Europaudvalget 2005-06
2696 - RIA
Offentligt
1453490_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14390/05 (Presse 296)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2696. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Bruxelles, den 1.-2. december 2005
Formand
Charles CLARKE
Det Forenede Kongeriges indenrigsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 9548 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
14390/05 (Presse 296)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0002.png
1.-2.XII.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en ny EU-strategi for terrorbekæmpelse og om en strategi og en hand-
lingsplan for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering. Det nåede også til enighed om:
·
·
·
·
·
en rapport om iværksættelse af handlingsplanen
en evaluering af nationale foranstaltninger
politikanbefalinger vedrørende terrorbekæmpelse
en rapport om bekæmpelse af finansiering af terrorisme og
EU's beredskabs- og krisekoordineringsordninger.
Rådet havde også en udveksling af synspunkter om migration på grundlag af Kommissionens med-
delelse "priority actions for responding to the challenges of migration" og besluttede at udarbejde
et opfølgningsdokument om spørgsmålet med henblik på Det Europæiske Råds møde den
15.-16. december 2005.
Rådet besluttede at indgå en "førstebehandlingsaftale" med Europa-Parlamentet om et direktiv om
opbevaring af data inden årets udgang på grundlag af en tekst, som blev godkendt i dag.
Rådet nåede også til enighed om en rammeafgørelse om forbedring af udvekslingen af oplysninger
mellem retshåndhævende myndigheder i EU, en forordning om en europæisk betalingspåkravspro-
cedure, en forordning om småkravsprocedure og et udkast til direktiv om en mægling på det civil-
og handelsretlige område.
Rådet vedtog ligeledes, uden debat, et direktiv, der indfører minimumsstandarder for procedurer
for tildeling og fratagelse af flygtningestatus i medlemsstaterne, samt en handlingsplan med henblik
på forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel.
14390/05 (Presse 296)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0003.png
1.-2.XII.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TERRORISMEBEKÆMPELSE ..................................................................................................... 7
EU's terrorbekæmpelsesstrategi.............................................................................................. 7
Iværksættelse af handlingsplanen for bekæmpelse af terrorisme ............................................. 8
EU-strategi for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering af terrorister ............................. 8
SAMLET MIGRATONSSTRATEGI............................................................................................ 10
DEN EKSTERNE DIMENSION AF OMRÅDET MED FRIHED, SIKKERHED OG
RETFÆRDIGHED ....................................................................................................................... 11
EU-BISTAND TIL NARKOTIKABEKÆMPELSE I AFGHANISTAN -
Rådets konklusioner.....
12
OPBEVARING AF DATA ........................................................................................................... 15
EUROPÆISK BEVISSIKRINGSKENDELSE ............................................................................. 17
EUROPÆISK BETALINGSPÅKRAVSPROCEDURE ................................................................ 18
SMÅKRAVSPROCEDURE ......................................................................................................... 19
MÆGLING PÅ DET CIVIL- OG HANDELSRETLIGE OMRÅDE............................................. 20
PROCEDUREMÆSSIGE RETTIGHEDER I STRAFFESAGER I DEN EUROPÆISKE
UNION ......................................................................................................................................... 21
DET BLANDEDE UDVALG ....................................................................................................... 22
1
Forbedring af udvekslingen af oplysninger mellem retshåndhævende myndigheder i EU ..... 22
SIS II-status ......................................................................................................................... 23
Forslag fra Kommissionen ................................................................................................... 23
Eventuelt.............................................................................................................................. 23
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
14390/05 (Presse 296)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Minimumsstandarder for procedurer for tildeling og fratagelse af flygtningestatus*..........................................24
Menneskehandel - EU's handlingsplan .............................................................................................................24
EU's beredskabs- og krisekoordinationsordninger.............................................................................................25
Princippet om oplysningers tilgængelighed ......................................................................................................25
Evaluering af de nationale foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme ..........................................................26
Bekæmpelse af finansieringen af terrorisme .....................................................................................................26
Rapport om organiseret kriminalitet 2005 ........................................................................................................26
Organiseret kriminalitet - Udveksling af oplysninger........................................................................................27
Evaluering af anden Taskforce for Terrorismebekæmpelse...............................................................................27
Europol - Beskyttelse af fremtrædende personer...............................................................................................27
Aftale mellem Europol og Kroatien..................................................................................................................28
Eurojust - Samarbejde med Rumænien og Island..............................................................................................28
Visa - Medlemmer af den olympiske familie, der deltager i vinterlegene...........................................................28
Toldsamarbejde ...............................................................................................................................................28
Kritiske infrastrukturer -
Rådets konklusioner
..................................................................................................29
Adfærdskodeks: Nonprofit-sektoren - Rådets konklusioner ..............................................................................31
De konsulære repræsentationers inddragelse i visuminformationssystemet (VIS) -
Rådets konklusioner............33
Fælles minimumssikkerhedsstandarder for medlemsstaternes nationale identitetskort -
Rådets
konklusioner....................................................................................................................................................34
Fælles dagsorden for integration -
Rådets konklusioner
....................................................................................36
EKSTERNE FORBINDELSER
Våbeneksport - Beretning om anvendelsen af EU-adfærdskodeksen .................................................................38
14390/05 (Presse 296)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0005.png
1.-2.XII.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Patrick DEWAEL
Laurette ONKELINX
Den Tjekkiske Republik:
František BUBLAN
Roman POLÁŠEK
Danmark:
Lene ESPERSEN
Rikke HVILSHØJ
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Brigitte ZYPRIES
Günther BECKSTEIN
Estland:
Kalle LAANET
Rein LANG
Grækenland:
Anastasis PAPALIGOURAS
Giorgios VOULGARAKIS
Spanien:
Juan Fernando LÓPEZ AGUILAR
José Antonio ALONSO SUÁREZ
Frankrig:
Christian ESTROSI
Irland:
Michael McDOWELL
Italien:
Giuseppe PISANU
Roberto CASTELLI
Cypern:
Andreas CHRISTOU
Doros THEODOROU
Letland:
Dzintars JAUND�½EIKARS
Solvita ĀBOLTIŅA
Litauen:
Gintautas BU�½INSKAS
Virgilijus Vladislovas BULOVAS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
József PETRÉTEI
Malta:
Tonio BORG
Nederlandene:
Piet Hein DONNER
Vicepremierminister og indenrigsminister
Vicepremierminister og justitsminister
Indenrigsminister
Vicejustitsminister
Justitsminister
Minister for flygtninge, indvandrere og integration
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Indenrigsminister, Bayern
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Minister for den offentlig orden
Justitsminister
Indenrigsminister
Viceminister med ansvar for fysisk planlægning
Justitsminister og minister for ligestilling og lovreformer
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Viceindenrigsminister
Justitsminister, minister for statens finanser og budget
samt forsvarsminister
Justitsminister
Vicepremierminister og justits- og indenrigsminister
Justitsminister
14390/05 (Presse 296)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0006.png
1.-2.XII.2005
Østrig:
Liese PROKOP
Karin GASTINGER
Polen:
Ludwik DORN
Andrzej GRZELAK
Portugal:
António COSTA
Alberto COSTA
Slovenien:
Dragutin MATE
Robert MAROLT
Slovakiet:
Daniel LIPŠIC
Vladimir PALKO
Finland:
Kari RAJAMÄKI
Leena LUHTANEN
Sverige:
Thomas BODSTRÖM
Barbro HOLMBERG
Det Forenede Kongerige:
Charles CLARKE
Lord FALCONER of THOROTON
Baroness ASHTON of UPHOLLAND
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Vicepremierminister, indenrigs- og forvaltningsminister
Statssekretær. Justitsministeriet
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Vicepremierminister og justitsminister
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Minister, Udenrigsministeriet, med ansvar for indvan-
dringsspørgsmål
Indenrigsminister
Minister for forfatningsspørgsmål og Lordkansler
(justitsminister)
Statssekretær, Ministeriet for Forfatningsspørgsmål
Kommissionen:
Franco FRATTINI
Næstformand
Generalsekretariatet for Rådet:
Gijs de VRIES
EU's antiterrorkoordinator
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Rumen PETKOV
Georgi PETKANOV
Rumænien:
Vasile BLAGA
Monica MACOVEI
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigs- og forvaltningsminister
Justitsminister
14390/05 (Presse 296)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0007.png
1.-2.XII.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TERRORBEKÆMPELSE
Rådet drøftede EU's terrorbekæmpelsesstrategi og godkendte en række dokumenter, herunder bl.a.:
·
en ny EU terrorbekæmpelsesstrategi
·
en rapport om iværksættelsen af handlingsplanen
·
en strategi for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering
·
en evaluering af nationale foranstaltninger
·
politikanbefalinger vedrørende terrorbekæmpelse
·
en rapport om bekæmpelse af finansiering af terrorisme og
·
EU's beredskabs- og krisekoordineringsordninger
EU's terrorbekæmpelsesstrategi
Den nye EU-strategi (14469/4/05) består af en række PowerPoint-skemaer efterfulgt af en tekstdel.
