Europaudvalget 2005-06
2698 - Økofin Bilag 2
Offentligt
224064_0001.png
25. november 2005
F12
Supplerende samlenotat vedr. ECOFIN den 6. december 2005
Dagsordenspunkt 5a:
Forordning vedr. oplysninger om indbetaler ved
pengeoverførsel (SRVII)
KOM(2005)343
Resumé: Forslaget har til formål at gennemføre FATF
1
´s særlige anbefaling nr. VII vedr. op-
lysninger om indbetaler ved en elektronisk pengeoverførsel - en gældende international bestemmel-
se mod hvidvask af penge og finansiering af terrorisme. Formandskabet forventes at forelægge
forslaget på rådsmødet med henblik på at opnå politisk enighed.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 26. juli 2005 udsendt et forslag til forordning vedr. oplys-
ninger om indbetaler ved en elektronisk pengeoverførsel. Forordningen skal gen-
nemføre den internationale organisation til bekæmpelse af hvidvask og finansie-
ringen af terrorisme - FATF´s - særlige anbefaling nr. VII, herunder især en tilhø-
rende fortolkende note om den nærmere implementering af anbefalingen.
Forslagets formål er at sikre, at oplysninger om indbetaler ved en elektronisk penge-
overførsel er tilgængelige for de myndigheder, der har til opgave at bekæmpe hvid-
vask af penge og finansiering af terrorisme, således at arbejdet hermed lettes.
Hjemmelsgrundlaget er Traktatens artikel 95 (vedtagelse med kvalificeret flertal
efter fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. Traktatens artikel 251).
Forordningsforslaget skal supplere det såkaldte "3. hvidvaskdirektiv", der blev
vedtaget af Rådet den 19. september 2005. 3. hvidvaskdirektiv gennemfører
FATF´s reviderede anbefalinger til bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
Kommissionen har fundet det mest hensigtsmæssigt at behandle spørgsmålet
vedr. oplysninger om indbetaler ved en pengeoverførsel i en særskilt forordning.
Forordningsforslaget skal sikre ensartede oplysningskrav i EU om indbetaler, når
der gennemføres en elektronisk pengeoverførsel. Forordningsforslaget berører
ikke formålet med betalingen, f.eks. køb af varer, tjenesteydelser, værdipapirer
m.m. Det omhandler kun mulighederne for at identificere afsender af en penge-
overførsel.
1
Financial Action Task Force (International organisation til bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terroris-
me).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
224064_0002.png
2
Kommissionen foreslår, at EU-landene anses for at udgøre ét samlet retsområde.
Det medfører, at kravene til de oplysninger, der skal ledsage en transaktion, er min-
dre omfattende end ved overførsel til ikke EU-lande. Inden for EU skal det dog
være muligt for de relevante myndigheder at få adgang til "komplette" oplysninger
om afsender inden for tre dage.
Forslaget indeholder et krav om, at pengeoverførsler skal ledsages af bestemte
("komplette") oplysninger. Ved pengeoverførsler, der skal sendes fra EU til en
modtager i et land
uden for
EU, kræves oplysninger om afsenderens navn, konto-
nummer samt adresse eller f.eks. CPR-nummer. Disse oplysningskrav er identiske
med kravene i FATF´s særlige anbefaling nr. VII vedr. elektroniske overførsler.
Såfremt pengeoverførslen udelukkende bevæger sig
inden for
EU, stilles der kun
krav om, at pengeoverførslen skal ledsages af oplysning om enten et kontonum-
mer eller et andet identifikationsnummer. Samtidig skal den afsendende betalings-
formidler inden for tre dage kunne stille de komplette oplysninger om afsenders
navn, adresse eller f.eks. CPR-nummer til rådighed for modtageren eller myndig-
heder i modtagerlandet.
Forslaget skal finde anvendelse på alle former for elektroniske betalingsformid-
lingsvirksomheder uanset, om overførslen sker til en indenlandsk modtager, til et
EU-land eller til et land uden for EU. Dette gælder både i forhold til pengeinsti-
tutter og andre betalingsformidlingsvirksomheder såsom kortudstedere m.v., så-
fremt disse anvendes som betalingsoverførselssystemer.
Undtaget fra forslaget er flg.:
Pengeoverførsler for køb af varer og tjenesteydelser, der udføres ved brug af
kredit- og debetkort, hvis det er muligt at spore transaktionen tilbage til indbe-
taler.
