Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2681 - konkurrenceevne Bilag 3
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. oktober 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 7. oktober 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (konkurrenceevne) den 11. oktober 2005 –
vedlægges Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings supplerende
notat vedrørende dagsordenspunkt 6 og 7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Supplerende samlenotat til Folketingets Europaudvalg med
henblik på møde i Rådet (Konkurrenceevne (det indre
marked, industri og forskning)) den 11. oktober 2005 –
Forskningsdelen
Punkt 6
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets beslutning nr. 2256/2003/EF med henblik på
udvidelse af programmet for 2006 for formidling af god
praksis og overvågning af anvendelsen af IKT
- KOM(2005) 347
Resumé:
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 2256/2003/EF om et
flerårigt program (2003-2005) for overvågning af eEurope 2005-handlingsplanen,
formidling af god praksis og forbedring af net- og informationssikkerheden (Modinis) blev
vedtaget den 17. november 2003.
Formålet med Modinis-programmet er at finansiere statistiske udredninger, der er aftalt
som led i benchmarking af eEurope 2005-initiativerne. Hertil kommer
informationsindsatser med henblik på spredning af god praksis, og programmet
understøtter arbejde med netværks- og informationssikkerhed gennem dataindsamling,
analyse og informationsindsatser. Programmet finansierer desuden en eEurope-
styringsgruppe, der har til formål at sikre et strategisk overblik over gennemførelsen af
eEurope 2005-handlingsplanen, og som udgør et forum for udveksling af erfaringer.
Modinis-programmet dækker perioden 1. januar 2003 til den 31. december 2005.
Finansieringsrammen var oprindeligt 21 mio. Euro, men i forbindelse med udvidelsen af
Fællesskabet den 1. maj 2004 med de 10 nye medlemsstater blev Europa-Parlamentets og
Rådets beslutning nr. 2256/2003/EF ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
beslutning nr. 787/2004/EF af 21. april 2004, og den finansielle ramme blev dermed
udvidet til 22,44 mio. Euro.
Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 2256/2003/EF om et flerårigt
program (2003-2005) for overvågning af eEurope 2005-handlingsplanen,
formidling af god praksis og forbedring af net- og informationssikkerheden
(Modinis) blev vedtaget den 17. november 2003.
Formålet med Modinis-programmet er at finansiere statistiske udredninger,
der er aftalt som led i benchmarking af eEurope 2005-initiativerne. Hertil
kommer informationsindsatser med henblik på spredning af god praksis, og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
programmet understøtter arbejde med netværks- og informationssikkerhed
gennem dataindsamling, analyse og informationsindsatser. Programmet
finansierer desuden en eEurope-styringsgruppe, der har til formål at sikre et
strategisk overblik over gennemførelsen af eEurope 2005-handlingsplanen,
og som udgør et forum for udveksling af erfaringer.
Modinis-programmet dækker perioden 1. januar 2003 til den 31. december
2005. Finansieringsrammen var oprindeligt 21 mill. Euro, men i tilknytning til
udvidelsen af Fællesskabet den 1. maj 2004 med de 10 nye medlemsstater
blev Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 2256/2003/EF ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 787/2004/EF af 21. april
2004, og den finansielle ramme blev dermed udvidet til 22,44 mill. Euro.
Indhold
Kommissionen offentliggjorde sit forslag om ændring af Modinis-
programmet den 29. juli 2005 og fremsendte forslaget den 22. august 2005.
Forslaget til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om
Modinis-programmet er baseret på Traktatens artikel 157, stk. 3, og
vedtagelse skal ske i overensstemmelse med fremgangsmåden i artikel 251
om fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
For at sikre kontinuitet mellem Modinis-programmet og eEurope 2005-
handlingsplanen, som begge udløber med udgangen af december 2005,
foreslår Kommissionen en fortsættelse af Modinis-programmet frem til
udgangen af december 2006. Baggrunden herfor er behovet for at sikre
finansiering i 2006 af efterfølgeren til eEurope 2005-handlingsplanen –”
i2010 – et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse”, som
er en holistisk ramme for udformning af politikker på IKT-området frem til
2010. Kommissionen har med forslaget til rammeprogrammet om
konkurrenceevne og innovation (CIP) foreslået, at finansieringen fra 2007-
2010 skal ske ved etablering af et støtteprogram benævnt ”IKT policy
Support Fund”, som er en del af CIP.
Forslaget til ændring af Modinis-programmet har til formål at sikre
finansiering af benchmarking og statistiske analyser baseret på strukturelle
indikatorer samt udvekslingen af god praksis i de 12 måneder mellem udløbet
af eEurope 2005-handlingsplanen og den forventede start af CIP.
I forslaget til udvidelse af Modinis-programmet formuleres der tre
hovedformål, da støtte til oprettelsen af den fremtidige europæiske struktur
for net- og informationssikkerhed, som indgår som hovedformål fire i det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206685_0004.png
4
igangværende Modinis-program, ikke længere skal støttes efter vedtagelsen af
Rådets forordning om etableringen af ENISA.
