Europaudvalget 2005-06
2680 - transport, tele og energi
Offentligt
1453473_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
12803/05 (Presse 251)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2680. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
den 6. oktober 2005 i Luxembourg
Formand
Alistair Darling
Det Forenede Kongeriges trafikminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6219 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
12803/05 (Presse 251)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453473_0002.png
6.X.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet godkendte med enstemmighed en generel indstilling vedrørende fællesskabsbestemmelser,
der tager sigte på at beskytte
bevægelseshæmmede flypassagerer
mod forskelsbehandling og sikre,
at de får den nødvendige bistand.
Rådet vedtog uden debat:
·
et direktiv om
bedre havnesikring.
·
et direktiv om
typegodkendelse af motorkøretøjer
med hensyn til genbrugelighed, gen-
vindelighed og nyttiggørelsesmuligheder.
·
en fælles holdning om forlængelse af fælles holdning 2004/694/FUSP om yderligere
foranstaltninger til støtte for den effektive gennemførelse af mandatet til
Det Inter-
nationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien
(ICTY).
12803/05 (Presse 251)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453473_0003.png
6.X.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT ...................................................................................................................... 7
Markedsadgang for jernbanepassagerbefordring..................................................................... 7
LUFTFART .................................................................................................................................... 8
EU-USA: Luftfart .................................................................................................................. 8
Eksterne forbindelser - politikken over for andre tredjelande.................................................. 8
Handicappede og bevægelseshæmmede personers rettigheder, når de rejser med fly .............. 9
EVENTUELT ............................................................................................................................... 11
Livslang læring på færdselssikkerhedsområdet - ministerkonference i Verona ..................... 11
De stigende brændstofprisers indvirkning på vejtransporten................................................. 11
Luftfartssikkerhed på baggrund af de seneste ulykker .......................................................... 12
Sikkerhed inden for civil luftfart .......................................................................................... 12
Reviderede retningslinjer for statsstøtte i luftfartssektoren.................................................... 12
Galileo-programmet ............................................................................................................. 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Havnesikring* .................................................................................................................................................13
EKSTERNE FORBINDELSER
1
Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere Jugoslavien - indefrysning af aktiver.........13
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12803/05 (Presse 251)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.X.2005
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Kina og Indien - polyethylenterephthalat, magnesiasten ............................................................14
DET INDRE MARKED
Køretøjer - genvindelighed og nyttiggørelsesmuligheder ..................................................................................14
LANDBRUG
Tobak - den fælles markedsordning..................................................................................................................15
FISKERI
Indsamling af fiskeridata..................................................................................................................................15
EU/Comorerne - protokol om tunfiskeri* .........................................................................................................15
MILJØ
Affald fra udvindingsindustrien .......................................................................................................................16
ÅBENHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................16
12803/05 (Presse 251)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453473_0005.png
6.X.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Renaat LANDUYT
Den Tjekkiske Republik:
Daniela KOVALČÍKOVÁ
