-Parlamentets udtalelse, der forventes
afgivet under mødeperioden i december 2005, er rent rådgivende. Neil Parish (PPE-DE) er udnævnt
til ordfører. De årlige ekstraudgifter til disse foranstaltninger anslås af Kommissionen til 5,5 mio.
EUR for fællesskabsbudgettet. Datoen for gennemførelsen af direktivet i national ret er fastsat til
den 31. december 2006.
9991/05 (Presse 143)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0010.png
20.-21.VI.2005
FISKERI
Europæisk fiskerifond
Rådet opfordrede De Faste Repræsentanters Komité og Kommissionen til at fortsætte deres kontak-
ter for at nå til enighed om forslaget til forordning vedrørende en europæisk fiskerifond under det
kommende britiske formandskab.
9991/05 (Presse 143)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
Bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at finde en løsning på de tekniske problemer i for-
bindelse med forslaget til forordning om bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet
med henblik på at opnå politisk enighed så hurtigt som muligt.
9991/05 (Presse 143)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0012.png
20.-21.VI.2005
EVENTUELT
Forvaltning af blåhvillingfiskeriet
I forbindelse med dette punkt gjorde Kommissionen rede for Norges ensidige beslutning om at luk-
ke for sit fiskeri efter blåhvilling som følge af nedgangen i bestanden på 25% i forhold til det fore-
gående år. Dette skridt skal ses som et led i de vanskelige forhandlinger mellem kyststaterne om
Fællesskabets, Islands og Ruslands kvoter, medens Norge og Færøerne havde besluttet ikke at fast-
sætte kvoter for deres flåder.
Kommissionen foreslår med henblik på et møde mellem kyststaterne den 27. juni 2005 en løsning,
der tager hensyn til de af medlemsstaternes kvoter for blåhvilling, der endnu ikke er blevet fordelt.
Det overvejes også at lukke for fiskeriet efter blåhvilling i de vestlige farvande.
Kommissionen fik lejlighed til at notere sig medlemsstaternes holdninger til dette punkt med hen-
blik på de forhandlinger, der skal finde sted den 27. juni.
9991/05 (Presse 143)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
Brændstofkrisen og fiskeriets fremtid
Rådet noterede sig den belgiske delegations anmodning (10118/05), der blev støttet af den spanske,
lettiske, franske, irske, litauiske, cypriotiske, italienske, græske, estiske og polske delegation, vedrø-
rende de problemer, som de stigende brændstofpriser skaber, navnlig for trawlere, der bruger meget
brændstof, og følgerne for fiskerisektoren.
Den belgiske delegation udtrykte ønske om, at der iværksættes et fællesskabsinitiativ under Kom-
missionens ledelse for at skabe en modvægt mod de negative virkninger af denne prisstigning.
Blandt de foreslåede løsninger blev nævnt lån sikret med offentlige midler og fællesskabsinveste-
ringer, der giver mulighed for energibesparelser, som f.eks. udskiftning af en eksisterende motor
med en mindre miljøskadelig motor. Den spanske delegation foreslog, at man tager tærsklerne i
de
minimis-bestemmelsen
op til revision.
Den tyske delegation gav udtryk for forståelse over for ovennævnte delegationer, men mindede om,
at Kommissionen ikke havde været imødekommende med hensyn til dette punkt, da det blev bragt
op på rådssamlingen den 18. oktober 2004 (13129/04), med den begrundelse, at nationale støttefor-
anstaltninger kan medføre konkurrenceforvridninger mellem medlemsstaterne, og at fiskerisektoren
i forvejen ikke betaler afgift på mineralolieprodukter. Delegationen foreslog, at der findes en pas-
sende løsning med de olieproducerende lande.
Kommissær Joe Borg noterede sig delegationernes indlæg og de negative virkninger af brændstof-
prisernes voldsomme stigning, navnlig for trawlere. Han mindede om den fordelagtige brændstof-
beskatning, som fiskerisektoren nyder godt af. Han meddelte, at Kommissionen vil undersøge, hvil-
ke konkrete foranstaltninger der kunne komme på tale efter drøftelserne i en gruppe bestående af
repræsentanter for fiskerierhvervet under Kommissionens formandskab. I den forbindelse lovede
han at holde Rådet underrettet om udviklingen på området.
