Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2674+2675 - Almindelige anl.
Offentligt
1453363_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10813/05 (Presse 177)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2674. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Bruxelles, den 18. juli 2005
Formand
Jack STRAW
Det Forenede Kongeriges minister for udenrigs- og
Commonwealth-spørgsmål
*
2675. samling vedrørende eksterne forbindelser er omhandlet i en separat pressemeddelelse
(10815/05)
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
10813/05 (Presse 177)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0002.png
18.VII.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet fordømte terrorangrebene i London den 7. juli. Disse attentater er en hån mod alt, hvad Den
Europæiske Union står for.
Rådet gav grønt lys for EU's civil-militære aktion til støtte for Den Afrikanske Unions mission i
Sudan
og for udnævnelsen af en
særlig EU-repræsentant
for Sudan.
Rådet godkendte en ny statut om vederlag og øvrige vilkår for
Europa-Parlamentets
medlemmer.
Rådet gav endvidere sin tilslutning til indgåelsen af en ny associeringsaftale med
Algeriet
og til
oprettelsen af
Det Europæiske Sikkerheds- og Forsvarsakademi.
(jf. også pressemeddelelsen vedrørende eksterne forbindelser, 10815/05).
10813/05 (Presse 177)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0003.png
18.VII.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TERRORISME ............................................................................................................................... 7
UDVIDELSEN ............................................................................................................................... 8
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM .............................................................................. 9
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER/FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
EU-støtte til international fred og sikkerhed .....................................................................................................10
Det vestlige Balkan .........................................................................................................................................12
Irak .................................................................................................................................................................13
Den Demokratiske Republik Congo - restriktive foranstaltninger......................................................................15
Sudan - konflikten i Darfur - restriktive foranstaltninger...................................................................................15
Georgien - konflikten i Sydossetien..................................................................................................................15
Afghanistan.....................................................................................................................................................15
Topmødet mellem EU og Indien ......................................................................................................................16
EU og Canada - behandlingen af forhåndsinformation om passagerer og passagerlisteoplysninger* ..................16
Algeriet - Euro-Middelhavs-associeringsaftale .................................................................................................17
Forbindelserne med Middelhavsområdet - formandskabets prioriteter...............................................................17
Nuklear sikkerhed og masseødelæggelsesvåben* .............................................................................................18
Rumænien - stålindustri ...................................................................................................................................18
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10813/05 (Presse 177)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Sudan - Darfur - EU's støtteaktion....................................................................................................................19
Det Europæiske Sikkerheds- og Forsvarsakademi ............................................................................................20
Krisestyring - aftale med Chile - operation Althea ............................................................................................21
EU-krisestyringsøvelse 2006............................................................................................................................21
EU's civile krisestyringsmissioner i værtsstater ................................................................................................21
Forbedring af Fællesskabets civilbeskyttelseskapacitet.....................................................................................21
Civile reaktionshold.........................................................................................................................................25
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Fællesskabets eksterne bistand.........................................................................................................................25
Dekoncentrering af forvaltningen af EF's bistand til tredjelande til Kommissionens delegationer ......................25
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Kina - bariumcarbonat og håndbetjente palletrucks ...................................................................27
Kasakhstan - stålprodukter...............................................................................................................................27
INSTITUTIONELLE SPØRGSMÅL
Statut for Europa-Parlamentets medlemmer *...................................................................................................28
Retten i Første Instans - ændring af procesreglementet .....................................................................................28
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Drøftelserne i Rådets forskellige sammensætninger..........................................................................................29
BUDGET
Tsunami - stormskader i Slovakiet - landbrug...................................................................................................29
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europol ...........................................................................................................................................................30
Det Europæiske Politiakademi * ......................................................................................................................30
EU/Norge - Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug ......................................30
ÅBENHED
Offentlige forhandlinger i Rådet ......................................................................................................................31
10813/05 (Presse 177)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0005.png
18.VII.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Karel DE GUCHT
Didier DONFUT
Den Tjekkiske Republik:
Vladimír MÜLLER
Danmark:
Friis Arne PETERSEN
Tyskland:
Hans Martin BURY
Estland:
Urmas PAET
Grækenland:
Petros MOLYVIATIS
Spanien:
Miguel Ángel MORATINOS CUYAUBÉ
Alberto NAVARRO GONZÁLEZ
Frankrig:
Philippe DOUSTE-BLAZY
Catherine COLONNA
Irland:
Dermot AHERN T.D.
Italien:
Gianfranco FINI
Cypern:
George IACOVOU
Letland:
Artis PABRIKS
Litauen:
Antanas VALIONIS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Ungarn:
Etele BARÁTH
Malta:
Michael FRENDO
Nederlandene:
Bernard R. BOT
Atzo NICOLAÏ
Østrig:
Ursula PLASSNIK
Polen:
Adam Daniel ROTFELD
Jarosław PIETRAS
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål under
udenrigsministeren
Første viceudenrigsminister med ansvar for EU-spørgsmål
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Viceminister, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Udenrigsminister
Viceminister med ansvar for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Vicepremierminister samt udenrigs- og
indvandringsminister
Minister uden portefølje med ansvar for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for Europaspørgsmål
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær, chef for Kontoret for Udvalget for
Europæisk Integration
10813/05 (Presse 177)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0006.png
18.VII.2005
Portugal:
Diogo FREITAS DO AMARAL
Fernando DE OLIVEIRA NEVES
Slovenien:
Dimitrij RUPEL
Slovakiet:
Eduard KUKAN
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Sverige:
Laila FREIVALDS
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
Douglas ALEXANDER
Ministro de Estado, udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Viceminister for Europaspørgsmål
Kommissionen:
Olli REHN
Medlem
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier Solana
Generalsekretær/højtstående FUSP-repræsentant
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Solomon PASSY
Meglena KUNEVA
Rumænien:
Mihai-Razvan UNGUREANU
Udenrigsminister
Minister for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
10813/05 (Presse 177)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0007.png
18.VII.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TERRORISME
Formandskabet takkede kollegerne for deres sympati- og solidaritetstilkendegivelser efter
attentaterne i London den 7. juli 2005. Rådet vedtog konklusioner herom (jf. nedenstående) og
fordømte de seneste attentater i Tyrkiet og Irak.
"Rådet fordømte terrorangrebene i London og gav udtryk for sin dybe deltagelse over for ofrene og
deres familier. EU står sammen, som det gjorde det efter attentaterne i Madrid sidste år.
Attentaterne er en hån mod alt, hvad Den Europæiske Union står for. EU er fast besluttet på at sørge
for, at terroristerne ikke får held med deres forehavende. Rådet understregede, at det skal sikres, at
EU og medlemsstaterne har de nødvendige foranstaltninger på plads, således at de kan modstå
denne trussel, hvad enten det drejer sig om at opspore terrorister, beskytte potentielle mål, forberede
sig på et angreb eller forhindre, at folk bliver terrorister. Rådet har vedtaget en række
foranstaltninger med henblik på at fremskynde arbejdet på dette område. Rådet understregede
vigtigheden af at gøre terrorbekæmpelse til en prioritet i EU's udenrigspolitik i overensstemmelse
med den europæiske sikkerhedsstrategi for at bekæmpe og forhindre international terrorisme.
