Europaudvalget 2005-06
2685 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453479_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
13130/05 (Presse 258)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2685. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 24.-25. oktober 2005
Formand
Margaret BECKETT
Det Forenede Kongeriges minister for miljø, fødevarer og
landdistriktspørgsmål
Ben BRADSHAW,
Statssekretær og minister for lokale
miljøspørgsmål, havspørgsmål og dyrevelfærd
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 9589 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
13130/05 (Presse 258)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453479_0002.png
24.-25.X.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om en licensordning for
import af tømmer (FLEGT)
og
genopretningsplaner for
Sydlig kulmule
og
Jomfruhummer.
Rådet havde en drøftelse om reformen af
sukkersektoren.
13130/05 (Presse 258)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453479_0003.png
24.-25.X.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI ......................................................................................................................................... 7
GENOPRETNINGSPLANER FOR JOMFRUHUMMER OG SYDLIG KULMULE ............ 7
EU/NORGE........................................................................................................................... 9
LANDBRUG ................................................................................................................................ 10
GMO ................................................................................................................................... 10
RETSHÅNDHÆVELSE, GOD FORVALTNINGSPRAKSIS OG HANDEL PÅ
SKOVBRUGSOMRÅDET .................................................................................................. 11
SUKKERSEKTOREN......................................................................................................... 12
VERDENSHANDELSORGANISATIONEN - LANDBRUGSFORHANDLINGER ........... 14
EVENTUELT ............................................................................................................................... 15
Regionale rådgivende råd..................................................................................................... 15
Animalske biprodukter......................................................................................................... 16
Fugleinfluenza ..................................................................................................................... 17
Skalotteløg........................................................................................................................... 18
Forenkling af den fælles landbrugspolitik............................................................................. 19
Olivenolie ............................................................................................................................ 20
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13130/05 (Presse 258)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Beskyttelse af dyr - opdrættede fisk*................................................................................................................21
Pølser/rugbrød tilsat phytosteroler/phytostanoler* ............................................................................................21
EKSTERNE FORBINDELSER
Forbindelserne med Aserbajdsjan - EU's udvidelse...........................................................................................21
ØKONOMI OG FINANS
Bekæmpelse af svig -
Rådets konklusioner.......................................................................................................22
Afgiftsniveauet for motorbrændstoffer i Frankrig* ...........................................................................................22
UDVIKLINGSPOLITIK
AVS - Budgettet for Centret for Virksomhedsudvikling ...................................................................................23
Samfinansiering med ikke-statslige organisationer i 2006.................................................................................23
UDDANNELSE
Aftaler med USA og Canada - Samarbejde inden for videregående uddannelse.................................................24
DEN AUDIOVISUELLE SEKTOR
Filmarv og konkurrenceevnen for den europæiske filmindustri* .......................................................................24
13130/05 (Presse 258)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453479_0005.png
24.-25.X.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LAURELLE
Geneviève TUTS
Den Tjekkiske Republik:
Petr ZGARBA
Jana REINISOVÁ
Danmark:
Hans Christian SCHMIDT
Lars BARFOED
Tyskland:
Jürgen TRITTIN
Estland:
Ester TUIKSOO
Tiit NABER
Grækenland:
Evangelos BASIAKOS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
Frankrig:
Dominique BUSSEREAU
Christian MASSET
Irland:
Mary COUGHLAN
Pat the COPE GALLAGHER
Minister for selvstændige erhverv og små og mellemstore
virksomheder samt landbrug
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Minister for familie- og forbrugeranliggender
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og
reaktorsikkerhed
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landdistriktudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug og fiskeri