Strategien har to hovedfunktioner: a) at skabe en klar og sammenhængende ramme for EU's indsats
inden for terrorbekæmpelse og at opstille konkrete mål for handling og b) at gøre EU's indsats inden
for terrorbekæmpelse mere forståelig og mere gennemskuelig for offentligheden. Den visuelle ud-
formning af skemaerne vil især bidrage til at opfylde denne anden funktion.
EU har opstillet en strategisk forpligtelse, og indsatsen kommer til at omfatte fire søjler: forebygge,
beskytte, forfølge og reagere:
·
FOREBYGGE: at forhindre, at mennesker griber til terrorisme, ved at takle faktorer eller grund-
læggende årsager, der kan føre til radikalisering og rekruttering, i Europa og internationalt
·
BESKYTTE: at beskytte borgerne og infrastrukturerne og mindske vores sårbarhed over for
angreb, bl.a. ved at gøre grænser, transport og kritiske infrastrukturer mere sikre
14390/05 (Presse 296)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0008.png
1.-2.XII.2005
·
FORFØLGE: at forfølge og efterforske terrorister på tværs af vores grænser og globalt, at hindre
planlægning, rejsevirksomhed og kommunikation, at nedkæmpe støttenetværk, at afskære finan-
siering og adgang til angrebsmaterialer og at retsforfølge terrorister
·
REAGERE: at forberede os på at styre og minimere konsekvenserne af et terrorangreb ved at
forbedre kapaciteterne til at håndtere situationen umiddelbart efter, koordinere reaktionen og
opfylde ofrenes behov.
Inden for disse fire indsatsområder understreger strategien vigtigheden af medlemsstaternes indsats
på nationalt plan, behovet for kollektiv handling på europæisk plan og - som noget altafgørende -
den rolle, som EU spiller globalt.
Derudover vil strategien illustrere, hvordan EU kan tilføje merværdi til den indsats, der udføres af
medlemsstaterne på deres eget område, og den vil indeholde klare rammer for styring, der inddrager
de tre EU-institutioner (Rådet, Kommissionen og Parlamentet) i et tæt samarbejde, og beskrive anti-
terrorkoordinatorens rolle med hensyn til opfølgning og overvågning af de fremskridt, der gøres.
Tekstdelen, der følger efter skemaerne, indeholder flere detaljer om EU's mål og opstiller nogle
specifikke prioriteter for handling inden for de fire indsatsområder.
Iværksættelse af handlingsplanen til bekæmpelse af terrorisme
Den halvårlige rapport, som EU's antiterrorkoordinator, Gijs de Vries, forelagde om iværksættelsen
af handlingsplanen til bekæmpelse af terrorisme (14734/1/05), giver et overblik over de store frem-
skridt, der er gjort i det seneste halve år og omfatter især en opdatering med hensyn til alle de vigti-
ge sager, der blev fremhævet af RIA-Rådet den 13. juli 2005
1
efter bombesprængningerne i
London.
Addendummet til rapporten viser, hvor langt medlemsstaterne i kommet med gennemførelsen af
vedtaget lovgivning (14734/1/05
ADD 1).
EU-strategi for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering af terrorister
Den strategi, der blev vedtaget i dag (14781/1/05), bygger på det omfattende arbejde, der er blevet
udført siden erklæringen om bekæmpelse af terrorisme fra Det Europæiske Råds møde den
25. marts 2004, herunder Kommissionens meddelelse "Rekruttering af terroristgrupper: bekæmpel-
se af faktorer, der bidrager til voldelig radikalisering".
Den redegør for, hvordan EU og medlemsstaterne vil bekæmpe radikalisering og rekruttering af ter-
rorister.
1
11158/05.
8
14390/05 (Presse 296)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
Selv om andre former for terrorisme fortsat udgør en alvorlig trussel for EU's borgere, fokuserer
EU's reaktion på radikaliseringen og rekrutteringen på den terrorisme, der udøves af Al-Qa'ida og
på ekstremister, der er inspireret af Al-Qa'ida.
Strategien tager udgangspunkt i en analyse af disse spørgsmål, der blev udarbejdet under det
luxembourgske formandskab, og indkredser den indsats, der skal gøres for at bekæmpe radikalise-
ring og rekruttering, under tre overskrifter:
·
at sætte en stopper for netværks og enkeltpersoners hvervning af terrorister (her sættes der ind
over for faktorer, der gør det lettere at rekruttere)
·
at sørge for, at flertallets holdning vinder hævd over ekstremisternes (her sættes der ind over for
motivationsfaktorer, der kan føre til radikalisering af enkeltpersoner)
·
at gøre en endnu større indsats for at fremme sikkerhed, retfærdighed, demokrati og lige chancer
for alle (her sættes der ind over for de strukturelle faktorer, der skaber det socioøkonomiske kli-
ma, hvor radikale budskaber bliver tiltrækkende).
Generelt vil EU sikre, at vi ikke undergraver respekten for de grundlæggende rettigheder. For at sik-
re en fortsat effektiv og hensigtsmæssig indsats vil EU arbejde på at udvide forståelsen af proble-
met. I den forbindelse vil EU etablere en dialog med regeringer, der har været stillet over for pro-
blemet, akademiske eksperter og muslimske samfund i Europa og andre steder.
Medlemsstaterne vil enkeltvis og sammen og med støtte fra Europa-Kommissionen og andre
EU-organer arbejde på at gennemføre strategien.
14390/05 (Presse 296)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0010.png
1.-2.XII.2005
SAMLET MIGRATONSSTRATEGI
Som opfølgning af det uformelle topmøde på Hampton Court den 27. oktober 2005 havde Rådet en
udveksling af synspunkter på grundlag af Kommissionens meddelelse "Priority actions for respon-
ding to the challenges of migration".
Rådet drøftede især følgende tre spørgsmål:
1.
Hvorfor har migration konkret fået stadig større betydning i EU's forbindelser med tredje-
lande?
Mener ministrene, at de tre hovedindsatsområder med hensyn til migration bør være:
i)
ii)
iii)
3.
mere dialog og samarbejde med de vigtigste oprindelseslande?
mere dialog og samarbejde med nabolandene?
styrkelse af samarbejdet mellem medlemsstaterne og fælles aktion?
2.
Hvilke særlige spørgsmål og prioriterede aktioner tillægger ministrene stor betydning?
Rådet anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at udarbejde et opfølgningsdokument, der
vil blive sendt til Det Europæiske Råd, så det kan blive drøftet på det næste møde den 15.-16. de-
cember 2005.
14390/05 (Presse 296)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0011.png
1.-2.XII.2005
DEN EKSTERNE DIMENSION AF OMRÅDET MED FRIHED, SIKKERHED OG
RETFÆRDIGHED
Rådet fastlagde en strategi for den eksterne dimension af området med frihed, sikkerhed og retfær-
dighed (14366/3/05) og besluttede at sende den til Rådet (almindelige anliggender og eksterne for-
bindelser) til vedtagelse.
Strategien udpeger som de vigtigste tematiske prioriteter terrorismetruslen, organiseret kriminalitet
og den udfordring, det er at forvalte migrationsstrømmene. EU's bestræbelser på at opbygge et om-
råde med frihed, sikkerhed og retfærdighed kan kun lykkes, hvis de understøttes af en koordineret
og sammenhængende tilgang. Arbejdet skal foregå i partnerskab med tredjelande og skal have som
mål at styrke retsstatsprincippet samt fremme menneskerettighederne og respekten for internationa-
le forpligtelser.
Udkastet til strategi beskriver de principper, der ligger til grund for EU's samarbejde med tredjelan-
de om RIA-spørgsmål, og fastlægger de mekanismer, som EU kan benytte sig af for effektivt at
kunne tage den udfordring op, det står over for. Endelig udpeger strategien nogle specifikke priori-
terede indsatsområder for 2006, herunder samarbejde om terrorismebekæmpelse med Nordafrika,
samarbejde om narkotika med Afghanistan og landene på narkotikaruten til Europa, samarbejde om
migration med Afrika og samarbejde med landene på det vestlige Balkan og nabolandene om orga-
niseret kriminalitet og korruption samt med Rusland om sikkerheds- og migrationsspørgsmål.
14390/05 (Presse 296)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0012.png
1.-2.XII.2005
EU-BISTAND TIL NARKOTIKABEKÆMPELSE I AFGHANISTAN -
Rådets konklusioner
Som et eksempel på EU's engagement i et RIA-spørgsmål uden for EU vedtog Rådet et sæt konklu-
sioner, hvori det udtrykker tilfredshed med en forøgelse på over 250 mio. EUR af EU's bistand til
narkotikabekæmpelse i Afghanistan. Bistanden er udspecificeret i en oversigt, der angiver alle
bidrag fra medlemsstater og fra Kommissionen.