Rådet bekræftede på ny sit tilsagn om at arbejde for at hjælpe andre lande med at bekæmpe denne
svøbe, både kollektivt som union og nationalt. Det besluttede at bevare terrorisme som et centralt
element i sin dialog med tredjelande og opfordrede EU til inden november 2005 at intensivere sin
indsats for at opfylde sine tilsagn om teknisk bistand og kapacitetsopbygning i prioriterede nøgle-
lande, bl.a. inden for bekæmpelse af radikalisering og terrorismefinansiering, med anvendelse af
passende finansieringskilder. Rådet har givet tilsagn om inden december at vedtage en strategi for
bekæmpelse af radikalisering og rekruttering til terrorisme, der bygger på den nuværende indsats for
at løse konflikter, modarbejde undertrykkelse, reducere fattigdom og fremme god regeringsførelse.
Rådet lovede fortsat at støtte FN's centrale rolle og forslagene til en global strategi for terrorbekæm-
pelse. Det vil arbejde for at sikre, at FN-topmødet i september gentager det internationale samfunds
klare fordømmelse af terrorhandlinger uanset deres motiv, og tilstræbe enighed om en generel
konvention om bekæmpelse af international terrorisme."
10813/05 (Presse 177)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0008.png
18.VII.2005
UDVIDELSEN
Rådet gjorde status over situationen med hensyn til Kroatiens ansøgning om medlemskab af EU,
bl.a. på baggrund af en orientering ved formandskabet om sidste uges møde i taskforcen vedrørende
dette spørgsmål og med henblik på de videre drøftelser i taskforcen til september. Forhandlingerne
vil blive indledt, så snart Rådet har fastslået, at Kroatien samarbejder fuldt ud med Det
Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af et forslag til rammerne for
tiltrædelsesforhandlingerne med Tyrkiet, som Det Europæiske Råd havde anmodet om i
december 2004 med henblik på at indlede forhandlingerne den 3. oktober.
Ministrene vil vende tilbage til dette spørgsmål på deres uformelle møde den 1.-2. september.
10813/05 (Presse 177)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0009.png
18.VII.2005
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Rådet noterede sig formandskabets forelæggelse af dets arbejdsprogram for andet halvår af 2005
med oplysninger om følgende prioriteter:
·
fortsatte bestræbelser på at nå til enighed om EU's budgetramme for perioden 2007-13
·
opfølgning af Det Europæiske Råds drøftelser om ratifikationen af EU's forfatningstraktat
·
EU's udvidelse.
Formandskabet orienterede ligeledes Rådet om sine planer for et uformelt møde mellem stats- og
regeringscheferne i løbet af efteråret.
10813/05 (Presse 177)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0010.png
18.VII.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER/FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
EU-støtte til international fred og sikkerhed
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet mindede om den europæiske sikkerhedsstrategi og drøftede på ny EU’s støtte til
international fred og sikkerhed inden for rammerne af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP) og den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESFP).
BOSNIEN-HERCEGOVINA
Rådet nåede til principiel enighed om, at der er behov for et fortsat ESFP-engagement til støtte for
politiarbejdet i Bosnien-Hercegovina som en opfølgning efter fuldførelsen af det nuværende mandat
for EU-politimissionen i december. EU's fortsatte engagement på politiområdet vil foregå i fuld
komplementaritet i forhold til andre dele af EU’s engagement i Bosnien-Hercegovina, navnlig
militærindsatsen gennem Operation Althea, samt en række fællesskabsprogrammer. Rådet pålagde
de relevante organer at forberede en mission til opfølgning af EU-politimissionen.
GEORGIEN
Rådet glædede sig over den vellykkede afslutning på EU's retsstatsmission i Georgien (EUJUST
THEMIS). Det så frem til den fulde gennemførelse af strategien for en samlet reform af det
georgiske strafferetssystem. Rådet så med tilfredshed på, at EU's særlige repræsentants hold er
blevet yderligere styrket med henblik på dels at yde fortsat støtte til strafferetssystemet, dels fortsat
at vurdere situationen ved Georgiens grænser og arbejde på en reformstrategi sammen med de
georgiske grænsemyndigheder.
DEN DEMOKRATISKE REPUBLIK CONGO (DRC)
Rådet noterede sig med tilfredshed den positive indledning af den EU-mission, der rådgiver og
bistår de congolesiske myndigheder i forbindelse med reformen af sikkerhedssektoren (EUSEC -
RD Congo), og gentog, at det er rede til at overveje forslag til mere operationel støtte med
udgangspunkt i bistand til den administrative og finansielle kæde i det congolesiske
forsvarsministerium i samråd med de congolesiske myndigheder. Dette fortsatte engagement i
reformen af sikkerhedssektoren i DRC kompletterer EU's indsats på politiområdet gennem EUPOL
Kinshasa.
10813/05 (Presse 177)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
IRAK
Rådet hilste indledningen af den operationelle fase af EU's retsstatsmission i Irak (EUJUST LEX)
velkommen. Det udtrykte tilfredshed med, at de første to integrerede uddannelseskurser for
højtstående embedsmænd fra det irakiske retsvæsen, politi og straffemyndigheder allerede er blevet
påbegyndt i Frankrig som led i denne mission.
SUDAN/DARFUR
Rådet vedtog den fælles aktion om Den Europæiske Unions civil-militære aktion til støtte for Den
Afrikanske Unions observatørmission i Sudan (Amis II), der bl.a. omfatter politi, planlægning,
logistik, strategisk og taktisk lufttransport, uddannelse og udstyr. Rådet udnævnte Pekka Haavisto
(Finland) som EU's særlige repræsentant for Sudan. Rådet så med tilfredshed på de fremskridt, der
er gjort med hensyn til gennemførelsen af denne støtteaktion i tæt samarbejde med andre
internationale aktører, navnlig FN og NATO, og gentog sit tilsagn om støtte til styrkelsen af Amis II
i fuld respekt for princippet om afrikansk ejerskab.
Rådet så med tilfredshed på indsættelsen den 9. juli 2005 af lederne af den nye regering for national
enhed i Sudan i overensstemmelse med den samlede fredsaftale. Denne begivenhed indleder en ny
fase i gennemførelsen af aftalen og bedrer udsigterne til en samlet fredsproces, der sigter mod at
fremme fred og udvikling i alle dele af Sudan. Rådet opfordrede de nye sudanesiske ledere til at
danne regeringen for national enhed inden for den fastsatte tidshorisont. Rådet hilste det
velkommen, at undtagelsestilstanden i de fleste dele af Sudan er ophævet, og appellerede kraftigt til
regeringen om at løslade alle politiske fanger. Rådet så ligeledes med tilfredshed på, at parterne i
Darfur-konflikten den 5. juli 2005 undertegnede en principerklæring. Det opfordrede kraftigt
parterne til fortsat at handle i god tro og uden forhåndsbetingelser hen imod en politisk løsning af
konflikten. Rådet er fortsat dybt bekymret over de alvorlige krænkelser af menneskerettighederne
og den humanitære folkeret, som civilbefolkningen i Darfur udsættes for, og hindringerne af
hjælpeorganisationernes arbejde og minder den sudanesiske regering om dens ansvar for at
garantere sikkerhed for landets borgere og for dem, der arbejder på deres vegne.
FREDSPROCESSEN I MELLEMØSTEN
Rådet hilste det palæstinensiske udviklingsprogram for civilt politi velkommen og nåede til
principiel enighed om, at EU skal yde løbende støtte til det palæstinensiske civilpoliti. Denne støtte
bør have karakter af en ESFP-mission på grundlag af arbejdet i EU-koordinationskontoret for støtte
til det palæstinensiske politi i samarbejde med alle de involverede parter.