Pengeoverførsler i forbindelse med brug af elektroniske penge
2
, som angivet i
3. hvidvaskdirektiv
Transaktioner mellem betalingsformidlere, der handler for egen regning.
”Samleoverførsler” (batch-overførsler), det vil sige overførsel af mange min-
dre beløb samlet i en overførsel.
3
Clearing- og betalingsafviklingssystemer.
Hævning af penge fra egen konto.
Overførsel af penge til det offentlige i form af skat, bøder eller afgifter
2
Ved elektroniske penge forstås en pengeværdi, der er 1) lagret på et elektronisk medium, 2) udstedt efter modtagelse af
midler, der ikke kan beløbe sig til mindre end den udstedte pengeværdi og 3) anerkendt som betalingsmiddel af andre
foretagender end udstederen.
3
Batch transfers benyttes f.eks. ved pensionsoverførsler. Ved disse overførsler er beløb og oplysninger om afsender tilste-
de, men teknisk set skilt ad. Oplysningerne vil derfor kunne udleveres, hvis der er behov herfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Giroindbetalingssystemet i Danmark giver mulighed for, at en kunde selv påfører
sit navn og adresse på girokortet samt betaler beløbet kontant. I sådanne tilfælde
vil der ikke være mulighed for at spore betalingen tilbage til indbetaler, når der
ikke benyttes Dankort eller andet betalingskort. På dansk foranledning er der ind-
sat en bestemmelse, som giver medlemsstaterne mulighed for at undtage giroind-
betalinger op til 1.000 euro fra forordningens anvendelsesområde.
Det er uklart om overtakserede teletjenester er omfattet af forordningen. Bag-
grunden herfor er, at markedsudviklingen i dag har skabt en "gråzone" i forhold
til, hvorvidt sådanne teleydelser bør opfattes som betalingsformidlingstjenester.
Den afsendende betalingsformidler skal modtage/råde over "komplette" afsenderop-
lysninger. Formidlere (mellemled) i pengeoverførsler skal have et effektivt system til
kontrol af, om de nødvendige oplysninger følger med en modtagen pengeoverfør-
sel.
Den modtagende betalingsformidler skal have effektive procedurer, der kan spore
manglende oplysninger, og skal rapportere til de relevante myndigheder om mistæn-
kelige overførsler. Formidlere af overførslen skal opbevare oplysningerne i 5 år. Den
modtagende betalingsformidler skal ligeledes betragte ufuldstændige oplysninger om
indbetaler som en faktor i vurderingen af, om transaktionen er mistænkelig.
Medlemslandene skal indføre sanktioner, der står i rimelig forhold til overtrædel-
sen, men som samtidig har en præventiv virkning.
For ikke at hæmme bidrag til velgørende formål foreslår Kommissionen, at med-
lemslandene kan undtage elektroniske pengeoverførsler, der ikke overstiger 150
euro. Undtagelsen gælder alene hjælpeorganisationer inden for medlemslandets
område. Medlemslandene skal informere Kommissionen, hvis denne undtagelses-
bestemmelse anvendes. Medlemslandene skal endvidere give Kommissionen en
liste over de organisationer, der er omfattet af undtagelsen og oplyse navnene på
de personer, som i sidste ende kontrollerer organisationen samt forklare, hvordan
listen opdateres. Listen skal desuden fremsendes til de myndigheder, der bekæm-
per hvidvask og finansiering af terrorisme i den pågældende medlemsstat.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at FATF har udsendt særlige retnings-
linier til forebyggelse af, at "non-profit organisationer" benyttes som skalkeskjul
for finansiering af terrorisme. FATF's særlige anbefaling nr. VII indeholder ingen
undtagelse for elektroniske pengeoverførsler til hjælpeorganisationer.
Bestemmelsen vedrører alene indbetaling af bidrag til hjælpeorganisationernes
arbejde. Bestemmelsen skal give hjælpeorganisationerne mulighed for fortsat at
kunne tilrettelægge indsamlingskampagner på en måde, så bidrag ikke skal afvises
alene på grund af manglende afsenderidentifikation. Undtagelsen forudsætter, at
den pågældende organisation er underlagt krav om regnskabsaflæggelse og ekstern
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
224064_0004.png
4
revision eller offentligt tilsyn. Bestemmelsen berører ikke organisationernes di-
sponering over bidragene eller deres humanitære arbejde m.v.
