Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Finansudvalget 2004-05 (2. samling), Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2004-05 (2. samling)
2669 - landbrug og fiskeri Bilag 4, FIU Alm.del Bilag 102, PØU Alm.del Bilag 69
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
10. juni 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 17. juni 2005 –
rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20.-22. juni 2005 – vedlægges
Finansministeriets supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 10.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
9. juni 2005
Samlenotat vedrørende Kommissionens
ændringsforslag nr. 5 til EU’s 2005-budget
Resume: Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 5 til EU’s 2005-
budget. Forslaget indeholder dels tekniske ændringer på budgettets indtægtsside, dels forslag
om mobilisering af EU’s Solidaritetsfond med henblik på støtte til skader fra en storm i
Slovakiet. Som konsekvens reduceres det danske EU-bidrag i 2005 isoleret set med ca.
92 mio.kr., mens det danske EU-bidrag i 2006 isoleret set forøges med godt 0,8 mio.kr.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 5 til EU’s budget
for 2005 (SEK (2005) 758).
Beslutningsproceduren følger de normale regler for budgetforslag fra
Kommissionen, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal, og
Europa-Parlamentet træffer afgørelse med et flertal af dets medlemmers
stemmer og med tre femtedele af de angivne stemmer.
Forslaget ventes vedtaget som et a-punkt på et kommende rådsmøde.
Forslaget indeholder dels en teknisk del, dels et forslag om mobilisering af
EU’s solidaritetsfond.
1.1 Tekniske ændringer
Revision af overslag over landbrugsafgifter, told, momsgrundlag og BNI
Overslagene ajourføres i forhold til de skøn fra april 2004, der lå til grund
for 2005-budgetforslaget, på basis af aktuelle oplysninger. Skønnet for
landbrugsafgifter er samlet set uændret, mens skønnet for toldindtægter er
opreguleret med 11,9 pct. til 12,0 mia. euro som følge af opjusterede
forventninger for importen til EU. Momsgrundlaget er forøget med 1,6 pct.
til 5.084 mia. euro, mens BNI-grundlaget er svagt nedjusteret med 0,1 pct. til
10.569 mia. euro.
Indbudgettering af overskud fra Garantifonden for eksterne foranstal tninger
Der indbudgetteres et overskud vedrørende 2004 fra Garantifonden for
eksterne foranstaltninger på 187 mio. euro. Garantifonden dækker garantier
på lån ydet af fællesskabet til tredjelande, og i fonden er der opsamlet midler
til dækning af de udestående garantier. Når de opsamlede midler ved
udgangen af et regnskabsår overstiger et fastsat niveau i forhold til de
samlede forpligtelser, overføres det overskydende beløb (overskuddet) til
EU’s budget. Overskuddet betragtes efter artikel 7 i Rådets afgørelse om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
ordningen for De Europæiske Fællesskabers egne indtægter (2000/597/EF,
Euratom) som egne indtægter.
Endvidere opføres yderligere 339 mio. euro på indtægtsbudgettet som
overførsel fra Garantifonden. Beløbet vedrører Garantifondens dækning for
risici på lån og garantier til de 10 nye medlemslande. Overførslen sker, fordi
Garantifonden i henhold til artikel 1 og 2 i Rådets direktiv nr. 2273/2004 –
med de 10 nye medlemslandes indtræden i EU – ikke længere dækker for
risici i forhold til landene.
Korrektion af budgetuligevægte til fordel for Det Forenede Kongerige (UK-rabatten)
Der gennemføres en korrektion af UK-rabatten vedrørende regnskabsårene
2001 og 2004. Korrektionen er alene udtryk for en intern omfordeling
mellem medlemsstaternes bidrag til finansieringen af EU’s egne indtægter og
berører derfor ikke indtægternes samlede størrelse.
Det reviderede skøn over den samlede 2004-rabat til fordel for UK er på 5,2
mia. euro, svarende til en stigning på ca. 71 mio. euro i forhold til det
foreløbige skøn opført på budgettet for 2005. Resultatet af den endelige
beregning af 2001-rabatten viser en reduktion på 131 mio. euro i forhold til
det beløb, der blev opført på budgettet via tillægsbudget 3/2002.
