Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2671 - transport, tele og energi Bilag 6
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
22. juni 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 24. juni 2005 –
rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005 –
vedlægges Miljøministeriets supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt
13.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
188910_0002.png
2
AKTUELT NOTAT
Kommissionens forslag til Parlamentets og Rådets forordning om
etablering af et Europæisk register over udledning og overførsel af
forureningsstoffer samt ændring af direktiv 91/689/EF og 96/61/EF
KOM (2004) 634 endelig
Indgåelse af 1. læsningsenighed med Europa-Parlamentet.
Resumé:
Forslaget til denne forordning er en opfølgning på PRTR-protokollen under Århus-konventionen
og sikrer, at Det Europæiske Fællesskab kan leve op til protokollens forpligtelser om at etablere
en Europæisk PRTR (E-PRTR).
Med forslaget etableres et forureningsregister, der primært indeholder oplysninger om
emissioner fra navngivne enkeltvirksomheder. PRTR har til formål at give offentligheden
adgang til internetoplysninger om blandt andet emissioner. Bestemte virksomhedstyper skal
foretage en årlig indberetning om emissioner af visse stoffer til de nationale myndigheder.
Virksomhederne skal opbevare oplysningerne i 10 år. Medlemslandenes rapportering
videre til EU.
Forslaget vil give anledning til en mindre justering i dansk lovgivning og forventes at få
mindre økonomiske konsekvenser for erhvervslivet og offentlige myndigheder. Forordningen
vil ikke i sig selv påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Status
Kommissionen sendte den 7. oktober 2004 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget
har hjemmel i TEF artikel 175, stk. 1, og skal derfor vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251.
Grundnotat om forslaget blev fremsendt til Folketingets Miljø- og
Planlægningsudvalg samt Folketingets EU-udvalg den 11. november 2004 samt 9.
december 2004.
Formandskabet har oplyst, at det søger at opnå 1. læsningsenhed med Europa-
Parlamentet.
2. Formål og indhold
Forslaget til forordning om PRTR har til formål at implementere PRTR-
protokollen i Det Europæiske Fællesskab, således at EU kan leve op til protokollens
forpligtelser om at etablere en Europæisk PRTR (E-PRTR). Forslaget til PRTR-
forordning følger i stor udstrækning PRTR-protokollens krav.
PRTR-protokollen blev underskrevet i Kiev af 36 lande d. 21. maj 2003 på et
ekstraordinært partsmøde under Århuskonventionen i tilknytning til den femte
paneuropæisk miljøministerkonference, ”Environment for Europe”. Fællesskabet,
alle daværende medlemsstater inklusive Danmark samt de nye medlemsstater med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
undtagelse af Malta og Slovakiet underskrev protokollen. Endvidere underskrev
Armenien, Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Georgien, Norge, Moldova,
Romanien, Serbien og Montenegro, Schweiz, Tajikistan, Makedonien og Ukraine.
Et PRTR (Pollutant Release and Transfer Register) er et forureningsregister, der
primært indeholder oplysninger om emissioner fra navngivne enkeltvirksomheder.
PRTR har til formål at give offentligheden adgang til internetoplysninger om blandt
andet emissioner.
Forordningen indeholder bestemmelser om, hvilke aktiviteter (anlægstyper),
der er omfattet, hvilke stoffer den enkelte virksomhed skal rapportere til de
nationale myndigheder, herunder krav om oplysninger af udledninger til jord
samt hvordan affald skal indgå, hvor ofte (årligt) og hvornår, der skal
rapporteres samt hvor længe virksomheden skal opbevare oplysningerne (10
år).
Endvidere er der i forordningen bestemmelser for Medlemslandenes
rapportering af oplysningerne til EU, herunder tidsfrister, kvalitetssikring og
behandling af fortrolige oplysninger, krav til Kommissionen om at
undersøge, hvordan diffuse kilder kan integreres, offentlighedens adgang
samt procedurer for ændringer mv.
Aktiviteter
De omfattede aktiviteter (anlægstyper), svarer som udgangspunkt til de
aktiviteter (anlæg), der er omfattet af IPPC-direktivet. Ud over IPPC-anlæg er
renseanlæg, fiskeopdræt og minedrift omfattet af forordningen.
