Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2670 - miljø
Offentligt
1453329_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10074/05 (Presse 147)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2670. samling i Rådet
Miljø
Luxembourg, den 24. juni 2005
Formand
Lucien LUX
Luxembourgs miljøminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
10074/05 (Presse 147)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0002.png
24.VI.2005
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog med enstemmighed en
fælles holdning
vedrørende et udkast til forordning om
grænseoverskridende overførsel af affald.
Det nåede endvidere til politisk enighed om udkastene til direktiver
om beskyttelse af
grundvandet
mod forurening
om opbygning af en infrastruktur for geografisk information til brug for miljøpolitikken i
Fællesskabet
(INSPIRE).
Rådet besluttede at iværksætte den integrerede retsstatsmission for Irak,
EUJUST LEX,
den
1. juli 2005.
Det noterede sig desuden, at de 25 EU-medlemslande, 5 europæiske tredjelande (Andorra,
Liechtenstein, Monaco, San Marino og Schweiz) og 10 afhængige eller associerede territorier
(Guernsey, Isle of Man, Jersey, De Nederlandske Antiller, Aruba, Anguilla, De Britiske Jomfruøer,
Caymanøerne, Montserrat samt Turks- og Caicosøerne) har bekræftet, at de fra den 1. juli 2005 vil
anvende bestemmelserne i direktivet (2003/48/EF) samt i de bilaterale aftaler om rentebeskatning.
10074/05 (Presse 147)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0003.png
24.VI.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKYTTELSE AF GRUNDVANDET MOD FORURENING..................................................... 7
INSPIRE - Infrastruktur for geografisk information i Fællesskabet.................................................. 9
FÆLLESSKABSSTRATEGI FOR KVIKSØLV -
Rådets konklusioner
........................................ 10
OPHUGNING AF SKIBE -
Rådets konklusioner
.......................................................................... 14
Life+ - Finansielt instrument for miljøet........................................................................................ 15
REACH - Kemikalier .................................................................................................................... 16
GENETISK MODIFICEREDE ORGANISMER (GMO) .............................................................. 18
Ophævelse af de nationale foranstaltninger .......................................................................... 18
Markedsføring af majs MON 863......................................................................................... 19
EVENTUELT ............................................................................................................................... 20
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Overførsel af affald*........................................................................................................................................22
EKSTERNE FORBINDELSER
1
Den Centralafrikanske Republik - Genoptagelse af samarbejdet .......................................................................23
Retsstatsmission for Irak -
Rådets konklusioner................................................................................................24
EU/AVS - Centret for Virksomhedsudvikling ..................................................................................................24
EU/AVS - Fremskyndet anvendelse af den reviderede godkendelsesaftale........................................................24
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10074/05 (Presse 147)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VI.2005
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Beskatning af renteindtægter............................................................................................................................25
UDVIKLING
International overenskomst om tropisk træ.......................................................................................................25
SOCIALPOLITIK
Europæisk institut til forbedring af livs- og arbejdsvilkårene (Dublin)*.............................................................26
Europæisk arbejdsmiljøagentur (Bilbao)* ........................................................................................................26
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt i Rådets dokumenter .......................................................................................................................26
BESKIKKELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................27
10074/05 (Presse 147)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0005.png
24.VI.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Evelyne HUYTEBROECK
Den Tjekkiske Republik:
Libor AMBROZEK
Danmark:
Connie HEDEGAARD
Tyskland:
Jürgen TRITTIN
Estland:
Tiit NABER
Grækenland:
Stavros KALOGIANNIS
Spanien:
Cristina NARBONA RUIZ
Frankrig:
Nelly OLIN
Irland:
Dick ROCHE
Italien:
Altero MATTEOLI
Cypern:
Timmy EFTHYMIOU
Letland:
Raimonds VĒJONIS
Litauen:
Arvydas DRAGUNAS
Luxembourg:
Lucien LUX
Ungarn:
Miklós PERSÁNYI
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Pieter van GEEL
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Tomasz PODGAJNIAK
Minister i regeringen for hovedstadsregionen Bruxelles,
med ansvar for miljø-, energi- og vandressourcepolitik
Miljøminister
Miljøminister
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og
reaktorsikkerhed
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for miljø, fysisk planlægning og offentlige
arbejder
Miljøminister
Minister for økologi og bæredygtig udvikling
Miljøminister og minister for kultur- og naturarv samt
lokalstyre
Miljøminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Miljøminister
Statssekretær, Miljøministeriet
Miljøminister og trafikminister
Miljøminister og minister for vandressourcer
Minister for miljø og landdistriktspørgsmål
Statssekretær for boligspørgsmål, fysisk planlægning og
miljøpolitik
Forbundsminister for landbrug og skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Miljøminister
10074/05 (Presse 147)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0006.png
24.VI.2005
Portugal:
Francisco NUNES CORREIA
Slovenien:
Janez PODOBNIK
Slovakiet:
Lázló MIKLOS
Finland:
Jan-Erik ENESTAM
Sverige:
Lena SOMMESTAD
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Miljøminister og minister for fysisk planlægning og
regionaludvikling
Minister for miljø og fysisk planlægning
Miljøminister
Miljøminister
Miljøminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Kommissionen:
Stavros DIMAS
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Roussi IVANOV
Rumænien:
Sulfina BARBU
Ambassadør
Miljøminister
10074/05 (Presse 147)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0007.png
24.VI.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKYTTELSE AF GRUNDVANDET MOD FORURENING
Rådet nåede med kvalificeret enighed til politisk enhed om udkastet til direktiv om beskyttelse af
grundvandet mod forurening.