9991/05 (Presse 143)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
Det Internationale Kontor for Epizootier (OIE)
Rådet noterede sig de oplysninger, Kommissionen havde forelagt i sin orienterende note om resulta-
terne af 73. samling i Det Internationale Kontor for Epizootier (OIE) den 22.-27. maj 2005, og
navnlig vedtagelsen af retningslinjer svarende til fællesskabslovgivningen inden for dyrevelfærd
(land- og søtransport, slagtning med henblik på anvendelse som fødevarer og med henblik på kon-
trol med epizootier) (10163/05).
9991/05 (Presse 143)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
Landbrugsforskning
Rådet noterede sig en mundtlig orientering ved Kommissionen om forløbet af drøftelserne i Den
Stående Komité for Landbrugsforskning (CPRA). Kommissær Mariann Fischer Boel mindede om,
at Kommissionen er i færd med at udarbejde syvende forskningsrammeprogram. Hun understrege-
de, at Rådet på samlingen den 22. november 2004 havde givet udtryk for bred støtte til rapporten fra
det nederlandske formandskab om forskning på landbrugsområdet. Rapporten konkluderede, at der
er behov for øget videnskabeligt samarbejde i Fællesskabet, der med CPRA råder over en platform
på højt niveau. Hun gjorde opmærksom på, at de CPRA-associerede lande (Israel, Norge, Island og
Schweiz), havde givet udtryk for interesse for det påbegyndte arbejde, og at 32 europæiske lande
var berørt. De første initiativer, der er iværksat af CPRA, er nedsættelsen af en samarbejdsgruppe på
forskningsområdet og udarbejdelsen af et dokument om forskningsinfrastrukturerne inden for land-
brugssektoren, navnlig gennem netværksdannelse. Dette dokument vil blive forelagt for Det Euro-
pæiske Strategiske Forum på dets møde den 1.-2. december 2005 under det britiske formandskab.
En rapport om samordning af landbrugsforskningen baseret på arbejdet i CPRA vil meget snart bli-
ve forelagt Europa-Parlamentet og Rådet.
Den nederlandske delegation takkede formandskabet og Kommissionen for at have medtaget dette
punkt på dagsordenen og bemærkede, at landbruget vil komme til at indtage en vigtig plads i sy-
vende forskningsrammeprogram.
Formandskabet oplyste, at der vil blive afholdt endnu et møde om dette emne under det britiske
formandskab.
9991/05 (Presse 143)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
Skove
Rådet noterede sig en orientering ved formandskabet om forløbet af drøftelserne om FLEGT-aftalen
om handel med tømmer (10084/05).
Den belgiske delegation gjorde rede for sine bekymringer med hensyn til ulovlig skovhugst og den
dermed forbundne ulovlige handel. Delegationen takkede det luxembourgske formandskab for dets
indsats i forbindelse med udarbejdelsen af et forhandlingsmandat og udtrykte ønske om, at der må
ske betydelige fremskridt i dette spørgsmål under det kommende britiske formandskab, således at
de første partnerskabsaftaler kan iværksættes. Endelig mindede delegationen om, at det er nødven-
digt at supplere disse aftaler med en bindende lovgivning om ulovlig handel med tømmer i Fælles-
skabet.
Kommissær Mariann Fischer Boel udtrykte ønske om, at forhandlingsdirektiverne færdiggøres un-
der det kommende britiske formandskab. Hun understregede, at der var blevet brugt 3 mio. EUR for
at fremme dialogen om god skovforvaltning, og at der var blevet udbetalt yderligere 15 mio. EUR
af Fællesskabet til teknisk bistand. Endelig mindede hun om, at de uformelle forhandlingsprocesser,
der i øjeblikket er i gang med flere tredjelande (Ghana, Cameroun, Malaysia, …), på sigt burde føre
frem til et forhandlingsmandat.
I maj 2003 tilsendte Kommissionen Rådet en meddelelse om retshåndhævelse, god forvaltnings-
praksis og handel på skovbrugsområdet (FLEGT). Skovgruppen udarbejdede nogle konklusioner,
som Rådet tilsluttede sig i oktober 2003. I forlængelse af denne meddelelse forelagde Kommissio-
nen i juli 2004 et forslag til forordning og en henstilling om bemyndigelse af Kommissionen til at
indlede forhandlinger om partnerskabsaftaler med henblik på iværksættelse af EU's handlingsplan
for retshåndhævelse, god forvaltningspraksis og handel på skovbrugsområdet (FLEGT). Under det
nederlandske formandskab koncentrerede Skovgruppen sig om forordningsforslaget og forelagde på
samlingen i Rådet (landbrug og fiskeri) i december 2004 to spørgsmål, nemlig omgåelsesproblemet
og problemet om, hvilke produkter der bør være omfattet af licensordningen, med henblik på at få
udstukket politiske retningslinjer. Under det luxembourgske formandskab har gruppen koncentreret
sig om teksten til forhandlingsdirektiverne.
