Europaudvalget 2005-06
2693 - Økofin Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
11. november 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 18. november 2005
– dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre - budget) den 24.
november 2005 – vedlægges Finansministeriets notat om de punkter, der
forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
10. november 2005
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 24.
november 2005
1
Rådets 2. læsning af EU’s 2006-budget og samråd med Europa-Parlamentet
side 2
herom, herunder Kommissionens ændringsskrivelse nr. 1-2 til
Kommissionens budgetforslag for 2006.
Vedtagelse
Kommissionens ændringsforslag nr. 8 til EU's budget for 2005
Vedtagelse
Præsentation af Revisionsrettens årsberetning for 2004
(Revisionsrettens årsberetning ventes d. 15. november.)
side 14
side 17
2
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
1. Rådets læsning af EU’s 2006-budget og samråd med Europa-
parlamentet herom, herunder Kommissionens ændringsskrivelse nr. 1-
2 til Kommissionens budgetforslag for 2006.
Resume: Rådet (ECOFIN) afholder sin 2. læsning af budgetforslaget for 2006 den 24.
november 2005. Samtidig afholdes et samråd med Parlamentet, hvor Rådet og Parlamentet vil
søge at indgå en aftale om budgettet for 2006.
1.
Baggrund
ECOFIN gennemfører d. 24. november 2005 sin anden og sidste læsning af EU's
budget for 2006. Dette sker på baggrund af resultatet af Europa-Parlamentets 1.
læsning. Samtidig afholdes et samråd med Parlamentet med henblik på at søge at
indgå en samlet aftale om EU's budget for 2006.
Endvidere skal Rådet behandle følgende ændringsskrivelser til budgetforslaget for
2006, som er fremsat af Kommissionen:
Ændringsskrivelse nr. 1, som vedrører afsættelsen af 40 mio. euro under
kategori 4 til ledsageforanstaltninger i AVS-lande påvirket af
sukkerreformen.
Ændringsskrivelse nr. 2, som baseret på en opdatering af budgettallene på
landbrugsområdet indebærer en reduktion af forpligtelser og betalinger til
direkte støtte/markedsordninger (kategori 1) på 362 mio.euro.
2. Indhold
Generelt om budgetprocessen
2006-budgettet fastlægges indenfor de udgiftslofter (finansielle perspektiver), som
blev fastsat af Det Europæiske Råd i København i december 2002 for 2004-2006
i lyset af de 10 nye landes tiltræden d. 1. maj 2004, og som med mindre
justeringer blev bekræftet af Rådet og Parlamentet ved aftale indgået den 7. april
2003.
Når Rådet og Parlamentet forhandler om budgettet for 2006, forhandles der om,
hvordan midlerne inden for hver af de forskellige kategorier skal fordeles, samt
hvilken margen, der skal efterlades til uforudsete udgifter. Der kan således i
henhold til de finansielle perspektiver ikke flyttes midler fra én udgiftskategori til
en anden. Samlet for alle kategorier findes der endvidere det såkaldte
fleksibilitetsinstrument, som giver mulighed for årligt at anvende yderligere op til
200 mio. euro udover udgiftslofterne, jf. dog vedr. Parlamentets fortolkning
nedenfor. Fleksibilitetsinstrumentet må som udgangspunkt ikke dække det
samme behov to år i træk.
Endvidere håndhæver Rådet og Parlamentet under budgetprocessen, at
Kommissionen har efterlevet princippet om korrekt budgettering, herunder en
nøje afpasning mellem bevillinger til forpligtelser og betalinger.
Budgetforhandlingerne vedrører ikke grundlaget for konkrete udgiftsposter, hvor
udbetalingen sker i henhold til vedtagne retsakter (dette håndteres i de relevante
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218822_0004.png
4
rådsregi), men derimod en realistisk budgettering heraf. Rådet og Parlamentet er
således gensidigt forpligtet i den inter-institutionelle aftale til at indbudgettere
obligatoriske udgifter på budgettet.
Status for 2006-budgetforhandlingerne
Tabel 1. Status for forhandlingerne om EU’s 2006-budget
Mio. euro, årets priser
Budget 2005
vedtaget
1
Loftet for
2006 (FP)
Kommission
ens forslag
for 2006
Rådets 1.
læsning
(juli 2005)
Parlamentet
s 1. læsning
(okt. 2005)
Forpligtelsesbevillinger:
1. Landbrug
Margen til loftet
2. Strukturforanstaltninger
Margen til loftet
3. Interne Politikker
Margen til loftet
4. Eksterne politikker
Margen til loftet
5. Administration
Margen til loftet
6. Reserver
Margen til loftet
7. Førtiltrædelsesstøtte
Margen til loftet
8. Kompensationer
Margen til loftet
Forpligtelser, i alt
Heraf fleksibilitetsinstrument
Margen til loftet:
49.676
1.763
42.423
17
9.150
-40
5.219
-100
6.292
68
446
0
2.081
1.391
1.305
0
116.593
200
3.099
52.618
44.617
9.385
5.269
6.708
458
3.566
1.074
123.695
51.412
1.206
44.555
62
9.218
167
5.393
-124
6.698
10
458
0
2.481
1.085
1.074
0
121.288
123,5
2.407
51.262
1.356
44.555
62
9.175
210
5.227
42
6.578
130
458
0
2.481
1.085
1.074
0
120.810
0
2.885
111.421
51.450
1.168
44.567
50
9.440
-55
5.684
-415
6.655
53
458
0
2.481
1.085
1.074
0
121.809
482
1.886
116.226
1,05%
Betalingsbevillinger, i alt
106.241
119.292
112.567
Betalingsbevillinger, pct. af
BNI
1,01%
1,08%
1,02%
1,01%
Anm: Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens
betalingsbevillinger er udtryk for de faktiske udbetalinger, EU kan foretage i et givet budgetår.
