Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Finansudvalget 2004-05 (2. samling), Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2004-05 (2. samling)
2672 - Økofin Bilag 2, FIU Alm.del Bilag 101, PØU Alm.del Bilag 67
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
28. juni 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 29. juni 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 12. juli 2005 –
vedlægges Finansministeriets supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt
2 c).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
190388_0002.png
2
28. juni 2005
f12
Supplerende notat vedrørende ECOFIN den 12. juli 2005
Dagsordenspunkt 2 c): Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
vedr. Ungarn
Baggrund
Rådets henstilling under Traktatens artikel 104.7 om at bringe situationen med et
uforholdsmæssigt stort underskud til ophør (5. juli 2004)
Ungarns offentlige budgetunderskud for 2003 blev i april 2004 opgjort til 5,9 pct. af
BNP (senere revideret til 6,2 pct. af BNP).
ECOFIN vedtog derfor på rådsmødet den 5. juli 2004 på grundlag af henstillinger
fra Kommissionen
-
en rådsbeslutning om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i
Ungarn, jf. Traktatens artikel 104.6
-
en rådshenstilling til Ungarn om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt
stort underskud til ophør, jf. Traktatens artikel 104.7.
Stabilitets- og Vækstpagten fastslår, at Rådets henstillinger under artikel 104.7
fastlægger en frist på højst fire måneder for det pågældende lands iværksættelse af
virkningsfulde foranstaltninger, samt en frist for korrektionen af det
uforholdsmæssigt store underskud, som bør gennemføres i året efter, at det er
konstateret, medmindre der foreligger særlige omstændigheder.
Kommissionen og Rådet fandt, at der i tilfældet vedrørende Ungarn forelå sådanne
’særlige omstændigheder’ i lyset af, at underskuddet ved indtrædelsen i EU lå
signifikant over 3-procentsgrænsen og i lyset af den strukturelle omstilling til
markedsøkonomi.
Kommissionen og Rådet fandt derfor, at Ungarns konvergensprogram
(programmet fra maj 2004 og efterfølgende opdateringer) – med planer om at
bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP senest i 2008 – samt Rådets
udtalelser herom burde udgøre grundlaget for korrektionen af det uforholdsmæssigt
store underskud
1
.
Rådshenstillingen til Ungarn af 5. juli 2004 anbefaler således flg.:
-
de ungarske myndigheder bør bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort
budgetunderskud til ophør hurtigst muligt
-
de ungarske myndigheder bør iværksætte tiltag inden for en mellemfristet
finanspolitisk ramme for at nå myndighedernes mål om at bringe underskuddet
ned under 3 pct. af BNP i 2008 på en troværdig og holdbar måde og i
overensstemmelse med planen for reduktion af underskuddet specificeret i
Rådets udtalelse af 5. juli 2004 om det ungarske konvergensprogram fra maj
2004
Rådet traf tilsvarende afgørelser for andre lande, som havde uforholdsmæssigt store
underskud, da de blev optaget i EU den 1. maj 2004.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
190388_0003.png
3
-
-
-
de ungarske myndigheder bør beslutsomt implementere de i
konvergensprogrammet planlagte tiltag, og særligt være parate til at gennemføre
yderligere tiltag, hvis det måtte vise sig nødvendigt for at nå målet for
budgetunderskuddet i 2004
de ungarske myndigheder bør senest den 5. november 2004 iværksætte effektive
tiltag for at nå målet for budgetunderskuddet i 2005
de ungarske myndigheder opfordres til at udnytte enhver mulighed for at
accelerere den finanspolitiske tilpasning; gennemføre de planlagte reformer af
den offentlige administration samt sundheds- og uddannelsessystemerne med
henblik på at realisere den planlagte reduktion af de offentlige udgifter i forhold
til BNP og at styrke den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser; sikre
at de planlagte skattelettelser finansieres og gøre gennemførelsen af
skattelettelserne betinget af, at målene for underskuddene realiseres.
Rådets beslutning under Traktatens artikel 104.8 om manglende iværksættelse af virkningsfulde
foranstaltninger i opfølgning på henstillingen under artikel 104.7 (18. januar 2005)
ECOFIN vedtog på rådsmødet den 18. januar 2005 på grundlag af en henstilling fra
Kommissionen
-
en rådsbeslutning under artikel 104.8, der slår fast, at Ungarn ikke har iværksat
virkningsfulde foranstaltninger i opfølgning på rådshenstillingen under artikel
104.7 af 5. juli 2004
Rådsbeslutningen konkluderede i sine præmisser bl.a. flg.:
-
Ungarn har i opfølgning på henstillingen vedtaget en række tiltag, som dog ikke
har været tilstrækkelige til at nå målet om et underskud på 4,6 pct. af BNP i
2004, der ventes at være overskredet betydeligt
-
En række tiltag i 2005-budgettet sigter på at reducere underskuddet, men vil
ikke være tilstrækkelige til at nå målet om et underskud på 4,1 pct. af BNP i
2005, der ligeledes ventes at blive overskredet betydeligt
-
De ungarske myndigheders hidtidige tiltag vil ikke være tilstrækkelige til at
undgå en afvigelse fra den planlagte mellemfristede forbedring af de offentlige
finanser, og regeringens fortsatte forpligtelse til at korrigere det
uforholdsmæssigt store underskud i 2008 bør understøttes af yderligere
finanspolitisk konsolidering og strukturreformer.
