Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2682 - Økofin Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. oktober 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 7. oktober 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 11. oktober
2005 - vedlægges Finansministeriets notat vedrørende de punkter, der
forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0002.png
2
30. septem
F12
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 11. oktober 2005
1. Stabilitets- og Vækstpagten - opfølgning på rådsanbefaling
til Ungarn under artikel 104(7)
2. Finansielle tjenesteydelser:
a. Fremtidig politik for finansielle tjenesteydelser 2005-2010
Rådskonklusioner
(KOM(2005)177)
b. (evt.) Direktiv om kapitalkrav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber (Basel II)
Politisk enighed
(KOM(2004)486)
3. Konkurrencepolitik - sektorundersøgelser
Information ved Kommissionen
4. Økonomiske relationer mellem EU-USA - opfølgning
på EU-USA topmødet i juni 2005
5. Økonomisk støtte til Gazastriben og Vestbredden
6. Tilladelse til differentiering af beskatningen af motorbrændstoffer i
Frankrig
(a-punkt)
(KOM(2004)597)
7. Revideret adfærdskodeks for stabilitets- og konvergensprogrammer
(a-punkt)
Rådskonklusioner
8. Mellemfristet finansiel assistance til medlemslandene
(a-punkt)
Rådskonklusioner
(KOM(2005) 331 final)
side 2
side 3
side 6
side 10
side 12
side 16
side 20
side 23
side 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 1:
Stabilitets- og Vækstpagten – opfølgning på
rådsanbefaling til Ungarn under artikel 104(7)
Bidrag følger snarest muligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0004.png
4
Dagsordenspunkt 2a:
KOM(2005)177
Fremtidig politik for finansielle tjenesteydelser
2005-2010
Resumé: Formandskabet lægger op til vedtagelse af rådskonklusioner, hvori
Kommissionens forslag til den fremtidige politik for finansielle tjenesteydelser i perioden
2005-2010 bydes velkommen. Desuden understreges vigtigheden af, at en konsistent og
effektiv implementering af allerede vedtagne direktiver prioriteres, og at fremsættelsen af nye
EU forslag bygger på princippet om "bedre regulering".
Baggrund og indhold
Arbejdet med at styrke det indre marked for finansielle tjenesteydelser har
fundet sted med udgangspunkt i den finansielle handlingsplan.
1
Handlingsplanen løb fra 1999 og frem til udgangen af 2004. Som opfølgning
på rådskonklusionerne fra ECOFIN 2. juni og 16. november 2004 har
Kommissionen den 3. maj 2005 udsendt grønbogen "Financial Services Policy
(2005-2010)” (KOM(2005)177), hvori forslag til fremtidige politikområder for
finansielle tjenesteydelser præsenteres.
I grønbogen beskriver Kommissionen sine foreløbige overvejelser om arbejdet
med at 1) sikre gennemførsel og øge effektiviteten af allerede vedtagne EU-
direktiver i national lovgivning, 2) færdiggøre arbejdet med vedtagelse af
resterende reguleringsdirektiver
2
samt 3) prioritering og udformning af nye EU
initiativer på det finansielle område.
Kommissionen lægger op til, at de overordnede målsætninger bliver:
Fortsatte fremskridt i arbejdet med at skabe et integreret, åbent,
konkurrencedygtigt og effektivt finansielt marked.
Løbende at sikre, at finansielle tjenesteydelser og kapital frit kan
passere landegrænserne, betryggende tilsynsmæssige regler, finansiel
stabilitet og et højt niveau for forbrugerbeskyttelsen.
Konstant opfølgning på og evaluering af gældende regler, med henblik
på at forbedre lovkvaliteten, øge konvergensen og dermed sikre
ensartede metoder i tilsynsarbejdet samt styrke den europæiske
indflydelse på den globale standarder og principper for de finansielle
markeder.
Derudover pointerer Kommissionen vigtigheden af at inddrage princippet
om ”bedre regulering”, herunder sikre en åben og gennemsigtig konsultation
af alle parter i arbejdet med nye initiativer.
3
Af områder, hvor nye initiativer
ventes at have økonomiske fordele, peger Kommissionen på
kapitalforvaltning og finansielle tjenesteydelser i detailleddet.
KOM (1999) 232.
Af resterende direktiver kan bl.a. nævnes Solvens II, et (eventuelt) direktiv for clearing og afvikling og forslaget til forordning om
oplysninger om indbetaler ved pengeoverførsler.
3
Dette er i overensstemmelse med, at Kommissionen i marts 2005 udsendte en meddelelse om bedre regulering til gavn for
vækst og beskæftigelse i EU (KOM(2005)97), som siden er behandlet af Rådet for Konkurrenceevne den 6.-7. juni og
ECOFIN den 12. april 2005.
1
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0005.png
5
Realkreditmarkedet fremhæves i den sammenhæng som et specifikt område,
hvor en yderligere detailintegrering kan være hensigtsmæssig.
På rådsmødet ventes formandskabet at lægge op til vedtagelse af
rådskonklusioner, hvori Rådet:
byder Kommissionens grønbog om den fremtidige politik for
finansielle tjenesteydelser velkommen samt støtter principperne heri.
genbekræfter vigtigheden af, at der sikres konsistent og effektiv
implementering af de allerede vedtagne direktiver og pointerer
herunder medlemsstaternes rolle i dette arbejde.
understreger vigtigheden af, at færdiggøre arbejdet med initiativer
såsom Solvens II.
byder Kommissionens arbejde med behovs- og konsekvensanalyse
vedrørende nye initiativer velkommen og pointerer vigtigheden af, at
princippet om ”bedre regulering” inddrages ved fremsættelsen af nye
initiativer.
4
understreger vigtigheden af EU’s globale konkurrenceevne på det
finansielle område og opfordrer dermed Kommissionen til at
videreudvikle dialogen med primært USA, men også det asiatiske
marked.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side er man enig i, at nye EU-initiativer på det finansielle område
skal forberedes grundigt og i tæt samarbejde med alle relevante parter. Det er
i den forbindelse bl.a. vigtigt at være opmærksom på evt. øgede
administrative byrder. Fra dansk side støtter man rådskonklusionerne.
Andre landes holdninger
Det forventes, at de øvrige medlemslande støtter rådskonklusionerne.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens præsentation af grønbogen og vedtagelse af
rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne støtter det videre arbejde med en effektivisering af den
finansielle sektor i EU-landene og dermed en forbedret konkurrenceevne på
globalt plan, som kan give en samfundsøkonomisk gevinst.
Konklusionerne er her på linje med Konkurrenceevnerådets understregning af vigtigheden af principperne om bedre
regulering, jf. rådskonklusioner af den 6.-7. juni 2005.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grundnotat om Kommissionens grønbog KOM(2005)177 blev oversendt til
Folketingets Europaudvalg den 23. maj 2005. Økonomi- og
Erhvervsministeren har den 24. maj 2005 sendt grundnotatet til Folketingets
Erhvervsudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Dagsordenspunkt 2b: (evt.) Direktiv om kapitalkrav til
kreditinstitutter og investeringsselskaber (Basel II)
Basel II – Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om
ændring af direktiv 2000/12/EF (Kreditinstitutdirektivet) og Rådets
direktiv 93/6/EØF om kapitalkrav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber.
KOM(2004)486
Resumé: Forslaget har til formål at fastlægge størrelsen af den kapital, som pengeinstitutter,
realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber og investeringsforvaltningsselskaber skal afsætte
for at dække deres risici. Således vil kapitalkravene i højere grad end i dag afspejle de
faktiske risici, som institutterne påtager sig. Eventuelt vil formandskabet på rådsmødet
orientere om enigheden med Europa-Parlamentet. I forhold til forelæggelsen af sagen i
forbindelse med ECOFIN den 7. december 2004 er direktivets substans i det væsentligste
uændret.