1)
Inkl. ændringsforslag nr. 1-7 til 2005-budgettet.
Kommissionens 2006-budgetforslag indeholdt samlede forpligtelsesbevillinger på
121,3 mia. euro eller 1,09 pct. af EU’s BNI, svarende til en stigning på 4 pct. i
forhold til 2005, mens de samlede betalingsbevillinger udgjorde 112,6 mia. euro
eller 1,02 pct. af EU’s BNI, svarende til en stigning på 5,9 pct. i forhold til 2005.
Udgiftslofterne var stort set opbrugt i alle kategorier med undtagelse af kategori
1, landbrug og kategori 7, førtiltrædelsesstøtte. Samtidig indebar Kommissionens
forslag overskridelser af udgiftsloftet i kategori 4.
Rådets 1. læsning i juli 2005 resulterede i en reduktion af
forpligtelsesbevillingerne på 478 mio. euro i forhold til Kommissionens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218822_0005.png
5
budgetforslag samt en reduktion af betalingsbevillingerne med 1.146 mio.euro.
Tyskland, Nederlandene og Østrig undlod at stemme, da disse lande fandt
grundlag for større reduktioner især vedr. betalingsbevillinger. Rådets forslag
holder sig inden for udgiftslofterne.
Parlamentet forhøjede ved sin 1. læsning i oktober 2005 forpligtelserne i forhold
til Rådets 1. læsning med 999 mio.euro til 121,8 mia. euro, mens betalingerne
forhøjes med 4.805 mio. euro til 116,2 mia.euro. Parlamentets 1. læsning
indebærer også markante forhøjelser i forhold til Kommissionens budgetforslag. I
forhold til 2005-budgettet er der med Parlamentets forslag tale om en stigning i
forpligtelser på 4,5 pct. og en stigning i betalingerne på 9,4 pct.
Parlamentets forslag indebærer overskridelser af de fastlagte udgiftslofter
(finansielle perspektiver) på i alt 482 mio. euro i forpligtelser, som foreslås
finansieret via fleksibilitetsinstrumentet. Dette er en væsentlig overskridelse af
den årlige fleksibilitetsramme på 200 mio. euro. Parlamentet henviser imidlertid
til, at den interinstitutionelle aftale om budgetdisciplin og forbedring af
budgetproceduren (IIA’en), har en bestemmelse (art. 24), hvorefter ”den del af
det årlige beløb, der ikke udnyttes, kan fremføres indtil år n+2”. Denne
bestemmelse har aldrig tidligere været anvendt. Ifølge Parlamentets fortolkning af
bestemmelsen er der i 2006 samlet 493 mio. euro til rådighed under
fleksibilitetsinstrumentet.
Kommissionen har i oktober 2005 fremsat to ændringsskrivelser til sit oprindelige
budgetforslag. De finansielle konsekvenser af disse er ikke indeholdt i tabel 1,
idet hverken Rådet eller Parlamentet i deres 1. læsninger har kunnet nå at tage
højde herfor. Parlamentets 1. læsning har dog indregnet indholdet af
ændringsskrivelse nr. 1, som indebærer 40 mio.euro afsat under kategori 4 til
kompensation af AVS-lande påvirket af sukkereformen. Ændringsskrivelse nr. 2
indebærer en reduktion af forpligtelses- og betalingsbevillinger på
landbrugsområdet (kategori 1) med 362 mio.euro.
2.1 Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Udgiftskategori 1 - Landbrug
Landbrugspolitikken under kategori 1 på EU-budgettet består af to søjler:
Kategori 1a
omfatter markedsordningerne for landbrugsvarer (herunder direkte
støtte) og veterinære udgifter.
Kategori 1b
omfatter støtte til udvikling af landdistrikter. Det bemærkes, at den
del af landdistriktsstøtten, som tildeles tilbagestående regioner i Europa, er
budgetteret under EU-budgettets udgiftskategori 2, strukturfonde.
Udbetalinger inden for markedsordningerne (kategori 1a) finder sted på grundlag
af landbrugspolitikkens forordninger og har dermed i høj grad karakter af
obligatoriske udgifter, hvor Rådet har det sidste ord i budgetforhandlingerne. Den
årlige budgetprocedure har derfor langt hen ad vejen til formål at sikre, at der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218822_0006.png
6
indbudgetteres et kvalificeret skøn over disse udbetalinger, primært baseret på de
gældende markedsforhold, herunder euro/dollar-kursen.
For landdistriktsstøttens (kategori 1b) vedkommende indbudgetteres støtten i
udgangspunktet i henhold til Kommissionens flerårige programmering. Udgifter
til landdistriktsstøtte er ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord i budgetlægningsprocessen.
Tabel 2. Status for kategori 1 (landbrug)
(mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Udgiftskategori 1a:
Markedsordninger/direkte støtte
Udgiftskategori 1b:
Udvikling af landdistrikter
Den fælles landbrugspolitik i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2005 Kommissionen
s forslag for
2006
Rådets
1. læsning
Parlamentets
1. læsning
42.835
6.841
49.676
1.763
49.115
43.641
7.771
51.412
1.206
51.353
43.491
7.771
51.262
1.356
51.203
43.679
7.771
51.450
1.167
51.391
Kommissionens budgetforslag for kategori 1, landbrug indeholdt samlede
forpligtelsesbevillinger på ca. 51,4 mia. euro i 2005.
Af de samlede udgifter til direkte støtte/markedsordninger på 43,6 mia. euro
udgør markedsordninger 8,8 mia. euro og den direkte støtte 34,8 mia. euro. Heri
indgår, at der er overflyttet knap 0,7 mia. euro fra den direkte støtte til kategori 1b
i form af den såkaldte modulation. Modulationen indebærer en reduktion af den
direkte støtte med henblik på overførsel af midlerne til landdistriktspolitikken.