10813/05 (Presse 177)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
INDONESIEN/ACEH
Rådet noterede sig rapporten fra EU's vurderingsmission til Indonesien/Aceh. Det hilste med
tilfredshed den vellykkede afslutning på Helsingfors-forhandlingerne og godkendte, at EU i
princippet var rede til at stille observatører til rådighed for at overvåge gennemførelsen af
aftalememorandummet. Det anmodede de relevante organer om at fortsætte planlægningen af en
eventuel observatørmission på anmodning af parterne og tage kontakt til Sammenslutningen af
Stater i Sydøstasien (ASEAN) og ASEAN-landene med henblik på et eventuelt samarbejde.
DEN EUROPÆISKE UNIONS SÆRLIGE REPRÆSENTANTER
Rådet udnævnte Jan Kubis til EU's særlige repræsentant for Centralasien.
Rådet erklærede, at det agter at forlænge mandaterne for de særlige repræsentanter i Afghanistan,
Bosnien-Hercegovina, De Store Søers Område, Moldova og Sydkaukasus og for den særlige
repræsentant for fredsprocessen i Mellemøsten."
Det vestlige Balkan
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"ALBANIEN
EU udtrykte tilfredshed med den generelt fredelige afvikling af valget i Albanien den 3. juli, der er
en vigtig test for, om landet er parat til yderligere EU-integration. Det noterede sig imidlertid, at der
er en række mangler, som skal afhjælpes, således at de ikke dukker op igen fremover. Rådet
udtrykte sin tilfredshed med OSCE/ODIHR og så frem til den endelige rapport. Rådet opfordrede
alle politiske ledere og partier til at udvise ansvarlighed og fuldt ud respektere den albanske
forfatning, valglov og adfærdskodeks under hele valgprocessen og dannelsen af en ny regering. Når
den nye regering er dannet, skal den sammen med parlamentet gå i gang med arbejdet omgående og
med et ægte engagement i en klar og stærk reformdagsorden for europæisk integration, herunder
navnlig på områder i forbindelse med retsstatsprincippet.
Rådet mindede om, at Kommissionen til efteråret vil udsende sin årlige periodiske rapport om
stabiliserings- og associeringsprocessen i Albanien. Dette vil give lejlighed til at vurdere, hvorvidt
forhandlinger om en stabiliserings- og associeringsaftale kan afsluttes i lyset af de samlede
fremskridt med hensyn til demokratiske standarder og reformer på nøgleområder. Rådet bekræftede
atter, at det fortsat er besluttet på at støtte Albanien i landets bestræbelser på at nærme sig EU, og
understregede, at nøglen til yderligere fremskridt ligger hos de albanske myndigheder.
10813/05 (Presse 177)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
MINDEHØJTIDELIGHED FOR SREBRENICA
I anledning af 10-året for massakren i Srebrenica udtrykte Rådet på ny sin fordømmelse af de
forbrydelser, der er begået, og tilkendegav sin medfølelse med ofrene og deres familier. Ingen kan
lægge minderne om Srebrenica bag sig, før de, der befalede og begik disse kriminelle handlinger, er
blevet stillet for en domstol.
Rådet så med tilfredshed på, at Kroatiens, Serbiens og Montenegros ledere var til stede sammen
med lederne af alle tre befolkningsgrupper i Bosnien-Hercegovina ved den mindehøjtidelighed, der
blev afholdt den 11. juli i Srebrenica.
I lyset af denne årsdag mindede Rådet om FN's Sikkerhedsråds resolution 1503 og 1534 og
understregede, at fuldt og ubegrænset samarbejde med ICTY stadig er en forudsætning for fortsatte
fremskridt hen imod EU. Overførslen til Haag af alle tilbageværende tiltalte, der er på flugt, og som
fortsat unddrager sig international retsforfølgning, i denne forbindelse navnlig Radovan Karadzic og
Ratko Mladic, vil være en passende gestus over for ofrene fra Srebrenica samt et vigtigt skridt i
retning af vedvarende fred, stabilitet og forsoning."
Irak
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet udtrykte tilfredshed med den internationale Irak-konference, der fandt sted den
22. juni i Bruxelles med EU og USA som værter. Det lykønskede det luxembourgske
formandskab med det vellykkede resultat og den gnidningsløse afvikling af konferencen.
Rådet bekræftede på ny sin kraftige støtte til Iraks overgangsregering og til de prioriteter,
som Iraks premierminister Ibrahim Ja'afari, udenrigsminister Hoshyar Zebari, formanden
for overgangsnationalforsamlingen Hajem al Hassani og andre irakiske ministre fastsatte
på konferencen. Det understregede, at det vil sørge for en effektiv opfølgning.
Rådet hilste den støtte, som alle delegationerne gav det irakiske folk og
overgangsregeringen på konferencen, velkommen. Det udtrykte især tilfredshed med deres
støtte til Iraks fortsatte politiske overgangsproces på grundlag af FN's Sikkerhedsråds
resolution 1546, herunder udarbejdelse af en forfatning og afholdelse af en
folkeafstemning og valg til en forfatningsmæssigt valgt regering inden årets udgang. Rådet
mindede om sit engagement i Iraks uafhængighed, suverænitet, enhed og territoriale
integritet. Rådet understregede, at alle delegationerne lægger vægt på en inklusiv og
gennemsigtig politisk proces. Alle dele af det irakiske samfund bør inddrages fuldt ud i
forfatningsprocessen og i indsatsen for at fremme en reel national dialog og forsoning.
Rådet opfordrede staterne i regionen til at samarbejde med Irak om at forebygge
grænseoverskridende transit af og støtte til terrorister, styrke et godt naboskab, øge den
regionale sikkerhed og give deres fulde støtte til Iraks politiske proces.
2.
10813/05 (Presse 177)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
3.
Rådet noterede sig i sine bestræbelser på at anvende en overordnet tilgang til støtten til
genopbygning i Irak de områder, der kræver en prioriteret indsats som understreget af
overgangsregeringen på konferencen. Det noterede sig behovet for øget
kapacitetsopbygning overalt i den irakiske administration, for yderligere bistand inden for
sikkerhed, retsstat, infrastruktur, energi og økonomi samt gældsreduktion. I den forbindelse
udtrykte det tilfredshed med mødet i Den Internationale Genopbygningsfond for Irak den
18.-19. juli i Jordan og opfordrede kraftigt donorerne til at fremskynde de betalinger, der
tidligere er givet tilsagn om, og om muligt øge deres støtte. Rådet mindede om den støtte,
som Kommissionen og medlemsstaterne i øjeblikket yder til forfatningsprocessen og
folkeafstemningen, valget i december og leveringen af vigtige tjenesteydelser, bl.a. på
uddannelsesområdet og i sundhedssektoren, bedre beskæftigelsesmuligheder og udvikling
af administrativ kapacitet i overensstemmelse med Iraks behov og prioriteter. Rådet
bekræftede på ny sin støtte til UNAMI's arbejde. Rådet udtrykte også tilfredshed med
overgangsregeringens beslutning om at oprette en donorkoordineringsmekanisme i Bagdad
med støtte fra FN og understregede, at det er vigtigt, at mekanismen hurtigt kommer til at
fungere.
Rådet fordømte atter på det kraftigste de terrorhandlinger, mord og gidseltagninger, der er
begået i Irak. Rådet beklagede, at terrorvolden i Irak forlænger det irakiske folks lidelser
og vanskeliggør politiske fremskridt og genopbygning i Irak.
