Europaudvalget 2005-06
2695 - transport, tele og energi
Offentligt
1453489_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2695. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
den 1.-5. december 2005 i Bruxelles
Formand
Alistair DARLING
Det Forenede Kongeriges trafikminister
Alun MICHAEL
Det Forenede Kongeriges viceminister for industri og regio-
nerne
Malcolm WICKS
Det Forenede Kongeriges viceenergiminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 9776 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0002.png
1./5.XII.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en forordning om
en fællesskabsliste over luftfartsselskaber omfattet af forbud.
Det nåede også til politisk enighed om:
·
et direktiv om markedsadgang for international
jernbanepassagerbefordring
·
en forordning
om internationale jernbanepassagerers rettigheder
og forpligtelser og
·
et direktiv om
certificering af togpersonale,
der fremfører lokomotiver og tog på jern-
banenettet i Fællesskabet.
Desuden vedtog Rådet konklusioner om:
·
·
klimaændringer og bæredygtig energi
initiativet "i2010" -
Et europæisk informationssamfund som middel til vækst og be-
skæftigelse
e-adgang
hurtigere
overgang fra analog til digital radio-/tv-spredning
fremme af beskæftigelsesmulighederne
i Fællesskabets
søfartssektor
og tiltrækning
af unge til søfartserhvervet.
·
·
·
Rådet vedtog også nye foranstaltninger til fremme af
elforsyningssikkerhed
og infrastrukturinve-
steringer.
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0003.png
1./5.XII.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ENERGI ......................................................................................................................................... 9
BEDRE REGULERING - Gennemførelse og resultater af energiliberaliseringspakken .......... 9
KLIMAÆNDRINGER OG BÆREDYGTIG ENERGI - Rådets konklusioner...................... 11
EU's INTERNATIONALE ENERGIFORBINDELSER....................................................... 16
TELEKOMMUNIKATION .......................................................................................................... 17
BEDRE REGULERING - Gennemgang af det europæiske regelsæt for markederne for
elektronisk kommunikation og frekvenspolitik..................................................................... 17
INITIATIVET "i2010" - Et europæisk informationssamfund som middel til vækst og
beskæftigelse ....................................................................................................................... 19
i2010-strategien - Rådets konklusioner................................................................................. 19
e-adgang - Rådets konklusioner............................................................................................ 23
HURTIGERE OVERGANG FRA ANALOG TIL DIGITAL RADIO-/TV-
SPREDNING - Rådets konklusioner .................................................................................... 26
VERDENSTOPMØDET OM INFORMATIONSSAMFUNDET (WSIS) ............................ 29
LANDTRANSPORT .................................................................................................................... 30
1
ADGANG TIL JERNBANEMARKEDET........................................................................... 30
INTERNATIONALE JERNBANEPASSAGERERS RETTIGHEDER OG
FORPLIGTELSER .............................................................................................................. 31
CERTIFICERING AF TOGPERSONALE, DER FREMFØRER LOKOMOTIVER OG
TOG .................................................................................................................................... 32
KØREKORT ....................................................................................................................... 33
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
SØTRANSPORT .......................................................................................................................... 34
BESKÆFTIGELSE TIL SØS - Fremme af beskæftigelsesmulighederne i Fællesskabets
søfartssektor og tiltrækning af unge til søfartserhvervet - Rådets konklusioner ..................... 34
LUFTFART .................................................................................................................................. 42
EKSTERNE FORBINDELSER INDEN FOR LUFTFART ................................................. 42
Forhandlinger mellem EU og USA om en luftfartsaftale ...................................................... 42
Luftfartsaftale med Kina ...................................................................................................... 43
SIKKERHED INDEN FOR CIVIL LUFTFART.................................................................. 44
INTERMODALE SPØRGSMÅL.................................................................................................. 45
GALILEO............................................................................................................................ 45
EVENTUELT ............................................................................................................................... 46
Ikke-bindende mål som et energipolitisk instrument............................................................. 46
Opfølgning af Verona III: Uformel ministerkonference om livslang læring på færdsels-
sikkerhedsområdet ............................................................................................................... 46
Pakken vedrørende sikkerhed til søs..................................................................................... 46
Forelæggelse af det fælles projekt SESAR ........................................................................... 46
Meddelelse fra Kommissionen om udvidelse af Det Europæiske Luftfartssikkerheds-
agenturs opgaver - en agenda for 2010 ................................................................................. 47
Memorandum om luftfartssikkerhed fra den franske delegation............................................ 47
Memorandum om vejtransport fra en franske delegation ...................................................... 47
Ministerkonference om motorveje til søs.............................................................................. 47
Bemanding af fartøjer i fast passager- og færgesejlads i og mellem medlemsstaterne ........... 47
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LUFTFART
Liste over usikre luftfartsselskaber...................................................................................................................48
SØFART
Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed - EU's finansielle bidrag for 2007-2013......................................48
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
TELEKOMMUNIKATION
Informations- og kommunikationsteknologier - Forlængelse af programmet i 2006...........................................49
Offentlig personsøgning - frekvensbånd...........................................................................................................49
ENERGI
Elforsyningssikkerhed og infrastrukturinvesteringer*.......................................................................................50
Transeuropæiske net på energiområdet.............................................................................................................50
ØKONOMI OG FINANS
De nationale centralbankers eksterne revisorer - Irland...................................................................................51
DET INDRE MARKED
Køretøjer - Periodisk syn - Tiltrædelse af FN-ECE-overenskomsten .................................................................51
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0006.png
1./5.XII.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marc VERWILGHEN
Renaat LANDUYT
Den Tjekkiske Republik:
Milan ŠIMONOVSKÝ
Dana BÉROVÁ
Milan URBAN
Danmark:
Flemming HANSEN
Tyskland:
Wolfgang TIEFENSEE
Georg-Wilhelm ADAMOWITSCH
Estland:
Edgar SAVISAAR
Grækenland:
Mihail-Georgios LIAPIS
George SALAGOUDIS
Anastasios NERATZIS
Spanien:
Magdalena ÁLVAREZ ARZA
Francisco ROS PERÁN
Antonio FERNÁNDEZ SEGURA
Frankrig:
Dominique PERBEN
François LOOS
Irland:
Martin CULLEN
Noel DEMPSEY
Pat the Cope GALLAGHER
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel
og videnskabspolitik
Minister for Mobilitet
Vicepremierminister og trafikminister
Minister for informationsteknologi
Industri- og handelsminister
Trafik- og energiminister
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og byplan-
lægning
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Arbej-
de
Økonomi- og kommunikationsminister
Trafik- og kommunikationsminister
Statssekretær for udviklingsspørgsmål
Statssekretær for transport og kommunikation
Minister for intern udvikling
Statssekretær for telekommunikation og for informations-
samfundet
Generalsekretær for energi
Minister for transport, infrastruktur, turisme og
havspørgsmål
Viceminister med ansvar for industrispørgsmål
Trafikminister
Minister for kommunikation, den marine sektor og natur-
ressourcer
Viceminister, Ministeriet for Kommunikation, Den Marine
Sektor og Naturressourcer, med særligt ansvar for marine
ressourcer
Kommunikationsminister
Minister for infrastruktur og transport
Statssekretær for erhvervspolitik
Minister for handel, industri og turisme
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Økonomiminister
Trafik- og kommunikationsminister
Minister med særligt ansvar for e-forvaltning
Italien:
Mario LANDOLFI
Pietro LUNARDI
Mario VALDUCCI
Cypern:
Yiorgos LILLIKAS
Haris THRASSOU
Letland:
Arturs Krišjānis KARIŅŠ
Ainārs ŠLESERS
Jānis REIRS
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0007.png
1./5.XII.2005
Litauen:
Petras Povilas ČĖSNA
Anicetas IGNOTAS
Valdemaras SALAUSKAS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Lucien LUX
Jean-Louis SCHILTZ
Ungarn:
Mihály JAMBRIK
Malta:
Censu GALEA
Nederlandene:
Karla PEIJS
Østrig:
Hubert GORBACH
Martin BARTENSTEIN
Polen:
Grzegorz BLIŻNIUK
Tomasz WILCZAK
Piotr STOMMA
Portugal:
Paolo CAMPOS
Trafik- og kommunikationsminister
Vicestatssekretær, Økonomiministeriet
Vicestatssekretær, Trafik- og Kommunikationsministeriet
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Miljøminister og trafikminister
Minister for samarbejde og humanitær bistand samt mini-
ster med ansvar for kommunikation
Administrativ statssekretær, Ministeriet for Informations-
teknologi og Kommunikation
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Minister for transport, offentlige arbejder og vandforvalt-
ning
Vicekansler og forbundsminister for transport, innovation
og teknologi
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Vicestatssekretær, Indenrigs- og Forvaltningsministeriet
Vicestatssekretær, Økonomiministeriet
Vicestatssekretær, Ministeriet for Trafik og Anlægsarbej-
der
Statssekretær under ministeren for offentlige arbejder,
transport og kommunikation, med ansvar for offentlige ar-
bejder og kommunikation
Økonomiminister
Trafikminister
Minister for transport, postvæsen og telekommunikation
Statssekretær, Økonomiministeriet
Trafik- og kommunikationsminister
Handels- og industriminister
Minister, Erhvervsministeriet, med ansvar for infrastruktur
Trafikminister og minister for Skotland
Vicetrafikminister
Viceminister for industri og regionerne
Viceenergiminister
Slovenien:
Andrej VIZJAK
Janez BO�½IČ
Slovakiet:
Pavol PROKOPOVIČ
László POMOTHY
Finland:
Susanna HUOVINEN
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Ulrica MESSING
Det Forenede Kongerige:
Alistair DARLING
Stephen LADYMAN
Alun MICHAEL
Malcolm WICKS
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0008.png
1./5.XII.2005
Kommissionen:
Jacques BARROT
Viviane REDING
Neelie KROES
Andris PIEBALGS
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Peter MUTAFCHIEV
Ivanka DILOVSKA
Rumænien:
Zsolt NAGY
Ioan Codrut SERES
Septimiu BUZASU
Trafikminister
Viceminister for økonomi og energi
Minister for kommunikation og informationsteknologi
Økonomi- og handelsminister
Statssekretær, Ministeriet for Transport, Anlægsarbejder
og Turisme
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0009.png
1./5.XII.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ENERGI
BEDRE REGULERING - Gennemførelse og resultater af energiliberaliseringspakken
Rådet havde en orienterende debat om den praktiske effekt af EU's energiliberaliseringspakke og
fulgte dermed op på de drøftelser om den europæiske energipolitik, som EU's stats- og regerings-
chefer havde haft under det uformelle møde på Hampton Court den 27. oktober
1
. Kommissionen
forelagde en meddelelse om udviklingen med hensyn til realisering af det indre marked for gas og
elektricitet
2
, samt et oplæg om de resultater, der tegner sig af en sektorundersøgelse. Disse oplæg
dannede grundlaget for ministrenes debat.
Efter debatten opsummerede formanden drøftelserne således:
·
Sikre forsyninger af el og gas til konkurrencedygtige priser på åbne, gennemsigtige og kon-
kurrenceprægede markeder med tilstrækkelig beskyttelse af den endelige forbruger er afgø-
rende for Europas konkurrenceevne, og vi har gjort fremskridt med anden version af el- og
gasdirektiverne, der skal føre til helt åbne markeder i juli 2007.