9991/05 (Presse 143)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
Korn
Den østrigske delegation, der blev støttet af den franske, polske, ungarske, slovakiske, spanske,
tjekkiske, græske, italienske, lettiske, litauiske og tyske delegation, henledte Rådets og Kommissio-
nens opmærksomhed på situationen på fællesskabsmarkedet for korn og på de foranstaltninger, det
haster med at træffe (10098/05).
Den østrigske delegation fremhævede navnlig den særdeles spændte situation på markedet for korn.
Den fandt, at de foranstaltninger, der var blevet truffet siden høsten 2004-2005, havde vist sig util-
strækkelige. Delegationen anførte, at i betragtning af det meget store fællesskabslager af korn, den
begrænsede oplagringskapacitet og eksportens ringe omfang havde de foranstaltninger, Kommissi-
onen havde truffet, ikke vist sig af afgørende betydning. Med udsigt til en ny rekordhøst i 2005-
2006, der vil kunne forværre situationen, anmodede delegationen Kommissionen om at forelægge et
integreret sæt af foranstaltninger for at reducere kornoverskuddet.
Den franske delegation ønskede, at der åbnes for udbud fra det frie marked - uden intervention - fra
den 1. juli 2005 for at overlade det private marked initiativet til at nedbringe overskudslagrene af
korn.
Den polske delegation fremhævede sine specifikke problemer, herunder navnlig landets fjerne geo-
grafiske beliggenhed i forhold til de vigtigste afsætningsmarkeder for korn, samt problemer med at
få korn transporteret til de områder i Europa, hvor der er underskud af korn. Den udtrykte ønske
om, at Kommissionen træffer nogle foranstaltninger, inden høsten 2005-2006 begynder.
Den spanske delegation mindede om den voldsomme tørke, der har ramt Spanien, og det deraf føl-
gende behov for dyrefoder, og ønskede forsyning fra interventionslagrene som supplement til det
private initiativ. Dette indlæg fik støtte fra den ungarske og den tyske delegation. Den spanske de-
legation oplyste desuden, at den venter på, at Forvaltningskomitéen for Korn snart træffer afgørelse
om udbud fra interventionslagrene.
Den ungarske delegation meddelte, at der er oplagret meget store mængder korn i Ungarn, især set
på baggrund af landets karakter af indlandsstat og dets utilstrækkelige oplagringskapacitet. Delega-
tionen ønskede derfor, at salget til intervention forlænges med en måned for høsten 2004-2005.
Dens bekymringer fik tilslutning fra den slovakiske, lettiske og litauiske delegation.
Den tyske delegation så gerne, at der føres en mere aktiv eksportpolitik for at få afviklet interventi-
onslagrene. Delegationen rejste spørgsmålet om mulighederne for at finansiere transporten af korn
mellem Ungarn og Spanien for at aflaste situationen på kornmarkedet samt fællesskabsbudgettet.
Den græske delegation opfordrede Kommissionen til at overveje følgerne af det ustabile marked for
hver medlemsstat i forbindelse med det nye høstår 2005-2006.
9991/05 (Presse 143)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
Den svenske delegation erklærede sig rede til at forsøge nye foranstaltninger, men understregede
dog, at denne krise bør ses i en global kontekst, og at disse foranstaltningers virkninger på konkur-
rencen bør analyseres.
