Europaudvalget 2005-06
2693 - Økofin Bilag 3
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
17. november 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 18. november 2005
– dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre - budget) den 24.
november 2005 – vedlægges Finansministeriets supplerende notat
vedrørende dagsordenens punkt 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
221815_0002.png
2
Supplerende samlenotat
16. november 2005
7. kontor, GGI
J.nr. 51-44
ECOFIN-mødet den 24. november 2005: Revisionsrettens årsberetning
for 2004
Resumé
På ECOFIN den 24. november 2005 ventes Revisionsretten at præsentere årsberetningen
for 2004, der blev offentliggjort den 15. november. ECOFIN forventes at tage Rettens
præsentation af årsberetningen til efterretning. Herefter vil Rådet behandle årsberetningen
med henblik på udarbejdelse af decharge-henstillingen til Europa-Parlamentet, der
forventes drøftet i ECOFIN i marts 2006.
I revisionserklæringen for 2004 anfører Revisionsretten, at regnskabet - med visse
reservationer grundet svagheder ved Kommissionens regnskabsførelse - generelt giver et
retvisende billede af Fællesskabernes indtægter og udgifter samt dets finansielle stilling.
Revisionsretten ser sig fortsat ikke i stand til at afgive en revisionserklæring uden forbehold
for, om de transaktioner, der ligger til grund for regnskabets betalinger, er lovlige og formelt
rigtige.
Efter dansk opfattelse er det utilfredsstillende, at Revisionsretten forsat må afgive en
revisionserklæring med væsentlige forbehold for gennemførelsen af EU’s budget. Det bør
dog bemærkes, at Retten noterer en række fremskridt i den finansielle forvaltning og
kontrol hos såvel Kommissionen som medlemsstaterne.
1. Baggrund og indhold
På ECOFIN den 24. november 2005 ventes Revisionsretten at præsentere
årsberetningen for regnskabsåret 2004 med tilhørende revisionserklæring.
Revisionsrettens årsberetning blev forelagt for Europa-Parlamentets Bud-
getkontroludvalg den 14. november, hvorefter beretningen offentliggjordes
den 15. november.
ECOFIN forventes at tage Revisionsrettens præsentation af årsberetningen til
efterretning. Herefter vil beretningen blive behandlet i Rådets Budgetudvalg og
Coreper med henblik på udarbejdelse af henstilling fra Rådet til Europa-Parlamen-
tet om meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet,
jf. artikel 276 i EF-traktaten. Henstillingen forventes behandlet på møde i ECOFIN
i marts 2006. Det bemærkes, at Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Det er Europa-Parlamentet, der træffer afgørelse
for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel
Kommissionen skal efterfølgende træffe alle
efterkomme bemærkningerne i såvel Parlamentets
om decharge, jf. artikel 276, stk. 3 i EF-traktaten.
om decharge til Kommissionen
276, stk. 2 i EF-traktaten.
egnede foranstaltninger til at
afgørelse som Rådets henstilling
Revisionsrettens revisionserklæring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
221815_0003.png
3
Generelt om årsberetningen og revisionserklæringen
Revisionsrettens årsberetning, der omhandler samtlige indtægter og udgifter i
Fællesskabet, offentliggøres efter hvert regnskabsårs afslutning. Beretningen
har forinden været oversendt til Fællesskabets øvrige institutioner med
henblik på indhentning af besvarelser til Revisionsrettens bemærkninger, jf.
artikel 248, stk. 4 i EF-traktaten.
Som en vigtig del af beretningsarbejdet har Revisionsretten siden 1995
afgivet en revisionserklæring til Europa-Parlamentet og Rådet til brug for
disse institutioners behandling af EF’s regnskab og dermed Kommissionens
gennemførelse af budgettet, jf. også EF-traktatens artikel 248, stk. 1.
Revisionserklæringen omtales typisk som DAS’en, der er en forkortelse for
”la déclaration d’assurance”, som direkte oversat betyder forsikrings- eller
sikkerhedserklæringen. Erklæringen hviler på Revisionsrettens kontrol af
regnskabernes rigtighed og de underliggende transaktioners lovlighed og
formelle rigtighed.
Regnskabernes rigtighed
Formålet med det revisionsarbejde, Retten udfører for at kunne afgive en
erklæring om regnskabernes rigtighed, er at få rimelig sikkerhed for, at alle
Fællesskabets indtægter og udgifter og hele dets formue er registrerede, og at
regnskaberne giver et retvisende billede af den finansielle stilling ved
regnskabsårets udgang. I den forbindelse efterprøves følgende aspekter ved
regnskaberne: Fuldstændighed, faktisk forekomst (herunder tilstedeværelse
og ejendomsret), målbarhed (herunder værdiansættelse), regnskabsopstilling
samt offentliggørelse.