Danmark:
Flemming HANSEN
Tyskland:
Manfred STOLPE
Estland:
Tiit NABER
Grækenland:
Mihail-Georgios LIAPIS
Spanien:
Magdalena ÁLVAREZ ARZA
Frankrig:
Dominique PERBEN
Irland:
Martin CULLEN
Italien:
Pietro LUNARDI
Cypern:
Haris THRASSOU
Letland:
Vigo LEGZDIŅŠ
Litauen:
Petras Povilas ČĖSNA
Luxembourg:
Lucien LUX
Ungarn:
Egon DIENES-OEHM
Malta:
Jesmond MUGLIETT
Nederlandene:
Henne SCHUWER
Østrig:
Helmut KUKACKA
Polen:
Krzysztof OPAWSKI
Portugal:
Ana Paula VITORINO
Slovenien:
Janez BO�½IČ
Minister for mobilitet
Vicetrafikminister, Kontoret for Lovgivning, Strategi og
EU-spørgsmål
Trafik- og energiminister
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og
boligspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Trafik- og kommunikationsminister
Minister for intern udvikling
Minister for transport, infrastruktur, turisme og
havspørgsmål
Trafikminister
Minister for infrastruktur og transport
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Statssekretær, Trafik- og Kommunikationsministeriet
Trafik- og kommunikationsminister
Miljøminister og trafikminister
Fast repræsentant
Minister for byudvikling og veje
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsministeriet for transport,
innovation og teknologi
Minister for infrastruktur
Statssekretær for transport
Trafikminister
12803/05 (Presse 251)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453473_0006.png
6.X.2005
Slovakiet:
Juraj NOCIAR
Finland:
Susanna HUOVINEN
Sverige:
Jonas BJELFVENSTAM
Det Forenede Kongerige:
Alistair DARLING
Stephen LADYMAN
Stedfortrædende fast repræsentant
Trafik- og kommunikationsminister
Statssekretær, Erhvervsministeriet
Trafikminister og minister for Skotland
Vicetrafikminister
Kommissionen:
Jacques BARROT
Næstformand
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Peter MUTAFCHIEV
Rumænien:
Septimiu BUZASU
Trafikminister
Statssekretær, Ministeriet for Transport, Anlæg og
Turisme
12803/05 (Presse 251)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453473_0007.png
6.X.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT
Markedsadgang for jernbanepassagerbefordring
Rådet havde en udveksling af synspunkter i forbindelse med forslaget til direktiv om markeds-
adgang for international jernbanepassagerbefordring (forslaget om adgang til jernbanemarkedet) og
dets forbindelse med det ændrede forslag til forordning om offentlig personbefordring med jernbane
og ad vej (forsyningspligtforslaget). Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at drøfte både
forslaget om adgang til jernbanemarkedet og de relevante aspekter af forsyningspligtforslaget på
baggrund af denne udveksling af synspunkter, således at Rådet på samlingen i december om muligt
kan nå til politisk enighed om sin fælles holdning vedrørende forslaget om adgang til jernbanemar-
kedet.
Kommissionen forelagde forslaget om adgang til jernbanemarkedet den 8. marts 2004
1
for at åbne
markedet for international jernbanepassagerbefordring, herunder cabotage - dvs. at passagerer stiger
af og på et internationalt tog inden for samme medlemsstat - i 2010.
Kommissionen vedtog forsyningspligtforslaget den 20. juli 2005 med henblik på at opnå et stadig
mere konkurrencepræget marked for transport til lands. Kommissionen foreslår et nyt regelsæt, der
sigter mod at gøre tildelingen af enerettigheder og kompensation til gengæld for forpligtelser til
offentlig tjeneste mere gennemskuelig. Det nuværende forslag er en revision af to tidligere Kom-
missionsforslag om samme emne, nemlig et oprindeligt forslag fra 2000 og et ændret forslag fra
2002.
Et stort flertal af medlemsstaterne var af den opfattelse, at åbningen af markedet for international
jernbanepassagerbefordring ville bidrage til at gøre tjenesterne mere attraktive og konkurrencedyg-
tige. Der var desuden bred støtte til princippet om at om at begrænse adgangsrettighederne for at
beskytte de offentlige tjenester.
1
Dette forslag er en del af tredje jernbanepakke, der omfatter yderligere tre forslag, nemlig
forslaget til forordning om internationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser,
forslaget til forordning om overholdelse af kontraktlige kvalitetskrav i forbindelse med jern-
banefragt og forslaget til direktiv om et europæiske system til certificering af togpersonale.
Europa-Parlamentet afgav den 28. september 2005 førstebehandlingsudtalelse om forslaget
om adgang til jernbanemarkedet samt om de øvrige tre dele af tredje jernbanepakke.
7
12803/05 (Presse 251)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453473_0008.png
6.X.2005
LUFTFART
EU-USA: Luftfart
Kommissionen orienterede Rådet om situationen i de uformelle kontakter med USA's regering,
hvorefter en række delegationer kom med indlæg.