Endvidere skal Kommissionen efter forslaget etablere et format for at
integrere diffuse kilder i den Europæiske PRTR. Som eksempler på diffuse
kilder kan nævnes vejtrafik og små virksomheder.
Stoffer
Forordningen omfatter en liste over 90 stoffer med tærskelværdier for hvert
stof, hvilket er fire stoffer mere end i PRTR-protokollen. De ”ekstra” stoffer
er bl.a. prioriteret i vandrammedirektivet, idet det er vurderet, at de kan
udgøre en væsentlig risiko for vandmiljøet. Dermed er alle de 50 stoffer, der
er allerede omfattet af det europæiske system EPER, herunder de seks
drivhusgasser fra Kyoto-protokollen omfattet af PRTR forordningen. De
øvrige stoffer i forhold til EPER er bl.a. pesticider.
Udledninger til jord
I henhold til forordningen skal affald, der dannes på en virksomhed og som
udspredes på jorden rapporteres som udledning til jord.
Affald
Affald skal rapporteres som årlige mængder, og der skal samtidigt oplyses, om
affaldet bortskaffes (deponeres) eller nyttiggøres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
188910_0004.png
4
Endvidere er der krav om, at ved grænseoverskridende transport af farligt
affald skal navn og adresse på affaldsmodtageren oplyses.
Forordningen ophæver en forpligtelse for medlemsstaterne til at
indrapportere oplysninger om virksomheder, der modtager affald, navn og
adresse på virksomheder der modtager farligt affald samt oplysninger om
behandlingsmetode, art og mængde af det affald, der behandles, jf. artikel
8(3) i direktivet om farligt affald (91/689/EF).
Rapporteringsfrekvens og tidsfrister for rapportering til EU
Forordningen stiller krav om, at medlemslandene skal rapportere til EU
senest 12 måneder efter det kalenderår, oplysningerne vedrører.
Kommissionen vil offentliggøre oplysningerne 16 måneder efter det
kalenderår, oplysningerne vedrører.
Herved ønsker Kommissionen at få oplysningerne fra medlemsstaterne tre
måneder tidligere og at offentliggøre oplysningerne seks måneder tidligere
end foreskrevet i protokollen.
Det er op til det enkelte medlemsland af fastsætte en frist for, hvornår
virksomhederne skal leve oplysningerne til den nationale myndighed.
Virksomhedernes opbevaring af oplysninger
Forordningen stiller krav om, at virksomhederne skal opbevare
baggrundsinformation om de oplysninger, de har afgivet i mindst 10 år.
Protokollen stiller krav om opbevaring af oplysninger hos virksomhederne i 5 år.
Fortrolige oplysninger
Fortrolige oplysninger behandles i overensstemmelse med artikel 4 i EU's
direktiv om offentlig adgang til miljøoplysninger (2003/4/EC). Hvis en
virksomhed har fortrolige oplysninger skal medlemsstaterne informere om,
hvilke typer af oplysninger det drejer sig om, og begrundelsen for at
oplysningerne holdes fortrolige.
Ændringer af forordningens annekser
Forordningen indeholder bestemmelser om at ændringer af annekser (omfattede
aktiviteter, stoffer og rapporteringsformat) kan ændres i henhold til den
komiteprocedure, der er fastlagt i forordningen.
Relationer til eksisterende EU-regulering
Gennem Kommissionens beslutning af 17. juli 2000 om implementering af et
europæisk emissionsregister, EPER, er medlemslandene allerede forpligtet til
at indberette emissioner til luft og vand til EU på virksomhedsniveau fra en
lang række af de aktiviteter, der er omfattet af protokollen. Denne
beslutningen har hjemmel i IPPC-direktivet.
EPER-registreret er offentligt tilgængeligt på det Europæiske Miljøagenturs
hjemmeside på
www.eper.cec.eu.int
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
188910_0005.png
5
For at leve op til kravene i PRTR-protokollen skal EPER udvides med affald,
nye aktiviteter (renseanlæg, fiskeopdræt og minedrift) og flere stoffer.
Endvidere skal diffuse kilder medtages i det omfang, det er muligt.