Rådet kan ifølge artikel 104.8 beslutte at offentliggøre sin henstilling, hvis det
konstaterer, at dets henstilling ikke er fulgt op af virkningsfulde foranstaltninger
inden for den fastsatte tidsfrist; henstillingen til Ungarn blev imidlertid
offentliggjort i forbindelse med vedtagelsen den 5. juli 2004.
Ungarns konvergensprogram af 1. december 2004
Ungarns fremlagde den 1. december et nyt konvergensprogram med en revideret
mellemfristet plan for de offentlige finanser, som fastholder Ungarns mål om
korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud i 2008 i overensstemmelse med
Rådets henstilling af 5. juli 2004, jf. tabel 1.
Tabel. 1. Ungarns offentlige budgetsaldo
Forrige konvergensprogram (maj 2004)
2004
2005
2006
2007
2008
------------------- Pct. af BNP ------------------
-4,6
-4,1
-3,6
-3,1
-2,7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
190388_0004.png
4
Nyt konvergensprogram (december 2004):
(saldo
inkl.
fondsbaseret pensionsordning)
(-1,6)
-4,4
-3,6
-2,9
(-2,2)
(saldo
ekskl.
fondsbaseret pensionsordning)
-5,3
-4,7
-4,1
-3,4
-2,8
Kommissionens skøn af oktober 2004
-5,5
-5,2
-4,7
(saldo
ekskl.
fondsbaseret pensionsordning)
Kommissionens skøn af marts 2005
-4,1
-4,5
-3,9
(saldo
inkl.
fondsbaseret pensionsordning)
Anm.: 1: Eurostats beslutning vedr. pensionsordninger indebærer, at individuelle aktuariske
fondsbaserede pensionsordninger ikke medregnes i de offentlige finanser. Ungarns
overgangsordning indebærer, at sådanne pensionsordninger kan medregnes i de offentlige finanser
indtil indberetningerne vedr. offentlige finanser i marts 2007.
Kilde: Ungarns konvergensprogram af 1. december 2004, Kommissionens vurdering, samt
Kommissionens prognose af oktober 2004.
Rådets nye henstilling under Traktatens artikel 104.7 om at bringe situationen med et
uforholdsmæssigt stort underskud til ophør (8. marts 2005)
Da Ungarn ikke deltager i euroen, er Ungarn ikke omfattet af artikel 104.9,
hvorefter Rådet – i opfølgning på en beslutning under artikel 104.8 om manglende
efterlevelse af en henstilling under artikel 104.7 – kan beslutte at pålægge et land at
træffe foranstaltninger til at rette op på det uforholdsmæssigt store underskud.
Rådet kan for lande uden for euroen i stedet vedtage en ny henstilling under artikel
104.7 om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør.
ECOFIN vedtog således på rådsmødet den 8. marts en ny henstilling under artikel
104.7 om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør.
Kommissionen fandt – i sin begrundelse for udkastet til henstilling – at
konvergensprogrammets mål for de årlige budgetunderskud, herunder målet for
underskuddet i 2005, er i overensstemmelse med slutmålet om at sikre en
korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud i 2008. Kommissionen
vurderede imidlertid, at Ungarns daværende finanspolitik ikke var tilstrækkelig til at
opnå målene for nedbringelse af underskuddet i programmet. Kommissionen
vurderede således, at Ungarn for at nå målet for 2005-underskuddet ville skulle
gennemføre yderligere budgetforbedrende tiltag svarende til omkring 0,5 pct. af
BNP.
Kommissionen konstaterede, at tidsfristen – 2008 – falder efter udløbet af Ungarns
overgangsordning, der giver en midlertidig undtagelse fra Eurostat-beslutningen
om, at individuelle aktuariske fondsbaserede pensionsordninger ikke medregnes i de
offentlige finanser, og at overgangsordningen forbedrer tallene for budgetsaldoen
med omkring 1 procentenhed per år fra 2004 til 2008. Ungarns efterlevelse af
henstillingen om korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud i 2008 bliver
således vurderet ud fra budgetsaldoen eksklusive de pågældende pensionsordninger,
der planlægges at udgøre 2,8 pct. af BNP i 2008, hvilket indebærer en relativt lille
sikkerhedsmargin i forhold til 3-procentsgrænsen.