Men vi må finde frem til den rette ligevægt mellem de tre målsætninger konkurrenceprægede
markeder, forsyningssikkerhed og miljøkompatibilitet, under hensyntagen til forholdene i de
enkelte lande.
Kommissionens rapport og oplæg er meget relevante. De sætter fokus på de områder, hvor der
er behov for at gøre en yderligere indsats for at opnå et velfungerende indre energimarked.
Inden vi overvejer yderligere lovgivning, bør vi måske se nærmere på følgende: hvilken rolle
spiller langfristede gaskontrakter og eksterne leverandører, hvad er virkningen af ordningen
for handel med emissioner og at priserne på primærenergi og, hvordan skal man vurdere mar-
kedskoncentrationen og sikre tilstrækkelige kapacitetsmargener.
Der er enighed om, at eksisterende lovgivning skal gennemføres fuldt ud i alle medlemssta-
terne, ikke kun i bogstavet, men også i ånden. Kommissionen vil følge udviklingen og aflæg-
ge rapport om de fremskridt, der gøres, og om nødvendigt benytte sig af sin håndhævelses-
myndighed. Der vil i højere grad kunne gøres brug af ikke-lovgivningsmæssige foranstaltnin-
ger, såsom udveksling af bedste praksis.
·
·
·
1
2
13991/05.
14800/05.
9
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
·
Markedsaktørerne skal have lige adgang til præcise, rettidige og omfattende informationer,
navnlig vedrørende prisdannelse. Markedet vil kunne gives adgang til flere informationer i
henhold til eksisterende lovgivning og under de regulerende myndigheders kontrol og over-
vågning, og myndighederne bør overveje, om der stadig findes hindringer for adgangen til til-
strækkelige informationer.
Koordineret udvikling af regionale markeder er en effektiv metode til at opnå yderligere mar-
kedsintegration, og der bør gøres en større indsats på dette område. Regelmæssige møder på
regionalt plan efter samme model som benyttes på de nordiske og nordvesteuropæiske marke-
der, vil kunne yde et nyttigt bidrag ved at sætte fokus på de praktiske hindringer for handel på
tværs af grænserne.
Der blev udtrykt bekymring med hensyn til, om der er eventuelle hindringer for investering i
grænseoverskridende infrastrukturer, og hvordan man gør markederne tilstrækkelig likvide.
Investeringerne bør fremmes ved, at der i medlemsstaterne etableres stabile lovgivningsram-
mer, der indeholder klare investeringsincitamenter.
De nationale regulerende myndigheder og konkurrencemyndighederne vil komme til at spille
en stadig vigtigere rolle med hensyn til at skabe liberaliserede energimarkeder i EU. De bør
kunne udføre deres opgaver effektivt og samarbejde indbyrdes, navnlig om spørgsmål som
regulering af netadgang og handel på tværs af grænserne.
Fair og ikke-diskriminerende netadgang for alle systembrugere er af afgørende betydning,
hvis konkurrencen skal udvikle sig. Dette kræver en effektiv adskillelse af netvirksomheder-
ne.
De vidtfavnende og åbne drøftelser på samlingen i dag har været et nyttigt led i forberedelser-
ne til Det Europæiske Råds møder i december og til foråret og udgør en opfølgning af EU-
stats- og regeringschefernes uformelle møde den 27. oktober, hvor betydningen af et åbent in-
dre marked for energi som en del af en europæisk energipolitik blev understreget.
Der er almindelig tilslutning til Kommissionens planer om at foretage høringer og fortsætte
arbejdet i et længere tidsperspektiv med de spørgsmål, der blev rejst på Hampton Court, nem-
lig klimaænddringer, energieffektivitet, forsyningssikkerhed og fremme af det indre marked.
Rådet ser frem til at modtage Kommissionens grønbog om disse spørgsmål.
·
·
·
·
·
·
·
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
KLIMAÆNDRINGER OG BÆREDYGTIG ENERGI
- Rådets konklusioner
Rådet havde en orienterende debat om klimaændringer og bæredygtig energi, hvorved Kommissio-
nen kunne danne sig et overblik over, hvilke nationale interesser og prioriteter der skal tages hensyn
til blandt andet ved Kommissionens udarbejde af handlingsplanen om energieffektivitet og ved re-
visionen af den europæiske ordning for handel med emissioner.
Ved debattens afslutning blev følgende konklusioner om klimaændringer og bæredygtig energi ved-
taget:
"I henhold til ånden i Lissabon-agendaen skal energipolitikken yde et vigtigt bidrag til opfyldelse af
målene for nedbringelse af drivhusgasemissionerne.
Samtidig bør EU's strategi på mellemlang og lang sigt for at imødegå klimaændringer, som Det Eu-
ropæiske Råd anmodede om på sit forårsmøde i 2005:
sætte fokus på især miljømæssig effektivitet
tage hensyn til behovet for at fremme konkurrenceevnen og en prisoverkommelig energi-
forsyning
fremme foranstaltninger, der gør det muligt at reducere emissionerne på en omkostningsef-
fektiv måde
anerkende behovet for en global fælles indsats i overensstemmelse med princippet om fæl-
les, men differentierede ansvarsområder og respektive kapaciteter
skabe sikkerhed for offentlige og private investeringer.
RÅDET
1.
2.
HILSER MED TILFREDSHED
Kommissionens grønbog om energieffektivitet (10368/05)
MINDER OM
at energipolitikken skal fremme en afbalanceret tilgang til og synergier med målene for
energiforsyningssikkerhed, konkurrenceevne og miljømæssig bæredygtighed
energiministrenes og miljøministrenes bidrag til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2005
(6522/05 og 6892/05) og konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde (7619/05)
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
Kommissionens meddelelse "At vinde kampen mod den globale klimaændring" fra febru-
ar 2005
drøftelserne om den indbyrdes sammenhæng mellem målene for klimaændringer, energi og
konkurrenceevne i andre rådssammensætninger og konklusionerne fra Rådet (miljø) om
klimaændringer af 20. december 2004 (16298/04) og 17. oktober 2005 (13435/05)
de vidtgående drøftelser i Forummet for Bæredygtig Energi (13.-14. oktober i Amsterdam),
ekspertgruppen for energieffektivitet (29. september) og den internationale konference om
energieffektivitet (2.-3. november i London)
Rådets vedvarende tilsagn om at fremme vedvarende energikilder, jf. direktiv 2001/77/EF
om fremme af elektricitet produceret fra vedvarende energikilder inden for det indre mar-
ked for elektricitet og direktiv 2003/30/EF om fremme af anvendelsen af biobrændstoffer
og andre fornyelige brændstoffer til transport samt flere sæt konklusioner;
UNDERSTREGER,
at for de samme penge vil energieffektivitet sandsynligvis have større effekt end en hvilken
som helst forøgelse af de primære energikilder
at strategier for investering i renere og mere bæredygtig energi kan støtte en række politi-
ske mål, herunder energisikkerhed, konkurrenceevne, beskæftigelse, luftkvalitet og reduce-
rede drivhusgasemissioner
at energiforbruget i EU, bortset fra transport, i 2003 bidrog med omkring 63% af drivhus-
gasemissionerne i Den Europæiske Union (EU 25). Derudover bidrog transportsektoren
med omkring 19% af emissionerne samme år
at beslutninger truffet på verdensplan om investering i energiinfrastruktur, -teknologier og
-systemer vil få direkte indvirkning på verdens evne til at tackle problemet med klimaæn-
dringer i en overskuelig fremtid
at disse beslutninger stiller EU over for både en politisk udfordring og en økonomisk mu-
lighed i relation til dets mål for international konkurrenceevne og forsyningssikkerhed
at udvikling af en integreret strategi for opfyldelse af målene for klimaændringer og ener-
gipolitik kunne mindske foranstaltningens omkostninger og øge sikkerheden på vejen mod
en global økonomi med lav kulstofemission;
3.
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0013.png
1./5.XII.2005
4.
FREMHÆVER
at omkostningseffektive energieffektivitetstiltag er et af de hurtigste og mest effektive mid-
ler til at reducere efterspørgslen efter energi med henblik på at mindske drivhusgasemissi-
onerne i overensstemmelse med EU's klimaændringsmål, samtidig med at de europæiske
virksomheders konkurrenceevne styrkes i overensstemmelse med Lissabon-agendaen, og
der ydes et stort bidrag til energiforsyningssikkerheden
at rettidige afgørelser om energipolitikkens fremtid i EU, der fremmer innovation inden for
prismæssigt overkommelige, effektive, sikre og miljøvenlige metoder til produktion og for-
brug af energi, vil medvirke til at sikre Den Europæiske Union en klar konkurrencefordel
på vejen mod en økonomi med lav kulstofemission
at der er behov for en sammenhængende overordnet ramme, der omfatter alle aspekter af
energieffektivitet, og hvormed det anerkendes, at der for forskellige sektorer og for det eu-
ropæiske, det nationale og det lokale plan kræves forskellige aktioner
at det med henblik herpå er vigtigt, at direktivet om energitjenester og energieffektivitet i
slutanvendelserne snart vedtages;
ANERKENDER,
at selv om der er forskelle mellem medlemsstaterne for så vidt angår potentialet for forbed-
ring af energieffektiviteten, fører alle medlemsstaterne allerede aktivt omfattende politik-
ker til forbedring af energieffektiviteten, der gør brug af en lang række foranstaltninger
med henblik på at fjerne hindringer for yderligere energibesparelser
at EU skal samarbejde med de vigtigste aktører uden for Den Europæiske Union, især ud-
viklingslande, i overensstemmelse med de tilsagn, EU afgav på verdenstopmødet om bæ-
redygtig udvikling, og EU's klimaændringsstrategi i forbindelse med udviklingssamarbej-
de. Det hilser derfor med tilfredshed det partnerskab og initiativ, der blev opnået enighed
om på topmøderne mellem henholdsvis EU og Indien og EU og Kina, og som vil forbedre
samarbejdet om klimaændring, herunder ren energi og energieffektivitet, og fremme en
bæredygtig udvikling
1
at da det i stigende grad er gennem en lang række individuelle afgørelser, der vil blive gen-
nemført energieffektivitetsforanstaltninger, bør offentligheden gøres mere bevidst om sin
rolle;
5.
1
F.eks. vil partnerskabet mellem EU og Kina omfatte samarbejde om udvikling, fremstilling
og overførsel af teknologier med lavt kulstofindhold, herunder avanceret teknologi med
næsten-nul-emission gennem kulstofopfangning og kulstoflagring, og en aktionsplan for EU
og Kina for industrielt samarbejde om energieffektivitet og vedvarende energier.
13
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
6.