Kommissionen har valgt at foreslå reglerne om EPER i IPPC-direktivet
ophævet og erstattet med den foreslåede forordning.
For at EU kan tiltræde PRTR-protokollen har Kommissionen samtidig
forelagt Rådet et beslutningsforslag om Det Europæiske Fællesskabs
tilslutning til UN-ECE’s PRTR-protokol om registre over udledning og
overførsel af forureningsstoffer (KOM (2004) 635 endelig).
Komité procedure
Kommissionen har i forordningen foreslået, at der nedsættes en komite med
komiteprocedure efter artikel 2, litra a, jf. artikel 4, i Rådets beslutning nr.
1999/468/EF (forvaltningsproceduren).
Kommissionen bistås af denne komité i forbindelse med ændringen af
annekserne til forordningen samt opstillingen af tidsplan og krav i
forbindelse med indsamling og videresendelse af oplysninger om diffus
forurening.
3. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i Kommissionens forslag forordning.
Fællesskabet har samlet undertegnet Århuskonventionen og PRTR-protokollen,
som udgør rammen for denne forordning om PRTR. Da formålet med forslaget
vedrører opfyldelsen af Fællesskabets internationale forpligtelser, finder Regeringen,
at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at Danmark allerede i dag i vidt omfang lever op til de krav,
der stilles i forslag til EU-forordning og dermed også Danmarks egen
tilslutning til PRTR-protokollen i kraft af det veletablerede danske
godkendelsessystem og de grønne regnskaber, som benyttes til at indsamle
emissionsoplysningerne.
Indsamling af oplysninger om udledninger (emissioner) til luft og vand til det
eksisterende EPER-system sker i dag dels via tilsynsmyndigheden
(virksomhedsoplysninger) og dels via de grønne regnskaber
(emissionsoplysninger). Da landbrug ikke er omfattet af grøn regnskabspligt,
bliver emissionsoplysningerne fra landbrug beregnet af myndighederne udfra
oplysninger indsamlet via tilsynsmyndigheden.
Det forventes, at der skal ske justeringer i det danske regelsæt i form af
justering af bekendtgørelsen om visse listevirksomheders pligt til at udarbejde
grønt regnskab. Blandt andet vurderes der at være behov for at få præciseret i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
188910_0006.png
6
bekendtgørelsen, hvilke stofemissioner og affaldsfraktioner, der skal oplyses i
det grønne regnskab, og yderligere krav om oplysninger om eksport af farligt
affald. Endvidere er det uafklaret, om der skal ske lovændring i forbindelse
med offentliggørelsen af oplysninger fra landbrugsbedrifter, jf. nedenfor
under økonomiske og administrative konsekvenser.
Renseanlæg og fiskeopdræt er nye aktiviteter i forhold til EPER-systemet og
er ikke omfattet af grøn regnskabspligt. Der vurderes umiddelbart, at
oplysninger om udledninger allerede indsamles i forbindelse med det
nationale program for overvågning af vandmiljøet (NOVA). Minedrift
forventes ikke at være relevant for Danmark.
Forordningsforslaget om PRTR angiver en ikrafttrædelsesdato tyve dage
efter offentliggørelsen i EF-Tidende. For at Danmark kan tiltræde selve
PRTR-protokollen kan det blive nødvendigt med yderligere danske regler
eksempelvis i forbindelse med offentlighedens deltagelse i
beslutningsprocessen om udvikling af det nationale PRTR.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen forventes at få marginale økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
og lokale tilsynsmyndigheder, idet arbejdet tilrettelægges således, at der i videst
muligt omfang gøres brug af allerede eksisterende rapporteringforpligtelser.
Kravet om, at virksomhederne skal oplyse om beregnings- eller målemetode vil
pålægge virksomhederne krav om rapportering af flere oplysninger end gældende
danske regler på området. Det vurderes dog, at der er tale om oplysninger, som
virksomhederne allerede i dag ligger inde med og forholdsvis let vil kunne oplyse i
forbindelse med deres rapportering. Ligeledes vil et krav om at virksomhederne skal
opbevare baggrundsmateriale eksempelvis målerapporter i 10 år, fremfor de 5 år
som følger af de nugældende danske regler, medføre øgede økonomiske og
administrative omkostninger for virksomhederne.
