Europaudvalget 2005-06
2690+2691 Almindelige Anl. Bilag 4
Offentligt
227904_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
REFERAT
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 24. november 2005
Rådsmøde (almindelige anliggender
og eksterne forbindelser), herunder
mødet mellem forsvarsministrene
den 21.-22. november 2005.
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005
-
Udkast til kommenteret dagsorden
Formandskabet præsenterede sit udkast til kommenteret dagsorden, som blev accepteret som
grundlag for det videre arbejde. Formandskabets intention var klar: Man ønsker at fokusere
topmødet på at opnå enighed om de finansielle perspektiver. Der var i øvrigt kun enkelte
spørgsmål vedr. de andre punkter på dagsordenen, herunder samlingen af drøftelserne om Af-
rika, migration og terrorbekæmpelse i ét punkt og generelle ønsker om tekstdel i konklusioner-
ne vedr. tænkepausen under det østrigske formandskab. En drøftelse af, hvorvidt udvidel-
sen/FYROM bør tages op af Det europæiske Råd, tages først op af Rådet på et senere tids-
punkt.
2. Flerårige finansielle rammer 2007-2013
Fuld bordrunde med tilkendegivelse af velkendte nationale positioner - om end tonen skærpe-
des overfor formandskabet. Alle afventer formandskabets bebudede kompromisforslag forud
for ministerkonklaven den 7. december 2005.
Et stort flertal så Luxembourgs juni-pakke, som det klare udgangspunkt for en aftale. Omvendt
fastholdt formandskabet, at der var behov for "væsentlige ændringer", hvis nærmere indhold
dog fortsat ikke blev gjort klart. Bred enighed om, at en bevægelse fra formandskabets side på
rabatten var vigtigste forudsætning for en aftale. Der blev eksplicit refereret til det rimelige i, at
formandskabet medfinansierer til det øgede udgiftspres der følger af udvidelsen, formandskabet
selv har talt så varmt for. Imidlertid ingen signaler om kompromisvilje fra formandskabets side,
der snarere skruede op for retorikken - og nu henviser til, at det kan blive svært at få en reduk-
tion af UK-rabatten ratificeret i det britiske parlament. Kommissionen konkluderede, at det så
ud som om, at der trods alt var enighed om en ting: ”Behovet for en retfærdig finansiering af
udvidelsesbyrden, så der var håb om en succes”.
3. Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
Foruden udenrigsministrenes drøftelse af udviklingen i EU’s civile krisestyringskapabiliteter
drøftede forsvarsministrene kapacitetsudvikling på det militære område. Bl.a. drøftedes status
for kampgrupperne og behovskataloget, som blev godkendt, idet der var enighed om, at de
ambitiøse målsætninger krævede meget af medlemsstaterne. Endvidere drøftedes civilt-militært
samarbejde, hvor en række lande fremhævede det positive i, at EU havde emnet på dagsorde-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
227904_0002.png
2
nen. Rådet noterede sig de udarbejdede koncepter for koordination mellem civile og militære
midler samt støtte til sikkerhedssektorreform. Under frokosten drøftedes operation Althea i
Bosnien-Herzegovina, hvor den første etårs gennemgang ikke lægger op til justeringer i de mili-
tære styrker på nuværende tidspunkt. Forsvarsministrene afholdt desuden møde i Styrelsesrådet
for Det Europæiske Forsvarsagentur. Mødet blev på grund af forsvarsforbeholdet afholdt uden
dansk deltagelse. Rådet godkendte endvidere lanceringen af en ESDP-grænsebistandsmission i
Rafah på grænsen mellem Gaza og Egypten.
4. Opfølgning på EU's handlingsplan vedrørende jordskælv og tsunamier i det Indi-
ske Ocean
Punktet blev vedtaget uden debat. Der forventes egentlige drøftelser af opfølgningen på EU’s
handlingsplan under østrigsk formandskab.
5. Det vestlige Balkan/Bosnien-Hercegovina
Punktet blev vedtaget uden debat.
6. Mellemøsten
Rådet drøftede den aktuelle situation i Mellemøsten og besluttede at lancere en ny ESDP-
grænsebistandsmission i Rafah på grænse mellem Gaza og Egypten med henblik på hurtig de-
ployering. Der vedtoges rådskonklusioner, hvori afholdelsen af valg til det palæstinensiske Lov-
givende Råd den 25. januar 2006 bydes velkommen. Endelig besluttedes det at anmode relevan-
te rådsorganer om at fremlægge en EU-analyse af situationen i Østjerusalem med henblik på
offentliggørelse heraf i forbindelse med rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbin-
delser) den 12.-13. december 2005.