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug og fødevarer
Viceminister, Ministeriet for Kommunikation, Den Marine
Sektor og Naturressourcer, med særligt ansvar for marine
ressourcer
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær for landbrug og skovbrug
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt minister for selvstændige erhverv, små og
mellemstore virksomheder, turisme og boligspørgsmål
Statssekretær for forbindelserne med Parlamentet,
statssekretær for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Landbrugsminister og minister for landdistriktudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Italien:
Giovanni ALEMANNO
Paolo SCARPA BONAZZA BUORA
Cypern:
Panicos KYRIACOU
Letland:
Mārtiņš ROZE
Litauen:
Kazimira Danute PRUNSKIENE
Luxembourg:
Fernand BODEN
Octavie MODERT
Ungarn:
József GRÁF
Egon DIENES-OEHM
13130/05 (Presse 258)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453479_0006.png
24.-25.X.2005
Malta:
Francis AGIUS
Nederlandene:
Cornelis Pieter VEERMAN
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Józef Jerzy PILARCZYK
Portugal:
Jaime SILVA
Slovenien:
Marija LUKAČIČ
Franci BUT
Slovakiet:
Marián RADOŠOVSKŸ
Juraj NOCIAR
Finland:
Juha KORKEAOJA
Sverige:
Ann-Christin NYKVIST
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Ben BRADSHAW
Jim KNIGHT
Statssekretær for landbrug og fiskeri, Miljøministeriet og
Ministeriet for Landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug, naturspørgsmål og fødevarekvalitet
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Minister for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Statssekretær, Landbrugs-, Skovbrugs- og
Fødevareministeriet
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugs- og skovbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Miljø, Fødevarer og
Landdistriktspørgsmål
Statssekretær for landdistriktspørgsmål, landskabspleje og
biodiversitet
Kommissionen:
Joe BORG
Markos KYPRIANOU
Mariann FISCHER BOEL
Medlem
Medlem
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Nihat KABIL
Roussi IVANOV
Rumænien:
Mugur CRACIUN
Landbrugs- og skovbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Skovbrug og
Landdistriktudvikling
13130/05 (Presse 258)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453479_0007.png
24.-25.X.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI
GENOPRETNINGSPLANER FOR JOMFRUHUMMER OG SYDLIG KULMULE
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om et udkast til forordning om genopretning af
sydlig kulmule og jomfruhummer på grundlag af en kompromistekst fra Kommissionen, der ændrer
forslaget (5202/04). Når teksten foreligger på samtlige fællesskabssprog efter jurist-lingvisternes
endelige gennemgang, vil forordningen blive vedtaget som et A-punkt på en kommende samling.
De vigtigste ændringer til forslaget er følgende:
·
Sæsonlukninger af fiskeri efter jomfruhummer, hvorved forbuddet begrænses til højsæsonen
(3 måneder i kasse 1 fra 1. juni til 31. august og 4 måneder i kasse 2 fra 1. maj til 31. august) og
til 65% af fangsterne i stedet for permanent lukning for at forbyde fiskeri med trawl, der har
kontakt med havbunden, og med tejner; der indføres en undtagelse for fiskerfartøjer med
bundtrawl eller lignende trukne redskaber, når medlemsstaterne sikrer, at fiskeriindsatsniveauet
ikke overstiger fiskeriindsatsniveauet i de tilsvarende perioder i de samme områder.
·
Lukkede områder for fiskeri efter jomfruhummer: der bibeholdes to kasser, men størrelsen af den
ene er blevet reduceret.
·
Genopretningsplanens formål (artikel 2): det ændrede forslag omfatter nu det mål, der skal nås
for sydlig kulmule: at opnå en gydebiomasse på 35 000 tons for sydlig kulmule i to på hinanden
følgende år eller at nå dette mål inden for 10 år.
·
Begrænsninger af udsvinget i TAC'er: +/- 15% i stedet for +/- 25%
·
Begrænsning af fiskeriindsatsen: afskaffelse af systemet med kW-dage, der erstattes af den
begrænsning af fiskeriindsatsen, der er fastlagt i forordning 27/2005 om TAC og kvoter for
2005, bilag IV B, baseret på antallet af havdage pr. måned (højst 22 pr. måned). Dette system er
mindre indviklet.
13130/05 (Presse 258)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2005
·
Tolerancemargen: hvor det oprindelige forslag tillod 5% af tallet i logbogen for fangsterne i kilo,
tillader de vedtagne ændringer 8%.
Dette forslag har foreligget siden januar 2004. Det oprindelige udkast indeholdt en
genopretningsplan for sydlig kulmule og jomfruhummer. Målet var at genopbygge de berørte
bestande, så de kommer til at ligge inden for sikre biologiske grænser på grundlag af videnskabelig
rådgivning fra Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) og
ICES, ved at indføre en passende metode til fastsættelse af størrelsen af de samlede tilladte
fangstmængder (TAC'er) for de berørte bestande gennem en maksimal tilladt fiskeridødelighed og
begrænsninger af udsvinget i TAC'er hvert år, et forbud mod fiskeri efter jomfruhummer for
bundtrawlere og tejner i visse fiskeriområder og begrænsninger i antallet af kW-dage.
De parter, der er mest berørt af dette forslag, er Spanien og Portugal. Fiskeriområder, hvor
fiskerirestriktionerne vil finde anvendelse, er ICES VIII C og IX A, dvs. fangstpladser i
Biscayabugten og langs den portugisiske kyst. Europa-Parlamentet afgav udtalelse den
14. april 2005.