For så vidt angår rapportering fra off-shore anlæg kan der være usikkerhed, om de
er omfattet af forordningen, men rapporteringen til PRTR vil i givet fald kunne
integreres med de oplysninger, der rapporteres til OSPAR og efter Miljøstyrelsens
retningslinier.
Med en komiteprocedure efter artikel 2, litra a, jf. artikel 4, i Rådets beslutning nr.
1999/468/EF (det vil sige forvaltningsproceduren), er det umiddelbart vurderingen,
at det kan medføre administrative og økonomiske konsekvenser samt at der kan
mangle sikkerhed for en grundig forudgående vurdering af de administrative og
økonomiske konsekvenser ved en evt. fremtidige beslutninger om at ændre af listen
over de aktiviteter, som er omfattet af forordningen (og protokollen) – eksempelvis,
hvis en ny branche på sigt bliver omfattet af rapporteringskravet.
Kravet om affaldsoplysninger i forordningen vil kunne gennemføres uden ekstra
byrder for danske virksomheder, idet der allerede i dag stilles krav om, at
oplysningerne skal indgå i de grønne regnskaber med undtagelse af oplysninger om
eksport af farligt affald. Disse oplysninger er dog allerede omfattet af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
188910_0007.png
7
Baselkonventionen. Der er taget højde for kravene til PRTR i forbindelse med det
arbejde, der foregår om den fremtidige organisering af affaldssektoren, herunder
rapportering.
Den største arbejdsbyrde ved PRTR-forordningen og PRTR-protokollen
forventes at ligge hos Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen i form af
indhentning af data, beregning og verifikation af emissioner samt udbygning
og vedligeholdelse af digitale systemer. Arbejdet indgår i det samlede arbejde
med at forenkle, effektivisere og digitalisere miljørapporteringen fra
virksomhederne. Miljøstyrelsen har etableret et offentligt register, der
opfylder kravene til EPER og som kan udvides i forhold til de kommende
krav, der stilles i PRTR-forordningen og PRTR-protokollen
(https://secure.mim.dk/mst/simi/).
Virksomhedsudvalgets rapport fra efteråret 2003 om muligheder for
forenkling af procedurerne i forbindelse med den miljømæssige regulering af
virksomheder behandler blandt andet spørgsmålet om virksomheders
rapporteringer, specielt med fokus på PRTR og grønne regnskaber. Den
generelle holdningen er, at informationsflowet af miljøoplysninger skal
koordineres og tilrettelægges så enkelt og effektivt som muligt.
Der er således en bred forventning om, at der sker en samordning,
effektivisering og digitalisering af indberetninger af miljøoplysninger fra
virksomheder, hvilket ud over ovennævnte tilpasning af lovgivningen vil
kræve en lang række forskellige initiativer om samordning af miljødata og
udvikling af digitaliseringsløsninger. Miljøstyrelsen har igangsat et
pilotprojekt om digitalisering af grønne regnskaber, blandt andet for at kunne
rapportere til PRTR.
For landbrug arbejdes der parallelt med en fælles digital indberetning af de
husdyroplysninger, som er nødvendige for myndighedernes sagsbehandling i
Plantedirektoratet, Fødevaredirektoratet og kommunerne, således at
dobbeltrapportering undgås. Disse oplysninger forventes også at kunne an-
vendes som beregningsgrundlag for de oplysninger, som skal indberettes til
EPER og senere PRTR. Dette kræver dog sandsynligvis enten et tilsagn fra
Datatilsynet eller en lovændring.
Alternativt kan CHR-registret anvendes som beregningsgrundlag efter
konkret tilladelse fra den enkelte landmand, hvilket dog vil give betydeligt
dårligere tal. Ved den fælles husdyrindberetning sikres bedre og mere
ensartede data og en administrativ lettelse i forhold til den seneste EPER-
indberetning, hvor data skulle indsamles separat i de lokale kommuner. Ud af
de ca. 36000 brug med erhvervsmæssigt dyrehold er der p.t. kun knap 100
brug, der har så store emissioner, at de er offentliggjort på registret. Dette
forventes ikke ændret med PRTR.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
188910_0008.png
8
Udvidelsen af EPER-registeret til det nye PRTR register på europæisk plan
finansieres af EU og medfører ikke øget omkostninger for Danmark.