UNDERSTREGER
at der er behov for at gøre energieffektivitet mere synlig i alle sektorer, herunder i den of-
fentlige sektor, der bør være et eksempel for andre sektorer
at det er vigtigt at udveksle bedste praksis i EU og nødvendigt at sikre synergi og sammen-
hæng med andre politikområder, navnlig miljø- og transportpolitik
at der er store muligheder for øget energieffektivitet inden for navnlig transport- og bygge-
sektoren
at der er behov for større vægt på forskning, udvikling og fremstilling af energieffektive
produkter og teknologier, hvilket også kunne være til nytte for EU's eksportpotentiale
at der er potentiale for mere effektiv energiproduktion, herunder med lave emissioner eller
nul-emissioner;
HILSER MED TILFREDSHED, AT KOMMISSIONEN HAR TIL HENSIGT
at udvikle en ambitiøs og realistisk handlingsplan om energieffektivitet i 2006, som bl.a.
skal:
udnytte energisparepotentialet som identificeret i grønbogen i videst muligt omfang
og på en omkostningseffektiv måde
bidrage til at sikre investorer i energimarkeder på lang sigt
afspejle mulighederne for et bredt spektrum af foranstaltninger og instrumenter,
f.eks. varemærkning, normer og standarder, markedsbaserede og andre støtteforan-
staltninger, offentlige indkøb, frivillige aftaler, tredjepartsfinansiering, informations-
kampagner og energisyn, herunder, hvor det er muligt, i sektorer med et stort poten-
tiale, f.eks. byggesektoren og transportsektoren
bygge på en pålidelig cost–benefit–analyse og
tage hensyn til behovet for harmoniserede principper for instrumenter som f.eks. cer-
tifikater
7.
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
at opmuntre til øko–innovation og forbedring af produktiviteten gennem øko–effektivitet i
overensstemmelse med handlingsplanen for miljøteknologi og at fremme udviklingen og
indtrængningen på markedet af energieffektive produkter og teknologier
at videreudvikle programmet "Intelligent Energi i Europa" under programmet for konkur-
renceevne og innovation
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
at sikre effektiv gennemførelse af Fællesskabets lovgivning om energieffektivitet, herunder
direktiv 2002/91/EF om bygningers energimæssige ydeevne, direktiv 2004/8/EF om frem-
me af kraftvarmeproduktion og direktiv 2005/32/EF om krav til miljøvenligt design af
energiforbrugende produkter
at gøre god brug af bestemmelser om energieffektivitet i direktiv 2003/54/EF om det indre
marked for elektricitet;
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
at sikre, at energieffektivitet udtrykkeligt medtages i dens forslag om en revideret EU–
strategi for bæredygtig udvikling og om det nye europæiske klimaændringsprogram
når den udarbejder sin cost–benefit–analyse af klimaændringsforanstaltninger, nøje at
overveje, hvilket bidrag energieffektive foranstaltninger kan yde, og at forelægge en rap-
port om virkningerne på andre instrumenter i energisektoren af handelen med emissionsret-
tigheder, som meddelt på Det Europæiske Råds møde i foråret 2003
at tage hensyn til behovet for reguleringssikkerhed, gennemsigtighed og omkostningseffek-
tivitet på lang sigt i forbindelse med den kommende revision af EU's ordning for handel
med emissioner og den løbende udvikling af EU's strategi på mellemlang og lang sigt for at
imødegå klimaændringer. Kommissionen bør således tage denne ordning op til revision og
så snart som muligt fremlægge eventuelle relevante forslag med henblik på at gøre ordnin-
gen mere effektiv, idet der samtidig tages hensyn til behovet for at fremme konkurrenceev-
ne og en prisoverkommelige energiforsyning
at lægge omfattende og pålidelige oplysninger til grund for denne revision og sikre, at der i
god tid foreligger midler til afhjælpning af eventuelle markedsforstyrrelser i sektorer, der
påvirkes af EU's ordning for handel med emissioner
at gøre sit bedste for i tide at fastlægge retningslinjer med henblik på forberedelsen af an-
den nationale tildelingsplan
hurtigt at gennemføre foranstaltninger inden for rammerne af direktivet om miljøvenligt
design."
8.
9.
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
a)
EU's INTERNATIONALE ENERGIFORBINDELSER
Energidialogen mellem EU og Rusland og Det Permanente Partnerskabsråd
Formandskabet aflagde rapport om mødet i Det Permanente Partnerskabsråd mellem EU og Rus-
land, der blev afholdt den 3. oktober i London
(se pressemeddelelse 12902/05).
b)
Dialogen mellem EU og OPEC
Formandskabet underrettede ministrene om udviklingen i energidialogen mellem EU og OPEC,
hvis andet møde afholdes den 2. december i Wien. Mødet er en opfølgning af det første møde, der
fandt sted den 9. juni 2005, og der vil blive behandlet følgende spørgsmål: den seneste udvikling i
energipolitikken og på oliemarkedet og energidialogen mellem EU og OPEC (herunder en rapport
om rundbordsdrøftelsen den 21. november, oversigt over forberedelsen af en kommende konference
om energiteknologi (1. halvdel af 2006) og energipolitik (2. halvdel af 2006) samt overvejelser om
teknologisamarbejde).
c)
Energitraktaten
Formandskabet underrettede ministrene om undertegnelsen af en energitraktat med landene i Syd-
østeuropa den 25. oktober i Athen.
d)
Energichartertraktaten
Formandskabet aflagde rapport om de spørgsmål, der skal drøftes på Energicharterkonferencens 16.
møde den 9. december, navnlig udpegelsen af en ny generalsekretær og forhandlingerne om en pro-
tokol om energitransit.
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0017.png
1./5.XII.2005
TELEKOMMUNIKATION
BEDRE REGULERING - Gennemgang af det europæiske regelsæt for markederne for
elektronisk kommunikation og frekvenspolitik
Rådet havde en orienterende debat på grundlag af et spørgeskema, som formandskabet havde udar-
bejdet
1
om gennemførelsen af det europæiske regelsæt for telekommunikationsmarkederne og fre-
kvensforvaltningens betydning i fremtiden.
Efter Rådets konstruktive drøftelser konkluderede formandskabet følgende:
"Regelsæt for elektronisk kommunikation
·
Delegationerne var enige om, at regelsættet for elektronisk kommunikation er et væsentligt led i
europæisk lovgivning, og spiller en afgørende rolle i udviklingen af åbne og konkurrencepræge-
de ikt-markeder og dermed i opfyldelsen af Lissabon-dagsordenen.
·
Delegationerne noterede derfor, at der skal gøres mere for at fremme gennemførelsen af det eksi-
sterende regelsæt, idet de dog anerkendte, at det ikke er nogen let opgave for de nye medlemssta-
ter, hvor gennemførelsen er mere kompliceret.
·
Der var også enighed om, at gennemgangen af regelsættet og henstillingen om relevante marke-
der skal prioriteres højt i 2006, selv om ikke alle var enige om, hvor gennemgribende eventuelle
ændringer skal være. Flere delegationer bemærkede at det må sikres, at regelsættet afspejler ud-
viklingen på markedet og den teknologiske udvikling. Delegationerne hilste Kommissionens ini-
tiativ til en offentlig høring velkommen.
·
Delegationerne pegede på en række spørgsmål, der skal tages op til overvejelse som en del af
processen:
Betydningen af konkurrence og investeringer i net af næste generation, og det blev
drøftet, hvordan dette bedst opnås
Hvordan man sikrer en ikke for stram regelfastsættelse og kun fastsætter regler, hvor
det er nødvendigt for at fjerne markedsforvridninger. Markedsundersøgelserne blev
fremhævet som en særlig vigtig del af denne proces.
Der skal ved gennemgangen ses nærmere på processen i artikel 7, som skal være me-
re effektiv og strømlinet men mindre ressourcekrævende.
1
13965/05.
17
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0018.png
1./5.XII.2005
Der skal tages hensyn til forbrugernes og offentlighedens krav, navnlig for så vidt
angår indhold, sikkerhed og tryghed.
·
Delegationerne pegede på fire vigtige udfordringer i fremtiden. For det første, skal regelsættet
skabe konkurrence og fremme investeringerne; for det andet skal udfordringerne i forbindelse
med konvergens tages op; for det tredje skal frekvensudnyttelsen være bedre og mere effektiv;
og for det fjerde skal udfordringer, der ligger i konkurrence på verdensplan tages op.
·
Delegationerne var taknemmelige for, at de fik lejlighed til at drøfte dette vigtige spørgsmål, og
så frem til flere dybtgående drøftelser med Kommissionen og de andre medlemsstater i løbet af
2006.
Frekvens
·
Delegationerne understregede, at frekvens er en stadig mere værdifuld økonomisk og samfunds-
mæssig ressource, navnlig i betragtning af trådløse teknologiers større konvergens.
·
Der er forskellige opfattelser af, hvad der er den mest hensigtsmæssige frekvensforvaltning, og i
hvor høj grad der bør foretages harmonisering. Alle delegationer ønskede en mere smidig og ef-
fektiv forvaltningsproces.
·
Nogle delegationer støttede en mere markedsbaseret tilgang, idet de dog anerkendte, at en sådan
tilgang har sine begrænsninger. Andre delegationer var betænkelige ved frekvensliberaliseringen
og foretrak at afvente flere analyser og drøftelser, navnlig i forbindelse med den regionale radio-
kommunikationskonference 2006 (RRC-06), inden de tager endelig stilling.
·
Mange delegationer bemærkede betydningen af det overskud, der frigøres ved overgangen fra
analogt til digitalt tv. Der er behov for en yderligere drøftelse af de mange forskellige måder,
hvorpå de således frigjorte frekvenser kan anvendes.
·
Delegationerne var enige om, at frekvensspørgsmålet er et vigtigt politisk spørgsmål, og at drøf-
telserne i Rådet bør fortsætte for at få afgjort, hvordan vi skal komme videre.
·
Sammenfattende kan det siges, at nøgletemaerne var pragmatisme (i tilgangen til frekvensfor-
valtning), smidighed (i det fremtidige arbejde med denne komplicerede sag) og effektivitet (i fre-
kvensforvaltningen)."
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0019.png
1./5.XII.2005
INITIATIVET "i2010" - Et europæisk informationssamfund som middel til vækst og be-
skæftigelse
i2010-strategien - Rådets konklusioner
Rådet havde en offentlig forhandling om EU's i2010-strategi på grundlag af spørgsmål, som for-
mandskabet havde udarbejdet
1
, og det vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED
·
Kommissionens meddelelse "i2010 – Et europæisk informationssamfund som middel til
vækst og beskæftigelse"
·
Kommissionens meddelelse om e-adgang
·
Kommissionens meddelelser "En fremadskuende frekvenspolitik i EU: 2. årsrapport" og
"En markedsbaseret tilgang til frekvensforvaltning i EU".
2.
HENVISER TIL
·
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Lissabon i marts 2000
·
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i marts 2005
·
Rådets resolution af 9. december 2004 om fremtiden for informations- og kommunika-
tionsteknologien (ikt).
3.
UNDERSTREGER,
·
at mere målrettede, effektive og integrerede ikt-politikker på EU-plan såvel som på na-
tionalt plan er en vigtig forudsætning for at kunne opfylde Lissabon-målene om økono-
misk vækst og produktivitet
·
at medlemsstaterne, EU's institutioner og de interesserede parter har et fælles ansvar for
i2010-strategien. Det er i denne forbindelse vigtigt, at medlemsstaterne har den nødven-
dige fleksibilitet til at tackle situationen i deres eget land, og at der føres en effektiv dia-
log med alle de interesserede parter
1
13961/05.
