Europaudvalget 2005-06
2682 - Økofin
Offentligt
1453475_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
12800/05 (Presse 250)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2682. samling i Rådet
Økonomi og finans
den 11. oktober 2005 i Luxembourg
Formand
Gordon Brown
Det Forenede Kongeriges finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
12800/05 (Presse 250)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453475_0002.png
11.X.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om regler med henblik på at
gøre selskabsregnskaber
mere pålidelige og
om nye
kapitalkrav
til banker og investeringsselskaber som ændret af Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen.
Lovgivningen vedtages uden debat på en kommende samling i Rådet.
Kapitalkravene følger de internationale retningslinjer, der blev fastlagt sidste år af Basel-komitéen
for Banktilsyn med det formål at styrke tilliden til det finansielle system.
12800/05 (Presse 250)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453475_0003.png
11.X.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
JORDSKÆLV I SYDASIEN .......................................................................................................... 6
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD........ 7
Ungarn: opfølgning af Rådets henstilling i henhold til artikel 104, stk. 7................................ 7
ØKONOMISK GENOPBYGNING PÅ VESTBREDDEN OG I GAZASTRIBEN ......................... 8
DIALOG MED USA ...................................................................................................................... 9
KONKURRENCEPOLITIK - UNDERSØGELSER AF FINANSIELLE
TJENESTEYDELSER OG ENERGI ............................................................................................ 10
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - OPFØLGNING AF KOMMISSIONEN
GRØNBOG .................................................................................................................................. 11
FINANSIELLE MARKEDER OG TJENESTEYDELSER - BEDRE LOVGIVNING .................. 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Nye kapitalkrav til banker og investeringsselskaber..........................................................................................14
Regler med henblik på at gøre selskabsregnskaber mere pålidelige...................................................................15
Mellemfristet finansiel støtte til medlemsstaterne -
Rådets konklusioner
...........................................................15
Stabilitets- og vækstpagten - Adfærdskodeks -
Rådets konklusioner
.................................................................16
BESKATNING
Moms - Tyskland og Nederlandene - Grænsebro..............................................................................................17
EKSTERNE FORBINDELSER
1
Indonesien - EU's observatørmission i Aceh.....................................................................................................17
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12800/05 (Presse 250)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453475_0004.png
11.X.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jan DE BOCK
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš PROUZA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Wilhelm SCHÖNFELDER
Estland:
Aivar SÕERD
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Bobby McDONAGH
Italien:
Rocco Antonio CANGELOSI
Cypern:
Michalis SARRIS
Letland:
Oskars SPURDZIŅŠ
Litauen:
Zigmantas BALČYTIS
Luxembourg:
Martine SCHOMMER
Ungarn:
János VERES
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Polen:
Miroslaw GRONICKI
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Slovenien:
�½iga LAVRIČ
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Fast repræsentant
Vicefinansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Viceministerpræsident og finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister og minister for offentlig forvaltning
Statssekretær, Finansministeriet
Vicepremierminister og finansminister
12800/05 (Presse 250)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453475_0005.png
11.X.2005
Finland:
Eero HEINÄLUOMA
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Dawn PRIMAROLO
Vicestatsminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Paymaster General
Kommissionen:
Joaquin ALMUNIA
Neelie KROES
Charlie McCREEVY
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Jean-Claude TRICHET
Philippe MAYSTADT
Caio Kai KOCH-WESER
Joe GRICE
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Plamen ORESHARSKI
Rumænien:
Sebastian VLADESCU
Finansminister
Minister for de offentlige finanser
12800/05 (Presse 250)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453475_0006.png
11.X.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
JORDSKÆLV I SYDASIEN
Rådet noterede sig følgende erklæring fra formandskabet:
"Vi er alle dybt chokerede over det frygtelige jordskælv, der ramte Sydasien lørdag morgen. EU
reagerede omgående. Kommissionen bebudede søndag en humanitær nødhjælpspakke, så snart det
tragiske omfang af dette jordskælv stod klart. Den undersøger nu i hast, hvad den kan levere i fasen
efter katastrofesituationen. Ydermere har medlemsstaternes regeringer ydet supplerende bistand og
støtte, herunder specialiserede redningshold.