Den direkte støtte stiger i forhold til 2005 med 1,6 mia. euro eller 5 pct.
Baggrunden er særligt mælkereformen men også indfasning af de nye
medlemslande. Mælkereformen med en omlægning fra pris-/eksportstøtte til
direkte støtte bidrager omvendt til et fald i støtten til markedsordninger mv. på
0,8 mia. euro, således at nettostigningen under kategori 1a udgør 0,8 mia. euro
eller 1,9 pct., svarende til et realt uændret niveau. Med Kommissionens
ændringsskrivelse nr. 2, jf. også nedenfor, reduceres budgetforslagets udgifter
med 362 mio. euro, således at nettostigningen udgør 0,4 mio.euro eller 1 pct.
nominelt.
Landdistriktsstøtten er budgetteret svarende til de fastlagte lofter, for EU15 med
tillæg af modulationen på 655 mio.euro. Modulationen er forudsat fuldt neutral i
forhold til det samlede udgiftsloft under kategori 1.
Rådet foretog ved sin 1. læsning en begrænset nedjustering af forpligtelserne
under markedsordningerne i udgiftskategori 1a på 150 mio. euro begrundet i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218822_0007.png
7
erfaringer med underudnyttelse af bevillingerne fra tidligere år. Der blev ikke
ændret i bevillingerne til landdistriktsstøtten.
Parlamentet gik ved sin 1. læsning tilbage til Kommissionens forslag og foreslog
desuden ekstra midler (i alt 38 mio. euro), heraf hovedparten til et
fødevareprogram for udsatte grupper samt et program for energieffektivt
landbrug. Parlamentet har ikke ændret i bevillingerne til landdistriktsstøtten.
Kommissionen fremlagde i oktober 2005 ændringsskrivelse nr. 2 til
budgetforslaget for 2006, hvori Kommissionen nedjusterer landbrugsudgifterne i
kategori 1a med 362 mio. euro i både forpligtelses- og betalingsbevillinger.
Nedjusteringen skyldes et forventet reduceret behov for markedsstøtte, idet
Kommissionen herunder har nedjusteret euro/dollarkursen fra 131 til 122 US-
dollar pr. 100 euro. Den lavere eurokurs indebærer en mindre forskel mellem
interne EU-priser i euro og verdensmarkedspriser i dollar, og derfor isoleret set
mindreudgifter på 169 mio.euro til markedsstøtte. Hverken Rådet eller
Parlamentet har taget stilling til ændringsskrivelsen.
Udgiftskategori 2 - Strukturforanstaltninger
De finansielle perspektiver for kategori 2, strukturforanstaltninger, omfatter både
udgiftsmål og udgiftslofter – og ikke kun udgiftslofter, således som det er tilfældet
for de andre udgiftskategorier.
Udgiftskategori 2 udgør ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord. Da forpligtelsesbevillingerne er fastsat udfra de finansielle perspektiver
– og således ikke reelt fastsættes i den årlige budgetprocedure – knytter
Parlamentets indflydelse sig til fastsættelsen af betalingsbevillingerne.
Tabel 3. Status for kategori 2 (strukturfonde)
(mio. euro, årets priser)
Budget 2005 Kommissione
ns forslag for
2006
37.291
27.283
3.544
3.911
2.553
5.132
42.423
18
38.523
28.472
3.405
3.988
2.658
6.032
44.555
62
Rådets
1. læsning
Parlamentets 1.
læsning
Forpligtelsesbevillinger
Strukturfonde (kategori 2a)
- Mål 1: Tilbagestående regioner
- Mål 2: Regioner med strukturproblemer
- Mål 3: Beskæftigelse, uddannelse m.v..
- Andet
Samhørighedsfonden (kategori 2b)
Udgiftskategori 2 i alt
Margen
38.523
28.472
3.405
3.989
2.657
6.032
44.555
62
38.535
28.472
3.405
3.989
2.669
6.032
44.567
50
Betalingsbevillinger
32.396
35.640
35.490
39.230
Note: Marginen vedrører alene udgiftskategori 2b, Samhørighedsfonden, mens loftet for udgiftskategori
2a, Strukturfonde, er fuldt udnyttet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218822_0008.png
8
I Kommissionens oprindelige budgetforslag er de foreslåede
forpligtelsesbevillinger stort set identiske med de finansielle perspektiver. Der er
dog en mindre margen på 62 mio. euro, som skyldes, at Irland ikke længere
kvalificerer til støtte fra Samhørighedsfonden. Kommissionen forventer
mindreudgifter vedr. teknisk bistand under Social- og Regionalfondene, hvoraf 12
mio.euro foreslås anvendt som bidrag til finansieringen af PEACE II programmet
vedr. fredsprocessen i Nordirland.
Betalingsbevillingerne udgør på Kommissionens budgetforslag 35,6 mia. euro,
hvilket er udtryk for en stigning på 10 pct. i forhold til 2005. Stigningen afspejler
særligt en forventet, bedre, bevillingsudnyttelse end tidligere.
Rådet foretog ved sin 1. læsning en begrænset nedjustering af
betalingsbevillingerne med 150 mio. euro i forhold til Kommissionens forslag
begrundet i forventninger om en vis underudnyttelse af bevillingerne. Rådet
accepterede Kommissionens forslag vedr. finansiering af PEACE II.
Parlamentet har ved sin 1. læsning foretaget en meget betydelig opjustering af
betalingsbevillingerne med 3,7 mia. euro. Opjusteringen er beregnet som 40 pct.
af forskellen mellem Rådets 1. læsning og summen af indberetninger fra
medlemslandenes strukturfondsadministrationer om forventet behov i 2006.