Kommissær Mariann Fischer Boel erkendte, at der regelmæssigt forekommer svigt og blokeringer
på fællesskabsmarkedet for korn. Hun mindede dog om, fællesskabshøsten i 2004 havde været helt
usædvanlig (285 mio. tons), og at denne situation var blevet forværret af valutakurserne og de nati-
onale interventionssystemers funktionsvanskeligheder. Hun oplyste, at de nuværende mængder op-
lagret korn er på 16 mio. tons, heraf halvdelen i de nye medlemsstater. Hun var villig til at hjælpe
indlandsstater med relevante foranstaltninger, navnlig gennem salg af lagrene af hvede til interven-
tion, men mindede om, at hun ønskede, at disse lagre blev solgt til den bedste pris for ikke at for-
styrre markedet. Hun gjorde opmærksom på, at det påhviler medlemsstaterne at afvikle deres lagre
inden den 31. juli 2005. Kommissær Mariann Fischer Boel påpegede, at den kommende høst for-
ventes at blive af mindre omfang (260 mio. tons) end i 2004-2005. Med hensyn til de foranstaltnin-
ger, der skal træffes, meddelte hun, at Kommissionen vil åbne for udbud til eksport fra høstårets
begyndelse for hvede, byg, rug og havre. Som svar på den tyske delegations spørgsmål oplyste hun,
at Kommissionen vil se på mulighederne for overførsel fra områder med overskud til områder med
underskud.
Det drejer sig om den fjerde anmodning siden årets begyndelse. Den er begrundet i de betydelige
mængder korn, der er blevet oplagret til intervention i Fællesskabet siden rekordhøsten i 2004, især
i indlandsstaterne, der ikke har den adgang til havet, som giver mulighed for hurtig afsætning af de-
res produktion. Parallelt hermed bør det noteres, at visse medlemsstater ønsker at kunne råde over
interventionsmængderne på grund af den betydelige tørke, der har ramt dem, og deres omfattende
behov for foder.
9991/05 (Presse 143)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
Retfærdig handel
Den tyske delegation, der blev støttet af den østrigske delegation, ønskede at minde Rådet og
Kommissionen om de igangværende landbrugsforhandlinger i Verdenshandelsorganisationen
(WTO) som led i Doha-runden (10097/05).
Den understregede betydningen af handel med landbrugsprodukter for udviklingslandene. Den ty-
ske delegation anmodede Kommissionen om at udnytte de igangværende landbrugsforhandlinger i
WTO til at få taget hensyn til EU's ønsker om at nå frem til et retfærdigt internationalt handelssy-
stem.
Kommissær Mariann Fischer Boel anerkendte Tysklands indsats i forbindelse med dette spørgsmål,
men påpegede, at standarder, der forbedrer gennemsigtigheden og gør forbrugerne mere bevidste,
vil få større virkning end officielle standarder. Hun mindede om, at der ikke længere er fællesskabs-
told på importen af produkter som bomuld, kaffe og kakao. Som følge af risikoen for at komme i
modstrid med WTO's regler afviste hun dog at give disse produkter præferenceadgang til markedet,
da det kunne give anledning til konkurrenceforvridning over for andre produkter. Med hensyn til
specielt bananer mindede hun om, at Kommissionen arbejder med indførelse af et rent toldsystem,
der skal anvendes fra den. 1. januar 2006. Til slut understregede hun, at beslutningen om at købe
fair trade-produkter i sidste ende er forbrugerens.
9991/05 (Presse 143)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0020.png
20.-21.VI.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Finansiering af den fælles landbrugspolitik *
Rådet vedtog en forordning om fastlæggelse af én enkelt retlig ramme for finansieringen af den fæl-
les landbrugspolitik via to fonde, ELFUL (for udvikling af landdistrikterne) og EGFL (Den Euro-
pæiske Garantifond for Landbruget) (8686/05
og 10134/05 + ADD 1).
Forordningen fastsætter den periode, der opereres med for finansielle korrektioner i forbindelse med
regnskabsafslutning for ELFUL-udgifter, til 24 måneder. Bestemmelsen skal sætte Kommissionen i
stand til at gå 24 måneder tilbage i tiden for at nægte samfinansiering af en type udgifter, den anser
for at være ikke-refusionsberettigede.
Kommissionen og medlemsstaterne påtager sig et ligeligt ansvar for de beløb, der udbetales inden
for rammerne af ELFUL, samt for beløb, der skal inddrives, hvis der konstateres uregelmæssighe-
der. For beløb, der overstiger 1 mio. EUR, analyseres varetagelsen af det finansielle ansvar i hvert
enkelt tilfælde.
Hvad angår beføjelsen til at gribe ind i tilfælde af budgetoverskridelser fastslår den vedtagne for-
ordning, at Kommissionen, hvis der er risiko for overskridelse af det planlagte årlige loft, træffer
foranstaltninger for at justere udgifterne. Hvis disse foranstaltninger viser sig utilstrækkelige, bør
Kommissionen foreslå Rådet supplerende tiltag.