Formanden ønsker på Rådets vegne at sende et budskab fra denne samling, ikke blot om sympati og
solidaritet og støtte til de berørte mennesker og befolkninger, men også om, at vi som fællesskab og
som nationale regeringer står klar til at yde den yderligere bistand, der er påkrævet for at afbøde
følgerne af denne humanitære katastrofe, og til at bistå med genopbygningen. Og vi opfordrer
Verdensbanken, IMF og FN's organisationer til at gøre deres yderste for at bistå med hjælp og
genopbygning."
12800/05 (Presse 250)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453475_0007.png
11.X.2005
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Ungarn: opfølgning af Rådets henstilling i henhold til artikel 104, stk. 7
Rådet noterede sig situationen med hensyn til det ungarske offentlige underskud og Kommissionens
plan om at foreslå det næste skridt i EU's procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud.
Kommissionen mener, at Ungarn har undladt at følge adskillige henstillinger fra Rådet i henhold til
traktatens artikel 104, stk. 7, om de foranstaltninger, der skal træffes for at få det offentlige
underskud bragt ned under referenceværdien på 3% af bruttonationalproduktet (BNP). Den agter
derfor at fremsætte en henstilling, således at Rådet kan træffe afgørelse om ikke-overholdelse i
henhold til traktatens artikel 104, stk. 8, på samlingen den 8. november.
Rådet fremsatte allerede henstillinger i henhold til artikel 104, stk. 7, i juli 2004 og marts 2005 og
traf en afgørelse i henhold til artikel 104, stk. 8, i januar 2005, hvori det konstaterede, at den første
af disse henstillinger endnu ikke var fulgt op af virkningsfulde foranstaltninger.
12800/05 (Presse 250)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453475_0008.png
11.X.2005
ØKONOMISK GENOPBYGNING PÅ VESTBREDDEN OG I GAZASTRIBEN
Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank (EIB) orienterede Rådet om de fremskridt, der
er gjort med forberedelsen af EU's støtte til den økonomiske genopbygning på Vestbredden og i
Gazastriben i samarbejde med andre lande og institutioner, der arbejder i regionen, efter Israels
delvise tilbagetrækning fra områderne.
Formanden for Rådet, Gordon Brown, oplyste, at han meget snart besøger regionen ledsaget af
kommissær Joaquín Almunia og EIB's formand Philippe Maystadt.
12800/05 (Presse 250)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453475_0009.png
11.X.2005
DIALOG MED USA
Rådet så på, om det er ønskeligt i højere grad at involvere Rådet (økonomi og finans) i
forberedelsen af topmøderne mellem EU og USA for så vidt angår økonomiske og finansielle
spørgsmål og i dialogen med de amerikanske myndigheder om en række spørgsmål vedrørende
regelsamarbejde, finansielle tjenesteydelser og innovation.
Formanden konkluderede, at Rådet hilste det initiativ, som det britiske formandskab har taget i
samarbejde med de kommende østrigske og finske formandskaber, velkommen, understregede
betydningen af målet om at fremme Økofin-Rådets vedvarende involvering i disse processer og
noterede sig konklusionerne i de tre formandskabers papir som følger:
·
Det så med tilfredshed på arbejdet i Kommissionen, Rådet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) og EU-USA-arbejdsgrupperne og anerkendte behovet for, at medlemsstaterne og
Kommissionen arbejder nært sammen.
·
På områder, hvor der er eventuelle gevinster for EU, kan de nuværende processer forbedres og
suppleres ved drøftelser i Økofin-Rådet.
·
Det så med tilfredshed på arbejdet med regelsamarbejdet og understregede behovet for at
maksimere de muligheder, som dette giver for at styrke det transatlantiske økonomiske forhold.
·
Rådet ser frem til, at Kommissionen underretter finansministrene om fremskridtene med hensyn
til det økonomiske samarbejde frem til topmødet mellem EU og USA i 2006, herunder med
hensyn til regelsamarbejdet, stimulering af åbne og konkurrencedygtige finansielle markeder og
innovation.
12800/05 (Presse 250)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453475_0010.png
11.X.2005
KONKURRENCEPOLITIK - UNDERSØGELSER AF FINANSIELLE
TJENESTEYDELSER OG ENERGI
Rådet blev orienteret af Kommissionen om de undersøgelser, den iværksatte den 13. juni, af de
mulige hindringer for konkurrencen i forbindelse med detailbankydelser (herunder betalingskort) og
erhvervsforsikring samt på gas- og elektricitetsmarkederne.