Selv om det er lykkedes at reducere dyrkningen af opium med 21% i Afghanistan i år, er narkotika-
problemet i Afghanistan forsat meget stort. Over 90% af den heroin, der forbruges i EU, stammer
fra Afghanistan. I EU's narkotikahandlingsplan 2005-2008 hedder det, at EU sigter mod at "øge sin
bistand til Afghanistan og dets naboer", og dette mål har derfor været en vigtig prioritet for for-
mandskabet.
Som et led i kampagnen for at øge EU's bistand deltog Afghanistans minister for narkotikabekæm-
pelse (Habibullah Qaderi) i RIA-ministrenes uformelle møde i september i Newcastle; desuden er
blevet afholdt det allerførste narkotikatrojkamøde mellem EU og Afghanistan, som Habibullah
Qaderi selv deltog i.
Det Forenede Kongerige er det ledende land for så vidt angår koordineringen af alle internationale
narkotikabekæmpelsesforanstaltninger i Afghanistan.
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som erindrer om, at ca. 90% af den heroin, der forbruges i Den Europæiske Union, stammer fra
Afghanistan,
som erindrer om, at organiseret kriminalitet, herunder grænseoverskridende narkotikahandel, i den
europæiske sikkerhedsstrategi er udpeget som en af de største trusler mod EU's sikkerhed,
som erindrer om vigtigheden af regionalt og internationalt samarbejde, for at Afghanistan kan imø-
degå udfordringerne fra dyrkning og fremstilling af, ulovlig handel med samt misbrug af narkotika,
som erindrer om, at en af prioriteterne for de eksterne forbindelser i EU's narkotikastrategi
(2005-2012), som supplerer Haag-programmet om styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i
Den Europæiske Union, er at bistå tredjelande, herunder de vigtigste narkotikaproducerende lande
og transitlande, så de bliver mere effektive med hensyn til begrænsning af såvel narkotikaefter-
spørgsel som -udbud. Der bør især lægges vægt på samarbejdet med bl.a. Afghanistan og dets nabo-
er,
som erindrer om, at EU's narkotikastrategi endvidere efterlyser en styrkelse af retshåndhævelsesind-
satsen over for tredjelande, herunder især producentlandene og regioner langs narkotikaruterne,
14390/05 (Presse 296)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
som erindrer om tilsagnet i EU's narkotikahandlingsplan (2005-2008) om bistand til og samarbejde
med Afghanistan (navnlig i forbindelse med dets fremlæggelse af gennemførelsesplanen for narko-
tikabekæmpelse for 2005 og fremtidige gennemførelsesplaner) samt dets naboer; EU og medlems-
staterne bør sigte mod at øge bistanden, og yde bistand til de retshåndhævende myndigheder i de
pågældende lande i forbindelse med bekæmpelse af fremstilling af og ulovlig handel med narkotika
og ulovlig anvendelse af prækursorer. Bistanden bør omfatte hjælp på uddannelsesområdet,
som erindrer om, at det allerførste narkotikatrojkamøde mellem EU og Afghanistan fandt sted den
6. september 2005 i Bruxelles med deltagelse af den afghanske minister for narkotikabekæmpelse,
som erindrer om, at RIA-ministrene på det uformelle møde den 8.-9. september 2005 i Newcastle
erkendte vigtigheden af at arbejde sammen med Afghanistan om at tackle heroinleverancerne til
EU,
som erindrer om nødvendigheden af en afbalanceret strategi over for narkotikaproblemet, og som
dermed erkender, at narkotikaefterspørgslen i Afghanistan er et voksende problem,
VEDTAGER FØLGENDE KONKLUSIONER:
1.
Rådet hilser de store fremskridt, som den afghanske regering har gjort med narkotika-
bekæmpelse, velkommen. Rådet lykønsker den afghanske regering med, at den i 2005 har
formået at reducere dyrkningen med 21%, noterer sig, at produktionen faldt med langt
mindre, og påskønner regeringens tilsagn om at reducere dyrkningen og produktionen
yderligere. Den afghanske regerings offentliggørelse af gennemførelsesplanen for narkoti-
kabekæmpelse for 2005 er også et vigtigt skridt fremad. Rådet hilser med tilfredshed den
afbalancerede helhedsstrategi, der fastlægges i gennemførelsesplanen for narkotikabekæm-
pelse for 2005, navnlig den afghanske regerings fokusering på at få udviklet lovlige alter-
nativer til dyrkning af opiumvalmuer og samtidig øge risikoen for dem, der er involveret i
narkotikahandel og salg af opiater, samt nedbringe narkotikaforbruget. Rådet ser også med
tilfredshed på oprettelsen af et ministerium for narkotikabekæmpelse, der har til opgave at
udvikle en politik for narkotikabekæmpelse og koordinere de narkotikabekæmpelsesaktivi-
teter, der udføres af beslægtede ministerier og regeringsaktører. Rådet ser i den forbindelse
frem til offentliggørelsen af den afghanske regerings opdaterede nationale narkotikakon-
trolstrategi.
14390/05 (Presse 296)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
2.
Rådet understreger de betydelige skridt, der er taget i 2005 for at øge EU's bistand til
Afghanistan på narkotikabekæmpelsesområdet, herunder ydelse af bistand gennem FN's
Kontor for Bekæmpelse af Narkotika og Kriminalitet (UNODC). Dette arbejde har betydet
en forøgelse af EU's tilsagn på over 250 mio. EUR i 2005 og tilrådighedsstillelse af yderli-
gere instruktører, mentorer og andet personale til støtte for udviklingen af afghansk kapaci-
tet. Rådet hilser med tilfredshed Europa-Kommissionens beslutning om at bevilge
15 mio. EUR til Afghanistans narkotikabekæmpelsestrustfund (CNTF), som udgør en
effektiv kanal for donorbidrag og giver Afghanistan mulighed for selv at stå for fordelin-
gen af midlerne med støtte fra De Forenede Nationer med hensyn til regnskabsførelse og
kontrol. Rådet hilser medlemsstaternes bidrag velkommen, som de fremgår af bilaget til
disse konklusioner (oversigt over øget EU-bistand).
Rådet bekræfter, at EU og dets medlemsstater fortsat vil tilstræbe at øge bistanden til
Afghanistan og dets naboer for at støtte målet i EU's narkotikahandlingsplan 2005-2008. Et
stærkt og fortsat engagement fra EU's side er vigtigt for den langsigtede politiske og øko-
nomiske stabilitet i Afghanistan. Som det fremgår af den fælles erklæring fra EU og
Afghanistan "Tilsagn om et nyt partnerskab mellem EU og Afghanistan", vil narkotikabe-
kæmpelse fortsat være et centralt område i forbindelserne mellem EU og Afghanistan.
Rådet hilser derfor muligheden for at bevilge midler gennem CNTF velkommen og erken-
der, at der er behov for at sprede bistanden over de otte søjler i gennemførelsesplanen for
narkotikabekæmpelse. Rådet erkender også betydningen af både at yde finansielle bidrag
og stille politiinstruktører, anklagere og andet relevant mentorpersonale til rådighed.
4.
Rådet understreger vigtigheden af den regionale dimension af EU's strategi for så vidt an-
går støtten til Afghanistan på narkotikabekæmpelsesområdet. Et tæt samarbejde med
Afghanistans naboer om at styrke deres grænser og fremme grænseoverskridende samar-
bejde med Afghanistan er et nøgleelement i EU's strategi. EU er fast besluttet på at støtte
Afghanistans og dets naboers bestræbelser på at udvikle dette samarbejde inden for ram-
merne af erklæringen om gode naborelationer på narkotikaområdet og hilser Kommissio-
nens initiativer i den forbindelse velkommen. Rådet støtter også de bestræbelser på at
koordinere bistanden til landene langs heroinruterne, som udfoldes inden for rammerne af
Paris-pagtens mekanisme. Rådet hilser endvidere UNODC's CARICC-initiativ velkommen
som et middel til styrkelse af det regionale samarbejde mellem Afghanistan og
Centralasien.
Rådet understreger betydningen af den oversigt over øget EU-bistand til narkotikabekæm-
pelse i Afghanistan, der findes i addendummet, og som bør opdateres og revideres i forbin-
delse med de årlige narkotikatrojkamøder mellem EU og Afghanistan, i forlængelse af det
første af disse møder, som blev afholdt i september 2005".
3.
5.
14390/05 (Presse 296)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0015.png
1.-2.XII.2005
OPBEVARING AF DATA
Rådet besluttede at indgå en "førstebehandlingsaftale" med Europa-Parlamentet om et direktiv om
opbevaring af data inden årets udgang på grundlag af en tekst, som blev godkendt i dag.
Kommissionens næstformand Franco Frattini meddelte, at han kunne støtte den tilgang og den tekst,
som Rådet havde godkendt.
Irland, Slovakiet og Slovenien tog forbehold.