De to fonde vil hver især bevare deres særlige karakteristika, herunder det forhold, at EGFL tildeles
ikke-opdelte bevillinger, medens ELFUL tildeles opdelte bevillinger. Betalingstempoet er også for-
skelligt for de to fondes vedkommende (henholdsvis månedligt og kvartalsvis) ligesom behandlin-
gen af beløb, der inddrives som følge af uregelmæssigheder. Inden for rammerne af EGFL kan disse
beløb således genanvendes af medlemsstaterne inden for rammerne af det samme program for land-
distriktudvikling.
Denne forordning omfatter også reglerne om budgetdisciplin, der tager hensyn til reformen af den
fælles landbrugspolitik, som omhandlet i forordning (EF) nr. 1782/2003. Disse regler vedrører bl.a.
fastsættelsen af de beløb, der årligt er til rådighed til EGFL-udgifter, prognoser for overholdelsen af
de betalingsfrister, der pålægges medlemsstaterne, og regler vedrørende eventuelle nedsættelser el-
ler suspensioner af de månedlige eller kvartalsvise betalinger.
9991/05 (Presse 143)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
Aftale om ris mellem EF og USA
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en aftale i form af brevveksling mellem Det Europæiske
Fællesskab og Amerikas Forenede Stater om metoden for beregning af toldsatserne for afskallet ris
(9249/05). Den italienske og den danske delegation stemte imod. Den græske delegation afholdt sig
fra at stemme.
Afgørelsen er en formalisering af aftalen fra marts 2005 mellem Det Europæiske Fællesskab og
Amerikas Forenede Stater, som opererer med en variabel told (65 EUR/t, 42,5 EUR/t eller
30 EUR/t) afhængigt af importmængderne. Afgørelsen trådte i kraft den 1. marts 2005 og gælder til
den 30. juni 2006 i afventning af en reform af den fælles markedsordning for ris (forordning (EF)
1785/2003). Aftalerne med Indien og Pakistan videreføres indtil den 30. juni 2006 med en told på
65 EUR/t for afskallet ris og 175 EUR/t for sleben ris).
Æg - handelsnormer
Rådet vedtog med enstemmighed en forordning om visse handelsnormer for æg (9646/05). Ved for-
ordning (EF) 2052/2003 blev der indført mærkningspligt for æg med en kode, der angiver produ-
centen og gør det muligt at bestemme produktionsformen. Dette system blev obligatorisk fra den
1. januar 2004 undtagen for æg, der sælges på lokale offentlige markeder, hvor systemet bliver ob-
ligatorisk den 1. juli 2005. For ikke at pålægge de mindste producenter for meget bureaukrati ænd-
rer denne forordning forordningen om mærkningspligt for konsumæg i Fællesskabet, idet de med-
lemsstater, der ønsker det, fra den 1. juli 2005 kan fritage mindre producenter, der har højst 50 æg-
læggende høner, for pligten til at mærke æg solgt på det lokale offentlige marked beliggende i pro-
duktionsområdet i den pågældende medlemsstat, på betingelse af at bedriftens navn og adresse an-
føres på salgsstedet.
9991/05 (Presse 143)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
Bilaterale veterinæraftaler -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
har med tilfredshed noteret sig, at den såkaldte Potsdamgruppe-procedure har fungeret godt
i de seneste ti år; der er tale om en snæver gruppe af repræsentanter for medlemsstaterne -
hvilket ikke udelukker deltagelse af alle medlemsstaterne - der spiller en aktiv rolle med
hensyn til at bistå Kommissionen og yde den teknisk bistand under forhandlingen af vete-
rinæraftaler med visse tredjelande samt i forbindelse med gennemførelsen af sådanne afta-
ler, navnlig for så vidt angår forberedelsen af møder i de blandede udvalg, der nedsættes
ved disse aftaler
bekræfter principperne for sådanne forhandlinger, især åbenhed og samordning mellem
Potsdamgruppens medlemmer på alle stadier af forhandlingsprocessen for at beskytte Fæl-
lesskabets interesser
opfordrer alle medlemsstaterne til på en afbalanceret måde at deltage i arbejdet i Potsdam-
gruppens forskellige sammensætninger, således at byrdefordelingen med hensyn til finan-
sielle og menneskelige ressourcer bliver proportional og retfærdig. Med dette for øje bør
gruppen fremover bestå af de medlemsstater, der er anført i bilaget, samt af formandskabet
og en repræsentant for Generalsekretariatet for Rådet, og det bør være muligt at ajourføre
bilaget med samtykke fra de berørte medlemsstater
opfordrer formandskabet til at sørge for kontinuitet i arbejdet. Der skal med dette for øje
regelmæssigt opstilles en tidsplan for arbejdet i samråd med de berørte formandskaber og
Kommissionen
slår på ny fast, at Generalsekretariatet for Rådet og Kommissionen med jævne mellemrum
skal informere alle medlemsstaterne og de relevante rådsorganer om forløbet af igangvæ-
rende forhandlinger."
