Europaudvalget 2005-06
2681 - konkurrenceevne
Offentligt
1453474_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
12586/05 (Presse 245)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2681. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Luxembourg, den 11. oktober 2005
Formand
Alan JOHNSON,
Det Forenede Kongeriges handels- og
industriminister
Lord SAINSBURY of TURVILLE,
Det Forenede
Kongeriges statssekretær for videnskab og innovation
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6219 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
12586/05 (Presse 245)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0002.png
11.X.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en orienterende drøftelse af en række centrale aspekter i det britiske formandskabs
kompromistekst vedrørende Reach med henblik på at nå til politisk enighed på samlingen i Rådet
(konkurrenceevne) den 28. og 29. november.
Rådet havde også en orienterende drøftelse om de vigtigste aspekter i forslaget til syvende
rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling (2007-2013).
Rådet vedtog uden debat i forbindelse med Europa-Parlamentets førstebehandling et direktiv om
forbedret sikkerhed for fodgængere ved fastlæggelse af tekniske krav til frontal beskyttelse på
motorkøretøjer.
12586/05 (Presse 245)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0003.png
11.X.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
GENNEMFØRELSE AF LOVGIVNING - RESULTATTAVLEN FOR DET INDRE
MARKED....................................................................................................................................... 7
BEDRE LOVGIVNING ................................................................................................................. 8
REACH .......................................................................................................................................... 9
SYVENDE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING.................................................................. 10
Eventuelt....................................................................................................................................... 11
Statsstøttehandlingsplan og innovation................................................................................. 11
Priser til europæiske virksomheder....................................................................................... 11
Meddelelse fra Kommissionen om industripolitik ................................................................ 11
Biovidenskab og bioteknologi.............................................................................................. 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Køretøjer - Godkendelse af mekaniske komponenter - Regummierede dæk ......................................................13
Køretøjer - Systemer til frontal beskyttelse.......................................................................................................13
EKSTERNE FORBINDELSER
Middelhavslandene - udvidelse af systemet med oprindelseskumulation* .........................................................14
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12586/05 (Presse 245)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0004.png
11.X.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Benoit CEREXHE
Marie-Dominique SIMONET
Den Tjekkiske Republik:
Martin JAHN
Petr KOLÁŘ
Danmark:
Bendt BENDTSEN
Connie HEDEGAARD
Uffe TOUDAHL PEDERSEN
Tyskland:
Georg Wilhelm ADAMOWITSCH
Rainer BAAKE
Wolf-Michael CATENHUSEN
Estland:
Tiit NABER
Grækenland:
Dimitrios SIOUFAS
George MERGOS
Spanien:
José MONTILLA AGUILERA
María Jesús SANSEGUNDO GÓMES DE CADIÑANOS
Alberto NAVARRO GONZÁLEZ
Frankrig:
François GOULARD
François LOOS
Irland:
Micheál MARTIN
Italien:
Alesandro PIGNATTI
Cypern:
Andreas PETRONDAS
Letland:
Dzintars ZAKIS
Litauen:
Nerijus EIDUKEVIČIUS
Minister i regeringen for hovedstadsregionen Bruxelles,
med ansvar for beskæftigelse, økonomi, forskning,
brandbekæmpelse og akut lægehjælp
Minister for forskning, ny teknologi og eksterne
forbindelser (regionen Vallonien)
Vicepremierminister, med ansvar for økonomiske
spørgsmål
Viceudenrigsminister, med ansvar for bilaterale
forbindelser
Økonomi- og erhvervsminister
Miljøminister og minister for nordisk samarbejde
Stattssekretær, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Arbejde