Efter endelig udformning på de officielle sprog vil teksten blive vedtaget som en
fælles holdning
en kommende samling i Rådet og sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Tyskland, Ungarn, Italien og Sverige har til hensigt at stemme imod denne vedtagelse.
Det foreslåede direktiv tager sigte på at forebygge og kontrollere forureningen af grundvand ved at
opstille kriterier for vurdering af god kemisk grundvandstilstand, for identifikation og vending af
væsentlige og vedvarende opadgående tendenser i koncentrationen af forurenende stoffer i
grundvandet og for fastlæggelse af udgangspunktet for at vende disse tendenser. Det tager ligeledes
sigte på at forebygge eller begrænse udledning af forurenende stoffer og forebygge en forringelse af
alle grundvandsforekomster.
Direktivudkastet tilsigter især at give medlemsstaterne mulighed for at fastsætte tærskelværdier for
visse forurenende stoffer i forhold til de nationale hydrogeologiske forhold i henhold til
subsidiaritetsprincippet
1
. For andre forurenende stoffer fastsættes kvalitetsnormerne på
fællesskabsniveau.
Formålet med forslaget
Grundvandet
udgør en reserve for drikkevandsforsyningen og for industri- og
landbrugsaktiviteterne, især i tørre perioder. Det bidrager til at opretholde vådområder og vandløb.
Det er vanskeligt at rense, selv efter at forureningskilden er fjernet, hvilket gør det vigtigt at
forhindre forurening. Endvidere strækker virkningerne af menneskelig aktivitet på grundvandet sig
over temmelig lang tid og kan påvirke de akvatiske og terrestriske økosystemer.
1
Mulighed foreslået af Kommissionen og accepteret af Europa-Parlamentet.
10074/05 (Presse 147)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0008.png
24.VI.2005
Beskyttelsen af grundvandet mod forurening er for indeværende specifikt reguleret ved direktiv
80/68/EØF
1
, som forbyder direkte udledning af forurenende stoffer, som står på en
prioriteringsliste, og underkaster udledning af andre forurenende stoffer en godkendelsesprocedure.
Da direktiv 80/68/EØF ophæves i 2013, skal grundvandsbeskyttelsen videreføres på grundlag af
vandrammedirektivet
2
og nærmere bestemt det direktiv, som den politiske enighed vedrører.
Vandrammedirektivet stiller krav om, at der opnås en god kemisk grundvandstilstand, og kræver
med henblik herpå kontrol med grundvandsforekomsterne og foranstaltninger til at beskytte og
restaurere grundvandet. Ifølge direktivet skal der vedtages specifikke foranstaltninger til
forebyggelse af og kontrol med forurening af grundvandet
3
.
Formålet med det foreslåede direktiv, der er udarbejdet for at supplere grundvanddirektivet, er at
imødekomme dette krav.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 175, stk. 1 - samrådsprocedure med Europa-Parlamentet -
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Europa-Parlamentet afgav sin
førstebehandlingsudtalelse den 28. april 2005 (7951/05).
1
2
3
EFT L 20 af 26.1.1980, s. 43.
Direktiv 2000/60/EF (EFT L 327 af 22.12.2000, s. 1).
Artikel 17.
10074/05 (Presse 147)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0009.png
24.VI.2005
INSPIRE - Infrastruktur for geografisk information i Fællesskabet
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om et udkast til direktiv om opbygning af en
infrastruktur til formidling af geografisk information til brug for miljøpolitikken.
Efter endelig udformning på de officielle sprog vil teksten blive vedtaget som en
fælles holdning
en kommende samling i Rådet og sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Kommissionen har ikke kunnet tilslutte sig den politiske enighed, som den ikke finder tilstrækkelig
ambitiøs i forhold til dens oprindelige forslag. Den udtrykte dog tilfredshed med, at Rådet er nået til
enighed, så Europa-Parlamentet kan gå i gang med andenbehandlingen.