Rådet hilste det velkomment, at EU's retsstatsmission i Irak (EUJUST LEX) er indledt, og
at Kommissionen har givet tilsagn om at påbegynde forberedelsen af det supplerende
arbejde på dette område. Rådet noterede sig de behov, som Irak har tilkendegivet, især
inden for retsstat og menneskerettigheder, og opfordrede de relevante rådsorganer til at
overveje, hvilke yderligere opfølgningsforanstaltninger EU kunne træffe for at hjælpe Irak
med at opfylde disse behov.
Efter ministertrojkaens besøg i Bagdad den 9. juni mindede Rådet om sit tilsagn om at
fortsætte indsatsen for at uddybe forbindelserne mellem EU og Irak med henblik på at
etablere en regelmæssig politisk dialog. I den forbindelse og på baggrund af
Kommissionens meddelelse med titlen "Den Europæiske Union og Irak - Rammen for et
engagement", som Det Europæiske Råd godkendte i juni 2004, mente Rådet, at en politisk
dialog, der skal omfatte områder af fælles interesse og betydning, bør fremmes ved hjælp
af en fælles politisk erklæring. Det opfordrede de relevante rådsorganer til at udarbejde
denne erklæring, så den kan fremsættes på EU-Irak-ministertrojkaens møde i tilknytning til
ministerugen under FN's Generalforsamling. Rådet mente, at de politiske direktører kunne
holde en dialogrunde til efteråret under et trojka-opfølgningsbesøg i Bagdad.
Rådet bifaldt Kommissionens planer om at åbne en delegation i Bagdad i nær fremtid. Det
så også med tilfredshed på, at Kommissionen er villig til at etablere aftalemæssige handels-
og samarbejdsforbindelser med Irak og samarbejde med overgangsregeringen om
målrettede bistandsprogrammer med henblik på at tilvejebringe forudsætningerne for en
sådan aftale."
4.
5.
6.
7.
10813/05 (Presse 177)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
Den Demokratiske Republik Congo - restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en forordning om indførelse af restriktive foranstaltninger mod personer, der bryder
våbenembargoen over for Den Demokratiske Republik Congo (DRC)
(10602/1/05).
Formålet med forordningen er at gøre de restriktive foranstaltninger, som blev vedtaget af FN’s
Sikkerhedsråd i resolution 1596 (2005), der foreskriver indefrysning af pengemidler og økonomiske
ressourcer over for personer, der af Sikkerhedsrådets sanktionskomité anses for at bryde
våbenembargoen over for DRC, til en del af fællesskabsretten.
Sudan - konflikten i Darfur - restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en forordning om indførelse af restriktive foranstaltninger mod visse personer, der
vanskeliggør fredsprocessen og overtræder folkeretten i konflikten i Darfur-området i Sudan
(10603/1/05).
Formålet med forordningen er at gøre de restriktive foranstaltninger, som blev vedtaget af FN’s
Sikkerhedsråd i resolution 1591 (2005), der foreskriver indefrysning af pengemidler og økonomiske
ressourcer over for personer angivet af Sikkerhedsrådets sanktionskomité, til en del af
fællesskabsretten.
Georgien - konflikten i Sydossetien
Rådet vedtog en fælles aktion om forlængelse med et år af den finansielle bistand fra EU med
henblik på at styrke bilæggelsen af konflikten i Sydossetien (Georgien)
(10317/05 + COR 1).
Formålet med denne opfølgningsaktion, der bygger på resultaterne af den tidligere aktion, der udløb
den 30. juni, er at bidrage til at skabe betingelserne for, at Georgien og Sydossetien kan gøre
politiske fremskridt i retning af en varig og fredelig bilæggelse af deres uoverensstemmelser.
Afghanistan
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet ser med tilfredshed på den planlagte udsendelse af en EU-valgobservatørmission til
Afghanistan sidst i juli. Parlaments- og provinsvalgene den 18. september 2005 udgør endnu en
milepæl i Afghanistans demokratiske udvikling, og EU vil gøre sit yderste for at overvåge og
medvirke til, at valgene afholdes under sikre forhold. I den forbindelse vil en række EU-
medlemsstater med FN's tilladelse udsende tropper under NATO-kommando.
10813/05 (Presse 177)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
EU bekræfter sit tilsagn om langfristet støtte til Afghanistans regering og befolkning for at opnå
sikkerhed, stabilitet og bæredygtig genopbygning. EU er rede til fortsat at støtte bestræbelserne på
at etablere et bæredygtigt demokratisk system og fremme menneskerettighederne, herunder
ligebehandling af mænd og kvinder i Afghanistan for at sikre den afghanske befolkning varig
sikkerhed. Den understreger i den forbindelse betydningen af det afghanske ejerskab af denne
proces.
EU bekræfter, at det har til hensigt at øge sin indsats til støtte for Afghanistans etablering af
institutioner, herunder bestræbelser på at styrke retsstatsprincippet, offentlig administration, politi
og retsvæsen. I den forbindelse støtter den navnlig gennemførelsesplanen for narkotikabekæmpelse
for 2005 og den nationale narkotikakontrolstrategi, navnlig foranstaltninger til fremme af alternative
indkomstmuligheder.
Rådet opfordrer den højtstående repræsentant og Kommissionen til med støtte fra EU's særlige
repræsentant Francesc Vendrell at fremsætte forslag til overordnede rammer for forbindelserne
mellem EU og Afghanistan efter valget i september."
Topmødet mellem EU og Indien
Rådet noterede sig forberedelserne af topmødet mellem EU og Indien, der skal finde sted i Delhi
den 7. september. På topmødet bliver der lejlighed til at drøfte spørgsmål af fælles interesse,
nemlig:
·
bilaterale forbindelser, herunder strategisk partnerskab og vedtagelse af en fælles handlingsplan
·
globale spørgsmål såsom Verdenshandelsorganisationen og klimaændringer
·
regional udvikling i Sydasien, herunder Nepal, Pakistan, Bangladesh og Afghanistan
·
den seneste udvikling i Europa.
EU og Canada - behandlingen af forhåndsinformation om passagerer og passagerliste-
oplysninger*
Rådet godkendte en aftale mellem EU og Canada om behandling af forhåndsinformation om
passagerer (API - Advance Passenger Information) og passagerlisteoplysninger (PNR - Passenger
Name Record)
(9811/05)
Formålet med aftalen er at sikre, at API/PNR-personoplysninger vedrørende omfattede flyvninger
(flyvninger foretaget af et luftfartsselskab fra den ene parts område til den begærende parts område)
afgives under fuld respekt for de grundlæggende rettigheder og friheder. Aftalen forpligter
luftfartsselskaber, der flyver til Canada, til at overføre API/PNR-oplysninger til Canadas
grænsemyndighed (CBSA - Canada Border Services Agency), og til gengæld forpligter CBSA sig
til at sørge for, at oplysningerne behandles i overensstemmelse med EU's
databeskyttelseslovgivning.
10813/05 (Presse 177)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
Algeriet - Euro-Middelhavs-associeringsaftale
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en ny Euro-Middelhavs-associeringsaftale med Algeriet
(11082/05 og 6786/02 + ADD 1 + ADD 2).
Formålet med aftalen, der blev undertegnet i 2002, er at styrke de bilaterale forbindelser ved at
institutionalisere et tættere samarbejde på det politiske, det økonomiske og det sociale område.
Aftalen forpligter begge parter til yderligere at liberalisere den bilaterale samhandel med varer,
tjenesteydelser og kapital, og den skal bidrage til at sikre, at europæiske og algierske virksomheder
og forbrugere kommer til at drage fordel af en yderligere udvikling af international handel og
internationale investeringer.
Aftalen træder i kraft den 1. september 2005.