Baggrund og indhold
Forslaget, der blev fremsat 14. juli 2004, ændrer de nuværende direktiver
vedrørende nødvendigt kapitalgrundlag for kreditinstitutter,
fondsmæglerselskaber og investeringsforvaltningsselskaber. Hensigten med
forslaget er at fastlægge størrelsen af den kapital, som pengeinstitutter,
realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber og
investeringsforvaltningsselskaber skal afsætte for at dække sine risici.
Kapitalkravene vil således i højere grad end i dag afspejle de faktiske risici,
som institutterne påtager sig.
Direktivforslaget indgår som en del af den finansielle handlingsplan fra 1999
(KOM(1999)232). Direktivet foreslås gennemført i national lovgivning inden
udgangen af 2006. De mest avancerede metoder til opgørelse af kreditrisiko
og operationel risiko skal dog først anvendes fra 1. januar 2008.
De danske banker, realkreditinstitutter og fondsmæglerselskaber har i
samarbejde med Finanstilsynet deltaget i prøveberegninger, herunder
konsekvensberegninger, foranlediget af henholdsvis Basel Komitéen og
Kommissionen.
Nedenstående figur illustrerer den overordnede struktur i forslaget, som
består af tre såkaldte søjler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0008.png
8
SØJLE 1 –
minimumskapital
Krav til kreditrisiko
-
standardmetoden
-
grundlæggende
intern rating metode
-
avanceret intern
rating metode
Krav til markedsrisiko
-
standardmetode
-
intern model
Krav til operationel risiko
-
basis indikator
-
standardiseret
metode
-
avanceret
målemetode
SØJLE 2 –
tilsynsproces
Krav til tilsynets
vurdering af
instituttets egen
opgørelse af
kapitalbehov og
mulighed for at
fastsætte supplerende
kapitalkrav
SØJLE 3 –
markedsdisciplin
Krav til institutternes
offentliggørelse af
deres risikoprofil
I forhold til forelæggelsen af sagen i forbindelse med ECOFIN den 7.
december 2004 er direktivets substans i det væsentligste uændret.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet tilsluttede sig den 28. september 2005 en fælles
direktivtekst på betingelse af, at bemyndigelsen til Kommissionen til at træffe
gennemførelsesbestemmelser (komitologibestemmelser) gælder i 2 år fra
direktivets vedtagelse og dog senest den 1. april 2008. Med denne ændring
kunne Europa-Parlamentet vedtage forslaget i 1. læsning.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at skabelsen af det indre marked, hvor indskyderne
nyder beskyttelse, og beslægtede institutter konkurrerer på rimelige og
ensartede vilkår, kræver, at der indføres fælles reguleringsmæssige krav til
kreditinstitutter og investeringsselskaber, uanset hvor i Fællesskabet tilladelse
er opnået.
Regeringen er enig i, at reglerne i direktivudkastet bedst kan gennemføres på
fællesskabsplan og skønner derfor, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Gældende dansk ret
Direktivforslagets område er reguleret i lov om finansiel virksomhed med
tilhørende bekendtgørelser og vejledninger. Gennemførelsen af direktivet
indebærer ændringer i lov om finansiel virksomhed m.v.
Høring
Kommissionens forslag blev sendt i offentlig høring den 14. juli 2004 på
Finanstilsynets hjemmeside. Forslaget har desuden været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Amtsrådsforeningen, Finansrådet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Handel og Service, Danske
Forsikringsfunktionærers Landsforening, Dansk Landbrug, Finansforbundet,
Forbrugerrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring &
Pension, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Håndværksrådet,
Kommunernes Landsforening, Københavns Fondsbørs A/S,
Landbrugsrådet, Værdipapircentralen A/S, Investeringsforeningsrådet,
Realkreditrådet, Danmarks Rederiforening, Dansk Industri, Dansk
Aktionærforening, Advokatsamfundet og Skibskreditfonden.
Der er generel enighed om at støtte Kommissionens forslag med
udgangspunkt i den nuværende kompromistekst.
Holdning
Dansk holdning
Danmark støtter kompromisteksten.
Danmark har opnået gode forhandlingsresultater i forbindelse med den
kompromistekst, som Rådet opnåede politisk enighed om i december 2004.
Af resultater kan bl.a. nævnes tilpasning af regler for kassekreditter og
skibskreditobligationer til danske forhold samt flere vigtige tilpasninger i
forhold til danske realkreditobligationer.
Forhandlingerne med Europa-Parlamentet har ikke givet anledning til
væsentlige ændringer i de opnåede resultater.
Andre landes holdning
Det ventes, at de øvrige medlemsstater støtter kompromisteksten.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Gennemførelsen af forslaget vil medføre betydelige ændringer i kapitel 10 og
12 i lov om finansiel virksomhed og kapitaldækningsbekendtgørelsen.
Finanstilsynet er blevet bevilliget ekstra ressourcer til arbejdet med Basel II.
Det drejer sig om 2,3 mio. kr. i 2004 (svarende til 3,5 årsværk) og 3,6 mio. kr.
(svarende til 5,5 årsværk) fra 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0010.png
10
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget vil resultere i en forbedret risikostyring i penge- og
realkreditinstitutter. De samfundsøkonomiske konsekvenser af
direktivforslaget er vanskelige at vurdere, men direktivforslaget vil medføre et
større fokus på forholdet mellem kapitalanvendelse og risiko i den finansielle
sektor, som på sigt forventes at resultere i en mere effektiv kapitalallokering i
samfundet som helhed.
Beregninger foretaget på foranledning af EU-Kommissionen indikerer, at
direktivforslaget medfører et gennemsnitligt fald i minimumskapitalkravene
til penge- og realkreditinstitutter i EU på ca. 7 pct.
Det ventes, at de institutter, der først og fremmest får væsentlige fald i
minimumskapitalkravene, er dem, der anvender intern rating-metoden.
5
Det
ventes også at gøre sig gældende for de danske penge- og realkreditinstitutter,
der anvender intern rating-metoden.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er fremsendt et grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 25.
november 2004. Forslaget blev forelagt udvalget til forhandlingsoplæg forud
for ECOFIN den 7. december 2004.
Intern rating-metoden består i, at institutterne får mulighed for at søge om tilladelse til selv at opgøre forskellige
risikofaktorer, som indgår i beregningen af kapitalkravet, hvorved de i højere grad kan tilnærme deres kapitalkrav til den
faktiske risiko, de udsætter sig for.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Dagsordenspunkt 3:
Konkurrencepolitik - Sektorundersøgelser
Resumé: Kommissionen ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 11.
oktober
2005
at
orientere
om
sektorundersøgelser
af
konkurrenceforholdene inden for elektricitets- og gasmarkederne og
de finansielle markeder. Dokument foreligger ikke.
Baggrund og indhold
Kommissionen besluttede den 13. juni 2005 at gennemføre
sektorundersøgelser inden for el/gas og de finansielle markeder.
Undersøgelserne skal belyse konkurrencesituationen inden for disse
markeder. I forbindelse med undersøgelserne udsendes der
spørgeskemaer til forskellige markedsaktører, kunder og
myndigheder. Svarene skal give Kommissionen mulighed for at
vurdere eventuelle begrænsninger i konkurrencen på markederne,
herunder behovet for eventuelle politiktiltag i form af ændrede
konkurrenceregler i EU og på nationalt niveau. Hovedresultaterne af
undersøgelserne forventes offentliggjort i 2006. En foreløbig
rapportering vedrørende elektricitets- og gasmarkederne ventes klar
ved udgangen af 2005.
