Europaudvalget 2005-06
2689 - Uddannelse, ungdom og kultur Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
2. november 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 11. november 2005
– dagsordenspunkt rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 14.-15.
november 2005 – vedlægges Kulturministeriets notat om de punkter, der
forventes at komme på dagsordenen for så vidt angår kulturdelen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215380_0002.png
2
31. ok
Samlenotat
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 14.-15. november 2005
Kultur
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om gennemførelse af
et støtte-
program for den europæiske audiovisuelle sektor (Media 2007)
– side 1
KOM (2004) 470
– Delvis politisk enighed
– Åben drøftelse
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af
programmet
Kultur 2007 (2007-2013) –
side 3
KOM (2004) 469
– Delvis politisk enighed
– Åben drøftelse
3. Europæisk Kulturhovedstad
a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om gennemførelse af
en fællesskabsaktion for Den Europæiske Kulturhovedstad for årene 2007 til
2019
KOM (2005) 209
– side 6
– Generel tilgang
b) Rådets beslutning om Den europæiske Kulturhovedstad for året 2009
side 8
c) Rådets beslutning om udpegning af 2 medlemmer til juryen for valg af
Europæisk Kulturhovedstad
4. Meddelelse fra Kommissionen om ”i2010:Digitale Biblioteker”
– side 9
KOM (2005) 465
– Udveksling af synspunkter
Ad 1: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om
gennemførelse af et støtteprogram til fordel for den europæiske
audiovisuelle sektor (MEDIA 2007)
KOM(2004) 470
– Delvis politisk enighed
– Åben drøftelse
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til et støtteprogram på det audiovisuelle område,
”Media 2007” for perioden 2007-2013. Det nye program skal afløse de gældende
programmer ”Media Plus” og ”Media Uddannelse”, der udløber med udgangen af 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215380_0003.png
3
Programmet omfatter udvikling, uddannelse, distribution og markedsføring, dvs. indsatser
før og efter produktionsfasen. Det foreslåede samlede budget for programmets syvårige
periode er1.005 mio. EUR. Drøftelse af budgetspørgsmål afventer beslutning om hele
EU’s budget for 2007-2013. På mødet forventes der at være delvis politisk enighed.
Baggrund
Kommissionens forslag til et nyt støtteprogram på det audiovisuelle område,
”Media 2007”, skal gælde for perioden 2007-2013. Det nye program skal
afløse de gældende programmer, ”Media Plus” og ” Media Uddannelse”, der
udløber med udgangen af 2006.
Forslagets hjemmel er TEF artikel 157 (industri) og 150
(erhvervsuddannelse). Vedtagelse i Rådet sker med kvalificeret flertal og i
fælles beslutningstagning med Europa-Parlamentet.
Formål og indhold
Forslagets hovedformål svarer til de gældende programmers formål, nemlig
at fremme udbredelsen i Europa og internationalt af av-produktioner fra
Medlemslandene og at fremme den europæiske av-industris
konkurrencesituation.
Som i de gældende programmer er indsatsområderne fortsat
”førproduktionsfasen” (støtte til uddannelse og udvikling) og
”efterproduktionsfasen” (støtte til distribution og markedsføring). Støtte til
selve produktionen er fortsat et nationalt/regionalt anliggende. I forhold til
tidligere opprioriteres dog videreuddannelse, digitalisering, særlige indsatser
for mindre og de nye medlemslande, formidling og netværk.
Den foreslåede samlede budgetramme for programmets syvårige periode er
1.055 mio. EUR.