Forhandlingerne mellem EU og Algeriet blev indledt i 1997 og afsluttet i 2001. Den nye aftale
erstatter en eksisterende samarbejdsaftale fra 1976.
Forbindelserne med Middelhavsområdet - formandskabets prioriteter
Rådet noterede sig formandskabets prioriteter for så vidt angår gennemførelsen af EU's fælles
strategi over for Middelhavsområdet (10993/1/05)
Formandskabet agter at fremme forbindelserne ved at fokusere på følgende prioriteter:
·
sammen med Spanien at være vært for et topmøde den 27.-28. november 2005 for at fejre
10-årsdagen for Euro-Middelhavs-partnerskabet
·
at fremme gennemførelsen af den europæiske naboskabspolitik
·
at afslutte forhandlingerne om udkastet til forordning om det europæiske naboskabs- og
partnerskabsinstrument
·
at bidrage til gennemførelsen af Middelhavs-aspektet af EU's strategiske partnerskab med
Middelhavsområdet og Mellemøsten
·
at fremme ratificeringen af alle de Euro-Middelhavs-associeringsaftaler, der allerede er
undertegnet
·
at fremme drøftelserne om Mauretaniens ansøgning om at blive omfattet af Euromed-
samarbejdet
·
at tilskynde de libyske myndigheder til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at blive
omfattet af Euro-Middelhavs-partnerskabet
10813/05 (Presse 177)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
·
at fremme arbejdet for at sikre løsladelsen af de bulgarske og palæstinensiske sundhedsarbejdere
i Libyen.
EU's fælles strategi over for Middelhavsområdet blev vedtaget af Det Europæiske Råd i juni 2000.
Nuklear sikkerhed og masseødelæggelsesvåben*
Rådet vedtog en fælles aktion om støtte til de aktiviteter på områderne nuklear sikkerhed og kontrol,
der gennemføres af Den Internationale Atomenergiorganisation (IAEA)
(9338/05 og 10030/05).
EU vil afsætte næsten 4 mio. EUR til at støtte fire kategorier af projekter, der gennemføres af IAEA
i lande, der har brug for bistand, med det sigte:
– at styrke beskyttelsen af nukleare materialer under anvendelse, oplagring og transport
– at skærpe sikkerheden for radioaktive materialer med ikke-nukleare formål
– at styrke evnen til selv at afsløre og imødegå ulovlig handel
– at udforme lovgivning til gennemførelse af staternes forpligtelser ifølge aftaler med IAEA.
Denne fælles aktion er et nyt initiativ, der omsætter EU's støtte til multilaterale organisationer i
praksis i henhold til strategien mod spredning af masseødelæggelsesvåben, der blev vedtaget af Det
Europæiske Råd i december 2003.
I maj 2004 vedtog Rådet en første fælles aktion om støtte til IAEA's projekter under dens nukleare
sikkerhedsprogram.
Rumænien - stålindustri
Rådet vedtog en afgørelse om forlængelse af toleranceperioden for offentlig støtte til stålsektoren i
Rumænien for at hjælpe Rumænien med at opfylde kravene til tiltrædelse af EU
(10591/05).
Afgørelsen giver Rumænien mulighed for at yde offentlig støtte til stålindustrien ved at forlænge
toleranceperioden med yderligere otte år (regnet fra 1998).
10813/05 (Presse 177)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0019.png
18.VII.2005
I en protokol til associeringsaftalen mellem EU og Rumænien bestemmes det, at Rumænien
undtagelsesvis hvad angår stålprodukter kan yde offentlig støtte til omstruktureringsformål, forudsat
at støtten medfører, at de begunstigede virksomheder kan klare sig under normale markedsvilkår
ved udgangen af omstruktureringsperioden, at støttebeløbet og -intensiteten udelukkende er
begrænset til, hvad der er absolut nødvendigt for at genskabe virksomhedernes levedygtighed, og at
støtten nedsættes gradvis, samt at omstruktureringsprogrammet er knyttet til en generel
rationalisering og nedbringelse af kapaciteten i Rumænien.
Rumænien har anmodet om en forlængelse af den oprindelige periode på 5 år, der udløb i 1997, og
forelagde med henblik herpå et omstruktureringsprogram og strategiplaner for Kommissionen.
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Sudan - Darfur - EU's støtteaktion
Rådet vedtog en fælles aktion om Den Europæiske Unions civil-militære aktion til støtte for Den
Afrikanske Unions mission (AMIS II) i Darfur-området i Sudan. Målet for denne støtteaktion under
den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik er at sikre en effektiv og rettidig EU-bistand til
styrkelsen af AMIS II.
Støtteaktionen omfatter en civil og en militær komponent.
– Den militære komponent af EU's støtteaktion for AMIS II omfatter planlægningsmæssig og
teknisk bistand til AMIS II på alle kommandoniveauer, herunder strukturen for koordinering af
logistisk støtte, militære observatører i forbindelse med planen for en styrkelse af AMIS II,
uddannelse af afrikanske soldater og observatører, der efter behov skal indgå i styrkelsen af
AMIS II, strategisk og taktisk transport samt luftovervågning, hvis Den Afrikanske Union
anmoder herom.
– Den civile politikomponent (CIVPOL) af AMIS II består i støtte til politiets kommandostruktur i
AMIS II, ved at der stilles højtstående politirådgivere med stor erfaring til rådighed for Den
Afrikanske Union på alle niveauer af kommandostrukturen, støtte til uddannelse af CIVPOL-
personale, ved at der stilles en kapacitet til rådighed for missionens interne kurser med
instruktører fra EU og støtte til udvikling af en politienhed inden for Den Afrikanske Unions
sekretariat.
Under den fælles aktion vil EU videreføre den tætte og effektive koordinering med samtlige
institutionelle og bilaterale donorer, der er involveret i støtten til AMIS II. EU vil også fortsat
arbejde nært sammen med FN og, for så vidt angår støtteaktionens militære komponent, med
NATO.
Rådet udnævnte også Pekka Haavisto til EU's særlige repræsentant for Sudan (se også ovennævnte
rådskonklusioner om EU's støtte til international fred og sikkerhed inden for rammerne af FUSP og
ESFP).
10813/05 (Presse 177)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
Det Europæiske Sikkerheds- og Forsvarsakademi
Rådet vedtog en fælles aktion om oprettelse af Det Europæiske Sikkerheds- og Forsvarsakademi
(ESDC), der er et netværk mellem nationale institutter, læreanstalter, akademier og institutioner i
EU, der arbejder med sikkerheds- og forsvarspolitiske spørgsmål, og Den Europæiske Unions
Institut for Sikkerhedsstudier.
ESDC vil etablere kontakt med EU's institutioner og tilbyde uddannelse på strategisk plan inden for
den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESFP) for at udvikle og fremme en fælles forståelse
for ESFP blandt civile og militære medarbejdere og gennem sin kursusvirksomhed indkredse og
udbrede bedste praksis i forbindelse med forskellige ESFP-spørgsmål. Det vil også bidrage til at
fremme professionelle forbindelser og kontakter blandt deltagerne i kurser.
ESDC's hovedopgaver er at tilrettelægge og gennemføre kursusvirksomhed inden for ESFP.
ESDC's kursusvirksomhed skal bestå af a) et ESFP-kursus på højt niveau og b) et
orienteringskursus inden for ESFP.