Det samlede beløb, der opføres på 2005-budgettet via ændringsforslag 5,
består dels af hele beløbet for det reviderede overslag over 2004-rabatten (5,2
mia. euro), dels af forskellen mellem det endelige beløb for 2001-rabatten og
det beløb, der tidligere er opført på budgettet (-0,1 mia. euro), dvs. samlet
netto 5,1 mia. euro.
Begge korrektioner følger af reglerne i Rådets afgørelse om ordningen for De
Europæiske Fællesskabers egne indtægter (2000/597/EF, Euratom) og det
arbejdsdokument, der ledsager den ("beregningsmetoden").
1.2 Mobilisering af Solidaritetsfonden
Kommissionen foreslår, at der bevilges 5,7 mio. euro i bistand fra EU’s
Solidaritetsfond som støtte til skader forårsaget af en storm i Slovakiet,
jf.
tabel 1.
Ansøgningen fra Slovakiet blev fremsendt i januar 2005 og drejer sig om
støtte efter en kraftig storm, som ramte landet den 19./20. november 2004.
Stormen indebar skader på infrastruktur og alvorlige skader vedr. skove. 2
personer omkom. Et område på omkring 20.000 hektarer blev berørt, og
12.000 hektarer skov blev ødelagt. De direkte skader er af Slovakiet opgjort
til 225 mio., hvilket af Kommissionen er korrigeret til 195 mio. euro.
Omkostningerne til nødforanstaltninger er opgjort til 197 mio. euro, hvoraf
28 mio. euro falder ind under Solidaritetsfondens dækningsområde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
185348_0004.png
4
Solidaritetsfondens hovedformål er at yde støtte til nødhjælpstiltag i
forbindelse med primært større naturkatastrofer i EU-lande eller
kandidatlande, der forvolder direkte skader, som vurderes til enten mere end
3 mia. euro (2002-priser) eller mere end 0,6 af BNI. Der er præcedens for at
yde støtte svarende til 6 pct. af den del af de direkte skader, der overstiger
denne grænse, og 2,5 pct. for den del, som ligger under. Ved direkte skader
forstås skader, der ikke inkluderer mere langsigtede afledte økonomiske tab.
Tabel 1. Foreslået støtte til katastrofe i Slovakiet
(euro)
Storm i Slovakiet
Direkte skader
194.966.211
Støtte som 2,5 pct.
af de direkte skader
4.307.425
Støtte som 6 pct. af
de direkte skader
1.360.153
Støtte i alt
5.667.578
Kommissionen oplyser, at Slovakiets ansøgning lever op til kriteriet for en
større naturkatastrofe, idet de direkte skader på 195 mio. euro overstiger 0,6
pct. af landets BNI. Den udmålte støtte på 5,7 mio. euro ligger samtidig
under de dækningsberettigede udgifter til nødforanstaltninger på 28 mio.
euro.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
De tekniske ændringer på indtægtssiden indebærer, at det danske bidrag til
EU’s 2005-budget isoleret set bliver nedjusteret med ca. 92 mio.kr. Det
seneste skøn for det danske EU-bidrag i 2005, inkl. de hidtidige
ændringsforslag nr. 1-4, er på 15,5 mia.kr.
Mobiliseringen af Solidaritetsfonden indebærer en øget forpligtelsesbevilling
på EU’s 2005-budget på 5,7 mio. euro, idet de tilsvarende betalingsbevillinger
vil blive finansieret ved en overførsel af allerede bevilligede ubrugte midler.
Idet ubrugte midler på EU-budgettet normalt tilbagebetales til
medlemslandene i det efterfølgende år, indebærer forslaget isoleret set et øget
dansk EU-bidrag i 2006 på godt 0,8 mio.kr.
Europarlamentets holdning
Europaparlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at
kunne støtte forslaget.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles
på EU-niveau, og det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Holdning
Vedrørende dansk holdning
Danmark kan støtte forslaget. Både den del, der vedrører de tekniske
justeringer af EU’s vedtagne 2005-budget, og Kommissionens indstilling om
støtte fra Solidaritetsfonden til Slovakiet, idet dette er er i overensstemmelse
med de gældende regler for fonden.
Vedrørende andre landes holdning
Det forventes, at alle medlemslande kan støtte forslaget.