1
De tre hovedformål er i forslaget følgende:
1. At følge resultaterne i medlemsstaterne og sammenligne dem med de
bedste i verden, idet man i det omfang det er muligt, bruger de officielle
statistikker.
2. At støtte medlemsstaternes indsats i stimuleringen af brugen af IKT på
lokalt, nationalt og regionalt plan gennem analyse af god praksis og ved
den supplerende fælles udvikling af mekanismer til udveksling af
erfaringer.
3. At analysere de økonomiske og samfundsmæssige konsekvenser af
informationssamfundet med henblik på at lette de politiske drøftelser,
navnlig hvad angår konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse samt, hvad
angår social inddragelse.
Kommissionen vil udarbejde et arbejdsprogram for 1. januar 2006 til den 31.
december 2006.
Kommissionen foreslår en indikativ fordelingsnøgle på 55% til
benchmarking, 30% til god praksis og 15% til analyser.
Kommissionen foreslår et budget på 7,72 mio. Euro for den etårige
forlængelse af programmet, hvilket betyder, at budgettet for Modinis-
programmet forøges til 30,16 mio. Euro fra 22,44 mio. Euro.
Europa-Parlamentets holdning
Det britiske EU-formandskab har oplyst, at forslaget bliver behandlet efter
simpel procedure i Europa-Parlamentet, hvor forslaget er forankret i ITRE-
udvalget. Den simple procedure betyder, at forslaget bliver sendt i skriftlig
høring blandt ITRE-udvalgets medlemmer, og at der ikke udpeges en
ordfører.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke i sit forslag vurderet nærhedsprincippet.
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet må anses
at være overholdt, da benchmarking i sig selv er en kombination af nationale
statistiske bureauers arbejde og tværgående supplerende opbygning af data på
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 460/2004 af 10. marts 2004 om oprettelse af et europæisk
agentur for net- og informationssikkerhed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
EU-niveau. Tilsvarende er såvel udveksling af god praksis som
gennemførelse af analyser opgaver, som går på tværs af det nationale og
fælleseuropæiske niveau.
Gældende dansk ret
Der er ingen dansk lovgivning på området.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for it og telekommunikation.
Der var ingen bemærkninger til forslaget.
Andre landes holdninger
Frankrig, Belgien og Italien har hilst forslaget velkomment og støttet en
forlængelse af programmet, og der har ikke været kritiske tilkendegivelser i
øvrigt.
Luxembourg har på et møde i Rådets arbejdsgruppe – Telekommunikation
og informationssamfundet den 16. september 2005 oplyst, at man gerne så,
at der i forbindelse med den foreslåede artikel 1a (a) i forbindelse med
benchmarking tages højde for nationale særkender og forhold. Luxembourg
har efterfølgende trukket sit ønske tilbage i lyset af ønsket om at få sagen
vedtaget i første læsning.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side støtter vi generelt en forlængelse af forslaget, da forslaget er et
vigtigt redskab til, at målsætningerne i2010 kan implementeres i overgangen
mellem udløbet af eEurope 2005 og den forventede start af CIP.
Danmark har efter forslag til, at der i teksten indsættes en sætning om
finansiering af en formel styringsmekanisme, der skal sikre en holistisk og
fleksibel tilgang til implementeringen af i2010, fået en tilkendegivelse fra
Kommissionen om, at Kommissionen budgetmæssigt nu er forpligtet til at
finansiere denne type grupper (og uformelle grupper) over det generelle
budget frem for via enkelte programmer. Denne tilkendegivelse tager
Danmark til efterretning.
Samtidig finder Danmark, at det foreslåede budget på 7,72 mio. Euro som
udgangspunkt er et rimeligt niveau, der afspejler det hidtidige finansielle
niveau i Modinis-programmet. Udviklingen af informationssamfundet er en
dynamisk proces, hvor indsatsområder skifter i takt med udviklingen. Fra
dansk side vurderes det, at en budgetramme på omkring 7,72 mio. Euro vil
være proportional i forhold til de i forslaget angivne aktiviteter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser, da forøgelsen af budgetrammen fra 22,44 til 30,16 mio. Euro
ikke bidrager til en forhøjelse af EU’s samlede budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Benchmarking, udveksling af god praksis og analyser er værktøjer, som kan
sikre, at det er den rigtige indsats inden for i2010 som iværksættes. Aktiviteterne
bidrager til at styrke det europæiske informationssamfund og opfyldelsen af
i2010’s målsætninger om styrket økonomisk vækst og øget beskæftigelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har modtaget et nærhedsnotat og et grundnotat
om sagen med brev fra Udenrigsministeriet den 22. september 2005.