Kommissionen ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 11. oktober 2005
at informere om de ovenfor omtalte sektorundersøgelser. Der ventes at
blive informeret generelt om sektorundersøgelserne samt eventuelt om
gennemførelsen af disse.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet
har
ikke
afgivet
udtalelse
om
sektorundersøgelserne.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Sektorundersøgelserne har ikke betydning for gældende dansk ret.
Høring
Sektorundersøgelserne har ikke været sendt i høring i specialudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen ønsker generelt at styrke konkurrencen og støtter derfor
initiativer, der kan fremme konkurrencen på elektricitets- og
gasmarkederne og inden for det finansielle område.
Andre landes holdninger
Sektorundersøgelserne er generelt blevet støttet af de øvrige EU-lande.
Støtten blev givet på det 389. møde i Det Rådgivende Udvalg for
Kartel- og Monopolspørgsmål afholdt den 29. april 2005.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sektorundersøgelserne forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle
konsekvenser.
En
eventuel
opfølgning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
sektorundersøgelserne
kan
muligvis
have
lovgivningsmæssige/statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
I det omfang undersøgelserne afdækker svag konkurrence, der bliver
”korrigeret”, vil det have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sektorundersøgelserne har ikke tidligere været forelagt for
Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0013.png
13
Dagsordenspunkt 4:
Økonomiske relationer mellem EU-USA –
opfølgning på EU-USA topmødet i juni 2005
Resumé: Rådet (ECOFIN) ventes den 11. oktober 2005 at drøfte ECOFIN’s mulige
bidrag til opfølgningen på EU-USA topmødet i juni 2005 på det økonomiske område.
Baggrund og indhold
På topmødet den 20. juni 2005 i Washington vedtog EU og USA en
række erklæringer af politisk og økonomisk karakter herunder i form
at et initiativ til fremme af transatlantisk økonomisk integration og
vækst.
6
Initiativet indeholder forslag om:
-
større samarbejde om regulering
-
øget integration af de respektive finansmarkeder
-
tilskyndelse til innovation og udvikling af teknologi
-
fremme af handel, rejseaktivitet og sikkerhed
-
fremme af energieffektivitet
-
beskyttelse af intellektuel ophavsret
-
facilitering af gensidige investeringer
-
styrkelse af samarbejde vedr. konkurrencepolitik
-
offentlige indkøb
-
tjenesteydelser, herunder mht. luftfart og gensidig anerkendelse af
professionelle kvalifikationer
Forud for topmødet cirkulerede Kommissionen et udspil på det
økonomiske område, som udgjorde en vigtig del af topmødets
inspirationsgrundlag.
7
Udspillet afspejlede en klar intention om at
styrke EU-USA samarbejdet på områder, der også rækker ud over det
snævert handelsmæssige. Kommissionen henviste her bl.a. til
enigheden på EU-USA topmødet i Dromoland i 2004 om, at et styrket
økonomisk partnerskab mellem EU og USA vil kunne bidrage til at
realisere de overordnede målsætninger om at skabe flere job, øge
væksten og fremme innovationslysten i samfundet.
EU og USA står for verdens største bilaterale handels- og
investeringssamarbejde. Den samlede handel med varer og tjenester
udgjorde ca. 600 mia. euro i 2003. De samlede udenlandske direkte
investeringer (FDI) er opgjort til ca. 1.400 mia. euro (total beholdning,
tovejs) i 2003, heraf ca. 766 mia. euro EU FDI i USA og ca. 640 mia.
euro US FDI i Europa. Den transatlantiske handels og de gensidige
investeringer skønnes at have skabt omkring 14 mio. job.
Et OECD studie - udarbejdet forud for topmødet – om de økonomiske
fordele ved at fjerne konkurrencebegrænsende lovgivning, fjerne
toldsatser over Atlanten og bløde op for begrænsninger på
The United States and the European Union Initiative to Enhance Economic Integration and Growth – June 2005 EU-US summit declaration.
http://europa.eu.int/comm/external_relations/us/sum06_05/declarations/eco.pdf
7
Commission Communication – 18.5.2005 –
A stronger EU-US partnership and a more open market for the 21st century
COM (2005)
196 Final.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0014.png
14
investeringsområdet, konkluderer, at den direkte økonomiske gevinst
herved kan resultere i en stigning på op til 3- 3�½ pct. i BNP pr.
indbygger på begge sider af Atlanten.
8
Det skønnes endvidere, at
fordelen for beskæftigede i OECD-landene ved en reduktion i
barriererne for konkurrence, handel og investeringer til ”best practice”
niveauer vil kunne svare til et helt års indkomst i løbet af et arbejdsliv.
Studiet argumenter ligeledes for, at reformer af eksisterende
konkurrencebegrænsede reguleringer, særligt på serviceområdet, vil
kunne bidrage mere til en stigning i BNP end reduktioner i barriererne
for handel og udenlandske direkte investeringer.
Opfølgning på EU-USA topmødet
De enkelte landes regeringer blev på EU-USA topmødet i juni 2005
opfordret til inden for det næste halve år at arbejde videre med
opgaverne skitseret i den økonomiske erklæring, herunder til at
udarbejde af et fælles arbejdsprogram for de aftalte prioriteter.
Det britiske formandskab har for de kommende måneder lagt op til et
intensivt arbejde med at få den konkrete opfølgning af forslagene i
initiativet fastlagt. Opfølgningsarbejdet vedrørende EU-USA topmødet
er overordnet set forankret i Arbejdsgruppen for transatlantiske
relationer (COTRA), Komitéen for permanente repræsentanter
(COREPER) samt Rådet for Almindelige anliggender og eksterne
forbindelser (GAERC). Udover drøftelsen på det kommende
ECOFIN-møde kan der ligeledes ventes jævnlige afrapporteringer til
ECOFIN i forhold til den uformelle dialog om regulering på de
finansielle markeder fremadrettet.
ECOFIN’s interesse for økonomiske emner som f.eks. globalisering
og økonomiske reformer betyder, at ECOFIN har en naturlig rolle i
bestræbelserne på bredt at opnå fremskridt i det økonomiske
samarbejde mellem EU og USA, bl.a. vedrørende regelforenkling og
innovation.
Dette er baggrunden for, at det britiske formandskab på ECOFIN den
11. oktober 2005 lægger op til en fri drøftelse af finansministrenes
eventuelle yderligere inddragelse i det transatlantiske sagsområde.
Som oplæg til drøftelsen i ECOFIN er udarbejdet et fælles papir af det
britiske formandskab og de to kommende formandskaber, Østrig og
Finland. Papiret opridser – med udgangspunkt i Kommissionens
meddelelse og OECD studiet omtalt ovenfor – fordelene ved det
transatlantiske økonomiske samarbejde og ser på, inden for hvilke
områder ECOFIN i videre omfang kunne inddrages i opfølgningen på
EU-USA topmødet. Det konkluderes, at de eksisterende processer for
EU-USA samarbejdet med fordel kan forstærkes og komplementeres
ved drøftelser i ECOFIN inden for de områder, hvor der er væsentlige
økonomiske gevinster for EU i sigte. I den forbindelse fokuseres
særligt på følgende indsatsområder:
The Benefits of Liberalising Product Markets and Reducing Barriers to International Trade and Investment- The case for the United States and
the European Union,
OECD economics department 2005.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0015.png
15
-
-
-
Samarbejde om regulering
Finansielle serviceydelser
Innovation
Ad 1. Samarbejde om regulering
På EU-USA topmødet blev der opnået enighed om en køreplan for
samarbejde om regulering ( ”The 2005 roadmap on regulatory
cooperation”) med initiativer vedrørende samarbejde om regulering på
sektorniveau. Endvidere blev det besluttet at etablere et forum for
reguleringssamarbejde på højt niveau med henblik på udveksling af
erfaringer på tværs af sektorer. Et tættere samarbejde om regulering
kan fremme handel og investeringer som følge af reducerede
omkostninger og mindsket overlap i forhold til beskatning,
inspektioner og opstillede betingelser og herigennem blive en
væsentlig kilde til økonomiske gevinster for både EU og USA.