19
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
·
at et åbent, konkurrencedygtigt og innovativt marked for elektroniske kommunikations-
tjenester og en stærk, konkurrencedygtig europæisk ikt-sektor er vigtige forudsætninger
for en bedre udnyttelse af ikt, og det samme gælder, hvor det er relevant, koordinationen
af de politiske strategier for en effektiv og fleksibel udnyttelse af radiofrekvensspektret i
EU.
4.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, AT KOMMISSIONEN HAR TIL HENSIGT
·
at gennemgå, hvordan de gældende regler for elektronisk kommunikation fungerer, her-
under de aspekter af frekvensforvaltningen, der henhører under Kommissionens kompe-
tence, og den audiovisuelle lovgivning og politikkerne i forbindelse hermed på områder,
der berøres af konvergens i lyset af markedsudviklingen og den teknologiske udvikling
og under hensyntagen til målsætninger i almenhedens interesse samt at forslå passende
foranstaltninger på grundlag af en konsekvensanalyse
·
i forbindelse med gennemførelsen af i2010-initiativet:
at sikre en effektiv udvikling af i2010-strategien ved at nedsætte en gruppe af
højtstående repræsentanter fra medlemsstaterne
hvert år at aflægge rapport om det europæiske informationssamfund til Europa-
Parlamentet og Rådet om de fremskridt, der er gjort med hensyn til at nå de po-
litiske hovedmål for i2010, med anvendelse af relevante indikatorer, som
Kommissionen og medlemsstaterne fastsætter, og efter behov anbefale passen-
de justeringer af politikken på grundlag af den seneste udvikling og en stati-
stisk analyse for at sikre, at i2010 forbliver relevant og fremtidsorienteret
at evaluere de opnåede fremskridt i en midtvejsrapport i 2008 med henblik på
at sikre, at i2010-strategien opfylder Lissabon-målene.
5.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
·
at sikre en fuld gennemførelse af regelsættet fra 2002, herunder færdiggørelse af mar-
kedsundersøgelser i de nationale tilsynsmyndigheders regi
·
at vurdere konsekvenserne af den digitale konvergens for skabelse, formidling og distri-
bution af europæisk indhold og efter behov forelægge forslag til fremme af et rigt og di-
versificeret marked for digitalt indhold, øget anvendelse af bredbånd og udvikling af
næste generations netværk
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
·
at tilskynde til investering i forskning og udvikling (FoU) i ikt og udvidet anvendelse af
ikt i den offentlige og den private sektor, navnlig gennem EU's nuværende og kommen-
de FoU-ramme og programmerne for konkurrenceevne og innovation, herunder ved at
fremme de små og mellemstore virksomheders (SMV) deltagelse og sikre, at resultater-
ne af disse programmer formidles til vide kredse
·
i begyndelsen af 2006 med støtte fra Det Europæiske Agentur for Net- og Informations-
sikkerhed at iværksætte en effektiv strategi til udvikling af et sikkert europæisk informa-
tionsområde, som er baseret på pålidelige netværk, som skaber øget tiltro og tillid, tack-
ler spørgsmål vedrørende identifikation og autenticitet og anerkender den vigtige rolle,
som leverandører, erhvervsbrugere, borgere og regeringer skal spille, og som indeholder
en tidsplan for gennemførelsen
·
at tilskynde til en effektiv udnyttelse af ikt i offentlige tjenester som e-forvaltning og e-
sundhed gennem udveksling af erfaringer og udvikling af fælles strategier for nøgle-
spørgsmål som interoperabilitet og effektiv anvendelse af åbne standarder
·
i sin meddelelse om e-forvaltning at tage hensyn til ministererklæringen om
e-forvaltning
·
at forberede et europæisk initiativ om inddragelse i informationssamfundet i 2008, der
tackler spørgsmål vedrørende e-adgang, lige muligheder, digital alfabetisme og regiona-
le skel
·
at fremme uddannelses- og erhvervsuddannelsespolitikkerne, således at Europa har de
færdigheder, det behøver, til at forske i, innovere og anvende ikt
·
at fremme interoperabiliteten og åbne standarder i det europæiske informationsområde
ved at sikre, at den europæiske standardiseringspolitik imødekommer ikt-sektorens be-
hov
6.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
·
at opstille hovedmål for informationssamfundet inden for deres nationale reformpro-
grammer, således at ikt's potentielle bidrag til Lissabon-dagsordenen og den indsats, der
er nødvendig for at gennemføre den, fuldt ud afspejles i de nationale politikker
·
at sikre en hurtig og fuldstændig gennemførelse af EU's forskrifter for elektronisk
kommunikation, herunder færdiggørelse af markedsundersøgelserne
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
·
at sikre en mere effektiv og fleksibel udnyttelse af frekvenserne ved, hvor det er hen-
sigtsmæssigt, at samordne de politiske strategier - inden for rammerne af Fællesskabets
kompetence og uden dermed at tilsidesætte målsætninger, der er af almen interesse -
med henblik på at skabe innovation, konkurrenceevne, interoperabilitet og konvergens
samt et dynamisk enhedsmarked for innovativt trådløst udstyr og tjenester
·
at fremme etableringen af avancerede netværk uden grænser ved hurtigt at gennemføre
nationale strategier, der tager sigte på at øge bredbåndsdækningen og multiplatform-
adgangen, og stimulere udbredelsen, hvor det er hensigtsmæssigt under anvendelse af
EU's strukturfonde, på linje med de retningslinjer, som Kommissionen har opstillet
·
at tilskynde de offentlige tjenester og virksomhederne (navnlig de små og mellemstore
virksomheder) til en effektiv udnyttelse af ikt ved at fremme de færdigheder, der er
nødvendige for at indføre dem, og fremme interoperabilitet og åbne standarder og effek-
tive, offentlige online-tjenester ved at indføre ændrede organisationsformer.
·
at tilskynde til en effektiv udnyttelse af ikt med henblik på inden 2010 at opbygge et in-
formationssamfund, der reelt er for alle, og bygge bro over de eksisterende digitale skel
og forebygge, at der opstår nye, ved hjælp af nationale politikinstrumenter
·
at udbygge støtten til forskning og innovation ved at fremme private investeringer og
samarbejde mellem forsknings- og innovationsprogrammer.
7.
OPFORDRER ALLE INTERESSEREDE PARTER TIL
·
at fortsætte med at deltage fuldt ud i en åben og konstruktiv dialog med medlemsstater-
ne og Kommissionen, herunder ved møder på højt plan, med henblik på at identificere
de aktioner, der skal iværksættes for at opnå et globalt, konkurrencedygtigt, innovativt
informationssamfund for alle
·
at finde frem til nye erhvervsmodeller, innovative teknologiske løsninger og effektiv
selvregulering, som kan skabe øget konkurrence, styrke forbrugernes tiltro og tillid til
ikt-produkter og -tjenester og skabe et sikrere, globalt internetmiljø
·
at intensivere integrationen af ikt i forretningsprocesser gennem innovative og interope-
rable ikt-programmer, standardisering, bedre organisation og bedre kvalifikationer med
henblik på at opnå det fulde udbytte af ikt.
8.
BESLUTTER at forelægge disse konklusioner for Det Europæiske Råd."
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
e-adgang - Rådets konklusioner
Rådet vedtog ved samme lejlighed følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED
·
meddelelsen om e-adgang, som Kommissionen vedtog den 13. september
2.
HENVISER TIL
·
handlingsplanen eEurope 2002, som blev vedtaget på Det Europæiske Råds møde i
Feira den 19.-20. juni 2000, og som har som mål at gennemføre, at alle skal deltage i
den videnbaserede økonomi
·
Rådets konklusioner af 1. og 2. december 2003 om opfølgningen af det europæiske
handicapår og fremme af lige muligheder for handicappede
·
ministererklæringen om inddragelse i informationssamfundet fra 2003
·
i2010-meddelelsen og navnlig den tredje prioritet om skabelse af et informationssam-
fund for alle, herunder også strategiske retningslinjer for e-adgang,
3.
ERKENDER
·
at adgang til ikt har en positiv indvirkning på handicappedes og ældres beskæftigelses-
muligheder og livskvalitet
·
at skabelse af et informationssamfund for alle vil medvirke til gennemførelsen af
Lissabon-dagsordenens økonomiske og sociale mål
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
4.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, AT KOMMISSIONEN HAR TIL HENSIGT
·
at evaluere, hvor effektive politikkerne vedrørende e-adgang er efter to år, og om nød-
vendigt foreslå supplerende foranstaltninger
·
at indsamle data for at måle fremskridtene med e-adgang og at medtage rapporter om de
aktioner, der er iværksat for at forbedre e-adgang, i Kommissionens årlige statusrapport
om informationssamfundet for så vidt angår i2010-initiativet,
5.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
·
at tage kontakt med medlemsstaterne om initiativer og politiske strategier til forbedring
af e-adgang
·
at undersøge den betydning, certificering kan få med hensyn til at øge e-adgangen, sam-
tidig med at der tages hensyn til alle relevante parters interesser
·
at arbejde sammen med europæiske og nationale standardiseringsorganer for at fremme
og om nødvendigt udvikle europæiske standarder for e-adgang
·
fortsat at tage hensyn til handicappedes og ældres behov i forbindelse med revisionen af
reglerne for elektronisk kommunikation
·
at arbejde sammen med medlemsstaterne for at udvikle bestemmelser vedrørende
e-adgang inden for offentlige indkøb og at fremme brugen heraf i offentlige licitationer
·
at fremme en dialog mellem de centrale aktører på området ved i samarbejde med med-
lemsstaterne at oprette egnede fora, hvor brugerne og erhvervslivet kan mødes med de
politiske beslutningstagere,
6.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
·
at fremme adgangen til ikt og til de mest udbredte teknologier for handicappede og æl-
dre, idet der sigtes mod interoperable løsninger, der kan anvendes i alle medlemsstater-
ne
·
at fortsætte med at implementere retningslinjerne for webtilgængelighed på deres of-
fentlige websteder og støtte arbejdet inden for netværket vedrørende europæisk design
for alle og e-adgang, således at man undgår markedsfragmentering i forbindelse med
udviklingen af webteknologierne
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
·
i deres regelmæssige rapporter som led i i2010 at nævne de fremskridt, de gør inden for
e-adgang
·
at gøre brug af alle de instrumenter, de har til rådighed, for at forbedre e-adgangen, for
eksempel ved i deres offentlige licitationer at medtage krav vedrørende e-adgang,
7.
OPFORDRER ALLE INTERESSEREDE PARTER TIL
·
at udvikle, deltage i og støtte EU-initiativer og nationale initiativer vedrørende e-
adgang, der forbedrer tilgængeligheden til ikt-produkter og -tjenester og deres kompati-
bilitet med støtteteknologier
·
at se på handicappedes og ældres behov med hensyn til ikt-produkter og -tjenester og
inddrage dem og deres organisationer i udviklingen af sådanne produkter og tjenester."
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0026.png
1./5.XII.2005
HURTIGERE OVERGANG FRA ANALOG TIL DIGITAL RADIO-/TV-SPREDNING -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SER MED TILFREDSHED PÅ
Kommissionens meddelelse om hurtigere overgang fra analog til digital radio-/tv-
spredning,
1
Kommissionens meddelelse om frekvenspolitiske prioriteter i EU inden overgangen
til digital transmission set i sammenhæng med ITU's kommende regionale radio-
kommunikationskonference i 2006
2
2.