Det igangværende Modinis-program blev forelagt Folketingets
Europaudvalg til forhandlingsoplæg på udvalgets møde den 29. november
2002 forud for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 5.-
6. december 2002, Folketingets Europaudvalg modtog grundnotat med
brev den 26. september 2002 og endelig blev sagen forelagt udvalget forud
for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. marts
2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206685_0007.png
7
Punkt 7
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ophævelse af Rådets direktiv 90/544/EØF om de
frekvensbånd, der skal anvendes til samordnet indførelse
af fælleseuropæisk landbaseret offentlig personsøgning i
Fællesskabet (Ermes-direktivet)
-
KOM (2005) 361 endelig
Resumé:
Forslaget går ud på at ophæve Ermes-direktivet, så der kan indføres en ny
plan for frekvensbåndet 169,4 – 169,8 MHz, der opfylder de nuværende og kommende
EU-frekvenspolitiske behov. Denne plan skal vedtages af Kommissionen i henhold til
frekvenspolitikbeslutningen
2
.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 29. august 2005 fremlagt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ophævelse af Rådets direktiv
90/544/EØF om de frekvensbånd, der skal anvendes til samordnet
indførelse af fælleseuropæisk landbaseret offentlig personsøgning i
Fællesskabet.
Det gældende direktiv 90/544/EØF af 9. oktober 1990 fastlægger, hvilke
frekvenser der skal anvendes til landbaseret offentlig personsøgning i
Fællesskabet (populært kaldet Ermes-direktivet), opfylder ikke længere EU’s
politiske mål. Direktivet kræver, at der afsættes fire kanaler i frekvensbåndet
169,4 – 169,8 MHz til Ermes, og at hele frekvensbåndet afsættes til Ermes,
hvor der er kommercielt behov for det.
Imidlertid er brugen af frekvensbåndet til Ermes gået tilbage eller endda
helt ophørt, og Ermes er blevet afløst af andre teknologier såsom SMS
(short messaging system) via GSM. Ermes er ophørt i Danmark.
Da en harmoniseret anvendelse af frekvensbåndet kan gavne andre
anvendelser af politisk interesse for EU, gav Kommissionen i 2003, i
henhold til frekvenspolitikbeslutningen, Den Europæiske Konference af
Post- og Teleadministrationer (CEPT) mandat til at indsamle oplysninger
om mulige anvendelser af frekvensbåndet, udpege mulige løsninger, der
opfylder EU-politiske mål, og foreslå tekniske og reguleringsmæssige
løsninger under hensyntagen til EU’s mål for elektronisk kommunikation og
andre mål såsom social integration af handicappede.
Europa-Parlamentets holdning
Det britiske EU-formandskab har oplyst, at forslaget bliver behandlet efter
simpel procedure i Europa-Parlamentet, hvor forslaget er forankret i ITRE-
2
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning Nr. 676/2002/EF af 7. marts 2002 om et frekvenspolitisk regelsæt i Det
Europæiske Fællesskab (frekvenspolitikbeslutningen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
udvalget. Den simple procedure betyder, at forslaget bliver sendt i skriftlig
høring blandt ITRE-udvalgets medlemmer, og at der ikke udpeges en
ordfører.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da medlemsstaterne ikke hver især kan ophæve Ermes-
direktivet, og fordi de ikke kan sikre, at der i rette tid indføres en ny
harmoniseret frekvensplan på EU-plan.
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet må anses
at være overholdt, da gennemførelse af forslaget ikke vil kunne ske ved
nationale foranstaltninger, men bør ske ved en fælleseuropæisk
foranstaltning.
Gældende dansk ret
Forslaget vil alene have indvirkninger på den danske frekvensplan, jf.
Bekendtgørelse om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og indbyrdes
prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan)
(Bekendtgørelsen har endnu ikke fået et nyt nummer af Retsinformation).
Frekvensplanen fastsættes af IT- og Telestyrelsen, jf. § 3 i lovbekendtgørelse
nr. 680 af 23. juni 2004 om radiofrekvenser.
Direktivforslaget vil indebære, at der ikke længere skal afsættes specifikke
frekvenser til Ermes i den danske frekvensplan. Frekvenserne vil i stedet
blive afsat til en række nye anvendelser i overensstemmelse med en ny plan
for frekvensbåndet 169,4 – 169,8 MHz, der opfylder de nuværende og
kommende EU-politiske behov. Denne plan skal vedtages af Kommissionen
i henhold til frekvenspolitikbeslutningen.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for it- og
telekommunikation. Der var ingen bemærkninger til forslaget.
Andre landes holdninger
Da Ermes-tjenesten, som anført ovenfor, er ophørt i næsten alle
medlemsstaterne, forventes langt størstedelen af medlemsstaterne aktivt at
ville støtte ophævelsen af Ermes-direktivet. Forslaget har været drøftet på et
møde i Rådets arbejdsgruppe – Telekommunikation og
informationssamfundet den 16. september 2005, hvor ingen medlemsstater
gik imod direktivforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side, kan vi støtte, at direktiv 90/544/EØF ophæves snarest
muligt, således at frekvenserne kan overgå til ny anvendelse og Ermes-
tjenesten er ophørt medio august 2002 i Danmark.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at medføre lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser, udover en mindre justering på
bekendtgørelsesniveau i den danske frekvensplan.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes til at være til gavn for Danmark, idet Ermes-
frekvenserne forventes at overgå til en ny harmoniseret frekvensanvendelse
i Europa, hvor specielt dansk industri har store interesser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har modtaget et nærhedsnotat om sagen med
brev fra Udenrigsministeriet den 9. september 2005 og modtaget
grundnotat med brev fra Udenrigsministeriet den 22. september 2005.