Ad 2. Finansielle tjenesteydelser
Etableringen af et effektivt reguleret transatlantisk marked for
finansielle tjenesteydelser giver store muligheder for vækst i handlen.
ECOFIN følger som nævnt allerede udviklingen på de finansielle
markeder. En styrkelse af den fremadrettede EU-USA dialog herom
kan bidrage til at sikre økonomiske gevinster for både virksomheder
og forbrugere.
Ad 3. Innovation
En af prioriteterne i EU-USA topmødet var at fremme
innovationslysten – et centralt element i forhold til at realisere
Lissabonstrategien. Som led heri er EU og USA i færd med at
udarbejde et arbejdsprogram bl.a. vedrørende samarbejde om
grundforskning, kommerciel anvendelse af forskningsresultater,
udvikling og anvendelse af nanoteknologi samt videregående
uddannelse og voksen- og efteruddannelse.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen i ECOFIN vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. I
det omfang ECOFIN’s inddragelse fremmer konkret opfølgning af EU-USA
topmødet, vurderes der at være en potentiel og positiv makroøkonomisk
effekt af bl.a. barrierenedbrydende, konkurrencefremmende og
teknologiudviklende tiltag.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. På mødet i
Europaudvalget den 10. juni 2005 redegjorde udenrigsministeren under
dagsordenspunktet vedr.: Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 13.-14. juni 2005 for forberedelserne til EU-USA topmødet den
20. juni 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0016.png
16
Holdning
Dansk holdning
Danmark har en aktiv profil i bestræbelserne på at styrke og udnytte det
transatlantiske samarbejde, herunder mellem EU og USA. Ved årsskiftet
2004-5 fremlagde regeringen 39kataloget med forslag til en styrkelse af EU-
USA samarbejdet indenfor en række strategiske områder.
9
39kataloget indgik
som indspil til EU-USA topmødet den 22. februar 2005 i Bryssel og til
forberedelserne op til EU-USA topmødet den 20. juni 2005. Emnemæssigt
reflekterede udkommet af EU-USA topmødet i vid udstrækning emnerne i
39kataloget og den danske ambition om at konkretisere samarbejdet mest
muligt. Fra dansk side støtter man op om det britiske formandskabs ønske
om en tæt opfølgning af handlingsoplæggene fra topmødet. På den baggrund
vil man fra dansk side kunne støtte, at finansministrene bidrager til
opfølgningen på EU-USA topmødet.
Andre landes holdninger
Der foreligger for nærværende ikke oplysninger om andre landes
holdninger.
Statsministeriet og Udenrigsministeriet har med inddragelse af en række fagministerier udarbejdet et katalog med 39
konkrete forslag til en styrkelse af EU-USA samarbejdet på fire strategiske områder, der afspejler strukturen i det formelle
grundlag for EU-USA samarbejdet - New Transatlantic Agenda: 1) Fred og stabilitet, demokrati og udvikling, 2) Globale
udfordringer, 3) Øget verdenshandel og tættere økonomiske relationer og 4) ’Broer over Atlanten’.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0017.png
17
Dagsordenspunkt 5:
Vestbredden
Økonomisk støtte til Gazastriben og
Resumé: Rådet (ECOFIN) ventes den 11. oktober 2005 i forlængelse af ECOFIN den
12. juli og uformelt ECOFIN den 9.-10. september at drøfte muligheden for en samlet
europæisk ”støttepakke” til Vestbredden og Gazastriben under ledelse af Kommissionen
og Den Europæiske Investeringsbank.
Baggrund
Økonomisk støtte til Gazastriben og Vestbredden, herunder forslag til
tiltag gennem Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank
(EIB), har tidligere været drøftet på ECOFIN og senest på det
uformelle møde den 9.-10. september 2005. I opfølgning heraf og som
understøttelse af EU’s engagement i den mellemøstlige fredsproces,
ventes der på rådsmødet (ECOFIN) den 11. oktober endnu en
drøftelse af øget økonomisk støtte til området.
Ministrenes drøftelser af sagen har tidligere taget udgangspunkt i
oplæg fra EIB og Kommissionen vedrørende deres aktivitet i
Mellemøsten og muligheden for en forøget indsats i området.
Konklusionen har været, at EU aktivt bør støtte den mellemøstlige
fredsproces ikke mindst i lyset af den israelske tilbagetrækning fra
Gaza og dele af Vestbredden. Stabilitet i området skal bl.a. sikres
gennem forbedrede økonomiske vilkår for den palæstinensiske
befolkning. Denne målsætning udgør et vigtigt element i den såkaldte
køreplan for fred.
10
Ministrene opfordrede på uformelt ECOFIN i september 2005
Kommissionen og EIB til at fortsætte det tekniske arbejde med en
samlet europæisk ”støttepakke”, herunder etablering af et
garantiinstrument for små og mellemstore virksomheder. Drøftelsen
på ECOFIN den 11. oktober 2005 ventes at tage udgangspunkt i en
nærmere præsentation heraf.
Indhold
Kommissionen og EIB har udarbejdet et fælles papir ”Possible
support from the EU for economic regeneration in the West Bank and
Gaza Strib (WBGS)”. Papiret præsenterer en række forslag om mulige
tiltag for at styrke EU’s støtte til økonomisk genopbygning i
Mellemøsten.
EIB og Kommissionens forslag:
tidligere præsident James Wolfensohn indledte den 1. juli 2005 sit arbejde som Kvartettens (USA, FN,
Rusland og EU) udsending for tilbagetrækningen fra Gaza og dele af Vestbredden. Over det kommende halve år vil
Wolfensohns hovedprioriteter være at 1) bidrage til en fredelig tilbagetrækning fra Gaza og dele af Vestbredden, 2) forsøge at
stabilisere den politiske og økonomiske situation i selvstyreområderne og 3) lette de indledende forhandlinger om en endelig
fredsløsning. Ved det seneste G8-finansministermøde i London leverede Wolfensohn en orientering om den seneste
udvikling og fremlagde samtidig en plan for den videre proces. Der var blandt G8-finansministrene støtte til planen, der bl.a.
omfatter en strategi for ideer om revitalisering af økonomien på Vestbredden og Gaza striben.
10
EIB's Middelhavsfacilitet (FEMIP, Facility for Euro-Mediterranean Investment and Partnership).
10
Verdensbankens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0018.png
18
Omfattende arbejdsløshed, manglende investeringer og svag dynamik
i den private sektor er faktorer, der i dag gør sig gældende i de
palæstinensiske selvstyreområder. Til afhjælp af denne situation vil
EIB forsøge at genoptage sine aktiviteter i området. Flere af bankens
udlånsprojekter i området har været afbrudt i de senere år grundet en
dårlig økonomisk og sikkerhedsmæssig situation i området.
Banken undersøger udlånsmulighederne på
kort sigt
under det
eksisterende lånemandat FEMIP
11
. Hensigten er at støtte en række
vigtige infrastrukturprojekter i bl.a. energi-, transport- og
miljøsektoren. En sådan EIB-finansiering kan kombineres med
Kommissionens støtte i form af projektanalyse, teknisk assistance og
rentesubsidier.