Nogle af de elementer, som blev godkendt i dag, vedrører følgende:
·
Grov kriminalitet
Der er i direktivets dispositive tekst medtaget en henvisning til grov kriminalitet som defineret af
hver medlemsstat i dens nationale lovgivning. Medlemsstaterne skal tage behørigt hensyn til de
lovovertrædelser, der er nævnt i artikel 2, stk. 2, i rammeafgørelsen om den europæiske arrest-
ordre (2002/584/RIA), og kriminalitet, der involverer telekommunikation.
·
Opbevaringstid
Medlemsstaterne bør sikre, at de kategorier af data, der er omhandlet i det foreslåede direktiv,
opbevares i mindst 6 måneder og højst to år fra datoen for kommunikationen.
·
Internetdata
Rådet går ind for, at der skal være pligt til at opbevare data om internetadgang og e-mail og tele-
foni via internettet.
·
Forgæves opkaldsforsøg
Rådet går ind for at medtage opbevaring af data i forbindelse med forgæves opkaldsforsøg, hvor
de pågældende data genereres eller behandles og lagres (for så vidt angår telefonidata) eller log-
ges (for så vidt angår internetdata) af udbydere af offentligt tilgængelige elektroniske kommuni-
kationstjenester eller af et offentligt kommunikationsnet inden for deres jurisdiktion, når de leve-
rer de pågældende kommunikationstjenester. Der stilles i det foreslåede direktiv ikke krav om
opbevaring af data vedrørende opkald, hvor der ikke opnås forbindelse.
14390/05 (Presse 296)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
·
Fleksibilitet
Artikel 15, stk. 1, i direktiv 2002/58/EF skal fortsat finde anvendelse for data, herunder data ved-
rørende forgæves opkaldsforsøg, som ikke udtrykkelig kræves opbevaret i henhold til det fore-
slåede direktiv og dermed ikke er omfattet af direktivets anvendelsesområde, samt for opbeva-
ring til andre formål end det, der er omfattet af det foreslåede direktiv, herunder i retssagsøje-
med.
*
*
*
Europa-Parlamentets Udvalg om Borgernes Rettigheder godkendte de 24. november 2005 en
betænkning om det foreslåede direktiv med henblik på Europa-Parlamentets plenarmøde den
13.-14. december 2005.
Det foreslåede direktiv har til formål at lette det retlige samarbejde i kriminalsager gennem indbyr-
des tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om opbevaring af data, der behandles af udbydere
af telekommunikationstjenester. Direktivet dækker trafikdata og lokaliseringsdata, der genereres
ved brug af telefoni, SMS og internet, men ikke indholdet af kommunikationerne.
14390/05 (Presse 296)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0017.png
1.-2.XII.2005
EUROPÆISK BEVISSIKRINGSKENDELSE
Rådet drøftede en rammeafgørelse om en europæisk bevissikringskendelse til fremskaffelse af gen-
stande, dokumenter og data til brug i straffesager.
Debatten fokuserede på afvisningsgrunde baseret på territorialprincippet, definition af lovovertræ-
delser og retsmidler og om, hvilke myndigheder der har kompetence til at udstede, udsætte eller
afvise en europæisk bevissikringskendelse.
Rådet anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at arbejde videre med denne sag.
Formålet med denne rammeafgørelse er at indføre en mekanisme til fremskaffelse af beviser i græn-
seoverskridende sager baseret på princippet om gensidig anerkendelse. Den bagvedliggende tanke
er, at den europæiske bevissikringskendelse er en afgørelse truffet af en judiciel myndighed i en
medlemsstat som direkte anerkendes og fuldbyrdes af en judiciel myndighed i en anden medlems-
stat. Sammenlignet med de eksisterende procedurer for gensidig retshjælp, som den skal træde i ste-
det for, vil den europæiske bevissikringskendelse medføre fordele herunder hurtigere procedurer og
klare garantier for udstedelsen af en arrestordre med henblik på dens fuldbyrdelse.
Teksten har samme tilgang til gensidig anerkendelse som rammeafgørelsen om den europæiske
arrestordre. Den europæiske bevissikringskendelse er ét enkelt dokument, der af udstedelsesmyn-
digheden oversættes til et af fuldbyrdelsesstatens officielle sprog. Det er ikke nødvendigt med yder-
ligere oversættelser. Dette betyder, at bevissikringskendelsen kan fuldbyrdes øjeblikkeligt på sam-
me måde som en national proceduremæssig foranstaltning. Den fastlægger det mål, der skal nås
men overlader det til fuldbyrdelsesstaten at afgøre, hvordan den bedst muligt kan fremskaffe beviser
i overensstemmelse med national ret.
14390/05 (Presse 296)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0018.png
1.-2.XII.2005
EUROPÆISK BETALINGSPÅKRAVSPROCEDURE
Rådet nåede frem til en generel indstilling vedrørende teksten til dette udkast til forordning på
grundlag af et kompromisforslag fra formandskabet.
Den foreslåede forordning har til formål at forenkle og fremskynde grænseoverskridende sager om
ubestridte pengekrav og nedbringe sagsomkostningerne samt muliggøre fri bevægelighed for euro-
pæiske betalingspåkrav overalt i medlemsstaterne.
En hurtig inddrivelse af udestående fordringer, hvis berettigelse ikke bestrides, er af afgørende
betydning for virksomhederne i EU og for, at det indre marked kan fungere efter hensigten. De fle-
ste medlemsstater har allerede indført særlige procedurer for at kunne behandle det store antal ube-
stridte pengekrav på en hurtig og effektiv måde.
Vedtagelsen af forordningen om indførelse af en europæisk betalingspåkravsprocedure er opført
som en prioritet for 2006 i Rådets og Kommissionens handlingsplan om gennemførelse af Haag-
programmet om styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i Den Europæiske Union.
14390/05 (Presse 296)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0019.png
1.-2.XII.2005
SMÅKRAVSPROCEDURE
Rådet nåede til enighed om en række specifikke spørgsmål i forbindelse med udkastet til forordning
om indførelse af en europæisk småkravsprocedure.
Den foreslåede forordning har til formål at forenkle og fremskynde behandlingen af retstvister ved-
rørende småkrav i grænseoverskridende sager og nedbringe omkostningerne ved at indføre en euro-
pæisk procedure for småkrav. Den afskaffer tillige de mellemliggende foranstaltninger, der er nød-
vendige for at muliggøre anerkendelse og fuldbyrdelse i andre medlemsstater af retsafgørelser truf-
fet i en medlemsstat i en europæisk småkravsprocedure.
Rådet nåede til enighed om retningslinjerne for det videre arbejde med visse udestående spørgsmål
som f.eks.:
·
procedurens skriftlige karakter med mulighed for et mundtligt retsmøde, hvis det er nødven-
digt
·
anvendelse af frister for de specifikke faser af proceduren for at sikre en hurtig og effektiv
procedure
·
anvendelse af moderne kommunikationsteknologi (f.eks. videokonference) i forbindelse med
afholdelse af retsmøder og med bevisoptagelse i overensstemmelse med national lov
·
repræsentation i retten skal ikke være obligatorisk
·
for så vidt angår sagsomkostninger skal den tabende part som hovedregel afholde disse, men
sagsomkostningerne skal stå i et rimeligt forhold til kravets størrelse
·
revision af gennemførelsen.
På den uformelle samling i Rådet (retlige og indre anliggender) i Newcastle i september 2005 slog
ministrene på ny enstemmigt fast, at de støtter indførelsen af en forenklet og hurtig europæisk pro-
cedure for behandling af småkrav baseret på et rimelighedsprincip. Der var overvældende tilslut-
ning til, at den foreslåede forordning kun skal gælde for grænseoverskridende sager og ikke dække
sager, som udelukkende har tilknytning til én medlemsstat.
14390/05 (Presse 296)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0020.png
1.-2.XII.2005
MÆGLING PÅ DET CIVIL- OG HANDELSRETLIGE OMRÅDE
Rådet nåede til en fælles forståelse med hensyn til teksten til et udkast til direktiv om mægling på
det civil- og handelsretlige område, idet der dog skal findes en løsning med hensyn til definitionen
af grænseoverskridende sag og anvendelsen af subsidiaritetsprincippet.
Det foreslåede direktiv har til formål at lette adgangen til tvistbilæggelse og fremme mindelig løs-
ning af tvister ved at tilskynde til anvendelse af mægling og sikre et afbalanceret forhold mellem
mægling og retssag.
Kommissionen forelagde forslaget til direktiv den 22. oktober 2004, og det er omfattet af den fælles
beslutningsprocedure. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet førstebehandlingsudtalelse.
14390/05 (Presse 296)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0021.png
1.-2.XII.2005
PROCEDUREMÆSSIGE RETTIGHEDER I STRAFFESAGER I DEN EUROPÆISKE
UNION
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort med hensyn til forhandlingerne om denne rammeafgø-
relse.