7. Irak
Under frokosten drøftedes situationen i Irak samt den videre udvikling i forholdet mellem EU
og Irak. Drøftelsen tog udgangspunkt i Rådskonklusionerne af den 7. november 2005 og om-
fattede bl.a. spørgsmålet om en eventuel forlængelse og udvidelse af EUJUST LEX-missionen.
Der er endvidere truffet beslutning om, at et EU-repræsentationskontor vil blive åbnet i Bag-
dad i begyndelsen af 2006.
8. Iran
Rådet drøftede sagen om Irans atomprogram. Rådet konkluderede, at man indtil videre vil af-
vente resultaterne af igangværende sonderinger med Iran.
9. Euromed Topmøde
Punktet blev vedtaget uden debat.
10. EU/Canada Topmøde
Punktet blev vedtaget uden debat.
11. EU/Ukraine Topmøde
Punktet blev vedtaget uden debat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
227904_0003.png
3
12. Migration og eksterne anliggender - rådskonklusioner
Der var enighed om rådskonklusionerne om migration og eksterne relationer med en ændring
af konklusion nr. 6 (opsummering af indsatsområder indsat). En række lande understregede
vigtigheden af en effektiv håndtering af migrationsstrømme og et øget samarbejde med tredje-
lande, såvel transit- som oprindelseslande. Landene fandt, at prioriteringen af området bør re-
flekteres i de finansielle perspektiver. Formandskabet anførte, at spørgsmålet om migration og
eksterne relationer vil blive drøftet på ny i forbindelse med forberedelsen til Det Europæiske
Råds møde i december om migration i et globalt perspektiv. På Det Europæiske Råds møde i
december vil der i højere grad at være fokus på konkrete aktiviteter til at håndtere migrations-
strømme.
13. Afrika-strategi
Der blev vedtaget rådskonklusioner, hvor der redegøres for de centrale elementer, som forven-
tes at indgå i EU’s Afrika-strategi. Strategien skal vedtages på Det Europæiske Råds møde i de-
cember. Diskussionen, som i hovedsagen fandt sted blandt udviklingsministrene, afspejlede
relativ bred konsensus om EU’s prioriteter i Afrika. Det var enighed om, at strategien skal være
fokuseret med klare prioriteter. Bl.a. fattigdomsorientering, god regeringsførelse, miljø,
HIV/AIDS og kvinders rolle fremhævedes som væsentlige elementer.
14. EU’s nye udviklingspolitik
EU’s nye udviklingspolitik blev vedtaget af Rådet. Udviklingspolitikken er i to dele, en del for
hele EU og en del alene for Kommissionens bistand. EU-delen omfatter de visioner, målsæt-
ninger og principper for god udviklingsbistand, som medlemslandene og Kommissionen deler.
Den fælles vision erstatter ikke medlemslandenes nationale udviklingspolitikker, men sigter på
at give et kollektivt løft på kvaliteten af udviklingsbistanden.
Kommissionsdelen indeholder retningslinier for fællesskabsbistanden, herunder hvilke sektorer
Kommissionen primært skal arbejde i, hvilke tværgående hensyn, den skal indarbejde i alle pro-
grammer, fokus på modtagerlandets lokale ejerskab og fattigdomsstrategier, fokus på koordina-
tion, samt decentralisering af bistandsadministrationen til Kommissionens delegationer i mod-
tagerlandene.
Der var på mødet i Rådet en lang drøftelse om fattigdomsorienteringen af udviklingsbistanden.
De nye medlemslande ønskede, at fokus på lavindkomstlande skulle nedtones for at give mu-
lighed for øget fokus på udviklingsbistand til bl.a. nabolandene til de nye medlemslande. Der
blev efter regeringens opfattelse fundet en god løsning, der fastholder fattigdomsorienteringen
af udviklingsbistanden og prioritet til lavindkomstlandene.
15. Orienteringsdebatten om effektiviteten af EU’s udviklingsbistand
Der blev på mødet i Rådet vedtaget rådskonklusioner. Konklusionerne understreger behovet
for at øge effektiviteten af EU’s udviklingsbistand og fremkommer med en række opfordringer
til konkrete tiltag for bedre koordination og harmonisering, mere effektiv allokering af ressour-
cer, og mere effektiv styring af fællesskabsbistanden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
227904_0004.png
4
Rådskonklusionerne opfordrer endvidere Kommissionen til at forbedre sin orientering om,
hvorledes fællesskabsbistanden anvendes i mellemindkomstlande, herunder at rapportere om
Kommissionens særlige kompetencer vis-a-vis mellemindkomstlande, om målsætninger, poli-
tikker, strategier og metoder, og om fattigdomsorienteringen i bistanden til mellemindkomst-
lande.