HENVISER TIL
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Barcelona i marts 2002 og i Sevilla
i juni 2002
Rådets konklusioner af 20. november 2003 om overgangen fra analog til digital ra-
dio-/tv-spredning
Rådets konklusioner af 9. december 2004 om den første årlige beretning om fre-
kvenspolitikken i EU og om interoperabilitet for digitale interaktive tv-tjenester
3.
NOTERER SIG
at overgangen fra analog til digital radio-/tv-spredning er en kompliceret proces,
navnlig hvad angår jordbaseret radio-/tv-spredning, der har sociale, kulturelle og
økonomiske konsekvenser, og at den er en stor udfordring for industrien, brugerne og
de offentlige myndigheder
at der i forbindelse med forberedelsen af denne overgang skal tages hensyn til
spørgsmål som geografisk dækning, orientering af offentligheden og tilgængelighe-
den af egnede frekvenser og relevant udstyr
1
2
9411/05.
12817/05.
26
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
at de fleste medlemsstater forventer at fuldføre overgangen fra analog jordbaseret tv-
spredning i 2012, og at nogle vil have gennemført dette på regionalt og nationalt plan
inden 2008
at de forskellige tidsplaner er udtryk for forskelle med hensyn til udviklingen af tv-
markedet, tilgængeligheden af egnede frekvenser og udbredelsen af forskellige plat-
forme i den enkelte medlemsstat
4.
ERKENDER
at overgangen til digital radio-/tv-spredning vil bidrage til den genlancerede Lissa-
bon-dagsorden og stimulere innovation og vækst hvad angår markedet for forbruger-
udstyr og den indholdsproducerende industri
at den digitale teknologi giver forbrugerne fordele i form af bedre kvalitet, større ud-
valg og forbedrede tjenester, ligesom den giver mulighed for at tilgodese handicap-
pedes behov
at de ekstra frekvensressourcer, der frigøres ved overgangen fra analog jordbaseret
tv-spredning, bør genbruges på en måde, der giver størst mulig nytteværdi for sam-
fundet og økonomien på nationalt og europæisk plan under hensyntagen til de rele-
vante politiske mål og interesser
at den enkelte medlemsstat har ansvaret for sin politik vedrørende overgangen til di-
gital transmission, men at koordinering på EU-plan kan spille en rolle
at stabile lovgivningsmæssige rammer og politisk gennemsigtighed i høj grad kan
medvirke til større sikkerhed for markedsaktører og forbrugere og kan fremme en
koordineret indsats
at ukodet digital radio-/tv-spredning er af særlig betydning for nogle medlemsstater
5.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
så vidt muligt at fuldføre overgangen til digitalradio og -tv senest i 2012
at offentliggøre deres forslag vedrørende overgangen til digital teknologi senest i
2006, hvis de ikke allerede har gjort det, og at sikre, at eventuelle politiske indgreb er
gennemsigtige, velbegrundede, forholdsmæssigt afpassede og ikke-diskriminerende
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
at sikre passende koordinering med radio- og tvselskaber og andre interessenter på
nationalt plan inden for rammerne af en markedsstyret proces
at sikre, at der er lagt en strategi for orientering af forbrugerne om overgangen til di-
gital teknologi
at give mulighed for fleksibilitet i frekvensplanlægningen ved indførelsen af nye di-
gitale radio-/tv-spredningstjenester og andre elektroniske kommunikationstjenester,
der bruger de frekvenser, som frigøres ved overgangen, så alle potentielle brugere
sikres adgang på rimelige vilkår
i forbindelse med den regionale radiokommunikationskonference i 2006 (RRC06) og
den kommende verdensomspændende radiokonference at støtte muligheden for flek-
sibel brug af frigjorte frekvenser og støtte vedtagelse af en frist for ophør af beskyt-
telsen af analoge jordbaserede tv-spredningstjenester så tæt så muligt på 2012 samt
sikre, at de fælles europæiske forslag (ECP'er) tager hensyn hertil
6.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL
at fortsætte drøftelserne af, hvordan der sikres en snarlig overgang
at gå ind i en aktiv debat vedrørende anvendelsen af de frigjorte frekvenser, herunder
hvordan en fremtidig efterspørgsel efter Europa-dækkende tjenester kan tilgodeses
7.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
at støtte medlemsstaternes planer om fremme af digital radio-/tv-spredning
at ajourføre oplysningerne på Kommissionens websted om de nationale planer for
overgangen og tilsende Kommunikationsudvalget en regelmæssigt ajourført liste
over de nationale overgangsdatoer på grundlag af oplysninger fra medlemsstaterne
fortsat at støtte udviklingen af nye og innovative radio-/tv-spredningsteknologier og
trådløse teknologier gennem EU's FoU-programmer."
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0029.png
1./5.XII.2005
VERDENSTOPMØDET OM INFORMATIONSSAMFUNDET (WSIS)
Formandskabet og Kommissionen orienterede Rådet om resultatet af verdenstopmødet om informa-
tionssamfundet (WSIS)
1
, der fandt sted den 16.-18. november i Tunis.
1
Flere oplysninger kan indhentes på: http://www.itu.int/wsis/tunis/index.html.
29
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0030.png
1./5.XII.2005
LANDTRANSPORT
ADGANG TIL JERNBANEMARKEDET
a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets jernbaner (forslaget om adgang til jernbanemarke-
det)
b) Ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om offentlig personbefordring
med jernbane og ad vej (forsyningspligtforslaget)
Rådet nåede til politisk enighed om forslaget om adgang til jernbanemarkedet, som har til formål at
sikre markedsadgang for den internationale jernbanepassagerbefordring. Forslaget indgår i den tred-
je jernbanepakke, som Kommissionen forelagde i marts 2004 med henblik på at gøre jernbanetrans-
port mere konkurrencedygtig og mere attraktiv
1
.
Forslaget om adgang til jernbanemarkedet tager sigte på at åbne markedet for international jernba-
nepassagerbefordring i 2010 og omfatter internationale togs ret til udføre cabotage, dvs. at passage-
rer stiger af og på et internationalt tog inden for samme medlemsstat. I den politiske aftale har Rådet
fundet en balance mellem på den ene side åbning af markedet og på den anden side opretholdelse af
offentlige tjenester.
Rådet noterede sig endvidere en statusrapport om forsyningspligtforslaget. Kommissionens forslag
om en forordning vedrører spørgsmålet om de kompetente myndigheders indgriben i offentlig per-
sonbefordring med jernbane og ad vej. Den indeholder et ajourført regelsæt, der bl.a. sigter mod at
gøre tildelingen af rettigheder i henhold til kontrakter om offentlig tjeneste og kompensation til
gengæld for forpligtelser til offentlig tjeneste mere gennemskuelig. Kommissionen forelagde for-
slaget i juli 2005.
I forbindelse den politiske enighed om forslaget om adgang til jernbanemarkedet fremsatte Rådet og
Kommissionen en erklæring, hvori de tilslutter sig, at åbningen af jernbanemarkedet i Fællesskabet
kun kan ske trinvis og i overensstemmelse med public service-kravet. Rådet vil derfor søge at nå til
politisk enighed om forsyningspligtforslaget så hurtigt som muligt i 2006.
1
Denne lovgivningspakke indeholder fire forslag. Foruden ovennævnte forslag indeholder
pakken
et forslag til forordning om internationale jernbanepassagerers rettigheder og forplig-
telser. (7149/04)
et forslag til forordning om kvalitetskrav i forbindelse med jernbanefragt (7150/04).
et forslag til direktiv om certificering af togpersonale, der fremfører lokomotiver og
tog på jernbanenettet i Fællesskabet (7148/04).
30
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
INTERNATIONALE JERNBANEPASSAGERERS RETTIGHEDER OG
FORPLIGTELSER
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om in-
ternationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser.
Kommissionen forelagde i marts 2004 forslaget, der sigter mod at fastlægge internationale jernba-
nepassagerers rettigheder og forpligtelser for at gøre den internationale jernbanepassagerbefordring
mere effektiv og attraktiv.
Udkastet til forordning, som Rådet er enigt om, er foreneligt med reglerne i COTIF (konventionen
om internationale jernbanebefordringer)/CIV (fælles regler for kontrakten om international befor-
dring af passagerer og bagage med jernbane) for så vidt angår ansvar og indgåelse af transportkon-
trakter, da det indarbejder de relevante CIV-kapitler i et bilag til forordningsudkastet. Anvendelses-
området for udkastet til forordning er bredere en COTIF/CIV, idet der er tilføjet bestemmelser om
bevægelseshæmmede personer og mindstegodtgørelser i tilfælde af forsinkelse samt om gennemfø-
relse af et integreret informations- og reservationssystem for international trafik.
Udkastet til forordning fastsætter regler med hensyn til følgende:
·
oplysninger, som skal gives af jernbanevirksomhederne, indgåelse af befordringskontrakter, ud-
stedelse af billetter og indførelse af et edb-informations- og -reservationssystem for jernbane-
transport,
·
jernbanevirksomhedernes erstatningsansvar og deres forsikringspligt over for passagerer og de-
res bagage,
·
jernbanevirksomhedernes minimumsforpligtelser over for passagerer i tilfælde af forsinkelser,
ikke-opnået tilslutningsforbindelse og aflysning,
·
beskyttelse af og assistance til bevægelseshæmmede personer, der rejser med jernbane,
·
definition af og kontrol med servicekvalitetsstandarder for internationale forbindelser, forvalt-
ning af risici for passagerers personlige sikkerhed og behandling af klager, og
·
generelle regler om håndhævelse.
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
CERTIFICERING AF TOGPERSONALE, DER FREMFØRER LOKOMOTIVER OG
TOG
Rådet nåede til politisk enhed om et udkast til direktiv om certificering af togpersonale, der fremfø-
rer lokomotiver og tog på jernbanenettet i Fællesskabet, med henblik på vedtagelse af en fælles
holdníng.
Det udkast til direktiv, som Rådet har vedtaget, fastsætter betingelser og procedurer for certificering
af togpersonale, der fremfører lokomotiver og tog på jernbanenettet i Fællesskabet. Det præciserer,
hvilke opgaver, medlemsstaternes kompetente myndigheder, lokomotivførerne og andre interessen-
ter inden for sektoren, navnlig jernbanevirksomhederne, infrastrukturforvalterne og uddannelses-
centrene, er ansvarlige for.
Forslaget indeholder endvidere minimumskrav til fysisk og psykisk egnethed, obligatoriske periodi-
ske undersøgelser samt en beskrivelse af de kompetencer, en lokomotivfører skal have.
Direktivudkastet i sin nuværende form gælder kun lokomotivførere. Andet togpersonale på lokomo-
tiver og tog, der direkte eller indirekte medvirker til at fremføre toget og/eller udfører andre sikker-
hedskritiske opgaver, vil ikke være omfattet af bestemmelserne. Direktivudkastet indeholder desu-
den en specifik procedure for midlertidig undtagelse af nationale lokomotivførere, der udelukkende
fører tog inden for medlemsstaternes grænser.
I praksis opnås certificeringen på grundlag af følgende dokumenter:
·
et generelt certifikat vedrørende generelle kvalifikationer og almen viden af vigtighed for faget
·
en attest - der supplerer certifikatet - der omfatter en liste over den særlige infrastruktur eller det
særlige rullende materiel, lokomotivføreren er godkendt til.