Høring
Forslaget har været sendt i høring hos Filminstituttet, Producentforeningen,
DR, TV 2, Media Desk Denmark, Danske Filminstruktører og en
repræsentant for distributørerne. Parterne har endvidere været indkaldt til
møder undervejs i forhandlingerne. Der er overordnet set tilfredshed med
forslaget. Branchen ser dog gerne et højere budget end det foreslåede,
ligesom man ønsker en afbureaukratisering af programmet. Der er endvidere
ønske om at programmet lægger mere vægt på kvaliteten af de støttede
projekter og på de endelige produkters gennemslagskraft hos publikum. Det
er fortsat branchens ønske, at programmet finder den rette balance mellem
støtte til udvikling og uddannelse på den ene side og til distribution på den
anden side, således at der fokuseres på højnelse af kvaliteten af den
europæiske av-industri. Producentforeningen lægger vægt på, at MEDIA-
programmets formål bl.a. er at støtte og udvikle uafhængige producenters
forhold. Endelig kan det nævnes, at Filminstituttet har peget på vigtigheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215380_0004.png
4
af at fremme en digital infrastruktur i en åben og international standard til
distribution af film til biografer.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets endelige udtalelse foreligger endnu ikke, men der
forventes kun et enkelt ændringsforslag vedrørende budgettet, som ikke er til
drøftelse på rådsmødet. Ønskerne fra Europa-Parlamentets kulturkomité er i
vidt omfang imødekommet i den foreliggende tekst gennem dialogen med
Rådets arbejdsgruppe og Kommissionen.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser for Danmark ud over Danmarks bidrag til EU-budgettet.
Nærhedsprincippet
Ifølge Kommissionens forslag er det i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, fordi fællesskabsindsatserne komplementerer de nationale
indsatser, som hovedsageligt omfatter selve produktionsfasen. Regeringen er
enig heri.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan gå ind for et nyt program, blandt andet fordi dansk deltagelse
i og nytte af de hidtidige programmer har været betragtelig.
Generelle forventninger til andre landes holdning
Alle medlemslande forventes at kunne tilslutte sig den foreliggende tekst, idet
drøftelse af budgetspørgsmål afventer beslutning om hele EU’s budget for
2007-2013.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Forslaget har tidligere været forelagt for Europaudvalget til orientering på
mødet den 12. november 2004 forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og
kultur) den 15.-16. november 2004 med forudgående udsendelse af notat af
4. november 2004. Kommissionens meddelelse om de foreløbige tanker om
formål med og indhold i det nu foreliggende forslag blev forelagt udvalget til
orientering på mødet den 19. maj 2004 forud for rådsmøde (uddannelse,
ungdom og kultur) den 27.-28. maj 2004 med forudgående fremsendelse af
notat af 11. maj 2004. Det foreliggende forslag blev forelagt for
Europaudvalget til orientering på mødet den 20. maj 2005 forud for
rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 23.-24. maj 2005 med
forudgående udsendelse af notat af 12. maj 2005.
Ad 2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af
programmet Kultur 2007 (2007-2013)
KOM (2004) 469
– Delvis politisk enighed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215380_0005.png
5
– Åben drøftelse
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til et støtteprogram på kulturområdet, ”Kultur 2007”
for perioden 2007-2013. Det nye program skal afløse det gældende program” Kultur
2000”, der udløber med udgangen af 2006. Programmet skal støtte, fremme og udvikle
den kulturelle mangfoldighed gennem samarbejdsprojekter mellem flere lande. Det
foreslåede samlede budget for programmets syvårige periode er 408 mio. EUR. Drøftelse af
budgetspørgsmål afventer beslutning om hele EU’s budget for 2007-2013. På mødet
forventes der at være delvis politisk enighed.
Baggrund
Europakommissionen har fremlagt et forslag til nyt støtteprogram på
kulturområdet, ”Kultur 2007”, der skal gælde for syvårsperioden 2007-2013. Det
nye program skal afløse det gældende program, ”Kultur 2000”, der udløber med
udgangen af 2006.
Forslagets hjemmel er Traktatens artikel 151 (kultur). Vedtagelse i Rådet sker
med enstemmighed og i fælles beslutningstagning med Europa-Parlamentet.
Formål og indhold
Formålet
er at støtte, fremme og udvikle det kulturelle samarbejde på tværs af
grænserne blandt andet med henblik på at udbrede kendskabet til den
kulturelle mangfoldighed i Europa.