13130/05 (Presse 258)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453479_0009.png
24.-25.X.2005
EU/NORGE
Rådet havde en drøftelse om forberedelsen af de årlige konsultationer for 2006 mellem
Fællesskabet og Norge. Flere delegationer besvarede tre spørgsmål på grundlag af et
baggrundsdokument fra Kommissionen.
·
Med hensyn til nøglespørgsmålene i konsultationerne, nemlig enighed om udvekslinger af
fangstmuligheder, tekniske, kontrol- og andre foranstaltninger inden for fiskeriet af fælles
interesse og detaljerede forvaltningsarrangementer for syv delte bestande (nordsøtorsk, kuller,
rødspætte, hvilling, sild og makrel og sej i Skagerrak, Nordsøen og vest for Skotland), fandt
mange delegationer det vigtigt at nå til enighed inden årets udgang.
·
For så vidt angår balancen i udvekslingen af fangstmuligheder mellem Fællesskabet og Norge
insisterede delegationerne på at nå til enighed om sortmund og om fangstmuligheder, idet nogle
af dem lagde vægt på at få en aftale, der ikke går ud over specifikke arter.
·
For så vidt angår en mulig fælles forvaltningsstrategi for hver af de fire delte bestande
1
, der
endnu ikke forvaltes i fællesskab, udtrykte nogle delegationer forbehold med hensyn til fælles
forvaltning af de fire arter i den nærmeste fremtid, mens andre gerne så, at drøftelserne fortsatte.
1
Tobis, sperling, havtaske, hestemakrel.
9
13130/05 (Presse 258)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453479_0010.png
24.-25.X.2005
LANDBRUG
GMO
MON 810
Da der ikke var kvalificeret flertal, kunne Rådet ikke tage stilling til Kommissionens forslag om
Grækenlands midlertidige forbud mod markedsføring af frø af majshybrider med den genetiske
modifikation MON 810 (11834/05), der er opført i den fælles sortsliste over landbrugsplantearter, i
henhold til direktiv 2002/53/EF.
Forslaget bliver nu sendt tilbage til Kommissionen, der vedtager det efter udløbet af den
tremåneders frist, der er pålagt Rådet.
Hensigten med ovennævnte forslag er at undlade at bemyndige Grækenland til at forbyde
markedsføring af majshybrider.
De kompetente græske myndigheder meddelte i april 2005 Kommissionen en ministeriel anordning,
som i dyrkningsperioderne i 2005 og 2006 forbyder markedsføring af frø af de nævnte 17 sorter, og
anmodede Kommissionen om at give bemyndigelse til denne nationale foranstaltning i henhold til
artikel 18 i direktiv 2002/53/EF.
GA 21/MON 863
Da der ikke var kvalificeret flertal, kunne Rådet ikke tage stilling til Kommissionens forslag om
majslinje GA 21 (11928/05) og MON 863 (12197/05).
Forslagene bliver nu sendt tilbage til Kommissionen, der vedtager dem efter udløbet af den
tremåneders frist, der er pålagt Rådet.
Meddelelser vedrørende markedsføring af fødevarer og fødevareingredienser, der er fremstillet af
den genetisk modificerede Roundup Ready majslinje GA21 og majslinje MON 863, som nye
fødevarer eller nye fødevareingredienser i henhold til forordning (EF) nr. 258/97 var blevet indgivet
af Monsanto til de kompetente nederlandske myndigheder i førstnævnte tilfælde (juli 1998) og til de
kompetente tyske myndigheder i sidstnævnte tilfælde (juli 2002).
13130/05 (Presse 258)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2005
RETSHÅNDHÆVELSE, GOD FORVALTNINGSPRAKSIS OG HANDEL PÅ
SKOVBRUGSOMRÅDET
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om Rådets forordning om indførelse af en
FLEGT-licensordning for import af tømmer til Det Europæiske Fællesskab og om Rådets afgørelse
om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om partnerskabsaftaler med henblik
på iværksættelse af EU's handlingsplan for retshåndhævelse, god forvaltningspraksis og handel på
skovbrugsområdet
(1165604 + add1).
Teksterne vil blive vedtaget som A-punkter, når de efter
jurist/lingvisternes endelige gennemgang foreligger på samtlige fællesskabssprog.
Den belgiske, danske, spanske og portugisiske delegation oplyste, at de vil fremsætte erklæringer i
forbindelse med vedtagelsen af forordningen.