Udkastet til direktiv fokuserer særligt på de informationer, man har brug for, når man skal overvåge
og forbedre miljøtilstanden, herunder navnlig hvad angår luft, vand, jord og naturlandskabet.
INSPIRE tager sigte på at optimere udnyttelsen af allerede disponible data, via dokumentation af,
lettere adgang til og indbyrdes kompatibilitet mellem geodataene samt fjernelse af hindringer for
udnyttelsen af disse.
Direktivet vil være til fordel for offentlige myndigheder, lovgivere, universiteter, forskere og
medier samt borgerne og deres repræsentative organisationer.
INSPIRE fokuserer på miljøpolitik, men kan anvendes af og fremover udvides til at omfatte andre
sektorer, f.eks. landbrug, transport og energi.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 175, stk. 1 - samrådsprocedure med Europa-Parlamentet -
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal
1
. Europa-Parlamentet afgav sin
førstebehandlingsudtalelse den 7. juni 2005 (9837/05).
For yderligere oplysninger henvises til Kommissionens forslag (11781/04).
1
Der erindres om, Rådet skal træffe afgørelse med enstemmighed i tilfælde af uenighed med Kommissionen.
10074/05 (Presse 147)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0010.png
24.VI.2005
FÆLLESSKABSSTRATEGI FOR KVIKSØLV -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
NOTERER SIG Rådets konklusioner af 7. juni 2001 og 17. oktober 2002, hvori
Kommissionen opfordres til at fremlægge løsninger på problemet med kviksølv fra
kloralkali-industrien, samt Rådets konklusioner af 9. og 10. december 2002, hvori
Kommissionen opfordres til at fremlægge en sammenhængende strategi med
foranstaltninger, der kan beskytte sundhed og miljø mod kviksølvforurening på grundlag af
en livscyklustilgang
ERINDRER OM konklusionen
*
om, at der er tilstrækkeligt belæg for, at frigivelse af
kviksølv i miljøet har væsentlige globale negative følger for menneskers helbred og/eller
miljøet
NOTERER SIG UNEP's styrelsesråds afgørelser 22/4 (2003) og 23/9 (2005), hvori der
opfordres til snarlig iværksættelse af nationale, regionale og globale aktioner med henblik
på at beskytte menneskers helbred og miljøet gennem foranstaltninger, som kan
formindske eller hindre frigivelse af kviksølv og kviksølvforbindelser i miljøet
UNDERSTREGER betydningen af at nedbringe frigivelse af kviksølv, samt udbud af og
efterspørgsel efter kviksølv for at formindske kviksølvemissionerne i miljøet og risikoen
for, at mennesker udsættes for kviksølv, ikke mindst i form af methylkviksølv i fisk
NOTERER SIG med tilfredshed Kommissionens meddelelse "Fællesskabsstrategi for
kviksølv" og UNDERSTREGER betydningen af den deri beskrevne integrerede holdning,
som Rådet tidligere har bedt om, og som omfatter udvidede målsætninger for at
formindske kviksølvemissioner og kviksølvomsætningen i samfundet, samt mål for
håndtering af overskydende kviksølv, beskyttelse mod udsættelse for kviksølv og forbedret
forståelse af kviksølvproblemet
2.
3.
4.
5.
*
UNEP's styrelsesråds afgørelse 22/4 (2003).
10074/05 (Presse 147)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VI.2005
6.
UNDERSTREGER nødvendigheden af, at EU fortsætter og intensiverer sine internationale
bestræbelser på at opnå en formindskelse af kviksølvemissioner og kviksølvudsættelse på
globalt plan, så der sker en verdensomspændende afvikling af den primære produktion, så
det forhindres, at overskud markedsføres igen, og således at anvendelse af og handel med
kviksølv afvikles under hensyn til de eksisterende alternative muligheder
UNDERSTREGER i den forbindelse betydningen af forslaget om at afvikle eksporten af
kviksølv fra Fællesskabet, hvilket skal drøftes yderligere; FINDER, at en afvikling af
Fællesskabets kviksølveksport hurtigst muligt og senest i 2011 er en nødvendighed, som
ikke i sig selv er tilstrækkelig til at beskytte menneskers sundhed og miljøet imod de
negative virkninger af kviksølv, der frigives til miljøet, og at der derfor også er behov for
et internationalt tilsagn, så der kan opnås enighed om et juridisk bindende instrument
UNDERSTREGER, at det af hensyn til yderligere udvikling og gennemførelse af
strategien vil være væsentligt:
at fortsætte aktioner såvel på EU-plan som på globalt plan under hensyn til både
eksisterende internationale retlige rammer og internationale handelsregler, samt at
vedtage relevante retsakter,
at drøfte, hvordan kviksølvaffald anvendes i Fællesskabet, f.eks. i tandamalgam og
vacciner,
at udvikle bæredygtige teknikker som yderligere kan formindske
kviksølvemissionerne fra forbrænding af fyringsolier, samt finde et alternativ for
anvendelse af kviksølv i guldminedrift
at takle problemet med sikker opbevaring eller lagring af kviksølv fra kloralkali-
industrien
at gennemføre de bedste teknikker bl.a. på linje med IPPC-direktivet med henblik på
yderligere formindskelse af kviksølvemissioner fra forbrændingsprocesser
7.