Formanden opsummerede resultaterne af udvekslingen af synspunkter således:
"Rådet udtrykte tilfredshed med de fremskridt, som Kommissionen har gjort i de uformelle samtaler
med USA. Ministrene erkendte, at der ikke er nogen resultatgaranti, men støttede enstemmigt en
hurtig genoptagelse af de formelle forhandlinger, idet de skønnede, at betingelserne nu er til stede
for at gøre fremskridt i retning af en aftale med USA, der kan være til betydelig gensidig fordel. En
sådan aftale vil kunne iværksættes i etaper, forudsat at der foreligger et tilsagn om at gennemføre
den fuldt ud, og den vil skulle give reelle fordele for begge parter. Kommissionen har Rådets fulde
støtte, og formandskabet vil arbejde tæt og hurtigt sammen med Kommissionen for at nå et resul-
tat."
Eksterne forbindelser - politikken over for andre tredjelande
Rådet noterede sig Kommissionens næstformand Jacques Barrots orientering om den seneste
udvikling i Fællesskabets luftfartspolitik over for tredjelande, især fremskridtene i forbindelse med
Kina og Rusland, men også nabolandene, og den igangværende proces med at bringe medlemssta-
ternes bilaterale aftaler i overensstemmelse med fællesskabsretten.
12803/05 (Presse 251)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.X.2005
Handicappede og bevægelseshæmmede personers rettigheder, når de rejser med fly
Under den offentlige debat godkendte Rådet med enstemmighed en generel indstilling vedrørende
forslaget til forordning om handicappede og bevægelseshæmmede personers rettigheder, når de rej-
ser med fly, i afventning af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse.
Forslaget, der blev vedtaget af Kommissionen i februar 2005, er led i den samlede politik til styrkel-
se af passagerrettigheder i Den Europæiske Union. Det forbyder luftfartsselskaber, deres agenter
eller rejsearrangører at afvise at acceptere en reservation fra handicappede eller bevægelseshæm-
mede personer eller nægte at lade dem gå om bord på et fly i en lufthavn under henvisning til, at de
er handicappede eller bevægelseshæmmede. Desuden får handicappede og bevægelseshæmmede ret
til bestemte former for bistand i lufthavne og om bord på fly uden yderligere omkostninger.
Udkastet til forordning som ændret af Rådet indeholder følgende hovedelementer:
·
Handicappede og bevægelseshæmmede må ikke nægtes lufttransport under henvisning til, at de
er handicappede eller bevægelseshæmmede, medmindre det sker af rimelige sikkerhedsgrunde,
eller fordi det er fysisk umuligt at tage sådanne personer om bord, f.eks. på grund af størrelsen på
flyets døre. Hvis de pågældende nægtes ombordstigning, får de mulighed for at reservere en
anden flyvning uden yderligere omkostninger, eller de vil, hvis dette ikke er muligt, få tilbud om
refusion af billetprisen.
·
Handicappede og bevægelseshæmmede vil modtage bistand i lufthavne og om bord på fly, hvis
de i rimelig tid inden underretter luftfartsselskabet om deres specifikke behov. Hvis meddelelsen
ikke gives i tilstrækkelig god tid, skal lufthavnen stadig yde den bedst mulige bistand.
·
Det spørgsmål, som det var sværest at nå til enighed om, drejede sig om, hvem der skal bære an-
svaret for, at der ydes bistand til handicappede og bevægelseshæmmede i lufthavne. Rådet nåede
til sidst frem til, at lufthavnenes forvaltningsorganer bør have det overordnede ansvar for denne
bistand; forvaltningsorganerne kan selv yde bistanden, eller de kan i overensstemmelse med
dette ansvar indgå aftaler med en eller flere parter, f.eks. luftfartsselskaber, om ydelse af bistand.