Statssekretær, Forbundsministeriet for Miljø,
Naturbeskyttelse og Reaktorsikkerhed
Statssekretær, Forbundsministeriet for Uddannelse og
Forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Udviklingsminister
Generalsekretær, Økonomi- og Finansministeriet
Minister for industri, turisme og handel
Undervisnings- og videnskabsminister
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Viceminister med ansvar for videregående uddannelse og
forskning
Viceminister med ansvar for industrispørgsmål
Minister for erhvervspolitik, handel og beskæftigelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Handel, Industri og Turisme
Statssekretær, Økonomiministeriet
Viceøkonomiminister
12586/05 (Presse 245)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0005.png
11.X.2005
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Octavie MODERT
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Statssekretær for forbindelserne med Parlamentet,
statssekretær for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Minister uden portefølje med ansvar for Europa-spørgsmål
Statssekretær for forskning og teknologi
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Minister for udenrigshandel
Minister for undervisning, kultur og videnskab
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Forbundsminister for undervisning, videnskab og kultur
Understatssekretær, Økonomi- og Arbejdsministeriet
Minister for videnskab og digitalisering
Økonomiminister og minister for innovation
Minister for videnskab, teknologi og videregående
uddannelse
Statssekretær, Ministeriet for Videregående Uddannelser,
Videnskab og Teknologi
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Økonomiministeriet
Handels- og industriminister
Erhvervsminister
Minister for uddannelse og kultur
Handels- og industriminister
Statssekretær for videnskab og innovation
Ungarn:
Etele BARÁTH
Miklós BODA
Malta:
Censu GALEA
Nederlandene:
Karien van GENNIP
Maria van der HOEVEN
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Elisabeth GEHRER
Polen:
Piotr RUTKOWSKI
Michal KLEIBER
Portugal:
Manuel PINHO
José MARIANO GAGO
Slovenien:
Janez MO�½INA
Andrijana STARINA KOSEM
Slovakiet:
László POMOTHY
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Thomas ÖSTROS
Leif PAGROTSKY
Det Forenede Kongerige:
Alan JOHNSON
Lord SAINSBURY of TURVILLE
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Stavros DIMAS
Janez POTOČNIK
Neelie KROES
Charlie McCREEVY
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
12586/05 (Presse 245)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0006.png
11.X.2005
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Roumen OVCHAROV
Ekaterina VITKOVA
Rumænien:
Ioan-Codrut SERES
Anton ANTON
Økonomi- og energiminister
Viceminister for videnskab og uddannelse
Økonomi- og handelsminister
Statssekretær, Uddannelses- og Forskningsministeriet
12586/05 (Presse 245)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0007.png
11.X.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
GENNEMFØRELSE AF LOVGIVNING - RESULTATTAVLEN FOR DET INDRE
MARKED
Rådet noterede sig orienteringen fra kommissær for det indre marked Charlie McCreevy om
resultattavlen for det indre marked 2005
1
. Rådet noterede sig med tilfredshed, at der i forhold til
sidste år er gjort mærkbare fremskridt med at omsætte direktiver vedrørende det indre marked til
national lovgivning i de fleste medlemsstater, men at der fortsat skal gøres en indsats for at nå det
mål om højst at være 1,5% bagud med at gennemføre direktiver til national lovgivning, som Det
Europæiske Råd har fastsat. Rådet (konkurrenceevne) vil fortsat overvåge udviklingen nøje gennem
sine forberedende organer og på grundlag af oplysninger fra Kommissionen.
Resultattavlen for det indre marked gennemgår medlemsstaternes resultater med hensyn til at sikre,
at forudsætningerne er til stede for, at det indre marked kan fungere tilfredsstillende. Dette sker
først ved at undersøge, hvor hurtigt og hvor godt de enkelte medlemsstater omsætter direktiver
vedrørende det indre marked til national lovgivning, og ved at fremhæve, hvor mange
overtrædelsessager Kommissionen har indledt mod hver medlemsstat. Den giver desuden oplysning
om de nationale standardorganisationers gennemførelsesresultater og om prisspredningen, der er en
egnet indikator for, hvor effektivt det indre marked fungerer i praksis.
1
SEK(2005) 937.