I
revisionserklæringen for 2004
anfører Revisionsretten, at regnskabet - med visse
reservationer grundet svagheder ved Kommissionens regnskabsførelse -
generelt giver et retvisende billede af Fællesskabernes indtægter og udgifter
samt dets finansielle stilling ved regnskabsårets udgang. Revisionsretten
påpeger særligt, at Kommissionen mangler effektive procedurer for intern
kontrol af diverse indtægter og forskud, og Retten kan derfor ikke være
sikker på, at transaktionerne vedrørende diverse debitorer er opført korrekt
og med det fulde beløb.
De underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed
Formålet med det revisionsarbejde, Retten udfører for at kunne afgive en
erklæring om de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed,
er at tilvejebringe tilstrækkeligt mange direkte og indirekte revisionsbeviser
som dokumentation for, at de transaktioner, der ligger til grund for
regnskaberne, er i overensstemmelse med de gældende regler og kontrakter,
og at beløbet for disse transaktioner er beregnet korrekt. I den forbindelse
efterprøves, om de enkelte transaktioner er gennemført i overensstemmelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
221815_0004.png
4
med den gældende lovgivning, og om der på det givne tidspunkt var
bevillinger på budgettet til at dække transaktionen.
I
revisionserklæringen for 2004
noterer Revisionsretten sig de fremskridt,
Kommissionen har gjort for at reformere sit interne kontrolsystem og den
positive effekt heraf på lovligheden og den formelle rigtighed af
Kommissionens interne udgiftsforvaltning. Der skal imidlertid stadig gøres
en indsats for at få reformen til at fungere effektivt.
Endvidere fastslår Retten, at Kommissionens og medlemsstaternes
implementering af Det Integrerede Forvaltnings- og Kontrolsystem (IFKS) -
som dækker knap 60 % af udgifterne under den fælles landbrugspolitik - har
givet positive resultater. Rettens revision viste, at IFKS, når det anvendes
korrekt, er et effektivt system til begrænsning af risikoen for uretmæssige
udgifter.
På grundlag af resultaterne af revisionen anfører Retten i sin erklæring om de
enkelte dele af budgettet, at de transaktioner, der ligger til grund for
regnskabet for 2004, som helhed betragtet er lovlige og formelt rigtige, for så
vidt angår hele indtægtssiden, alle indgåede forpligtelser samt betalingerne
inden for det administrative område og - med visse forbehold -
førtiltrædelsesstrategien.
Hvad angår de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed
på de øvrige områder af budgettet konstaterer Revisionsretten, at der stadig
er fejl, som indvirker væsentligt på udbetalingerne. Revisionsretten definerer
fejl som transaktioner, som er bogført ukorrekt, eller som ikke er i
overensstemmelse med gældende love og forskrifter. Der sondres i øvrigt
mellem to typer af fejl: Substansfejl, der indvirker på beløbene for de trans-
aktioner, som ligger til grund for betalingerne, og formelle fejl uden
kvantificerbar beløbsmæssig effekt på de underliggende transaktioner.
Retten har tidligere understreget, at konstaterede fejl ikke kan anvendes som
indikator for omfanget af formodet eller konstateret svig (forsætlig handling
eller undladelse) mod fællesskabsbudgettet, idet svig er en kriminel adfærd,
der først kan kvalificeres som sådan efter en retlig procedure. I de tilfælde,
hvor der foretages fejludbetalinger, er der derfor primært tale om, at den
økonomiske forvaltning og kontrollen hermed ikke fungerer effektivt nok.
Retten tager forbehold for de underliggende transaktioners lovlighed og
formelle rigtighed på følgende områder:
a) De udgifter til den fælles landbrugspolitik, som ikke er omfattet af Det
Integrerede Forvaltnings- og Kontrolsystem (IFKS), eller hvor IFKS ikke
anvendes rigtigt, er forbundet med større risiko, fordi kontrolsystemerne
er mindre effektive. Kontrol af landbrugsstøtte, som ikke er omfattet af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
221815_0005.png
5
IFKS, og som foretages efter, at udbetalingen har fundet sted, giver ikke
rimelig sikkerhed for, at fællesskabslovgivningen er overholdt. Retten
konkluderer, at der stadig er fejl, som indvirker væsentligt på
landbrugsudgifterne taget under ét.
b) For strukturforanstaltningerne gælder det, at der fortsat er svagheder i
medlemsstaternes forvaltnings- og kontrolsystemer. Disse systemer bør i
større eller mindre grad forbedres for fuldt ud at kunne overholde de
fastsatte krav til forvaltningen om effektiv daglig kontrol og/eller kravet
om uafhængig stikprøvekontrol af operationerne. Både i den nuværende
(2000-2006) og foregående (1994-1999) programmeringsperiode blev der
fundet mange fejl i de anmeldelser af udgifterne, som er grundlaget for
Kommissionens betalinger.