Efter forslaget kan Kommissionen under visse betingelser give medlemslande, der er
i valutaunion eller i valutafællesskab med landsdele, som ikke er medlemmer af EU,
tilladelse til at behandle betalinger til og fra disse landsdele efter forordningens regler
som værende inden for ét retsområde. Det betyder, at alene kontonumme-
ret/identifikationsnummeret skal sendes med overførslen. De øvrige oplysninger
skal kunne stilles til rådighed for myndighederne (som i Danmark er politiet/SØK)
inden for 3 dage. Bestemmelsen har til formål at give bl.a. Færøerne og Grønland
mulighed for at anvende forordningens regler med den virkning, at der kun skal
medsendes "begrænsede" afsenderoplysninger ved overførsler til og fra disse lands-
dele og Kongeriget Danmarks øvrige dele.
Forslaget indeholder en bestemmelse om, at forordningens beløbsgrænser skal kun-
ne tilpasses den teknologiske udvikling i en komiteprocedure (forskriftsudvalg).
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Formandskabet har
oplyst, at Europa-Parlamentet prioriterer en snarlig vedtagelse af forslaget højt.
Nærhedsprincippet
Kommissionen mener, at økonomisk kriminalitet, herunder hvidvask samt terror-
finansiering, mest effektivt bekæmpes på internationalt plan, dvs. på grundlag af
FATF´s anbefalinger, der er internationalt anerkendte standarder. En gennemfø-
relse af disse anbefalinger på EU-niveau vil endvidere sikre en ensartet anvendelse
af anbefalingerne i EU's medlemslande.
Regeringen er enig i, at bekæmpelsen af hvidvask og terrorfinansiering bedst op-
nås gennem indførelse af fælles internationale regler på området, herunder på EU-
niveau. Regeringen skønner på den baggrund, at sagen er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Den danske lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og
finansiering af terrorisme, jf. lovbekendtgørelse nr. 132 af 1. marts 2005 (hvid-
vaskloven), har gennemført 1. og 2. hvidvaskdirektiv. På baggrund af FATF´s
daværende 8 særlige anbefalinger om terrorfinansiering har den danske hvidvas-
klov siden 2002 endvidere omfattet terrorfinansiering.
FATF´s særlige anbefaling nr. VII om oplysninger om indbetaler ved en penge-
overførsel er således blevet gennemført i den danske hvidvasklov.
4
Dette indebæ-
4
På det tidspunkt FATF’s anbefaling nr. VII blev gennemført i den danske hvidvasklov, var fortolkningen af anbefalingen
ikke kendt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
rer at elektronisk betalingsformidling uden personlig kontakt er omfattet af hvid-
vaskloven.
Forslag til lov om gennemførelse af det såkaldte 3. hvidvaskdirektiv blev fremsat den
9. november 2005 (L 47). Efter vedtagelsen af indeværende forordning skal den dan-
ske hvidvasklov tilpasses, således at de bestemmelser, der findes i forordningen, ud-
går af hvidvaskloven.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor
samt til Færøernes hjemmestyre, Grønlands hjemmestyre, Indsamlings-
organisationernes Brancheorganisation – ISOBRO -, Rådet for frivilligt socialt
Arbejde, Det centrale Handicapråd samt FEXCO (tidl. Western Union) samt Te-
lekommunikationsindustrien i Danmark.
Finansrådet ønskede, at teksten blev formuleret så tæt op ad FATF´s særlige anbe-
faling nr. VII som muligt, og at ansvarsfordelingen var så klar som mulig. Indsam-
lingsorganisationernes brancheorganisation – ISOBRO – ønskede, at beløbsgræn-
sen for de elektroniske betalinger, hvor der ikke kræves verifikation af oplysninger
om afsenderen, blev øget.
Der var enighed i udvalget om, at forslaget indeholder uklarheder, som burde
afklares, herunder præcisering af anvendelsesområdet. Det burde desuden tydelig-
gøres, hvilke former for betalingsformidling, der var omfattet af forslaget, og en-
delig burde virksomhedernes pligter præciseres nærmere. Telekommunikationsin-
dustrien har efterfølgende peget på, at ordlyden i forslaget var uklart f.s.v.a. e-
penge og teleydelser
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelse af forslaget til forordning om hvilke oplysninger, der skal ledsage en
pengeoverførsel, vil kræve en ændring af den danske hvidvasklov.
Den særlige anbefaling – SR VII er gennemført i Danmark i 2002. Imidlertid har
FATF, efter gennemførelsen i den danske hvidvasklov, vedtaget en fortolkende
note til den særlige anbefaling nr. VII, idet mange lande har givet udtryk for, at
anbefalingen ikke vil kunne efterleves i praksis.