Der oprettes følgende organer med henblik på driften af ESDC:
– en styringskomité med ansvar for den overordnede koordinering og ledelse af ESDC's
kursusvirksomhed. Styringskomitéen består af en repræsentant for hver medlemsstat, der
udpeges af denne
– et akademisk styrelsesråd med ansvar for gennemførelsen af kursusvirksomheden og for sikring
af kvaliteten og sammenhængen
– et permanent ESDC-sekretariat, der skal bistå styringskomitéen og det akademiske styrelsesråd.
Generalsekretariatet for Rådet varetager sekretariatsfunktionen for ESDC.
Statsborgere fra samtlige medlemsstater og tiltrædende stater skal kunne deltage i ESDC's kurser
(statsborgere fra kandidatlande og eventuelt tredjelande skal principielt kunne deltage i kurserne).
Deltagerne skal være civile og militære medarbejdere, der beskæftiger sig med strategiske aspekter
af ESFP. Repræsentanter for bl.a. ikke-statslige organisationer, akademiske institutioner og
medierne samt for erhvervslivet kan indbydes til at deltage i ESDC's kurser.
10813/05 (Presse 177)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0021.png
18.VII.2005
Krisestyring - aftale med Chile - operation Althea
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af en aftale med Chile om deltagelse i EU's militære
krisestyringsoperation i Bosnien-Hercegovina (Operation Althea) (10475/05
+ ADD 1, 9843/05).
EU-krisestyringsøvelse 2006
Rådet godkendte øvelsesspecifikationerne for EU-krisestyringsøvelsen 2006 (CME 06).
CME 06, der indgår i EU's øvelsesprogram, afholdes fra den 25. september til den 6. oktober 2006.
EU's civile krisestyringsmissioner i værtsstater
Rådet bemyndigede formandskabet til, eventuelt bistået af generalsekretæren/ den højtstående
repræsentant, i tilfælde af fremtidige civile EU-krisestyringsmissioner at indlede forhandlinger med
værtsstater med henblik på indgåelse af aftaler om status for civile EU-krisestyringsmissioner.
Forbedring af Fællesskabets civilbeskyttelseskapacitet
Rådet vedtog følgende konklusioner:
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
DER HENVISER TIL:
– Rådets konklusioner af 7. januar 2005 om jordskælvet og flodbølgen i Det Indiske
Ocean
1
,
– Den Europæiske Unions handlingsplan af 31. januar 2005 om jordskælvet og
flodbølgen i Det Indiske Ocean
2
,
– Rådets konklusioner af 4. oktober 2004 om styrkelse af den samlede
civilbeskyttelseskapacitet i Den Europæiske Union
3
,
1
2
3
5187/05
5788/05.
11549/04.
10813/05 (Presse 177)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0022.png
18.VII.2005
– Rådets konklusioner af 25. november 2004 om forebyggelse, beredskab og reaktion i
forbindelse med terrorangreb
1
,
– Kommissionens meddelelse af 20. april 2005 om forbedring af Fællesskabets
civilbeskyttelsesordning
2
,
– Kommissionens meddelelse af 20. april 2005 om styrkelse af EU's katastrofe- og
krisestyring i tredjelande
3
,
– generalsekretærens/den højtstående repræsentants note af 20. april 2005 om opfølgning
af EU's handlingsplan efter jordskælvet og flodbølgen i Det Indiske Ocean
4
,
– formandskabets note af 20. maj 2005 om opfølgning af Den Europæiske Unions
handlingsplan efter jordskælv og flodbølger i Det Indiske Ocean
5
,
– formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 16.-17. ju-
ni 2005, hvori det foreslås, at man i anden halvdel af 2005 prioriterer udbygningen af
civilbeskyttelseskapaciteten, især med hensyn til de medicinske ressourcer, der er til
rådighed i tilfælde af et bioterrorangreb, samt udviklingen af en hurtig
reaktionskapacitet, der bygger på moduler inden for medlemsstaternes civilbeskyttelse
6
.
2.
SOM HENVISER TIL, at de finansielle følger af de foreslåede forbedringer og navnlig
forslaget om oprettelse af et instrument for beredskab og hurtig indsats i
katastrofesituationer skal være forenelige med den finansielle ramme for perioden 2007-
2013 og overholde subsidiaritetsprincippet.
BEKRÆFTER PÅ NY behovet for at udvikle "en hurtig EU-reaktionskapacitet" som svar
på naturkatastrofer og menneskeskabte katastrofer i og uden for EU, som trækker på
nationale ressourcer og hold, der er uddannet til at arbejde sammen.
SER generelt MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens meddelelse om forbedring af
Fællesskabets civilbeskyttelsesordning, der indeholder forslag med henblik på at styrke det
europæiske samarbejde inden for rammerne af civilbeskyttelsesordningen på kort og
mellemlang sigt.
3.
4.
1
2
3
4
5
6
15232/04.
8430/05 - KOM(2005) 137 endelig.
8382/05 - KOM(2005) 153 endelig.
8204/05.
8961/1/05 REV 1.
10255/05.
10813/05 (Presse 177)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
5.
OPFORDRER Kommissionen til sammen med medlemsstaterne inden for deres respektive
kompetenceområder at forbedre det europæiske samarbejde på civilbeskyttelsesområdet,
herunder en styrkelse af Fællesskabets civilbeskyttelsesordning, for at sikre, at EU hurtigt
og effektivt kan yde civilbeskyttelsesbistand i forbindelse med alle former for
nødsituationer i og uden for EU.
UNDERSTREGER FN's overordnede rolle og ansvar i forbindelse med koordineringen af
international civilbeskyttelsesindsats i tredjelande, når FN er på stedet. EU bør støtte FN's
kapaciteter i forbindelse med koordineringen af civilbeskyttelsesindsatser i tredjelande. I
den forbindelse kan EU's hurtige reaktionskapacitet bidrage til at styrke FN's
kapacitetsopbygning inden for hurtig reaktion i tilfælde af humanitære katastrofer.
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til inden for deres respektive
kompetenceområder yderligere at udvikle moduler gennem et program, der iværksætter
scenarier, kapacitetsvurdering, operationsplaner, uddannelse og øvelser og fælles metoder
til risikovurdering, under en samlet risikotilgang, der omfatter naturkatastrofer og
menneskeskabte katastrofer, herunder terrorisme. Dette program skal styre indsatsen på
grundlag af subsidiaritets- og komplementaritetsprincippet og nationalt ansvar.
Civilbeskyttelsesmoduler er et af en række betydningsfulde elementer i EU's hurtige
reaktionskapacitet og vil kunne operere uafhængigt eller i samarbejde med eller som støtte
til andre EU-organer eller internationale institutioner.
UNDERSTREGER, at evalueringer, der tager hensyn til risikovurderinger, en nøje analyse
af manglerne og erfaringer fra kriseindsatser, uddannelse og øvelser, er grundlaget for
beslutninger om forbedring af EU's reaktionskapacitet.
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til på kort sigt at fortsætte arbejdet på
følgende prioriterede områder:
1)
yderligere vurdere de civilbeskyttelseskapaciteter, som medlemsstaterne kan stille til
rådighed for hinanden i forbindelse med alle former for større katastrofer
udvikle en hurtig reaktionskapacitet på grundlag af civilbeskyttelsesmodulerne i
medlemsstaterne og med henblik herpå udarbejde et program på grundlag af
subsidiaritets- og komplementaritetsprincippet, idet modulerne skal være uafhængige
og autonome enheder, der opererer under nationalt ansvar, som kan anvendes alene
eller sammen med andre bidrag
yderligere udvikle uddannelsesaktiviteter, øvelser og udveksling af eksperter for at
forbedre evnen til at arbejde sammen og fremme interoperabilitet
senest den 31. december 2005 udvikle fælles EU-insignier for indsats- og
vurderings-/koordineringspersonalet på stedet ud over nationale insignier
6.