8.
10074/05 (Presse 147)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VI.2005
at dele den fælles vision om strategien med aktører i og uden for Fællesskabet,
herunder strategiens principper, mål og dertil knyttede målsætninger, samt aktivt at
deltage i videreudvikling af strategien og at dele ansvaret for dens gennemførelse,
idet der også tages hensyn til frivillige initiativer fra industrien
at sikre den gennemsigtighed og åbenhed, som hidtil har kendetegnet processen,
at erkende betydningen af offentlig bevågenhed, kommunikation og uddannelse med
henblik på videre gennemførelse af strategien
at opnå ejerskab og et langsigtet politisk tilsagn fra alle interessegrupper med hensyn
til strategiens mål og målsætninger
at drøfte prioriteter for kviksølvforskning og -teknologi
at støtte lande med overgangsøkonomier og udviklingslande med stor afhængighed
af fast brændsel som kul ved at fremme ren og effektiv udnyttelse af brændselsstoffer
9.
ERKENDER de miljømæssige og sociale problemer, der følger af lukningen af
kviksølvminer i Fællesskabet, navnlig for så vidt angår:
rehabilitering og overvågning af forurenede tidligere mineområder, herunder korrekt
håndtering af affald fra minedriften, idet princippet om, at forureneren betaler, skal
overholdes, og
nødvendigheden af at udvikle nye erhvervs- og beskæftigelsesområder,
og OPFORDRER Kommissionen til at undersøge, hvordan man kan støtte projekter og
andre initiativer vedrørende disse spørgsmål gennem den bedst mulige anvendelse af
disponible finansieringsmekanismer
10074/05 (Presse 147)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VI.2005
10.
ERKENDER at medlemsstaterne, erhvervslivet og andre relevante aktører spiller en vigtig
rolle for videreudvikling og gennemførelse af strategien
OPFORDRER Kommissionen til at træffe foranstaltninger hurtigst muligt og til ikke blot
at støtte formindskelse af udbud, efterspørgsel og emissioner på globalt plan, men også til
at forelægge passende forslag, navnlig med henblik på:
afvikling af eksport af kviksølv fra Fællesskabet og indførelse af foranstaltninger til
sikker opbevaring eller lagring af kviksølv fra bl.a. kloralkali-industrien efter en
tidsplan, som er i overensstemmelse med den påtænkte afvikling af
kviksølveksporten
begrænsning af afsætning til forbrug og sundhedspleje af måle- og kontrolapparatur,
som hverken er elektrisk eller elektronisk, men indeholder kviksølv."
11.
10074/05 (Presse 147)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0014.png
24.VI.2005
OPHUGNING AF SKIBE -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet,
·
der understreger behovet for at garantere sikker og miljømæssigt forsvarlig forvaltning af
ophugning af skibe for at beskytte menneskers sundhed og miljøet,
·
der minder om afgørelse VII/26 i henhold til Basel-konventionen, hvori betydningen af
miljømæssig forsvarlig forvaltning af ophugning af skibe anerkendes, og hvor det konstateres, at
et skib kan anses for at være affald som defineret i artikel 2 i Basel-konventionen, samtidig med
at det kan defineres som et skib i henhold til andre internationale regler,
·
der anerkender behovet for at opstille obligatoriske krav på globalt niveau, der sikrer en effektiv
løsning på problemet med genanvendelse af skibe og garanterer en sikker og miljømæssigt
forsvarlig forvaltning af ophugning af skibe,
·
der anerkender behovet for tværinstitutionelt samarbejde mellem ILO, IMO og Basel-
konventionen i den fælles arbejdsgruppe vedrørende ophugning af skibe i forbindelse med
behandling af spørgsmål vedrørende ophugning af skibe med henblik på hurtigst muligt at
udvikle en indberetningsordning for skibe,
·
beslutter gennem passende kanaler at opfordre Den Internationale Søfartsorganisation til at
fastsætte obligatoriske krav til en indberetningsordning for skibe, der sikrer et kontrolniveau, der
svarer til det, der er fastsat i Basel-konventionen,
·
beslutter gennem passende kanaler at opfordre IMO til hurtigst muligt at udvikle en
indberetningsordning, der tager hensyn til princippet om forudgående informeret samtykke, og
som bl.a. omfatter en kontrakt, en plan for genanvendelse af skibe, et grønt pas og en samlet liste
over farlige materialer om bord."