Vedtagelsesprocessen, der blev indledt under det nederlandske formandskab og sluttede under det
britiske formandskab, baner vejen for en ny licensordning, i henhold til hvilken specificerede
tømmerprodukter, der eksporteres fra et partnerland og ankommer til et sted i EF, der er udpeget til
overgang til fri omsætning, skal være omfattet af en FLEGT-licens udstedt af partnerlandet, hvori
det angives, at tømmerprodukterne er produceret af indenlandsk tømmer, der er lovligt fældet, eller
af tømmer, der er lovligt importeret i et partnerland i overensstemmelse med nationale love som
fastlagt i den pågældende partnerskabsaftale.
Dette forslag indeholder den nødvendige lovgivningsramme for indførelse af en licensordning for
import af tømmer. Ordningen skal gennemføres på et frivilligt grundlag.
13130/05 (Presse 258)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2005
SUKKERSEKTOREN
Rådet havde en udbytterig drøftelse af forslagene (10514/05
+ add1)
om en reform af den fælles
markedsordning for sukker på grundlag af et spørgeskema, der gav delegationerne lejlighed til at
præcisere deres holdninger til de vigtigste elementer i reformen og udstikke relevante retningslinjer
for det fremtidige arbejde.
Rådet meddelte også ved denne lejlighed, at der vil blive nedsat en arbejdsgruppe på højt plan med
henblik på intensive drøftelser om dette spørgsmål den 8. og den 11. november for at forberede
samlingen i Rådet (landbrug og fiskeri) den 22.-24. november, hvor det forventes at vedtage en
generel indstilling til reformen.
Delegationerne erkendte behovet for en sukkerreform, og flere af dem opfordrede indtrængende
Rådet til at træffe en politisk afgørelse på næste samling den 22.-24. november. Nogle få
delegationer mente imidlertid, at forslagene skal afbalanceres kraftigt.
Med hensyn til det spørgeskema, som formandskabet havde forelagt:
1.
For så vidt angår de centrale forbedringer, der er nødvendige i forslaget for at sikre
markedsligevægt og opretholdelsen af en konkurrencedygtig EU-sukkersektor:
·
udtrykte delegationerne betænkeligheder med hensyn til effektiviteten af de
markedsforvaltningsværktøjer, der foreslås for at sikre markedsstabilitet
·
herskede der delte meninger om prisnedskæringen, idet nogle delegationer mente, 39%
var et minimum, og andre mente, at målet med produktionsnedsættelsen kan nås med en
mindre radikal prisnedskæring
·
mente nogle delegationer, at det ville være mere hensigtsmæssigt først at beskære
overskudsproduktionen (dvs. den nuværende "B-kvote" og "C"-sukkerproduktion)
·
mente nogle delegationer, at der bør være mulighed for fleksibilitet for
medlemsstaterne, så at de får mulighed for målrettet delkobling
·
understregede nogle få delegationer, hvor vigtigt det er at sikre budgetneutralitet i
forslaget
·
var spørgsmålet om EBA-import og navnlig effektiv kontrol hermed et vigtigt
spørgsmål for mange delegationer i forbindelse med SWAP-effekten med effektive
kontrolforanstaltninger til at bekæmpe svig, overholdelse af oprindelsesregler og
behovet for nødvendige sikkerhedsforanstaltninger, der skal træffes hurtigt.
13130/05 (Presse 258)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2005
2.
For så vidt angår omstruktureringsfonden var der generel enighed om, at den er et vigtigt
redskab i reformforslaget. Delegationerne så med tilfredshed på muligheden for yderligere
afgrænsning af medlemsstatens rolle i forbindelse med, hvordan omstruktureringsplanerne
skal udarbejdes, navnlig for at medtage betingelser vedrørende miljømæssige og sociale
krav, og i forbindelse med kontrol af den effektive gennemførelse af disse planer. En lang
række delegationer mente, at afgørelsen om at lukke en fabrik i sidste ende skal træffes af
industrien. De fleste delegationer så med tilfredshed på muligheden for at få
omstruktureringsbetalingen udvidet til at omfatte tilfælde af delvis lukning af en fabrik
under visse omstændigheder. Navnlig sukkerroeavlernes interesser blev anset for at være
vigtige i forbindelse med omstruktureringsordningen, og muligheden for at udvide en
særlig omstruktureringsbetaling til avlerne blev drøftet.
Kommissær Mariann Fisher Boel fremhævede igen, at det haster med at få priserne beskåret med
39% som et vigtigt element i hele ligevægten i forslaget under hensyn til den store mængde
overskudssukker, der skal tages ud af EU-markedet, og forsikrede Rådet om, at denne reform er
blevet foreslået i et langsigtet perspektiv uden midtvejsrevision med henblik på at skabe sikkerhed
for landmændene. Hun begrundede kompensationsraten på 60% med, at denne rate var den samme i
de tidligere reformer af den fælles landbrugspolitik i 2003 og 2004 og overholder budgetkravene.