7
12586/05 (Presse 245)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0008.png
11.X.2005
BEDRE LOVGIVNING
Rådet noterede sig formandskabets situationsrapport om de igangværende foranstaltninger i
forbindelse med dagsordenen for bedre lovgivning. Rapporten giver et kort resumé af det
igangværende arbejde med hensyn til anvendelse af konsekvensanalyser i lovgivningsprocessen,
forenkling af lovgivning, screening af lovgivningsforslag, der endnu ikke er vedtaget,
Kommissionens pilotprojekt vedrørende udviklingen af en metode til måling af administrative
omkostninger samt høring af interesseparterne. Rådet vil vende tilbage til dette spørgsmål på
samlingen den 28. og 29. november.
Endvidere underrettede næstformand Günter Verheugen Rådet om den seneste udvikling med
hensyn til Kommissionens meddelelse om bedre regulering til gavn for vækst og beskæftigelse i
Den Europæiske Union, som blev vedtaget i marts 2005
1
, og orienterede desuden om
screeningaktiviteterne og om den meddelelse om forenkling, der vil blive forelagt.
Det britiske formandskab har erklæret dette emne for en af sine topprioriteter, og det organiserede
en indgående drøftelse herom på det uformelle møde mellem ministrene med ansvar for
konkurrenceevne og næstformand Günter Verheugen den 11. og 12. juli i Cardiff.
1
KOM(2005) 97, offentliggjort den 16. marts 2005.
8
12586/05 (Presse 245)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0009.png
11.X.2005
REACH
På baggrund af en rapport fra formandskabet havde Rådet en orienterende drøftelse af en række
centrale emner i udkastet til forordning om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsninger for kemikalier (Reach), og om oprettelse af et europæisk kemikalieagentur. De
drøftede emner vedrørte oplysningskrav i forbindelse med registrering af kemikalier og datadeling
mellem registranterne indbyrdes. I lyset af debatten pålagde Rådet De Faste Repræsentanters
Komité at foretage en mere detaljeret gennemgang, så der kan opnås politisk enighed om Reach på
næste samling i Rådet (konkurrenceevne) i slutningen af november 2005.
Som afslutning på debatten gav formanden følgende sammenfatning:
"Samlet set er formandskabet tilfreds med den positive reaktion på kompromisforslaget og de
konstruktive bidrag fra alle delegationer. Med denne debat er vi kommet et vigtigt skridt nærmere
på at nå til enighed om denne sag på vores næste samling i november.
Jeg skal afslutningsvis bemærke følgende:
Med hensyn til registrering af stoffer i en mængde på 1-10 tons ser det for formandskabet ud til, at
der er bred støtte til en målrettet strategi for oplysningskrav som foreslået af formandskabet,
herunder kravene om yderligere oplysninger i bilag V.
Nogle delegationer har givet udtryk for, at de foretrækker, at strategien kun anvendes for
eksisterende stoffer.
Formandskabet har indtryk af, at en lang række delegationer går ind for en ordning, hvor
registranterne selv skal afgøre, hvilke stoffer der kræver yderligere oplysninger.
Formandskabet noterer sig, at denne strategi ikke udelukker, at agenturet kan inddrages til at
bidrage til virksomhedernes afgørelser.
Angående registrering af stoffer i mængder på 10-100 tons forekommer det formandskabet, at der er
bred konsensus om, at formandskabets forslag om at lempe oplysningskravene er hensigtsmæssigt,
selv om nogle delegationer har erklæret sig åbne med hensyn til muligheden for inden for disse
mængder at give afkald på oplysninger ud fra eksponeringshensyn.
Formandskabet noterer sig, at der er bred konsensus om datadeling og om, at registranterne skal
fremsende oplysninger i fællesskab for det samme stof, forudsat at man overvejer bestemmelser, der
sikrer, at selskaberne kan optræde omkostningseffektivt, og at der er tilstrækkelig beskyttelse af
forretningsoplysninger".
12586/05 (Presse 245)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0010.png
11.X.2005
SYVENDE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING
På grundlag af en note fra formandskabet havde Rådet en orienterende drøftelse af afsnittene
"Idéer" og "Kapacitet", i Kommissionens forslag til syvende rammeprogram for forskning og
teknologisk udvikling (2007-2013). Forslagets øvrige to afsnit "Samarbejde" (forskningssam-
arbejde) og "Mennesker" (menneskelige ressourcer) blev behandlet indgående på rådssamlingen i
juni 2005.