Målene
for indsatserne er
Mobilitet for kunstnere og andre professionelle personer, der arbejder
i kultursektoren
Udbredelse af kunstværker og kunstneriske frembringelser
Interkulturel dialog i Europa og internationalt
Projekter med kvalitet og europæisk merværdi, herunder netværk eller
mulighed for dannelse af netværk.
Støtteindsatser
er
Samarbejdsgrupper: Flerårige projekter (indtil 5 år) mellem mindst 6
aktører fra 6 forskellige lande (5 lande/aktører i det gældende
program). EU-støtten kan ikke overstige 50% af projektets budget.
Den trappes gradvist ned og kan ikke overstige 500.000 EUR pr. år
(300.000 EUR i det gældende program).
Samarbejdsaktioner: Etårige (højst 12 måneder) projekter mellem
mindst 4 aktører fra 3 forskellige lande (3 lande/aktører i det
gældende program). EU-støtten kan ikke overstige 50% af projektets
budget, og den kan ikke være mindre end 60.000 EUR eller højere
end 200.000 EUR pr. år (50.000 henholdsvis 150.000 EUR i det
gældende program).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215380_0006.png
6
Særaktioner – bl.a. aktiviteten ”Europæisk Kulturhovedstad” og
samarbejdsaktiviteter med tredjelande eller internationale
organisationer
Europæiske organer, der er aktive på europæisk plan på kulturområdet
Analyser samt indsamling og formidling af informationer vedrørende
kulturelt samarbejde.
Programmet skal på visse betingelser være åbent for deltagelse af tredjelande,
blandt andet EØS-landene (Norge, Island og Liechtenstein), tiltrædende
lande (Rumænien og Bulgarien) og kandidatlande samt lande, der har indgået
samarbejdsaftaler (der omfatter kultur) med EU.
Den foreslåede samlede
budgetramme
for den syvårige periode er 408 mio.
EUR (svarende til ca. 3 mia. d.kr.)
I modsætning til det gældende program, der er detaljeret sektorinddelt
(kulturarv, skabende og udøvende kunst, bøger og læsning osv.), indeholder
forslaget et reelt åbent og mere enkelt
rammeprogram
uden sektorbindinger.
Ifølge forslaget vil ansøgnings- og behandlingsprocedurer blive mere simple,
klare og brugervenlige end de gældende procedurer.
Den foreslåede budgetrammer er ca. 25% højere end rammen i det gældende
program.
Som nævnt ovenfor foreslås der for projekterne flere medvirkende
lande/aktører og højere budgettærskler end i det gældende program.
Høring
Forslaget har været sendt i hørings hos Akademiet for de Skønne Kunster,
Amatørernes Kunst og Kultur Samråd, Amtsrådsforeningen i Danmark,
Bibliotekarforbundet, Bibliotekslederforeningen, Biblioteksstyrelsen,
Billedkunstnernes Forbund, Brancheforeningen for Undervisningsmidler,
Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Blindebibliotek, Danmarks
Forskningsbiblioteksforening, Dansk Blindesamfund, Dansk
Folkemindesamling, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Galleri
Sammenslutning, Dansk Kunstnerråd, Dansk Musikbiblioteksforening,
Dansk Musikforlæggerforening, Danske Populærautorer, Danske Teatres
Fællesorganisation, Den danske Boghandlerforening, Den danske
Forlæggerforening, Det Centrale Handicapråd, Det danske Akademi, Det
Kgl. Bibliotek, Det Kgl. Teater, Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter,
Foreningen af Danske Naturhistoriske Museer, Foreningen af Danske
Designere, Forskningsbibliotekernes Chefkollegium, Frederiksberg
Kommune, Færøernes Hjemmestyre, Grønlands Hjemmestyre,
Kommunernes Landsforening, Kommunernes Skolebiblioteksforening,
Kulturarvsstyrelsen, Kulturelle Samråd i Danmark, Kulturministeriets
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215380_0007.png
7
Rektorer (KUR), Kunsthandlerforeningen, Kunstrådet, Københavns
Kommune, Landsforeningen til bevaring af fotografier og film,
Organisationen Danske Museer, Praktiserende Arkitekters Råd,
Rektorkollegiet, Rigsarkivet, Sammenslutningen af Lokalarkiver, Statens
Kunstfond, Statens Museum for Kunst, Statsbiblioteket,
Tegnerne/Tegnerforbundet af 1919.