Vedrørende omstruktureringsfonden gjorde hun det klart, at medlemsstaterne skal tillade og
kontrollere omstruktureringsplanerne. Hun understregede dog, at afgørelsen om at lukke fabrikker
påhviler industrien selv. Hun erkendte behovet for økonomisk kompensation i tilfælde af en delvis
fabrikslukning.
13130/05 (Presse 258)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2005
VERDENSHANDELSORGANISATIONEN - LANDBRUGSFORHANDLINGER
Rådet havde en drøftelse om de igangværende forhandlinger i Verdenshandelsorganisationen forud
for ministermødet i Hong Kong (den 13.-18. december 2005). Rådet gentog sin støtte til
Kommissionen til at føre forhandlinger inden for sit mandat. Rådet bekræftede på ny betydningen af
at blive holdt regelmæssigt, klart og fuldt orienteret af Kommissionen under forhandlingerne.
13130/05 (Presse 258)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453479_0015.png
24.-25.X.2005
EVENTUELT
Regionale rådgivende råd
Kommissær Joe Borg underrettede Rådet om fremskridtene med hensyn til oprettelsen af regionale
rådgivende råd, som blev indført i 2004 med Rådets afgørelse 2004/585/EF, på grundlag af skriftlig
information. Hidtil er der ud af de syv regionale rådgivende råd, der skal oprettes, blevet oprettet tre
- Nordsøen, det regionale rådgivende råd for pelagiske bestande og de nordvestlige farvande, og to
af dem - sydvestlige farvande og Østersøen - vil snart være i funktion. Kommissær Joe Borg
understregede også nødvendigheden af at komme videre med de to regionale rådgivende råd -
Middelhavet og højsøflåden - for så vidt angår sammensætningen af deres bestyrelse, således at de
snarest kan komme i gang. Kommissær Joe Borg underrettede også Rådet om muligheden for at
fortsætte finansieringen af de regionale rådgivende råd efter den første periode på fem år og oplyste,
at Kommissionen vil holde Rådet orienteret om dette spørgsmål.
Formandskabet støttede kommissær Joe Borg med hensyn til nødvendigheden af at komme videre
med de øvrige regionale rådgivende råd og påpegede, at de tre fungerende råd allerede har vist
deres nytte og konstruktive rolle i drøftelserne med aktørerne. Formandskabet mindede også om, at
det er op til medlemsstaterne at presse på for at få oprettet rådene.
13130/05 (Presse 258)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2005
Animalske biprodukter
Rådet noterede sig kommissær Markos Kyprianous fremlæggelse af en rapport om animalske
biprodukter til Europa-Parlamentet og Rådet om de foranstaltninger, som medlemsstaterne har
truffet for at sikre overholdelse af forordning (EF) nr. 1774/2002 om sundhedsbestemmelser for
animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum.
Den slovenske delegation gjorde Rådet opmærksom på behovet for at løse spørgsmålet om fodring
af vilde dyr med biprodukter, idet den understregede, at der er omkring 600 bjørne i Slovenien.
13130/05 (Presse 258)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2005
Fugleinfluenza
Rådet noterede sig nogle oplysninger fra Kommissionen og bemærkninger fra flere delegationer om
situationen vedrørende fugleinfluenza.
Kommissær Markos Kyprianou understregede, at fugleinfluenza har spredt sig i Europa, herunder
Rusland, Rumænien og Tyrkiet, at der er stigende mistanke i Kroatien, og at et mistænkeligt
tilfælde er ved at blive undersøgt i Grækenland. Han anførte, at denne sygdom primært spredes af
trækfugle og insisterede på, at man snarest tackler dette spørgsmål for at undgå eventuelle risici.
Han bebudede også, at Kommissionen vil forelægge Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed et midlertidigt forbud mod import af fugle i fangenskab og selskabsfugle. Han gentog,
at han var tilbageholdende med at benytte vaccination som et redskab til at bekæmpe udbruddet.
Flere delegationer udtrykte tilfredshed med Kommissionens hurtige reaktion og understregede
nødvendigheden af, at alle medlemsstater straks griber ind ved problemets rod og forbedrer
kommunikationen for at undgå omfattende panikreaktioner fra forbrugerne. Nogle af disse
delegationer oplyste, at forbruget af fjerkræprodukter er faldet drastisk i deres lande.