16. Aid for Trade
Formandskabet konkluderede, at der med udgangspunkt i formandskabspapiret skulle arbejdes
videre med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner på rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 12.-13.december 2005. Handelsrelateret bistand skal ikke kompense-
re et dårligt DDA resultat i Hong Kong, men støtte op om et godt resultat. Der var generel
enighed om, at det ville være et relevant signal til Hong Kong forhandlingerne, hvis EU gav et
kollektivt tilsagn om mere handelsrelateret bistand.
17. WTO/DDA
Kommissær Mandelson gav Rådet en kort orientering om den aktuelle status for WTO/DDA.
Kommissæren erindrede om, at Generaldirektør Lamy havde bedt om, at forhandlingspartner-
ne reducerer ambitionsniveauet på kort sigt. Kommissionen vil holde sig for øje, at strategien i
Hong Kong måtte være at man skal opnå så meget som muligt uden at acceptere den nuværen-
de manglende balance mellem delemnerne; at opretholde kravet om et højt niveau samt at be-
vare ideen om, at DDA er en udviklingsrunde. Det er ikke Kommissærens hensigt at give sig
mere på landbrugsområdet før Hong Kong, men Mandelson ville ikke udelukke yderligere for-
slag på landbrugsområdet - i Hong Kong eller senere - inden for mandatets rammer. Der blev
vedtaget rådskonklusioner vedr. den videre proces.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
227904_0005.png
5
18. AVS/EU økonomiske partnerskabsaftaler
Punktet blev taget af dagsordenen.
19. Årsberetning 2005 om EU’s udviklingspolitik og bistand til tredjelande i 2004
Punktet blev vedtaget uden debat.
20. EU-position til Ministerkonference i Den Nordlige Dimension den 21. november
2005
Punktet blev vedtaget uden debat.
21. Kommissionens anbefaling af den 21. oktober 2005 til Rådet om at bemyndige
Kommissionen til at indlede forhandlinger med Bosnien-Hercegovina om en stabilise-
rings- og associeringsaftale
På 10-års dagen for indgåelse af Dayton-fredsaftalen blev det vedtaget at indlede forhandlinger
om en Stabiliserings- og Associeringsaftale med Bosnien-Hercegovina. Der blev også vedtaget
rådskonklusioner, som bl.a. berører forlængelse af EU's Monitoreringsmission og EUFOR i
Bosnien-Hercegovina.
22. Forslag om, at Rådet bemyndiger Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Middelhavslandene om aftaler om økonomisk integration i forbindelse med tjeneste-
ydelser og etablering
Punktet blev vedtaget uden debat.
23. Eventuelt
Humanitært svar på jordskælvet i Sydøstasien
Danmark opfordrede alle medlemsstater til snarest at indfri deres løfter om bistand til de hårdt
ramte områder. Dette blev godt modtaget, og der var enighed om, at alle skal levere hurtigt på
tilsagn.
På foranledning af Danmark drøftede Rådet, at der er behov for at både EU’s medlemslande og
ECHO leverer hurtigt på de tilsagn, der er givet om nødhjælp. Det blev fra dansk side under-
streget at det var uacceptabelt, at ECHO syv uger efter katastrofen kun havde leveret omkring
10 pct. af de tilsagn, der var givet. Var der tale om administrative flaskehalse grundet i regler
pålagt af medlemslandene, så måtte man overveje at lave dem om. Det blev fremhævet, at det
forekom unødvendigt bureaukratisk, at ECHO ikke ligesom mange medlemslande kunne træffe
beslutning om tildeling af midler på baggrund af FN’s ”Flash Appeals”. Kommissionen mente
ikke, at kritikken, som var rejst af FN, var berettiget og mente, at problemet skyldtes manglende
ansøgninger fra FN. Kommissionen var imidlertid indstillet på at tage de aktuelle problemer op
nu med FN for at finde en løsning.
Andre medlemslande og Kommissionen var enige med Danmark i, at man måtte sikre sig at
ECHO kunne levere hurtig og effektiv nødhjælp både i den konkrete sag og i kommende kata-
strofesituationer. Formanden opfordrede det kommende østrigske formandskab til at sætte det
generelle spørgsmål om hurtig og effektiv nødhjælp på dagsordenen for udviklingsministrenes
næste møde i foråret 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Valg af OECD Generalsekretær
Polens udenrigsminister bragte valget af ny Generalsekretær for OECD op og argumenterede
for støtte til tidligere statsminister Marek Belka’s kandidatur. Der var ingen nærmere drøftelse,
men en erkendelse af, at der ikke var en fælles EU-holdning i spørgsmålet.