Certifikatet udstedes af en national myndighed (med mulighed for delegation under visse omstæn-
digheder), attesten af den jernbanevirksomhed eller den infrastrukturforvalter, som har ansat føre-
ren.
Anvendelsen efter ikrafttrædelsen skal følge nedenstående tidsplan:
·
efter 3 år gælder direktivet for nye lokomotivførere, der udfører grænseoverskridende trafik, ca-
botage eller godstransport i en anden medlemsstat eller arbejder i mindst to medlemsstater - og
(kun periodiske undersøgelser) for lokomotivførere, der allerede har arbejdet med disse opgaver;
·
efter 5 år gælder det for alle lokomotivførere, der skal have nyt certifikat eller ny attest;
·
efter 10 år gælder det for alle lokomotivførere. De myndigheder, der udsteder certifikaterne og
attesterne, skal tage hensyn til lokomotivførernes kvalifikationer og erfaring.
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0033.png
1./5.XII.2005
KØREKORT
Rådet udvekslede synspunkter om et forslag til direktiv om kørekort.
Rådet var enigt om at fortsætte behandlingen af sagen på næste samling.
De vigtigste mål med direktivforslaget er at forbedre den frie bevægelighed for borgerne ved at sik-
re og lette gensidig anerkendelse af alle kørekort, mindske mulighederne for forfalskninger og bi-
drage til bedre færdselssikkerhed. Forslaget er en omarbejdning af direktiv 91/439/EØF
1
.
1
EFT L 237 af 24.8.1991, s. 1.
33
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0034.png
1./5.XII.2005
SØTRANSPORT
BESKÆFTIGELSE TIL SØS - Fremme af beskæftigelsesmulighederne i Fællesskabets
søfartssektor og tiltrækning af unge til søfartserhvervet - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
som tager følgende i betragtning:
·
konklusionerne fra samlingen i Rådet (transport) i juni 2003 om forbedring af EF-
søtransportens image og unges interesse for en karriere som sømand
den generelle struktur og de politiske retningslinjer i Kommissionens meddelelse om "uddan-
nelse og tilgang af søfarende" og Kommissionens rapport
1
om de fremskridt, der er sket siden
samlingen i Rådet (transport) i juni 2003
de mål, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd i Lissabon, Nice og Göteborg,
·
·
som tager følgende til efterretning:
·
·
over 90% af verdenshandelen og 40% af handelen inden for Fællesskabet foregår ad søvejen
de fleste medlemsstater konkurrerer med andre om verdens søhandel og deltager i søhandel
inden for Fællesskabet
handelsskibe er det mest udbredte forbindelsesled mellem hovedland og ø-territorier og bidra-
ger dermed til den sociale samhørighed i medlemsstaterne
søtransport er en yderst effektiv, sikker, miljøvenlig, energieffektiv og billig transportform,
·
·
som erkender, at faldet i det samlede antal aktive søfolk i EU på lang sigt kan udgøre en trussel mod
Europas fortsatte knowhow såvel om bord på skibene som i landbaserede maritime erhverv,
1
13932/1/05 REV 1 MAR 153, arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene om
Kommissionens indsats for beskæftigelsen inden for søfarten.
34
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
som erkender, at et sådant fald i antallet af EU-søfolk i international søfart i et vist omfang påvirkes
af søfartens generelle image i offentligheden,
som anerkender, at flere medlemsstater, Kommissionen og arbejdsmarkedets parter har påbegyndt
eller udbygget en række initiativer for at imødegå faldet i antallet af europæiske søfolk, som vil bli-
ve offentliggjort på Kommissionens websted i form af en vejledning i god praksis,
som noterer sig og støtter det igangværende arbejde på internationalt plan, der sigter mod at forbed-
re søfartserhvervets standarder, herunder fair behandling af søfolk, og tilskynde folk til at overveje
en karriere i sektoren, og udarbejde en vejledning i god praksis i Europa til de relevante internatio-
nale organer som et bidrag til det igangværende arbejde med henblik på at etablere et lignende in-
ternationalt register over god praksis,
som fremhæver værdien af internationale standarder for kvalitetsshipping inden for rammerne af
Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) og Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO)
samt den relevante fællesskabslovgivning, og som erkender betydningen af gennemførelsen og
håndhævelsen af gældende lovgivning, herunder lovgivningen om søfarendes leve- og arbejdsvil-
kår, som grundlæggende elementer i søfartssikkerheden og kvalitetsshipping,
som noterer sig de igangværende drøftelser om udkastet til ILO's konsoliderede konvention om ar-
bejde til søs og de relevante forhandlingsdirektiver, som Rådet har vedtaget,
der bekræfter, at shippingkvaliteten i medlemsstaterne bygger på respekt for internationale ret-
sinstrumenter og fællesskabslovgivningen, herunder streng overholdelse af Fællesskabets retnings-
linjer for statsstøtte, med henblik på at undgå illoyal konkurrence,
som erkender, at shipping kun er ét element, om end det mest afgørende, i en række af komplemen-
tære søfartsrelaterede erhverv, og at maritime klynger mangedobler de økonomiske fordele, som
deres komponenter giver,
som erkender, at søfolk ofte går videre fra aktiv tjeneste til søs til et job i land, som kræver erfaring
fra søen, hvilket peger i retning af, at unge kunne blive tilskyndet til at overveje en livslang karriere
inden for søfartssektoren,
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
som erkender, at den nødvendige ekspertise for ansættelse i landbaserede virksomheder bedst er-
hverves gennem omfattende erfaring om bord på fartøjer af høj kvalitet, hvilket der derfor bør til-
skyndes til som led i den langsigtede karriereplanlægning,
som mener, at der bør træffes foranstaltninger til at forsvare de nationale flåders og EU-søfolkenes
konkurrenceevne, både ved at tiltrække flere kvalitetsfartøjer til medlemsstaternes skibsregistre og
forbedre konkurrenceevnen for europæiske søfolk, som er interesseret i ansættelse i job til søs og i
de landbaserede maritime serviceerhverv,
som fremhæver behovet for at forbedre koordinationen mellem søfartserhvervets sø- og landbasere-
de aspekter for derved at indkredse fælles interesser i arbejdsmarkedsspørgsmål,
som finder, at fyldestgørende uddannelse og erhvervsuddannelse er grundlaget for en sådan karriere
såvel til søs som i land, og at en sømand med relevante uddannelsesmæssige kvalifikationer derfor
lettere burde kunne finde beskæftigelse senere, især hvis han har supplerende kvalifikationer ud
over STCW-konventionens minimumsnormer,
som mener, at større gensidig forståelse af uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne i med-
lemsstaterne kan forbedre søfolks mobilitet, lette udvekslingen af god praksis og åbne nye mulighe-
der for mobilitet for studerende og lærere mellem maritime uddannelsesinstitutioner til gavn for ma-
ritime klynger i medlemsstaterne,
som finder, at den videre indsats bør sigte mod følgende mål:
·
·
forbedre søfartens og søfartssektorens generelle image i den brede offentlighed
fremme et positivt image for søfartserhvervet, bl.a. ved at forbedre dets sociale omdømme og
sigte mod at gøre unge interesserede i at arbejde til søs
sikre fordelene ved en mere omfattende deltagelse af kvinder og fremme social inddragelse
tilskynde søfartssektoren til at gå ind i et mere omfattende samarbejde med landbaserede støt-
tevirksomheder med henblik på at beslutte, hvordan man bedst kan opretholde kvalifikations-
niveauet i søfartssektoren, samtidig med at sektorens samlede arbejdskraftomkostninger be-
grænses
·
·
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
·
tilskynde til at skabe maritime klynger, som øger konkurrenceevnen ved at fremme et aktivt
netværk af gensidig støtte og samarbejde mellem sø- og landbaserede virksomheder
tilskynde til at efter- og videreuddanne søfolk, for at de kan tilpasse sig nye kvalifikationskrav
og søfartssektorens og de landbaserede erhvervs behov,
OPFORDRER medlemsstaterne til:
·
fortsat at tage langsigtede initiativer, navnlig i samarbejde med sektoren, med henblik
på at fremme søfartssektorens positive aspekter blandt skoleelever og studerende og til-
skynde unge, der har afsluttet en gymnasial eller videregående uddannelse, især kvinder
og vanskeligt stillede grupper, til at overveje søfartserhvervene som en karrieremulig-
hed
·
at overvåge udviklingen i og virkningerne af de foranstaltninger, der træffes for at gøre
søfartserhvervet mere attraktivt, så der tilskyndes til at vælge det som en livslang karrie-
re, såvel til søs som i land. Overvågningen bør omfatte foranstaltninger, der træffes af
søfartssektoren, og detaljerede oplysninger vedrørende succesrige projekter bør sendes
til Kommissionen, for at der kan udveksles god praksis med andre medlemsstater.
·
at sikre, at kvalitetsshipping fremmes yderligere gennem streng overholdelse af IMO's
og ILO's retsinstrumenter og fællesskabslovgivningen
·
i samarbejde med Kommissionen at gøre alt, hvad de kan, for som led i forhandlingerne
om en konsolideret ILO-konvention om arbejde til søs at nå til enighed om en endelig
tekst til konventionen, som hurtigt kan træde i kraft og gennemføres af alle berørte par-
ter
·
at lette de foranstaltninger, som arbejdsmarkedets parter har truffet for at skabe organi-
sationer for maritime klynger på nationalt og regionalt plan, i hvilke landbaserede virk-
somheder inden for søfartssektoren opererer i partnerskab med rederier om at fremme
fælles interesser, herunder sektorens langsigtede kvalifikationsbehov. Medlemsstaterne
bør overveje, i hvilket omfang nationale og regionale maritime administrationer skal
deltage i sådanne klynger
·
1.
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
·
i samarbejde med sektoren og organisationer for maritime klynger at indkredse eventu-
elle kvalifikationsgab eller nuværende eller fremtidig mangel på kvalificerede medar-
bejdere i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) og iværksætte hand-
lingsplaner for at sikre, at der er fleksible og økonomisk overkommelige uddannelses-
kurser til rådighed til at dække disse kvalifikationskrav
·
tilskynde sektoren og organisationer for maritime klynger til at udvikle langsigtede
partnerskaber med maritime uddannelsesinstitutter i EØS-området samt skibsofficerer
og søfolk, som uddannes på sådanne institutter
·
om nødvendigt at se på resultaterne af forskningsprojekter vedrørende efter- og videre-
uddannelsesprogrammer for søfolk
·
i samarbejde med sektoren og organisationer for maritime klynger at tilskynde maritime
uddannelsesinstitutioner til at tilbyde fleksible og økonomisk overkommelige kurser for
erfarne søfolk med et indhold, der omfatter materiale, som er særlig relevant for karrie-
rer i landbaserede maritime virksomheder
·
at tilskynde maritime uddannelsesinstitutioner til at indgå partnerskaber med maritime
uddannelsesinstitutioner i andre medlemsstater, herunder mobilitetsprogrammer for stu-
derende og lærere, fælles læseplaner og læringsressourcer samt fælles udnyttelse af høj-
teknologisk undervisningsudstyr
·
med henblik på at sikre arbejdskraftens mobilitet i søfartssektoren at samarbejde med
Kommissionen og maritime klynger om at indkredse og fjerne de resterende hindringer
for søfolks mobilitet mellem medlemsstaterne
·
at undersøge mulighederne for og gøre størst mulig brug af fællesskabsfinansiering
·
at overveje, hvordan mulighederne i retningslinjerne for statsstøtte til søtransport kan
udnyttes bedst muligt for at støtte deres søfartssektor og uddannelse og erhvervsuddan-
nelse af søfolk
·
at indsamle og undersøge oplysninger om udbuddet af og efterspørgslen efter søfolk og
ekspertise på søfartsområdet i de landbaserede maritime erhverv og meddele Kommis-
sionen disse oplysninger,
·
at holde sig for øje, at det i forbindelse med det fremtidige arbejde i relevante internati-
onale organer stadig er nødvendigt at tiltrække unge til sektoren,
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
2.