10074/05 (Presse 147)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0015.png
24.VI.2005
Life+ - Finansielt instrument for miljøet
I afventning af Europa-Parlamentets udtalelse noterede Rådet sig, hvor langt man er nået med
gennemgangen af forslaget til forordning om det finansielle instrument for miljøet Life+ (9886/05).
Delegationerne henviste i den forbindelse også til punktet under "Eventuelt", som vedrører
miljødimensionen i forslaget om et rammeprogram for innovation og konkurrenceevne.
Målet for Life+ er at finansiere udviklingen, gennemførelsen, overvågningen, evalueringen og
formidlingen af Fællesskabets miljøpolitik og –lovgivning og derigennem især bidrage til at fremme
bæredygtig udvikling i EU.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 175, stk. 1 - samrådsprocedure med Europa-Parlamentet -
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
For yderligere oplysninger henvises til Kommissionens forslag (13071/04).
10074/05 (Presse 147)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0016.png
24.VI.2005
REACH - Kemikalier
I afventning af Europa-Parlamentets udtalelse havde Rådet en orienterende debat om udkastene til
en forordning og til et direktiv om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for
kemikalier (REACH) og om oprettelse af et europæisk kemikalieagentur med henblik på at opstille
generelle retningslinjer for det videre arbejde.
Debatten fokuserede på godkendelsesordningen og specielt på:
anvendelsesområdet for godkendelsen
eventuel udarbejdelse af en liste over problematiske stoffer, der skal godkendes
obligatorisk vurdering af alternative løsninger, der teknisk og økonomisk er egnede (stoffer
eller teknologier)
de betingelser, som godkendelserne i givet fald skal opfylde (tidsfrister, revisionsfrister,
overvågning).
Ved afslutningen af debatten sammenfattede formanden drøftelserne således:
"Hvad angår anvendelsesområdet for godkendelsen har Rådets debat understreget betydningen af, at
der anvendes videnskabelige og tekniske kriterier, når man vurderer problematiske stoffer med
alvorlige og uoprettelige virkninger, der svarer til kræftfremkaldende, mutagene og
reproduktionstoksiske stoffer, samt persistente, bioakkumulerbare og toksiske stoffer (PTB) eller
meget persistente og meget bioakkumulerbare stoffer (vPvB).
Under den orienterende debat blev der erindret om behovet for et godkendelsessystem, der kan
administreres og gennemføres, og samtidig blev det bekræftet, at der er en gennemgående positiv
holdning til opstillingen af en liste over stoffer, der kan blive omfattet af godkendelsesordningen.
Hvad angår vurderingen inden for rammerne af godkendelsesordningen af alternative teknologier
eller stoffer, der er teknisk og økonomisk levedygtige, viste debatten, at godkendelsessystemet er et
vigtigt element i REACH, der kunne medvirke til udskiftningen af problematiske stoffer, og at man
bør tilskynde til, at disse alternative løsninger overvejes yderligere, inden der træffes afgørelse.
10074/05 (Presse 147)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0017.png
24.VI.2005
Under debatten i Rådet blev fordelene ved at fremme udviklingen af alternative løsninger
anerkendt, men samtidig understregedes det, at det er vigtigt at tage hensyn til specifikke krav med
hensyn til produktionsforløb, når betingelser skal opfyldes i forbindelse med godkendelserne, uden
at det dog dermed udelukkes, at disse godkendelser underkastes strenge betingelser, bl.a. med
hensyn til tidsfrister, revisionsfrister og overvågning.
Endelig opfordrede Rådet på ny sine forberedende organer til at fortsætte forhandlingerne med
henblik på at nå frem til politisk enighed, når Europa-Parlamentets udtalelse foreligger, om alle
aspekter i Kommissionens forslag under hensyntagen til den tilsigtede ligevægt mellem den
europæiske industris internationale konkurrenceevne og beskyttelsen af miljøet og menneskers
sundhed."
Der erindres om, at Rådet (konkurrenceevne) på samlingen den 6.-7. juni 2005 kom ind på
spørgsmålene vedrørende det europæiske kemikalieagenturs rolle og resultaterne af den grundige
konsekvensanalyse vedrørende REACH
1
.
Fællesskabets kemikaliepolitik tager sigte på at undgå, at disse stoffer forurener luft, vand, jord og
det menneskelige miljø for at bevare den biologiske mangfoldighed og forbedre arbejdstagernes og
befolkningens sundhed og sikkerhed. Denne politik søger at ramme en balance mellem fordelene
for sundhed og miljø og behovet for at støtte en konkurrencedygtig, innovativ og jobskabende
europæisk industri og et velfungerende indre marked.