Kommissionen noterede, at budgettet for 2005 indeholder en særlig reservepulje på
0,5 pct. af BNP, som kan anvendes for at undgå en overskridelse af
underskudsmålet for 2005, og vurderer, at puljebeløbet kan vise sig utilstrækkeligt i
lyset af risiciene knyttet til budgettet, og at der er risiko for, at reservepuljen kan
blive udnyttet på et tidligt tidspunkt og kan reducere incitamenterne til en streng
gennemførelse af budgettet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
ECOFIN’s henstilling vedtaget på rådsmødet den 8. marts 2005 anbefaler således
flg.:
-
-
de ungarske myndigheder bør bringe situationen med et uforholdsmæssigt
stort budgetunderskud til ophør hurtigst muligt
de ungarske myndigheder bør iværksætte tiltag inden for en mellemfristet
finanspolitisk ramme for at bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP i
2008 på en troværdig og holdbar måde og i overensstemmelse med planen
for reduktion af underskuddet specificeret i Rådets udtalelse af 8. marts 2005
om det ungarske konvergensprogram fra december 2004
de ungarske myndigheder bør senest den 8. juli 2005 iværksætte effektive
tiltag, i videst muligt omfang af strukturel karakter, for at realisere det nye mål
for underskuddet i 2005 fremlagt i det opdaterede konvergensprogram.
Specielt kan reservepuljen i 2005-budgettet øges væsentligt og brugen af den
kan begrænses mest muligt og gøres afhængig af klare beviser for, at man er
på vej til at opnå underskudsmålet for 2005.
de ungarske myndigheder bør gøre timing og gennemførelse af skattelettelser
betinget af, at målene for underskuddene i konvergensprogrammet realiseres.
-
-
Indhold
ECOFIN ventes på rådsmødet den 12. juli 2005 at vurdere de foranstaltninger, som
den ungarske regering har iværksat frem til den 8. juli 2005 i opfølgning på
rådshenstillingen af 8. marts 2005.
Kommissionens og Eurostats opgørelser viser, at Ungarns budgetunderskud
udgjorde 4,5 pct. af BNP i 2004 og således var tæt på målet om et underskud på 4,4
pct. af BNP i Ungarns konvergensprogram. Kommissionens prognose peger på, at
underskuddet vil blive reduceret til 3,9 pct. af BNP i 2005, hvilket er over målet om
et underskud på 3,6 pct. af BNP i konvergensprogrammet og i det ungarske budget
for 2005 vedtaget af det ungarske parlament den 20. december 2004.
Kommissionens prognose peger endelig på, at underskuddet kan stige til 4,1 pct. af
BNP i 2006, hvilket er væsentlig over målet om et underskud på 2,9 pct. af BNP i
konvergensprogrammet, idet dog Kommissionens skøn er en teknisk fremskrivning
af hvad underskuddet kan blive i tilfælde af uændret økonomisk politik i 2006.
Der foreligger endnu ikke nærmere oplysninger om Ungarns tiltag for at
gennemføre konvergensprogrammets budgetmål og således at leve op til
henstillingen eller oplysninger om Kommissionens vurdering heraf. Mens
budgetmålene stort set blev nået i 2004 og er mulige at nå i 2005, synes det
nødvendigt med væsentlige budgetforbedringer for at nå budgetmålet for 2006,
særligt i forbindelse med det ungarske 2006-budget, der ventes vedtaget i december
2005.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Iværksættelsen af proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud over
for Ungarn og Rådets første henstilling under artikel 104.7 blev forud for ECOFIN
den 5. juli 2004 forelagt Folketingets Europaudvalg m.h.p. forhandlingsoplæg.
Rådets anden henstilling under artikel 104.7 blev forud for ECOFIN den 8. marts
2005 forelagt Folketingets Europaudvalg m.h.p. forhandlingsoplæg.
Holdning
Vedrørende dansk holdning
Fra dansk side ventes man at kunne støtte Rådets vurdering af Ungarns opfølgning
på henstillingen under artikel 104.7 af 8. marts 2005, særligt anbefalingen om inden
den 8. juli 2005 at gennemføre effektive tiltag for at nå det ungarske
konvergensprograms budgetmål for 2005.
Vedrørende andre landes holdning
Rådet ventes at foretage en vurdering af Ungarns opfølgning på henstillingen under
artikel 104.7 af 8. marts 2005, særligt anbefalingen om inden den 8. juli 2005 at
gennemføre effektive tiltag for at nå det ungarske konvergensprograms budgetmål
for 2005.