Parlamentet har afvist Kommissionens og Rådets forslag om at finansiere 12 mio.
euro vedr. PEACE II-programmet via ledige midler under teknisk bistand. I
stedet ønsker man de 12 mio. euro finansieret som nye midler via
fleksibilitetsinstrumentet (jf. tabel 3 er der en margin under kategori 2, men denne
vedrører alene udgiftskategori 2b, Samhørighedsfonden. Finansiering af nye tiltag
under udgiftskategori 2a såsom PEACE II forudsætter dermed finansiering inden
for kategoriens loft, eller alternativt anvendelse af fleksibilitetsinstrumentet).
Udgiftskategori 3 - Interne politikker
Tabel 4. Status for kategori 3 (interne politikker)
(mio. euro, årets priser)
Budget 2005 Kommissione
ns forslag for
2006
83
290
170
41
1.298
235
3.253
1.317
366
61
289
177
40
1.340
237
3.458
1.363
330
Rådets
1. læsning
Parlamentets 1.
læsning
Forpligtelsesbevillinger
Økonomiske og finansielle anliggender
Erhvervspolitik*
Beskæftigelse og sociale anliggender
Landbrug og udvikling af landdistrikter
Energi og transport*
Miljø
Forskning*
Informationssamfundet*
Direkte forskning*
60
275
175
40
1.326
236
3.458
1.363
330
91
311
179
40
1.344
253
3.516
1.365
330
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218822_0009.png
9
Fiskeri*
Beskatning og toldunion
Uddannelse og kultur
Presse og kommunikation
Sundhed og forbrugerbeskyttelse
Frihed, retfærdighed og sikkerhed
Udvidelse
Statistikker
Andet
Udgiftskategori 3 i alt
Margen
Betalingsbevillinger
106
58
802
77
121
548
146
54
86
9.052
-40
7.924
108
61
793
66
143
548
76
50
77
9.218
167
8.836
108
61
793
62
138
548
76
50
77
9.175
210
8.320
108
61
862
79
145
549
77
50
79
9.440
-55
8.812
*
Området indgår helt eller delvist i det sjette rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling.
Hele udgiftskategori 3 udgøres af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet
har det sidste ord og traditionelt har mange interesser. Godt 4/5 af udgifterne er
imidlertid allerede planlagt ved flerårige programmer vedtaget af Rådet og
Parlamentet ved fælles beslutningstagen, hvilket begrænser muligheden for
omprioriteringer i budgetforhandlingerne.
Kommissionens budgetforslag for kategori 3, interne politikker indebærer
forpligtelsesbevillinger på godt 9,2 mia. euro i 2006, hvilket er udtryk for en
stigning på 166 mio. euro eller 4 pct. i forhold til 2005,
jf. tabel 4.
Margenen udgør
167 mio. euro. Forslaget indebærer bl.a. et løft i de samlede midler under
forskningsrammeprogrammet fra 5.047 mio. euro i 2005 til 5.285 mio. euro i
2006, en stigning på knap 5 pct. Den betydelige stigning i betalingsbevillingerne
(11,5 pct.) afspejler afløb på tidligere års forpligtelser, idet 2006 samtidig er
slutåret for flertallet af programmerne. Der foreslås også markante stigninger for
bevillinger til en række agenturer og centre til i alt 290 mio. euro, en stigning på
19 pct. i forhold til 2005.
Rådet har i sin 1. læsning øget margenen til 210 mio.euro, bl.a. gennem
reduktioner af de af Kommissionen foreslåede bevillinger til agenturer,
informationsprogrammer og pilotprojekter. Løftet i forpligtelser til forskning er
bibeholdt uændret. Stigningen i betalingsbevillingerne er reduceret til ca. 5 pct.
begrundet i erfaringer med faktisk implementering.
Parlamentets 1. læsning indebærer et løft i forpligtelser på 265 mio.euro, hvilket
er ensbetydende med en overskridelse af udgiftsloftet med 55 mio.euro, som
foreslås finansieret via fleksibilitetsinstrumentet. I løftet indgår særligt øgede
midler til uddannelse og kultur (69 mio.euro) og forskning (58 mio.euro).
Parlamentet øger en række bevillinger på programmer underlagt fælles
beslutningstagen, uanset at disse er fastsat på grundlag af de såkaldte reference-
beløb. Dette kræver ifølge IIA’en en aftale mellem Parlamentet og Rådet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218822_0010.png
10
Parlamentet øger endvidere betalingsbevillingerne med 491 mio.euro i forhold til
Rådets 1. læsning.
Udgiftskategori 4. Eksterne politikker
Udgiftsområde 4 omfatter EU's eksterne politikker med undtagelse af
udvidelsesprocessen (som finansieres under kategori 7, førtiltrædelsesstøtte) og
Den Europæiske Udviklingsfond (EUF). Bevillinger til Tyrkiet, Malta, Cypern og
Kroatien er i 2004/2005 blevet overført fra kategori 4 til andre kategorier uden
en tilsvarende justering af udgiftsloftet, hvorved der er tilvejebragt ekstra 237
mio. euro årligt til andre formål under kategori 4.
Udgiftskategori 4 indeholder både obligatoriske og ikke-obligatoriske udgifter.
Aftaler indgået med tredjepart, herunder fiskeriaftaler samt bidrag til
internationale organisationer udgør obligatoriske udgifter, hvor Rådet har det
sidste ord i budgetprocessen, mens Parlamentet har det sidste ord for øvrige
udgifter.