EIB pointerer vigtigheden af finansiering af projekter til udvikling af
små og mellemstore virksomheder (SMV). Banken overvejer på kort
sigt at finde den nødvendige finansiering til denne gruppe
virksomheder ved eventuelt at reallokere øremærkede midler inden for
sin FEMIP-facilitet samt gøre brug af risikokapital for SMV-projekter.
En EIB-delegation besøgte Gaza og Vestbredden i juli d.å. med
henblik på at gøre status over EIB’s projekter i området samt
gennemgå projektporteføljen med låntagere. Der blev truffet en aftale
med EIB og de palæstinensiske myndigheder om, at EIB vil
omstrukture lån til området, herunder ændre lånevilkår gennem bl.a.
lavere rente, for derigennem at lette gældsbyrden. En sådan
omstrukturering vil resultere i tab for banken, og gives derfor kun
under meget specielle forhold, der skal være begrundet i en
ekstraordinær situation som denne.
Grundet EIB’s erfaring med palæstinensisk misligholdelse af lån
gennem de senere år samt Wolfensohns plan vedr. prioritering af
gavebistand og lån på meget favorable vilkår til området, pointeres det,
at EIB’s finansiering skal understøttes af fx gavebistand gennem EU’s
budget.
mellemlang sigt
er der muligheder for at styrke båndene mellem
EU og det palæstinensiske område ved at revitalisere aktiviteterne
gennem det europæiske naboskab og partnerskabs instrument (ENPI)
i kombination med oprettelsen af et nyt eksternt EIB-lånemandat for
regionen i år 2007. Det er hensigten at dette nye lånemandat skal
koordineres tæt med FEMIP.
Kommissionen har ydet støtte til området siden 1971, herunder
medfinansiering af FN-programmer. Den forpligtede sig i år 2000 til at
bidrage med 250 mio. euro årligt til genopbygningsprocessen og er
dermed den førende internationale donor i området. Kommissionen
fokuserer sin støtte på flg. elementer: nødhjælp, infrastruktur,
opbygning af institutioner og teknisk assistance. Kommissær Ferrero-
Waldner har for kort siden annonceret en pakke på yderligere 60 mio.
euro til finansiering af projekter indenfor infrastruktur.
11
EIB’s Middelhavsfacilitet (FEMIP, Facility for Euro-Mediterranean Investment and Partnership).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0019.png
19
Kommissionens støtte til området koordineres tæt med
Verdensbanken.
Særligt garantiinstrument for lån til små og mellemstore virksomheder:
En række studier af blandt andet Kommissionen og Verdensbanken
har vist, at den fremtidige økonomiske udvikling, herunder etablering
af nye arbejdspladser, i de palæstinensiske områder i høj grad kan
drives af øget aktivitet i SMV’er. En kick-start af økonomien i de
palæstinensiske områder vil dog i første omgang afhænge af en
markant forbedring af den sikkerhedsmæssige situation og
bevægelsesfriheden for personer, varer og serviceydelser i hele
området.
Flg. to komplementære fremgangsmåder overvejes for at minimere de
politiske og økonomiske risici for projekter i området:
Støtte i form af teknisk assistance til de lokale banker. Herved
forbedres bankernes kapacitet for ekstraordinær risiko og udviklingen
af virksomhedernes informationssystem fremmes. Systemet skal
bruges af bankerne til at identificere kvalificerede lokale låneprojekter
og virksomheder.
En lånegarantiordning for SMV’er til dækning af en risikoandel ved de
lokale bankers lån til SMV’er. Der eksisterer allerede på nuværende
tidspunkt en række ordninger på området.
Kommissionen og EIB foreslår en samlet indsats for udarbejdelsen af
en koordineret europæisk ”støttepakke”, som skal indeholde
redskaber til støtte af bl.a. den private sektor. Både Kommissionen og
EIB vil fortsætte det tekniske arbejde med at få identificeret relevante
instrumenter og udarbejde konkrete forslag.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Det forudsættes, at en øget EU-støtte finansieres inden for de afsatte
budgetrammer for EU’s eksterne indsats, og forslaget vil dermed
isoleret set ikke indebære konsekvenser for det danske EU-bidrag.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for ECOFIN den 12. juli 2005.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side støtter man aktivt en fredelig løsning af den israelsk-
palæstinensiske konflikt på grundlag af FN’s Sikkerhedsråds
resolutioner og køreplanen for fred. Politiske og økonomiske reformer
i de palæstinensiske selvstyreområder er en væsentlig forudsætning for
fred, stabilitet og udvikling i regionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
I det lys er man fra dansk side positiv overfor EIB og Kommissionens
forslag, der alle kan vise sig at bidrage positivt til fred og udvikling i
regionen.
Andre landes holdning
Det ventes, at medlemslandene fortsat vil stille sig positiv overfor øget
økonomisk støtte til Vestbredden og Gazastriben, og Rådet ventes at
udtrykke generel støtte til en fælles europæisk ”støttepakke” til de
palæstinensiske områder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Dagsordenspunkt 6:
Tilladelse til differentiering af beskatning af
motorbrændstoffer i Frankrig (a-punkt)
Forslag til rådsbeslutning om tilladelse efter direktiv 2003/96/EF til
Frankrig om at differentiere beskatningen af motorbrændstoffer.
(Kom(2004)597)
Resumé: Frankrig har efter direktiv 2003/96/EF af 27. okt. 2003
(energibeskatningsdirektivet) anmodet om, at lokale råd (kommuner,
departementer, regioner) kan vedtage en lavere punktafgift for blyfri
benzin og gasolie forbrugt i den enkelte region i forhold til det
nationale niveau i en periode på tre år fra ordningens indførsel.
Forslaget ventes vedtaget som a-punkt.
Baggrund
Den franske anmodning om at differentiere beskatningen af
motorbrændstoffer blev fremsat ved brev til Kommissionen den 16. juni
2004. EU’s minimumssatser overholdes fortsat ved forslaget og de
nedsatte satser gælder udelukkende privat diesel- og benzinforbrug.
Den af Frankrig tiltænkte ordning er ikke i overensstemmelse med
energibeskatningsdirektivet. Direktivet giver dog medlemsstaterne
mulighed for ved enstemmighed på forslag af Kommissionen at give
en medlemsstat tilladelse til at indrømme yderligere fritagelser eller
lempelser, hvis særlige politiske hensyn taler herfor. Det er en sådan
tilladelse Frankrig nu anmoder om.
Forslaget ventes vedtaget som a-punkt på et kommende rådsmøde.
Formål og indhold
Ved brev den 16. juni 2004 anmodede Frankrig, i henhold til artikel 19 i
direktiv 2003/96/EF af 27. okt. 2003 (energibeskatningsdirektivet),
Rådet om tilladelse til at gennemføre en ændring af den nationale
franske afgift af dieselolie og blyfri benzin. Ændringen indebærer, at
lokale råd (kommuner, departementer, regioner) får lov til at reducere
punktafgiften for blyfri benzin og gasolie forbrugt i den enkelte region
til et niveau lidt lavere end det nationale niveau i en periode på tre år
fra ordningens indførsel.
Ordningen er led i en overordnet administrativ reform, hvor beføjelser
overføres fra staten til regionerne med henblik på at opnå mere kvalitet
i den offentlige service og lavere omkostninger gennem lokal ledelse.
På afgiftsområdet indebærer reformen, at regionsrådene i Frankrig
fremover vil kunne finansiere deres opgaver gennem en tildeling af en
andel af provenuet af brændstofafgifterne. Samtidig vil Frankrig give
regionerne mulighed for at tilpasse brændstofafgifterne til de
økonomiske forhold i den enkelte region gennem den foreslåede
tilladelse til lokalt at vedtage lavere brændstofafgiftssatser.
Reduktionen i de regionale afgiftssatser må højst være på 35,4 euro pr.