9991/05 (Presse 143)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.-21.VI.2005
EU - Andorra - Protokol om veterinærspørgsmål
Rådet godkendte en afgørelse om visse veterinærspørgsmål, der indeholder en supplerende liste
over EF-forskrifter på veterinærområdet, som Andorra skal anvende, med henblik på vedtagelse i
Den Blandede Komité EF-Andorra (9690/05). Den polske delegation afholdt sig fra at stemme.
Andorra forpligter sig ved protokollen til at anvende visse EF-forskrifter på veterinærområdet, og
Den Blandede Komité EF-Andorra udarbejder en liste over de EF-forskrifter, der skal anvendes
(f.eks. forordningen om indførelse af en ordning for identifikation og registrering af får og geder).
EF-forskrifterne på denne supplerende liste skal gennemføres og anvendes inden udløbet af en frist
på 18 måneder efter den endelige vedtagelse af denne afgørelse.
International konvention om beskyttelse af plantenyheder
Rådet gav sin tilslutning til, at der sendes en skrivelse til generalsekretæren for den internationale
konvention om beskyttelse af plantenyheder (UPOV) (9901/1/05).
Skrivelsen vil blive fremsendt, når EU deponerer sit tiltrædelsesinstrument, og den meddeler EU-
lovgivningen om forædlingsrettigheder samt listen over de planteslægter og -arter, hvorpå EU vil
anvende konventionens bestemmelser.
Rådet godkendte EU's tiltrædelse af UPOV på sin samling den 30. maj 2005.
9991/05 (Presse 143)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0024.png
20.-21.VI.2005
FISKERI
EU - Færøerne - Fiskesygdomme
Rådet vedtog en afgørelse om Fællesskabets holdning i Den Blandede Komité EF-Færøerne for så
vidt angår godkendelse af den færøske beredskabsplan for fiskesygdomme og Færøernes deltagelse
i systemet for anmeldelse af dyresygdomme (9240/05).
Færøernes beredskabsplan for fiskesygdomme omfatter anvendelse af en vaccine og foranstaltnin-
ger til fjernelse af fisk, der er smittet med infektiøs lakseanæmi, samt sikring af, at oplysninger om
sygdomsudbrud meddeles Kommissionen gennem systemet til anmeldelse af dyresygdomme på
samme måde som i medlemsstaterne.
EU/Côte d'Ivoire - Protokol til fiskeriaftalen
Rådet vedtog en forordning om godkendelse af indgåelsen af en protokol om fastsættelse af de fi-
skerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeriaftalen med Côte d'Ivoire,
indtil den 30. juni 2007 (14510/04).
Ifølge protokollen tildeles Frankrig, Spanien og Portugal licenser ud for Côte d'Ivoires kyst til bund-
fiskeri og tunfiskeri. Hvis licensansøgningerne fra disse medlemsstater ikke opbruger fiskerimulig-
hederne, kan andre medlemsstaterne ansøge om licens.
Den finansielle modydelse til støtte for Côte d'Ivoires sektorpolitik for fiskeri fastsættes til
1 065 000 EUR pr. år. Den finansielle modydelse omfatter for tunfiskeri en fangstmængde på
9 000 t pr. år i ivorianske farvande. Hvis EF-fartøjernes fangst i Côte d'Ivoires fiskerizone oversti-
ger denne mængde, forhøjes beløbet proportionelt. EU's samlede finansielle modydelse kan dog
højst udgøre det dobbelte af det anførte beløb.