Kommissionen forelagde forslaget den 3. maj 2004. Det tager sigte på at fastsætte fælles mini-
mumsstandarder for visse proceduremæssige rettigheder i straffesager i Den Europæiske Union.
De områder, hvor Kommissionen foreslår fælles minimumsstandarder, er:
adgang til juridisk rådgivning,
adgang til gratis tolkning og oversættelse,
garanti for, at der tages de fornødne hensyn til personer, der ikke er i stand til at forstå eller
følge med i retsforhandlingerne,
ret til at tage kontakt med bl.a. konsulære myndigheder, når der er tale om udenlandske
mistænkte, og
underretning af mistænkte personer om deres rettigheder.
14390/05 (Presse 296)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0022.png
1.-2.XII.2005
DET BLANDEDE UDVALG
Forbedring af udvekslingen af oplysninger mellem retshåndhævende myndigheder i EU
Det Blandede Udvalg godkendte en generel indstilling vedrørende rammeafgørelsen om forenkling
af udvekslingen af oplysninger og efterretninger mellem retshåndhævende myndigheder, navnlig
med hensyn til grove lovovertrædelser, herunder terrorhandlinger.
Rammeafgørelsen skal sikre, at der sker en hurtig udveksling inden for EU af visse oplysninger, der
er af afgørende betydning for de retshåndhævende myndigheder.
Derfor skal oplysninger og efterretninger videregives efter anmodning fra en kompetent retshånd-
hævende myndighed, der handler inden for rammer fastsat i den nationale lovgivning, og som gen-
nemfører en kriminalefterforskning eller en kriminalefterretningsoperation.
Medlemsstaterne bør reagere på hastende anmodninger om oplysninger og efterretninger vedrøren-
de lovovertrædelser som omhandlet i artikel 2, stk. 2, i rammeafgørelsen af 13. juni 2002 om den
europæiske arrestordre
1
inden for højst 8 timer. For ikke-hastende sager bør anmodninger om
oplysninger og efterretninger imødekommes inden for en uge.
I alle øvrige tilfælde skal medlemsstaterne sikre, at de ønskede oplysninger fremsendes til den an-
modende kompetente retshåndhævende myndighed inden for 14 dage.
Indtil nu har de retlige rammer for udveksling af oplysninger og efterretninger mellem medlemssta-
ternes retshåndhævende myndigheder været fastsat i artikel 39 og 46 i Schengen-konventionen fra
1990. Den foreslåede rammeafgørelse overtager disse artikler. Det nye instrument vil gøre udveks-
lingen af oplysninger endnu hurtigere.
I den erklæring om bekæmpelse af terrorisme, som Det Europæiske Råd vedtog den 25. marts 2004,
pålagde Det Europæiske Råd Rådet at undersøge, hvilke foranstaltninger der kan træffes for at for-
enkle udvekslingen af oplysninger og efterretninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheder, og at afslutte dette arbejde inden udgangen af 2005. Den foreslåede rammeafgørelse
er et svar på dette pålæg.
1
Deltagelse i en kriminel organisation, terrorisme, menneskehandel … osv. I alt er der opreg-
net 32 lovovertrædelser i artikel 2, stk. 2, i rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre
(EFT L 190 af 18.7.2002).
22
14390/05 (Presse 296)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
SIS II-status
Kommissionen gav Det Blandede Udvalg en mundtlig opdatering vedrørende den tekniske udvik-
ling af anden generation af Schengen-informationssystemet SIS II.
Kommissionen bebudede større fleksibilitet i anvendelsen af Schengen-finansieringsfaciliteten.
Nogle medlemsstater frygtede, at SIS II ville føre til mindre sikkerhed sammenlignet med det eksi-
sterende SIS.
De nye medlemsstater understregede vigtigheden af den politiske opbakning til tidsplanen for
afskaffelsen af de indre grænser.
Forslag fra Kommissionen
Kommissionens næstformand Franco Frattini præsenterede to forslag fra Kommissionen om
·
adgang til konsultation af visuminformationssystemet for de myndigheder, der er ansvarlige for
den indre sikkerhed, og for Europol (15142/05) og
·
forbedret effektivitet og øget interoperabilitet samt synergier mellem europæiske databaser på
området retlige og indre anliggender (15122/05).
Eventuelt
Norge orienterede Det Blandede Udvalg om en nordisk aftale om en overgivelsesprocedure, der vil
blive undertegnet den 17. december 2005.
Kommissionens næstformand Franco Frattini understregede vigtigheden af, at medlemsstaterne hur-
tigt ratificerer den Schengen/Dublin-aftale, som Schweiz har undertegnet.
14390/05 (Presse 296)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0024.png
1.-2.XII.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Minimumsstandarder for procedurer for tildeling og fratagelse af flygtningestatus*
Rådet vedtog et direktiv om minimumsstandarder for procedurer for tildeling og fratagelse af flygt-
ningestatus i medlemsstaterne (12983/05
og 14579/05).
Formålet med direktivet er at fastsætte ensartede procedurer for tildeling og fratagelse af flygtnin-
gestatus i medlemsstaterne. Det indeholder:
·
grundlæggende principper og garantier (f.eks. garantier og forpligtelser for asylansøgere, ret til
personlig samtale, adgang til juridisk bistand og repræsentation, frihedsberøvelse)
·
procedurer i første instans (f.eks. en behandlingsprocedure, principper om sikkert oprindelses-
land og grænseprocedurer)
·
procedurer for fratagelse af flygtningestatus og
·
klageadgang.
De minimumsstandarder, der er fastlagt i dette direktiv, er en første foranstaltning vedrørende asyl-
procedurer.
Medlemsstaterne har beføjelser til at indføre eller opretholde gunstigere bestemmelser for tredje-
landsstatsborgere eller statsløse, der ansøger en medlemsstat om international beskyttelse.
Menneskehandel - EU's handlingsplan
Rådet vedtog en handlingsplan med henblik på at forebygge og bekæmpe menneskehandel
(12402/3/05).
Formålet med handlingsplanen er at opstille fælles standarder, bedste praksis og mekanismer til
forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel. Formålet er også at styrke EU's tilsagn om fore-
byggelse og bekæmpelse af menneskehandel i forbindelse med alle former for udnyttelse og om
beskyttelse af, støtte til og rehabilitering af ofrene.
Den bygger på en erkendelse af, at der er brug for en integreret tilgang, hvis grundlag er respekten
for menneskerettighederne og hensynet til dens overordnede karakter.
14390/05 (Presse 296)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
Oversigten over aktioner i planen beskriver de mål, der skal nås, en tidsplan og vurderingsredska-
berne.
Handlingsplanen, der vil blive opdateret regelmæssigt, indeholder de vigtigste anbefalinger og ind-
satspunkter i Kommissionens meddelelse "Fighting trafficking in Human beings - an integrated
approach" og dem, der er resultatet af konferencen den 19.-20. oktober 2005 i Bruxelles, samt
bemærkninger fra medlemsstaterne.
EU's beredskabs- og krisekoordinationsordninger
Rådet godkendte en rapport fra formandskabet og EU's antiterrorkoordinator, Gijs de Vries, om
EU's beredskabs- og krisekoordinationsordninger
(15106/05).
Den omhandler de ordninger, der kan bruges til at bistå medlemsstaterne i nødsituationer, der går på
tværs af grænserne
·
der har direkte indvirkning på en række medlemsstater eller involverer hele EU, eller
·
der berører mere end én medlemsstat samtidig, eller
·
hvor flere medlemsstaters interesser står på spil, og EU-institutionernes ansvarsområder samtidig
er involveret.
Der er tale om generelle ordninger, der kan bruges ikke kun i forbindelse med terrorangreb, men
også i forbindelse med andre former for kriser såsom naturkatastrofer, industriulykker eller influen-
zapandemier. De skal også skabe en koordinationskapacitet, der omfatter alle EU's aktivitetsområ-
der, og som skal bruges i tilfælde af nødsituationer såvel i som uden for EU.
I Haag-programmet opfordres der til oprettelse af en integreret EU-krisestyringsordning i forbindel-
se med kriser med grænseoverskridende virkninger, som skal gennemføres senest den 1. juli 2006.
Princippet om oplysningers tilgængelighed
Rådet noterede sig en rapport om de tekniske bestemmelser for gennemførelse af princippet om
oplysningers tilgængelighed på seks områder: DNA, fingeraftryk, ballistik, registrering af motorkø-
retøjer, telefonnumre og identifikation af personer.
14390/05 (Presse 296)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0026.png
1.-2.XII.2005
Evaluering af de nationale foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme
Rådet godkendte en endelig rapport om evalueringen af de nationale foranstaltninger til bekæmpel-
se af terrorisme og forbedring af de nationale ordninger og den nationale kapacitet til bekæmpelse
af terrorisme (12168/3/05).