De indkomne høringssvar er generelt positive over for forslaget som et åbent
rammeprogram og med mere enkle og brugervenlige ansøgnings- og
behandlingsprocedurer. Dansk Kunstnerråd, Billedkunstnernes Forbund,
Grønlands Hjemmestyre og Den Danske Forlæggerforening ønsker øgede
muligheder for støtte til mindre projekter med færre antal samarbejdsparter.
Den Danske Forlæggerforening ønsker at programmet i højere grad
tilgodeser mulighederne for støtte til den kommercielle industri, herunder
forlagsbranchen med henblik på udbredelse af bl.a. litteratur. Dansk
Kunstnerråd finder, at den foreslåede budgetramme bør forhøjes for at give
programmet gennemslagskraft. Danmarks Biblioteksforening fremhæver
bibliotekernes vigtige rolle som bl.a. digitalt formidlingsorgan. Kulturelle
Samråd i Danmark og Amatørernes Kunst og Kultur Samråd ønsker den
folkelige kultur og amatørkultur nævnt som selvstændigt indsatsmål. Det
centrale Handicapråd fremhæver vigtigheden af tilgængelighed (fysisk, IT,
Kommunikation) for personer med funktionsnedsættelser samt særaktioner,
som tilgodeser disse personer.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets endelige udtalelse foreligger endnu ikke. Ønsker fra
Europa-Parlamentets kulturkomité er imidlertid i vidt omfang imødekommet
i den foreliggende tekst gennem dialogen med Rådets arbejdsgruppe og
Kommissionen.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser for Danmark udover Danmarks bidrag til EU-budgettet.
Nærhedsprincippet
Ifølge forslaget er det i overensstemmelse med nærhedsprincippet, fordi
programmets formål er tværnationale aktioner, der skal komplettere nationale
indsatser, som primært er nationale eller bilaterale. Regeringen deler denne
holdning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan gå ind for et nyt program, blandt andet fordi dansk og
europæisk kulturliv har haft stor nytte af de hidtidige programmer, og fordi
forslaget indebærer forenklede ansøgnings- og behandlingsprocedurer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215380_0008.png
8
Alle medlemslande forventes at kunne tilslutte sig den foreliggende tekst, idet
drøftelse af budgetspørgsmål afventer beslutning om hele EU’ budget for
2007-2013.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Forslaget har tidligere været forelagt for Europaudvalget til orientering,
senest på mødet den 12. november 2004 forud for rådsmøde (uddannelse,
ungdom og kultur) den 15.-16. november 2004 med forudgående
fremsendelse af notat af 4. november 2004.
Ad 3. Europæisk Kulturhovedstad
a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om
gennemførelse af en fællesskabsaktion for Den Europæiske
Kulturhovedstad for årene 2007 til 2019
KOM (2005) 209
– Generel tilgang
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af den gældende retsakt for aktionen ”Den
europæiske Kulturhovedstad”. Ændringen vedrører ikke formål og principper i den
gældende retsakt, men alene selve proceduren for valg af hovedstad. På mødet forventes der
at være enighed om generel tilgang til forslaget.
Baggrund, formål og indhold
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af den gældende retsakt for
aktionen ”Den europæiske Kulturhovedstad”. Forslagets hjemmel er
Traktatens artikel 151. Vedtagelse i Rådet sker med enstemmighed og i fælles
beslutningstagning med Europa-Parlamentet.