Retsgrundlag: traktatens artikel 95 - samrådsprocedure med Europa-Parlamentet - Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
For yderligere oplysninger henvises til Kommissionens forslag (15409/04).
1
For yderligere oplysninger henvises til 9501/05.
10074/05 (Presse 147)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0018.png
24.VI.2005
GENETISK MODIFICEREDE ORGANISMER (GMO)
Ophævelse af de nationale foranstaltninger
Rådet forkastede med kvalificeret flertal alle Kommissionens otte forslag til afgørelse med henblik
på ophævelse af de nationale beskyttelsesforanstaltninger, som nogle medlemsstater har truffet for
en række transgenetiske plantesorter, der er blevet godkendt i Den Europæiske Union.
Der er nærmere bestemt tale om restriktive foranstaltninger eller midlertidige forbud mod
anvendelse og salg af genetisk modificerede organismer truffet af:
Østrig, Tyskland og Luxembourg for majs Bt 176;
Østrig for majs T 25 og MON 810;
Frankrig og Grækenland for raps Topas 19/2;
Frankrig for raps MSA x RF1.
For yderligere oplysninger henvises til Kommissionens forslag (8633/05, 8634/05, 8636/05,
8637/05, 8638/05, 8639/05, 8641/05, 8642/05).
10074/05 (Presse 147)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0019.png
24.VI.2005
Markedsføring af majs MON 863
Rådet gennemgik Kommissionens forslag om en beslutning om tilladelse til at markedsføre et
majsprodukt (Zea mays L. linje MON 863),
1
der er genetisk modificeret med henblik på at forbedre
resistensen over for insekter. En sådan tilladelse ville muliggøre, at produktet kan anvendes til
foder, men ikke til konsum, samt at det heller ikke kan dyrkes på Fællesskabets område.
Formandskabet noterede sig, at der ikke var det nødvendige kvalificerede flertal til at vedtage
forslaget. Hvis der ikke foreligger en afgørelse fra Rådets side, påhviler det Kommissionen at træffe
afgørelse.
De tyske myndigheder har modtaget en anmeldelse om markedsføring af et majsprodukt (Zea mays
L linje MON 863), der er genetisk modificeret med henblik på at forbedre resistensen over for
forskellige insekter.
Den 2. april 2004 afgav Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet en udtalelse, hvorefter
genetisk modificeret majs (Zea mays L. linje MON 863) ikke ville medføre skadelige konsekvenser
for menneskers og dyrs sundhed eller - i forbindelse med den påtænkte brug - miljøet
2
.
På grundlag af denne udtalelse forelagde Kommissionen i november 2004 forskriftsudvalget
3
et
udkast til beslutning om tilladelse til markedsføring af produktet i Fællesskabet for en periode på
10 år. Udvalget var ude af stand til at afgive udtalelse, da der ikke kunne opnås kvalificeret flertal.
I overensstemmelse med udvalgsproceduren
4
forelagde Kommissionen derfor den 27. april 2005
Rådet et forslag til beslutning, hvorefter Rådet har tre måneder til at træffe afgørelse.
1
2
3
4
Jf. 8635/05.
Se http:/www.efsa.eu.int/science/gmo/gmo_opinions/176_fr.html.
Nedsat i henhold til artikel 30 i direktiv 2001/18/EF.
Se artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EF (EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23).
10074/05 (Presse 147)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0020.png
24.VI.2005
EVENTUELT
·
UNEO
Formandskabet erindrede Rådet om konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den
16.-17. juni om oprettelse af De Forenede Nationers Miljøorganisation (UNEO).
Delegationerne hilste med tilfredshed dette initiativ. Processen skal sættes i gang på
topmødet om evaluering af årtusinderklæringen, der finder sted i september i New York.
·
Første partskonference under Stockholm-konventionen om persistente organiske miljøgifte (den
2.-6. maj 2005 i Punta del Este) (se
10004/05)
·
Andet møde mellem parterne i Århus-konventionen om adgang til oplysninger, offentlig
deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet
(den 25.-27. maj 2005 i Almaty)
(se 10211/05)
·
Andet møde mellem parterne i Cartagena-protokollen om biosikkerhed
(den 30. maj - 3. juni 2005 i Montreal)
(se 10375/05)
·
Trettende møde i FN-Kommissionen for Bæredygtig Udvikling (den 11.-22. april 2005 i New
York)
(se 10234/05)
·
Forberedelse (afvikling, status og opgaver) af FN's topmøde om evaluering af
årtusinderklæringen (den 14.-16. september 2005)
(se 10005/05
·
Forslag til direktiv om adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet - status over
drøftelserne
·
Forbud mod stoffet decaBDE i direktivet om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer
i elektrisk og elektronisk udstyr
(se 10192/1/05)
·
Ethanol i brændstof
(se 10233/05)
10074/05 (Presse 147)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VI.2005
·
Mundtlig orientering om fremskridt i dialogen "ren, effektiv og konkurrencedygtig" fra den
nederlandske delegation
·
Miljødimensionen i rammeprogrammet for innovation og konkurrenceevne (2007-2013)
(se
10246/1/05)
·
Dialogen mellem EU og Kina om miljø
(se 10376/05)
·
Stramning af emissionsnormer for dieselkøretøjer (EURO 5)(se
10214/05)
·
Tørke i Portugal
(se 10361/05)
·
Handlingsplan til fordel for miljø og sundhed: aktion 3 Bioovervågning
(se 10250/05).