Undersøgelserne
1
tager sigte på
·
at fastslå eventuel restriktiv praksis og misbrug af en dominerende stilling på markedet, der kan
behandles enten af Kommissionen eller de nationale konkurrencemyndigheder, jf. traktatens
artikel 81 eller 82
·
at fremme gennemsigtighed i forhold til prisfastsættelse og andre former for handelspraksis,
således at forbrugerne kan træffe mere oplyste valg, og dermed øge de konkurrencemæssige
begrænsninger for tjenesteudbydernes adfærd.
Fristen for besvarelse af Kommissionens anmodning om oplysninger var i midten af september, og
undersøgelserne er nu gået ind i den efterfølgende fase. Rådet ser frem til, at Kommissionen
underretter finansministrene om udviklingen.
1
http://europa.eu.int/comm/competition/antitrust/others/sector_inquiries/financial_services/communication_en.pdf.
12800/05 (Presse 250)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453475_0011.png
11.X.2005
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - OPFØLGNING AF KOMMISSIONEN GRØNBOG
Rådet blev orienteret af Kommissionen om opfølgningen af dens handlingsplan om finansielle
tjenesteydelser og vedtog følgende konklusioner:
"Rådet:
– SER MED TILFREDSHED PÅ den skitse til Kommissionens politik for finansielle
tjenesteydelser for 2005-2010, som findes i Kommissionens grønbog,
– NOTERER sig, at grønbogen i det store og hele er i overensstemmelse med dets konklusioner
fra den 2. juni og den 16. november 2004,
– BEKRÆFTER PÅ NY, at fuld og konsekvent gennemførelse samt effektiv håndhævelse af alle
foranstaltninger i forbindelse med handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser nu skal
prioriteres højt, og UNDERSTREGER, at medlemsstaterne skal bidrage ved at transponere og
gennemføre de tekster, der er vedtaget i forbindelse med denne handlingsplan, til tiden, og EU's
regulerings- og tilsynsmyndigheder skal have de fornødne tilsynsbeføjelser og medvirke til at
sikre, at reglerne løbende anvendes og overvåges på en ensartet måde,
– UNDERSTREGER, at det nuværende tempo bør opretholdes med henblik på at færdigbehandle
vigtige igangværende initiativer som f.eks. forberedelsen af Solvency II-projektet i
forsikringssektoren, og SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens indsats for at skabe
yderligere integration, som er baseret på en systematisk analyse af de tilbageværende hindringer
og konsekvenserne af at tackle disse enkeltvis,
– UNDERSTREGER vigtigheden af strategien for bedre lovgivning, som Kommissionen skal
følge i forbindelse med nye initiativer, og som på grundlag af en klar og gennemsigtig
fremgangsmåde bl.a. omfatter åben og gennemsigtig høring på alle niveauer med passende
inddragelse af forbrugerne, grundige forudgående økonomiske konsekvensvurderinger og
efterfølgende evaluering,
– UNDERSTREGER, at medlemsstaterne også bør gøre deres bedste for at bidrage til en bedre
lovgivning, og FORPLIGTER SIG til at foretage konsekvensanalyser af Rådets
substansændringer i lovgivningsforslag,
– UNDERSTREGER, at et integreret EU-marked for finansielle tjenesteydelser betyder yderligere
udfordringer for det finansielle tilsyn i Europa, navnlig for så vidt angår tilsyn med
grænseoverskridende koncerner og enheder, og TILSKYNDER derfor til fortsat arbejde i FSC
med at forbedre EU's tilsynsordninger, og SER navnlig FREM TIL udvalgets vurdering af
yderligere politiske prioriteringer i forbindelse med udviklingen af det finansielle tilsyn i EU,
12800/05 (Presse 250)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.X.2005
– SER MED TILFREDSHED PÅ de bestræbelser, som Kommissionen, FSC og EFC udfolder
inden for finansiel stabilitet og krisestyring, og OPFORDRER Kommissionen til at vurdere, dels
hvad der hindrer udvekslingen af oplysninger mellem EU's tilsynsmyndigheder, centralbankerne
og finansministerierne, dels de eksisterende indskudsgarantiordninger,
– ER ENIG MED Kommissionen i, at synergien med andre politikområder, særlig
konkurrencepolitik og forbrugerpolitik, formentlig vil vokse i fremtiden,
– ER ENIG MED Kommissionen i, at EU's samlede konkurrenceevne er vigtig, og OPFORDRER
derfor Kommissionen til yderligere at udvikle den igangværende reguleringsdialog med USA og
andre vigtige handelspartnere ved yderligere at forbedre dens proaktive og fremadrettede natur,
og
– UNDERSTREGER, at det på samlingen i december på ny vil vurdere Kommissionens strategi
efter afslutningen af handlingsplanen i lyset af Kommissionens hvidbog."