9991/05 (Presse 143)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0025.png
20.-21.VI.2005
EKSTERNE FORBINDELSER
Den europæiske naboskabspolitik - Handlingsplanen EU-Tunesien
Rådet noterede sig teksten til handlingsplanen EU-Tunesien som ændret efter anmodning fra Tune-
sien med henblik på vedtagelse i Associeringsrådet EU-Tunesien (2603/1/05).
Handlingsplanen vil muliggøre en mere målrettet gennemførelse af instrumenterne i associeringsaf-
talen mellem EU og Tunesien med henblik på en større integration af Tunesiens økonomiske, socia-
le og videnskabelige strukturer i Unionens økonomiske, sociale og videnskabelige strukturer. Hand-
lingsplanen skal ligeledes bidrage til udvikling og gennemførelse af politikker, der skal fremme
økonomisk vækst, beskæftigelse og social sammenhængskraft, nedbringe fattigdommen og beskytte
miljøet.
AVS-staterne - Revision af Cotonou-aftalen
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af undertegnelsen af ændringen af partnerskabsaftalen
med staterne i Afrika, Vestindien og Stillehavet (9621/1/05
og 8851/05).
Revisionen af aftalen åbnes for undertegnelse den 25. juni 2005 i Luxembourg.
De vigtigste ændringer i aftalen er:
parterne forpligter sig til at bekæmpe terrorisme
der indsættes en bestemmelse om samarbejde om at modvirke spredning af masseødelæg-
gelsesvåben
der indsættes en omtale af årtusindudviklingsmålene, som FN's generalforsamling har ved-
taget
forenkling af procedurerne for regional finansiering
mulighed for at tildele midler til fremme af fred i konfliktsituationer.
9991/05 (Presse 143)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0026.png
20.-21.VI.2005
Partnerskabsaftalen med AVS-landene, der blev undertegnet i juni 2000 i Cotonou (Benin), blev
indgået for en periode på 20 år fra den 1. marts 2000 og indeholder en bestemmelse om revurdering
af aftalen ved udløbet af hver 5-års-periode.
Formålet med aftalen er at befordre og fremskynde den økonomiske, kulturelle og sociale udvikling
i AVS-staterne, at bidrage til fred og sikkerhed og at fremme et stabilt og demokratisk politisk kli-
ma. Aftalen fokuserer især på målet om nedbringelse og udryddelse af fattigdom i sammenhæng
med målene om bæredygtig udvikling og gradvis integration af disse lande i verdensøkonomien.
78 lande har for øjeblikket undertegnet aftalen.
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Stabilitetspagten - Overvågning af budgetstillinger og samordning af de økonomiske politik-
ker
Rådet vedtog en fælles holdning om det ene af de to udkast til forordninger om gennemførelse af
den reform af EU's stabilitets- og vækstpagt, der blev besluttet i marts 2005 (9817/05
+ ADD 1).
Formålet med forordningen er at forbedre overvågningen af budgetstillinger og samordningen af
medlemsstaternes økonomiske politikker ved ændring af forordning (EF) nr. 1466/97.
Rådet var den 13. juni nået til politisk enighed om teksten til den fælles holdning, som Europa-
Parlamentet skal afgive andenbehandlingsudtalelse om, samt om udkastet til forordning om proce-
duren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Budget for Schengen-informationssystemet
Medlemsstaterne, forsamlet i Rådet, vedtog den flerårige opstilling over godkendte anlægsudgifter
til Schengen-informationssystemets (C.SIS) tekniske støttefunktion og anlægs- og driftsbudgettet
for C.SIS for 2006 (8997/05).
9991/05 (Presse 143)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0027.png
20.-21.VI.2005
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Rusland og Ukraine - Ammoniumnitrat
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) 658/2002 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af ammoniumnitrat med oprindelse i Rusland og forordning (EF)
nr. 132/2001 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af ammoniumnitrat med op-
rindelse i bl.a. Ukraine efter en delvis fornyet undersøgelse i medfør af forordning (EF) nr. 384/96
(9284/05)
UDVIKLING
Bekæmpelse af ørkendannelse
Rådet bemyndigede formandskabet til at sende en skrivelse til Verdensbanken vedrørende initiativet
"TerrAfrica" som led i De Forenede Nationers konvention om bekæmpelse af ørkendannelse
(UNCCD) (9986/1/05).
TerrAfrica-konceptet blev udarbejdet i 2004 af Verdensbanken i samarbejde med UNCCD-
sekretariatet og Den Globale Mekanisme under UNCCD. En række aktører, herunder EU, er blevet
opfordret til at deltage i udformningen af dette initiativ, der skal bidrage til at afhjælpe de miljø-
mæssige og socioøkonomiske virkninger af forringelsen af jorden i Afrika.