Forvaltningsorganerne kan få dækket udgifterne til bistanden af luftfartsselskaberne. Bistand om
bord er fortsat luftfartsselskabernes ansvar.
12803/05 (Presse 251)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.X.2005
·
I lufthavne med en årlig trafik på 150 000 kommercielle passagerbevægelser eller herover fast-
sætter lufthavnens forvaltningsorgan kvalitetsstandarder for den bistand, der er omhandlet i for-
ordningen, og fastlægger de ressourcer, der er nødvendige til imødekommelse af disse standar-
der, i samarbejde med luftfartsselskaberne og organisationer, der repræsenterer handicappede og
bevægelseshæmmede personer. Ved fastsættelsen af sådanne standarder tages der fuldt hensyn til
internationalt anerkendte politikker og adfærdskodekser til lettelse af befordringen af handicap-
pede og bevægelseshæmmede personer.
·
En handicappet eller bevægelseshæmmet person, der finder, at denne forordning er blevet over-
trådt, skal indbringe sagen for lufthavnens forvaltningsorgan eller det berørte luftfartsselskab.
Hvis den handicappede eller bevægelseshæmmede person ikke kan opnå tilfredsstillende
behandling på denne måde, kan vedkommende klage til det eller de organer, som den relevante
medlemsstat har udpeget med henblik herpå.
12803/05 (Presse 251)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453473_0011.png
6.X.2005
EVENTUELT
Livslang læring på færdselssikkerhedsområdet - ministerkonference i Verona
Rådet noterede sig den italienske delegations orientering om den næste konference mellem EU's
transportministre om livslang læring på færdselssikkerhedsområdet, som holdes den 4.-5. novem-
ber 2005 i Verona. Den tredje Verona-konference skal drøfte livslang læring på færdselssikker-
hedsområdet som et instrument til at forbedre effektiviteten af menneskers adfærd, programmer,
indgreb og frem for alt resultater. Der er fastlagt fire områder, som ministrene skal drøfte, nemlig
livslang læring på færdselssikkerhedsområdet for næste generation, for nuværende vejbrugere og
for dårligt stillede brugere samt den arbejdsdeling, der er nødvendig for at styrke trafiksikkerhedens
betydning.
De stigende brændstofprisers indvirkning på vejtransporten
Rådet noterede sig en note fra den franske delegation om de stigende brændstofprisers indvirkning
på vejtransporten. For at undgå forstyrrelser på det europæiske marked og konkurrenceforvridning
opfordrede Frankrig Kommissionen til at forelægge forslag til
·
en mere harmoniseret tilgang til cabotage for at udelukke forskellige fortolkninger i medlemssta-
terne af Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93
·
eventuel indsættelse af prisændringsklausuler i transportaftaler for at tage hensyn til variationer i
brændstofprisen
·
en tilpasning af punktafgifterne for dieselolie til erhvervskørsel for at skabe rimelige og retfær-
dige betingelser for Fællesskabets transportvirksomheder.
Kommissionens næstformand Jacques Barrot anførte i sit svar følgende:
·
Kommissionen er ved at udarbejde et forslag om punktafgifter for dieselolie til erhvervskørsel,
der fastsætter minimums- og maksimumsafgiftssatser
·
der er overvejelser i Kommissionens tjenestegrene om et eventuelt forslag til en forordning med
klausuler om mindsteprisændringer, som kan indsættes i transportaftaler for at tage hensyn til
variationer i brændstofprisen
12803/05 (Presse 251)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.X.2005
·
der er en konsultation i gang om, hvordan der kan skabes et marked for rene køretøjer i Den
Europæiske Union.
Luftfartssikkerhed på baggrund af de seneste ulykker
Rådet blev af Kommissionens næstformand Jacques Barrot orienteret om den seneste udvikling med
hensyn til at forbedre luftfartssikkerheden på baggrund af de ulykker, der skete i løbet af sommeren.