Tabel 5. Status for kategori 4 (eksterne politikker)
(mio. euro, årets priser)
Budget 2005 Kommissione
ns forslag
2006
484
467
1.048
311
732
166
97
62
794
496
660
5.317
-198
5.476
505
461
1.089
301
795
165
102
62
781
500
632
5.393
-124
5.357
Rådets
1. læsning
Parlamentets 1.
læsning
Forpligtelsesbevillinger
Østeuropa, Kaukasus og Centralasien
Vestbalkan
Middelhavsområdet og Mellemøsten,
herunder Irak
Latinamerika
Asien, inkl. Afghanistan*
Afrika, Vestindien og Stillehavsområdet
Multilaterale forhold og eksterne forbindelse
Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik
Udviklingssamarbejdspolitik og sektor-
strategier, herunder især fødevarebistand
Humanitær bistand
Andet (inkl. internationale fiskeriaftaler)
Udgiftskategori 4 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
485
443
1.055
290
776
163
100
63
756
480
616
5.227
42
5.275
509
477
1.111
327
832
203
104
61
893
512
655
5.684
-415
5.527
Kommissionens oprindelige budgetforslag indebærer en overskridelse af
udgiftsloftet på 124 mio. euro, som foreslås finansieret via
fleksibilitetsinstrumentet. Overskridelsen begrundes med behovet for midler til
genopbygningen efter tsunami-katastrofen (indgår under Asien-budgetlinjen).
Kommissionen har efterfølgende fremsat ændringsskrivelse nr. 1, som indebærer
afsættelsen af 40 mio. euro under kategori 4 til ledsageforanstaltninger i AVS-
lande påvirket af sukkerreformen. Overskridelsen af udgiftsloftet er dermed på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218822_0011.png
11
164 mio.euro. Kommissionen foreslår et uændret budget for den Fælles
Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP). Bevillingerne vedrørende Irak fastholdes
tilsvarende uændret i forhold til 2005 på 200 mio. euro. Vedrørende Afghanistan
er 2006 det sidste år i forhold til opfyldelsen af tilsagnet om samlet 1 mia. euro
besluttet i 2002.
Rådet reducerede ved sin 1. læsning forpligtelsesbevillingerne med 166 mio.euro i
forhold til Kommissionens forslag, således at der blev tilvejebragt en positiv
margen på 42 mio.euro. Denne margen ventes dog anvendt til finansiering af de
40 mio. euro vedr. sukkerkompensationer, hvorved loftet vil være stort set
opbrugt. Bevillingerne vedr. Afghanistan, Irak, tsunamien og FUSP’en blev
fastholdt uændret, men altså finansieret indenfor udgiftsloftet.
Parlamentets 1. læsning indebærer et løft i forpligtelser på 457 mio. euro, idet
Parlamentet i forhold til Rådets 1. læsning ønsker flere midler på de fleste
områder, herunder særligt udviklingssamarbejdspolitik, Middelhavsområdet og
Asien. Da der kun er plads til 42 mio. euro inden for loftet, er der tale om en
overskridelse af udgiftsloftet på 415 mio.euro, som Parlamentet ønsker
finansieret via fleksibilitetsinstrumentet. Konkret ønsker Parlamentet, at midler til
sukkerkompensationer til AVS-landene, til Irak samt til tsunami-bistand
finansieres via fleksibilitetsinstrumentet.
Parlamentet har desuden nedjusteret FUSP-budgettet med 1,5 mio.euro, fra 62,6 til 60,9
mio.euro. Hvis Rådet og Parlamentet ikke bliver enige om FUSP-budgettet, er det i henhold til
den inter-institutionelle aftale Kommissionens forslag (62,6 mio. euro), der bliver gældende.
Udgiftskategori 5 - Administrative udgifter
Kategori 5 er ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det sidste ord.
Tabel 6. Status for kategori 5 (administrative udgifter)
(Mio. euro, årets priser)
Budget Kommissionens
2005
forslag 2006
Rådets
1. læsning
Parlamentets
1. læsning
Kommissionen (inkl. pensioner)
3.957
4.201
Parlamentet
1.272
1.342
Rådet
568
602
Domstolen
232
254
Revisionsretten
109
115
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
104
109
Regionsudvalget
60
64
Ombudsmanden
7
8
Databeskyttelseskontoret
3
4
Udgiftskategori 5 i alt
6.697
6.293
Margen
67
10
Anm: Budgettallet for 2005 er opgjort inkl. efterfølgende ændringsbudgetter.
4.106
1.342
592
247
112
107
62
8
3
6.578
130
4.196
1.322
592
250
113
108
63
8
4
6.655
53
Kommissionens og de enkelte institutioners foreløbige budgetforslag indebærer
knap 6,7 mia. euro til administrative udgifter i 2006, hvilket er udtryk for en
stigning i de samlede administrative udgifter på 6,4 pct. Institutionernes egne
budgetforslag indebærer samlet en margen på 10 mio. euro under kategori 5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218822_0012.png
12
Institutionerne angiver helt overvejende udgifter forbundet med udvidelsen til
personale, IT og bygninger/lokaleleje som hovedårsag til stigningerne, der
generelt for alle institutionerne ligger på 5-7 pct. i forhold til 2005.
Rådet reducerede ved sin 1. læsning bevillingerne til administration med ca. 120
mio. euro og tilvejebragte derved en positiv margen på 130 mio. euro. Uanset
reduktionen er der fortsat tale om en samlet stigning i de administrative udgifter
på 4,5 pct. i forhold til 2005. Rådets tilgang var bl.a. begrundet i forudsætning om
effektiviseringsgevinster i institutionerne, bl.a. som følge af ny IT-teknologi og
øget samarbejde, samt konkrete erfaringer med problemer med forsinkede
besættelser af nye stillinger.