DET INDRE MARKED
Typegodkendelse af køretøjer - Beskyttelse af passagerer
Rådet gav sin tilslutning til en fælles indstilling med henblik på vedtagelse af en afgørelse om EU's
tiltrædelse af FN's Økonomiske Kommission for Europas (UNECE) regulativer vedrørende type-
godkendelse af køretøjer, for så vidt angår beskyttelse af fører og passagerer (7590/05). Afgørelsen
vil blive tilsendt Europa-Parlamentet med henblik på en samstemmende udtalelse.
UNECE's regulativer vedrørende typegodkendelse af køretøjer, for så vidt angår beskyttelse af fører
og passagerer i tilfælde af frontal kollision (regulativ nr. 94) og i tilfælde af sidekollision (regulativ
nr. 95), tilsigter at fjerne de tekniske hindringer for samhandel med motorkøretøjer og samtidig op-
nå en høj grad af sikkerhed for fører og passagerer.
9991/05 (Presse 143)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0028.png
20.-21.VI.2005
Det er planen, at disse regulativer skal indgå i EF-systemet for typegodkendelse af motorkøretøjer.
EU blev kontraherende part i UNECE's aftale i 1998 og har tiltrådt 78 regulativer, der er knyttet
som bilag til aftalen.
MILJØ
Fluorholdige drivhusgasser*
Rådet vedtog med kvalificeret flertal en
fælles holdning
vedrørende et udkast til forordning om be-
grænsning af emissionerne af visse fluorholdige drivhusgasser (16056/04
og 9209/05 ADD1).
Den
fælles holdning vil blive tilsendt Europa-Parlamentet med henblik på dets andenbehandling.
Danmark og Østrig stemte imod; Belgien, Portugal og Sverige afholdt sig fra at stemme.
Udkastet til forordning har til formål at regulere indeslutning, anvendelse, genvinding og destrukti-
on af de fluorholdige drivhusgasser, der er opført i bilag A til Kyoto-protokollen til De Forenede
Nationers rammekonvention om klimaændringer
1
. Den tager endvidere sigte på at regulere mærk-
ning og bortskaffelse af produkter og anlæg, der indeholder disse gasser, indberetning af oplysnin-
ger herom, anvendelse af svovlhexafluorid, markedsføring af produkter og anlæg, der indeholder
fluorholdige drivhusgasser, eller hvis funktion er afhængig af disse gasser, samt uddannelse og au-
torisation af personale, der er inddraget i de aktiviteter, forordningen omfatter.
Med indførelsen af økonomisk fordelagtige foranstaltninger, der tager sigte på at reducere emissio-
nerne af fluorholdige drivhusgasser, vil dette udkast til forordning hjælpe Den Europæiske Union
med at opfylde de mål, der er sat for den i Kyoto-protokollen, samtidig med at den undgår forvrid-
ninger af det indre marked.
1
http://unfccc.int/resource/docs/convkp/kpfrench.pdf.
9991/05 (Presse 143)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453321_0029.png
20.-21.VI.2005
Emissioner af fluorholdige drivhusgasser fra luftkonditioneringsanlæg i motorkøretøjer*
Rådet vedtog med enstemmighed en
fælles holdning
vedrørende et udkast til direktiv om emissioner
af fluorholdige drivhusgasser fra luftkonditioneringsanlæg i motorkøretøjer og om ændring af direk-
tiv 70/156/EØF
1
(16182/04
og 9210/05 ADD 1).
Den fælles holdning vil blive tilsendt Europa-
Parlamentet med henblik på dets andenbehandling.
Belgien og Portugal undlod at stemme.
Udkastet til direktiv tager sigte på at reducere anvendelsen af fluorholdige drivhusgasser i luftkon-
ditioneringsanlæg i motorkøretøjer. Det bygger på det eksisterende EU-typegodkendelsessystem
(direktiv 70/156/EØF). Det indfører en ordning, der gradvis skal afskaffe luftkonditioneringsudstyr
med et potentiale for global opvarmning på over 150.
1
EFT L 42 af 23.2.1970, s. 1. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 2004/104/EF (EUT L 337 af
13.11.2004, s. 13).
9991/05 (Presse 143)
29
DA