7.
8.
9.
2)
3)
4)
10813/05 (Presse 177)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0024.png
18.VII.2005
5)
videreudvikle det civile og militære samarbejde med EU's militærstab, navnlig den
civile-militære celle
styrke behovsvurderingen på stedet ved at udvikle en fælles vurderingsmetode på
grundlag af internationalt anerkendte metoder, hvor de findes, og ved at styrke
vurderingskapaciteten
styrke kapaciteten til at lette koordinationen på stedet og i hovedkvarteret såvel på
EU-plan som med relevante internationale organisationer
styrke forbindelserne mellem ordningen og systemerne for tidlig varsling på EU- og
FN-plan
fremme arbejdet med at lette transporten af civilbeskyttelsesbistanden.
6)
7)
8)
9)
10.
SER MED TILFREDSHED PÅ, at Kommissionen har tilbudt at stille monitorerings- og
informationscentret (MIC) til rådighed for det europæiske konsulære samarbejde for at
støtte EU-borgere, som er ofre for katastrofer i tredjelande.
OPFORDRER Kommissionen til snarest muligt at forelægge mere fuldstændige forslag om
styrkelse af den forebyggende indsats, inspireret af betingelserne i handlingsprogrammet
for civilbeskyttelse
1
, Hyogo-indsatsplanen for 2015-2016
2
og Den Europæiske Unions
handlingsplan vedrørende jordskælvet og flodbølgen i Det Indiske Ocean
3
og styrkelse af
systemerne for sporing og tidlig varsling generelt og navnlig for Middelhavet og
Atlanterhavet.
OPFORDRER Kommissionen til snarest muligt og senest i oktober 2005 at forelægge
yderligere lovgivningsforslag med henblik på at fremme samarbejdet om civilbeskyttelse,
herunder om fællesskabsordningen, under hensyn til ovennævnte konklusioner.
VIL VENDE TILBAGE TIL spørgsmålet om EU's hurtige reaktionskapacitet inden
udgangen af 2005."
11.
12.
13.
1
2
3
Rådets beslutning 1999/847/EF af 9. december 1999 om indførelse af et EF-handlingsprogram for
civilbeskyttelse (EFT L 327, 21.12.1999, s. 53), ændret ved Rådets beslutning 2005/12/EF af 20.
december 2004 (EUT L 6, 8.1.2005, s. 7).
Resolution om Hyogo-indsatsplanen for 2005-2015: Opbygning af nationernes modstandsdygtighed mod
katastrofer, som verdenskonferencen om katastrofebegrænsning vedtog den 22. januar 2005
(A.CONF.206/6).
5788/05.
10813/05 (Presse 177)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0025.png
18.VII.2005
Civile reaktionshold
Rådet noterede sig en rapport om integrerede multifunktionelle civile krisestyringsressourcer -
civile reaktionshold.
Rapporten beskriver konceptet for civile reaktionshold (CRH) nærmere, idet der fokuseres på dets
rolle i den første vurdering af krisesituationen, som støtte ved etablering af en ESFP-mission og,
hvis det er relevant, som midlertidig støtte til en særlig EU-udsending eller en igangværende civil
krisestyringsoperation.
Et CRH er en hurtigt reagerende kapacitet til civil krisestyring af fleksibel størrelse og
sammensætning bestående af eksperter fra medlemsstaterne og med deltagelse fra Rådets
sekretariat.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Fællesskabets eksterne bistand
Rådet nåede til politisk enighed om et forslag til forordning om adgangen til EU's eksterne bistand.
Forordningen, der ændrer et eksisterende instrument om EU's eksterne bistand, vil blive vedtaget
uden drøftelser efter den endelige udformning af teksten
(11000/05).
Forordningen har til formål at fremme effektiviteten af bistand og nedbringe de
transaktionsomkostninger, der er forbundet med gennemførelsen af Fællesskabets eksterne bistand.
Den fastsætter regler for interesserede parters adgang til Fællesskabets eksterne
bistandsinstrumenter, der finansieres af EU-budgettet.
For at fastlægge adgangen til Fællesskabets eksterne bistand skal der tages hensyn til en lang række
elementer: reglerne for berettigelse, der fastlægger personers adgang, oprindelsesreglerne, der
fastlægger adgangen for leverancer og materialer indkøbt af berettigede personer, adgangen for en
særlig personkategori på betingelse af gensidighed, definitionen af og gennemførelsesbestemmelser
vedrørende gensidighed, undtagelser, bestemmelser om foranstaltninger finansieret via en interna-
tional organisation og bestemmelser med henblik på ydelse af humanitær bistand og vedrørende
ngo'er.
Forordningen tager også sigte på at gennemføre EU's forpligtelse til at afbinde bistand for at øge
dens effektivitet. Metoden med at binde bistand indebærer, at ydelse af bistand kobles sammen med
køb af varer og tjenesteydelser i donorlandet.
Dekoncentrering af forvaltningen af EF's bistand til tredjelande til Kommissionens
delegationer
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
10813/05 (Presse 177)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
SOM UDTRYKKER TILFREDSHED MED Revisionsrettens særberetning nr. 10/2004 om
dekoncentreringen af forvaltningen af EF's bistand til tredjelande til Kommissionens delegationer,
1.
HILSER DET VELKOMMEN, at dekoncentrationsprocessen er forløbet tilfredsstillende,
og at næsten alle delegationer har formået at fungere med dekoncentreret forvaltning siden
sommeren 2004;
LYKØNSKER Kommissionen med dekoncentreringen af bistandsforvaltningsbeføjelserne
til 78 delegationer, hvilket har befordret en hurtigere og bedre forvaltning af projekterne.
Delegationerne har nu bedre kapacitet til at løse problemer samt en bedre forståelse af de
lokale forhold, risici og muligheder. Endvidere er kontakten med modtagerne og andre
berørte parter blevet styrket;
FASTSLÅR imidlertid, at Revisionsrettens beretning peger på flere vanskeligheder med
hensyn til at nå målet om en hurtigere og bedre forvaltning af projekterne, som især
skyldes problemer med at få ansat personale med de nødvendige kvalifikationer og
problemer med at udnytte disse kvalifikationer bedst muligt, de centrale tjenesters
problemer med at støtte delegationerne samt utilstrækkelige finansielle
informationssystemer og komplicerede procedurer;
TILSLUTTER SIG Revisionsrettens anbefalinger, nemlig:
·
at der bør indføres egnede indikatorer for både gennemførelsestempoet og kvaliteten af
bistanden
·
at de faktiske omkostninger ved dekoncentreringen bør sammenholdes med overslagene
·
at der bør indføres ansættelsesprocedurer samt andre ansættelsesvilkår, der kan tiltrække
personale med den nødvendige ekspertise
·
at de centrale tjenesters overvågning og støtte bør udbygges
·
at der bør sættes mere ind på at få nedbragt forsinkelserne i projektgennemførelsen,
navnlig de forsinkelser i ekspeditionen af betalinger, der opstår uden for delegationerne
·
at der bør ske en intensivering af bestræbelserne på at få de finansielle procedurer og
kontraktprocedurerne forenklet og harmoniseret og gjort klarere;
5.
UDTRYKKER TILFREDSHED med, at Kommissionen i vid udstrækning deler
Revisionsrettens opfattelse, og med, at Kommissionen allerede er begyndt at træffe visse
foranstaltninger med henblik på at efterkomme Rettens anbefalinger;
2.