1000 liter (ca. 26,3 øre pr. liter) blyfri benzin og højst 23,0 euro pr. 1000
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
liter (ca. 17,1 øre pr. liter) dieselolie i forhold til de nationale satser.
Frankrigs satser ligger væsentligt over EU’s minimumssatser, hvorfor
disse fortsat overholdes ved en implementering af forslaget. Frankrig
vil med ordningen først hæve deres nationale afgiftsniveau, for derefter
at give regionerne mulighed for at sænke det. De nedsatte satser
gælder ikke kommercielt brug. Forslaget vil altså ikke indebære
ændringer i de franske vognmænds afgiftsbetaling.
Efter Kommissionens vurdering er de foreslåede differentieringer så
små, at de ikke vil give anledning til forvridninger mellem regioner
eller være til skade for miljøet. Desuden foregår det meste af handelen
med brændstoffer på tværs af EU-landene eksklusiv afgifter.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er ikke blevet hørt om forslaget.
Gældende dansk ret
Forslaget har ingen tilknytning til dansk ret.
Lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller andre konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller andre
konsekvenser.
Høring
Forslaget er ikke sendt i høring.
Holdning
Dansk holdning
Danmark har på arbejdsgruppeniveau udtrykt bekymring overfor den
franske anmodning.
Forslaget kan skabe præcedens for lavere afgifter i nogle regioner i
medlemslandene, f.eks. grænsenære regioner. Dette kan skabe
grobund for afgiftskonkurrence og øget grænsehandel imellem
medlemslandene imod intentionerne for det indre marked.
Desuden mindskes landenes incitament til at fortsætte bestræbelserne
på tilpasning af afgiftssatserne imellem medlemslandene.
Som følge af Frankrigs tilkendegivelse om at de nationale satser øges,
før regionerne får mulighed for at sænke satserne og givet, at de øvrige
medlemslande kan acceptere det franske ønske, vil Danmark ikke
modsætte sig forslagets vedtagelse.
Andre landes holdninger
Visse lande har på arbejdsgruppeniveau stillet sig skeptisk overfor
forslaget. Dette ud fra en bekymring om, at forslaget skulle skabe
præcedens for lignende anmodninger fra andre medlemsstater i
fremtiden og dermed risiko for, at harmoniseringsprocessen forsinkes.
Dette kan svække principperne i energibeskatningsdirektivet og
bremse harmoniseringsbestræbelserne vedr. beskatningen af
energiprodukter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
Alle medlemsstater har dog i sidste ende tilsluttet sig forslaget efter at
det er blevet præciseret, at stigningen i de nationale afgiftssatser, som
vil gå forud for de mulige regionale satsreduktioner, medfører at den
franske ordning i princippet ikke vil stille sig til hindring for
Fællesskabets miljøpolitik. Det betyder at Frankrig med ordningen
først hæver deres nationale afgiftsniveau, for derefter at give
regionerne mulighed for at sænke det. Det er endvidere blevet
præciseret, at de regionale nedsættelser ikke bør give en region
konkurrencemæssige handelsfordele på det indre marked.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat sendt til Folketingets Europaudvalg 23. november 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0024.png
24
Dagsordenspunkt 7:
Revideret adfærdskodeks for stabilitets- og
konvergensprogrammer (a-punkt)
Resumé: ECOFIN ventes – uden debat og i kraft af et sæt rådskonklusioner – at vedtage
en ny adfærdskodeks med retningslinier for stabilitets- og konvergensprogrammer, som er
revideret i lyset af reformen af Stabilitets- og Vækstpagten.
Baggrund
Den 20. marts 2005 indgik ECOFIN aftale om reform af Stabilitets- og
Vækstpagten i form af rapporten ’bedre implementering af Stabilitets-
og Vækstpagten’, som blev godkendt af Det Europæiske Råd (DER)
den 22.-23. marts 2005, jf. redegørelse til Folketingets Europaudvalg af
31. marts 2005.
12
Aftalen blev efterfølgende udmøntet i to forordninger
om ændring af Pagtens eksisterende to forordninger (forordning
1055/2005 om ændring af forordning 1466/97 og forordning 1056/2005
om ændring af forordning 1467/97), som blev vedtaget af Rådet den
27. juni 2005.
Stabilitets- og Vækstpagten består nu af de fire forordninger samt
DER’s Resolution af 17. juni 1997 og aftalen om reform af Pagten
godkendt på DER den 22.-23. marts 2005.
Som en teknisk udmøntning af reformen af Stabilitets- og
Vækstpagten har den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC)
udarbejdet en revideret ’adfærdskodeks’ med retningslinier for de
årlige stabilitetsprogrammer (eurolande) og konvergensprogrammer
(EU-lande uden for euroen), hvor landene redegør for deres
økonomiske politik og den mellemfristede udvikling i de offentlige
finanser samt de offentlige finansers holdbarhed på lang sigt. Den
reviderede adfærdskodeks opdaterer og erstatter den eksisterende
adfærdskodeks vedtaget på ECOFIN den 10. juli 2001.
ECOFIN ventes på rådsmødet den 11. oktober 2005 – uden debat og i
kraft af et sæt rådskonklusioner – at vedtage en ny adfærdskodeks med
retningslinier for stabilitets- og konvergensprogrammer, som er
revideret i lyset af reformen af Stabilitets- og Vækstpagten.
Indhold
Den
reviderede
adfærdskodeks
for
stabilitets-
og
konvergensprogrammer indeholder en
sektion I
, der specificerer
hovedelementer i den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder
vedrørende den mellemfristede budgetmålsætning (MTO) og
proceduren for uforholdsmæssigt store underskud (EDP), jf.
redegørelse til Folketingets Europaudvalg af 31. marts 2005, samt en
sektion II
med retningslinier for format og indhold i stabilitets- og
konvergensprogrammer.
Referat fra mødet i den udvidede eurogruppe og ECOFIN den 20. marts 2005, inklusive ECOFIN’s rapport om bedre
implementering af Stabilitets- og Vækstpagten samt redegørelse herom (EUU alm. del – Bilag 81).
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
Adfærdskodeksen slår fast, at stabilitets- og konvergensprogrammerne
danner grundlag for Rådets overvågning og koordination af de
økonomiske politikker.
De
grundlæggende
regler og krav
til stabilitets-
og
konvergensprogrammer er fastlagt i Pagtens forordning 1466/97 som
ændret ved forordning 1055/2005. Rådet kan efter henstilling fra
Kommissionen og efter drøftelse i Den Økonomiske og Finansielle
Komité (EFC) fremsætte en udtalelse om det enkelte lands program og
kan – såfremt det vurderes nødvendigt – opfordre et medlemsland til at
justere programmet, herunder foretage en opstramning af
målsætninger og indhold.
Adfærdskodeksen understreger, at programmerne er de enkelte
medlemslandes nationale myndigheders eget ansvar, men at det er
vigtigt, at programmernes informationsindhold er passende og
muliggør
sammenligning
tværs
af
medlemslandene.
Standardiseringen vil skabe bedre betingelser for ligebehandling.
I udkastet til en revideret adfærdskodeks er derfor opstillet
retningslinier vedrørende format og indhold i stabilitets- og
konvergensprogrammer. Der er tale om en kodeks for god praksis og
en checkliste til brug for medlemslandene i forbindelse med
forberedelsen af stabilitets- eller konvergensprogrammerne. Det er
hensigten, at medlemslandene skal følge retningslinierne i så vidt
omfang som muligt og begrunde enhver afvigelse herfra.
Nedenfor beskrives hovedelementerne i disse retningslinier.