c) For de interne politikkers vedkommende giver Rettens revision af
overvågnings- og kontrolsystemerne og de underliggende transaktioner
ikke tilstrækkelig sikkerhed for, at betalingerne er lovlige og formelt
rigtige på trods af de forbedringer, der er sket på nogle områder. Risikoen
for fejl vil formentlig fortsat bestå, medmindre retsgrundlaget ændres,
ordningerne for godtgørelse af omkostninger forenkles og
procedurer/instrukser på de forskellige programmer præciseres.
d) Hvad angår foranstaltningerne udadtil, har forbedringerne af
Kommissionens overvågnings- og kontrolsystemer endnu ikke haft nogen
effekt i de organisationer - NGO’er, modtagerregeringer og internationale
organisationer - der gennemfører aktionerne. Retten konstaterede relativt
mange fejl i betalingerne, der skyldes, at de interne kontrolsystemer i
modtagerorganisationerne fungerer dårligt. Kommissionen bør anlægge
en samlet strategi for overvågning, kontrol og revision af disse
organisationer.
Årsberetning for 2004, der som indledningsvist nævnt først blev
offentliggjort den 15. november 2005, vil blive analyseret nærmere med
henblik på en yderligere kortlægning af Revisionsrettens kritiske
bemærkninger om budgetgennemførelsen.
2. Nærhedsprincippet
Dechargeproceduren vedrørende Kommissionens gennemførelse af
budgettet foretages på fællesskabsniveau, og regeringen skønner derfor, at
sagen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
4. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Rådets behandling af Revisionsrettens årsberetning har ingen lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser.
5. Holdning
Vedrørende dansk holdning
Revisionsretten har heller ikke i sin årsberetning for 2004 set sig i stand til at
afgive en positiv revisionserklæring om, at de transaktioner, der ligger til
grund for regnskabets betalinger, er lovlige og formelt rigtige. Dertil har der
været for mange fejl, der har indvirket væsentligt på de foretagne betalinger.
Rettens forbehold omfatter hovedsageligt de udgiftsområder, hvor
forvaltningen er delt mellem Kommissionen og medlemsstaterne (med den
fælles landbrugspolitik og strukturforanstaltningerne som de væsentligste
områder).
Denne utilfredsstillende situation har nu bestået i 11 år, idet 1994 var det
første regnskabsår, hvor de nuværende traktatbestemmelser om Rettens
udarbejdelse af en revisionserklæring fandt anvendelse. Derfor har man fra
dansk side gennem årene lagt stor vægt på at spille en aktiv rolle under
Rådets behandling af Revisionsrettens årsberetning og herunder bidrage med
konkrete forslag til Rådets decharge-henstilling, der kan medvirke til at
forbedre forvaltningen og kontrollen af EU’s budget og informationen
herom. Det er efter dansk opfattelse fortsat vigtigt at opnå større
gennemsigtighed i Kommissionens og Rettens afrapportering af kontrol- og
revisionsresultaterne, således at problemernes kilder, art og omfang fra år til
år på de forskellige delområder af budgettet fremtræder tydeligere, end
tilfældet er i dag.
På sit møde den 8. november 2005 drøftede ECOFIN Kommissionens
køreplan for indførelse af en integreret struktur for intern kontrol, der
overordnet set har til
formål at opnå en positiv revisionserklæring (DAS)
fra Revisionsretten om gennemførelsen af EU’s budget, d.v.s. en erklæring
med færre eller ingen forbehold for budgetforvaltningen og kontrollen
hermed. Det skal i den forbindelse understreges, at der efter dansk opfattelse
skal leveres et langt og sejt træk fra alle involverede parter, førend man kan
forvente at se en tydelig bevægelse hen imod en revisionserklæring (DAS)
med færre eller ingen forbehold for budgetgennemførelsen.
Rådet vedtog en række nyttige konklusioner om Kommissionens køreplan,
der fra dansk side vil blive søgt inddraget i decharge-processen for 2004. Det
drejer sig bl.a. om følgende forhold: Kommissionens og Revisionsrettens
brug af revisionserklæringer fra medlemsstaterne; Kommissionens lovede
forbedring af generaldirektørernes årlige aktivitetsrapporter; Revisionsrettens
fortsatte udvikling af sine DAS-metoder og herunder Rettens brug af andre
revisorers arbejde; samt hvorledes medlemsstaternes overordnede
revisionsorganer kan styrke deres bidrag til en integreret kontrolstruktur i
forbindelse med forvaltningen af EU-midler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Vedrørende andre landes holdninger
Da Revisionsrettens rapport endnu ikke har været drøftet kendes andre
landes holdninger endnu ikke.
6. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.