3.
4.
10813/05 (Presse 177)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0027.png
18.VII.2005
6.
OPFORDRER i den forbindelse Kommissionen til
·
at fortsætte arbejdet med at udvikle supplerende indikatorer til at måle forbedringer med
hensyn til gennemførelsestempoet for og kvaliteten af bistandsleveringen
·
efter afslutningen af dekoncentrationsprocessen at sammenholde de faktiske
omkostninger ved dekoncentreringen med overslagene
·
at fortsætte bestræbelserne på at forbedre procedurerne og vilkårene for ansættelse på
delegationerne, især indkredse, hvordan man bedst kan besætte stillinger i lande, der
betragtes som problematiske
·
at styrke EuropeAids oververvågnings- og støtterolle
·
at intensivere bestræbelserne på at få de finansielle procedurer og kontraktprocedurerne
forenklet, harmoniseret og gjort klarere."
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Kina - bariumcarbonat og håndbetjente palletrucks
Rådet vedtog to forordninger om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning
af den midlertidige told på importen af bariumcarbonat og håndbetjente palletrucks med oprindelse
i Kina
(10701/05 og 10677/05).
Kasakhstan - stålprodukter
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og
Kasakhstan om handel med visse stålprodukter (9362/05
+ COR 1 + COR 2)
og en forordning om
visse restriktioner for indførslen af stålprodukter fra Kasakhstan (9140/05
+ COR 1 + COR 2).
Den nye aftale fastsætter kvantitative lofter for import i EU af visse stålprodukter, og den skal
gælde fra datoen for ikrafttrædelsen indtil den 31. december 2006 eller indtil Kasakhstans
tiltrædelse af WTO, alt efter hvilken dato falder først.
Forordningen fastsætter den nødvendige gennemførelseslovgivning og ophæver forordning (EF)
nr. 2265/2004.
10813/05 (Presse 177)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0028.png
18.VII.2005
INSTITUTIONELLE SPØRGSMÅL
Statut for Europa-Parlamentets medlemmer *
Rådet godkendte et udkast til Europa-Parlamentet afgørelse om nye regler og almindelige
betingelser for øvelsen af parlamentsmedlemmernes hverv
(10483/05 og 9737/05).
Den nye statut indeholder bestemmelser om:
– EP-medlemmernes frihed og uafhængighed
– initiativrettens udøvelse
– aktindsigt
– sproglig mangfoldighed
– medlemmernes vederlag, godtgørelser, pensioner, beskatning, forsikring og rejseudgifter
– ansættelse af personlige medarbejdere
– logistik.
Statutten træder i kraft ved begyndelsen af valgperioden i 2009.
Retten i Første Instans - ændring af procesreglementet
Rådet godkendte en række ændringer af Retten i Første Instans' procesreglement med henblik på at
·
præcisere visse bestemmelsers rækkevidde eller ændre dem i overensstemmelse med kravene til
procesafviklingen
·
tilpasse bestemmelserne om retshjælp
10813/05 (Presse 177)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0029.png
18.VII.2005
·
indføre bestemmelser om appel af afgørelser truffet af Retten for EU-personalesager.
I henhold til traktaten fastsætter Retten i Første Instans sit procesreglement med Domstolens
tiltrædelse. Reglementet skal godkendes af Rådet.
(10665/05).
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Drøftelserne i Rådets forskellige sammensætninger
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet over drøftelserne i forskellige
rådssammensætninger (11017/05
+ ADD 1).
BUDGET
Tsunami - stormskader i Slovakiet - landbrug
Rådet vedtog følgende afgørelser
(11185/05):
– Rehabiliterings- og genopbygningsstøtte til de tsunamiramte lande
Der anvendes et fleksibilitetsinstrumentet til at stille forpligtelsesbevillinger til et beløb af
15 mio. EUR over budgettet for 2005 til rådighed for at finansiere rehabiliterings- og
genopbygningsbistand i de jordskælvs-/tsunamiramte lande i det sydlige Asien.
Europa-Parlamentet og Rådet har godkendt ydelsen af støtte til rehabiliterings- og
genopbygningsforanstaltninger i de jordskælvs-/tsunamiramte lande (især Indonesien, Sri
Lanka og Maldiverne) til et samlet beløb på 350 mio. EUR, heraf 170 mio. EUR i 2005. En
del af finansieringsbehovet dækkes ved efter aftale med de pågældende regeringer at
omdefinere vejledende programmer til regionen, som der endnu ikke er disponeret over,
ved at omfordele bevillingerne (72 mio. EUR) samt ved at anvende nødhjælpsreserven (70
mio. EUR). 15 mio. EUR vil blive finansieret ved en yderligere anvendelse af
fleksibilitetsinstrumentet. Der vil til efteråret blive truffet afgørelse om et supplerende
beløb på 13 mio. EUR.
– Anvendelse af Den Europæiske Unions Solidaritetsfond til fordel for Slovakiet
Der frigøres et beløb på 5,67 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger under solidaritetsfonden
over budgettet for 2005 for at hjælpe befolkningen, der blev ramt af stormskader i
Slovakiet i november.
10813/05 (Presse 177)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0030.png
18.VII.2005
– Revision af de finansielle overslag 2000-2006
De finansielle overslag for 2006 ændres, således at 655 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger
under underudgiftsområde 1a "Den fælles landbrugspolitik" overføres til
underudgiftsområde 1b "Udvikling af landdistrikter" for at tage hensyn til gradueringen i
2006. Denne overførsel under udgiftsområde 1 "Landbrug" er budgetneutral.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europol
Rådet noterede sig en aktivitetsrapport fra Den Fælles Kontrolinstans for Europol (november 2002 -
oktober 2004) (7170/1/05).
Det Europæiske Politiakademi *
Rådet godkendte Det Europæiske Politiakademis årsberetning for 2004 (9132/05), dets
arbejdsprogram for 2006 (9133/05) og dets budget for 2006 (9493/05,
10520/05 + COR 1).
EU/Norge - Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug
Rådet bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger med Norge om revision af Norges
bidrag i henhold til aftalen om Norges deltagelse i arbejdet inden for Det Europæiske
Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug.
10813/05 (Presse 177)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453363_0031.png
18.VII.2005
ÅBENHED
Offentlige forhandlinger i Rådet
Rådet vedtog en liste over offentlige forhandlinger i Rådet om retsakter, der skal vedtages efter den
fælles beslutningsprocedure, i andet halvår af 2005
(10101/1/05).
Listen omfatter følgende:
Rådet
Dato
Punkt på dagsordenen
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om bevægelseshæmmede personers
rettigheder, når de rejser med fly
Direktiv om minimumsstandarder for
tilbagesendelse
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om året for interkulturel dialog 2008
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om et rammeprogram for
konkurrenceevne og innovation (2007-2013)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om det finansielle instrument for
miljøet
Forordning om oplysninger, der ledsager
telegrafiske overførsler
– Forslag til afgørelse om Det Europæiske År for
Lige Muligheder for Alle (2007)
– Direktiv om overførsel af supplerende
pensioner
Transport, telekommunikation 6.10.2005
og energi
Retlige og indre anliggender
12.-13.10.2005
Uddannelse, ungdom og
kultur
Konkurrenceevne
14.-15.11.2005
28.-29.11.2005
Miljø
2.12.2005
Økofin
6.12.2005
Beskæftigelse, socialpolitik,
sundhed og forbrugerpolitik
8.-9.12.2005
10813/05 (Presse 177)
31
DA