Som opfølgning af oplysningerne vedrørende fugleinfluenza forelagde Frankrig med støtte fra
Italien og Ungarn et dokument for at understrege nødvendigheden af at tage hensyn til de
økonomiske følgevirkninger af fugleinfluenza. Disse delegationer ønskede navnlig, at alle midler,
herunder de nuværende eksportrestitutioner i den fælles markedsordning for fjerkræ, tages i
anvendelse for at lette de økonomiske følger af udbruddet af fugleinfluenza for
fjerkræproducenterne.
Kommissær Mariann Fischer Boel erkendte mediernes indflydelse på det faldende forbrug af
fjerkræprodukter. Hun fremhævede anvendelsen af eksportrestitutioner som det vigtigste
markedsinstrument og understregede, at markedet vil blive fulgt nøje. Hun oplyste også, at hvis
situationen udvikler sig til et massivt udbrud af fugleinfluenza, er der mulighed for medfinansiering
af udgifter, og der er forudset finansiel kompensation for det tilfælde, at producenterne ikke har
mulighed for at levere fjerkræ i henhold til artikel 14 i forordning (EØF) 2777/75 om den fælles
markedsordning for fjerkrækød.
Formandskabet agter at vende tilbage til spørgsmålet på en kommende samling, navnlig i lyset af
drøftelserne i Rådets forberedende organer om Kommissionens forslag til Rådets direktiv om
fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza. Det minder om sit mål om at nå til
enighed om Kommissionens forslag, så snart Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse (i december).
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) vedtog konklusioner om spørgsmålet på
samlingen den 18. oktober (se bilag I). Sundhedsministrene drøftede beredskabet over for
pandemier på deres uformelle møde den 20.-21. oktober 2005.
13130/05 (Presse 258)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453479_0018.png
24.-25.X.2005
Skalotteløg
Den franske delegation gjorde Rådet og Kommissionen opmærksom på den betydning, den
tillægger markedsføring af kvalitetsprodukter, der er klart defineret i lovgivningen og ikke kan
vildlede forbrugeren
(13443/05).
Denne delegation afviser mærkning som skalotteløg af markedsførte produkter fra frø, idet den
mener, at dette produkt skal komme fra et løg. Denne delegation understreger, at der på
fællesskabsplan er et retligt tomrum vedrørende definitionen af skalotteløg, og opfordrede Rådet og
Kommissionen til at undersøge dette spørgsmål.
Kommissær Markos Kyprianou erkendte, at der er et retligt tomrum, og oplyste, at Kommissionen i
øjeblikket arbejder på at finde tekniske og retlige løsninger sammen med de mest berørte
medlemsstater for så vidt angår konkurrencedygtige arter. Han mindede om, at der den 14. juni blev
vedtaget en protokol for at ændre den gældende lovgivning - Rådets direktiv 70/458/EØF af
29. september 1970 om handel med grønsagsfrø og Rådets direktiv 92/33/EØF af 28. april 1992 om
afsætning af plantemateriale og formeringsmateriale og grønsagsplanter bortset fra frø - for at
præcisere spørgsmålet.
De retlige aspekter af dette spørgsmål er allerede behandlet i sag C-147/04.
1
1
EFT C 106, 30.04.2004, s. 44.
18
13130/05 (Presse 258)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2005
Forenkling af den fælles landbrugspolitik
Rådet noterede sig kommissær Mariann Fischer Boels forelæggelse af en meddelelse (13494/05)
om forenkling og bedre regulering af den fælles landbrugspolitik. Et af de vigtigste elementer i
denne tekst, der blev vedtaget den 19. oktober, er oprettelsen af én fælles markedsordning, der skal
erstatte de nuværende fælles markedsordninger. Målet er at etablere ét fælles sæt samordnede regler
for de klassiske områder af markedspolitikken såsom intervention, privat oplagring,
toldkontingenter og eksportrestitutioner. Der ventes forelagt lovgivningsforslag for Rådet inden
udgangen af 2006.
13130/05 (Presse 258)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2005
Olivenolie
Den græske delegation, der blev støttet af den spanske, italienske, cypriotiske og slovenske
delegation, gjorde Rådet og Kommissionen opmærksom på markedssituationen i olivenoliesektoren
(13495/05).