12800/05 (Presse 250)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453475_0013.png
11.X.2005
FINANSIELLE MARKEDER OG TJENESTEYDELSER - BEDRE LOVGIVNING
Rådet blev af formændene for Det Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg (CESR), Det Europæiske
Tilsynsudvalg for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger (CEIOPS) samt Det
Europæiske Banktilsynsudvalg (CEBS) orienteret om arbejdet med at højne kvaliteten af EU-
lovgivningen på det finansielle område og af samarbejdet mellem tilsynsmyndigheder, og
opfordrede dem indtrængende til at fortsætte deres arbejde.
CESR, CEIOPS og CEBS overvejer at tage praktiske skridt til at tilskynde de nationale regulerende
myndigheder til at arbejde sammen om at blive mere effektive med hensyn til at lette regelbyrden,
efterhånden som de europæiske markeder for finansielle tjenesteydelser bliver mere integrerede.
Gennemførelse og tilsyn er også fremtrædende emner i Kommissionens grønbog om politikken for
finansielle tjenesteydelser for perioden 2005 - 2010.
*
*
*
Under frokosten blev ministrene orienteret om resultaterne af Eurogruppens møde den 10. oktober
og om G7's og IMF's seneste møder i Washington.
De drøftede de finansielle følger af reformen af EU's fælles markedsordning for sukker og blev
orienteret om resultatet af de uformelle drøftelser mellem eksperter fra medlemsstaterne om
konsekvenserne af Domstolens domme vedrørende direkte beskatning.
12800/05 (Presse 250)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453475_0014.png
11.X.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Nye kapitalkrav til banker og investeringsselskaber
Rådet noterede sig, at der er enighed om to udkast til direktiver om indførelse af nye kapitalkrav til
banker og investeringsselskaber, idet alle Europa-Parlamentets førstebehandlingsændringer blev
accepteret. (11545/04
og 12831/05)
De to direktiver kan nu vedtages uden debat på en kommende
samling i Rådet, når teksterne er endeligt udformet.
De nye krav skal bidrage til finansiel stabilitet og styrke tilliden til det finansielle system ved at
fremme øget risikostyring i de finansielle institutioner. Som del af EU's handlingsplan for
finansielle tjenesteydelser tager de sigte på at styrke den europæiske økonomis konkurrenceevne
ved at nedbringe virksomhedernes kapitalomkostninger.
De nye krav følger de internationale retningslinjer, der blev fastlagt i juni 2004 (Basel II-aftalen)
1
af
Basel-komitéen for Banktilsyn, som udarbejder tilsynsstandarder og retningslinjer og anbefaler
banktilsynsmyndighederne god praksis.
For nærmere oplysninger henvises til pressemeddelelse
13166/05.
1
Basel-komitéen er sammensat af medlemmer fra Belgien, Canada, Frankrig, Tyskland, Italien,
Japan, Luxembourg, Nederlandene, Spanien, Sverige, Schweiz, Det Forenede Kongerige og
USA. Medlemsstaterne er repræsenteret af deres centralbanker og af de myndigheder, der er
ansvarlige for banktilsynet.
14
12800/05 (Presse 250)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.X.2005
Regler med henblik på at gøre selskabsregnskaber mere pålidelige
Rådet noterede sig, at der er enighed om udkastet til et direktiv om ajourføring af reglerne om
revision af selskabsregnskaber, idet alle Europa-Parlamentets førstebehandlingsændringer blev
accepteret. Direktivet kan nu vedtages uden debat på en kommende samling i Rådet, når teksten er
endeligt udformet (7677/04
og 12617/05).
Direktivet tager sigte på at gøre selskabsregnskaber mere pålidelige ved at fastsætte minimumskrav
til den lovpligtige revision af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber.