1. Status for programmet og dets mål
Udkastet til revideret adfærdskodeks lægger op til, at hvert program
omtaler status i forhold til de nationale budgetprocedurer, herunder
særligt i forhold til det nationale parlament. Det anføres ligeledes om
det nationale parlament er blevet orienteret om udtalelser fra Rådet
vedrørende det tidligere program.
Derudover bør programmet indeholde en status for implementering af
programmets tiltag og præcisere om de enkelte tiltag er vedtaget eller
planlagt.
2. Indholdet i stabilitets- og konvergensprogrammerne
Udkastet til adfærdskodeksen opfordrer medlemslandene til, at
stabilitets- eller konvergensprogrammerne følger en særlig struktur.
Strukturen indebærer følgende overordnede ramme for programmet:
-
Overordnede politiske rammer og mål
-
De økonomiske udsigter, herunder det mellemfristede vækstscenarie
og effekter på væksten af større strukturreformer
-
Den offentlige budgetsaldo og gæld, herunder den mellemfristede
budgetmålsætning, den strukturelle saldo og engangstiltag samt effekter
på de offentlige finanser af større strukturreformer
-
Følsomhedsanalyse og sammenligning med tidligere programmer,
herunder budgetfremskrivningernes følsomhed med hensyn til forskellige
vækstscenarier og antagelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
-
-
-
Kvalitet i de offentlige finanser, herunder udviklingen på hhv.
indtægts- og udgiftssiden
Finanspolitisk holdbarhed, herunder politikstrategi og udviklingen i de
offentlige finanser på lang sigt i lyset af aldringen
Institutionelle træk ved finanspolitikken, herunder nationale
budgetregler og budgetprocedurer
Medlemslandene opfordres endvidere til i en række standardiserede
tabeller at oplyse økonomiske nøgletal for det forudgående og
indeværende år samt de tre følgende år inden for følgende
hovedområder:
-
Makroøkonomisk udsigt
-
Prisudvikling
-
Udvikling på arbejdsmarkedet
-
Sektorbalancer
-
Udvikling i de offentlige finanser, herunder i statslige og lokale
myndigheder samt sociale sikringsfonde, og udvikling i indtægter og
udgifter
-
Offentlige udgifter - funktionsopdelt
-
Udvikling i offentlig gæld
-
Konjunkturudvikling og strukturel saldo
-
Afvigelse fra tidligere opdateringer
-
Langsigtet finanspolitisk holdbarhed, herunder fremskrivninger af
aldersrelaterede udgifter og antagelser vedr. vækst, arbejdsmarked og
ældreandel frem til 2050
-
Grundlæggende makroøkonomiske antagelser
Programmerne bør ligeledes indeholde information om den
økonomiske politiske konsistens med de overordnede økonomisk-
politiske retningslinier for så vidt angår budgetmålsætningerne og de
tiltag, der skal bidrage til at realisere disse, samt information om de
tiltag, der skal forbedre kvaliteten af de offentlige finanser og
holdbarheden på lang sigt.
2.1. Målsætninger
Medlemslandene vil i programmerne præsentere budgetmål for den
offentlige saldo i forhold til landets mellemfristede målsætning for
saldoen (Medium Term Objective, MTO) og fremskrivninger af
udvikling i gældskvoten. Konvergensprogrammerne vil ligeledes
redegøre for de mellemfristede pengepolitiske målsætninger i relation
til pris- og valutakursstabilitet.
Medlemslandene opfordres i tilfælde af regeringsskifte til at sikre
kontinuitet med hensyn til de budgetmål, som Rådet har udtalt sig om
på baggrund af tidligere opdateringer af stabilitets- eller
konvergensprogrammet og til at informere om budgetstrategien rettet
mod opfyldelsen af disse mål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
Medlemslandene
bør
generelt
oplyse
om
udgifts-
og
indtægtsudviklingen og underkomponenter samt redegøre for
engangstiltag. Tilsvarende bør medlemslande i relation til udviklingen
i gældsraten – i det omfang det er muligt – oplyse om ”stock/flow”-
justeringer af gælden som f.eks. privatiseringer og andre finansielle
operationer.
Den offentlige saldo bør opdeles på sektorniveau (statslige og lokale
myndigheder, fonde for social sikring mv.).
2.2. Antagelser og data
Adfærdskodeksen opfordrer til, at programmerne baserer sig på
realistiske
og
forsigtige
makroøkonomiske
prognoser.
Medlemslandene
kan
vælge
at
basere
stabilitets-
og
konvergensprogrammerne på deres egne prognoser. Eventuelle
signifikante afvigelser i forhold til Kommissionens skøn bør forklares.
I programmerne præsenteres hovedantagelser vedrørende den
forventede økonomiske udvikling (renter, valutakurser, real BNP-
vækst i EU og globalt mv.) og væsentlige økonomiske variable af
betydning for realiseringen af de opstillede budgetmål, herunder
offentlige investeringer, real BNP-vækst, beskæftigelse og inflation.
Mulige positive og negative risici bør fremhæves.
Programmerne bør endvidere tilvejebringe tilstrækkelig information
om BNP-udviklingen med henblik på at kunne analysere
konjunkturforhold og potentiel vækst. Udsigterne for saldoen på
sektorniveau og betalingsbalancen bør analyseres.
For så vidt angår den eksterne makroøkonomiske udvikling bør euro-
landene og de medlemslande, der deltager i ERM II, enten anvende de
”fælles eksterne antagelser” tilvejebragt af Kommissionen eller udføre
følsomhedsanalyser baseret på de fælles antagelser for disse variable,
hvis forskellene er signifikante.
Generelt skal programmerne følge europæiske standarder, særligt det
europæiske regnskabssystem (ESA).
2.3. Mål, strukturelle reformer og langsigtet holdbarhed
Programmerne bør beskrive de budgetmæssige og andre økonomisk-
politiske tiltag, der gennemføres eller planlægges med henblik på at
realisere de opstillede målsætninger samt indeholde en vurdering af de
vigtigste kvantitative effekter på den offentlige saldo.
Programmerne bør ligeledes indeholde detaljerede oplysninger om
strukturelle reformer, der har til formål at bidrage til realiseringen af
programmets målsætninger, særligt om reformernes budgetmæssige
og økonomiske effekter. Dette er vigtigt i lyset af den reformerede
stabilitets- og vækstpagt, hvorefter landene midlertidigt kan afvige fra
deres mellemfristede mål eller tilpasninger hertil, hvis de gennemfører
reformer med en direkte positiv effekt på finanserne på lang sigt.
Programmerne bør endvidere redegøre for tiltag, der skal forbedre
kvaliteten af de offentlige finanser både på indtægts- og udgiftssiden,
herunder skattereformer, ”mere for pegene” initiativer, udgiftskontrol
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
mv., samt for implementeringen af nationale budgetregler og -
procedurer.
Endelig bør programmerne redegøre for medlemslandenes strategier
for at sikre den finanspolitiske holdbarhed på lang sigt, særligt i lyset
af befolkningens aldring og dennes budgetmæssige konsekvenser.
Arbejdsgruppen vedrørende aldring (AWG) under den Økonomiske
Politiske Komité (EPC) er ansvarlig for udarbejdelsen af fælles
budgetmæssige
fremskrivninger
bl.a.
vedrørende
offentlige
pensionsudgifter, sundhed, uddannelse, arbejdsløshedsunderstøttelse
og aldersrelaterede indtægter. De fælles fremskrivninger bør indgå i de
enkelte medlemslandes programmer og vil danne grundlag for
Kommissionen og Rådets vurdering af den finanspolitiske holdbarhed.
Medlemslandene kan fremlægge information, der ikke er fuldt
afspejlet i de fælles fremskrivninger og f.eks. i den forbindelse
inkludere oplysninger om de seneste demografiske trends og større
politiktiltag i pensions- og sundhedssystemerne. Der bør klart sondres
mellem planlagte og allerede gennemførte politiktiltag.