I lyset af drøftelserne og under hensyntagen til arbejdet under det luxembourgske formandskab
agter formandskabet at udarbejde et revideret tekstudkast, der omfatter hele forslaget til
rammeprogram, som grundlag for det fremtidige arbejde, så Rådet kan nå frem til en generel
delindstilling
1
på samlingen den 28.-29. november.
Det nye syvende rammeprogram sigter mod at medvirke til at gennemføre EU's prioriterede mål,
der er at øge potentialet for økonomisk vækst og styrke Europas konkurrenceevne ved at investere i
viden, innovation og menneskelig kapital. Kommissionen påregner, at størsteparten af midlerne
fortsat vil gå til anvendt forskningssamarbejde som under sjette rammeprogram, men der er tilføjet
en lang række nye elementer. De vigtigste nye aktioner, Kommissionen foreslår, er finansiering af
grundforskning gennem et europæisk forskningsråd, som skal ledes af fremtrædende
videnskabsmænd, støtte til omfattende offentlig-private partnerskaber til fremme af
industriprojekter, finansiering af nye forskningsinfrastrukturer og forskning på sikkerhedsområdet.
Der bør erindres om, at syvende rammeprogram skal vurderes parallelt med forslaget om
rammeprogram for konkurrenceevne og innovation
(dok. 8081/05),
og at detaljerede bestemmelser
for gennemførelse af syvende rammeprogram findes i de særprogrammer, Kommissionen vedtog
den 21. september 2005. Både rammeprogrammet og særprogrammerne skal vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal, jf. artikel 166 i EF-traktaten.
1
En generel delindstilling er en metode til at fastlægge resultater af Rådets drøftelser om
ikke-budgetmæssige elementer, der er knyttet til de igangværende forhandlinger om de
finansielle overslag for perioden 2007-2013. Dermed er muligheden åben for at tilpasse
godkendte dele af et forslag, hvis dette viser sig nødvendigt, efter at der er opnået enighed
om budgetbeløbene.
10
12586/05 (Presse 245)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0011.png
11.X.2005
Eventuelt
Statsstøttehandlingsplan og innovation
Rådet noterede sig kommissær Neelie Kroes' fremlæggelse af statsstøttehandlingsplanen og
meddelelsen om statsstøtte til innovation. Kommissionen igangsatte en offentlig høring den
7. juni 2005, hvor den foreslog yderligere skridt hen imod mindre og bedre målrettet statsstøtte,
forslag til, hvorledes de eksisterende retningslinjer for statsstøtte kan revideres, en finere økonomisk
indfaldsvinkel, mere effektive og gennemsigtige procedurer og delt ansvar mellem Kommissionen
og medlemsstaterne vedrørende statsstøtte. Meddelelsen om statsstøtte til innovation blev vedtaget
af Kommissionen den 21. september 2005 og er et høringsdokument med henblik på at indhente
kommentarer fra interessenter, inden Kommissionen går videre med endnu en meddelelse om
forbedring af EU's regler for statsstøtte i forbindelse med innovationsaktiviteter.
Den foreliggende meddelelse fremlægger en klar metode for udarbejdelse af
statsstøtteforanstaltninger til innovationsaktiviteter, der dækker seks brede områder: innovative nye
virksomheder, risikokapital, integration af innovation i de eksisterende regler for statsstøtte til
forskning og udvikling (FoU), formidlere af innovation, uddannelse og mobilitet mellem
universitetsansatte forskere og små og mellemstore virksomheder samt ekspertisepoler vedrørende
projekter af fælles europæisk interesse.
Priser til europæiske virksomheder
Rådet noterede sig Kommissionens næstformand Günter Verheugens orientering om indførelse af
ordningen med priser til europæiske virksomheder, som belønner kvalitet i fremme af iværksætter-
ånd. Ordningen vil blive lanceret den 14. november 2005 i London.