Det gør EU-lovgivningens anvendelsesområde bredere (direktiv 84/253/EØF) ved at præcisere
revisorers pligter, uafhængighed og etik, ved at indføre krav om ekstern kvalitetssikring, ved at
sikre bedre offentligt tilsyn med revisorstanden og ved at forbedre samarbejdet mellem
tilsynsorganer i EU. Det ændrer også de eksisterende direktiver 78/660/EØF og 83/349/EØF om
regnskaber.
For nærmere oplysninger henvises til pressemeddelelse
13165/05.
Mellemfristet finansiel støtte til medlemsstaterne -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet indførte den 18. februar 2002 en fællesskabsmekanisme for mellemfristet finansiel støtte til
medlemsstater, som ikke har indført euroen og har vanskeligheder eller trues af vanskeligheder i
forbindelse med løbende poster eller kapitalposter på deres betalingsbalance (Rådets forordning
(EF) nr. 332/2002).
Da der er gået tre år, siden forordningen blev vedtaget, har Kommissionen udarbejdet en meddelelse
(dok. 11589/05 ECOFIN259 - KOM(2005) 331 endelig), der er en rapport til Rådet om, hvordan
mekanismen har fungeret. EFC afgav udtalelse den 30. september.
12800/05 (Presse 250)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.X.2005
Rådet har omhyggeligt gennemgået Kommissionens rapport og EFC's udtalelse. Rådet:
·
finder, at principperne bag mekanismen og dennes eksistensberettigelse stadig har gyldighed,
selv om mekanismen ikke har været anvendt, siden forordningen blev vedtaget
·
skønner, at det nuværende loft er tilstrækkelig højt til at opfylde behovet hos flere medlemsstater
samtidig
·
udtrykker sin tilfredshed med ajourføringen af Kommissionens "European Medium-Term Note"
(EMTN)-program, som er rammeaftalen om udstedelse af obligationer.
Rådet finder derfor ikke, at der på nuværende tidspunkt er grund til at foretage ændringer i
mekanismen."
Stabilitets- og vækstpagten - Adfærdskodeks -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet godkendte en adfærdskodeks vedrørende specifikationer om gennemførelsen af stabilitets-
og vækstpagten og retningslinjerne for indhold og form af stabilitets- og konvergensprogrammerne.
Denne adfærdskodeks ajourfører og erstatter den udtalelse fra Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg om indholdet og formen af stabilitets- og konvergensprogrammerne, som Rådet godkendte
den 10. juli 2001. Den er blevet ajourført i overensstemmelse med rapporten fra Rådet (Økofin) af
20. marts 2005 om en bedre gennemførelse af stabilitets- og vækstpagten, som blev godkendt af Det
Europæiske Råd på mødet den 22.-23. marts 2005, og de to forordninger nr. 1055/05 og nr. 1056/05
om ændring af forordning nr. 1466/97 og nr. 1467/97, der blev vedtaget den 27. juni 2005, og som
supplerede pagten.
Rådet bekræfter, at stabilitets- og vækstpagten udgør et essentielt element i de makroøkonomiske
rammer for Den Økonomiske og Monetære Union. Rådet mener, at denne reviderede
adfærdskodeks indeholder retningslinjerne for en sammenhængende og afbalanceret gennemførelse
af stabilitets- og vækstpagten og for indholdet og formen af stabilitets- og
konvergensprogrammerne."
12800/05 (Presse 250)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453475_0017.png
11.X.2005
BESKATNING
Moms - Tyskland og Nederlandene - Grænsebro
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Tyskland og Nederlandene til at anvende en
foranstaltning, der fraviger EU's regler om omsætningsafgifter, for at forenkle proceduren for
opkrævning af afgifter i forbindelse med konstruktionen af en grænsebro (12036/05).
I beskatningsøjemed betragtes broen over Rodebach mellem Selfkant (nord for Millen i Tyskland)
og Echt-Susteren (nord for Sittard i Nederlandene) som beliggende på tysk område for så vidt angår
levering af varer og tjenesteydelser, indkøb inden for Fællesskabet og import af varer til brug for
konstruktion, reparation og renovering.
De nederlandske og de tyske myndigheder anmodede om indførelse af denne foranstaltning i
oktober 2004.
EKSTERNE FORBINDELSER
Indonesien - EU's observatørmission i Aceh
Rådet godkendte indgåelsen af aftaler med Brunei, Singapore, Malaysia, Thailand og Filippinerne
om disse staters deltagelse i Den Europæiske Unions observatørmission i Aceh i Indonesien.
12800/05 (Presse 250)
17
DA