OPFORDRER Kommissionen til:
·
at oprette og føre et offentligt tilgængeligt register på Kommissionens websted over god
praksis, som anvendes i medlemsstaterne og af arbejdsmarkedets parter, og som giver
detaljerede oplysninger om programmer med det sigte at give søfartssektoren en skarpe-
re profil og fremme karrieremulighederne for unge inden for søfartserhvervene
·
at bistå medlemsstaterne med at oprette partnerskaber mellem maritime uddannelsesin-
stitutter, der kan omfatte mobilitetsprogrammer for studerende og lærere, fælles læse-
planer og læringsressourcer samt fælles udnyttelses af højteknologisk undervisningsud-
styr, og eventuelt bistå sådanne partnerskabsprogrammer med relevante fællesskabsmid-
ler på forslag af medlemsstaterne
·
at bistå arbejdsmarkedets parter med at nedsætte en fælles forskningsgruppe, som skal
udtænke en fælles metode til vurdering af antallet af søfolk
·
yderligere at undersøge mulighederne for at fremme udviklingen af maritime klynger i
Fællesskabet med henblik på at forbedre søfartssektorens konkurrenceevne
·
at bistå medlemsstaterne og industrien med at indkredse de resterende hindringer for sø-
folks mobilitet mellem medlemsstaterne
·
fortsat at overvåge og analysere udviklingen inden for uddannelse og ansættelse af sø-
folk, herunder en struktureret undersøgelse af, hvad der i tidens løb har motiveret skibs-
officererne, ud fra oplysninger fra medlemsstaterne, og udarbejde periodiske rapporter
·
at sammenfatte og analysere oplysninger fra medlemsstaterne om udbud af og efter-
spørgsel efter søfolk og udarbejde relevante rapporter til medlemsstaterne,
3.
NOTERER SIG de fremskridt, der gøres inden for den europæiske sociale dialog, og til-
skynder samtidig arbejdsmarkedets parter inden for søfartssektoren til at supplere med-
lemsstaternes og Kommissionens bestræbelser, navnlig ved :
·
at gøre alt, hvad de kan, for at sikre vedtagelsen af ILO's konsoliderede konvention om
arbejde til søs
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
·
at gennemføre yderligere fremmende aktiviteter, som fremhæver mulighederne for un-
ge, der har afsluttet en gymnasial eller videregående uddannelse, herunder kvinder og
vanskeligt stillede grupper, for en livslang karriere i søfartssektoren
·
i samarbejde med regeringerne og Kommissionen at oprette eller fremme organisationer
for maritime klynger for at samle shippingsektoren og de maritime serviceerhverv på
regionalt og nationalt plan med henblik på at overveje sektorens langsigtede kvalifikati-
onsbehov
·
at arbejde tæt sammen med og i givet fald bistå maritime uddannelsesinstitutioner med
henblik på at udarbejde læseplaner, som opfylder industriens konstante kvalifikations-
behov
·
med bistand fra Kommissionen at oprette en fælles forskningsgruppe, som skal udtænke
en fælles metode til vurdering af antallet af søfolk
·
at skabe attraktive arbejds- og ansættelsesvilkår, som ligger på linje med den uddannel-
se og erhvervsuddannelse, søfolkene har modtaget
·
bedst muligt at udnytte de muligheder, som den europæiske sociale dialog giver for at
tage alle spørgsmål op vedrørende beskæftigelsesmulighederne i Fællesskabets søfarts-
sektor, herunder for søfolk, der er beskæftiget på passagerskibe, som udfører offentlig
rutetransport på korte søruter i Fællesskabet, i overensstemmelse med EF-traktaten.
4.
OPFORDRER navnlig rederne og de korresponderende redere til:
·
i samarbejde med regeringerne og Kommissionen at oprette eller fremme organisationer
for maritime klynger for at samle shippingsektoren og de maritime service erhverv på
regionalt og nationalt plan med henblik på at overveje sektorens langsigtede kvalifikati-
onsbehov
·
i samarbejde med regeringer og organisationer for maritime klynger at indkredse even-
tuelle kvalifikationsgab eller nuværende eller fremtidig mangel på af kvalificerede med-
arbejdere i EØS-området
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
40
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1./5.XII.2005
·
at udvikle langsigtede partnerskaber med maritime uddannelsesinstitutter i EØS-
området, herunder muligheder for at få erfaring til søs, og gøre deres til at tilskynde til,
at der stilles tilstrækkelige pladser til rådighed for juniorofficerer fra medlemsstaterne,
navnlig dem, der er uddannet på sådanne institutter
·
at sikre de højeste kvalitetsstandarder ved at tilskynde deres ansatte til at følge maritime
efter- og videreuddannelser og andre former for livslang læring og lette karrieremulig-
hederne for søfolk i den maritime sektor
·
at bidrage til at forbedre arbejds- og levevilkårene for søfolk om bord, navnlig ved
hjælp af moderne teknologi og kommunikation
·
at huske på, at de har hovedansvaret for overholdelsen af den relevante lovgivning ved-
rørende sikkerhed, sociale standarder og arbejdsvilkår
·
at gøre søfartssektoren mere synlig og forbedre dens image i den brede offentlighed,
5.
ER ENIGT OM at tage virkningen af alle de involverede parters aktioner op til revision
hvert andet år som en opfølgning af disse konklusioner."
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
41
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0042.png
1./5.XII.2005
LUFTFART
EKSTERNE FORBINDELSER INDEN FOR LUFTFART
Forhandlinger mellem EU og USA om en luftfartsaftale
Kommissionen underrettede Rådet om det godkendte protokollat, der afspejler resultatet af de to
sidste forhandlingsrunder med De Forenede Stater, hvorefter en række delegationer tog ordet.
Formanden opsummerede resultaterne af udvekslingen af synspunkter således:
"Rådet udtrykte tilfredshed med de store fremskridt i forhandlingerne mellem EU og USA om en
luftfartsaftale, som det anser for at være af allerstørste betydning for den fremtidige udvikling af
luftfarten i hele verden. Rådet gav enstemmigt udtryk for tilfredshed med, at teksten udgør en mar-
kant forbedring i forhold til de forslag, Rådet overvejede i juni 2004, navnlig hvad angår styrkelsen
af samarbejdet om en række reguleringsspørgsmål, bl.a. på områderne sikkerhed, konkurrenceevne
og statsstøtte. Rådet hilste med tilfredshed de nye markedsadgangsmuligheder, der er skabt, bl.a.
godkendelse af nyt fælles rutenummer og wet lease, men bemærkede, at det var et vigtigt element i
forbindelse med indgåelsen af første trin af en aftale, at der sker forbedringer med hensyn til ejer-
skab og kontrol af luftfartsselskaber. Rådet følger med interesse regelfastsættelsesprocessen i USA,
hvormed administrationen forsøger at lempe reglerne om udenlandske statsborgeres kontrol med
amerikanske luftfartsselskaber. Rådet noterede sig, at klare, meningsfyldte og konkrete ændringer i
USA's politik på dette område vil være af kritisk betydning for evalueringen af den generelle situa-
tion, der vil blive prioriteret, når USA's regelfastsættelsesproces er afsluttet.
Rådet anmoder Kommissionen om at fortsætte arbejdet i overensstemmelse hermed."
Med støtte fra transportministrene på Rådets samling den 6. oktober er der afholdt yderligere to for-
handlingsrunder: den 17.-21. oktober i Bruxelles og den 14.-18. november i Washington.
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
42
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0043.png
1./5.XII.2005
Luftfartsaftale med Kina
Rådet udvekslede synspunkter om et forslag til afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at
indlede forhandlinger om en samlet luftfartsaftale med Kina.
Efter drøftelserne anmodede Rådet De Faste Repræsentanters Komité om at fortsætte behandlingen
af dette spørgsmål og på ny forelægge det for Rådet til vedtagelse på en kommende samling.
I juni vedtog Rådet konklusioner
1
, der opstiller en køreplan for behandlingen af spørgsmål vedrø-
rende luftfartspolitikken over for tredjelande. Kommissionen fremsatte på samlingen en erklæring
om, at den fuldt ud tilslutter sig disse konklusioner.
I marts vedtog Kommissionen tre meddelelser: en generel strategisk meddelelse om udarbejdelse af
en dagsorden for Fællesskabets luftfartspolitik over for tredjelande sammen med to specifikke med-
delelser og henstillinger om nye forhandlingsmandater med hensyn til Rusland og Kina.
1
EUT C 173 af 13.7.2005, s. 1-3.
43
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0044.png
1./5.XII.2005
SIKKERHED INDEN FOR CIVIL LUFTFART
Rådet noterede sig en statusrapport fra formandskabet om Kommissionens forslag til en forordning
om fælles bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart
(14981/05).
Forslaget skal erstatte for-
ordning 2320/02
1
.
Forordning 2320/02 blev vedtaget i kølvandet på terrorangrebene den 11. september 2001. Efter
årsberetningen om gennemførelsen af denne fremsatte Kommissionen den 22. september et forslag
om ændring deraf
2
.
Formålet med den nye forordning er at affatte retsreglerne klarere og at forenkle og harmonisere
dem yderligere for generelt at øge sikkerheden inden for civil luftfart. Forslaget behandler også
spørgsmålet om sikkerhedsforanstaltninger under flyvningen, herunder brugen sikkerhedsansvarlige
(bevæbnede flyvagter) om bord på fly.
1
2
EFT L 355 af 30.12.2002, s. 1.
12588/05.
44
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0045.png
1./5.XII.2005
INTERMODALE SPØRGSMÅL
GALILEO
Den 25. oktober 2005 udnævnte Jacques Barrot, næstformand i Kommissionen, Karel Van Miert,
tidligere EU-kommissær, til mægler for Galileo mellem medlemsstaterne og den europæiske indu-
stri med henblik på at gøre det nemmere at træffe afgørelser om programmet.
Rådet noterede sig Kommissionens meddelelse med en statusrapport om Galileo-satellitprogrammet
og især resultaterne af Karel Van Mierts mægling, der har ført til et kompromis med den europæi-
ske industri og de næste faser i forhandlingerne med den kommende koncessionshaver.
Rådet takkede Karel Van Miert for det udmærkede arbejde, han har gjort, og de gode resultater, der
er opnået.
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
45
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0046.png
1./5.XII.2005
EVENTUELT
Ikke-bindende mål som et energipolitisk instrument
Rådet noterede sig den danske delegations bekymringer, som en række andre delegationer delte,
med hensyn til ikke-bindende mål som et energipolitisk instrument, og Kommissionens bemærk-
ninger hertil.