Parlamentet har ved sin 1. læsning øget bevillingen med 77 mio.euro, hvilket giver
en margin på knap 53 mio.euro. Forøgelsen dækker over, at hovedparten af
Rådets reduktioner er elimineret, mens Parlamentet omvendt har reduceret sin
egen administrative bevilling med 20 mio. euro, således at denne stiger med 50
mio.euro i stedet for 70 mio.euro fra 2005 til 2006. Disse 20 mio.euro, der indgår
i marginen, er dog forudsat placeret i en reserve til brug for Parlamentet, hvis der
skulle vise sig behov i løbet af 2006.
Udgiftskategori 6 - Reserver
Kommissionen afsatte i sit budgetforslag 458 mio. euro til reserver vedr. eksterne
indsatser, heraf 229 mio. euro til lånegarantireserven og 229 mio. euro i
nødhjælpsreserve i overensstemmelse med de finansielle perspektiver. Der er ikke
ændret herpå i løbet af budgetproceduren.
Udgiftskategori 7 - Førtiltrædelsesstøtte
Hovedsigtet med udgiftsområdets programmer, SAPARD (landbrug), ISPA
(strukturstøtte) og PHARE (generel førtiltrædelsesstøtte) er at hjælpe
kandidatlandenes landbrugssektorer, infrastruktur og administrative kapacitet mv.
til optagelse i fællesskabet. Udgifter til Tyrkiet er fra og med 2004 flyttet fra
kategori 4 til kategori 7, mens udgifterne vedr. Kroatien tilsvarende blev flyttet fra
2005. Udgifterne under udgiftskategori 7 er ikke-obligatoriske udgifter, hvor
Parlamentet har det sidste ord.
Tabel 7. Status for kategori 7 (førtiltrædelsesstøtte)
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
SAPARD
IPSA
PHARE
Tyrkiet
Cypern
Udgiftskategori 7 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget
2005
250
526
899
286
120
2.081
1.391
3.287
Kommissione
ns forslag
2006
300
585
977
480
139
2.481
1.085
3.152
Rådets
1. læsning
Parlamentets 1.
læsning
300
585
977
480
139
2.481
1.085
3.025
300
585
977
480
139
2.481
1.085
3.080
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218822_0013.png
13
Kommissionens budgetforslag indebærer, at der afsættes knap 2,5 mia. euro i
støtte til Bulgarien, Rumænien, Kroatien, Cypern og Tyrkiet. Den store margen
på knap 1,1 mia. euro skyldes, at udgiftslofterne ikke blev nedsat efter optagelsen
af de 10 nye medlemslande i 2004. De budgetterede udgifter er i
overensstemmelse med den fastlagte køreplan for Rumænien og Bulgarien, den
reviderede tiltrædelsesstrategi for Tyrkiet og tiltrædelsesstrategien for Kroatien.
Udgifterne vedr. Cypern, der planlægges anvendt til fremme af den økonomiske
udvikling i det tyrkisk-cypriotiske samfund, forudsætter en tiltræden af forslag om
samlede midler til udviklingen på 259 mio. euro i 2005/2006.
Rådet nedsatte ved sin 1. læsning betalingerne til 3.025 mio. euro baseret på
tidligere afløbserfaringer, mens Parlamentet forøgede betalingerne med 55 mio.
euro fordelt på SAPARD og PHARE til samlet 3.080 mio. euro.
3.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau, og regeringen skønner således, at det er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
4.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens budgetforslag for 2006 ville medføre et dansk EU-bidrag på
godt 16,6 mia.kr. i 2006. Rådets 1. læsning ville indebære et dansk EU-bidrag på
knap 16,5 mia. kr., mens Parlamentets 1. læsning ville indebære et dansk EU-
bidrag på knap 17,2 mia. kr. i 2006.
Det vedtagne 2005-budget indebar et dansk EU-bidrag på 15,9 mia.kr. Aktuelt
forventes det danske bidrag i 2005 at udgøre ca. 15,4 mia. kr., især som følge af,
at der tilbageføres et overskud på 2,7 mia. euro fra 2004 (heraf 1,2 mia. euro i
uforbrugte midler) til medlemslandene i 2005. Med en vedtagelse af
ændringsforslag nr. 8 til 2005-budgettet vurderes det danske bidrag yderligere
reduceret til ca. 14,9 mia. kr. på grund af efterregulering vedrørende tidligere års
betalinger.
I forhold til det vedtagne budget for 2005 er der dermed med såvel Kommission-
ens budgetforslag som – i lidt mindre omfang – Rådets 1. læsning tale om et øget
dansk EU-bidrag fra 2005 til 2006 på i størrelsesordenen 0,6-0,7 mia. kr. Med
Parlamentets forslag øges det danske EU-bidrag yderligere, med en stigning på
omkring 1,3 mia.kr. fra 2005 til 2006.
I Forslag til finanslov for 2006 er der budgetteret på baggrund af Kommissionens
budgetforslag. En realisering af Parlamentets forslag ville dermed indebære en
statslig merudgift på godt 500 mio.kr. i 2006 i forhold til det forudsatte på
finanslovsforslaget.
5.
Europarlamentets holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Indholdet af Europarlamentets 1. læsning af budgettet den 27. oktober 2005
fremgår ovenfor.
6.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om Rådets overordnede prioriteter for
2006-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 8. marts 2005. Folketingets
Europaudvalg fik forelagt sagen til forhandlingsoplæg forud for Ecofins 1 læsning
af EU's budget for 2006 den 15. juli 2005. Redegørelse for ECOFIN-rådsmødet
den 15. juli 2005 blev fremsendt til Europaudvalget den 23. august 2005.
7.