Den endelige rapport omfatter alle 25 medlemsstater, og formålet med evalueringen har været at
·
analysere medlemsstaternes strukturer og kapacitet vedrørende bekæmpelse af terrorisme,
·
kortlægge god praksis og fremsætte anbefalinger i de tilfælde, hvor de nationale strukturer kan
forbedres, og
·
pege på fremgangsmåder, der eventuelt kan anvendes i andre medlemsstater, ud over anbefalin-
gerne på EU-plan.
I september 2001 iværksatte RIA-Rådet en vurdering af de nationale foranstaltninger til bekæmpel-
se af terrorisme ud fra lovgivningsmæssige og administrative og tekniske overvejelser
1
. Interims-
rapporten, der blev udsendt i november 2004, var baseret på en evaluering af 15 medlemsstater.
Bekæmpelse af finansieringen af terrorisme
Rådet noterede sig antiterrorkoodinatorens halvårlige rapport om bekæmpelse af finansieringen af
terrorisme (14744/05).
Rapport om organiseret kriminalitet 2005
Rådet noterede sig EU's rapport om organiseret kriminalitet 2005 og besluttede at sende Europa-
Parlamentet den offentliggjorte udgave til orientering (13788/1/05).
1
Dok. 12156/01.
26
14390/05 (Presse 296)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0027.png
1.-2.XII.2005
Organiseret kriminalitet - Udveksling af oplysninger
Rådet noterede sig en rapport med henstillinger til Frankrig, Irland, Luxembourg, Nederlandene,
Det Forenede Kongerige og Europol om udveksling af oplysninger og efterretninger vedrørende
bekæmpelsen af organiseret kriminalitet.
Dokumentet evaluerer anvendelsen og gennemførelsen af instrumenter vedrørende retshåndhævelse
på nationalt plan og det internationale samarbejde.
Rapporten er den anden af en række evalueringer, der skal foretages i alle medlemsstaterne inden
december 2006. Den fremsendes til Europa-Parlamentet til orientering.
Evaluering af anden Taskforce for Terrorismebekæmpelse
Rådet noterede sig rapporten fra Europols Styrelsesråd om evalueringen af anden Taskforce for
Terrorismebekæmpelse.
Rapporten omhandler taskforcens aktiviteter fra starten i oktober 2004 til juni 2005 og fokuserer
specifikt på dens projektgennemførelse/forvaltning, dens fremskridt inden for de fem aktivitetsom-
råder (finansiering af terrorisme, rekruttering, modus operandi og strategisk og operationel analyse),
dens værdi som redskab for terrorismebekæmpelse, dens forbindelser med andre organer og dens
fremtid.
Europol - Beskyttelse af fremtrædende personer
Rådet noterede sig anden årsrapport fra det europæiske netværk til beskyttelse af fremtrædende per-
soner og tilskyndede til videreudvikling af et arbejdsprogram og støttede netværkets aktiviteter for
2005/2006.
Netværket blev oprettet af Rådet i november 2002
1
og består af de nationale politimyndigheder og
andre myndigheder med ansvar for beskyttelsen af fremtrædende personer.
1
EFT L 333 af 10.12.2002, s. 1.
27
14390/05 (Presse 296)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
Aftale mellem Europol og Kroatien
Rådet bemyndigede Europols direktør til at indgå en aftale om operationelt og strategisk samarbejde
mellem Europol og Kroatien.
Formålet med aftalen er at etablere et samarbejde mellem Europol og Kroatien for at støtte EU's
medlemsstater og Kroatien i bekæmpelsen af de grove former for international kriminalitet, navnlig
ved udveksling af oplysninger og regelmæssig kontakt mellem Europol og Kroatien på alle relevan-
te niveauer.
Eurojust - Samarbejde med Rumænien og Island
Rådet godkendte aftaler om samarbejde mellem Eurojust og Rumænien og Island.
Formålet med disse aftaler er at fremme samarbejdet om at bekæmpe grove former for international
kriminalitet.
Visa - Medlemmer af den olympiske familie, der deltager i vinterlegene
Rådet vedtog en forordning om foranstaltninger med henblik på at lette procedurerne for ansøgning
om og udstedelse af visum til medlemmer af den olympiske familie, der deltager i De Olympiske
og/eller De Paralympiske Vinterlege 2006 i Italien (3656/05).
Denne særlige foranstaltning er beregnet på de medlemmer af den olympiske familie, der er tredje-
landsstatsborgere og som er underkastet visumpligt ifølge Rådets forordning (EF) nr. 539/2001. Der
indføres en midlertidig dispensation fra visse bestemmelser i Schengen-reglerne.
Toldsamarbejde
Rådet noterede sig midtvejsrevisionen af strategien og handlingsplanen for toldsamarbejde inden
for tredje søjle.
14390/05 (Presse 296)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0029.png
1.-2.XII.2005
Kritiske infrastrukturer -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
– MINDER OM konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 17.-18. juni 2004, hvori Kommissio-
nen blev anmodet om at udarbejde en overordnet strategi med henblik på udvidet beskyttelse af
kritiske infrastrukturer
1
;
– MINDER OM Kommissionens meddelelse af 22. oktober 2004 om beskyttelse af kritisk infra-
struktur i forbindelse med bekæmpelse af terrorisme
2
;
– MINDER OM konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2004
3
, hvori det
noterede sig, at Kommissionen havde til hensigt at fremsætte forslag om et europæisk program
til beskyttelse af kritisk infrastruktur;
– MINDER OM hasteerklæringen fra RIA-Rådet den 13. juli 2005 om EU's reaktion på bombe-
sprængningerne i London
4
, der bekræftede ønsket om at få vedtaget et europæisk program til
beskyttelse af kritisk infrastruktur inden udgangen af 2005;
OG VEDTAGER FØLGENDE KONKLUSIONER:
1.
Rådet hilser med tilfredshed, at Kommissionen har gjort fremskridt i etableringen af et
europæisk program til beskyttelse af kritisk infrastruktur (EPCIP), og hilser navnlig offent-
liggørelsen af Kommissionens grønbog den 17. november velkommen. Medlemsstaterne
har reageret positivt på de seminarer, som Kommissionen har afholdt, og som har bragt de
relevante eksperter og andre interessenter sammen. Den fortløbende etablering af kontakt-
punkter for eksperter i beskyttelse af kritisk infrastruktur (CIP) er værdifuld, og alle med-
lemsstater opfordres derfor til at udpege officielle CIP-kontaktpunkter.
Rådet anerkender, at medlemsstaterne har det endelige ansvar for at forvalte arrangemen-
terne til beskyttelse af kritisk infrastruktur inden for deres nationale grænser. Rådet noterer
sig, at mange medlemsstater har eksisterende nationale og bilaterale arrangementer, der
sikrer deres kritiske infrastruktur en høj grad af beskyttelse. Rådet mener imidlertid, at for-
anstaltninger på EU-plan vil tilføre ekstra værdi ved at støtte og supplere medlemsstaternes
aktiviteter, samtidig med at nærhedsprincippet overholdes.
2.
1
2
3
4
10679/2/04 REV 2, punkt 19.
13979/04.
16238/1/04 REV 1, punkt 28, bullet 6.
11158/1/05 REV 1, punkt 6.
29
14390/05 (Presse 296)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
3.
Beskyttelsen af kritisk infrastruktur i hele Europa vil blive øget i kraft af EPCIP, der gør
medlemsstaterne i stand til bedre at kunne identificere og beskytte elementer i deres egen
infrastruktur. Oplysninger om identificeret infrastruktur må forblive fortrolige af sikker-
hedsgrunde. Adgang til følsomme oplysninger vil blive givet efter "need-to-know"-
princippet.
Europæisk kritisk infrastruktur kan, uden at dette udelukker senere drøftelser, defineres
som infrastruktur, hvis afbrydelse eller ødelæggelse i alvorlig grad vil påvirke samfundets
kritiske funktioner, herunder forsyningskæden, sundhed, sikkerhed, økonomisk eller social
velfærd samt regeringsfunktioner, i et nærmere bestemt antal medlemsstater.
Rådet betragter terrortruslen som en prioritet, men det er samtidig enigt om, at beskyttelsen
af kritisk infrastruktur bør baseres på en strategi, der omfatter "alle former for risiko". For-
men og rammerne for arbejdet på EU-plan bør bygge på en omfattende risikovurdering
foretaget af medlemsstaterne og af Kommissionen, hvor denne er kompetent, samt på det
arbejde, der allerede gøres på EU-plan. Hvor det er relevant, vil man kunne udnytte Det
Fælles Situationscenters analysekapacitet med hensyn til bekæmpelse af terrorisme.
Ejere/operatører af infrastruktur, herunder den private sektor, skal inddrages aktivt både på
nationalt plan og på EU-plan og have ansvar for gennemførelsen af nødvendige foranstalt-
ninger.