Beskyttelsesniveau
Der er udelukkende tale om en registrering af emissioner og adgang til
oplysninger om disse. Forordningen vil derfor ikke direkte få indflydelse på
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Erfaringer fra andre lande med
etablerede PRTR-systemer viser dog, at der sker en reduktion af
emissionerne alene på grund af større viden og opmærksomhed.
5. Høring
Forslaget har været sendt i en generel høring.
Forslaget giver ikke anledning til bemærkninger hos Erhvervsorganisationen
for forsikring og pension, , Registrerede Revisorer, Finansrådet, Dansk
Fjernvarme, Advokatrådet, Genvindingsindustrien.
Elsam imødeser forslagets vedtagelse. Det opfordres dog til i EU regi at udarbejde
en screening af udledningerne med henblik på at forenkle indberetningen. Fælles
retningslinier bør baseres på erfaringsgrundlag fra de virksomheder, der skal
anvende retningslinierne. En forpligtelse til at rapportere om beregnings- og
målemetoder forekommer voldsomt overdrevet. Endelig henstilles til, at
indberetningen om nye stoffer og produkter foretages sammenfaldende med de
rapporter, der i forvejen produceres til tilsynsmyndigheden eller i de grønne
regnskaber.
Kræftens Bekæmpelse tilslutter sig formålet med at give offentligheden
adgang til ensartede miljøinformationer fra visse forureningskilder og ser det
som et fremskridt i forhold til i dag. Kræftens Bekæmpelse ønsker imidlertid
at henlede opmærksomheden på, at det er usikkert, om de vægtgrænser for
indrapportering, der er foreslået for de enkelte kemikalier er tilstrækkeligt
lave, og om listen over kemikalier mv. er tilstrækkelig udtømmende. Kræftens
Bekæmpelse mener således at alle kemiske stoffer som enten allerede er
dokumenteret som værende kræftfremkaldende, eller stoffer, som er
mistænkt for at være kræftfremkaldende for mennesker bør være omfattet.
Det er ikke tilfældet i forslaget.
DANVA er enig i, at oplysninger om tekniske beregningsmetoder eller
målemetoder ikke letter tilgængeligheden af information for den almindelige
borger, men anser det for en nødvendig forudsætning for sammenstilling af
data. DANVA foreslår derfor, at beregnings- og målemetoder skal
rapporteres, men at medlemslandene tildeles kompetencen til at fastsætte
disse metoder.
Mærsk Olie og Gas gør opmærksom på, at off-shore operationer allerede
indrapporterer om udledninger til Miljøstyrelsen i henhold til OSPAR, og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
188910_0009.png
9
Miljøstyrelsens retningslinier og bør derfor ikke være omfattet af PRTR-
protokollen. Endvidere er der et ønske om regelforenkling på
rapporteringsområdet, bl.a. for at undgå unødvendig rapportering.
Miljøstyrelsens referencelaboratorium for luft gør opmærksom på at der ikke
findes tilstrækkelige europæiske standarder til opgørelse af årlige
luftemissioner og anbefaler at Kommissionen tilskynder CEN til at udarbejde
de relevante standarder.
Marinbiolog Ole Gorm Norden Andersen, der har modtaget forslaget via
Dansk Amartørfiskerforening og finder det ikke i samklang med Århus-
konventionen, at materialet er fremsendt i høring på engelsk.
Sagen har været forlagt Miljøspecialudvalget for miljø i november 2004.
Oliebranchen kan støtte vedtagelsen af forslag til forordning om PRTR-
register samt beslutning om tilslutning til PRTR-protokollen, som den
kommer til udtryk i det fremsendte rammenotat.
CO-industri og Dansk Metal kan tilslutte sig etableringen af det europæiske
register over udledninger som en videreudvikling af det allerede eksisterende
register, men finder det samtidigt vigtigt at man finder en etableringsform der
sikrer at data er harmoniserende og sammenlignelige og finder det derfor
rigtigt at reguleringen gennemføres som en EU-forordning.