10074/05 (Presse 147)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0022.png
24.VI.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Overførsel af affald*
Rådet vedtog med enstemmighed en
fælles holdning
vedrørende et udkast til forordning om
grænseoverskridende overførsel af affald (15311/04
+ COR 3 + 9204/05 ADD 1).
Den
fælles
holdning
sendes til Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Udkastet til forordning indfører procedurer og kontrolordninger for overførsel af affald, der
afhænger af overførslens oprindelse, bestemmelsessted og rute, affaldstypen og den behandling,
affaldet skal gennemgå ved bestemmelsesstedet.
Det overordnede mål med udkastet er at beskytte miljøet.
Mere specifikt har det til formål:
at gennemføre OECD-Rådets beslutning
1
og den ændrede Basel-konvention
2
om kontrol
med grænseoverskridende overførsel af affald i fællesskabslovgivningen
at videreføre indsatsen hen imod en global harmonisering i forbindelse med
grænseoverskridende overførsel af affald
at løse problemerne i forbindelse med gennemførelse af gældende fællesskabslovgivning
inden for overvågning af og kontrol med overførsel af affald (forordning (EØF) nr.
259/93)
3
skal erstattes, idet strukturen skal omorganiseres og forenkles).
1
2
3
OECD-Rådets beslutning C(2001) 107 endelig fra maj 2002.
Basel-konventionen af 22. marts 1989.
EFT L 30 af 6.2.1993, s. 1. Forordning senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 2557/2001 (EFT
L 349 af 31.12.2001, s. 1).
10074/05 (Presse 147)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0023.png
24.VI.2005
De vigtigste foreslåede ændringer i forhold til den gældende ordning vedrører bl.a.:
ændringer af de almene procedurer (forudgående skriftlig anmeldelse og samtykke og
informationskrav)
ændringer og tydeliggørelser med hensyn til anvendelsesområde og definitioner
bestemmelser om overførsel af affald mellem og inden for medlemsstater
bestemmelser om eksport og import.
I den
fælles holdning
forkaster Rådet det dobbelte retsgrundlag, Kommissionen har foreslået, idet
det anser traktatens artikel 175, stk. 1, for at være tilstrækkeligt.
EKSTERNE FORBINDELSER
Den Centralafrikanske Republik - Genoptagelse af samarbejdet
Rådet gav sin tilslutning til, at der sendes en skrivelse til præsidenten for Den Centralafrikanske
Republik med henblik på genoptagelse af fuldt samarbejde med landet efter delvis suspension af
samarbejdet i henhold til Cotonou-aftalen (10308/05).
EU udtrykte tilfredshed med den gode afvikling af præsidentvalget og parlamentsvalget i Den
Centralafrikanske Republik, som fandt sted hhv. den 13. marts og den 8. maj 2005, og tilkendegav,
at EU er fast besluttet på at genoptage et fuldstændigt samarbejde.
Efter statskuppet i Den Centralafrikanske Republik i 2003 besluttede Rådet at begrænse
samarbejdet med den centralafrikanske regering i henhold til artikel 96 i partnerskabsaftalen med
AVS-landene (Cotonou-aftalen).
10074/05 (Presse 147)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VI.2005
Retsstatsmission for Irak -
Rådets konklusioner
"Rådet besluttede at iværksætte den integrerede retsstatsmission for Irak, EUJUST LEX, den 1.
juli 2005."
EU/AVS - Centret for Virksomhedsudvikling
Rådet gav sin tilslutning til udkastet til afgørelse om vedtægterne og forretningsordenen for Centret
for Virksomhedsudvikling med henblik på vedtagelse i AVS-EF-Ambassadørudvalget (2131/05).
EU/AVS - Fremskyndet anvendelse af den reviderede partnerskabsaftale
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, som Fællesskabet skal indtage i AVS-
EF-Ministerrådet med henblik på fremskyndet anvendelse af den reviderede AVS-EF-
partnerskabsaftale (9345/05).