Den fortolkende note bevirker, at de danske gennemførelsesbestemmelser må
ændres og tilpasses denne. Efter vedtagelsen af forordningen skal den danske
hvidvasklov derfor ændres, således at de bestemmelser, der fremgår af forordnin-
gen udgår af loven. Der skal desuden indføres bestemmelser om sanktioner for
overtrædelse af forordningen.
Forordningen indeholder nogle bestemmelser, som en medlemsstat kan vælge at
benytte sig af. Hvis Danmark ønsker at benytte en eller flere af disse bestemmel-
ser, skal de indsættes i hvidvaskloven. Eksempler på valgfrie bestemmelser er: 1)
giroindbetalinger 2) frivillige indbetalinger til hjælpeorganisationer samt 3) at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Kommissionen under visse betingelser kan give medlemslande, der er i valutauni-
on eller -fælleskab med landsdele, som ikke er medlem af EU, tilladelse til at beta-
linger til og fra disse landsdele behandles som værende inden for EU. Derudover
skal der indsættes en straffebestemmelse for overtrædelse af forordningen i hvid-
vaskloven.
Det må påregnes, at der vil være administrative omkostninger for den eller de
myndigheder, som skal påse, at regelsættet efterleves i praksis.
Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagets konsekvensanalyse indeholder ikke en belysning af de samfundsmæssi-
ge konsekvenser.
FATF´s særlige anbefaling nr. VII er allerede gennemført i Danmark. Der er der-
for tale om tilpasning af eksisterende "systemer" til bestemmelserne i forslaget.
Omfanget af ændringerne og omkostningerne herved kan ikke anslås på nuværen-
de tidspunkt. Det må imidlertid påregnes, at der kan være administrative byrder
forbundet med implementeringen af forslaget for de virksomheder, der er omfat-
tet af forordningen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er den 10. august 2005 sendt et nærhedsnotat om forslaget til Folketingets
Europaudvalg. Økonomi- og Erhvervsministeren har den 12. august 2005 sendt
kopi af notatet til Folketingets Erhvervsudvalg (alm. del - bilag 216). Der er den
14. september 2005 sendt et grundnotat til Folketingets Europaudvalg. Økonomi-
og Erhvervsministeren har den 15. september 2005 sendt kopi af notat til Folke-
tingets Erhvervsudvalg (alm. del - bilag 269). Supplerende grundnotat er sendt til
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Erhvervsudvalg den 31. oktober 2005.
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 8. no-
vember til forhandlingsoplæg.
Holdning
Dansk holdning
Danmark har tiltrådt FATF´s særlige anbefalinger til forebyggelse af finansiering
af terrorisme. Danmark støtter generelt forslaget, idet forordningsforslaget gen-
nemfører FATF´s særlige anbefaling nr. VII.
Fra dansk side har man arbejdet for, at Færøerne og Grønland, der ikke er med-
lemmer af EU, ikke behøver at sende "komplette" afsenderoplysninger, men kan
nøjes med at medsende samme information, som skal sendes mellem EU-landene
indbyrdes. Endvidere støtter regeringen undtagelsen ved indbetaling af bidrag til
hjælpeorganisationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Fra dansk side har man desuden arbejdet for, at forordningen kommer til at svare til
FATF´s særlige anbefaling. Samtidig har det dog fra dansk side været væsentligt at
sikre den løsning, der nu er fundet for det danske giroindbetalingssystem og at frivil-
lige bidrag til hjælpeorganisationer fortsat skal være mulige inden for beløbsgrænsen
på 150 euro uden at de skal ledsages af oplysninger om indbetaler.
Danmark har rejst spørgsmålet, om overtakserede teletjenester er omfattet af for-
ordningen, jf. ovenfor. Der arbejdes på at undersøge dette spørgsmål i forbindelse
med Europaparlamentets behandling af forordningen.
Andre landes holdninger
Landene har generelt udtrykt støtte til forordningen. En gruppe lande ønsker, at
forordningen i så vid udstrækning som muligt afspejler teksten i FATF´s særlige an-
befaling nr. VII. Kommissionen og en række lande ønsker derimod, at forordningen
kommer til at indeholde strengere krav til omfanget af de oplysninger, der skal ledsa-
ge en grænseoverskridende pengeoverførsel, end hvad fremgår af den særlige anbefa-
ling nr. VII. Endelig udtrykker enkelte lande betænkelighed ved at indrømme en
særlig undtagelse for hjælpeorganisationer.