Rådet opfordrer Kommissionen til at bygge videre på resultaterne af høringsprocessen i
forbindelse med grønbogen og fortsætte arbejdet med at etablere EPCIP. EPCIP bør under
overholdelse af de eksisterende kompetencer støtte medlemsstaterne gennem en aktions-
ramme, der er godkendt af medlemsstaterne, Kommissionen og, under hensyntagen til de
eksisterende relationer, den private sektor og andre relevante aktører, med henblik på at
hæve sikkerhedsstandarderne. Dette bør i givet fald omfatte fælles mål, metoder, bedste
praksis og identifikation af indbyrdes afhængighed. I betragtning af de enkelte sektorers
forskellige karakteristika er det hensigtsmæssigt med en sektorspecifik fremgangsmåde
under hensyntagen til de eksisterende sektorforanstaltninger på EU-plan.
Rådet understreger det væsentlige bidrag fra forskningen i Fællesskabet og i EU, der bør
støtte og supplere aktiviteterne i medlemsstaterne og EPCIP.
4.
5.
6.
7.
8.
14390/05 (Presse 296)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
9.
Rådet opfordrer Kommissionen til at aflægge rapport efter afslutningen af høringerne i for-
bindelse med grønbogen i marts 2006. Rapporten skal omfatte følgende spørgsmål:
·
definitioner af centrale termer, herunder definitionen af beskyttelse af kritisk infrastruk-
tur og færdiggørelse af definitionen af kritisk infrastruktur på EU-plan
·
en samlet vurdering af omkostninger og fordele ved henholdsvis en regulerings- og en
frivillighedsstrategi
·
afklaring af Kommissionens (under overholdelse af de eksisterende fællesskabskompe-
tencer), medlemsstaternes og ejernes/operatørernes respektive roller
·
udvikling af begrebet operatørsikkerhedsplaner.
10.
På baggrund af høringsprocessen og drøftelsen af spørgsmålene i Rådet opfordres Kom-
missionen til at fremsætte forslag vedrørende EPCIP inden juni 2006."
Adfærdskodeks: Nonprofit-sektoren - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet (retlige og indre anliggender)(samlingen den 1.-2. december 2005)
bekræfter på ny erklæringen (af 13. juli 2005) om, at medlemsstaterne vil støtte bekæmpelsen af
finansiering af terrorisme ved at vedtage en adfærdskodeks for at forebygge terroristers misbrug af
nonprofit velgørende organisationer,
opfordrer medlemsstaterne til at tage Kommissionens meddelelse om forebyggelse og bekæmpelse
af finansiering af terrorisme til efterretning ved forbedret koordinering på nationalt plan og større
gennemsigtighed i nonprofit-sektoren, der bl.a. indeholder en henstilling til medlemsstaterne,
udtrykker tilfredshed med, at Kommissionen har til hensigt at afholde en ekspertkonference om
dette emne i første halvår af 2006,
noterer sig de fem principper i bilaget til disse konklusioner, som medlemsstaterne er blevet enige
om at tage hensyn til, når de træffer foranstaltninger til at forebygge terroristers misbrug af
nonprofit-sektoren, og
14390/05 (Presse 296)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
opfordrer medlemsstaterne til at forpligte sig til at træffe nationale foranstaltninger til forebyggelse
af terroristers misbrug af nonprofit-sektoren under hensyntagen til disse fem principper og dem,
som den finansielle aktionsgruppes medlemmer har vedtaget, og som er opstillet som bedste inter-
nationale praksis i den finansielle aktionsgruppes dokument af 11. oktober 2002 om bekæmpelse af
misbrug af nonprofit-sektoren,
nonprofit-sektoren er en vital faktor i verdensøkonomien og i mange nationale økonomier og
sociale systemer, der supplerer statens og erhvervslivets aktiviteter ved at levere et bredt spektrum
af offentlige tjenester og forbedre livskvaliteten. Denne praksis og det stærke og diversificerede net-
værk af institutioner skal beskyttes og bevares,
medlemsstaterne bør tage hensyn til følgende principper, når de træffer foranstaltninger til forebyg-
gelse af terroristers misbrug af nonprofit-sektoren:
·
Staten og nonprofit-organisationerne har et fælles ansvar for at beskytte nonprofit-sektorens
integritet.
·
Dialog mellem medlemsstaterne, nonprofit-sektoren og andre relevante interesserede parter er af
afgørende betydning for at opbygge et solidt forsvar mod finansiering af terrorismen.
·
Medlemsstaterne bør løbende ajourføre deres kendskab til deres nonprofit-sektor, dens aktiviteter
og sårbare sider.
·
Gennemsigtighed, ansvarlighed og god regeringsførelse er afgørende forudsætninger for at sikre
tillid hos donorerne og redelighed i nonprofit-sektoren.
·
Risici for finansiering af terrorismen forvaltes bedst, når der findes effektive overvågningsforan-
staltninger, der står i rimeligt forhold til formålet."
14390/05 (Presse 296)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0033.png
1.-2.XII.2005
De konsulære repræsentationers inddragelse i visuminformationssystemet (VIS) -
Rådets kon-
klusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
SOM MINDER OM FØLGENDE:
– Visuminformationssystemet blev indført ved Rådets beslutning 2004/512/EF af 8. juni 2004
1
.
– Kommissionen har forelagt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visum-
informationssystemet (VIS) og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til
kortvarigt ophold
2
.
– I sine konklusioner af 17. februar 2005 fastsatte Rådet tidsplanen for udviklingen af den centrale
del af VIS og angav, hvilket arbejde der kræves af medlemsstaterne i udviklingsfasen
3
.
– I sin erklæring af 13. juli 2005 udtalte Rådet, at udbredelse af biometri til højrisikoregio-
ner/-lande vil blive prioriteret højt
4
.
INDTAGER FØLGENDE HOLDNING:
– Uden at det berører vedtagelsen af forslaget om visuminformationssystemet, bør medlemsstater,
der gennemfører VIS-forordningen, planlægge de konsulære repræsentationers indsamling af
biometriske data til VIS på et koordineret og sammenhængende regionalt grundlag, der afspejler
problemerne med ulovlig indvandring og truslerne mod medlemsstaternes indre sikkerhed, og
gøre det muligt at indsamle biometriske data fra alle lokaliteter.
– Disse medlemsstater bør bestræbe sig på at kunne indsamle alle de nødvendige biometriske data
til VIS i løbet af 24 måneder efter påbegyndelsen af udbredelsen.
1
2
3
4
EUT L 213 af 15.6.2004, s. 5.
Dok. 5093/05 VISA 1 CODEC 77 COMIX 5 (KOM (2004) 835 endelig).
Dok. 6492/05 VISA 44 COMIX 127.
Dok. 11158/1/05 JAI 255 ECOFIN 244 TRANS 147 RELEX 374 ECO 85 PESC 652
COTER 40 COSDP 491 PROCIV 100 ENER 119 ATO 74 REV 1.
33
14390/05 (Presse 296)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
– Disse medlemsstater bør bestræbe sig på at kunne påbegynde indsamlingen af biometriske data
til VIS i begyndelsen af 2007, i første omgang på konsulære repræsentationer i Nordafrika og
Mellemøsten.
– For at gøre det lettere at udvikle en samarbejdsbaseret tilgang og afslutte udbredelsen ifølge tids-
planen bør der gøres en stor indsats for at løse udestående spørgsmål, især spørgsmålet om
metoderne til indsamling af biometriske data.
– Disse medlemsstater bør også planlægge at behandle biometriske data ved grænseovergangsste-
der på en koordineret og sammenhængende måde som supplement til indsamlingen af data på de
konsulære repræsentationer.
Fælles minimumssikkerhedsstandarder for medlemsstaternes nationale identitetskort -
Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Den Europæiske Unions medlemsstater, der arbejder sammen på et mellemstatsligt grundlag, og
som er bevidste om det mandat, som Haag-programmet og samlingen i Rådet (retlige og indre
anliggender) den 13. juli 2005 har givet medlemsstaterne,
som erkender vigtigheden af at sørge for sikre rejsedokumenter og andre identitetsdokumenter,
som er bevidste om, at mandatet udelukkende vedrører sikkerhedsstandarder, ikke den enkelte med-
lemsstats anvendelse af nationale identitetskort, og at der hverken pålægges juridisk bindende stan-
darder eller tidsfrister,
som ikke hermed tager stilling til det eventuelle retlige grundlag for en foranstaltning til harmonise-
ring af minimumssikkerhedsstandarder for nationale identitetskort og ikke anfægter den enkelte
medlemsstats ret til at afgøre, hvorvidt der skal udstedes nationale identitetskort, og hvorvidt der
skal benyttes biometriske identifikatorer,
som erkender, at der frem for alt må lægges vægt på overholdelse af de standarder, som Den Euro-
pæiske Union har opstillet i Rådets forordning (EF) nr. 2252/2004 om pas og i de foreslåede for-
ordninger om ændring af lovgivningen vedrørende visa og opholdstilladelser. Disse standarder skal
være forlægget for de standarder, der skal udarbejdes for identitetskort,
som baserer sig på det arbejde, der allerede er gjort med hensyn til sikkerhedselementer i pas, og
som er bevidste om behovet for interoperabilitet på basis af ICAO-standarder,
14390/05 (Presse 296)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
1.
har besluttet at tilslutte sig følgende foreløbige konklusioner fra eksperterne i udvalget
nedsat ved artikel 6 i Rådets forordning (EF) nr. 1683/95, som senere vil blive fulgt op af
mere detaljerede tekniske standarder:
·
med hensyn til andre sikkerhedselementer end biometriske identifikatorer: der skal
anvendes samme minimumsstandarder for de materialer, der skal benyttes, for trykfar-
ve, trykteknikker osv. som dem, der er fastlagt for pas, dog tilpasset identitetskortets
kortformat, og
·
med hensyn til biometriske identifikatorer: i første omgang anvendes de tekniske speci-
fikationer, der er fastlagt for integrering af biometriske identifikatorer i pas i overens-
stemmelse med Rådets forordning (EF) nr. 2252/2004.