Dansk Industri (DI) har følgende bemærkninger:
DI mener helt overordnet, at det udarbejdede forslag til PRTR-forordning på
ingen punkter bør udformes skrappere end selve protokollen angiver.
de foreslåede oplysninger, som virksomhederne skal opbevare, ikke bør
overstige 5 år. Hvilket også er i tråd med den danske bekendtgørelse om pligten
til at udarbejde grønne regnskaber.
Det bør være op til de enkelte landes myndigheder at fastsætte en frist for,
hvornår virksomheder skal levere oplysningerne til den nationale myndighed,
således at de grønne regnskaber fortsat kan anvendes til den pligtige
indberetning.
Indberetningerne af diffuse kilder bør det koordineres med allerede
eksisterende rapporteringer. DI støtter ikke, at der etableres en ret for
Kommissionen til at initiere rapportering af nye stoffer fra diffuse kilder.
det er yderst vigtigt, at der med denne forordning ikke indføres yderligere
administrative byrder for virksomhederne. Informationsstrømmen af
miljøoplysninger skal tilrettelægges og koordineres, så det bliver så enkelt,
efftektivt, og så lidt bureaukratisk som overhovedet muligt.
det skal være op til de enkelte landes nationale myndigheder at være garant for,
at de indberettede data som virksomhederne indsender er tilvejebragt ud fra
anerkendte metoder. En forpligtigelse til at rapportere om beregnings- og
målemetoder til registeret bør ikke indgå.
Kommissionens ret til at udarbejde vejledninger om målemetoder og
rapportering af stofferne i forordningen er det af afgørende betydning, at der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
188910_0010.png
10
skaffes et erfaringsgrundlag før et sådant eventuelt arbejde igangsættes. Det vil
være afgørende for kvaliteten af sådanne vejledninger, at de bygger på
virksomhedernes erfaringer.
forslaget om at der oprettes links mellem virksomhedernes webside og
registeret bør ske på et frivilligt grundlag.
DI finder, at de enkelte medlemsstater bør bevare retten til individuelt at
forhandle ændringer i regi af PRTR-protokollen.
Landbrugsraadet med tilslutning fra Mejeriforeningen kan tilslutte sig
forslaget, men vil gerne lægge vægt på følgende punkter:
Forpligtigelserne i forordningen kan Danmark langt hen ad vej opfyldes
ved en effektiv omlægning, koordinering og udnyttelse af
virksomhedsoplysninger, som allerede er rapporteret gennem grønne
regnskaber, egenkontrol m.v.. Dette påpeges også i rammenotatet. Dette
anser Landbrugsraadet for et vigtigt element i den danske implementering
af forordningen. Man bør i relation til dansk lov også overveje om
forpligtigelsen til at offentliggøre de danske grønne regnskaber er
overflødig, når det nu skal ske i en Pan-europæisk sammenhæng.
De beskrevne krav til virksomhedernes dokumentation af deres
beregningsmetoder skal udelades af forordningen, da det vil betyde en
markant administrativ byrde på virksomhederne.
I forhold til forslaget til forordningen er det er problem, at der er
foreslået, at virksomhederne skal gemme oplysninger om, hvordan
indberetninger i de grønne regnskaber er målt og beregner i 10 år. Dette
bør nedsættes til 5 år for at svare til danske regler på regnskabsområdet. I
øvrigt vurderes der heller ikke at være faglig grund til at gemme
oplysninger længere end 5 år, da man inde denne frist har haft lejlighed til
at stille spørgsmål ved de indberettede oplysninger.
I relation til forslagets konsekvenser for Danmark skal det nævnes, at der
fremover vil være krav til, at tilsynsmyndigheden kan kvalitetssikre
virksomhedernes indberetninger. Denne opgave vil langt overvejende
tilfalde kommunerne i den nye struktur fra 1. januar 2007. Dette krav bør
derfor også indgå i forbindelse med etableringen af den
kvalitetssikringsordning af den kommunale miljøadministration, som er
resultatet at den supplerende strukturaftale fra september 2004.
Dansk Landbrug finder det overordnet tilfredsstillende, at der laves en bred
aftale om etablering af et Europæisk register over udledning og overførsel af
forurenende stoffer, men finder det vigtigt, at forordningen ikke pålægger de
omfattede virksomheder yderligere økonomiske og administrative byrder.