Meddelelse fra Kommissionen om industripolitik
Rådet noterede sig Kommissionens næstformand Günter Verheugens fremlæggelse af meddelelsen
om industripolitik, som Kommissionen vedtog den 5. oktober. Den er en efterfølger til tidligere
meddelelser om industripolitik og omhandler horisontale spørgsmål og sektorspecifikke spørgsmål
samt udfordringer for Europas industrielle konkurrenceevne. Rådet planlægger en indgående
drøftelse af meddelelsen på en kommende samling.
12586/05 (Presse 245)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0012.png
11.X.2005
Biovidenskab og bioteknologi
1
Rådet noterede sig Kommissionens næstformand Günter Verheugens orientering om de vigtigste
resultater i den tredje situationsrapport om biovidenskab og bioteknologi, der blev vedtaget den
29. juni 2005. I denne rapport angiver Kommissionen også prioriteterne for fremtidige aktioner,
som for det første vil bestå i at foretage en uafhængig undersøgelse, der tager sigte på at give en
samlet vurdering og cost-benefit-analyse af følgerne, mulighederne og udfordringerne for Europa i
økonomisk, social og miljømæssig henseende ved anvendelse af moderne bioteknologi. For det
andet vil Kommissionen trække på både undersøgelsen og en indgående analyse af de fremskridt,
der er opnået siden 2002, ved ajourføringen af Fællesskabets strategi for biovidenskab og
bioteknologi i god tid inden Det Europæiske Råds forårsmøde i 2007.
1
I januar 2002 vedtog Kommissionen en strategi for Europa om biovidenskab og biotekno-
logi, som består af to dele: politiske retningslinjer og en handlingsplan med 30 punkter for,
hvordan politikken skal omsættes til handling. Den angiver, hvad der er behov for fra Kom-
missionen og de øvrige EU-institutioner, og anbefaler desuden indsatsområder for andre
offentlige og private interessenter. Kommissionen aflægger regelmæssigt rapport om de
fremskridt, der er gjort.
12
12586/05 (Presse 245)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0013.png
11.X.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Køretøjer - Godkendelse af mekaniske komponenter - Regummierede dæk
Rådet godkendte en fælles indstilling med henblik på vedtagelse af afgørelser om:
·
EU's tiltrædelse af FN's Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) vedrørende
bestemmelser for godkendelse af komponenter til mekanisk sammenkobling af vogntog
(11233/05).
Disse bestemmelser tilsigter at fjerne de tekniske hindringer for
samhandelen med motorkøretøjer og at opnå en høj grad af sikkerhed
·
tilladelse til markedsføring i EU af regummierede dæk, hvis de er fremstillet i
overensstemmelse med kravene i FN/ECE
(9916/05).
Begge tekster vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet til samstemmende udtalelse.
Køretøjer - Systemer til frontal beskyttelse
Rådet vedtog et direktiv, der har til formål at forbedre fodgængeres sikkerhed ved at fastlægge
tekniske krav til systemer til frontal beskyttelse på motorkøretøjer, og Rådet accepterede alle
Europa-Parlamentets førstebehandlingsændringer
(3640/05).
Direktivet, der ændrer direktiv 70/156/EØF, har til formål at forbedre fodgængeres og køretøjers
sikkerhed ved hjælp af passive foranstaltninger. Det fastlægger de tekniske krav til typegodkendelse
af motorkøretøjer hvad angår systemer til frontal beskyttelse leveret som originaludstyr på
køretøjerne eller som separate tekniske enheder.
I henhold til de nye bestemmelser skal systemer til frontal beskyttelse på motorkøretøjer i klasse M
1
(indtil 8 personer) og N
1
(varer indtil 3,5 tons) opfylde prøvningskrav, der godtgør, at de er
udformet på en måde, som forbedrer fodgængeres sikkerhed og mindsker antallet af skader.
Direktivet, der er en del af det europæiske trafiksikkerhedsprogram, kan suppleres med nationale
foranstaltninger om forbud mod eller begrænsninger af brugen af frontale beskyttelsessystemer, der
findes på markedet før datoen for direktivets ikrafttræden.