Ifølge den gældende retsakt er værtskabet for Den europæiske
Kulturhovedstad fastlagt i et rotationsprincip mellem medlemslandene
(Danmark i 2017). En ændring i 2005 af retsakten havde til formål at
inddrage de 10 nye medlemslande i rotationsprincippet, hvilket også indebar,
at der fremover vil blive valgt 2 byer, heraf 1 by fra de nye lande.
Det foreliggende forslag ændrer ikke disse principper i den gældende retsakt.
Forslaget vedrører alene følgende ændringer i selve udvælgelsesproceduren:
Værtslandet inddrages fremover direkte via nationale ekspertkomitéer i
forberedelses- og udvælgelsesproceduren som supplement til den europæiske
bedømmelsesjury, bestående af uafhængige eksperter. Eksperterne skal
samtidigt kunne bistå byerne i specielt forberedelsesfasen. Forslaget
opfordrer tillige værtslandene til – om muligt – at lade flere byer
”konkurrere” om at blive valgt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215380_0009.png
9
Høring
Forslaget har ikke været i høring, specielt fordi der er tale om en teknisk
ændring i den praktiske gennemførelse af en eksisterende retsakt.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en teknisk ændring i den praktiske gennemførelse af en
eksisterende retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemslande forventes at kunne tilslutte sig generel tilgang til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt udvalget, men aktiviteten
Europæisk Kulturhovedstad har været forelagt udvalget ved flere tidligere
lejligheder, senest til orientering på mødet den 20. maj 2005 forud for
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 24.-25. maj 2005 med
forudgående fremsendelse af notat af 12. maj. 2005.
b) Rådets beslutning om Europæisk Hovedstad for 2009
samt
c) Rådets beslutning om udpegning af 2 medlemmer til juryen for valg
af Europæisk Kulturhovedstad
Resumé
De to punkter omfatter henholdsvis valg af Europæisk Kulturhovedstad for 2009 (Linz i
Østrig og Vilnius i Litauen) samt udpegning af 2 medlemmer til juryen for valg af
hovedstad for 2010 (i Tyskland og Ungarn). Begge punkter forventes vedtaget.
Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1419/99/EF af 26. maj 1999
som ændret ved afgørelse 649/2005/EF af 4. maj 2005 omfatter
fællesskabsaktionen Europæisk Kulturhovedstad.
Ifølge afgørelsen udpeger Rådet hvert år – efter et rotationsprincip mellem
landene – to af de byer, som har ansøgt om at blive Europæisk
Kulturhovedstad. Byerne udpeges normalt fire år, før de skal være hovedstad.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215380_0010.png
10
Valget sker efter henstilling fra Kommissionen med baggrund i en indstilling
fra en bedømmelsesjury med syv uafhængige eksperter inden for det
kulturelle område. To medlemmer udpeges af Europa-Parlamentet, to af
Rådet, to af Kommissionen og en fra Regionsudvalget. Europa-Parlamentet
har ret til at give en udtalelse om juryens indstilling. De to medlemslande, der
har formandskabet i løbet af et år, indstiller hver en person, som det følgende
år skal indtræde som Rådets repræsentanter i juryen.
Indhold
b) Europæisk Kulturhovedstad for 2009
Ifølge ovennævnte rotationsprincip skal hovedstaden for 2009 være i Østrig
og Litauen. Med baggrund i juryens indstilling henstiller Kommissionen, at
Rådet udpeger Linz i Østrig og Vilnius i Litauen som Europæisk
Kulturhovedstad for 2009.
c) Udpegning af jurymedlemmer
De to formandskaber i 2005 (Luxembourg og Storbritannien) forventes at
indstille sine kandidater med henblik på udpegning til juryen for valg af
kulturhovedstad i 2010 (i Tyskland og Ungarn).
