Europaudvalget 2005-06
2694 - konkurrenceevne Bilag 8
Offentligt
228501_0001.png
1. december 2005
Eksp.nr. 229445
/sbc-dep
Referat fra rådsmødet (Konkurrenceevne) den 29. november 2005
Dagsordenspunkterne 1-3 hører under Ministeriet for Videnskab, Tekno-
logi og Udvikling.
4.
Kommissionens meddelelse: En politisk ramme til styrkelse af
EU’s industri – mod en mere integreret tilgang til industripolitik
Formandskabet fremlagde på baggrund af ministrenes uformelle mid-
dagsdrøftelse den 28. november 2005 formandskabskonklusioner. Heri
gav formandskabet bl.a. udtryk for, at Rådet støtter Kommissionens til-
gang til industripolitikken, herunder de horisontale og sektorspecifikke
initiativer, at Rådet finder, at det er vigtigt ikke at lægge byrder på indu-
strien, som deres konkurrenter uden for EU ikke er underlagt, samt at
det er vigtigt at øge forskningen, udviklingen og innovationen for at sik-
re, at industrierne forbliver konkurrencedygtige. Derudover bemærkede
formandskabet, at der var enighed i Rådet om, at man ikke kan undgå
strukturelle ændringer, og at protektionisme ikke er svaret herpå.
5. Bedre regulering
Formandskabet præsenterede udkastet til rådskonklusioner og gav sam-
tidig en redegørelse for det arbejde, der er foretaget under deres for-
mandskab. Kommissionen redegjorde herefter for deres seneste tiltag og
fremhævede retningslinierne for konsekvensanalyser, forenklingsmed-
delelsen samt screeningsinitiativet. Kommissionen bemærkede, at den
fremlagte forenklingsmeddelelse skal opfattes som et overordnet strate-
gisk instrument og ses som et led i en løbende og systematisk tilrettelagt
proces, hvor det på lang sigt er hensigten, at hele det fællesskabsretlige
acquis skal evalueres. Kommissionen fremhævede desuden, at bedre re-
gulering ikke nødvendigvis betyder færre regler, men bedre, mere effek-
tive og lettere forståelige regler.
Efter en debat, hvor flere medlemsstater fremhævede vigtigheden af ar-
bejdet med bedre regulering, og enkelte medlemsstater gave udtryk for
tilfredshed med de fælles retningslinier om måling af virksomhedernes
administrative byrder, blev rådskonklusionerne vedtaget.
6. REACH
Formandskabet havde til brug for den politiske drøftelse anmodet Rådet
vurdere, om formandskabets kompromisforslag opfylder de overordnede
mål om at kunne beskytte sundhed og miljø samtidig med at konkurren-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/3
ceevnen fremmes, og om dette kompromis kan være udgangspunkt for en
politisk enighed i Rådet inden årets udgang. Et stort flertal af lande ud-
trykte generel støtte til kompromisforslaget, og stort set alle lande støtte-
de bestræbelserne på at færdiggøre forhandlingerne.
De udestående spørgsmål synes at være:
1) Forordningens rækkevidde, hvor en række lande ønsker flere undtagel-
ser for bl.a. legeringer, cement, keramiske stoffer m.m.
2) Godkendelsesordningen, hvor Danmark argumenterede for Parlamen-
tets forslag om substitution, mens enkelte andre medlemsstater fremførte,
at eventuelle substitutionsmuligheder altid bør indgå i vurderingen af, om
en godkendelse skal gives. En række lande gav udtryk for, at formand-
skabets forslag vedrørende godkendelsesordningen er for vidtgående, og
at det skal være tilladt for industrien fortsat at anvende stoffer, herunder
eventuelt farlige stoffer, hvis det kan påvises, at anvendelsen er under
kontrol. En tilsvarende række lande udtrykte tilfredshed med formand-
skabets forslag.
3) Agenturets rolle, hvor enkelte medlemsstater udtrykte ønsker om yder-
ligere styrkelse af agenturets rolle, mens enkelte andre lande ikke fandt,
at Agenturet skulle pålægges yderligere opgaver.
Formandskabet tilkendegav, at der var opnået fremskridt i forhandlinger-
ne, og konkluderede på baggrund af drøftelsen, at der er bred enighed i
Rådet om væsentlige dele af formandskabets forslag, og at der er udbredt
ønske om at afslutte forhandlingerne på rådsmødet den 13. december.
7. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om et
rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (2007-2013)
Efter en kort drøftelse noterede medlemsstaterne sig formandskabets
fremskridtsrapport. Fra dansk side blev der – ud over en generel opbak-
ning til programmet – givet udtryk for, at det bl.a. er væsentligt, at de
eksisterende indsatser vedrørende øko-innovation, miljøteknologi og
energi ikke bliver svækket ved at blive samlet under CIP, ligesom der
blev opfordret til, at miljø bliver mere synligt i rammeprogrammet.
8. Direktivforslag om tjenesteydelser i det indre marked
Formandskabet summerede op på baggrund af Rådets uformelle fro-
kostdrøftelse om direktivforslaget. Formandskabet gav i den forbindelse
udtryk for, at der er enighed i Rådet om at afvente Europa-Parlamentets
udtalelse og Kommissionens reviderede forslag, før der træffes beslut-
ning. Formandskabet angav desuden, at der er enighed om, at yderligere
undtagelser fra anvendelsesområdet må være klare og konkrete, at de
fleste medlemsstater ønsker yderligere undtagelser (fx sundhed, spil og
skat), men at forslaget ikke må tømmes for indhold, at et flertal af med-
lemsstaterne ønsker, at direktivet ikke må påvirke udstationeringsdirek-
tivet, og at det skal være neutralt med hensyn til beskyttelse af arbejds-
tagere, at der er enighed om ønsket om at fremme den fri bevægelighed
for tjenesteydelser, men at der er forskellige holdninger til, hvordan det
skal gøres, og at der er behov for mere arbejde for at nå den rette balan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
ce mellem den fri bevægelighed og forfølgelse af legitime politiske
målsætninger.
9. Europæisk aftaleret – revision af forbrugeracquisset
Rådskonklusionerne blev vedtaget uden drøftelse. Kommissionen be-
mærkede, at der inden sommeren 2006 vil blive udsendt en grønbog, og
at det store analysearbejde vil blive foretaget i løbet af efteråret 2006.
Kommissionen planlægger først at fremlægge konkrete tiltag i 2007.
10. Beslutning om etablering af et Fællesskabs handlingsprogram in-
den for området sundhed og forbrugerbeskyttelse 2007-2013
Formandskabet redegjorde for fremskridtsrapporten, herunder at Europa-
Parlamentet har foreslået en opdeling af handlingsprogrammet i en sund-
heds- og en forbrugerbeskyttelsesdel, og at Rådet vil afvente Parlamen-
tets endelige behandling af forslaget i marts 2006. Kommissionen opfor-
drede de kommende formandskaber til at prioritere forslaget, således at
det kan vedtages inden udgangen af 2006.