Opfølgning af Verona III: Uformel ministerkonference om livslang læring på færdselssik-
kerhedsområdet
Formanden og den italienske minister orienterede Rådet om resultaterne og opfølgningen af den
uformelle ministerkonference om livslang læring på færdselssikkerhedsområdet, der blev afholdt
den 4.-5. november i Verona, Italien.
Pakken vedrørende sikkerhed til søs
Kommissionen orienterede Rådet om den tredje lovpakke vedrørende sikkerhed til søs. Den 23. no-
vember 2005 vedtog Kommissionen en pakke med syv lovgivningsforslag, der skal styrke søtrans-
portsikkerheden i Europa ved hjælp af bedre forebyggelse af ulykker og efterforskning og udvidet
kontrol af fartøjernes kvalitet. Det er Kommissionen formål at supplere de europæiske bestemmel-
ser vedrørende sikkerhed til søs og forbedre effektiviteten af nuværende foranstaltninger.
Forelæggelse af det fælles projekt SESAR
Kommissionen forelagde Rådet en meddelelse og et forslag til en forordning om oprettelse af et
fællesforetagende til udvikling af en ny generation af det europæiske lufttrafikstyringssystem
(SESAR = Single European Sky Air Traffic Management and Research), der blev vedtaget den
25. november
1
.
Der påtænkes et stort industriprojekt i samme kategori som GALILEO og ITER. Projektet vil blive
budgetteret med fællesskabsmidler, Eurocontrolmaterialer, industrimidler, en route-afgifter opkræ-
vet under lovgivningen om det fælles luftrum og bidrag fra nye medlemmer af fællesforetagendet,
bl.a. tredjelande.
1
15143/05.
46
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0047.png
1./5.XII.2005
Formålet med forslaget er at oprette et fællesforetagende, som kan sikre, at projektet er sammen-
hængende, samtidig med at det fremmer partnerskabet mellem Fællesskabet og de andre institutio-
ner og organisationer af offentlig eller privat art.
SESAR er den teknologiske del af initiativet vedrørende det fælles europæiske luftrum, der blev
lanceret i 2004 med henblik på at reformere organisationen af flyvekontrollen. Det vil indføre nye
kommunikations-, kontrol- og edb-teknologier mellem kontroltårn og fly, som skal optimere flyve-
ledernes og piloternes arbejde. SESAR vil øge sikkerheden og miljøpræstationen inden for luftfar-
ten og sikre, at Europa fortsat fører an på luftfartsmarkedet.
Meddelelse fra Kommissionen om udvidelse af Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagen-
turs opgaver - en agenda for 2010
Rådet noterede sig en meddelelse fra Kommissionen
1
og et forslag til forordning
2
om udvidelse af
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs opgaver.
Memorandum om luftfartssikkerhed fra den franske delegation
Rådet noterede sig det franske memorandum om luftfartssikkerhed
3
.
Memorandum om vejtransport fra en franske delegation
Rådet noterede sig det franske memorandum om situationen inden for vejtransport
4
.
Ministerkonference om motorveje til søs
Rådet noterede sig den slovenske delegations og Kommissionens oplysninger om den kommende
ministerkonference om motorveje til søs
5
, der afholdes den 24. januar 2006 i Ljubljana, Slovenien.
Bemanding af fartøjer i fast passager- og færgesejlads i og mellem medlemsstaterne
Rådet noterede sig den irske delegations erklæring om bemanding af fartøjer i fast passager- og
færgesejlads i og mellem medlemsstaterne
6
.
1
2
3
4
5
6
14895/05.
14903/05.
15059/05 + ADD 1.
15254/1/05 REV 1.
14971/05.
15362/05.
47
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0048.png
1./5.XII.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LUFTFART
Liste over usikre luftfartsselskaber
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en EU-liste over luftfartsselskaber, der ikke opfylder
fælles sikkerhedskrav
(PE-CONS 3660/05).
For yderligere oplysninger se pressemeddelelse 15360/05.
SØFART
Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed - EU's finansielle bidrag for 2007-2013
Rådet nåede til enighed om en generel delindstilling (med undtagelse af budgetspørgsmålene) ved-
rørende forslaget til forordning om flerårig finansiering af Det Europæiske Agentur for Søfartssik-
kerheds tiltag til bekæmpelse af forurening fra skibe.
Udkastet til forordning indeholder de detaljerede ordninger for EU's finansielle bidrag til agenturets
budget til gennemførelse af de opgaver, som det har fået tildelt inden for bekæmpelse af forurening
fra skibe.
EU's finansielle bidrag har til formål at finansiere aktiviteter navnlig på følgende områder:
·
information i form af indsamling, analyse og udbredelse af bedste praksis samt teknikker og
innovation på området bekæmpelse af olieforurening
samarbejde og koordinering ved at yde medlemsstaterne og Kommissionen teknisk og viden-
skabelig støtte i forbindelse med aktiviteter inden for rammerne af de relevante regionale afta-
ler
operativ assistance ved at støtte medlemsstaternes forureningsbekæmpelsesaktioner efter an-
modning i tilfælde af utilsigtet eller forsætlig forurening fra skibe.
·
·
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
48
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0049.png
1./5.XII.2005
TELEKOMMUNIKATION
Informations- og kommunikationsteknologier - Forlængelse af programmet i 2006
Rådet vedtog en beslutning om ændring af beslutning nr. 2256/2003/EF med henblik på forlængelse
i 2006 af programmet for formidling af god praksis og overvågning af indførelse af informations-
og kommunikationsteknologier (IKT)
(PE-CONS 3658/05).
Ved beslutning nr. 2256/2003/EF oprettedes Modinis-programmet til overvågning af EU's e-Europa
2005-handlingsplan, formidling af god praksis for IKT og forbedring af net- og informationssikker-
heden for perioden 2003-2005.
Den nye beslutning forlænger programmet til den 31. december 2006 med følgende mål:
·
at følge resultaterne i medlemsstaterne og sammenligne dem med de bedste i verden, idet
man, i det omfang det er muligt, bruger de officielle statistikker
at støtte medlemsstaternes indsats for at stimulere brugen af IKT på nationalt, regionalt og
lokalt plan, gennem analyse af god praksis og ved den supplerende fælles udvikling af meka-
nismer til udveksling af erfaringer
at analysere de økonomiske og samfundsmæssige konsekvenser af informationssamfundet
med henblik på at lette de politiske drøftelser, navnlig hvad angår konkurrenceevne, vækst og
beskæftigelse samt social integration.
·
·
Det finansielle referencegrundlag for 2003-2006 er på EUR 30,16 mio.
Offentlig personsøgning - frekvensbånd
Rådet vedtog Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ophævelse af Rådets direktiv 90/544/EØF
om de frekvensbånd, der skal anvendes til samordnet indførelse af fælleseuropæisk landbaseret of-
fentlig personsøgning i Fællesskabet
(PE-CONS 3657/05).
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 676/2002/EF om et frekvenspolitisk re-
gelsæt i Det Europæiske Fællesskab (frekvenspolitikbeslutningen) vil Kommissionen vedtage en ny
harmoniseret frekvensplan, der opfylder EU's politiske mål med hensyn til ovennævnte frekvens-
bånd.
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
49
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0050.png
1./5.XII.2005
ENERGI
Elforsyningssikkerhed og infrastrukturinvesteringer*
Rådet vedtog et direktiv om foranstaltninger til fremme af elforsyningssikkerhed og infrastrukturin-
vesteringer
(PE-CONS 3654/05, 14791/05 ADD 1).
Med dette direktiv indføres foranstaltninger, der skal sikre, at det indre marked for elektricitet fun-
gerer tilfredsstillende ved at sikre elforsyningssikkerheden og ved at sikre
·
·
·
en passende produktionskapacitet
en rimelig balance mellem udbud og efterspørgsel, samt
en passende sammenkobling mellem medlemsstaterne med henblik på udvikling af det indre
marked
Direktivet etablerer en ramme, inden for hvilken medlemsstaterne skal definere gennemskuelige,
stabile og ikke-diskriminerende politikker for elforsyningssikkerhed, som er forenelige med krave-
ne på et konkurrenceorienteret indre marked for elektricitet.
Ifølge direktivet skal medlemsstaterne sikre en høj grad af elforsyningssikkerhed ved at træffe de
nødvendige foranstaltninger til fremme af et stabilt investeringsklima og fastlægge, hvilke roller og
ansvarsområder de kompetente myndigheder og alle relevante markedsaktører skal have, og ved at
offentliggøre oplysninger herom. De relevante markedsaktører er bl.a. transmissions- og distributi-
onssystemoperatørerne, elproducenterne, leverandørerne og slutkunderne.
Efter direktivets ikrafttræden vil medlemsstaterne have 18 måneder til at efterkomme bestemmel-
serne.
Transeuropæiske net på energiområdet
Rådet vedtog med enstemmighed en fælles holdning med henblik på vedtagelse af en beslutning om
retningslinjer for de transeuropæiske net på energiområdet
(10720/05, 1336/05 ADD 1).
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
50
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453489_0051.png
1./5.XII.2005
Formålet med forslaget er først og fremmest at tilpasse de retningslinjer for transeuropæiske net på
energiområdet, der blev vedtaget i juni 2003
1
, særlig for så vidt angår nye medlemsstater, og åbne
mulighed for finansiering af projekter af fælles interesse for det udvidede EU. Revisionen af ret-
ningslinjerne omfatter projekter, der vil lette integrationen af nye medlemsstater i det indre marked
for elektricitet og gas. Den tager også højde for behovet for at medtage projekter af relevans for na-
bolandene.
I denne beslutning fastlægges arten og rækkevidden af Fællesskabets aktion for transeuropæiske
energinet, og der opstilles et sæt retningslinjer vedrørende mål, prioriteringer og hovedlinjerne i
Fællesskabets aktioner på området. I disse retningslinjer identificeres projekter af fælles interesse,
herunder prioriterede projekter, inden for transeuropæiske elektricitets- og naturgasnet.
Beslutningen ophæver beslutning 96/391/EØF og 1229/2003/EF.
ØKONOMI OG FINANS
De nationale centralbankers eksterne revisorer - Irland
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af Deloitte & Touche som ekstern revisor for Central
Bank and Financial Services Authority of Ireland fra regnskabsåret 2005 for en periode på 3 år
(14239/05).
Denne afgørelse ændrer afgørelse 1999/70/EF om de nationale centralbankers eksterne revisorer.
DET INDRE MARKED
Køretøjer - Periodisk syn - Tiltrædelse af FN-ECE-overenskomsten
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at forhandle betingelserne for
EU's tiltrædelse af De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europas (FN-ECE) over-
enskomst om indførelse af ensartede vilkår for periodisk syn af hjulkøretøjer og gensidig anerken-
delse af syn.
FN-ECE’s overenskomst fra 1997 om syn af køretøjer har til formål at fastsætte regler for periodisk
teknisk syn af hjulkøretøjer, som registreres eller tages i brug på de kontraherende parters område.
1
Beslutning nr. 1229/2003/EF, EUT L 176 af 15.7.2003.
51
14636/1/05 REV 1 (Presse 303)
DA