Høring
Høring er ikke relevant, da der tale om en praktisk gennemførelse af en
vedtaget retsakt.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Udpegningerne har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser for Danmark.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtaget retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig udpegningerne.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udpegningerne forventes vedtaget.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt udvalget, men aktiviteten
Europæisk Kulturhovedstad har været forelagt udvalget ved flere tidligere
lejligheder, senest til orientering på mødet den 20. maj 2005 forud for
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 24.-25. maj 2005 med
forudgående fremsendelse af notat af 12. maj. 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215380_0011.png
11
Ad 4. Meddelelse fra Kommissionen om ”i2010:Digitale biblioteker”
KOM (2005) 465
– Udveksling af synspunkter
Resumé
Som led i Lissabon-processen har Kommissionen fremlagt en meddelelse om digitale
biblioteker. Meddelelsen er et første oplæg til konsultation og dialog. Den analyserer de
udfordringer, som bibliotekerne står over for i forbindelse med digitalisering og foreslår nogle
indledende aktioner, som kan bidrage til at samordne de nuværende fragmenterede
indsatser i Europa.
Indledning og baggrund
Som væsentligt element i en revitalisering af Lissabon-processen fremlagde
Kommissionen den 1. juni 2005 en meddelelse: i2010 – et europæisk
informationssamfund for vækst og beskæftigelse – KOM(2005) 229. i2010 er
en strategisk ramme, der fokuserer på forskning og innovation inden for
informations- og kommunikationsteknologier (IKT), på udvikling af
indholdsindustrierne, på netværks- og informationssikkerheden samt på
konvergens og interoperabilitet med henblik på at skabe et informationsrum
uden grænser. Kommissionen foreslår 3 prioriterede politikker eller
strategiske målsætninger:
1. Etableringen af et europæisk informationsrum, som tilbyder sikker
højhastighedskommunikation til overkommelige priser, værdifuldt og varieret
indhold samt digitale tjenester.
2. EU skal være i verdensklasse inden for IKT-forskning og innovation på
højde med Europas førende konkurrenters resultater.
3. Et informationssamfund med plads til alle, og som stiller offentlige
tjenester af høj kvalitet til rådighed og fremmer livskvalitet.
Under den tredje strategiske målsætning vil Kommissionen iværksætte tre
"livskvalitets" IKT-flagskibe, hvor digitale biblioteker er et af initiativerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215380_0012.png
12
Formål og indhold
Meddelelsen i2010: Digitale Biblioteker er den første komponent i initiativet
for digitale biblioteker. Meddelelsen fokuserer på den kulturelle arv, mens et
andet vigtigt område, den videnskabelige information, indgår i en ny
meddelelse fra Kommissionen, som forventes i løbet af 2006.
Meddelelsen er et oplæg til konsultation og dialog. Den analyserer de
udfordringer, som bibliotekerne står over for i forbindelse med digitalisering
og foreslår nogle indledende aktioner, som kan bidrage til at samordne de
nuværende fragmenterede indsatser i Europa.
Den peger på, at biblioteker og arkiver i Europa har et enormt materiale
(bøger, aviser, film, fotografier mv.), som repræsenterer rigdommen i
historien og den kulturelle og sproglige mangfoldighed. Online adgang til
dette materiale vil gøre det nemmere for befolkningen at stifte bekendtskab
med deres egen kultur og kulturen i andre lande, uanset om formålet er
studier, forskning, erhverv eller fritid. Online adgang har ikke alene kulturelle
og informationsmæssige aspekter. Den har også betydning for bl.a. turisme,
undervisning, erhvervslivet, beskæftigelse og økonomi.
Den fremhæver, at digitalisering af kultur, kulturarv og information
forudsætter betydelige ressourcer, både økonomisk og menneskeligt. Det er
derfor nødvendigt at sætte selektive grænser for, hvilket og hvor meget
materiale der bør digitaliseres. Det er også nødvendigt at undgå digital
dublering af de samme værker, samlinger mv. både på nationalt og europæisk
plan. Et koordinerende samarbejde på nationalt og europæisk plan er derfor
nødvendigt i forhold til retningslinier for selektiv udvælgelse, teknik,
finansielle udfordringer og lovgivning, herunder specielt ophavsret.