Da den forventede ny olivenolieproduktion på EU-markedet vil tvinge priserne ned, mener denne
delegation, at åbningen af en importkvote for olivenolie med enten nulsats eller nedsat afgiftssats,
sådan som Kommissionen påtænker, vil skade sektoren og sænke producenternes indkomst i
alvorlig grad, navnlig i forbindelse med gennemførelsen af den nye fælles markedsordning for
olivenolie. Italien rejste også spørgsmålet om den voksende fællesskabsproduktion - der forventes
mere end 2 mio. tons i år - mens Spanien pegede på de klimatiske betingelser som en nøglefaktor
for en forøgelse af produktionsniveauet.
Kommissær Mariann Fischer Boel understregede, at det usædvanlig tørre vejr i begyndelsen af 2005
havde haft alvorlige konsekvenser for produktionen og for olivenoliepriserne og noterede sig den
stigende efterspørgsel på olivenoliemarkedet, mens den disponible mængde af produktet er
begrænset. Hun anførte, at en rådgivende gruppe vedrørende olivenolie holder møde den
7. november for at gøre status over de betænkeligheder, som de socioøkonomiske aktører har givet
udtryk for, og træffe afgørelse om, hvilke skridt der kan tages herefter.
13130/05 (Presse 258)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453479_0021.png
24.-25.X.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Beskyttelse af dyr - opdrættede fisk*
Rådet vedtog en afgørelse om EU's holdning til et forslag til en anbefaling vedrørende opdrættede
fisk, som skal vedtages på et møde i det stående udvalg for den europæiske konvention om
beskyttelse af dyr, der holdes til landbrugsformål (12692/05
og 12696/05).
Mødet finder sted i december i Strasbourg.
Pølser/rugbrød tilsat phytosteroler/phytostanoler*
Rådet forkastede en beslutning om tilladelse til markedsføring af rugbrød tilsat
phytosteroler/phytostanoler som nye levnedsmidler eller nye levnedsmiddelingredienser
(12136/05
og 13390/05),
og det var ikke i stand til at tage stilling til to foreslåede beslutninger om
markedsføring af rugbrød tilsat phytosteroler/phytostanoler som nye levnedsmidler eller nye
levnedsmiddelingredienser (12127/05,
13393/05, 12135/05 og 13391/05).
Kommissionen gjorde i sine forslag om tilladelse til markedsføring af ovennævnte produkter
tilladelsen afhængig af , at de skal frembydes til salg på en måde, så de let kan opdeles i portioner,
der indeholder højst 3 g (ved 1 daglig portion) eller højst 1 g (ved 3 daglige portioner) tilsatte
phytosteroler/phytostanoler på grund af formodede risici i forbindelse med forbrug på højere
niveauer.
Når phytostanoler indtages i mængder på over 1 g dagligt, falder optagelsen af kolesterol, og de
bidrager således til at bekæmpe forhøjet kolesterolindhold. Eftersom europæisk fødevarelovgivning
normalt ikke foreskriver et phytosterolniveau på over 1 g, er det kun kunstig koncentration af
phytosterol i levnedsmidler, der kan bruge den kolesterolsænkende effekt.
EKSTERNE FORBINDELSER
Forbindelserne med Aserbajdsjan - EU's udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af protokollen til partnerskabs- og samarbejdsaftalen om
oprettelse af et partnerskab for at tage hensyn til de ti nye medlemsstaters tiltrædelse af Den
Europæiske Union pr. 1. maj 2004 (5783/05).
13130/05 (Presse 258)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453479_0022.png
24.-25.X.2005
Partnerskabs- og samarbejdsaftalen mellem EU og Aserbajdsjan blev undertegnet i 1996 og trådte i
kraft i 1999.
ØKONOMI OG FINANS
Bekæmpelse af svig -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet:
1.
SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens årsberetning om beskyttelse af Den
Europæiske Unions finansielle interesser, der er udarbejdet i henhold til EF-traktatens
artikel 280, og fremhæver de forbedringer, rapporten har undergået i en årrække.
Forbedringerne har været konsekvente og gode og giver et nyttigt overblik over den aktuelle
situation med hensyn til beskyttelse af Den Europæiske Unions finansielle interesser -
navnlig bekæmpelsen af svig.
FINDER, at fremtidige årsberetninger fortsat skal fokusere på de konkrete aktiviteter, på de
foranstaltninger, som medlemsstaterne og Kommissionen har vedtaget, og på de resultater,
der er opnået i den periode, rapporten dækker.
OPFORDRER Kommissionen til at fortsætte forbedringerne af denne type beretning ved at
give flere oplysninger om gennemførelsen af specielt interne efterforskninger."
2.
3.
Afgiftsniveauet for motorbrændstoffer i Frankrig*
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Frankrig til at anvende et differentieret
afgiftsniveau for motorbrændstoffer (12627/05
og 12770/05 ADD 1).