Sikkerhed inden for civil luftfart
Rådet noterede sig Kommissionens næstformand Jacques Barrots orientering om effektiviteten af
forordning (EF) nr. 2320/2002 om sikkerhed inden for civil luftfart, der blev vedtaget efter begi-
venhederne den 11. september 2001. På baggrund af en årsrapport om gennemførelsen foreslog
Kommissionen den 22. september, at denne forordning ændres. Formålet med den nye forordning er
yderligere at præcisere, forenkle og harmonisere de retlige krav med henblik på at forbedre sikker-
heden inden for civil luftfart generelt. Den vil især udvide Fællesskabets kompetence til at omfatte
sikkerhedsforanstaltninger under flyvningen og lufttrafik fra tredjelande.
Reviderede retningslinjer for statsstøtte i luftfartssektoren
Rådet noterede sig Kommissionens næstformand Jacques Barrots orientering om de reviderede ret-
ningslinjer for statsstøtte i luftfartssektoren, som Kommissionen vedtog den 6. september 2005.
Efter en omfattende offentlig høring har Kommissionen indført nye regler om betingelserne for
ydelse af igangsætningsstøtte til luftfartsselskaber til drift af nye ruter fra regionale lufthavne.
Kommissionen har anført, at dens hensigt er at sikre ligebehandling af offentlige og private luft-
havne og at sikre, at luftfartsselskaber, der modtager støtte, ikke bliver ubehørigt begunstiget. Disse
retningslinjer vejleder også lufthavne og medlemsstater om offentlig finansiering af lufthavne.
Galileo-programmet
Rådet noterede sig formandskabets og Kommissionens næstformand Jacques Barrots orientering om
den seneste udvikling i forbindelse med dette program.
12803/05 (Presse 251)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453473_0013.png
6.X.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Havnesikring*
Rådet vedtog et direktiv om bedre havnesikring på baggrund af truslen om sikringsrelaterede hæn-
delser (3629/05,11461/1/05
ADD 1).
Direktivet supplerer de sikkerhedsforanstaltninger, der blev indført ved forordning (EF)
nr. 725/2004
1
om bedre sikring af skibe og havnefaciliteter, idet det sikrer, at hele havnen er omfat-
tet af en sikringsordning. Af hensyn til den bedst mulige beskyttelse af søfarts- og havnevirksom-
heder bør der træffes foranstaltninger, der omfatter hver enkelt havn inden for de afgrænsninger, der
er fastlagt af de pågældende medlemsstater, således at de sikringsforanstaltninger, der træffes i
medfør af forordning (EF) nr. 725/2004, understøttes af bedre sikkerhed i områder med havneakti-
vitet. Foranstaltningerne bør indføres i alle havne, hvori der findes en eller flere havnefaciliteter, der
er omfattet af forordningen.
Efter direktivets ikrafttræden vil medlemsstaterne have 18 måneder til at efterkomme bestemmel-
serne.
EKSTERNE FORBINDELSER
Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere Jugoslavien - indefrys-
ning af aktiver
Rådet vedtog en fælles holdning om forlængelse af fælles holdning 2004/694/FUSP med yderligere
12 måneder og om ændring af listen over personer, der er omfattet af økonomiske sanktioner, fordi
Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere Jugoslavien (ICTY) har rejst
tiltale mod dem (12130/05).
Efter Sredoje Lukics overførsel til ICTY's varetægtsfængsel er hans navn blevet fjernet fra listen.
1
EUT L 129 af 29.4.2004, s. 6.