Holdning
Andre landes holdning
Forhandlingssituationen tegner sig vanskeligere end i tidligere år. Baggrunden er,
at der endnu ikke foreligger en aftale om de finansielle perspektiver fra 2007, og
der er fra Parlamentets side givet udtryk for, at man ser en tæt kobling mellem
forhandlingerne om 2006-budgettet og forhandlingerne om de finansielle
perspektiver. Parlamentet har således indikeret, at et højt budget for 2006 ses som
et mål i sig selv.
Dette skyldes dels, at Parlamentet ser et højt 2006-budget som et led i
varetagelsen af sine forhandlingsinteresser i forhold til de finansielle perspektiver,
hvor man ligeledes ønsker et højt udgiftsniveau. Dels at 2006-budgettet ifølge
traktaten er grundlaget for fastsættelsen af bevillingerne fra 2007, hvis der ikke
skulle være indgået en aftale om de finansielle perspektiver før 1. januar 2007.
Dette sigte om et samlet set højt budget synes afspejlet i Parlamentets 1. læsning,
som på stort set alle områder indebærer væsentlige løft i bevillingerne, og som – i
modsætning til tidligere år – også indebærer meget markante løft i forhold til
Kommissionens budgetforslag.
Også i lyset heraf tyder de foreløbige meldinger på, at alle lande i forbindelse med
Rådets 2. læsning ønsker en fastholdelse af det budget, som Rådet fastlagde ved
sin 1. læsning, med justeringer, herunder en indbudgettering af Kommissionens
ændringsskrivelser.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side prioriteres budgetdisciplin, herunder overholdelse af
udgiftslofterne i de finansielle perspektiver samt overholdelse af den inter-
institutionelle aftale af 6. maj 1999 om budgetdisciplin. Der skal sikres en høj
grad af budgettilbageholdenhed og en tilstrækkelig margen til uforudsete udgifter.
Fra dansk side lægges stor vægt på, at budgettet er retvisende for den store del af
budgettet, der fastlægges ved retsakter og programmer i andre Rådsregi. Der skal
generelt foretages en realistisk budgettering i henhold til det eksisterende
retsgrundlag, markedsforhold og muligheden for at afholde de pågældende
udgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Danmark ønsker, at der indgås en samlet aftale om et retvisende og velbegrundet
2006-budgettet med Parlamentet ved Rådets 2. læsning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
2. Kommissionens ændringsforslag nr. 8 til EU’s 2005-budget
Resume: Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 8 til EU’s 2005-
budget. Forslaget indeholder to elementer: 1) En forøgelse af betalingsbevillingen til
strukturfondsindsatser i 2005 med 650 mio. euro, og 2) En række tekniske ændringer og
efterreguleringer på indtægtssiden. Der forventes en ændringsskrivelse med fastlæggelse af
endelige beløb. De øgede betalinger til strukturfondsindsats vil øge dansk EU-bidrag i
2005 med omkring 97 mio.kr. De tekniske reguleringer på indtægtssiden vil reducere
dansk EU-bidrag i 2005 med omkring 560 mio.kr. Forslaget har ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Baggrund og indhold
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 8 til EU’s budget
for 2005 (SEK (2005) 1226 endelig). Forslaget indeholder to elementer:
1)
Øget betalingsbevilling til strukturfondsindsatsen i 2005
Det foreslås, at betalingsbevillingerne under kategori 2,
strukturforanstaltninger, forøges med 650 mio. euro til samlet 33.046 mio.
euro. Samtidig foreslås en mindre nedjustering af forpligtelsesbevillingen
under kategori 2 på 6,7 mio. euro til samlet 42.417 mio. euro.
Da forslaget vedrører betalingsbevillingen er konsekvensen en merudgift for
medlemslandene i 2005, der vil skulle finansieres gennem ekstra bidrag fra
medlemslandene.
Baggrunden for forslaget om øgede betalinger til kategori 2 er, at den faktiske
udnyttelse af bevillingerne nu vurderes højere end forudsat ved
budgetteringen. Et løft i betalingerne i denne situation er i overensstemmelse
med den erklæring, som budgetmyndigheden (Rådet og Parlamentet) afgav
vedrørende kategori 2 i forbindelse med Rådets anden læsning af EU's
budget for 2005.
I henhold til erklæringen vil Kommissionen i tilfælde af, at der vurderes
mangel på midler, og efter at have undersøgt mulighederne for
omprioritering inden for det samlede budget, fremsætte et ændringsforslag til
budgettet.
Nettobehovet for tilførsel af midler på 650 mio. euro til kategori 2 dækker
over en reel forøgelse af betalingerne vedr. strukturfondene på 1.440 mio.
euro og et forventet mindreforbrug på betalinger for samhørighedsfonden på
400 mio. euro, dvs. en samlet forøgelse for kategori 2 på 1.040 mio. euro.
Kommissionen forudsætter imidlertid, at der kan tilvejebringes 390 mio. euro
via overførsel af uforbrugte midler inden for budgettet, således at
nettobehovet for nye midler udgør 650 mio. euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Kommissionen oplyser, at man forventer at fremkomme med en ændrings-
skrivelse med opdaterede tal senere i processen.
2)
Tekniske ændringer og efterreguleringer på indtægtssiden
Der foreslås to ændringer af budgettering på indtægtssiden:
a) En opjustering af indtægtssiden med samlet 560 mio. euro via dels
uforbrugte støttemidler (øremærkede), dels renter på forfaldne bøder eller
indbetalinger.
Der er efterfølgende disponeret over 92,9 mio. euro heraf til finansiering af
Solidaritetsfondens udbetalinger vedr. Sverige, Estland, Letland og Lithauen,
hvorfor Kommissionens ændringsskrivelse til ændringsforslaget forventes at
indebære en opjustering på ca. 467 mio. euro.
b) En teknisk revision af overslaget over moms- og BNI-grundlaget for
tidligere år, som medfører en samlet opjustering af medlemslandenes
moms- og BNI-bidrag på i alt 2,6 mia. euro.