12586/05 (Presse 245)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0014.png
11.X.2005
De nye bestemmelser vil finde anvendelse ni måneder efter offentliggørelsen i Den Europæiske
Unions Tidende. De vil blive revideret på baggrund af yderligere forskning og de erfaringer, der
indsamles i løbet af de første fire års anvendelse.
EKSTERNE FORBINDELSER
Middelhavslandene - udvidelse af systemet med oprindelseskumulation*
Rådet vedtog en række udkast til afgørelser med henblik på indarbejdelse af systemet med
oprindelseskumulation for hele Euro-Middelhavsområdet i aftaler med tredjelande.
For at indarbejde den nye oprindelseskumulation, som omfatter hele Euro-Middelhavsområdet, er
EU nødt til at erstatte de oprindelsesprotokoller, der er knyttet til frihandelsaftalerne med følgende
lande: Bulgarien
(9528/05),
Rumænien
(9532/05),
Island
(9570/05),
Norge
(9632/05),
Schweiz
(herunder Liechtenstein)
(9615/05),
Færøerne
(9634/05),
Tyrkiet
(9534/05, 9535/05),
Algeriet
(9525/05),
Ægypten
(9524/05),
Israel
(9519/05),
Jordan
(9526/05),
Libanon
(9517/05),
Marokko
(9516/05),
Tunesien
(9518/05)
og Vestbredden og Gaza-stribens Palæstinensiske Myndighed
(9515/05)
samt den oprindelsesprotokol, der er knyttet til aftalen om Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde
(9514/05).
Udkastene til afgørelser vil blive forelagt til godkendelse af de
institutioner, der er berørt i hver enkelt aftale.
De vigtigste elementer, der er påkrævet ved en ajourføring af protokollerne, består i at:
·
omformulere artiklerne om kumulation
·
indføre nye bestemmelser om oprindelsescertifikater
·
harmonisere bestemmelserne om forbud mod godtgørelse af eller fritagelse for told
·
harmonisere de forarbejdningskrav, der er fastlagt i protokollerne om, hvordan materialer uden
oprindelsesstatus kan få oprindelsesstatus
·
indføre ændringer, som vil gøre bestemmelserne i alle protokoller identiske.
Afgørelserne vil give mulighed for at benytte systemet med oprindelseskumulation for hele Euro-
Middelhavsområdet i forbindelse med landbrugsprodukter med oprindelse i Tyrkiet, da der ikke
længere er forskel mellem de toldpræferencer, som Det Europæiske Fællesskab har indrømmet
Tyrkiet på den ene side og andre europæiske handelspartnere på den anden side.
Afgørelserne vil også betyde, at Færøerne medtages i systemet.
12586/05 (Presse 245)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453474_0015.png
11.X.2005
For Syriens vedkommende er systemet med oprindelseskumulation for hele Euro-Middelhavsom-
rådet omhandlet i den protokol om oprindelsesregler, der er indsat i den Euro-Middelhavsaftale,
som er blevet paraferet.
Et system med "diagonal" oprindelseskumulation mellem EU, Bulgarien, Polen, Ungarn, Den
Tjekkiske Republik, Slovakiet, Rumænien, Litauen, Letland, Estland, Slovenien, Island,
Liechtenstein, Norge og Schweiz blev indført i 1997 og udvidet til også at omfatte Tyrkiet i 1999.
På mødet mellem Euro-Middelhavslandenes handelsministre i 2003 godkendte ministrene en ny
protokol om oprindelsesregler, som giver mulighed for at udvide det paneuropæiske system med
oprindelseskumulation til Middelhavslandene. Ministrene anmodede også alle berørte partnere om
at tage de nødvendige skridt til at indføje den nye protokol i de respektive aftaler.
Indgåelse af frihandelsaftaler mellem Middelhavslandene vil gøre det muligt at gennemføre
oprindelseskumulationen for hele Euro-Middelhavsområdet. Dette system forudsætter, at der findes
præferenceforbindelser, og vil derfor bibringe partnerne betydelige fordele med henblik på at
tilvejebringe et fuldgyldigt frihandelsområde i Euromed-området inden den aftalte frist i 2010.
12586/05 (Presse 245)
15
DA