Det anses for vigtigt, at der fastsættes retningslinier for kvaliteten af de
omhandlende miljøoplysninger. For at undgå misforståelser ved den
efterfølgende anvendelse bør forbehold i forhold til oplysningerne oplyses
ved offentliggørelse, specielt i forhold til diffuse kilder. Endvidere finder
Dansk Landbrug det uklart, hvordan håndteringen af diffuse kilder relaterer
sig til landbrugsbedrifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
188910_0011.png
11
Sagen blev behandlet på specialudvalget for miljøspørgsmål den 1. juni 2005.
Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) mener, at de enkelte
medlemsstater bør kvalitetssikre data og sikre, at data er tilvejebragt efter
relevante og anerkendte metode. Såfremt dette sikres støtter DANVA, at
rapporteringskravet ikke strammes i forhold til oplysninger om tekniske
beregningsmetoder.
6. Europa Parlamentets udtalelser
Forslaget har endnu ikke været behandlet i Parlamentet.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er stor enighed blandt Medlemslandene om, at forslaget til forordning er
et godt udgangspunkt for etablering af et europæisk PRTR, der sikrer, at
både EU og de enkelte medlemslande kan leve op til PRTR-protokollens
krav.
De væsentligste diskussioner har koncentreret sig om, hvordan diffuse kilder
samt udledninger til jord skal håndteres i forbindelse med den Europæiske
PRTR samt kompetencefordelingen mellem EU og de enkelte medlemslande
i relation til at kunne agere i forhold til selve protokollen.
Størstedelen af medlemslandene, herunder Danmark, har sympati for
Kommissionens synspunkt om at EU og medlemslandene bør agere
koordineret i forhold til protokollen, men lægger samtidig vægt på at beholde
sine individuelle rettigheder i forhold til internationale aftaler. For at
imødekomme Medlemsstaternes bekymring har Kommissionen accepteret, at
dette spørgsmål ikke fastlægges i selve forordningen. Til gengæld vil der blive
taget selvstændigt stilling til problemstillingen i forbindelse med
forhandlingerne af beslutningen om EU's tiltrædelse til protokollen. Samtidig
er der opnået enighed om den mere restriktive procedure (forskrifts-
proceduren), som Danmark har ønsket som minimum finder anvendelse i
forhold til ændringer af forordningens annekser.
Vedrørende diffuse kilder vurderes de danske interesser at være
imødekommet på tilfredsstillende vis, idet der er tilslutning til det danske
forslag om at undgå dobbeltrapportering ved at genbruge de data, der
allerede rapporteres af medlems-landene til Det Europæiske Miljøagentur.
Endvidere begrænses Kommissions ret til selvstændigt at initiere nye
rapporteringer.
I relation til det danske synspunkt om opbevaring af baggrundsdata på
virksomheden i 10 år, i stedet for 5 år som foreskrevet i Protokollen, fastholder
Kommissionen, støttet af nogle medlemsstater, denne overimplementering. Det
danske synspunkt støttes dog af en lang række andre medlemsstater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
188910_0012.png
12
Danmark har ligeledes, kun støttet af en anden medlemsstat, modsat sig en
overimplementering af Protokollen for så vidt angår krav om at virksomhederne
eller i visse tilfælde myndighederne skal rapportere, om hvilke måle- eller
beregningsmetoder de anvender ved opgørelse af deres emissioner.
8. Foreløbig dansk holdning
Danmark og hovedparten af EU medlemsstaterne har sammen med
Fællesskabet allerede underskrevet protokollen. Ingen af de lande, der har
underskrevet protokollen eller EU, har dog ikke ratificeret den endnu.
Underskrivelsen giver et vigtigt politisk signal om, at den pågældende signatar
vil forpligte sig folkeretligt til at leve op til protokollens krav. Danmark
mener derfor, at det fremsendte forslag skal følge op på EU’s underskrivelse
af protokollen i 2003.
Danmark finder, at Fællesskabets tilslutning er et vigtig signal til de øvrige
signatarer om at sørge for, at protokollen kan træde i kraft.