Såfremt medlemslandene vælger at præsentere egne fremskrivninger
baseret på nationale beregninger, bør der gives en forklaring af de
underliggende antagelser, den anvendte metode og de politikker, der
er gennemført eller planlagt for at realisere antagelserne, samt af
eventuelle afvigelser fra de fælles prognoser.
2.4. Følsomhedsanalyser
Programmerne bør indeholde omfattende følsomhedsanalyser og/eller
alternative scenarier med henblik på, at Kommissionen og Rådet kan
vurdere forskellige mulige budgetmæssige udfald. I programmerne
bør særligt analyseres, hvordan ændringer i de væsentlige økonomiske
antagelser vil påvirke budgetsaldoen og gælden.
I tilfælde af større strukturreformer bør programmet ligeledes
indeholde en analyse af, hvordan ændrede antagelser påvirker
reformernes effekt på budgettet og den potentielle vækst.
2.5. Tidshorisont
Oplysningerne om udviklingen i den offentlige saldo samt udgifter og
indtægter og de underliggende komponenter, gældskvoten samt de
overordnede økonomiske antagelser bør være på årsbasis og dække
det foregående og indeværende år og mindst de tre efterfølgende år.
Medlemslandene kan – såfremt de ønsker det – vælge at dække en
længere periode.
Tidshorisonten for de langsigtede fremskrivninger bør følge samme
periode som EPC’s fremskrivninger, dvs. perioden frem til 2050.
2.6. Opdatering af programmerne
Opdateringen af programmerne bør finde sted umiddelbart efter, at de
nationale myndigheder har præsenteret deres budgetforslag for de
nationale parlamenter, dog ikke tidligere end medio oktober og ikke
senere end 1. december. Formålet er at sikre øget effektivitet i den
budgetmæssige og økonomiske overvågningsproces, herunder i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
forhold til sammenlignelighed, ligebehandling og konsistens i
vurderingerne.
EFC og ECOFIN bør eksaminere et års opdaterede programmer i
løbet af maksimalt tre rådsmøder, og denne proces bør være afsluttet
hvert år inden udgangen af marts.
De årlige opdateringer bør vise udviklingen i forhold til de budgetmål,
som har været præsenteret i de tidligere programmer og forklare
eventuelle afvigelser herfra. I tilfælde af større afvigelser bør
opdateringen redegøre for de tiltag, der eventuelt bliver gennemført
med henblik på at korrigere afvigelsen.
ECOFIN ventes i kraft af rådskonklusionerne at vedtage den nye
reviderede adfærdskodeks med retningslinier for stabilitets- og
konvergensprogrammer. Den reviderede adfærdskodeks opdaterer og
erstatter den eksisterende adfærdskodeks vedtaget på ECOFIN den
10. juli 2001.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Ikke relevant.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udkastet til revideret adfærdskodeks for stabilitets- og
konvergensprogrammer har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg. Sagen om reformen af Stabilitets- og Vækstpagten har
tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, senest forud for
ECOFIN den 8. marts 2005 med henblik på forhandlingsoplæg. Den
eksisterende adfærdskodeks blev forelagt for Folketingets
Europaudvalg forud for ECOFIN den 10. juli 2001.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side vil man kunne støtte udkastet til revideret
adfærdskodeks for stabilitets- og konvergensprogrammer og
rådskonklusionerne herom.
Andre landes holdninger
Det forventes, at øvrige EU-lande støtter udkastet til revideret
adfærdskodeks for stabilitets- og konvergens-programmer og
rådskonklusionerne herom.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0030.png
30
Dagsordenspunkt 8:
medlemsstaterne
COM(2005) 331 final
Mellemfristet finansiel assistance til
(a-punkt)
Resumé: Rådet ventes at vedtage konklusioner om, at støttefaciliteten ”Mellemfristet
finansiel assistance” til medlemsstaterne bør fortsætte i sin nuværende form.
Konklusionerne forventes vedtaget som a-punkt.
Baggrund
Rådet vedtog den 18. februar 2002 en forordning om Mellemfristet
finansiel assistance (Medium-Term Financial Assistance (MTFA)) til
EU-medlemsstater
13
. Forordningen indebærer, at medlemsstater uden
for euroområdet, som har eller er truet af betalingsbalanceproblemer,
kan modtage finansiel støtte fra EU. Forordningen erstattede den
gamle forordning om MTFA fra 1988.
Forordningen fastslår, at Rådet hvert tredje år skal undersøge, om
MTFA stadig tjener sit formål, herunder om MTFA’s principper,
forholdsregler og lånefaciliteter stadig er egnede. Rådets undersøgelse
bliver foretaget på baggrund af en rapport fra Kommissionen, og efter
udtalelse fra EFC. Da det er tre år siden, at forordningen blev vedtaget,
har Kommissionen den 25. juli 2005 udarbejdet en rapport om MTFA
med henblik på vurdering af ordningen.
Indhold
MTFA kan ydes til medlemsstater, der ikke har indført euroen, og som
har betalingsbalanceproblemer. Når MTFA bliver tildelt en
medlemsstat, bliver der samtidig fastlagt betingelser for udformningen
af medlemsstatens økonomiske politik. Støtten og betingelserne skal
sammen bidrage til at overkomme problemerne og at genoprette de
finansielle markeders tillid til landets økonomiske politik. Den
samlede ramme for MTFA er på 12 mia. euro.
Rådet kan tildele MTFA på Kommissionens initiativ og efter aftale
med den pågældende medlemsstat. En medlemsstat kan også selv
ansøge om MTFA. Rådet fastsætter MTFA – der gives i form af et lån
– samt varigheden af støtten og beslutter, hvilke økonomiske
betingelser der skal tilknyttes tildelingen af støtten. Endelig vedtager
Rådet de tekniske forhold omkring udbetalingen af MTFA. Støtten
udbetales som regel i rater.
Kommissionen og EFC skal med faste mellemrum undersøge, om
medlemsstaten, der modtager MTFA, opfylder betingelserne for at
modtage støtten. Udbetalingen af resterende rater afhænger af
resultaterne af disse undersøgelser.
13
Forordning (EC) No. 332/2002 af 18. februar 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
206687_0031.png
31
MTFA blev senest tildelt i januar 1993, hvor Italien modtog et lån på 8
mia. euro
14
. MTFA i sin nuværende form er ikke blevet benyttet.
Kommissionen vurderer i rapporten, at rationalet for MTFA stadig
eksisterer, blandt andet fordi udvidelsen af EU 1. maj 2004 har udvidet
antallet af potentielle modtagere af MTFA fra 3 til 13 lande. Da
støttefaciliteten i sin nuværende form endnu ikke er blevet benyttet,
vurderer Kommissionen endvidere, at der på nuværende tidspunkt
ikke er grund til at ændre principperne, forholdsreglerne og
lånefaciliteterne for MTFA.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ændringen af forordningen blev forelagt Folketingets Europaudvalg
den 2. maj 2001 i forbindelse med ECOFIN den 7. maj 2001.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side støttes udkastet til rådskonklusioner om, at MTFA bør
fortsætte i sin nuværende form, at der på nuværende tidspunkt ikke er
grund til at ændre i principperne og loftet for MTFA.
Andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte udkastet til rådskonklusioner om,
at MFTA bør fortsætte i sin nuværende form, og at der på nuværende
tidspunkt ikke er grund til at ændre i principperne og loftet for MTFA.
Kun 4 mia. euro blev udbetalt, da efterfølgende forbedringer i den italienske betalingsbalance gjorde yderligere støtte
unødvendig.
14