2.
har besluttet at arbejde på at indføre følgende minimumsstandarder for sikkerheden i for-
bindelse med udstedelsesprocedurerne:
·
ansøgeren skal møde op personligt mindst én gang under proceduren for udstedelse af
identitetskort
·
ansøgningen skal kontrolleres af bemyndiget personale ved sammenligning med eksiste-
rende databaser, der ajourføres regelmæssigt, f.eks. folkeregistre, databaser over pas og
identitetskort eller kørekortregistre
·
det anbefales, at der føres tilsyn med udstedelsesproceduren, også når procedurerne er
udlagt til underleverandører, og dette tilsyn bør omfatte regelmæssig kontrol
·
principielt bør én enkelt ansat ikke stå for alle led i udstedelsesproceduren for en given
ansøger, og
·
sikker lagring, fremsendelse og overførsel af data og dele af dokumenter skal garante-
res.
3.
har besluttet at fremme deres indbyrdes samarbejde gennem regelmæssig udveksling af
oplysninger om deres nationale praksis under hensyntagen til medlemsstaternes erfaringer
med elektroniske identitetskort."
14390/05 (Presse 296)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
Fælles dagsorden for integration -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMS-
STATERNES REGERINGER
– henviser til konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 15. og 16. oktober 1999 i
Tammerfors, hvori det blev understreget, at Den Europæiske Union skal sikre en retfærdig
behandling af tredjelandsstatsborgere, som opholder sig lovligt på medlemsstaternes område. En
mere effektiv integrationspolitik bør sigte mod at indrømme dem rettigheder og pligter, der kan
sammenlignes med dem, der gælder for EU-borgere,
– henviser til konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 19. og 20. juni 2003 i
Thessaloniki, hvori det blev anset for nødvendigt, at der udarbejdes en omfattende og flerdimen-
sional politik for integration af tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold. Selv om medlemssta-
terne fortsat har det primære ansvar for udformningen og gennemførelsen af integrationspolitik-
kerne, bør disse politikker udformes inden for en sammenhængende EU-ramme under hensynta-
gen til medlemsstaternes juridiske, politiske, økonomiske, sociale og kulturelle forskelle,
– henviser til Haag-programmet af 5. november 2004, hvori det blev understreget, at der er behov
for en mere omfattende koordinering af de nationale integrationspolitikker og EU-initiativerne på
dette område. Det hed endvidere, at en ramme, der bygger på fælles principper, vil danne grund-
laget for fremtidige initiativer i EU baseret på klare mål og evalueringsmidler,
– henviser til de fælles grundprincipper for politikken for integration af indvandrere i Den Europæ-
iske Union, som blev vedtaget af Rådet og medlemsstaternes repræsentanter den 19. novem-
ber 2004. Det blev anset for vigtigt, at der udvikles et sæt fælles EU-grundprincipper for integra-
tion, på grund af den fælles interesse, medlemsstaterne har i at vedtage fælles integrationsmål, og
den omstændighed, at det klart er i alle EU-medlemsstaternes fælles interesse, at hver enkelt
medlemsstat anlægger effektive integrationsstrategier. Såfremt en medlemsstat ikke udvikler og
gennemfører en vellykket integrationspolitik, kan det på forskellige måder få negative følger for
andre medlemsstater og Den Europæiske Union,
– henviser til, at rettidig gennemførelse og implementering af retsakter om tredjelandsstatsborgeres
indrejse og lovlige ophold er et væsentligt element i enhver troværdig og vellykket integrations-
politik,
14390/05 (Presse 296)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2005
OG VEDTAGER FØLGENDE KONKLUSIONER:
1.
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer understreger, at det er nødven-
digt at styrke medlemsstaternes integrationspolitikker. Rådet hilser i den forbindelse Kom-
missionens meddelelse af 1. september 2005 "En fælles dagsorden for integration: En ram-
me for integration af tredjelandsstatsborgere i Den Europæiske Union" velkommen. Det
anerkender betydningen af at få fastlagt en ramme på europæisk plan for, hvordan tredje-
landsstatsborgere med lovligt ophold integreres i alle samfundets aspekter, især konkrete
foranstaltninger til gennemførelse af de fælles grundprincipper.
Rådet noterer sig resultaterne af et vellykket samarbejde og udveksling af bedste praksis på
EU-niveau, især gennem netværket af medlemsstaternes nationale integrationskontakt-
punkter, med støtte fra Kommissionen, og håndbogen om integration for beslutningstagere
og fagfolk. Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer understreger, at det
er nødvendigt yderligere at styrke en sammenhængende tilgang til integrationspolitikker og
-foranstaltninger på basis af fælles mål ved konstant at styrke og udvikle instrumenter med
henblik på samarbejde, udveksling af oplysninger og bedre analyse af spørgsmål, der er
fælles for medlemsstaterne. Uden at foregribe eventuelt andre foranstaltninger, der måtte
blive truffet på dette område:
– opfordrer Rådet Kommissionen til at fortsætte med at støtte de aktiviteter, der udføres af
netværket af nationale integrationskontaktpunkter. Netværkets aktiviteter bør baseres på
de fælles grundprincipper og Rådets integrationsprioriteter, så netværket fortsat hjælper
med til at virkeliggøre både EU's og medlemsstaternes integrationsmål. Rådets relevante
organer bør med jævne mellemrum gøres opmærksom på netværkets aktiviteter og dis-
ses virkning, så netværkets rolle med hensyn til at bistå EU's beslutningsorganer med
ekspertise forstærkes.
– opfordrer Rådet netværket af nationale integrationskontaktpunkter til, med støtte fra
Kommissionen, at fortsætte med at udvikle håndbogen om integration for beslutningsta-
gere og fagfolk. Med henblik på fuldt ud at udnytte de positive resultater af udveksling
af erfaringer og bedste praksis, opfordrer Rådet til, at håndbogen - tilpasset til de til-
tænkte brugere - gøres bredt tilgængelig.
– fremhæver Rådet endnu en gang betydningen af en bredt tilgængelig internetside om
integration og opfordrer Kommissionen til at udvikle første fase heraf inden udgangen
af 2006.
2.
14390/05 (Presse 296)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453490_0038.png
1.-2.XII.2005
– fremhæver Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer det vigtige i, at
ekspertise på EU-niveau formidles til en bred række af interessenter. Kommissionens
planer om med jævne mellemrum at indkalde et europæisk integrationsforum kan være
merværdiskabende som en ekstra kilde til information og konsultation. Det bør i den
forbindelse nøje overvejes, hvordan forummet kan supplere det arbejde, som de nationa-
le integrationskontaktpunkter udfører.
3.
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer er af den opfattelse, at en
fæl-
les dagsorden for integration
kun kan gennemføres effektivt, hvis formandskabstrojkaen i
samarbejde med Kommissionen bliver enige om regler for tilrettelæggelsen og berammel-
sen af ministerdrøftelser og/eller -konferencer. Sådanne drøftelser og konferencer bør ide-
elt set, og hvor det er relevant, afholdes årligt, og bør - med henblik på videreførelse af den
politiske debat, der blev indledt på konferencen den 9.-11. november 2004 i Groningen -
fokusere på relevante temaer i forbindelse med integration af tredjelandsstatsborgere i EU
og vurdere behovet for en yderligere indsats. Årsrapporten om indvandring og integration
kunne, med de nødvendige tilføjelser for at lette analyser og læring gennem sammenlig-
ning, være et nyttigt grundlag for sådanne drøftelser."
EKSTERNE FORBINDELSER
Våbeneksport - Beretning om anvendelsen af EU-adfærdskodeksen
Rådet noterede sig syvende årsberetning om anvendelsen af EU-adfærdskodeksen for våbeneksport
(14053/05).
Adfærdskodeksen, som blev indført i 1998, opstiller kriterier for eksporten af konventionelle våben
med henblik på at harmonisere de nationale politikker for våbeneksportkontrol.
14390/05 (Presse 296)
38
DA