Beslutningen giver Frankrig mulighed for at anvende nedsatte afgiftssatser på blyfri benzin og
dieselolie, der anvendes som brændstof, under forudsætning af at nedsættelserne
·
ikke overstiger 35,4 EUR pr. 1 000 liter blyfri benzin og 23,0 EUR pr. 1 000 liter dieselolie
·
ikke overstiger forskellen i afgiftsniveauet mellem dieselolie til ikke-erhvervsmæssig brug og
dieselolie til erhvervsmæssig brug
13130/05 (Presse 258)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453479_0023.png
24.-25.X.2005
·
knyttes til de objektive socioøkonomiske forhold i de regioner, hvor de anvendes
·
ikke giver en region konkurrencemæssige fordele i handelen inden for Fællesskabet.
Beslutningen er truffet i overensstemmelse med artikel 19 i direktiv 2003/96/EF, der giver Rådet
mulighed for at indrømme fritagelser fra fælles regler
om
beskatning af energiprodukter og
elektricitet hvis særlige politiske hensyn taler herfor.
Undtagelsen fører
·
blyfri benzin ikke til en afgift på mindre end 571,5 EUR pr. 1 000 liter under hensyntagen til en
regional differentiering på højst 35,4 EUR pr. 1 000 liter
·
for dieselolie til ikke-erhvervsmæssig brug ikke til en afgift på mindre end 405,4 EUR pr.
1 000 liter under hensyntagen til en regional differentiering på højst 23,0 EUR pr. 1 000 liter.
Frankrig anmodede i juni 2004 om bemyndigelse til at anvende differentierede afgiftsniveauer for
dieselolie og blyfri benzin i forbindelse med en administrativ reform, der indebærer decentralisering
af en række kompetencer, som hidtil har været udøvet centralt.
UDVIKLINGSPOLITIK
AVS - Budgettet for Centret for Virksomhedsudvikling
Rådet godkendte et udkast til afgørelse, der skal fremsendes til AVS-EF-Ambassadørudvalget til
godkendelse, om vedtagelse af budgettet for Centret for Virksomhedsudvikling for 2006 (2140/05)
Budgetforslaget for 2006 beløber sig til 20 300 000 EUR.
Samfinansiering med ikke-statslige organisationer i 2006
Rådet vedtog en afgørelse om anvendelse af de strategiske retningslinjer og prioriteter for
interventioner, som skal finansieres i medfør af forordning (EF) nr.1658/98 indtil den 31. december
2006 (13279/05
og 13357/05).
Ifølge forordning 1658/1998, der danner grundlaget for finansieringen for 2004-2005, skal EU
samfinansiere foranstaltninger med henblik på at imødekomme basisbehovene hos de vanskeligst
stillede befolkningsgrupper i udviklingslandene. Formålet med disse foranstaltninger, der foreslås af
de europæiske ngo'er og gennemføres i samarbejde med disses partnere i udviklingslandene, er at
bekæmpe fattigdommen og forbedre modtagernes livskvalitet og egne udviklingsmuligheder.
13130/05 (Presse 258)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453479_0024.png
24.-25.X.2005
UDDANNELSE
Aftaler med USA og Canada - Samarbejde inden for videregående uddannelse
Rådet bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger med USA om en aftale til fornyelse
af samarbejdsprogrammet med USA for videregående uddannelse og erhvervsuddannelse og med
Canada om en aftale til fornyelse af samarbejdsprogrammet for videregående uddannelse,
erhvervsuddannelse og unge for perioden 2006-2013.
DEN AUDIOVISUELLE SEKTOR
Filmarv og konkurrenceevnen for den europæiske filmindustri*
I forståelse med Europa-Parlamentet vedtog Rådet en henstilling til medlemsstaterne om filmarv og
konkurrenceevnen for relaterede industrielle aktiviteter (3625/05
og 13104/05 ADD 1).
Formålet med henstillingen er at forbedre betingelserne for bevaring, restaurering og udnyttelse af
filmarven og fjerne hindringerne for den europæiske filmindustris udvikling og fulde
konkurrenceevne.
Henstillingen dækker alle aspekter i forbindelse med filmarv, herunder indsamling, katalogisering,
oprettelse af databaser, bevaring, restaurering og anvendelse til undervisningsformål, kulturelle
formål, forsknings- eller andre ikke-kommercielle formål af en lignende art, samt samarbejde
mellem de instanser, der er ansvarlige på nationalt og europæisk plan.
13130/05 (Presse 258)
24
DA