Revisionen af moms- og BNI-grundlaget indebærer en regulering af
medlemslandenes betalinger vedr. tidligere år, baseret på den faktiske
udvikling i moms- og BNI-grundlaget. Dette indebærer en regulering af det
enkelte lands bidrag (positiv eller negativ). Da resultatet er en samlet stigning
i EU's indtægter, foretages samtidig en tilsvarende nedjustering af alle
medlemslandes betaling i 2005 efter den gældende fordelingsnøgle for BNI-
bidraget. Revisionen af overslaget over BNI-grundlaget er baseret på
foreløbige data, og forventes derfor korrigeret i Kommissionens
ændringsskrivelse til ændringsforslaget. De seneste oplysninger fra
Kommissionen tyder på, at opregulering bliver på omkring 2,44 mia. euro i
stedet for 2,6 mia. euro.
Beslutningsproceduren for ændringsforslaget følger de normale regler for
budgetforslag fra Kommissionen, hvorefter Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal, og Europa-Parlamentet træffer afgørelse med et flertal af
dets medlemmers stemmer og med tre femtedele af de angivne stemmer.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Den foreslåede merudgift til kategori 2–foranstaltninger på 650 mio. euro
indebærer en forøgelse af det danske EU-bidrag i 2005 på omkring 97
mio.kr.
Den forventede forøgelse af EU’s indtægter vil isoleret set reducere den
danske 2005-betaling med omkring 70 mio.kr. De ændrede skøn vedr.
moms- og BNI-grundlaget for tidligere års betalinger vil baseret på de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
foreløbige data indebære et fradrag i det danske EU-bidrag vedr. 2005 på ca.
142 mio.kr. Hertil kommer, at den samlede opregulering på 2,44 mia. euro
også reducerer medlemslandenes 2005-bidrag. Baseret på den aktuelle
finansieringsfordeling vil den danske mindreudgift i 2005 udgøre omkring
348 mio.kr.
Den samlede konsekvens af ændringsforslaget i sin nuværende udformning
er dermed en reduktion i det danske EU-bidrag for 2005 på godt 460 mio.kr.
På grund af forslagets sene vedtagelse vil reguleringen af det danske bidrag
muligvis først kunne gennemføres med virkning for 2006.
Europarlamentets holdning
Europaparlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at
kunne støtte forslaget.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles
på EU-niveau, og regeringen skønner således, at det er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Ændringsforslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Danmark kan støtte forslaget om øgede betalingsbevillinger til kategori 2, da
der er tale om en udmøntning af en erklæring vedtaget af både Rådet og
Parlamentet. Danmark ønsker dog, at Kommissionen undersøger
mulighederne for omprioritering inden for det samlede budget til bunds, med
henblik på at finde så mange af midlerne som muligt via overførsler.
Forslaget om ændringer og efterreguleringer på indtægtssiden kan støttes, da
der er tale om nødvendige tekniske ændringer med henblik på en retvisende
budgettering.
Andre landes holdning
Det forventes, at alle medlemslande kan støtte forslaget. Flere lande har dog i
forhold til den øgede strukturfondsstøtte ønsket, at Kommissionen først
undersøger alle muligheder for omprioriteringer på budgettet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
3. Præsentation af Revisionsrettens årsberetning for 2004
Resumé
På ECOFIN den 24. november 2005 ventes Revisionsretten at præsentere årsberetningen
for 2004, der offentliggøres den 15. november. ECOFIN forventes at tage Rettens
præsentation af årsberetningen til efterretning. Herefter vil Rådet behandle årsberetningen
henblik på udarbejdelse af decharge-henstillingen til Europa-Parlamentet. Den danske
holdning vil blive fastlagt, når indholdet af beretningen kendes.
1. Baggrund og indhold
På ECOFIN den 24. november 2005 ventes Revisionsretten at præsentere
årsberetningen for regnskabsåret 2004 med tilhørende revisionserklæring.
Revisionsrettens årsberetning vil blive forelagt for Europa-Parlamentets Bud-
getkontroludvalg den 14. november, hvorefter beretningen præsenteres for
offentligheden den 15. november.
ECOFIN forventes at tage Revisionsrettens præsentation af årsberetni ngen
til efterretning. Herefter vil beretningen blive behandlet i Rådets
Budgetudvalg og Coreper med henblik på udarbejdelse af henstilling fra
Rådet til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel 276 i EF-traktaten. Henstillingen
forventes behandlet på møde i ECOFIN i marts 2006. Det bemærkes, at
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Det er Europa-Parlamentet, der træffer afgørelse om decharge til
Kommissionen for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel 276, stk. 2 i EF-
traktaten. Kommissionen skal efterfølgende træffe alle egnede
foranstaltninger til at efterkomme bemærkningerne i såvel Parlamentets
afgørelse som Rådets henstilling om decharge, jf. artikel 276, stk. 3 i EF-trak-
taten.
2. Nærhedsprincippet
Dechargeproceduren vedrørende Kommissionens gennemførelse af
budgettet foretages på fællesskabsniveau, og regeringen skønner derfor, at
sagen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
4. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Rådets behandling af Revisionsrettens årsberetning har ingen lovgi vnings-
mæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5. Holdning
Vedrørende dansk holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Den danske holdning vil blive fastlagt, når indholdet af Revisionsrettens
årsberetning for 2004 kendes.
Vedrørende andre landes holdninger
Da Revisionsretten endnu ikke har præsenteret årsberetningen for Rådets
Budgetudvalg, er det ikke muligt at udtale sig om andre landes holdninger.
6. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.