13
12803/05 (Presse 251)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453473_0014.png
6.X.2005
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Kina og Indien - polyethylenterephthalat, magnesiasten
Rådet vedtog forordninger
·
om ændring af forordning (EF) nr. 2603/2000 om indførelse af en endelig udligningstold på im-
porten af visse typer polyethylenterephthalat med oprindelse i bl.a. Indien (12110/05)
·
om ændring af forordning (EF) nr. 2604/2000 om indførelse af en endelig antidumpingtold på
importen af visse typer polyethylenterephthalat (PET) med oprindelse i bl.a. Indien (12184/05)
·
om indførelse af en endelig antidumpingtold og om endelig opkrævning af den midlertidige anti-
dumpingtold på importen af visse magnesiasten med oprindelse i Kina (12246/05)
DET INDRE MARKED
Køretøjer - genvindelighed og nyttiggørelsesmuligheder
Rådet vedtog et direktiv om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til genbrugelighed,
genvindelighed og nyttiggørelsesmuligheder (3634/2/05
REV 2).
Dette direktiv fastlægger de administrative og tekniske bestemmelser for typegodkendelse af visse
kategorier af køretøjer med henblik på at sikre, at deres komponenter og materialer kan genbruges,
genvindes og nyttiggøres med mindst de procentsatser, der er anført i direktivet.
Bestemmelserne i direktivet pålægger fabrikanterne at levere nye data i forbindelse med typegod-
kendelsen. Direktiv 70/156/EØF, som omfatter en liste over data, der skal indsendes i forbindelse
med typegodkendelse, vil blive ændret tilsvarende.
Medlemsstaterne vil skulle vedtage de nødvendige bestemmelser for at efterkomme det nye direktiv
inden for senest et år efter dets ikrafttræden.
12803/05 (Presse 251)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453473_0015.png
6.X.2005
LANDBRUG
Tobak - den fælles markedsordning
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 2075/92 om den fælles markeds-
ordning for råtobak som følge af reformen af den fælles landbrugspolitik i 2004 (10646/05).
Præmie- og produktionsstyringsordningerne for tobaksproduktion i forordning (EØF) nr. 2075/92
udløber efter 2005-høsten. Som følge heraf bliver en række bestemmelser i forordningen forældede,
og de udgår af hensyn til den retlige klarhed og gennemsigtighed.
FISKERI
Indsamling af fiskeridata
Rådet vedtog en beslutning om ændring af beslutning 2000/439/EF om Fællesskabets medfinansie-
ring af udgifter, som medlemsstaterne afholder til indsamling af data, og finansiering af undersøgel-
ser og pilotprojekter til støtte for den fælles fiskeripolitik (11527/05).
Referenceperioden omfatter gennemførelsesperioden 2001-2006 og det finansielle referencegrund-
lag er på 164,5 mio. EUR.
EU/Comorerne - protokol om tunfiskeri*
Rådet vedtog en forordning om indgåelse af protokollen om fastsættelse for perioden 2005-2010 af
de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i aftalen med Comorerne om
fiskeri ud for Comorerne (11448/05,
11449/1/05 ADD 1).
Protokollen blev paraferet i november 2004 for at sikre EF-fartøjernes fortsatte fiskeri i Comorernes
fiskerizone. Den finder anvendelse med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2005.
12803/05 (Presse 251)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453473_0016.png
6.X.2005
Fiskerimulighederne, der er fastsat i protokollen, tildeles for notfartøjer til tunfiskeri (40 fartøjer fra
Spanien, Frankrig og Italien) og langlinefartøjer med flydeline (17 fartøjer fra Spanien og Portugal).
Aftalen dækker en årlig fangst i Comorernes farvande på 6 000 tons tun.
EU vil yde en finansiel modydelse på 2 340 000 EUR for hele perioden på seks år.
MILJØ
Affald fra udvindingsindustrien
Rådet besluttede at forkaste Europa-Parlamentets andenbehandlingsændringer til forslaget til direk-
tiv om håndtering af affald fra udvindingsindustrien og dermed indkalde Forligsudvalget.
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog
·
svaret på genfremsat begæring nr. 37/c/02/05
(12021/05)
·
svaret på genfremsat begæring nr. 38/c/01/05 fra Béatrice Gorez, idet den finske delegation
stemte imod (12029/1/05
REV 1).
12803/05 (Presse 251)
16
DA