Afgørelsen har til formål at åbne mulighed for anvendelse af overgangsforanstaltninger i den
reviderede partnerskabsaftale med AVS-landene (Cotonou-aftalen) i perioden fra og med
undertegnelsen og indtil ikrafttrædelsesdatoen, med undtagelse af bestemmelserne om iværksættelse
af de flerårige finansielle rammer, bekæmpelse af terrorisme og samarbejde om modarbejdelse af
spredning af masseødelæggelsesvåben.
Den reviderede Cotonou-aftale, som efter planen skal undertegnes den 25. juni 2005 i Luxembourg,
træder først i kraft ved afslutningen af ratifikationsprocedurerne.
10074/05 (Presse 147)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0025.png
24.VI.2005
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Beskatning af renteindtægter
Rådet noterede sig, at de 25 EU-medlemsstater, 5 berørte europæiske tredjelande (Andorra,
Liechtenstein, Monaco, San Marino og Schweiz) og 10 afhængige eller associerede territorier
(Guernsey, Isle of Man, Jersey, De Nederlandske Antiller, Aruba, Anguilla, De Britiske Jomfruøer,
Caymanøerne, Montserrat, Turks- og Caicosøerne) har bekræftet, at de fra den 1. juli 2005 vil
anvende bestemmelserne i direktivet (2003/48/EF) samt i de bilaterale aftaler om rentebeskatning.
Rådet har derfor ved en grønt lys-note
(10038/05)
bekræftet, at alle parter fra den 1. juli 2005 vil
anvende de samme foranstaltninger eller foranstaltninger svarende til dem, der er omhandlet i
direktiv 2003/48/EF om beskatning af renteindtægter.
Rådet bemyndigede også Generalsekretariatet for Rådet til at give de berørte tredjelande og
territorier samt offentligheden adgang til alle oplysninger om rentebeskatning (kan findes på
webadressen http://ue.eu.int/cms3_fo/showPage.asp?id=250 i løbet af uge 26 i 2005).
UDVIKLING
International overenskomst om tropisk træ
Rådet bemyndigede Kommissionen til i forbindelse med De Forenede Nationers Konference om
Handel og Udvikling at føre forhandlinger om den overenskomst, der skal træde i stedet for den
internationale overenskomst om tropisk træ af 1994.
Yderligere oplysninger kan også findes på adressen
www.unctad.org/.
10074/05 (Presse 147)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0026.png
24.VI.2005
SOCIALPOLITIK
Europæisk institut til forbedring af livs- og arbejdsvilkårene (Dublin)*
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 1365/75 om oprettelse af et europæisk
institut til forbedring af livs- og arbejdsvilkårene (9480/05,
10108/05 ADD 1).
Formålet med forordningen er at få instituttet til at fungere mere effektivt, især i forbindelse med
EU's udvidelse.
For nærmere oplysninger henvises til pressemeddelelse 8980/05.
Europæisk arbejdsmiljøagentur (Bilbao)*
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 2052/94 om oprettelse af et europæisk
arbejdsmiljøagentur (9481/05,
10106/05 ADD 1).
Formålet med forordningen er navnlig at få agenturet til at arbejde mere effektivt, især i forbindelse
med EU's udvidelse.
For nærmere oplysninger henvises til pressemeddelelse 8980/05.
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt i Rådets dokumenter
Rådet vedtog
svaret på genfremsat begæring 29/c/01/05 fra María-Teresa GIL-BAZO (9729/05), idet
den svenske delegation stemte imod
svaret på det brev, som Den Europæiske Ombudsmand sendte Rådet den 4. maj 2005
angående klage 1487/2005/GG (9056/05), idet den tyske delegation stemte imod.
10074/05 (Presse 147)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453329_0027.png
24.VI.2005
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog afgørelser om beskikkelse af visse medlemmer af og suppleanter til Regionsudvalget
for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2006:
a)
som medlemmer:
Dave QUAYLE
Member of the North West Regional Assembly
Trafford Metropolitan Borough Council
som afløser for Derek BODEN
Uwe DÖRING
Minister für Justiz, Arbeit und Europa des Landes Schleswig-Holstein
som afløser for Ulrike RODUST
Hermann WINKLER
Sächsischer Staatsminister und Chef der Staatskanzlei,
Mitglied des Sächsischen Landtages
som afløser for Stanislaw TILLICH
b)
som suppleanter:
Peter Harry CARSTENSEN
Ministerpräsident des Landes Schleswig-Holstein
som afløser for Heide SIMONIS
Georg MILBRADT
Ministerpräsident des Freistaates Sachsen,
Mitglied des Sächsischen Landtages
som afløser for Volker SCHIMPFF
Sharon TAYLOR
Member of the East of England Regional Assembly.
(Stevenage Borough Council)
som afløser for Ruth BAGNALL.
10074/05 (Presse 147)
27
DA