Endelig fremhæves, at USA er langt fremme i digitaliseringsprocessen for
biblioteker, og at Indien og Kina allerede har fremadrettede planer på
området.
Meddelelsen om biblioteker konkluderer, at IKT har potentialet til at gøre
Europas kulturelle og videnskabelige arv tilgængelig for befolkningen
gennem de offentlige biblioteker, at dette kræver en koordineret indsats både
på medlemsstatsniveau og på fællesskabsniveau, at en succesfuld indsats kan
fremskynde processen med digitalisering og forøge tilgængeligheden samt
sikre bevaringen af digitalt indhold
Den fokuserer på følgende hovedelementer:
1. Tre hovedretninger som skal følges for at realisere det fulde
potentiale: Online tilgængelighed, digitalisering af analoge samlinger
samt bevaring og lagring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215380_0013.png
13
2. Fire udfordringer: Finansielle, koordineringsmæssige, tekniske samt
lovgivningsmæssige udfordringer, herunder ophavsret
3. En strategi for bevaring af digitalt indhold er nødvendig, fordi
indholdet mistes af tre årsager: Nye generationer af hardware, nye
generationer af software samt begrænset levetid på digitale
lagringsmedier, f.eks. CD-rom.
Kommissionen vil inden udgangen af 2005 iværksætte en online
konsultation, som vil indgå i overvejelserne om fremtidige strategiske
diskussioner, konkrete anbefalinger og indsatser, herunder bedre
koordinering på europæisk plan.
Meddelelsen lægger ikke op til en forøgelse af EU-budgettet. Indsatser vil
indgå som del af forskningsprogrammerne og programmet eContentplus.
Til brug for meningsudvekslingen på rådsmødet har formandskabet
udarbejdet et dokument, som koncentrerer sig om følgende tre spørgsmål:
1. Støtter man visionen om et europæisk digitalt bibliotek, som vil gøre
de europæiske ressourcer for kulturelt indhold og information lettere
og mere interessant at bruge i et multikulturelt og flersproget online
miljø?
2. Hvordan fremmes denne ide bedst? Hvilke næste skridt kunne tages
som prioritet på europæisk plan for at nå denne vision?
3. Hvordan kan eksisterende og planlagte digitaliseringsinitiativer i de
enkelte medlemslande bidrage til initiativet?
Høring
Meddelelsen sendes i høring hos Biblioteksstyrelsen, Det Danske
Filminstitut, Det Kongelige Bibliotek, Kulturarvsstyrelsen, Statens Arkiver og
Statsbiblioteket.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke påbegyndt behandlingen.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser for Danmark.
Nærhedsprincippet
Meddelelsen redegør ikke direkte for nærhedsprincippet. Den fremhæver
dog, at digitalisering af kultur og kulturarv primært er medlemsstaternes
ansvar, men at der er områder, hvor en national og europæisk merværdi kan
opnås gennem samarbejde og indsatser på Fælleskabsplan. Det gælder bl.a.
nødvendigheden af at supplere og koordinere indsatser, erfaringer, bedste
praksis, konvergens, partnerskaber og efteruddannelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215380_0014.png
14
Regeringen deler denne opfattelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdning til meddelelsen kendes endnu ikke, men de forventes
at have en positiv tilgang til meddelelsen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser positivt på meddelelsen som et led i Lissabon-strategien.
Arbejdet med digitalisering af kulturarven indgår i regeringens politik på
kulturbevaringsområdet. Der er tale om en omfattende proces, som
nødvendiggør samarbejde og koordinering, både nationalt og på europæisk
plan.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget, men
grundnotat om Kommissionens meddelelse:i2010 – Et europæisk
informationssamfund for vækst og beskæftigelse er fremsendt til udvalget
den 22. juli 2005.